abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 maart 2025 @ 01:31:37 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217027604
quote:
Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.

Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.

De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.

Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.

Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.

De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.

Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.

Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.

Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.

"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.

De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.

Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.

"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.

Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.

De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".

Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.

Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.

Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron Business Insider

quote:
Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.

"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.

In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.

The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Bron.
pi_217027621
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Klopt, het is erg lange termijn. Masr de discussie was of het haalbaar is, waarvan jij zei dat dat niet zo is.
Ah, theoretisch haalbaar, maar praktisch vrijwel onmogelijk. Op die fiets.

Waar een wil is, is een weg, nietwaar? En heel veel mensen willen een kolonie op Mars. Maar niemand wil er voor betalen, want het is waanzinnig duur en allemaal weggegooid geld.
  donderdag 13 maart 2025 @ 01:41:27 #3
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217027630
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee. Of het praktisch bijna onmogelijk is, zal de tijd leren.
pi_217027636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:41 schreef Repentless het volgende:

[..]
Nee. Of het praktisch bijna onmogelijk is, zal de tijd leren.
Onze klein-klein-klein-klein-kleinkinderen zullen het misschien weten. Of misschien (klein-)nkinderen.
  donderdag 13 maart 2025 @ 01:43:31 #5
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217027640
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Onze klein-klein-klein-klein-kleinkinderen zullen het weten.
Waarschijnlijk ja. Of de ontwikkelingen raken ineens in een stroomversnelling, dat kan ook.
pi_217027647
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:43 schreef Repentless het volgende:

[..]
Waarschijnlijk ja. Of de ontwikkelingen raken ineens in een stroomversnelling, dat kan ook.
Weggegooid geld, dus.
  donderdag 13 maart 2025 @ 01:46:04 #7
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217027650
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Weggegooid geld, dus.
Tja, dat mag jij vinden.
pi_217027798
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Waar een wil is, is een weg, nietwaar? En heel veel mensen willen een kolonie op Mars. Maar niemand wil er voor betalen, want het is waanzinnig duur en allemaal weggegooid geld.
Wat is er zo leuk op Mars?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217027800
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 04:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het ruimteschip waarmee je terug naar aarde kan.
pi_217027981
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 01:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Weggegooid geld, dus.
Vaak zijn dit soort projecten een soort proeftuin voor technologie die dan later (als het verder doorontwikkeld is) breder ingezet kan worden. Op de korte termijn lijkt het weggegooid geld, op de lange termijn is daar weinig zinnigs over te zeggen.
pi_217028017
Hopen dat het aandeel Tesla nog veel verder zakt. :)
pi_217028146
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Wil je lekker laag instappen?
pi_217028195
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:34 schreef Pizzakoppo het volgende:
Volgens Trump bent u een terrorist.
pi_217028202
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je masker is wel helemaal af de afgelopen weken. Vroeger was je volgens mij nog nog van net doen alsof de vrijheid van meningsuiting belangrijk was en nu verdedig je al wekenlang mensen die censureren en de volle macht van de staat willen gebruiken tegen mensen die geen Tesla kopen.
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 08:24:50 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217028362
Zo. Morgen om half 2 klein feestje vieren in Tilburg *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_217028364
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Je masker is wel helemaal af de afgelopen weken. Vroeger was je volgens mij nog nog van net doen alsof de vrijheid van meningsuiting belangrijk was en nu verdedig je al wekenlang mensen die censureren en de volle macht van de staat willen gebruiken tegen mensen die geen Tesla kopen.
Door het stellen van een vraag?

Volgens mij is het anti-Musk en -Trump sentiment, waarbij vernielingen zijn inbegrepen, juist anti-democratisch en anti-vrijheid van meningsuiting.

En de macht van de staat tegen mensen die geen Tesla kopen? Dat nieuws heb ik gemist. Kom maar met de bron.
pi_217028366
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:24 schreef CoolGuy het volgende:
Zo. Morgen om half 2 klein feestje vieren in Tilburg *O*
Nieuwe Y (Juniper)?
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 08:30:52 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_217028381
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nieuwe Y (Juniper)?
:Y :Y :Y
pi_217028391
Niks mis met boycotten van Tesla. Heel veel mis met schade aan andere hun auto maken alleen omdat je het niet eens bent met de eigenaar van het auto merk.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217028393
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
:Y :Y :Y
Mooi man. Ziet er ook goed uit in het echie.

Ik mag over enkele weken een nieuwe Model S Plaid in ontvangst nemen. Zin an!
pi_217028434
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:32 schreef over_hedge het volgende:
Niks mis met boycotten van Tesla. Heel veel mis met schade aan andere hun auto maken alleen omdat je het niet eens bent met de eigenaar van het auto merk.
Eens. Mensen moeten dat zelf weten. Wil je liever brol uit Wolfsburg of uit China: you do you.

Maar in de praktijk zijn mensen niet zo principieel. De mensen die roepen dat ze Tesla boycotten hebben in 99 vd 100 gevallen helemaal nooit het plan gehad om een Tesla te kopen. En diezelfde figuren kopen zonder probleem bij Bezos hun spulletjes.
pi_217028441
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 07:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, ik hoop vooral dat luchtfietser Musk eindelijk eens de consequenties gaat voelen.
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 08:38:00 #23
16180 crew  CoolGuy
pi_217028454
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Mooi man. Ziet er ook goed uit in het echie.

Ik mag over enkele weken een nieuwe Model S Plaid in ontvangst nemen. Zin an!
Niet voor mij. M'n moeder is zo gecharmeerd van mijn Y dat ze haar auto weg heeft gedaan om vervolgens wat bij te leggen en de nieuwe Y te kopen. Helaas niet voor mij dus al zal dat op termijn wel zo zijn :+
pi_217028501
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Eens. Mensen moeten dat zelf weten. Wil je liever brol uit Wolfsburg of uit China: you do you.

Maar in de praktijk zijn mensen niet zo principieel. De mensen die roepen dat ze Tesla boycotten hebben in 99 vd 100 gevallen helemaal nooit het plan gehad om een Tesla te kopen. En diezelfde figuren kopen zonder probleem bij Bezos hun spulletjes.
Ik heb mijn aandelen verkocht (wat goed uitpakte :P ) En mijn us videodiensten stop gezet. Heb ik nu principes :7

Maar als je naar de cijfers in Duitsland en Frankrijk kijkt enzo. Dan blijken er toch aardig wat mensen te zijn die wel echt voor andere autos kiezen. En vorig jaar nog wel voor tesla gegaan zouden zijn.

In Nederland doen ze het wel gewoon nog prima.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217028511
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:36 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Nee, ik hoop vooral dat luchtfietser Musk eindelijk eens de consequenties gaat voelen.
Luchtfietser? Rly?
pi_217028520
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Niet voor mij. M'n moeder is zo gecharmeerd van mijn Y dat ze haar auto weg heeft gedaan om vervolgens wat bij te leggen en de nieuwe Y te kopen. Helaas niet voor mij dus al zal dat op termijn wel zo zijn :+
De ‘oude’ Y is ook niets mis mee. Zeker niet de MiC.
pi_217028550
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:43 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Ik heb mijn aandelen verkocht (wat goed uitpakte :P ) En mijn us videodiensten stop gezet. Heb ik nu principes :7

Maar als je naar de cijfers in Duitsland en Frankrijk kijkt enzo. Dan blijken er toch aardig wat mensen te zijn die wel echt voor andere autos kiezen. En vorig jaar nog wel voor tesla gegaan zouden zijn.

In Nederland doen ze het wel gewoon nog prima.
Er is veel meer concurrentie, mensen hebben gewacht op de Juniper. Speelt allemaal mee.

We gaan het zien. Op zeker moment is men het ook zat om dagelijks te lezen dat Musk een eikel is.
pi_217028601
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
Op zeker moment is men het ook zat om dagelijks te lezen dat Musk een eikel is.
Tja. Helpt niet als die elke dag ook weer onzin tweets de wereld in stuurt :P
En het witte huis nu gebruikt wordt om tesla te promoten helpt ook niet mee.
pi_217028689
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:51 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Dat was sowieso absurd.
Nog nooit eerder heeft de president van de VS een reclamespot bij het witte huis opgenomen voor zijn beste vriend.

Hoe zit dat met al die andere Amerikaanse automerken die getroffen worden door Musk zijn importheffingen?

Die krijgen geen gratis reclame (oke, het kostte 1 Tesla) van het Witte Huis.
pi_217028731
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:51 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Klopt.

Maar ook dat gaat weer voorbij.

Straks ziet men steeds vaker de nieuwe Y rijden en worden er weer mensen hebberig.
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 09:09:01 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_217028763
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Luchtfietser? Rly?
Musk moet en zal negatief gepraat worden. Dat hij tig bedrijven uit de grond heeft gestampt die ook allemaal concreet dingen realiseren doet er niet toe, het moet en het zal negatief gepraat worden. Prima dat je hem niks vindt, daar kan ik ook nog best in komen, maar als alles koste wat kost negatief gepraat moet worden, dan heeft dat niks meer met objectiviteit te maken.
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 09:10:58 #32
16180 crew  CoolGuy
pi_217028777
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Straks ziet men steeds vaker de nieuwe Y rijden en worden er weer mensen hebberig.
Ik vermoed zomaar dat daar ook mensen bij zijn die stiekem maar wat graag willen maar helemaal niet kunnen. Zou zomaar een reden kunnen zijn voor die aversie.

Hoe dan ook.... morgen Juniper _O_ _O_
pi_217028790
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 04:24 schreef raptorix het volgende:

[..]
Niets. Je kunt er niet leven en je kan niet terug.
pi_217028794
twitter
  donderdag 13 maart 2025 @ 09:20:15 #36
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_217028856
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:13 schreef niggeplease het volgende:
[ x ]
Typisch weer. Bij iedere zweem van kritiek ben je meteen een antisemiet of een slaaf van Soros. :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_217028867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 08:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Luchtfietser? Rly?
Euh, ja?
pi_217028882
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Musk moet en zal negatief gepraat worden. Dat hij tig bedrijven uit de grond heeft gestampt die ook allemaal concreet dingen realiseren doet er niet toe, het moet en het zal negatief gepraat worden. Prima dat je hem niks vindt, daar kan ik ook nog best in komen, maar als alles koste wat kost negatief gepraat moet worden, dan heeft dat niks meer met objectiviteit te maken.
Klik eens op de link in mijn ondertitel, Musk is een notoire leugenaar en zijn grootste kwaliteit is marketing.
pi_217028893
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Typisch weer. Bij iedere zweem van kritiek ben je meteen een antisemiet of een slaaf van Soros. :')
Als geldstromen daar naartoe leiden wel ja 🙄
pi_217028916
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:24 schreef niggeplease het volgende:

[..]
Als geldstromen daar naartoe leiden wel ja 🙄
En kun je die geldstromen dan ook hier aantonen?
pi_217028928
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Klopt.

Heel veel dingen zijn ook talking point. Zoals ‘Musk is niet slim’, ‘Musk heeft niets bereikt’, enz.

Dat is een beetje van het niveau Comical Ali.
pi_217028933
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik vermoed zomaar dat daar ook mensen bij zijn die stiekem maar wat graag willen maar helemaal niet kunnen. Zou zomaar een reden kunnen zijn voor die aversie.

Hoe dan ook.... morgen Juniper _O_ _O_
Ook dat ja.

Have fun!
pi_217028938
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En kun je die geldstromen dan ook hier aantonen?
Telegraaf verspreidt leugens?
https://archive.ph/oUFGl
pi_217028984
quote:
1s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:29 schreef niggeplease het volgende:

[..]
Ja vaker wel dan niet dat ze gebral van liegende x accounts over nemen zonder verder te kijken of het klopt . ^O^
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 09:42:04 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_217029025
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:23 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Klik eens op de link in mijn ondertitel, Musk is een notoire leugenaar en zijn grootste kwaliteit is marketing.
Ik ben niet geïnteresseerd in hem. Wat ik uit ervaring weet is dat die auto prima is inclusief de infrastructuur er omheen. Dan hoef ik nog steeds niks van hem te vinden als persoon.
pi_217029078
twitter
pi_217029207
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben niet geïnteresseerd in hem. Wat ik uit ervaring weet is dat die auto prima is inclusief de infrastructuur er omheen. Dan hoef ik nog steeds niks van hem te vinden als persoon.
Het is vooral heel sneu dat sommige mensen zo bezig zijn met iemand waar ze een hekel aan hebben…

Volgens mij kun je beter zonder die negativiteit.
pi_217029212
quote:

[..]
In dat artikel wordt niks onderbouwd :s)
  donderdag 13 maart 2025 @ 10:14:13 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_217029303
quote:

[..]
De Telegraf is geen lid van de raad van de journalistiek. Ze vinden zichzelf niet eens een journalistiek medium.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_217029394
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 09:48 schreef niggeplease het volgende:
[ x ]
Verschil is wel dat daar 3 autofabrikanten met hun CEO uitgenodigd waren (General Motors, Ford en Stellantis).

Bij Trump zat 1 CEO die toevallig ook nog eens voor Trump aan het werk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')