We moeten het nogmaals ook niet zo in het extreme trekken. Uiteraard kan vrijwel niemand zich voorbereiden op een 'real deal'quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vind het maar overdreven.
Als je je echt wil voorbereiden op de real deal, dat is heel goed, maar dan zit je niet naar 72 uur te kijken maar weken of maanden. En dat is voor iedereen een hel. Dus als je het doet, doe het dan goed, maar dan ben je nog wel even bezig.
Dat slaat nergens op.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
We moeten het nogmaals ook niet zo in het extreme trekken. Uiteraard kan vrijwel niemand zich voorbereiden op een 'real deal'
Maar in ieder geval basis dingen zoals drinkwater voor enkele dagen, en nog wat andere basic zaken die je kunnen helpen mocht de stroom voor langer dan 24u uitvallen ofzoiets... ja why the fuck not? Het hoeft ook niet direct om een zware oorlogssituatie te gaan he, er kunnen meer redenen zijn waardoor voorzieningen tijdelijk uitvallen.
Nogmaals, ieder is vrij om dat soort voorbereidingen wèl of niet in huis te halen.
Natuurlijk is het vooral een comfort-verhaal, geen extreme survival of doomsday preppen. Je kunt vast allerlei 'lifehacks' hanteren zoals jouw voorbeeld m.b.t. water. Maar het is wat makkelijker als je het gewoon hebt staan wanneer het voor een paar dagen is.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In Nevada snap ik het, maar Nederland is geen Nevada. Haal water uit de sloot ofzo en filtreer dat door een vaatdoek en kook het dan een minuut of 15. Vuurtje bouwen lukt ook wel. Mooi meegenomen als je wat flessen water hebt liggen, maar die paar dagen ga je zonder zo'n nootpakket ook wel uithouden. Ik vind het maar overdreven.
Als je je echt wil voorbereiden op de real deal, dat is heel goed, maar dan zit je niet naar 72 uur te kijken maar weken of maanden. En dat is voor iedereen een hel. Dus als je het doet, doe het dan goed, maar dan ben je nog wel even bezig.
Ik heb gewoon blikjes bier.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:25 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tja, ik ben wel eens door de Californische en Nevada-woestijnen gereden tijdens vakanties. Lekker aircootje aan en cruisen, je komt vanzelf wel weer een tankstation of dorpje tegen. Toch namen we steevast een paar van die jerrycans water mee in de auto. Want wanneer je in the middle of nowhere pech krijgt met de auto, het buiten 45 tot 50 graden is en je airco niet meer werkt, wordt het al vrij rap erg oncomfortabel.
Volgens mij is het een vrij bekend verhaal dat de oud-directeur van poppodium 013 en zijn vriendin op die wijze om het leven zijn gekomen in de VS, omdat ze niet genoeg water bij zich hadden.
Zo gek is het dan toch niet om in ieder geval een paar basiszaken achter de hand te hebben? Nee, het gaat je totaal niet helpen tegen zware luchtaanvallen e.d. Maar een paar dagen vooruit kunnen bij iets als massale stroomstoringen kan toch helpen.
Nog niet misschien. Propaganda.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:02 schreef polderturk het volgende:
Als dit waar is heeft ASML een groot probleem.
Eerst zien, dan geloven.
Die machine lijkt niet groot genoeg.
[ x ]
Water of ander drinken aanhouden voor 48 uur en wat pizza's in je vriezer kost je niets en je hebt er veel gemak van. Dat is per persoon 2 1,5l flessen water en 2 pizza's. Dat heeft bijna iedereen standaard al in huis.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:42 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
In Nevada snap ik het, maar Nederland is geen Nevada. Haal water uit de sloot ofzo en filtreer dat door een vaatdoek en kook het dan een minuut of 15. Vuurtje bouwen lukt ook wel. Mooi meegenomen als je wat flessen water hebt liggen, maar die paar dagen ga je zonder zo'n nootpakket ook wel uithouden. Ik vind het maar overdreven.
Ah, vriezer. Je hebt een noodaggregaat?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Water of ander drinken aanhouden voor 48 uur en wat pizza's in je vriezer kost je niets en je hebt er veel gemak van. Dat is per persoon 2 1,5l flessen water en 2 pizza's. Dat heeft bijna iedereen standaard al in huis.
Toen ik 4 jaar geleden in quarantaine moest voor enkele dagen was ik blij dat ik wat eten en drinken had.
Tevens heb ik 10 liter water in een jerrycan in de schuur staan om bij nood de wc door te spoelen. Kwam afgelopen jaar goed van pas toen het water opeens afgesloten was.
En het is natuurlijk de vraag of je kookplaat wel werkt voor koken.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Natuurlijk is het vooral een comfort-verhaal, geen extreme survival of doomsday preppen. Je kunt vast allerlei 'lifehacks' hanteren zoals jouw voorbeeld m.b.t. water. Maar het is wat makkelijker als je het gewoon hebt staan wanneer het voor een paar dagen is.
Het duurt wel even voor je vriezer ontdooit. Kwestie van zo weinig mogelijk open maken.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, vriezer. Je hebt een noodaggregaat?
Ik verwacht niet dat deze machine op hetzelfde niveau zit als ASML.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:02 schreef polderturk het volgende:
Als dit waar is heeft ASML een groot probleem.
Eerst zien, dan geloven.
Die machine lijkt niet groot genoeg.
[ x ]
Jij houd een dagboek bij van alle ziektes die je hebt gehad en wil daar nog wat pagina's aan toevoegen?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
En het is natuurlijk de vraag of je kookplaat wel werkt voor koken.
Overigens is koken niet echt nodig. Water filteren door fijn doek in een plastic fles gieten en die fles een paar uur in de zon zetten levert ook drinkwater op.
Zonlicht is een prima manier om water te desinfecteren. Zolang je plastic flessen gebruiktquote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij houd een dagboek bij van alle ziektes die je hebt gehad en wil daar nog wat pagina's aan toevoegen?
Je hebt geen idee wat er bij komt kijken.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat deze machine op hetzelfde niveau zit als ASML.
In feite is het een race naar de top, en op een gegeven moment ASML op zijn max en is het een kwestie van tijd dat de concurrentie daar ook zit.
Maar niet nu verwacht ik.
ASML exporteert machines naar China.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 22:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt geen idee wat er bij komt kijken.
Ja, omdat ASML die machines niet meer aan China mag verkopen, gooien ze er vele miljarden tegenaan. Want naast olie zijn chips tegenwoordig wat je industrie in leven houd. Maar het is niet alleen een kwestie van weten hoe het moet, je hebt ook een miljoen onderdelen nodig. En voor een flink aantal daarvan kun je maar bij een paar bedrijven ter wereld terecht. Het is de allerhoogste high-tech.
De meerderheid van die onderdelen zijn zo belachelijk complex om te maken, dat het je tientallen jaren kost voordat je weet waar je mee moet beginnen. En die bedrijven zitten niet in China.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Rheinmetall Supports the British Army with Rapid Delivery of 500 HX Logistic Vehicles
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |