abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217121108
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Een paar miljard jaar geleden
Your guess is as good as mine.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:12:04 #177
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121185
Laatst weer een kaarsje opgestoken bij Maria.

Ergens biedt dat enorme troost en hoop.

Zo is religie oorspronkelijk bedoeld. Wat jammer dat allerlei vieze baarden het gekaapt hebben om de mensheid te knechten in angst en slavernij.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121291
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
Laatst weer een kaarsje opgestoken bij Maria.

Ergens biedt dat enorme troost en hoop.

Zo is religie oorspronkelijk bedoeld. Wat jammer dat allerlei vieze baarden het gekaapt hebben om de mensheid te knechten in angst en slavernij.
Ik steek natuurlijk geen kaarsjes op bij Maria, maar voor mij is dat Jezus. Jezus biedt troost, hoop, en nog veel meer dan dat. Jezus is de kern van alles, degene om wie uiteindelijk alles zou moeten draaien, onze maker, onze hulp, onze redder, onze trooster, onze vriend, degene die ons perfect begrijpt, perfecte genade voor ons heeft, ons nooit verlaat, nooit in de steek zal laten, maar alles doet om ons leven te behouden. Het geloof moet om de persoon Jezus Christus draaien, en een persoonlijke relatie met Jezus vanuit geloof en vertrouwen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:22:00 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121391
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 16:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik verzin die dingen niet, daar waren de hervormers 500 jaar geleden ook al mee bezig, en honderden jaren daarvoor andere niet-katholieke Christelijke groepen ook. Zoals ik in het verleden al eens heb gezegd: de reden waarom de hervormers zich van de kerk van Rome hebben afgescheiden, is omdat ze in de profeties het bewijs zagen dat die kerk antichristlijk is. Voordat ze tot dat inzicht waren gekomen, wilden ze Rome simpelweg hervormen, omdat ze nog geloofden dat die kerk daadwerkelijk de kerk van Christus was. Maar toen ze beseften dat de kracht achter die kerk de duivel is, beseften ze dat die kerk niet te hervormen is. Daarom hebben ze zich ervan afgescheiden.

De dingen die ik zeg, zijn zoveel mogelijk gebaseerd op feiten. Jij kent veel van die feiten niet. Dat wil niet zeggen dat het geen feiten zijn. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Praktisch alles wat we denken te weten dat waar is, is niet waar. We worden van kribbe tot graf geïndoctrineerd met leugens, onwaarheden, onnauwkeurigheden, enzovoorts. We hebben de neiging om alles wat we van autoriteiten horen, aan te nemen als waar. Maar veel daarvan is niet waar. Zoals je zelf zei: je weet bijna niets. Dat ben ik met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat de waarheid niet te kennen valt. Als je daarnaar op zoek gaat, kom je meestal ot heel andere conclusies dan wat je altijd voor waar hebt aangenomen.
Hilarisch, dat gedweep met reformatoren.

Als de Reformatie iets heeft gebracht, is het het idee dat de mens inherent en vanaf het begin een miserabel, lelijk, walgelijk, goor wezen is, tot niets goeds in staat.

Vervolgens mag dat wezen afwachten of het in de reformatotische kosmische loterij een lot ter verkiezing geniet; immers, hijzelf kan niets, wil niets en verdient enkel Gods toorn.

Dit allemaal vanwege een 'mysterieus' (dankjewel, super doordachte Luther en Calvijn) raadsbesluit, reeds genomen voor de schepping van alles, uit de 'soevereine wil van de heer' (lees uw Dordrechtse Synode en Heidelbergse catechismus er maar op na) die niet kijkt naar gedrag, karakter, niet eens naar de geloofsbeslissing, maar puur naar zijn eigen supersoevereine goeddunken! Vredelievende atheïst X verdient de hel, verkrachtende, moordende maar 'born again' Y is een symbool van goddelijke genade.

De Reformatie is een regressie van het Christendom geweest, het heeft alle liefde, vrolijkheid, menselijke waardigheid en verantwoordelijkheid compleet en volledig gesloopt.

Niet raar dat voorheen Lutherse en Calvinistische landen als eerst seculariseerden... de mens kan nu eenmaal niet tegen onrechtvaardigheid, al helemaal niet wanneer het aan God wordt gekoppeld.

Ik daag eenieder uit de boeken van Luther en Calvijn te lezen. Kom daarna nog eens terug met al die oh zo verheven retoriek over hoe die 'glorieuse Reformatie' ons gered heeft.

De Reformatie is de grootste nekslag voor het Christendom geweest.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:22:00 #180
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217121392
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat staat hier, wat lees jij?

Genesis 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.

Wanneer was 'in het begin'?
Jammer dat je antwoord een tegenvraag is.

De schepping houdt natuurlijk ook meer in.

Laat anders maar gaan joh.

Je bent nu te veel verwarring aan het zaaien.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_217121404
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:22 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Jammer dat je antwoord een tegenvraag is.

De schepping houdt natuurlijk ook meer in.

Laat anders maar gaan joh.

Je bent nu te veel verwarring aan het zaaien.
Ik probeer je iets bij te brengen.

Ik vroeg je niet voor niets 'schepping van wat'. Omdat de tekst niet alles op één hoop gooit.

Maar je wilt dat niet verder definiëren. Waarom stel je geen preciezere vraag? Dan krijg je ook een preciezer antwoord.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:30:08 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121517
Heb Calvijn's werken gelezen...

Verbaast me nog steeds dat er ook maar een amoebe is geweest die dacht: 'makes sense'.

Reformatie? Deformatie...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121529
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hilarisch, dat gedweep met reformatoren.

Als de Reformatie iets heeft gebracht, is het het idee dat de mens inherent en vanaf het begin een miserabel, lelijk, walgelijk, goor wezen is, tot niets goeds in staat.
Wat een onzin toch. Het uitgangspunt is dat de mens in het evenbeeld van God is gemaakt. Is God een miserabel, lelijk, wagelijk, goor wezen, tot niets goeds in staat?
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:30:56 #184
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217121531
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik probeer je iets bij te brengen.

Ik vroeg je niet voor niets 'schepping van wat'. Omdat de tekst niet alles op één hoop gooit.

Maar je wilt dat niet verder definiëren. Waarom stel je geen preciezere vraag? Dan krijg je ook een preciezer antwoord.
Jij en mij iets bijbrengen. Daar krijg ik de slappe lach van.

Ik heb nu het gevoel dat wanneer ik vraag: wanneer heeft God de mens geschapen. Jij antwoord: wat staat hier. En dan de genesis tekst plaatst; 'op de zesde dag'....

Je lijkt vooral bewust moeilijk te doen....
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:31:26 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121538
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat een onzin toch. Het uitgangspunt is dat de mens in het evenbeeld van God is gemaakt. Is God een miserabel, lelijk, wagelijk, goor wezen, tot niets goeds in staat?
Lees Luther en Calvijn, zou ik zeggen.
Welke werken van deze heren heb jij gelezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121540
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:30 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Jij en mij iets bijbrengen. Daar krijg ik de slappe lach van.

Ik heb nu het gevoel dat wanneer ik vraag: wanneer heeft God de mens geschapen. Jij antwoord: wat staat hier. En dan de genesis tekst plaatst; 'op de zesde dag'....

Je lijkt vooral bewust moeilijk te doen....
Met zo'n houding kan ik niets voor je betekenen.
pi_217121553
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lees Luther en Calvijn, zou ik zeggen.
Ik kan me niet voorstellen dat zij die passage vergeten zijn eerlijk gezegd.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:32:35 #188
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121577
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan me niet voorstellen dat zij die passage vergeten zijn eerlijk gezegd.
Daarom: welke werken van deze reformatoren heb jij gelezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:32:49 #189
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_217121585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Met zo'n houding kan ik niets voor je betekenen.
Je betekent sowieso niets voor me
pi_217121689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daarom: welke werken van deze reformatoren heb jij gelezen?
Genoeg om te weten dat de reden van de scheiding van de RKK gebaseerd was op de overtuiging dat de RKK antichrist is.
pi_217121705
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:32 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Je betekent sowieso niets voor me
Wauw, ik zal voor je bidden vriend.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:37:09 #192
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121709
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Genoeg om te weten dat de reden van de scheiding van de RKK gebaseerd was op de overtuiging dat de RKK antichrist is.
Geen antwoord.

Welke?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121730
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen antwoord.

Welke?
Genoeg. Welke boeken van de zevendedagsadventisten heb jij gelezen?
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:41:48 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121805
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Genoeg. Welke boeken van de zevendedagsadventisten heb jij gelezen?
Geen, nul interesse... De ZDA is een marginaal verschijnsel.

Of ja, niet echt. Zo ben ik er achter gekomen dat de grondlegger van je kerk de traditionele 'de zonen van Cham zijn Afrikanen' gewoon onderschreef. Grappig, omdat legio pausen voor de komst van deze profetesse reeds de slavenhandel hadden verworpen. Gore duivels dat het waren.

Mij gaat het om die zogenaamde oh zo bevrijdende werken van de Reformatoren.

Dus voor de derde maal, welke werken van Luther en Calvijn heb je gelezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121893
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geen, nul interesse... De ZDA is een marginaal verschijnsel.

Of ja, niet echt. Zo ben ik er achter gekomen dat de grondlegger van je kerk de traditionele 'de zonen van Cham zijn Afrikanen' gewoon onderschreef. Grappig, omdat legio pausen voor de komst van deze profetesse reeds de slavenhandel hadden verworpen. Gore duivels dat het waren.
Ellen White was een voorvechten voor gelijkheid en de afschaffing van slavernij. Dus wat je hier nu weer wilt impliceren. Waar staat dit?

quote:
Mij gaat het om die zogenaamde oh zo bevrijdende werken van de Reformatoren.

Dus voor de derde maal, welke werken van Luther en Calvijn heb je gelezen?
Zoals altijd heb ik delen gelezen, maar vooral van Luther, want ik heb ook niet zoveel met de leer van Calvijn. Die hele predestinatieleer staat mij ook enorm tegen.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:48:20 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217121961
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ellen White was een voorvechten voor gelijkheid en de afschaffing van slavernij. Dus wat je hier nu weer wilt impliceren. Waar staat dit?
[..]
Zoals altijd heb ik delen gelezen, maar vooral van Luther, want ik heb ook niet zoveel met de leer van Calvijn. Die hele predestinatieleer staat mij ook enorm tegen.
Noah, speaking by divine inspiration, foretold the history of the three great races to spring from these fathers of the human race. Tracing the descendants of Ham, through the son rather than the father, he declared, "Cursed be Canaan; a servant of servants shall he be unto his brethren." ... Evil characteristics were perpetuated in Canaan and his posterity, whose continued guilt called upon them the judgments of God....

Though the prophetic curse had doomed them to slavery, the doom was withheld for centuries. God bore with their impiety and corruption until they passed the limits of divine forbearance. Then they were dispossessed, and became bondmen to the descendants of Shem and Japheth....

Mevr. White.

Luther was niet heel anders hoor... Daarom kreeg Erasmus een hekel aan hem.

Oh, en het leidde ertoe dat Melanchton eveneens terugkrabbelde. Ontkenning van de menselijke vrije wil zou schadelijk zijn voor de 'goede zeden'.

Nou ja zeg: echt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217121997
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Luther was niet heel anders hoor... Daarom kreeg Erasmus een hekel aan hem.

Oh, en het leidde ertoe dat Melanchton eveneens terugkrabbelde. Ontkenning van de menselijke vrije wil zou schadelijk zijn voor de 'goede zeden'.

Nou ja zeg: echt?
Ik ben ook geen Lutheraan en omarm niet alles wat Luther heeft gezegd. Mij ging het erom (want dat was het onderwerp) dat mijn interpretatie van bepaalde profeties niet begonnen is bij ZDA maar al veel ouder is.

Wat betreft Ellen White:

1. The equality of all races

The religion of the Bible recognizes no caste or color. It ignores rank, wealth, worldly honor. God estimates men as men. With Him, character decides their worth. And we are to recognize the Spirit of Christ in whomsoever it is revealed. No one need be ashamed to speak with an honest black man in any place or to shake him by the hand. He who is living in the atmosphere in which Christ lives will be taught of God and will learn to put His estimate on men (9T 223).

2. Civil Disobedience in regard to the Fugitive Slave Act

I was shown that we have men placed over us for rulers, and laws to govern the people. Were it not for these laws, the world would be in a worse condition than it is now. Some of these laws are good, and some bad. The bad have been increasing, and we are yet to be brought into straight places. But God will sustain his people in being firm, and living up to the principles of his word. Where the laws of men conflict with God's word and law, we are to obey the word and law of God, whatever the consequences may be. The laws of our land requiring us to deliver a slave to his master, we are not to obey, and we must abide the consequences of the violation of this law. This slave is not the property of any man. God is his rightful Master, and man has no right to take God's workmanship into his hands, and claim his as his own. (Testimonies for the Church, 1:201-202)

Jij zou juist een fan van haar moeten zijn met zulke uitspraken, me dunkt.
  donderdag 20 maart 2025 @ 20:51:03 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217122027
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben ook geen Lutheraan en omarm niet alles wat Luther heeft gezegd. Mij ging het erom (want dat was het onderwerp) dat mijn interpretatie van bepaalde profeties niet begonnen is bij ZDA maar al veel ouder is.

Wat betreft Ellen White:

1. The equality of all races

The religion of the Bible recognizes no caste or color. It ignores rank, wealth, worldly honor. God estimates men as men. With Him, character decides their worth. And we are to recognize the Spirit of Christ in whomsoever it is revealed. No one need be ashamed to speak with an honest black man in any place or to shake him by the hand. He who is living in the atmosphere in which Christ lives will be taught of God and will learn to put His estimate on men (9T 223).
2. Civil Disobedience in regard to the Fugitive Slave Act

I was shown that we have men placed over us for rulers, and laws to govern the people. Were it not for these laws, the world would be in a worse condition than it is now. Some of these laws are good, and some bad. The bad have been increasing, and we are yet to be brought into straight places. But God will sustain his people in being firm, and living up to the principles of his word. Where the laws of men conflict with God's word and law, we are to obey the word and law of God, whatever the consequences may be. The laws of our land requiring us to deliver a slave to his master, we are not to obey, and we must abide the consequences of the violation of this law. This slave is not the property of any man. God is his rightful Master, and man has no right to take God's workmanship into his hands, and claim his as his own. (Testimonies for the Church, 1:201-202)

Jij zou juist een fan van haar moeten zijn met zulke uitspraken, me dunkt.
Klopt, daarom ben ik ook van fan van pausen die al ver voor White hun afschuw uitspraken over racisme.

Mijn normen en waarden zijn dan ook niet gelieerd aan een kerk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_217122050
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Klopt, daarom ben ik ook van fan van pausen die al ver voor White hun afschuw uitspraken over racisme.

Mijn normen en waarden zijn dan ook niet gelieerd aan een kerk.
Waarom sleep je dat 'zonen van Cham' er dan bij, waar heb je dat vandaan?
pi_217122054
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 20:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij en anderen hier lijken niet in staat om te lezen wat ik zeg. Hierboven ook weer: 'jij gelooft dat de aarde 6000 jaar oud is', terwijl ik dat nooit heb gezegd. En nu: Ali neemt de hele bijbel letterlijk'. Probeer nou eens te begrijpen wat ik zeg in plaats van er je vooringenomen gedachten op te projecteren, want die kloppen van geen meter en het is ook niet constructief om op basis daarvan een gesprek te voeren.
Ok, sorry, dan had ik dat mis. Ik lees niet iedere post van je, maar ik dacht echt dat je iedere letter letterlijk neem. Ik neem dat terug.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')