Sinds Dutroux is er wel een kentering gekomen hoe er tegen jou als (vreemde) man, in de buurt van kinderen, wordt aangekeken. In zoverre snijdt zijn opmerking wel hout.quote:Op maandag 17 maart 2025 02:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Uiteraard niet, die zaten met een vreemde psychopaat in bewaring, wil jij beweren dat alle ouders tegenwoordig psychopaten zijn, halfgare mafklapper?
De kans dat een man bij het logeren bij oma niet 'vreemd' is, is bijzonder klein hèquote:Op maandag 17 maart 2025 00:24 schreef Firuze60 het volgende:
Binnen 10 minuten stonden ze in de tuin, ze hadden een vreemde man gezien.
Vroeger was de sociale cohesie en sociale controle ook veel groter hè. Als je iets uithaalde, sprak de buurvrouw jou er op aan (al dan niet vergezeld door een draai om de oren). Tegenwoordig is men daar huiveriger voor, het zal niet de eerste keer zijn dat de buurvrouw zich niet heeft te bemoeien met "mijn kinderen" en dat de moeder zelf wel bepaalt hoe ze haar kinderen opvoedt.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 16:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Het maakt uit waar je woont, maar het is ook zo dat sinds de jaren 80/90 kinderen steeds minder zonder toezicht van volwassenen spelen, en ook dat ouders steeds meer tijd met hun kinderen doorbrengen. Vaak wordt dit gedaan vanuit het gevoel dat kinderen 'beveiligd' moeten worden tegen de grote boze wereld (zie verschillende van de reacties hierboven bijv), terwijl de wereld in feite veiliger is geworden. Safetyism.
En opa en oma niet en dat is jullie keuze als hij ze ter logeren 'dumpt'. Ik liet me echt niet de les lezen.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 20:42 schreef Firuze60 het volgende:
Nu ja, ik vind het soms jammer voor die kinderen. Het speeltuintje waar het in mijn geval om gaat zijn ze in vakanties al vaker geweest vanaf jongs af aan. Uiteraard altijd met toezicht, want te jong nog, dus ze kenden het goed. Autoluw ook. Maar goed, zoon gaat liever met ze naar een krijspaleis, dat is wel veilig kennelijk.
Haha, ja, ik was stomverbaasd eigenlijk en begon zelfs aan mijzelf te twijfelen. Maar goed, speelt wel mee dat ze geen Nederlands spreken (wonen in Engeland) dus misschien vonden ze het sowieso eng hier.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:39 schreef r_one het volgende:
[..]
En opa en oma niet en dat is jullie keuze als hij ze ter logeren 'dumpt'. Ik liet me echt niet de les lezen.
En is een bos geen optie?
Hun vader is opgegroeid in een dorp en die liep op die leeftijd al te struinen door de weilanden en (wat niet mocht) ook een autokerkhof en ja, kwam ook wel eens thuis met een gebroken pols (van een hekje afgevallen).quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:55 schreef Hupje het volgende:
Het is natuurlijk wel anders als de kinderen bepaalde eigenschappen hebben waardoor buiten spelen zonder toezicht niet passend is en oma daar niet van op de hoogte is of er te licht over denkt. Niet dat ik zeg dat dat in deze situatie van toepassing is, maar het kan.
Precies, dat wordt ook aangehaald in dat boek, dat het sociale toezicht een stuk minder is.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 17:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Vroeger was de sociale cohesie en sociale controle ook veel groter hè. Als je iets uithaalde, sprak de buurvrouw jou er op aan (al dan niet vergezeld door een draai om de oren). Tegenwoordig is men daar huiveriger voor, het zal niet de eerste keer zijn dat de buurvrouw zich niet heeft te bemoeien met "mijn kinderen" en dat de moeder zelf wel bepaalt hoe ze haar kinderen opvoedt.
Het klopt wel dat de wereld fysiek veiliger is geworden, het heet niet voor niets de rubberentegels generatie (alsof een tand door de lip bijna lethal is).
Daar heb je wel een punt. Gelukkig had je dat nog niet in de tijd toen mijn zoon jong was. Hij moet zich daar meer zorgen om gaan maken straks. De kans dat een soort Dutroux hier in dit buurtje rond loopt is veel minder.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Precies, dat wordt ook aangehaald in dat boek, dat het sociale toezicht een stuk minder is.
En die rubberentegel-generatie, de speeltuinen zijn dus ook een stuk veiliger geworden, er zijn nu rubberentegels, ipv gewone stenen.
En wat betreft die veiligheid, ja, de fysieke wereld is veel veiliger geworden, en ook wordt het meer beveiligd (meer toezicht), terwijl online er eigenlijk helemaal geen toezicht is. Men is bang voor de lokale pedos in het park, maar vind het prima hun jonge kinderen op instagram en andere social media te laten zonder toezicht, waar ze DM's krijgen van pedos van over de hele wereld.
Ik heb meerdere Engelse reportages gezien waaruit blijkt dat het vergroten van de weerbaarheid van kinderen in Engeland veel strikter gaat. Op zich absoluut een nobel streven maar daarmee komt dus ook het gevaar van indoctrinatie om de hoek kijken dat een vreemde man in principe niet te vertrouwen is (tenzij ....).quote:Op dinsdag 18 maart 2025 21:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Haha, ja, ik was stomverbaasd eigenlijk en begon zelfs aan mijzelf te twijfelen. Maar goed, speelt wel mee dat ze geen Nederlands spreken (wonen in Engeland) dus misschien vonden ze het sowieso eng hier.Alhoewel ze kennelijk ook in Engeland nog niet 'los' hun eigen woonomgeving mogen verkennen.
Absoluut!quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
terwijl online er eigenlijk helemaal geen toezicht is. Men is bang voor de lokale pedos in het park, maar vind het prima hun jonge kinderen op instagram en andere social media te laten zonder toezicht, waar ze DM's krijgen van pedos van over de hele wereld.
Misschien geen Dutrouxtje (die vent was/is totaal psychopaat) maar de kans dat je kind ooit met een kerel in aanmerking komt met een voorkeur voor kinderen, is zeker reëel. Offline of online.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 22:15 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Daar heb je wel een punt. Gelukkig had je dat nog niet in de tijd toen mijn zoon jong was. Hij moet zich daar meer zorgen om gaan maken straks. De kans dat een soort Dutroux hier in dit buurtje rond loopt is veel minder.
Ok, maar dat was 30 jaar geleden ook al, ik heb mijn kinderen ook gewaarschuwd voor 'nooit met vreemden meegaan'. Maar om bang te worden als er een man door de straat loopt is wel het andere uiterste.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Misschien geen Dutrouxtje (die vent was/is totaal psychopaat) maar de kans dat je kind ooit met een kerel in aanmerking komt met een voorkeur voor kinderen, is zeker reëel. Offline of online.
Dat zal vast wel mee tellen, ze zitten in Engeland op school en kennelijk is het daar nog meer ongewoon om een kind vanaf de leeftijd van een jaar of zes/zeven zonder toezicht op straat in de buurt van het ouderlijk huis te laten spelen. Je ziet daar dan wel weer 14-jarigen los op straat met mobieltjes.quote:Op dinsdag 18 maart 2025 23:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb meerdere Engelse reportages gezien waaruit blijkt dat het vergroten van de weerbaarheid van kinderen in Engeland veel strikter gaat. Op zich absoluut een nobel streven maar daarmee komt dus ook het gevaar van indoctrinatie om de hoek kijken dat een vreemde man in principe niet te vertrouwen is (tenzij ....).
Ik vond het rijtje van @:Hupje wel een hele mooie hoe het óók kan ....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |