Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Wat een schulden allemaal. Niet alleen de woning/bedrijfspand maar verder een aflossingsvrije lening van de verpachter (Met een 2e hypotheek!) maar verder ook nog schulden voor bedrijfsmaterieel/tractor. De 2e hypotheek zal vermoedelijk bij een noodzakelijke uitwinning van de 1e hypotheek geen problemen geven maar lekker is het niet allemaal. Ik schat dat de helft van de taxatiewaarde de grond betreft want het pand lijkt in een slecht staat https://www.google.com/ma(...)MjExNDUzSAFQAw%3D%3D
Hele kleine boer met 50+ koeien en dat met het huidige stikstof gebeuren. Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
[..] Waarom zou de bank niet willen financieren of duurder dan 9%?
Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Op vrijdag 14 maart 2025 15:27 schreef Fredericm het volgende: In reactie op paardendokter over koersberg ltv. Heb je wel met 490K hypotheek op plein 14 rekening gehouden
[..] Vermoedelijk om de zelfde redenen waarom banken dit heel vaak zo doen. Ze vinden de risico's te groot en het lening bedrag te laag. Overigens is is dit project voor een grootgedeelte een herfinanciering van een bancaire lening.
Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
[..] Meestal doe ik wel mee met agrarische projecten met 1 ste hypotheek. Maar deze laat ik aan anderen. Ik begrijp wel waarom de bank gevraagd heeft elders te gaan lenen.
Op basis van het aantal investeerders en het geïnvesteerde bedrag tot nu toe, zal Collin hier een flinke investering vanuit het MKB leningenfonds in gedaan hebben. Heeft iemand inzicht in hoe selectief Collin is met dat fonds? Investeren die in alle leningen boven een bepaalde omvang, of maken ze daarbinnen nog een selectie? In dat laatste geval geeft het weer wat extra vertrouwen voor dit project. Ik zou verwachten dat ze met dat fonds kiezen voor leningen met de beste risico/rendementsverhouding.
Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 17 maart 2025 08:16 schreef Januit het volgende: Eindelijk is de aflossing gedaan van onderstaand project, deze is wel bijna half jaar te laat (na verlening reeds van half jaar) voldaan. Heb er maar wel even een mail over gestuurd naar GVE want over het te late deel word een rente vergoed van basis contract terwijl er voor de verlening een rente van 10% afgesproken was. En rente van contract was 6,25%.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wilde hier halverwege vorige week nog niet over posten, ik wist dat het pand gepasseerd was bij de notaris. Dit project kenmerkt zich door allerlei gerommel en aan het pand zelf is tot op heden geen spijker verbouwd en vergunningen zijn al tijden gezeik.
We mogen dus blij zijn dat de markt zich zodanig ontwikkelt heeft dat ze het nog fatsoenlijk hebben kunnen verkopen.
Maar je hebt helemaal gelijk dat we een stuk rente missen. Ik ga er geen tijd meer in stoppen, ik ben blij als mijn investering terugbetaald is van dit project deze week.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Even een wat misschien wat kort door de bocht vraagje uit belangstelling. Kun je stellen dat crowdfunding een manier van financieren is omdat een reguliere bank er geen heil in ziet (te risicovol) en dat de rentes daarom hoger zijn?
Deze lening betreft een non-publieke funding. Vandaar dat u deze pitch niet op de website van Collin kunt terugvinden. De lening wordt bij een select aantal investeerders kenbaar gemaakt. Deze pitch wordt dan ook in strikt vertrouwen met u gedeeld en het is niet toegestaan deze te delen met derden.
Ach, met 19M eigen vermogen en HA vind ik dat wel te overzien.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history