Sinds Dutroux is er wel een kentering gekomen hoe er tegen jou als (vreemde) man, in de buurt van kinderen, wordt aangekeken. In zoverre snijdt zijn opmerking wel hout.quote:Op maandag 17 maart 2025 02:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uiteraard niet, die zaten met een vreemde psychopaat in bewaring, wil jij beweren dat alle ouders tegenwoordig psychopaten zijn, halfgare mafklapper?
De kans dat een man bij het logeren bij oma niet 'vreemd' is, is bijzonder klein hèquote:Op maandag 17 maart 2025 00:24 schreef Firuze60 het volgende:
Binnen 10 minuten stonden ze in de tuin, ze hadden een vreemde man gezien.
Vroeger was de sociale cohesie en sociale controle ook veel groter hè. Als je iets uithaalde, sprak de buurvrouw jou er op aan (al dan niet vergezeld door een draai om de oren). Tegenwoordig is men daar huiveriger voor, het zal niet de eerste keer zijn dat de buurvrouw zich niet heeft te bemoeien met "mijn kinderen" en dat de moeder zelf wel bepaalt hoe ze haar kinderen opvoedt.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Het maakt uit waar je woont, maar het is ook zo dat sinds de jaren 80/90 kinderen steeds minder zonder toezicht van volwassenen spelen, en ook dat ouders steeds meer tijd met hun kinderen doorbrengen. Vaak wordt dit gedaan vanuit het gevoel dat kinderen 'beveiligd' moeten worden tegen de grote boze wereld (zie verschillende van de reacties hierboven bijv), terwijl de wereld in feite veiliger is geworden. Safetyism.
En opa en oma niet en dat is jullie keuze als hij ze ter logeren 'dumpt'. Ik liet me echt niet de les lezen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:42 schreef Firuze60 het volgende:
Nu ja, ik vind het soms jammer voor die kinderen. Het speeltuintje waar het in mijn geval om gaat zijn ze in vakanties al vaker geweest vanaf jongs af aan. Uiteraard altijd met toezicht, want te jong nog, dus ze kenden het goed. Autoluw ook. Maar goed, zoon gaat liever met ze naar een krijspaleis, dat is wel veilig kennelijk.
Haha, ja, ik was stomverbaasd eigenlijk en begon zelfs aan mijzelf te twijfelen. Maar goed, speelt wel mee dat ze geen Nederlands spreken (wonen in Engeland) dus misschien vonden ze het sowieso eng hier.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:39 schreef r_one het volgende:
[..]
En opa en oma niet en dat is jullie keuze als hij ze ter logeren 'dumpt'. Ik liet me echt niet de les lezen.
En is een bos geen optie?
Hun vader is opgegroeid in een dorp en die liep op die leeftijd al te struinen door de weilanden en (wat niet mocht) ook een autokerkhof en ja, kwam ook wel eens thuis met een gebroken pols (van een hekje afgevallen).quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:55 schreef Hupje het volgende:
Het is natuurlijk wel anders als de kinderen bepaalde eigenschappen hebben waardoor buiten spelen zonder toezicht niet passend is en oma daar niet van op de hoogte is of er te licht over denkt. Niet dat ik zeg dat dat in deze situatie van toepassing is, maar het kan.
Precies, dat wordt ook aangehaald in dat boek, dat het sociale toezicht een stuk minder is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Vroeger was de sociale cohesie en sociale controle ook veel groter hè. Als je iets uithaalde, sprak de buurvrouw jou er op aan (al dan niet vergezeld door een draai om de oren). Tegenwoordig is men daar huiveriger voor, het zal niet de eerste keer zijn dat de buurvrouw zich niet heeft te bemoeien met "mijn kinderen" en dat de moeder zelf wel bepaalt hoe ze haar kinderen opvoedt.
Het klopt wel dat de wereld fysiek veiliger is geworden, het heet niet voor niets de rubberentegels generatie (alsof een tand door de lip bijna lethal is).
Daar heb je wel een punt. Gelukkig had je dat nog niet in de tijd toen mijn zoon jong was. Hij moet zich daar meer zorgen om gaan maken straks. De kans dat een soort Dutroux hier in dit buurtje rond loopt is veel minder.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Precies, dat wordt ook aangehaald in dat boek, dat het sociale toezicht een stuk minder is.
En die rubberentegel-generatie, de speeltuinen zijn dus ook een stuk veiliger geworden, er zijn nu rubberentegels, ipv gewone stenen.
En wat betreft die veiligheid, ja, de fysieke wereld is veel veiliger geworden, en ook wordt het meer beveiligd (meer toezicht), terwijl online er eigenlijk helemaal geen toezicht is. Men is bang voor de lokale pedos in het park, maar vind het prima hun jonge kinderen op instagram en andere social media te laten zonder toezicht, waar ze DM's krijgen van pedos van over de hele wereld.
Ik heb meerdere Engelse reportages gezien waaruit blijkt dat het vergroten van de weerbaarheid van kinderen in Engeland veel strikter gaat. Op zich absoluut een nobel streven maar daarmee komt dus ook het gevaar van indoctrinatie om de hoek kijken dat een vreemde man in principe niet te vertrouwen is (tenzij ....).quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, ja, ik was stomverbaasd eigenlijk en begon zelfs aan mijzelf te twijfelen. Maar goed, speelt wel mee dat ze geen Nederlands spreken (wonen in Engeland) dus misschien vonden ze het sowieso eng hier.Alhoewel ze kennelijk ook in Engeland nog niet 'los' hun eigen woonomgeving mogen verkennen.
Absoluut!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
terwijl online er eigenlijk helemaal geen toezicht is. Men is bang voor de lokale pedos in het park, maar vind het prima hun jonge kinderen op instagram en andere social media te laten zonder toezicht, waar ze DM's krijgen van pedos van over de hele wereld.
Misschien geen Dutrouxtje (die vent was/is totaal psychopaat) maar de kans dat je kind ooit met een kerel in aanmerking komt met een voorkeur voor kinderen, is zeker reëel. Offline of online.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt. Gelukkig had je dat nog niet in de tijd toen mijn zoon jong was. Hij moet zich daar meer zorgen om gaan maken straks. De kans dat een soort Dutroux hier in dit buurtje rond loopt is veel minder.
Ok, maar dat was 30 jaar geleden ook al, ik heb mijn kinderen ook gewaarschuwd voor 'nooit met vreemden meegaan'. Maar om bang te worden als er een man door de straat loopt is wel het andere uiterste.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Misschien geen Dutrouxtje (die vent was/is totaal psychopaat) maar de kans dat je kind ooit met een kerel in aanmerking komt met een voorkeur voor kinderen, is zeker reëel. Offline of online.
Dat zal vast wel mee tellen, ze zitten in Engeland op school en kennelijk is het daar nog meer ongewoon om een kind vanaf de leeftijd van een jaar of zes/zeven zonder toezicht op straat in de buurt van het ouderlijk huis te laten spelen. Je ziet daar dan wel weer 14-jarigen los op straat met mobieltjes.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb meerdere Engelse reportages gezien waaruit blijkt dat het vergroten van de weerbaarheid van kinderen in Engeland veel strikter gaat. Op zich absoluut een nobel streven maar daarmee komt dus ook het gevaar van indoctrinatie om de hoek kijken dat een vreemde man in principe niet te vertrouwen is (tenzij ....).
Ik vond het rijtje van @:Hupje wel een hele mooie hoe het óók kan ....
Toen was het stereotype beeld de 'kinderlokker' die 'snoepjes uitdeelt'.quote:Op woensdag 19 maart 2025 00:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ok, maar dat was 30 jaar geleden ook al, ik heb mijn kinderen ook gewaarschuwd voor 'nooit met vreemden meegaan'. Maar om bang te worden als er een man door de straat loopt is wel het andere uiterste.
Sterker, daar (en in de USA) wordt op scholen al vanaf de kleutergroepen een bepaalde policy ingeprent. En hier, in Nederland, lopen al veel jongere kinderen op straat met een iPhone of Samsung.quote:Op woensdag 19 maart 2025 00:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat zal vast wel mee tellen, ze zitten in Engeland op school en kennelijk is het daar nog meer ongewoon om een kind vanaf de leeftijd van een jaar of zes/zeven zonder toezicht op straat in de buurt van het ouderlijk huis te laten spelen. Je ziet daar dan wel weer 14-jarigen los op straat met mobieltjes.
De echte kindermisbruiker is statistisch gezien vaak een bekende of familielid.quote:Op woensdag 19 maart 2025 02:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Toen was het stereotype beeld de 'kinderlokker' die 'snoepjes uitdeelt'.![]()
Maar zoals gezegd, sinds Dutroux (en daarna het Hofnarretje, typetjes zoals Yvonne van Hertum en andere berichten die tegenwoordig in no-time tot ons komen) is Nederland in een 'pas op!' stuip gekomen.
Dat klopt (en dan nog vaker familielid dan bekende, statistisch gezien).quote:Op woensdag 19 maart 2025 02:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De echte kindermisbruiker is statistisch gezien vaak een bekende of familielid.
Precies, een kind van zes jaar kan prima in haar/zijn eentje even uit zicht van (groot) ouders in een speeltuintje spelen, gotsamme, hoe kan die anders leren om zelfstandig te worden?quote:Op woensdag 19 maart 2025 02:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat klopt (en dan nog vaker familielid dan bekende, statistisch gezien).
Helaas wel.
Zoiets bouw je op (en dat heb je gedaan) dus ja.quote:Op woensdag 19 maart 2025 02:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies, een kind van zes jaar kan prima in haar/zijn eentje even uit zicht van (groot) ouders in een speeltuintje spelen, gotsamme, hoe kan die anders leren om zelfstandig te worden?
Klopt hoor, dat moet je opbouwen en zowel de omgeving als het kind vertrouwen. 'Ik wil zelluf'quote:Op woensdag 19 maart 2025 02:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Zoiets bouw je op (en dat heb je gedaan) dus ja.
Hoewel, 'uit zicht', 6? Kweenie ...
(en 'op de achtergrond' hou je altijd een oogje in het zeil)
Geef het kind eens ongelijk: wat bij oma mag (of is het opa?), mag thuis niet, dus YOLOquote:Op woensdag 19 maart 2025 02:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Klopt hoor, dat moet je opbouwen en zowel de omgeving als het kind vertrouwen. 'Ik wil zelluf'
Zie de miniserie Adolescence op Netfilx waar nu zoveel over te doen is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Precies, dat wordt ook aangehaald in dat boek, dat het sociale toezicht een stuk minder is.
En die rubberentegel-generatie, de speeltuinen zijn dus ook een stuk veiliger geworden, er zijn nu rubberentegels, ipv gewone stenen.
En wat betreft die veiligheid, ja, de fysieke wereld is veel veiliger geworden, en ook wordt het meer beveiligd (meer toezicht), terwijl online er eigenlijk helemaal geen toezicht is. Men is bang voor de lokale pedos in het park, maar vind het prima hun jonge kinderen op instagram en andere social media te laten zonder toezicht, waar ze DM's krijgen van pedos van over de hele wereld.
Kleinkinderen die bij hun grootouders logeren is dumpen? Deze kleinkinderen wonen in Engeland, zo blijkt, en hoewel vast vaker bij oma geweest, snap ik best dat de ouders dan wat voorzichtiger zijn met buiten spelen in een vrij onbekende omgeving.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:39 schreef r_one het volgende:
[..]
En opa en oma niet en dat is jullie keuze als hij ze ter logeren 'dumpt'. Ik liet me echt niet de les lezen.
En is een bos geen optie?
Die informatie was mij op moment van schrijven niet bekend.quote:Op woensdag 19 maart 2025 07:44 schreef miss_sly het volgende:
Kleinkinderen die bij hun grootouders logeren is dumpen? Deze kleinkinderen wonen in Engeland, zo blijkt
Van wat ik lees werd ze niet goed snik verklaard.quote:Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek tussen TS en zoon is gegaan
It takes two to tango.quote:Een goed gesprek met respect voor elkaar en elkaars inzichten zu een idee zijn.
Ouders zijn druk met andere dingen, maar spenderen wel meer tijd met hun kinderen dan in de jaren 80/90. Een quantity en quality verhaal volgens mij. Dat je in dezelfde ruimte met een kind bent, betekent dat het kind in principe onder toezicht van een volwassene is, maar niet dat die volwassene ook goede aandacht voor dat kind heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Absoluut!
Veel ouders zijn te druk met vanallesennogwat (of met zichzelf) om hun kinderen ook daarin op te voeden en te begeleiden (ja, ook dat kost tijd en energie). Of te digibeet om überhaupt te begrijpen wat al die socials (naast feestboek en insta) nou allemaal kunnen en waar de gevaren schuilen.
Grooming is echt een reëel gevaar en met een beetje pech woont zo'n pedo in Nederland (en die reist graag om jou kind live te ontmoeten). Dat los je niet op met een virtuele rubberen stoeptegel.
Hmmm, dat vind ik dan weer een vooroordeel. Volgens mij willen kinderen het liefst een voorspelbaar gedrag (en altijd om hun heen) van hun ouders, geen geforceerd quality-time van een paar uur per dag. Maar goed, ben van de ouderwetse stempel. Kon mijn werk combineren met de andere ouder, er was altijd een aanwezig tot de leeftijd van de peuterspeelzaal. Maar daardoor vond ik het niet nodig om ze continu in de gaten te houden vanaf de leeftijd van een jaar of zes. Vermaak je zelf maar eens, ja!quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ouders zijn druk met andere dingen, maar spenderen wel meer tijd met hun kinderen dan in de jaren 80/90. Een quantity en quality verhaal volgens mij. Dat je in dezelfde ruimte met een kind bent, betekent dat het kind in principe onder toezicht van een volwassene is, maar niet dat die volwassene ook goede aandacht voor dat kind heeft.
Ik doel meer op het ook echt aandacht hebben voor je kind als je met het kind bezig bent. Ik zie genoeg ouders achter een kinderwagen lopen terwijl ze met hun mobiel bezig zijn, of in een restaurant zitten met hun kinderen terwijl ze met hun mobiel bezig zijn. Fysiek brengt men meer tijd met hun kinderen door, mentaal is men (misschien relatief) vaker afgeleid.quote:Op maandag 24 maart 2025 20:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hmmm, dat vind ik dan weer een vooroordeel. Volgens mij willen kinderen het liefst een voorspelbaar gedrag (en altijd om hun heen) van hun ouders, geen geforceerd quality-time van een paar uur per dag. Maar goed, ben van de ouderwetse stempel. Kon mijn werk combineren met de andere ouder, er was altijd een aanwezig tot de leeftijd van de peuterspeelzaal. Maar daardoor vond ik het niet nodig om ze continu in de gaten te houden vanaf de leeftijd van een jaar of zes. Vermaak je zelf maar eens, ja!
Vast wel ouderwets.
Ik begrijp je wel, maar als ouder gaf ik waarschijnlijk meer een mix van. Het voortdurend bezig houden van mijn kinderen deed ik echt niet, dus 'eiste' min of meer dat ze zichzelf ook eens moesten vermaken, waaronder dus zonder toezicht (maar altijd thuis en in de buurt) zowel het binnen of buiten spelen. Als ouder ben je geen full-time creatief therapeut vind ik. Daarnaast vind ik dat kinderen tussen de 6 en 10 jaar best eigen initiatief mogen hebben om de omgeving te ontdekken. En dat kan prima in een kindveilige buurt met een speeltuintje.quote:Op maandag 24 maart 2025 23:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik doel meer op het ook echt aandacht hebben voor je kind als je met het kind bezig bent. Ik zie genoeg ouders achter een kinderwagen lopen terwijl ze met hun mobiel bezig zijn, of in een restaurant zitten met hun kinderen terwijl ze met hun mobiel bezig zijn. Fysiek brengt men meer tijd met hun kinderen door, mentaal is men (misschien relatief) vaker afgeleid.
Social media, telefoons, netflix, je kinderen, die strijden allemaal om aandacht, en die eerste 3 waren er 30 jaar geleden niet. Dus je kon minder tijd met je kinderen doorbrengen, en toch meer kwalteitstijd. De CEO van Netflix had het er schijnbaar een keer over in een call met aandeelhouders, dat Netflix meer competitie had van slaap dan van andere streamingsdiensten. Zover zijn mensen al, en zeker ook tieners, dat slaap opgeofferd wordt voor social media, games en videos.
Ja, heb je helemaal gelijk in, maar de tendens in de samenleving is dus alles voor kinderen kapot te beveiligen, en ze minder en minder zonder toezicht te laten zijn, en minder en minder zelf dingen te laten ontdekken, ervaren, en oplossen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel, maar als ouder gaf ik waarschijnlijk meer een mix van. Het voortdurend bezig houden van mijn kinderen deed ik echt niet, dus 'eiste' min of meer dat ze zichzelf ook eens moesten vermaken, waaronder dus zonder toezicht (maar altijd thuis en in de buurt) zowel het binnen of buiten spelen. Als ouder ben je geen full-time creatief therapeut vind ik. Daarnaast vind ik dat kinderen tussen de 6 en 10 jaar best eigen initiatief mogen hebben om de omgeving te ontdekken. En dat kan prima in een kindveilige buurt met een speeltuintje.
Dat klopt. Maar als deze kinderen in het VK wonen met je zoon en ze komen bij je op bezoek, is het niet zo gek dat hij niet zeker weet of dit een kindveilige buurt is. Dus overleg dat even met hem en begeleid de kinderen met steeds wat langer alleen in dat speeltuintje zijn als ze ht niet gewend zijn.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 00:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik begrijp je wel, maar als ouder gaf ik waarschijnlijk meer een mix van. Het voortdurend bezig houden van mijn kinderen deed ik echt niet, dus 'eiste' min of meer dat ze zichzelf ook eens moesten vermaken, waaronder dus zonder toezicht (maar altijd thuis en in de buurt) zowel het binnen of buiten spelen. Als ouder ben je geen full-time creatief therapeut vind ik. Daarnaast vind ik dat kinderen tussen de 6 en 10 jaar best eigen initiatief mogen hebben om de omgeving te ontdekken. En dat kan prima in een kindveilige buurt met een speeltuintje.
Volgens mij heeft ze dat proces, door de jaren heen, al exact zo doorlopen:quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:06 schreef miss_sly het volgende:
Dat klopt. Maar als deze kinderen in het VK wonen met je zoon en ze komen bij je op bezoek, is het niet zo gek dat hij niet zeker weet of dit een kindveilige buurt is. Dus overleg dat even met hem en begeleid de kinderen met steeds wat langer alleen in dat speeltuintje zijn als ze ht niet gewend zijn.
En overleg is mooi en goed, maar de oppasouders om te beginnen compleet 'voor gek' uitmaken is dan niet echt constructief hè. Hij had beter op een wat diplomatiekere manier zijn ongenoegen kunnen laten blijken.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:42 schreef Firuze60 het volgende:
Het speeltuintje waar het in mijn geval om gaat zijn ze in vakanties al vaker geweest vanaf jongs af aan. Uiteraard altijd met toezicht, want te jong nog, dus ze kenden het goed.
En ik heb ook al eerder gezegd dat een goed gesprek met respect voor elkaar van belang is.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Volgens mij heeft ze dat proces, door de jaren heen, al exact zo doorlopen:
[..]
En overleg is mooi en goed, maar de oppasouders om te beginnen compleet 'voor gek' uitmaken is dan niet echt constructief hè. Hij had beter op een wat diplomatiekere manier zijn ongenoegen kunnen laten blijken.
Zoals ik eerder al zie: it takes tow to tango.
Uiteraard!quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En ik heb ook al eerder gezegd dat een goed gesprek met respect voor elkaar van belang is.
Twijfel je aan de lezing van TS dan? Ik vind de info die zij geeft (o.a. over het afbouwen van toezicht, een proces van een paar jaar!) alleszins nobel en plausibel hoor.quote:We horen hier natuurlijk alleen het verhaal van TS. Ik wil graag beide kanten belichten, vandaar mijn nuances.
Dat is echt het grootste verschil met vroeger.quote:Op maandag 17 maart 2025 10:28 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik snap je. Ik zie ook groot verschil tussen hoe het met mij ging 30 jaar geleden en mijn eigen kinderen nu. Voor mij heeft dat met woonomgeving te maken (woonde als kind aan een hofje en fietspad, nu aan een autoweg) maar vooral met toegenomen autoverkeer.
Ik twijfel niet per se aan de lezing van TS. Ik heb echter aan de andere kant gestaan, waarbij mijn schoonmoeder allerlei dingen deed zonder overleg met onze dochter waar ik het niet zo mee eens was, of graag van op de hoogte was. En misschien waren dat in haar ogen wel heel overdreven dingen, maar dat mag, want het was mijn kind. Dat heeft ook wel tot wat conflicten geleid. En achteraf kan ik van sommige dingen ook wel vinden dat ik overdreef en van andere vind ik dat nog steeds niet. Maar daar mag je als ouder toch ook zelf achterkomen?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Uiteraard!
[..]
Twijfel je aan de lezing van TS dan? Ik vind de info die zij geeft (o.a. over het afbouwen van toezicht, een proces van een paar jaar!) alleszins nobel en plausibel hoor.
Helaas zal haar zoon niet op Fok! zitten, vermoed ik zomaar, dus ik ben bang dat je het met deze info zal moeten doen. En haar verhaal vooralsnog voor waar moeten aannemen.
Dat hangt er vanaf wat er 'vreemd' is aan die man, of het normaal is. Als het vreemde is dat-ie kinderen wil lokken, wil ik dat toch beslist niet 'normaal' noemenquote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Vreemde mannen kwamen er ook wel eens langs. Maar ja, dat is toch normaal. Sowieso gingen de meeste mensen toen met de fiets of te voet in plaats van met de auto, omdat ze dus geen auto hadden. En ik herinner me dat mijn moeder me waarschuwde om niet zomaar bij een vreemde in de auto te stappen.
Die kan ik even niet volgenquote:Is het dan in de tegenwoordige tijd zo ver doorgeslagen dat de definitie van 'vreemde man' is omgeslagen, dat het nu 'een man zónder auto' is?
Ik bespeur oud zeer (wat je blik op TS in meer of mindere mate vertroebelt).quote:Op dinsdag 25 maart 2025 15:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik twijfel niet per se aan de lezing van TS. Ik heb echter aan de andere kant gestaan, waarbij mijn schoonmoeder allerlei dingen deed zonder overleg met onze dochter waar ik het niet zo mee eens was, of graag van op de hoogte was. En misschien waren dat in haar ogen wel heel overdreven dingen, maar dat mag, want het was mijn kind. Dat heeft ook wel tot wat conflicten geleid. En achteraf kan ik van sommige dingen ook wel vinden dat ik overdreef en van andere vind ik dat nog steeds niet. Maar daar mag je als ouder toch ook zelf achterkomen?
Ah, die opmerking van mij, daar neem je nog steeds aanstoot aanquote:En ja, dan is de opmerking "dan moet je ze lekker zelf opvoeden ipv bij de oppas dumpen", maar dat 'dumpen' is zeker bij grootouders toch niet alleen als oppas, maar ook om de band tussen grootouder en kleinkind te verstevigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |