Ik was de man eigenlijk alweer vergeten maar. goed dat deze mafklapper toch niet weg lijkt te komen met zijn.bewind.quote:Filipijnse oud-president Duterte opgepakt wegens misdaden tegen menselijkheid
https://www.nu.nl/buitenl(...)n-menselijkheid.html
De Filipijnse oud-president Rodrigo Duterte is dinsdagochtend opgepakt op de internationale luchthaven van Manilla. De 79-jarige Duterte wordt verdacht van misdaden tegen de menselijkheid vanwege zijn keiharde optreden tegen drugshandel tijdens zijn bewind.
Duterte werd in 2016 verkozen tot president vanwege zijn belofte om drugscriminelen hard aan te pakken. Tijdens zijn bewind zou hij de politie hebben opgedragen drugscriminelen direct dood te schieten. Duterte beweert dat doodschieten alleen uit zelfverdediging mocht.
Het Internationaal Strafhof (ICC) begon in 2021 een onderzoek naar Dutertes optreden tegen de drugscriminaliteit in zijn land. Daarbij zijn volgens cijfers van de Filipijnse politie zo'n zesduizend drugshandelaren gedood. Mensenrechtenorganisaties denken dat er tienduizenden doden zijn gevallen, omdat ook drugsgebruikers zonder vorm van proces werden doodgeschoten.
Duterte kwam dinsdag net aan op de luchthaven van Manilla toen hij door Interpol werd aangehouden. Hij kwam vanuit Hongkong, waar hij voor zijn vertrek liet weten voorbereid te zijn op zijn arrestatie. Een Filipijnse senator en bondgenoot van Duterte bevestigde de aanhouding tegenover Filipijnse media.
De huidige president Ferdinand Marcos junior liet weten een arrestatiebevel tegen Duterte te hebben ontvangen. De Filipijnen stapten in 2019 onder Duterte uit het ICC en keerden ook na zijn afscheid in 2022 niet terug. De regering verleende toch medewerking aan de arrestatie van Duterte door Interpol.
Volgens Dutertes oud-advocaat Salvador Panelo is de arrestatie onwettig, omdat de Filipijnen niet meer zijn aangesloten bij het ICC. Hij stelt dat Duterte geen juridische bijstand had tijdens zijn arrestatie op het vliegveld.
Bij criminelen had ik er niet zo'n probleem mee, maar deze man trok de grens daar niet en bewijsvoering was ook niet zo belangrijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:29 schreef superniger het volgende:
DuterteGOD.
Junkies moet je inderdaad keihard aanpakken.
Nou er waren toen best wat filmpjes van mensen die op een terras werden neergeschoten, omdat het vermoeden was dat ze dealden. Er zullen best ook onschuldige omstanders geraakt zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Bij criminelen had ik er niet zo'n probleem mee, maar deze man trok de grens daar niet en bewijsvoering was ook niet zo belangrijk.
nergens voor nodig, doen niemand kwaadquote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:29 schreef superniger het volgende:
DuterteGOD.
Geen man van halve maatregelen ditquote:Wij hebben drie miljoen drugsverslaafden. Ik verheug me erop ze allemaal af te slachten", redeneerde Duterte over zijn meedogenloze beleid. "Duitsland had Hitler. De Filipijnen hebben mij." Het doel heiligde voor hem de middelen: "Ik red de volgende generatie van mijn land."
Is nooit iets anders geweest, heel veel strafbaar stellen en dan alleen politieke tegenstanders vervolgen. Gewoon een machtsinstrument. En als Duterte wordt opgepakt terwijl zijn land niet bij ICC is aangesloten dan is dat een globalistische machtsgreep.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Maar G.W. Bush daar doen we niets aan. Het ICC begint ook steeds meer een farce te worden.
Goh waren die mafketels uit oud Joegoslaviė opeens geen westerlingen meer.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:35 schreef superniger het volgende:
ICC
Nooit nooit vervolgen ze westerse leiders.
Pak ze op, geef ze een net proces en dan de doodstraf als je dat zo graag wil. Beetje rucksichtlos (corrupte) politie opdracht geven kleingebruikers en toevallige omstanders zonder proces en zonder veel bewijs dood te schieten verdient een enkeltje Den Haag.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:29 schreef superniger het volgende:
DuterteGOD.
Eens. Het is een vete tussen twee Filipijnse politieke families/dynasties Marcoses en Dutertes. Ze waren drie jaar geleden nog dikke vrienden maar het is daarna een verhitte vete geworden en dus heeft de huidige president Bongbong hem voor de haaien gegooid en laten arresteren door Interpol om een politieke tegenstander uit de weg te ruimen. Dan blijft nog wel zijn dochter Sara Duterte (enige politieke invloed in dat land) en de rest van zijn familie over en denk dat het laatste woord hier nog over is gesproken tussen Bongbong en de Dutertes. Het risico bestaat dat die vete in dat gefaalde land verder uit de hand gaat lopen. De Filipijnen hebben weinig schaamte. Elke zichzelf beetje zelfrespecterend land buiten Europa zou het als een enorme schande zien dat een ex-leider door Europeanen wordt vervolgd en ruimen ze liever op een andere manier uit de weg (moord/binnenlandse gevangenis e.d.) maar de Filipijnen hebben na 400 jaar kolonisatie door Spanje en 100 jaar door de VS volgens mij zo'n beetje alle zelfrespect verloren.quote:Op woensdag 12 maart 2025 17:28 schreef Breekfast het volgende:
Waarom kunnen de Filipijnen hem zelf niet vervolgen? Ik neem aan dat je volgens de Filipijnse wet ook niet zomaar drugsverslaafden mag vermoorden, dus dan kan hij daar toch aangeklaagd worden?
Het grootste nadeel van het Internationaal Strafhof vind ik altijd dat het uiterst selectief is wie er wordt vervolgd. In dit geval zal het nieuwe regime wel blij zijn om van hem af te zijn, zodat hij in eigen land in ieder geval geen bedreiging meer vormt voor de macht.
Filippijns voedsel is ook niet alles hoor.quote:Op woensdag 12 maart 2025 17:36 schreef Momo het volgende:
Aangekomen in Nederland, mag voor de rest van zijn leven flauwe Hollandse prakjes eten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |