abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217075772

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
pi_217080144
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2025 17:27 schreef TweedeKlum het volgende:
Krijg nou wat, dit ken ik helemaal niet en ik heb de series nog op tv gezien toendertijd.

Bekijk deze YouTube-video
Video werkt niet. Iemand nog een back-up?
pi_217094512
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_217158135
quote:
De zeer lucratieve oud-papier handel.
pi_217168876
Dat formaat van de walkie talkies in De Huilende Professor :D :D :') :') daar kun je nauwelijks een walkie mee doen :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_217175922
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:56 schreef TLC het volgende:
Dat formaat van de walkie talkies in De Huilende Professor :D :D :') :') daar kun je nauwelijks een walkie mee doen :P
Ik vind die radar nog extremer, hun "portable" breedbeeld TV.
pi_217176025
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 14:50 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik vind die radar nog extremer, hun "portable" breedbeeld TV.
Zo zie je maar dat programma's die 'moderne' gadgets laten zien het snelst dateren. Als je die achtervolging van Joris nu ziet, is dat voor kinderen uit deze tijd gewoon amper te volgen omdat ze de belemmeringen van die telefoon en die radar niet snappen.
't Echte en 't ware!
pi_217177642
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 15:00 schreef Japepk het volgende:

[..]
Zo zie je maar dat programma's die 'moderne' gadgets laten zien het snelst dateren. Als je die achtervolging van Joris nu ziet, is dat voor kinderen uit deze tijd gewoon amper te volgen omdat ze de belemmeringen van die telefoon en die radar niet snappen.
Zelfde met de telefooncellen in de Kroon. “Ja maar hoezo hebben ze geen mobieltje dan”.

En hoezo een koffer met geld, waarom vraagt de Baron geen Bitcoin?
  woensdag 26 maart 2025 @ 11:15:15 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217185102
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Zelfde met de telefooncellen in de Kroon. “Ja maar hoezo hebben ze geen mobieltje dan”.

En wat zijn die tien miljoen 'guldens' waar hij om vraagt?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217185292
quote:
18s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Op Curaçao en Sint Maarten wordt nog met guldens betaald :P

Paar jaar geleden op beide eilanden geweest trouwens en ook wat filmlocaties bezocht. Als je ziet hoe Pietermaai er destijds bij lag, en het Riffort dat een soort ruïne was. Er is flink wat opgeknapt. Inmiddels is het Plaza Hotel dan weer een ruïne geworden. Sint Maarten vond ik veel herkenbaarder, zeker de straatjes in Marigot en Grand Case maar ook de plek bij Oyster Pond waar de boeven werden gearresteerd. Sowieso heb je op Sint Maarten veel meer de Caribische sfeer dan op Curaçao, trouwens.
pi_217185639
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 17:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Voor Bassie en Adriaan was het niet zo,n hele onoverkomelijkheid dat internet nog niet bestond. Ze hadden immers Robin.
pi_217185664
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:07 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Voor Bassie en Adriaan was het niet zo,n hele onoverkomelijkheid dat internet nog niet bestond. Ze hadden immers Robin.
Daar kon je in 1988 al de hele dienstregeling van NS en de vluchtplanning van Schiphol in uploaden. Kan je nagaan hoe ver het zijn tijd vooruit was. Allemaal zonder csv-format :P
pi_217188718
quote:
18s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Een van mijn leerlingen vroeg gister letterlijk ver de uitvinding van het geld en wat ze gebruikten voordat er geld was. Dus ik legde uit over ruilhandel en dergelijke maar dat bedoelde hij niet.
Hij vertelde me dat voor de uitvinding van het geld er iets als "guldens" was.

Voel je je gelijk oud. :')
pi_217188772
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 12:11 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Daar kon je in 1988 al de hele dienstregeling van NS en de vluchtplanning van Schiphol in uploaden. Kan je nagaan hoe ver het zijn tijd vooruit was. Allemaal zonder csv-format :P
Tja, Robin's ogen waren simpelweg enorm goede en accurate scanners. Ondanks het gebrek aan camera's in de wekker en de radio.
pi_217190588
Mag je trouwens zomaar in laten we zeggen Griekenland een steen uit de zee duiken en die vervolgens in je koffer stoppen ? :wtf:
pi_217192941
Waarom hebben B&A oudere nummers van Spotify geveegd?

Friettent dikke Willie, met Willie
pi_217200278
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:54 schreef TLC het volgende:
Mag je trouwens zomaar in laten we zeggen Griekenland een steen uit de zee duiken en die vervolgens in je koffer stoppen ? :wtf:
Vroeger deed men wat minder moeilijk met dat soort dingen ;)
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:10:41 #19
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_217200675
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2025 22:53 schreef Flitskikker het volgende:

[..]
Video werkt niet. Iemand nog een back-up?
Is gewoon de 100x Bassie & Adriaan-winterpret special. Is offline gehaald door de heren van Toor, en moet je op dvd kopen. :')
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:12:22 #20
328189 ArnieAlberts
pi_217200706
quote:
Waarom zoek jij zo graag de aandacht met dit soort kutposts? Je was met deze nutteloze linkdump letterlijk al de laatste post in het vorige deel. En omdat je daar niet genoeg aandacht mee kreeg spam je 'm nu nog een keer. Wat voor kabeltje zit er niet goed aangesloten in jouw systeem?
  donderdag 27 maart 2025 @ 21:14:27 #21
328189 ArnieAlberts
pi_217200744
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 01:37 schreef W00fer het volgende:
Waarom hebben B&A oudere nummers van Spotify geveegd?

[ afbeelding ]
Goeie vraag, is in het Bassie en Adriaan-topic op Retroforum een keer beantwoord dacht ik, een paar jaar geleden. Blijkbaar is, als ik me de post goed herinner, voor die reeks 'Liedjes van TV'-albums gebruik gemaakt van de liedjes waarvan de rechten momenteel bij Universal liggen (via Negram naar EMI, van EMI naar Universal), en hebben de mensen rondom Bas en Aad dus serieus oneigenlijk gebruik gemaakt van die liedjes :D Daarom ook dat daarna de platen weer integraal op Spotify kwamen. Was helemaal nooit de bedoeling. Ik zoek die post even op.
pi_217201872
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:10 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Is gewoon de 100x Bassie & Adriaan-winterpret special. Is offline gehaald door de heren van Toor, en moet je op dvd kopen. :')
Wel snel zijn want de DVD's zijn bijna op :')
pi_217202107
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 21:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Waarom zoek jij zo graag de aandacht met dit soort kutposts? Je was met deze nutteloze linkdump letterlijk al de laatste post in het vorige deel. En omdat je daar niet genoeg aandacht mee kreeg spam je 'm nu nog een keer. Wat voor kabeltje zit er niet goed aangesloten in jouw systeem?
Don't feed the trolls. Ik ben al blij dat de random zwarte piet video's niet meer om de haverklap voorbij komen bij deze user. Die is een beetje begin jaren '90 vorige eeuw blijven hangen qua blik op de wereld vrees ik.
't Echte en 't ware!
pi_217216315
De baron is niet kapot te krijgen, de hoorn van de telefoon wel .

Mooi om te zien dat het nog zo goed met hem gaat .
pi_217219077
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 09:35 schreef WethouderHekking het volgende:
De baron is niet kapot te krijgen, de hoorn van de telefoon wel .

Mooi om te zien dat het nog zo goed met hem gaat .
Hij haat nog wel steeds smurfen :(
  zaterdag 29 maart 2025 @ 14:52:26 #26
66444 Lord_Vetinari
pi_217219554
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 13:55 schreef TLC het volgende:

[..]
Hij haat nog wel steeds smurfen :(
Maar wie haat hij meer? Smurfen of B&A?
pi_217219858
quote:
18s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Maar wie haat hij meer? Smurfen of B&A?
Ik heb Gargamel nog nooit zijn telefoon kapot zien maken vanwege de smurfen, dus ik denk dat zijn haat jegens die clown en acrobaat groter is :{
  zaterdag 29 maart 2025 @ 15:56:34 #28
66444 Lord_Vetinari
pi_217220134
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 15:32 schreef TLC het volgende:

[..]
Ik heb Gargamel nog nooit zijn telefoon kapot zien maken vanwege de smurfen, dus ik denk dat zijn haat jegens die clown en acrobaat groter is :{
Nou had Gagramel ook geen telefoon, dus dat maakte het ook wel wat lastig om hem kapot te gooien.
pi_217221534
Gargamel mishandelde wel zijn kat.

Paul's biografie klinkt in ieder geval wel interessant om te lezen. Kijken hoe hij het filmen van de Amerika-serie meemaakte.
pi_217221630
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 18:30 schreef Writersright het volgende:

Paul's biografie klinkt in ieder geval wel interessant om te lezen. Kijken hoe hij het filmen van de Amerika-serie meemaakte.
Een goed betaalde vakantie met af en toe een stukje acteren!
  zaterdag 29 maart 2025 @ 22:53:13 #31
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_217224014
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 18:30 schreef Writersright het volgende:

Het gaat welgeteld vier pagina’s over Bassie en Adriaan, dus ik verwacht weinig diepe inzichten..
Rini dankjewel.
pi_217226184
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 22:53 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Het gaat welgeteld vier pagina’s over Bassie en Adriaan, dus ik verwacht weinig diepe inzichten..
Wat zonde. Ik zou zeggen dat een groot deel van de lezers juist daar over wil lezen. Elke keer als je een interview met hem ziet gaat 80% ook over die rol. Soms zit er echt een behoorlijk verschil tussen wat een auteur denkt dat de lezer wil lezen en wat de lezer daadwerkelijk wil lezen.
pi_217226446

Wat me opviel op hun Youtube kanaal was dat ze volgens mij voor die foto van Bassie zijn haar fel oranje hebben bijgekleurd. Zo fel was het niet meer sinds de Plaaggeest. Apart dat ze dat gedaan hebben.
Wel tof van ze dat je GRATIS abonnee mag worden :')

Ik was op het kanaal om te kijken naar die nieuwe AI-upscaling en hoewel het scherp is, is de hoeveelheid "ghosting" (vaag/blur effect bij bewegingen) wel erg groot, tot het afleidende aan toe:
  maandag 31 maart 2025 @ 04:39:24 #34
328189 ArnieAlberts
pi_217238569
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2025 10:18 schreef Writersright het volgende:
[ afbeelding ]

Wat me opviel op hun Youtube kanaal was dat ze volgens mij voor die foto van Bassie zijn haar fel oranje hebben bijgekleurd. Zo fel was het niet meer sinds de Plaaggeest. Apart dat ze dat gedaan hebben.
Wel tof van ze dat je GRATIS abonnee mag worden :')

Ik was op het kanaal om te kijken naar die nieuwe AI-upscaling en hoewel het scherp is, is de hoeveelheid "ghosting" (vaag/blur effect bij bewegingen) wel erg groot, tot het afleidende aan toe:
Die foto van Bassie is uit de 1990-shoot. Dat was met een knalrode pruik die hij alleen voor die CNR-banden (Sleutel/Europa/Feest met/Slagersbanden) had (en god knows why, want wat een lelijk ding) en wat foto's met ballonnen die later voor de verjaardagskalender én de heruitgave van Feest Met B&A (1995-editie) werd gebruikt. Werd later voor deel 5 van die 'Liedjes van TV'-compilatie gebruikt.

Aangaande de ghosting, ook hier kijk ik tóch weer naar wat er op Retroforum wordt gezegd; daar heeft een user ontdekt welke software, welke filters en zelfs welke instellingen gebruikt zijn. Het komt neer op dat het een teringzooi is waarbij ze tegen alle vormen van subtiliteit in, gewoon de instellingen VOL OP 100 hebben gegooid _O-
pi_217240201
Ik snap dat niet. Volgens mij doet Martijn die conversies en van wat ik begrepen heb lijkt hij me gepassioneerd en intelligent. Daarbij, wanneer je via AI upscaled kan je makkelijk een bepaald stukje omzetten, kijken hoe het resultaat is, instellingen aanpassen en nogmaals proberen. Uit eigen ervaring weet ik dat je met net iets andere instellingen echt heel ander resultaat kan krijgen. Kwestie van schatten en uitproberen.
Dan zou ik denken dat je voor zo'n groot project met redelijke bronkwaliteit toch wel met iets beters kan komen.
  maandag 31 maart 2025 @ 12:04:48 #36
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_217240630
Was het niet zo dat ze de boel wat scherper wilden, en dat ze de ghosting dan een acceptabel gevolg vonden? En dat ze de kleurverandering ook juist positief vonden (misschien vonden ze het minder oubollig ogen)?
Ik vond het ook niks hoor, die clowns in Florida zijn nu fluoriserend :P maar eerlijk is eerlijk, de beeldkwaliteit was wel gedateerd en ik snap wel dat ze het wilden opkalefateren. Maar misschien is dat meer werk voor een professional :@
pi_217241604
Voor alle duidelijkheid: De ghosting heeft niets te maken met AI of upscaling. Motion blur is een optionele functionaliteit van de deinterlacing, wat je doet voordat je de beelden gaat upscalen. De Reis vol Verrassingen bevat 50 interlaced veldjes per seconde, en je kan ervoor kiezen om dit om te zetten naar 25 of 50 hele frames per seconde. 50p is prachtig soepel en vloeiend, 25p is meer filmisch. Om 25p toch wat soepeler aan te laten voelen, is er de optie om wat lichte motion blur toe te voegen. Dit werkt, en maakt gebruik van hoe het menselijke zicht werkt.

Ga je die motion blur nou helemaal oversturen (minimale input en maximale output), dan krijg je zichtbare ghosting. En dit is precies wat ze bij Adrina P hebben gedaan. Net als Wrightersright leidde dit mij ook zodanig af, dat ik niet lekker met mijn hersens uit van de serie kan genieten. Elke keer als Adriaan wat uitlegt met zijn handen (zoals hij natuurlijk heel vaak doet) of de camera heen en weer pant, is het beeld één hele grote vieze waas. Jammer.

Want in tegenstelling tot Ceviche vind ik de heldere kleuren wel heel prettig kijken. Ook het scherpe beeld en zelfs de cropping naar widescreen waardeer ik. Dit geldt ook voor alle scenes waar de muziek opnieuw in is gezet, minder voorspelbaar en meer speels. Ook erg grappig hoe ze nu een versnelde versie van Achtervolging Kroon gebruiken tijdens de quiz waar Bassie aan meedoet. Ook alle verdwenen zinnetjes ("Adriaan, laten we daar gaan tanken, anders komen we nog zonder benzine te zitten") en gecorrigeerde lines ("Achter jullie staan een dame en een heer van de Koninklijke Marechaussee") zijn netjes gerestaureerd. Evenals de terugkeer van een daadwerkelijk uilgeluid in de scene waar B100 door het donkere bos loopt, in plaats van dat geluid dat klinkt als een hongere maag.

Echt heel zonde dat het bronmateriaal al verziekt was voordat het de upscaler inging. Wat mij betreft in elk geval. Ondanks alle mooie verbeteringen hou ik het wel lekker bij de TROS uitzendingen.
  donderdag 3 april 2025 @ 02:32:55 #38
328189 ArnieAlberts
pi_217270665
EDIT: Dubbel, zie onder

[ Bericht 14% gewijzigd door ArnieAlberts op 03-04-2025 11:59:33 ]
  donderdag 3 april 2025 @ 02:35:17 #39
328189 ArnieAlberts
pi_217270671
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 13:48 schreef RavenWolf het volgende:
Voor alle duidelijkheid: De ghosting heeft niets te maken met AI of upscaling. Motion blur is een optionele functionaliteit van de deinterlacing, wat je doet voordat je de beelden gaat upscalen. De Reis vol Verrassingen bevat 50 interlaced veldjes per seconde, en je kan ervoor kiezen om dit om te zetten naar 25 of 50 hele frames per seconde. 50p is prachtig soepel en vloeiend, 25p is meer filmisch. Om 25p toch wat soepeler aan te laten voelen, is er de optie om wat lichte motion blur toe te voegen. Dit werkt, en maakt gebruik van hoe het menselijke zicht werkt.

Ga je die motion blur nou helemaal oversturen (minimale input en maximale output), dan krijg je zichtbare ghosting. En dit is precies wat ze bij Adrina P hebben gedaan.
Dit is het precies, ik heb het berichtje van dat andere forum er nog even bijgehaald en die legt het ook precies zo uit;

quote:
0s.gif Op 23 maart 2025 schreef Deemster het volgende op Retroforum:
[..]
Na wat onderzoek over deïnterlacing en wat experimenteren ben ik er voor 100% zeker van wat Martijn Passchier hier heeft gedaan. Ik heb het zelfs kunnen reproduceren met de DVD's. Ten eerste. Hij heeft gebruik gemaakt van de QTGMC deinterlacer. Dit is een hele geavanceerde hoogwaardige deinterlacer. Dit algoritme heeft ontzettend veel functies. Afhankelijk van de preset die je gebruikt (Deze hebben namen die betrekking hebben op de snelheid die je wilt behalen, met namen als "Slower" and "Faster") worden daar meerdere stappen aan toegevoegd. Over het algemeen worden de snellere varianten aangeraden door kenners, omdat die een natuurlijkere look hebben. Langzamere presets zijn vaak overkill, en zien er "processed" uit. Als je gebruik maakt van de langzamere (dus ingewikkeldere) presets, maakt QTGMC ook gebruik van een beeldverscherpingsfunctie. Dit kan het beeld mooier maken, maar kan ook artifacten introduceren. In aflevering 3 ("Meer Geluk Dan Wijsheid") zie je op tijdcode 12:26 zo'n artifact op het verkeersbord. Dit ziet er eigenlijk uit als een "weave deinterlaced" beeldje, met karteltjes.

Dan nu mijn hoofdpunt. De motion. Ook dit heb ik exact kunnen reproduceren. QTGMC heeft ook de functionaliteit om motion blur toe te voegen. Dit is voornamelijk bedoeld om deinterlacing naar 25 fps toch een beetje soepelheid mee te geven, ondanks dat er eigenlijk 50 beeldjes in de uitzendingen zitten. Deze functie heeft verschillende argumenten die je eraan mee kunt geven, zoals de shutter angle van de bron en de gewenste uitgaande shutter angle. Smaakvol (en vooral behoudend) gebruikt kan deze functionaliteit het beeld oprecht wat soepeler laten bewegen. De handleiding geeft als voorbeeld een input shutter angle van 30 en een output shutter angle van 180 om soepele beweging te krijgen op een 50i naar 25p conversie.

Als je die motion blur nou helemaal overstuurt door als input waarde 0 te geven (de laagste waarde) en als output waarde 360 (de hoogste waarde), dan krijgt je exact het verschijnsel als de beweging van de HD remaster. Exact. Frame-perfect hetzelfde. In plaats van het beeld een beetje soepeler te maken, krijg je nu een overduidelijk waar te nemen blur bij elke beweging op het scherm. Als Adriaan zijn hand beweegt om iets uit te leggen, als de camera over een omgeving pant.
  donderdag 3 april 2025 @ 08:34:57 #40
346653 Ceviche
pi_217271749
Ik blijf het echt zo mooi vinden dat dit topic zo actief blijft, en dat werkelijk alles zo minutieus uitgeplozen wordt _O_

Ik ben een totale leek, maar ik heb het verkeersbord van 12:26 opgezocht en moest wel lachen hoor.

Natuurlijk even blijven hangen voor de scène waar Handige Harrie doet alsof z'n boem een grote sigaar is :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217271825
Normaliter houdt een mens een enorm trauma over na een ontvoering, maar Bassie gaat direct na zijn vrijlating meteen door met het bezoeken van de kermis _O_
  donderdag 3 april 2025 @ 08:58:57 #42
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_217271931
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 08:43 schreef TLC het volgende:
Normaliter houdt een mens een enorm trauma over na een ontvoering, maar Bassie gaat direct na zijn vrijlating meteen door met het bezoeken van de kermis _O_
Wat er ook gebeurt… juist.

[ Bericht 0% gewijzigd door XDo op 03-04-2025 11:08:49 ]
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  donderdag 3 april 2025 @ 09:47:03 #43
346653 Ceviche
pi_217272495
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 08:43 schreef TLC het volgende:
_O-
  donderdag 3 april 2025 @ 10:06:56 #44
66444 Lord_Vetinari
pi_217272672
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 08:58 schreef XDo het volgende:

[..]
Wat er ook gebeurd… juist.
Zucht. :N
  donderdag 3 april 2025 @ 10:29:02 #45
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_217272948
quote:
18s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 15:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Nou had Gargamel ook geen telefoon, dus dat maakte het ook wel wat lastig om hem kapot te gooien.
Oh nee? :+

Maar even serieus..
De Smurfen leken waarschijnlijk zich af te spelen in de jaren 1000, gezien je veel magiers, tovenaars, ridders en kastelen tegen kwam.
  donderdag 3 april 2025 @ 12:03:29 #46
328189 ArnieAlberts
pi_217273895
Nu wordt het interessant, en een beetje raar.

De documentaire staat vanaf vandaag (redelijk onverwacht) op Videoland. En OPNIEUW(!) níet de volledige versie van 69 minuten zoals vertoond in de bioscoop, maar de ingekorte 55 minuten-versie.

Krijg nu heel erg het idee dat er wat uitspraken zijn gedaan waar geïnterviewden achteraf niet blij over waren. Iemand die de 69 minuten-versie destijds heeft gezien en nog wat kan vertellen wat er wellicht mist? Er is gewoon een KWARTIER (definitief) weggeknipt nu en dat is tamelijk absurd.
pi_217274005
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 12:03 schreef ArnieAlberts het volgende:
Nu wordt het interessant, en een beetje raar.

De documentaire staat vanaf vandaag (redelijk onverwacht) op Videoland. En OPNIEUW(!) níet de volledige versie van 69 minuten zoals vertoond in de bioscoop, maar de ingekorte 55 minuten-versie.

Krijg nu heel erg het idee dat er wat uitspraken zijn gedaan waar geïnterviewden achteraf niet blij over waren. Iemand die de 69 minuten-versie destijds heeft gezien en nog wat kan vertellen wat er wellicht mist? Er is gewoon een KWARTIER (definitief) weggeknipt nu en dat is tamelijk absurd.
Ik zou niet perse meer weten wat er in de bios werd gezegd. Volgens mij hadden Paul de Leeuw en Gert Verhulst wel wat gevatte opmerkingen over 'de portemonnee'. Wellicht dat die eruit zijn gehaald. Of er was nog een snapshot van Paul van Gorcum als de Baron te zien, wellicht dat zie die verder hebben geknipt.
't Echte en 't ware!
  donderdag 3 april 2025 @ 15:01:16 #48
346653 Ceviche
pi_217275346
Ik weet het ook niet meer, maar ik weet wel, toen ik de tv-versie zag miste ik relatief veel interview met de bn'ers (Paul de Leeuw en Gert Verhulst met name) maar de docu bevatte al weinig interview dus dat viel mij sowieso meer op. Ik zei nog tegen mijn man, het was leuk, maar ik denk dat nog geen tien minuten van de 69 minuten interviews waren (ik dacht eigenlijk maar 5 minuten), en voor mijn gevoel verder 50% circus (beetje saai) en 50% bassie en adriaan.

Er was bijvoorbeeld een anekdote van Paul de leeuw, over Bohemian Rhapsody met B&A en een foto daarvan die in z'n kantoor hangt sindsdien, zit dat er in?
Gert kwam een keer of vijf langs en maakte vier keer een opmerking dat B&A commercieel waren (hij was niet de enige die dat noemde, volgens mij, kun je nagaan hoeveel dat er eigenlijk in zat).
Het circusdeel was sowieso lang in mijn herinnering dus misschien is daar ook wat weg.
Ook veel Aad die vertelde hoe goed ze wel niet waren en dat ze de eerste waren die X of Y deden, misschien is dat ook wat ingedamd :+
pi_217276377
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 12:16 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik zou niet perse meer weten wat er in de bios werd gezegd. Volgens mij hadden Paul de Leeuw en Gert Verhulst wel wat gevatte opmerkingen over 'de portemonnee'. Wellicht dat die eruit zijn gehaald. Of er was nog een snapshot van Paul van Gorcum als de Baron te zien, wellicht dat zie die verder hebben geknipt.
Dat is het eerste wat bij mij naar boven kwam. Gert kwam het meest "kritisch" over, en ook dat viel wel mee. Gezien Bassie en Adriaan nu in het stadium zitten van hun merk zo "schoon" mogelijk te presenteren/achterlaten denk ik dat ze graag elk kritisch woord vermijden.

Hun verhaal is dat van de twee hardwerkende broers die eigenlijk alles alleen hebben gedaan, en vooral last van anderen, zoals de acteurs die niet meewerkten en zelfs durfden aan te klagen, een componist die puur op geld uit was in Klaris, een forum vol lastige fans en Jaap Stobbe, de bemoeial.
Of in ieder geval, zo willen ze dat hun verhaal is. En als je dan opeens toch positief over ze praat, zoals Hans Beijer, dan mag je weer even in "het clubje".

Ik ben benieuwd of wat volgende revisies in de series gaan zijn. Zouden ze politiek minder correcte/achterhaalde zaken er uit knippen? Tot nu toe hebben we AI-revisies van de latere series gezien, ik ben benieuwder wat en hoe ze met de oudere series gaan doen. Daar zit ook veel gelicenseerde muziek in waarvan ik niet weet wat de voorwaarden destijds waren en in hoeverre de licentie nog actueel is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Writersright op 03-04-2025 16:46:37 ]
  donderdag 3 april 2025 @ 17:23:34 #50
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217276695
Vond sowieso dat ze veel beter die 5 Minuten TV serie hadden kunnen gebruiken voor een docu. Heb daar ooit eens een edit van gemaakt en heb alle interviews die niet relevant waren (dus eigenlijk vooral Bas en Aad gehouden) er uit geknipt en kwam toen uit op een goede 90 Minuten.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')