abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217558682
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?

Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Nope. Heb er ook nooit wat aan gedaan qua behandelen. De amandelboom gaf desondanks wel gewoon wat vruchten, maar niet meer zoveel als voordien. De perzik was echt heel sneu, hij groeide prima, maar elk jaar weer die rare blaadjes en geen vruchten.
  woensdag 7 mei 2025 @ 10:51:12 #52
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217564831
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 21:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tomaten en pepers staan er zo bij momenteel.

[ afbeelding ]
Thats a hot pic! ;) I like.
Blijft dat muurtje wel staan? Gewoon even voor alle zekerheid?

Vorig jaar nieuwe tuin aan laten leggen omdat de beschoeiing rot was. Ook gelijk een stukje moestuinbak er bij van 2,5x1,5 meter. Tomaten-, sperziebonen, kervel en diverse kruidenzaden geplant. Wilde we ze uitzetten in de moestuin, was de hele moestuin vergeven van de ridderzuringwoekeraar.

Modderfakker.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 7 mei 2025 @ 12:58:40 #53
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217565922
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 10:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Thats a hot pic! ;) I like.
Blijft dat muurtje wel staan? Gewoon even voor alle zekerheid?

Vorig jaar nieuwe tuin aan laten leggen omdat de beschoeiing rot was. Ook gelijk een stukje moestuinbak er bij van 2,5x1,5 meter. Tomaten-, sperziebonen, kervel en diverse kruidenzaden geplant. Wilde we ze uitzetten in de moestuin, was de hele moestuin vergeven van de ridderzuringwoekeraar.

Modderfakker.
Thanks :) En ja hoor, dat blijft gewoon staan. Mijn vriend kan niet zo goed recht werken maar stevig is het zeker.

Wat een kutzooi van je ridderzuring zeg. Dat spul is echt evil. In de bak met de tomaten op bovenstaande foto, zat ook flink wat. Tot een week geleden stond het 70cm hoog. Meestal kan ik het wel in toom houden maar ik ben wegens omstandigheden vorig jaar niet aan deze toegekomen en nu is het uitgebreid natuurlijk. Nu ga ik dus maar elke week de nieuwe groei verwijderen.
Spoilers!
  woensdag 7 mei 2025 @ 14:03:52 #54
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217566463
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 12:58 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Thanks :) En ja hoor, dat blijft gewoon staan. Mijn vriend kan niet zo goed recht werken maar stevig is het zeker.

Wat een kutzooi van je ridderzuring zeg. Dat spul is echt evil. In de bak met de tomaten op bovenstaande foto, zat ook flink wat. Tot een week geleden stond het 70cm hoog. Meestal kan ik het wel in toom houden maar ik ben wegens omstandigheden vorig jaar niet aan deze toegekomen en nu is het uitgebreid natuurlijk. Nu ga ik dus maar elke week de nieuwe groei verwijderen.
Echt een lijer.
Je blijft bezig tot dat complete wortelstelsel er uit is. En al die witte friemeldraadjes wat je gaat vinden als je gaat graven, groeit allemaal uit tot een hoofdplant en dat kan de rest verstikken. Gelukkig hebben we nog een soort van garantie van de hovenier en die gaat het regelen. Lees: leegscheppen en nieuwe grond er in met worteldoek er onder.

Alleen het staat nogal veel in de landerijen en bermen om ons dorp heen. Dus we moeten wel blijven opletten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217567864
Hey ik was een paar dagen geleden in mijn volksjungletuin en zag dat mijn rabarber buiten enorm grote bladeren en stengels ook bloemen heeft gegenereerd.
Ik ben altijd meer van de eco tuin en bijvriendelijke enzo, en rabarber lust ik zelf niet en gaat altijd naar mijn moeder.

Wat moet ik doen, bloem afsnijden of zo laten? Heeft het consequenties als ik hem zo laat? De rabarberplant is 3 jaar oud inmiddels.
Twiddel
  woensdag 7 mei 2025 @ 17:56:55 #56
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_217568210
Rabarberplant kan tientallen jaren oud worden, als je die bloemen er maar zo snel mogelijk uit snijdt. Anders gaan ze dood.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_217570413
Onze rabarber bloeit ook voor het eerst dit jaar, van wat ik hoorde op onze vereniging is dat het met name een gebrek aan voeding betekend. Wij hebben nu flink bijgemest en knippen alle bloemen er steeds uit. Hij wordt wel echt gigantisch dus ik heb in elk geval hoop op goede oogst ondanks de bloemen. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_217570629
Oja, ik moet de rabarber ook eens gaan oogsten. Die plant is al minstens een jaar of 15 trouwens. Kwam bij het huis ;) Ik heb er nog nooit bloemen in gezien en moet eerlijk zeggen, ik doe weinig qua verzorging :@
pi_217573077
Rabarber bleken geeft echt veel lekkerdere zachtere zoetere stengels. En ze zijn heel mooi roze dan O+ Het was dit jaar het eerste jaar dat het hier kon en ik vind het een enorm succes.
Vanmiddag mag Symph bij een kennis wat polletjes daslook uitsteken, erg blij mee.
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:07:50 #60
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217573257
Rabarber gaat bloemen maken als hij een tekort (water of voedingsstoffen) heeft en denkt te gaan sterven. Ik heb hier ook bij twee van de vier planten bloemen afgesneden. Binnenkort oogsten :9
Spoilers!
pi_217584474
Ik zag bij iemand op instagram dat ze schelpen van scheermesjes als plantlabels gebruikte en de dag erna ging ik naar het strand, dus we hebben een handjevol meegenomen. Handig hoor

Met de polletjes daslook kwamen ook nog wat plantjes pluksla en een stekje van de Japanse wijnbes mee O+ Deel van de polletjes daslook staat nu achter de kas, tussen de kas en de haag als bodembedekker. De rest staat op een wat toegankelijkere plek en ik heb gisteren meteen wat van de bloemetjes in de salade gedaan.
  zaterdag 17 mei 2025 @ 20:57:04 #62
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_217665618
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Waren die bomen er weer bovenop gekomen?

Ik hoop dat met het normaliter warmere voorjaar hier (asturias) + behandelen in de herfst het niet een probleem vormt.
Wij hadden dit echt mega erg in onze perzikboom, was inmiddels half dood. Vorig jaar uit de grond gehaald en in pot gezet, in de kas gelaten tot het weer beter werd en er zit nu geen ziekte in en zelfs vruchten *O*
pi_217665841
Een paar dagen geleden stond mijn moestuinbak er zo bij:

Met mega snijbiet (links) die bloemen begon te krijgen en paksoi die klaar was om te oogsten. We aten deze week dus nog 1 keer snijbiet en ook de paksoi en radijsjes stond op het menu. Nu weer nieuwe dingen ingezaaid.
Vanochtend heb ik de eerste rijpe aardbei gegeten.

Verder lopen de druif en framboos weer uit, lijkt de blauwe bes het naar zijn zin te hebben en heb ik 1 cherrytomaat plantje staan.
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar :D
  zaterdag 17 mei 2025 @ 22:23:11 #64
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217668408
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
Een paar dagen geleden stond mijn moestuinbak er zo bij:
[ afbeelding ]
Met mega snijbiet (links) die bloemen begon te krijgen en paksoi die klaar was om te oogsten. We aten deze week dus nog 1 keer snijbiet en ook de paksoi en radijsjes stond op het menu. Nu weer nieuwe dingen ingezaaid.
Vanochtend heb ik de eerste rijpe aardbei gegeten.
[ afbeelding ]
Verder lopen de druif en framboos weer uit, lijkt de blauwe bes het naar zijn zin te hebben en heb ik 1 cherrytomaat plantje staan.
Oja, en helemaal linksonder op de foto: ik denk dat we 1 aardappel over het hoofd hebben gezien bij het oogsten vorig jaar :D
Wij hebben precies hetzelfde insectenhotel hangen. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217668493
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 21:06 schreef Hupje het volgende:
1? Knap gezocht.
Ik ben alweer een stuk of 8 spontane aardappels tegengekomen
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217668538
Ik zag vanavond dat er op mijn vlinderstruik erg veel bladluizen zaten.
Heeft iemand een goeie tip om ervan af te komen? Zit al naar een website te kijken die lieveheersbeestlarfjes verkoopt.
Twiddel
  zondag 18 mei 2025 @ 08:26:37 #67
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217674915
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2025 22:27 schreef summer2bird het volgende:
Ik zag vanavond dat er op mijn vlinderstruik erg veel bladluizen zaten.
Heeft iemand een goeie tip om ervan af te komen? Zit al naar een website te kijken die lieveheersbeestlarfjes verkoopt.
Ik heb voor mijn aalbes een mengsel van spiritis en groene zeep en een beetje water op en onder de bladeren gespoten, nu 2 keer gedaan en bijna alle bladluizen zijn dood.

Bij mij werken de lieveheersbeestjes vermoedelijk niet door de mieren die de honingdauw van de luizen eten, en de luizen ook beschermen.

Beste is met droog weer in de avond erop te spuiten, en misschien eerst even een paar blaadjes te testen om te zien hoe de plant reageert.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217692429
Een heleboel tomatenplantjes en een paar komkommerplantjes in de kas gezet, met een mooie touwtjesconstructie om ze te laten klimmen. Paar calendula, borage en afrikaantjes erbij gezet, morgen verder met de rest van de tomaten en dan de paprika’s, pepers en aubergine deze week ook nog.
In het weekend nog wat voorgezaaide dingen her en der in de moestuin geplant: spitskool, rucola, palmkool, meloen, rode bietjes en chinese stamslaboontjes. Wat bloemen erbij: nog meer borage, calendula, zinnia, oost-indische kers en cosmea. Morgen de 2e lading peultjes ergens tegen een rekje zetten.
Een deel van de aardbeien in pot kleurt al een beetje, net als een paar aalbesjes.

Deze week ook maar eens verder gaan met voorzaaien. Dit jaar is het allemaal echt zonder plan, dat komt de volgende jaren allemaal wel.
pi_217696798
Work in progress in de kas

Die blauwe lege potjes ga ik nog ingraven zodat ik de tomaten daarin water kan geven en zo hun wortels makkelijker bereik
pi_217697810
Ik kreeg ooit de tip om tomaten in een (vrij grote) plastic pot zonder bodem in de grond te zetten. Dan blijft het water ook makkelijker bij de wortels.
pi_217698162
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 12:28 schreef Doedezemaar het volgende:
Work in progress in de kas
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die blauwe lege potjes ga ik nog ingraven zodat ik de tomaten daarin water kan geven en zo hun wortels makkelijker bereik
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217698206
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 14:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Wat staan die dicht bij elkaar, krijgen ze geen ruzie?
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.
pi_217698503
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 14:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee hoor, die krijgen geen ruzie, ze hebben ieder minimaal 30cm.
Bij mij is dat ruzie :D
Als je bedoelt 30 van tomaat tot tomaat tenminste. De paar waar dat hier zo is sta ik elk jaar oneindig te snoeien om nog wat lucht erin te houden.
  dinsdag 20 mei 2025 @ 15:42:33 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217698596
Mijn aardappels zijn al een halve meter hoog en staan in bloei. Had ze erg vroeg gepoot, gokje…
Is goed uitgevallen. En zag de eerste rode aardbei
The End Times are wild
pi_217698647
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2025 15:42 schreef LXIV het volgende:
Mijn aardappels zijn al een halve meter hoog en staan in bloei. Had ze erg vroeg gepoot, gokje…
Is goed uitgevallen. En zag de eerste rode aardbei
Whoa, mijn aardappels zijn daar nog lang niet, maar ik heb denk ik al wel een pond aardbeien op.

Het spontaan ontstane veld stond er net zo bij

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')