abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217154396
Sterkte @exode , hoe moeilijk het ook is, als een kat zo toont dat hij lijdt, dan is het meest liefdevolle wat je kunt doen hem loslaten.
(Ernstige benauwdheid is de meest urgente spoed die ik ken, hoe verdrietig ook voor de kinderen, het is echt de eerlijkste beslissing, je doet er niet verkeerd aan :* )
  zondag 23 maart 2025 @ 14:57:21 #202
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_217154398
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 12:14 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dat is waar, maar in zulke functies werk je vaak maar een paar uur per week en dan is het niet de moeite waard om de pabo te gaan doen. Bovendien is de pabo juist gericht op lesgeven in het normale curriculum en is er weinig aandacht voor ondersteuning van speciale behoeften zoals adhd, ass, hb, enz. Eigenlijk zou er een soort verkorte pabo moeten zijn voor zulke speciale functies binnen het onderwijs, waarbij je dan ook stage loopt binnen zo’n setting in plaats van (alleen maar) in een gewone klas.
Hiervoor zijn ook speciale opleidingen, denk aan een master educational needs, die je vaak na een lerarenopleiding doet.
Ik geef o.a. de verkorte docentenopleiding voor instromende docenten zonder bevoegdheid op het hbo, en de pedagogische en didactische vaardigheden bij aanvang zijn vaak bedroevend. En toch denken veel instromers dat ze dat wel even gaan doen, lesgeven, want ze zijn immers vakexpert. Na een paar maanden komen ze daar zonder uitzondering op terug. Ik vind t dus nogal arrogant om te zeggen dat je zo'n plusklas of individuele begeleiding wel kunt doen zonder opleiding. Je diskwalificeert daarmee een complete beroepsgroep.
pi_217154425
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 14:57 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Hiervoor zijn ook speciale opleidingen, denk aan een master educational needs, die je vaak na een lerarenopleiding doet.
Ik geef o.a. de verkorte docentenopleiding voor instromende docenten zonder bevoegdheid op het hbo, en de pedagogische en didactische vaardigheden bij aanvang zijn vaak bedroevend. En toch denken veel instromers dat ze dat wel even gaan doen, lesgeven, want ze zijn immers vakexpert. Na een paar maanden komen ze daar zonder uitzondering op terug. Ik vind t dus nogal arrogant om te zeggen dat je zo'n plusklas of individuele begeleiding wel kunt doen zonder opleiding. Je diskwalificeert daarmee een complete beroepsgroep.
Dat bedoel ik zeker niet!
Ik weet hoe moeilijk lesgeven is, daarom zou ik ook zeker geen hele klas willen lesgeven ;)
Mijn idee was een soort verkorte opleiding waar je je dus specifiek richt op didactische vaardigheden en dan specifiek voor individuele begeleiding of begeleiding in kleine groepen. Voor zover ik weet (misschien heb ik het mis hoor) gaat de pabo juist over lesgeven aan hele klassen en over de inhoud van het normale curriculum, maar dat zou ik dus sowieso niet willen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 23 maart 2025 @ 15:03:18 #204
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_217154437
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dat bedoel ik zeker niet!
Ik weet hoe moeilijk lesgeven is, daarom zou ik ook zeker geen hele klas willen lesgeven ;)
Mijn idee was een soort verkorte opleiding waar je je dus specifiek richt op didactische vaardigheden en dan specifiek voor individuele begeleiding of begeleiding in kleine groepen. Voor zover ik weet (misschien heb ik het mis hoor) gaat de pabo juist over lesgeven aan hele klassen en over de inhoud van het normale curriculum, maar dat zou ik dus sowieso niet willen.
Zo'n opleiding is er dus, de master educational needs: https://www.fontys.nl/Stu(...)9mfFriMaAq-pEALw_wcB
pi_217154445
Aha kijk :) eens in verdiepen!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 23 maart 2025 @ 15:08:06 #206
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_217154465
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:05 schreef SaskiaR het volgende:
Aha kijk :) eens in verdiepen!
Ik heb 'm zelf niet gedaan trouwens, werk bij een master binnen hetzelfde instituut. Deze master werkt met modules, je stelt zelf je programma samen. Er zitten dus ook modules rondom (hoog)begaafdheid tussen.
pi_217156325
@exode sterkte met opakat

Ik keek gisteren 45 jaar bananasplit en lag echt dubbel om Fransie de pomphulp en je weet gewoon dat jezelf waarschijnlijk ook zo regeert.

Vandaag hier mooi weer gehad. Mijn ouders zijn op vakantie in Spanje en hadden sneeuw vandaag.
  zondag 23 maart 2025 @ 18:47:29 #208
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217156583
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 11:26 schreef FlyingFish het volgende:
Ik mag eigenlijk ook wel hopen dat een vaste plusklasdocent wel bevoegdheid nodig heeft. Alles wat niet onder directe supervisie van een bevoegde leerkracht staat zou bevoegd moeten zijn imo, of minimaal vergevorderd moeten zijn in het proces om bevoegdheid te halen. Ook een zelfstandige plusklas heeft iemand nodig die daadwerkelijk les kan geven. Genoeg experts die heel goed zijn in hun vakgebied met de didactische vaardigheden van een blok kaas. Individuele 1 op 1 ondersteuning vind ik hetzelfde voor gelden eigenlijk. Buiten schooltijd op kosten van de ouders vind ik een ander verhaal.
Nah, vind ik niet. Ik heb daar liever een orthopedagoog of een psycholoog staan dan iemand met een pabodiploma. Al realiseer ik me ook dat dat heel erg afhangt van de invulling van je plusklas. Hier gaat het (voor zo ver ik weet, prul is nu twee keer geweest) vooral om spelletjes bedenken en doen, samenwerken, door durven zetten, de leerkuil, verbreding. En niet om 'stof' die ook maar iets te maken heeft met het vaste curriculum.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 23 maart 2025 @ 18:48:42 #209
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217156594
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2025 15:08 schreef mousemicky het volgende:

[..]
Ik heb 'm zelf niet gedaan trouwens, werk bij een master binnen hetzelfde instituut. Deze master werkt met modules, je stelt zelf je programma samen. Er zitten dus ook modules rondom (hoog)begaafdheid tussen.
Maar toelatingseis is pabo of een docenten opleiding, toch?

Edit; al uitgezocht. Het is geen keiharde eis, maar je moet wel al een werkplek voor de klas hebben, dus effectief is het wel een eis. Ik zou dit als afgestudeerd psycholoog graag doen, maar zonder bevoegdheid kan ik nergens aan de bak en een onbetaalde stage is onbetaalbaar als je gewoon rekeningen moet betalen.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217157248
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 18:47 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Nah, vind ik niet. Ik heb daar liever een orthopedagoog of een psycholoog staan dan iemand met een pabodiploma. Al realiseer ik me ook dat dat heel erg afhangt van de invulling van je plusklas. Hier gaat het (voor zo ver ik weet, prul is nu twee keer geweest) vooral om spelletjes bedenken en doen, samenwerken, door durven zetten, de leerkuil, verbreding. En niet om 'stof' die ook maar iets te maken heeft met het vaste curriculum.
Bedenk dat de meeste mensen die zo'n functie invullen meer hebben dan alleen een pabo-diploma ;)
Ook in zo'n klas moet je weten van klassenmanagement, sociale omgang in een groep enz.
Bijv. De orthopedagoog van de school waar ik werk kan prima met individuele kinderen, maar die draait echt niet soepeltjes de groep. Ze kan wel fijn meedenken zodat ik dat beter kan.
pi_217163337
Ik vraag me ook af of je niet veel kan opvangen door de enorme hang naar alles vastleggen te doorbreken.
Mijn zus werkte in de thuiszorg en mijn broer was automonteur. Beide beroepen waar ze je zo'n beetje naar binnen trekken omdat ze zoveel mensen tekort komen.

Mijn zus is na tientallen jaren in de zorg overgestapt naar een kantoorbaan bij de gemeente. Ze mist het zorgen heel erg maar werd gek van alle extra eisen die er elk jaar bij kwamen. Ze zei dat ze meer aan het administreren was per client dan aan het zorgen.

Mijn broer werkt nu bij een trekhaakcentrum, die zat als automonteur volgens eigen zeggen meer achter de laptop dan met gereedschap in zijn handen. Nu kan die weer de hele dag knutselen.

Ik zie het in mijn eigen werk ook overigens, ik moet tegenwoordig zoveel verantwoorden dat ik die uren ook maar opschrijf. 2 uur per week administratie van de administratie _O-
  maandag 24 maart 2025 @ 09:55:03 #212
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217163417
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2025 19:43 schreef Hupje het volgende:

[..]
Bedenk dat de meeste mensen die zo'n functie invullen meer hebben dan alleen een pabo-diploma ;)
Ook in zo'n klas moet je weten van klassenmanagement, sociale omgang in een groep enz.
Bijv. De orthopedagoog van de school waar ik werk kan prima met individuele kinderen, maar die draait echt niet soepeltjes de groep. Ze kan wel fijn meedenken zodat ik dat beter kan.
Hangt ook af van de invulling. Hier is de plusklas vijf of zes kinderen (het is geen plusklas voor de hele school, alleen voor groep 4 met één groep 3-er erbij). Dan is klassenmanagement niet zo'n punt...
pi_217163579
Nijna hoe gaat het bij jou? Vordert de verbouwing?

Hier is het stofscherm eruit, dus we kijken weer zo de uitbouw in. De stukadoor is begonnen (om 7 uur :z ) en de mannen die ik al 2 weken over de vloer heb, zijn de buitenkant aan het doen.
1 nadeel, opakat is dan wel ziek, maar hij zoekt zijn oude aanleunwoning, hij liep continue de uitbouw in en settelde zich aan de voeten van de stukadoor. Dus hij zit nu in Juul haar kamer met al zijn spullen, voordat het een buitenkat werd, was dat ook zijn kamer. O+

Ik wacht op het belletje van de dierenarts, die belt me zo terug voor een plan, langskomen, prednison proberen of toch klaar. Hij is vandaag alerter dan gisteren maar eet niet. Dus dat lijkt me een behoorlijk teken dat ie er zelf ook klaar mee is.
  maandag 24 maart 2025 @ 10:36:20 #214
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_217163685
Hoe lang duurt het in totaal bij jullie exode?
Katten hangen echt enorm aan hun ongeving dus het zou kunnen dat ie gewoon over de flos is door alles.
Maar ja, hij is natuurlijk ook gewoon erg oud.
Lastig...
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217163687
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 10:23 schreef exode het volgende:
Nijna hoe gaat het bij jou? Vordert de verbouwing?

Hier is het stofscherm eruit, dus we kijken weer zo de uitbouw in. De stukadoor is begonnen (om 7 uur :z ) en de mannen die ik al 2 weken over de vloer heb, zijn de buitenkant aan het doen.
1 nadeel, opakat is dan wel ziek, maar hij zoekt zijn oude aanleunwoning, hij liep continue de uitbouw in en settelde zich aan de voeten van de stukadoor. Dus hij zit nu in Juul haar kamer met al zijn spullen, voordat het een buitenkat werd, was dat ook zijn kamer. O+

Ik wacht op het belletje van de dierenarts, die belt me zo terug voor een plan, langskomen, prednison proberen of toch klaar. Hij is vandaag alerter dan gisteren maar eet niet. Dus dat lijkt me een behoorlijk teken dat ie er zelf ook klaar mee is.
Hier is het even rustig... vorige week was de elektriciėn er, bleken de uitgekozen spotjes niet te passen in het plafon, alleen in de koof. De aannemer heeft nieuwe spotjes gehaald... die bleken ook niet te passen.
Nu hebben we zelf online spotjes gevonden die wel zouden moeten passen, maar die komen pas morgenmiddag.
De elektriciėn komt rond 11 uur vandaag nog de laatste dingen afmaken (ik zei dat er geen spotjes waren, maar ze zouden toch komen).
Dus ik denk dat de aannemer of wijzelf de spotjes gaan plaatsen.

Aannemer moet ook de bak om de vloerverwarmingsverdeler nog afmaken, maar dat kan pas als de vloer erin ligt.

En die zou vorige week komen, maar die kwam niet. Dus ik moet hem nog even vragen wanneer we nu in de planning staan. Oorspronkelijk zou het namelijk eind deze week zijn, maar de aannemer had hem gevraagd in elk geval eerder te komen egaliseren.
Alleen toen werd hij ziek en nu loopt hij wat achter vermoed ik. Dus ik verwacht eind van deze week.

En dan is het wachten op de schilder (eerste weekend april), daarna de keuken, 2e weekend april nog een keer schilder voor de andere kleur en dan is het echt klaar.

Over 16 nachtjes slapen hebben we weer een keuken *O* . En dan nog een halve week voor mijn meubels er ook weer zijn. Het had allemaal iets dichter op elkaar gekund (achteraf). Maar de aannemer bleef bij dat duurt wel een week of 8, terwijl zijn planning 3 weken was. Die 3 weken hadden we ook niet gehaald moet ik zeggen en 4 was ook te krap geweest, maar 8 was wat aan de ruime kant.
Maar kwam nu wel goed uit omdat mijn wederhelft last minute toch bedacht geloofde dat een schilder misschien toch handiger was dan het zelf doen en dat natuurlijk niet op stel en sprong kon.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@exode, fijn zulke vorderingen! Arme opakat, rottige timing nu :*

[ Bericht 3% gewijzigd door Nijna op 24-03-2025 10:46:59 ]
Fake it till you make it...
pi_217163725
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 10:36 schreef oh-oh het volgende:
Hoe lang duurt het in totaal bij jullie exode?
Katten hangen echt enorm aan hun ongeving dus het zou kunnen dat ie gewoon over de flos is door alles.
Maar ja, hij is natuurlijk ook gewoon erg oud.
Lastig...
Hij was voor de verbouwing al niet echt zichzelf alleen beseften we dat pas echt toen ie binnen was. Hij stond standaard elke ochtend om 7 uur voor de achterdeur te miauwen op een volume die de hele wijk kon horen. Hij at alsof hij weken niet had gegeten, standaard elke dag. Maar de weken voor de verbouwing stond ie niet altijd meer bij de deur en at hij vaak zijn bakje niet leeg. Dat deed ie dan alsnog later op de dag. Maar van een kat die 18,5 jaar lang zich qua eten gedroeg als een zwerfkat met veel honger werd het wel wat rustiger.

Als het goed is rondt de aannemer woensdag of donderdag af. Dan hebben wij ons huis weer terug en kan opakat eventueel naar zijn nieuwe 'kamer'. Er moet nog wel afgemonteerd worden door de electricien en loodgieter maar dat heeft geen invloed op de ruimte of het leven in huis zeg maar. Ze zijn dan ruim 2,5 week bezig geweest.

De stuc moet nog drogen en de vloer ook (er moeten delen aangesmeerd en opgehoogd worden). Over ongeveer 3,5 week komt de nieuwe vloer erin en 22 april wordt de keuken geplaatst.
  maandag 24 maart 2025 @ 10:51:36 #217
176471 oh-oh
pi_217163785
Oh ja de situatie wordt voor hem nooit meer zoals ie was natuurlijk, dus daarop wachten heeft ook weinig zin.
Ben benieuwd wat de da zegt.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217163825
Zijn broer had ook longen vol vocht en was uitgedroogd. Die kreeg een up van die prednison, maar die stortte vervolgens volledig in. Dat was ineens een hoopje kat.

Dat wil ik nu voorkomen, dat verdient ie niet.
pi_217165103
Opakat gaat de komende 3 dagen aan de prednison. Als dat geen verbetering geeft, moeten we langskomen of als hij slechter wordt natuurlijk.
Hij heeft vandaag zijn eten wel op, in etappes maar dat is iig fijn.

Heb aangegeven dat we niet weer willen aansukkelen en het beestje van alles willen toedienen, ze wilden eerst een week aankijken. Dat vind ik echt te lang, ik snap dat bij een jongere kat maar bij een hoogbejaard beestje vind ik dat echt niet fijn.
  maandag 24 maart 2025 @ 13:42:32 #220
176471 oh-oh
pi_217165174
Als je denkt dat dat nog wel wat uit zou kunnen halen is dat een mooie oplossing nog!
Van prednison gaan ze in elk geval eten.
( Groucho Marx )
  maandag 24 maart 2025 @ 14:21:21 #221
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217165429
Dat geeft in ieder geval de kindjes tijd om eventueel afscheid te nemen. Toch?
  maandag 24 maart 2025 @ 14:22:07 #222
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217165434
Ik heb, zonder grapjes te maken, 91 keer geprobeerd het Spaanse consulaat te bellen. Ben vanaf 9 tot 2 aan het proberen geweest. Elke keer werd ik weggedrukt. Slaat echt helemaal nergens op.
  maandag 24 maart 2025 @ 15:00:13 #223
176471 oh-oh
pi_217165668
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 14:22 schreef amaranta het volgende:
Ik heb, zonder grapjes te maken, 91 keer geprobeerd het Spaanse consulaat te bellen. Ben vanaf 9 tot 2 aan het proberen geweest. Elke keer werd ik weggedrukt. Slaat echt helemaal nergens op.
:o Damn!
( Groucho Marx )
pi_217165814
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 13:27 schreef exode het volgende:
Opakat gaat de komende 3 dagen aan de prednison. Als dat geen verbetering geeft, moeten we langskomen of als hij slechter wordt natuurlijk.
Hij heeft vandaag zijn eten wel op, in etappes maar dat is iig fijn.

Heb aangegeven dat we niet weer willen aansukkelen en het beestje van alles willen toedienen, ze wilden eerst een week aankijken. Dat vind ik echt te lang, ik snap dat bij een jongere kat maar bij een hoogbejaard beestje vind ik dat echt niet fijn.
Sterkte met opakat :*

@amaranta, ze kunnen niet zeggen dat je geen aanhouder bent, 91 keer :o , bizar dat ze je steeds wegdrukken :X .
Je had vast andere dagvulling voor ogen, heb je ze inmiddels wel te pakken gekregen?

De elektriciėn is geweest en dat stukje is klaar, de aansluiting voor de spotjes hangt klaar, is een kwestie van aansluiten nog, dat moet wel lukken.
Fake it till you make it...
  maandag 24 maart 2025 @ 15:27:06 #225
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_217165893
Nee, want vanaf 14 uur ging het wegdrukken over in een bandje wat zei dat ze om 14:00 uur gesloten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')