en exact daar zit het verschil.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 20:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja dat privé spitten geen werk spitten is, zóver was ik echt zelf ook al wel![]()
Bij privespitten kan je stoppen, bij werkspitten heb je iemand die zegt of je dag klaar is. Of je meer moe word er van of niet is niet relevant. Het gaat er om dat het werk is.quote:[..]
Spitten = spitten, een uur = een uur, 10 m2 = 10 m2, van werkspitten word je echt niet moeër dan van privespitten..
Hier gaan wij samen niet uitkomenquote:Op vrijdag 21 maart 2025 20:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
en exact daar zit het verschil.
[..]
Bij privespitten kan je stoppen, bij werkspitten heb je iemand die zegt of je dag klaar is. Of je meer moe word er van of niet is niet relevant. Het gaat er om dat het werk is.
Voor iemand die 3x minimumloon ontvangt is een goed deel van de atw meestal niet van toepassing. Maar die uren zijn hetzelfde. Hoezo is het voor diegene niet van toepassing?
Dat is in principe net zo een arbitraire scheiding, ze zijn er nu eenmaal.
Ik denk het niet, maar ik mis ook wat je wil bereiken. ik begrijp best dat je even moe zal worden van beiden, maar dat is voor de wetgeving gewoon niet relevant. Omdat de wetgeving er een ander uitgangspunt bij heeft. Maarja, denk dat je gelijk hebt.quote:
Het ging mij er alleen maar om dat ik, na 5 dagen achter elkaar werken voor m'n baas, zelf wel bepaal wat ik op m'n vrije zaterdag (=privétijd!) ga doen; betaald of onbetaald (da's niet eens relevant).quote:Op vrijdag 21 maart 2025 21:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk het niet, maar ik mis ook wat je wil bereiken. ik begrijp best dat je even moe zal worden van beiden, maar dat is voor de wetgeving gewoon niet relevant. Omdat de wetgeving er een ander uitgangspunt bij heeft. Maarja, denk dat je gelijk hebt.
Check. Nouja als regelgeving jou niet tegenhoud, dan heb je helemaal gelijk. Voor sommige mensen is het verschil tussen betaald of onbetaald wel relevant, maar voor jou niet.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 21:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Het ging mij er alleen maar om dat ik, na 5 dagen achter elkaar werken voor m'n baas, zelf wel bepaal wat ik op m'n vrije zaterdag (=privétijd!) ga doen; betaald of onbetaald (da's niet eens relevant).
Niet meer, niet minder.
Alleen relevant voor de portemonnee.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 21:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Check. Nouja als regelgeving jou niet tegenhoud, dan heb je helemaal gelijk. Voor sommige mensen is het verschil tussen betaald of onbetaald wel relevant, maar voor jou niet.
zullen we de discussie dan gewoon beslecht met het al reeds eerder gequote wetsartikel?quote:
Ik vind het helemaal prima:Yquote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:53 schreef freak1 het volgende:
[..]
zullen we de discussie dan gewoon beslecht met het al reeds eerder gequote wetsartikel?
Wat voor issues heb jij eigenlijk dat je op elke reactie als een dwaas er op in gaat? Echt elk topic waarin jij reageert wordt naar de klote geholpen.quote:Op donderdag 20 maart 2025 15:08 schreef freak1 het volgende:
[..]
zucht
zucht
zucht
zucht
zucht
ik weet niet wat voor leerprobleem je hebt maar je wilt het gewoon niet begrijpen
los van dat je het aan je werkgever moet melden omdat je werkgever verplicht is om toezicht te houden op de arbeidstijden wet, kan je werkgever er verder niet zoveel mee.
dus om heel exact te zijn, als jij tegen je werkgever zegt, ik werk nog 8 uur per week bij een andere werkgever, is dat al helemaal prima.
geef gewoon toe dat je ernaast zat en dan zijn we er ook weer klaar mee.
als jij aan je werkgever meld ik werk nog 8 uur ernaast dan kunnen ze hoog of laag springen maar daar hebben ze in essentie niks van te vinden, tenzij ze op een onafhankelijke manier kunnen aantonen dat het je huidige werkzaamheden in de weg zit.
al je punten van "oh maar je mag maar 40 uur werken" en "je moet een weekend hebben" ik heb je alle linkjes van de rijksoverheid gegeven. gewoon kappen met trollen.
Wie ben jij dan nou weer?quote:Op woensdag 26 maart 2025 01:54 schreef Daksijs het volgende:
[..]
Wat voor issues heb jij eigenlijk dat je op elke reactie als een dwaas er op in gaat? Echt elk topic waarin jij reageert wordt naar de klote geholpen.
Jazeker wel.quote:
En hoe zou dat nou komen? Ik lees hier heel vaak mee, maar met dit soort reacties is de lol om mee te reageren wel weg. Ja natuurlijk heeft hij inhoudelijk gelijk, maar denk je dat het leuk is om mee te reageren voor anderen buiten het vaste kliekje wat nog over is? Maar goed.. ik zit net ook even fb te lezen want dit is meer een discussie voor daar maar blijkbaar een probleem wat al langer speelt en heel graag in stand wordt gehoudenquote:Op woensdag 26 maart 2025 02:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Jazeker wel.
Je flamet een vaste WGR-user maar jou ben ik nog nooit tegengekomen hier in WGR. Werkelijk nog nóóit.
@:freak1 wel, zeer frequent
Dan zul je mij gegarandeerd ook wel tot dat 'vaste kliekje' (moeten) rekenen maar ik voel me toch echt niet aangesproken als je het hebt over "als een dwaas elk topic naar de klote helpen"quote:Op woensdag 26 maart 2025 02:43 schreef Daksijs het volgende:
[..]
En hoe zou dat nou komen? Ik lees hier heel vaak mee, maar met dit soort reacties is de lol om mee te reageren wel weg. Ja natuurlijk heeft hij inhoudelijk gelijk, maar denk je dat het leuk is om mee te reageren voor anderen buiten het vaste kliekje wat nog over is?
Linkje? Of kun je aangeven waar in FB je hier aan refereert?quote:Maar goed.. ik zit net ook even fb te lezen want dit is meer een discussie voor daar maar blijkbaar een probleem wat al langer speelt en heel graag in stand wordt gehouden
quote:Op woensdag 26 maart 2025 02:43 schreef Daksijs het volgende:
[..]
En hoe zou dat nou komen? Ik lees hier heel vaak mee, maar met dit soort reacties is de lol om mee te reageren wel weg. Ja natuurlijk heeft hij inhoudelijk gelijk, maar denk je dat het leuk is om mee te reageren voor anderen buiten het vaste kliekje wat nog over is? Maar goed.. ik zit net ook even fb te lezen want dit is meer een discussie voor daar maar blijkbaar een probleem wat al langer speelt en heel graag in stand wordt gehouden
ik combineer ze maar evenquote:Op woensdag 26 maart 2025 01:54 schreef Daksijs het volgende:
[..]
Wat voor issues heb jij eigenlijk dat je op elke reactie als een dwaas er op in gaat? Echt elk topic waarin jij reageert wordt naar de klote geholpen.
quote:Op woensdag 26 maart 2025 02:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Jazeker wel.
Je flamet een vaste WGR-user maar jou ben ik nog nooit tegengekomen hier in WGR. Werkelijk nog nóóit.
@:freak1 wel, zeer frequent .... boeiende discussies doorgaans
Klopt. Mijn vrouw had jaren geleden een extra baantje naast haar normale baan.Mocht ze elk jaar honderden Euro's extra aftikken aan de belastingdienst.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:30 schreef PzKpfw het volgende:
Lijkt me belastingtechnisch totaal niet interessant omdat je maar bij één werkgever loonheffingskorting in kunt zetten.
Ik denk dat het ook voor je belastbaarheid zaak is om als je al zoiets doet, het in elk geval leuk moet zijn zodat je niet afbrandt. Hier ook een fulltime kantoorbaan en ernaast semiprofessioneel muzikant. Het is niet veel wat je ermee verdient en het kost veel tijd en moeite. Ik zou dat nooit kunnen doen als het werkzaamheden waren zoals op kantoor.quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:59 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ik ben een tijd sportinstructeur/trainer geweest naast mijn vaste kantoorbaan, maar heb dat eigenlijk altijd meer gezien als betaalde hobby dan als extra baan. Ik denk dat je het zo ook vooral moet zien, financieel is het vaak minder interessant.
idd. ik zie vaak mensen de fout maken naast hun kantoorbaan soorgelijke dingetjes ernaast te doen, als zzp'er of vrijwilligerswerk in een bestuur of zo. Maar dan denk ik, ga dan iets heel anders doen wat je echt leuk vindt.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook voor je belastbaarheid zaak is om als je al zoiets doet, het in elk geval leuk moet zijn zodat je niet afbrandt. Hier ook een fulltime kantoorbaan en ernaast semiprofessioneel muzikant. Het is niet veel wat je ermee verdient en het kost veel tijd en moeite. Ik zou dat nooit kunnen doen als het werkzaamheden waren zoals op kantoor.
Nou ja, als ze het echt leuk vinden is het natuurlijk geen probleem. Veel zzp'ers in mijn omgeving zijn zo gefaseerd overgegaan naar hun eigen ding, vanuit fulltime met een beetje erbij naar parttime naar meer focus op hun eigen ding en uiteindelijk zonder zijwieltjes volledig met hun eigen onderneming bezig, en volledig is vaak ook meer dan fulltime.quote:Op donderdag 27 maart 2025 13:41 schreef Homey het volgende:
[..]
idd. ik zie vaak mensen de fout maken naast hun kantoorbaan soorgelijke dingetjes ernaast te doen, als zzp'er of vrijwilligerswerk in een bestuur of zo. Maar dan denk ik, ga dan iets heel anders doen wat je echt leuk vindt.
Klopt. Ik heb zelf inmiddels 14 jaar twee banen, waarvan eentje 'de echte baan' is voor 40 uur in de week en daarnaast een hobbybaan. Gemiddeld 5 uur per week, soms meer en soms minder. Belastingtechnisch is het gek genoeg erg onhandig. (Je zou zeggen dat het aangemoedigd wordt omdat er overal handjes tekort zijn)quote:Op donderdag 27 maart 2025 11:59 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ik ben een tijd sportinstructeur/trainer geweest naast mijn vaste kantoorbaan, maar heb dat eigenlijk altijd meer gezien als betaalde hobby dan als extra baan. Ik denk dat je het zo ook vooral moet zien, financieel is het vaak minder interessant.
Over wat voor een baan hebben we het als een nevenfunctie al een integriteitsissue op zou brengen?quote:Op donderdag 20 maart 2025 16:12 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Als de werkgever een overheid is kan die daar wel degelijk wat mee. Dan vlieg je er gewoon uit als er getwijfeld wordt aan je integriteit
Daar kan ik helaas geen uitspraken over doen ivm privacyquote:Op zondag 30 maart 2025 08:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Over wat voor een baan hebben we het als een nevenfunctie al een integriteitsissue op zou brengen?
een verzonnen baan. kijk vooral even in de post historie van deze persoon.quote:Op zondag 30 maart 2025 08:51 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Over wat voor een baan hebben we het als een nevenfunctie al een integriteitsissue op zou brengen?
Het zit 'm inderdaad in de term hobby. Ik heb ook al m'n hele leven een hobbybaantje naast m'n grote mensen baan. Kan daardoor voorkomen dat ik wel eens drie weken iedere dag aan een stuk 'werk' maar dat voelt omdat het hobby is dus niet zo.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 17:43 schreef Silenus het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb zelf inmiddels 14 jaar twee banen, waarvan eentje 'de echte baan' is voor 40 uur in de week en daarnaast een hobbybaan. Gemiddeld 5 uur per week, soms meer en soms minder. Belastingtechnisch is het gek genoeg erg onhandig. (Je zou zeggen dat het aangemoedigd wordt omdat er overal handjes tekort zijn)
Voordelen: het verbreedt je wereldbeeld/blik, je kent weer meer mensen, het voorkomt ook dat je een beetje vastgeroest raakt in baan A of B. Maar wat je zegt; je moet er energie van krijgen. Als het je energie kost slaat het nergens op en kun je beter lekker door het bos gaan wandelen in die tijd.
Ik ken ook de pohi van dit persoontje, vandaar dat ik nogal sceptisch ben.quote:Op maandag 31 maart 2025 12:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
een verzonnen baan. kijk vooral even in de post historie van deze persoon.
Dan geloof ik geen zak van je beweringen.quote:Op maandag 31 maart 2025 12:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Daar kan ik helaas geen uitspraken over doen ivm privacy
kijk, @pedaalemmerzak heeft per ongeluk een randje van waarheid aangeraakt want een werkgever, en zeker overheid bij bijv. politie of brandweer kan op een gegeven moment wel zeggen dat iets tegen de eed ingaat of dat dit reden kan geven om aan de integriteit te twijfelen. een politie agent die in de vrije tijd lockpick cursussen geeft of beveiliger in zijn eigen wijk is waar hij ook als politie agent werkt, tja, daar kan de werkgever, terecht, wat vraagtekens bij zetten. maar als deze agent op zaterdag lekker een aantal uur brieven wil bezorgen dan valt dat argument echt niet te maken.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ken ook de pohi van dit persoontje, vandaar dat ik nogal sceptisch ben.
[..]
Dan geloof ik geen zak van je beweringen.
Afgezien van de pohi van een bepaalde user, die mij totaal niet interesseert, kan ik me best iets voorstellen bij de bewering over integriteit en nevenfuncties.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:05 schreef freak1 het volgende:
[..]
kijk, @:pedaalemmerzak heeft per ongeluk een randje van waarheid aangeraakt want een werkgever, en zeker overheid bij bijv. politie of brandweer kan op een gegeven moment wel zeggen dat iets tegen de eed ingaat of dat dit reden kan geven om aan de integriteit te twijfelen. een politie agent die in de vrije tijd lockpick cursussen geeft of beveiliger in zijn eigen wijk is waar hij ook als politie agent werkt, tja, daar kan de werkgever, terecht, wat vraagtekens bij zetten. maar als deze agent op zaterdag lekker een aantal uur brieven wil bezorgen dan valt dat argument echt niet te maken.
en nu zijn er zeker functies waarbij je werkgever zeer kritisch gaat zijn over nevenfuncties.. arrestatie dienst, speciale functies binnen de inlichtingen dienst... kan er wel een paar bedenken..
maar....
de claim van "een nevenfunctie is een integriteits issue" is wel heel erg breed. En gezien de PoHi van het heerschap lijkt mij een uitkering met een begeleid wonen diagnose aannemelijker dan een baan met dermate veel verantwoordelijkheid en hoogte in de boom dat iedere nevenfunctie een integriteits issue op gaat leveren. en zeker geen baan waar ivm privacy geen uitspraak over gedaan kan worden.
wellicht handig om meer van het topic te lezen voor je reageert.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:05 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Afgezien van de pohi van een bepaalde user, die mij totaal niet interesseert, kan ik me best iets voorstellen bij de bewering over integriteit en nevenfuncties.
Ik ken bijvoorbeeld een aantal gemeenteambtenaren, die zich naast hun baan als zzp'er verhuren aan een andere gemeente als adviseur. Daar gebruiken ze dus hun met overheidsgeld betaalde kennis om zich met overheidsgeld privé te laten betalen. Daar kun je best integriteitsvragen bij stellen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |