quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
ruimte zat rondom utregquote:Op donderdag 6 maart 2025 17:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Genoeg weilanden om en achter Lunetten. Bij Overvecht ook.
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.quote:
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.
Altijd wel interessant om te zien hoe dat in ongeveer 100 jaar is veranderd, maar toch ook wel veel gelijk is gebleven. Bv. in de Bloemenbuurt:quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
En weer die aannames.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee vind ik ook niet. Maar voor haar is het kennelijk heel belangrijk en ze wil ook weten of ik in Utrecht woon. Dus ik dacht ik ben beleefd en vraag ook waar zij woont.
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,
aan de oostkant tegen De Bilt ,
aan de west kant is Leidsche Rijn , die gaat nog groter worden
aan het zuiden is Nieuwegein met Polder Rijnenburg waar ook gebouwd gaat worden
nederland zou eigenlijk een of twee nieuwe moderne stad moeten ontwerpen , op delta niveau en energieneurtraal met zonnepanelen en zongericht bouwen en een mega pack
Gewoon naast de vluchtstrook van de A15 nog een parkeerstrook aanleggen. En leuke huisjes in de berm neerzetten. Dan zit het in elk geval wel goed met de bereikbaarheid voor de loodgieter. Heerlijk toch, al die banen met snelverkeer voor je deur!quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
nee echt fraai zal het niet zijn,quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:51 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.
in de betuwe wordt veel gebouwd en erg mooi ook .quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
vreselijk ,quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:34 schreef Gimmick het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Item over Barcelona en hoe ze daar autoluwe zones hebben ingericht. De inspiratie was een andere stad, waar de middenstand profiteerde van autoluw.
Geen woord over fontaneros, dus weet niet ze dat opgelost hebben.
En dat is het geval?quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met autoluwe zones. Of een autoluwe wijk of binnenstad. Je weet wat je koopt of waar je gaat wonen. De binnenstad zo veel mogelijk autovrij, dat is prima. Geen enkel probleem.
Maar er is wel een probleem met de gemeente Utrecht die dat dan achteraf over de hele gemeente gelijk gaat maken. Alsof de dorpjes hetzelde zijn als de binnenstad. Het is gewoon killing voor de middenstand in die dorpen en buitengebieden, en ook de bewoners willen het niet. Er zijn al petities genoeg. Maar een dorpje als Vleuten gaat dat met een paar duizend handtekeningen niet voor elkaar krijgen in de gemeenteraad Utrecht.
Die middenstand daar gaat er aan. En de bewoners van zo'n dorp zien dat ook.
Ja.quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Ik zou in opstand komen als dorp. Gewoon doen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
De hele gemeente, dus los van de binnenstad, gaat betaald parkeren invoeren. En je kunt een vergunning voor je postcode kopen, voor 1 auto. Een tweede auto is bij de gratie van de gemeente en is exponentieel duurder. Als je die al krijgt.
Ook in dorpjes waar er een belbus is (of was). En in boeren gehuchten.
Alles van het centrum wordt over de hele gemeente uitgerold.
Dus ook de dorpen die opgeslokt zijn. Die dat niet willen.
Maar die veel minder mensen hebben en dus minder stemmen.
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.
Verpaupert Vleuten. Niet mijn probleem.
Wat een triestigheid. Dit beleid. Die dorpen zijn opgeslokt. Hebben er nooit voor gekozen. En nu dit. Sommige gehuchten hebben niet eens normaal openbaar vervoer. En krijgen wel betaald parkeren ingevoerd. Boeren landweggetjes.
Ik denk dat beleid wat werkt in een drukke stad niet één op één op een dorpje gelegd kan worden. Goh.
Het is alsof de gemeenteraad van Amsterdam het gaat bepalen voor heel NL.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:28 schreef Janneke141 het volgende:
Bedenken ze er in die dorpen dan ook even bij dat ze al lang failliet waren geweest zonder die fusie? Oh ja.
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Die kleine gemeentes hier waren veel rijker dan dat grote Utrecht. Met al zijn werklozen en immigratie problematiek.
Wat heeft betaald parkeren met autovrije wijken/stad te maken? Je bent de doelpalen aan het verschuiven.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
De hele gemeente, dus los van de binnenstad, gaat betaald parkeren invoeren. En je kunt een vergunning voor je postcode kopen, voor 1 auto. Een tweede auto is bij de gratie van de gemeente en is exponentieel duurder. Als je die al krijgt.
Ook in dorpjes waar er een belbus is (of was). En in boeren gehuchten.
Alles van het centrum wordt over de hele gemeente uitgerold.
Dus ook de dorpen die opgeslokt zijn. Die dat niet willen.
Maar die veel minder mensen hebben en dus minder stemmen.
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.
Ok, dan komen de Breukelaren en Maarssenaren maar niet meer in Utrecht. Dikke prima. Geen uitjes meer, een baan buiten Utrecht zoeken, toedels!quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.
Veel kleine dorpen hier zijn best wel rijk en heel levensvatbaar.
Breukelen en Maarssen bijvoorbeeld gingen heel snel samen om maar niet bij die eindeloze put genaamd Utrecht te hoeven komen. Dat zijn gewoon rijke gemeentes. Aan de Vecht.
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.
Veel kleine dorpen hier zijn best wel rijk en heel levensvatbaar.
Breukelen en Maarssen bijvoorbeeld gingen heel snel samen om maar niet bij die eindeloze put genaamd Utrecht te hoeven komen. Dat zijn gewoon rijke gemeentes. Aan de Vecht.
Beetje raar verhaal dit.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat heeft betaald parkeren met autovrije wijken/stad te maken? Je bent de doelpalen aan het verschuiven.
En als je onbetaald wil parkeren koop je maar een oprit. Waarom je lijkt te denken dat je dat gratis in de openbare ruimte mag doen is me een raadsel.
Je hebt het niet helemaal door denk ik?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.
Dan rijd je toch lekker naar Maarssen meid.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt het niet helemaal door denk ik?
Maar wel met de gemeente Utrecht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan rijd je toch lekker naar Maarssen meid.
Of open een topic over betaald parkeren.
Heeft allemaal geen ene fuck met Merwede te maken.
Dan doe je het niet. Veel plezier met de parkeerkosten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar wel met de gemeente Utrecht.
En vooral over jouw stupide opmerking dat mensen dan maar een eigen oprit moeten kopen.
Je weet niet eens hoe ik woon.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan doe je het niet. Veel plezier met de parkeerkosten.
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over betaald parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben. En niemand die jou dwingt om er te gaan wonen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet niet eens hoe ik woon.![]()
Weer iemand met allerlei aannames. Goh, dat hebben we vaker gezien in dit topic.
Ik heb niets tegen zo'n wijk. Lijkt me heerlijk voor sommigen om zo te kunnen wonen. Vooral doen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben.
Is dit nou het "redelijke" geluid?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.
Het nodigt niet echt uit om ook GL/PvdA te gaan stemmen. In welke verkiezingen dan ook.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is dit nou het "redelijke" geluid?
Dat is sowieso de fout die progressieven wereldwijd maken. De Democrats hadden een verhaal dat de Amerikaanse variant van "Amsterdam en Utrecht Centrum" was.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Het nodigt niet echt uit om ook GL/PvdA te gaan stemmen. In welke verkiezingen dan ook.
Ongelooflijk dit. Alsof je Amsterdam of Utrecht Centrum over heel NL kunt uitrollen.
Ik ben progressief. Maar niet op deze manier. Met gescheld en persoonlijke aanvallen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is sowieso de fout die progressieven wereldwijd maken. De Democrats hadden een verhaal dat de Amerikaanse variant van "Amsterdam en Utrecht Centrum" was.
Maar was je überhaupt aangetrokken tot GL/PvdA?
Waar komen de windmolens in Merwede? Of flikker je de groene stroomvoorziening wel over de schutting bij de dorpen?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over betaald parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben. En niemand die jou dwingt om er te gaan wonen.
Vroeger op Hoog Catherijne broodje Fuyong Hai!quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:04 schreef capricia het volgende:
En voor alle Utrechters in dit topic:
Vanavond waren we sinds lange tijd weer eens bij Charlie Chiu's.
Wat is dat toch lekker eten voor een low key restaurant. Het restaurant is al 40(!!) jaar oud.
Het is eerder andersom wij zijn petrolheads dus slepen we van alles wat ons autorijders frustreert erbij wat niets met deze wijk te maken heeft.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 02:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat een vervelend topic is dit geworden, ik ben pro Merwede wijk want ik ben de beste en de groenste…
Het klinkt als de Teslarijders van drie jaar geleden,![]()
Kijk mij eens perfect zijn…
Klopt, maar bij binnenstedelijke bouw zoals deze herontwikkeling van de Merwedekanaalzone worden doorgaans niet leuke vinexwijkjes met een paar rijtjeswoningen gebouwd, maar veelal appartementencomplexen omdat je nou eenmaal beperkte ruimte hebt en veel mensen wilt huisvesten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Dat is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Meteen een prijskaartje eraan hangen zou ook wel een idee zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?
Die hadden vroegah voor 1 piek een burger geloof ik. Toen ik nog op de middelbare school in Utrecht zat vaak langs gegaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:04 schreef capricia het volgende:
En voor alle Utrechters in dit topic:
Vanavond waren we sinds lange tijd weer eens bij Charlie Chiu's.
Wat is dat toch lekker eten voor een low key restaurant. Het restaurant is al 40(!!) jaar oud.
Ik weet echt niet waar ik politiek sta. Ik voel dat geen één partij echt bij me pastquote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben progressief. Maar niet op deze manier. Met gescheld en persoonlijke aanvallen.
En ook niet zo VVD-minded dat die gemeentes het anders allemaal nooit gered zouden hebben.
De wereld is een slangenkuil geworden. Of was dat altijd al. Mijn beste.
Waarom deze kritiek om Merwede en niet op elke andere wijk die gebruikt maakt van nuts-voorzieningen? Van wie moeten ze 100% procent zelfvoorzienend zijn? Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 02:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waar komen de windmolens in Merwede? Of flikker je de groene stroomvoorziening wel over de schutting bij de dorpen?
En het afval en de rioolzuiveringsinstallaties, a zeggen met je groene wijk is ook B zeggen.
Dat soort zaken horen ze dan ook te faciliteren in de Merwede.
Dat is marketingelul 1e klasse, 6000 wooneenheden kunnen op 0.3 vierkant kilometer nooit genoeg stroom opwekken om 75% zelfvoorzienend te zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:00 schreef Gimmick het volgende:
Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.
Ik las het verkeerd, excuus:quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is marketingelul 1e klasse, 6000 wooneenheden kunnen op 0.3 vierkant kilometer nooit genoeg stroom opwekken om 75% zelfvoorzienend te zijn.
Denk dat het alleen gaat om 75% van de gedeelde voorzieningen.quote:BENG (bijna energie neutraal)
De nieuwe gebouwen in Merwede wekken voor een belangrijk deel de eigen gebouwgebonden behoefte aan elektra op (richting 75%). Dit is de elektra die nodig is voor bijvoorbeeld de WKO, liften of verlichting in de algemene ruimten. Ook worden alle gebouwen goed geïsoleerd en werken we met zuinige en efficiënte installaties waardoor er minder energie nodig is.
Balans in stroom
Merwede wordt een netbewuste wijk met een slim systeem voor elektriciteitsverbruik. Als er bijvoorbeeld op een koude dag veel stroom nodig is om de woningen te verwarmen, laden de de auto’s later op.
Energieleverancier
Essent is de energieleverancier van warmte en koeling tegen een markconform tarief.
Zonnepanelen
Circa 50% van het dakoppervlak wordt bedekt met zonnepanelen, wat bijdraagt aan de duurzame energieopwekking.
Energielabels
Alle woningen in Merwede hebben minimaal een energielabel A+ tot zelfs A+++.
Gasloos
Alle woningen zijn volledig gasloos.
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:00 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom deze kritiek om Merwede en niet op elke andere wijk die gebruikt maakt van nuts-voorzieningen? Van wie moeten ze 100% procent zelfvoorzienend zijn? Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.
Ja groen links die bouwt alleen voor groen links, het is een soort kiezers kiezen dan kiezen kiezers jouquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.
De plannen zijn totaal niet goed uitgewerkt, niet realistisch en zelfs in geval van nood gevaarlijk.
Andere groene wijk projecten zijn wat realistischer en daarover schreeuwt men van minder van de daken.
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja groen links die bouwt alleen voor groen links, het is een soort kiezers kiezen dan kiezen kiezers jou
En ieder grote stad in nederland zit vol met linkse kiezers die snelwegen blokkeren en met palestijnse sjaaltjes om hun uitkering gaan halen en degenen die wel een baan hebben die werken bij de overheid thuis, dus tijd zat
Ja klinkt vreemd , maar het is echt zoquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:31 schreef Document1 het volgende:
[..]
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.
Simplistisch denken hadden ze moeten doen bij de start van dit project.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:31 schreef Document1 het volgende:
[..]
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De plannen zijn totaal niet goed uitgewerkt, niet realistisch en zelfs in geval van nood gevaarlijk.
Andere groene wijk projecten zijn wat realistischer en daarover schreeuwt men van minder van de daken.
Kun je wat meer uitweiden wat er allemaal niet deugt en waarom het in geval van nood gevaarlijk is?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
er wordt maar voor een doelgroep gebouwdquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.
Dat is in Purmerend wel iets anders aangepakt bij de samenvoeging met de Beemster. En dat is zo goed bevallen dat een Landsmeer ook liever bij Purmerend zich aansluit dan bij een Amsterdam. Wanneer er weer een volgende ronde schaalvergroting moet worden gehouden van minBiZa.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is alsof de gemeenteraad van Amsterdam het gaat bepalen voor heel NL.
Ongeacht wat er speelt in een dorp in Friesland. Want ja, Amsterdam heeft meer stemmen dan dat ene dorp.
Maar dan op een kleinere schaal, binnen 1 gemeente.
Als ze dat 100 jaar geleden bij Eindhoven ooit gedaan zouden hebben zou Eindhoven nog niet eens groter als de huidige binnenring zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:55 schreef Red_85 het volgende:
Bij de samenvoeging is namelijk in de statuten gezet dat het dorpse karakter van de dorpen moet blijven. Stad=stad dorp=dorp. Veel betere insteek als je het mij vraagt.
Gewoonweg niet waar wat je hier zegt. Gemeentes zijn samengevoegd veelal vanwege een schaalvergrotingsdrang van minBiZa onder het mom van 'efficiency' en 'kostenbesparing'. Veelal een dikke leugen omdat er absoluut meer kosten zijn na samenvoeging, 'opeens'. Een doel wordt gesteld om het met minder FTE te doen maar naderhand is opeens de hoeveelheid ingehuurde externen exponentieel gegroeid omdat zo'n gemeente 'advies' nodig heeft.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.
Geval van een ramp en/of evaluatie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.
Hoe kunnen nooddiensten snel bij die hoogbouw komen? En hoe snel is die wijk te evacueren per bakfiets en trein?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Kun je wat meer uitweiden wat er allemaal niet deugt en waarom het in geval van nood gevaarlijk is?
Je stelt de vragen maar je hebt zelf dus niet de antwoorden? Was je dan niet iets te stellig in je conclusie?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hoe kunnen nooddiensten snel bij die hoogbouw komen? En hoe snel is die wijk te evacueren per bakfiets en trein?
Ik heb zelf in zo’n wijk gewoond met te weinig toe en vluchtwegen. Twee parkeergarages voor een wijk met 12000 inwoners? Dat is vragen om problemen indien er geëvacueerd moet worden en tegelijkertijd hulpdiensten de wijk in moeten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je stelt de vragen maar je hebt zelf dus niet de antwoorden? Was je dan niet iets te stellig in je conclusie?
Ik neem aan dat dit project aan ale veiligheidseisen voldoet. In Nederland nemen we dat best serieus. Zolang de brandweer niet aan de bel trekt zal het wel in orde zijn.
Ik ben geen expert dus doe daar geen stellige uitspraken over. Ik heb wel vertrouwen in de experts en ik heb geen reden om te denken dat die er niet bij betrokken zijn. Je krijgt vast geen vergunning om zo’n project neer te zetten als de brandweer zijn fiat niet geeft.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik heb zelf in zo’n wijk gewoond met te weinig toe en vluchtwegen. Twee parkeergarages voor een wijk met 12000 inwoners? Dat is vragen om problemen indien er geëvacueerd moet worden en tegelijkertijd hulpdiensten de wijk in moeten.
Wat denk je er zelf van?
En uit welke punten in dit plan blijkt dat nu dat daar geen rekening mee gehouden is?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geval van een ramp en/of evaluatie.
Ja dat zal in de gegeven situatie alleen nog maar buitenstedelijk kunnen. Dat moesten we dus ook maar gaan doen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?
Dan moeten eerst boeren uitgekocht worden, bestemmingsplannen omgezet worden en zijn we 10 jaar verder voordat de eerste schop de grond in gaat.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja dat zal in de gegeven situatie alleen nog maar buitenstedelijk kunnen. Dat moesten we dus ook maar gaan doen.
Niets mis mee, maar niet iedereen wil hetzelfde wonen. Wat moet je met een huis met oprit als je geen auto bezit omdat je niet wilt of kunt autorijden?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Omdat als je inbreiden niet goed doet je met meer problemen bent opgezadeld , zeker gezien onze duurzaamheidsnormen. Maar dat had ik je al uitgelegd.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Niets mis mee, maar n XS iet iedereen wil hetzelfde wonen. Wat moet je met een huis met oprit als je geen auto bezit omdat je niet wilt of kunt autorijden?
Veel zijn hier negatief over appartementen in de stad. Prima. Maar de duurste vierkante meters zijn wel op die locaties. Er is dus voldoende vraag naar.
Dat heeft niets te maken met iemands voorkeur voor een appartement in de stad of rijtjeshuis buiten de stad. En iemands mobiliteitsbehoefte.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat als je inbreiden niet goed doet je met meer problemen bent opgezadeld , zeker gezien onze duurzaamheidsnormen. Maar dat had ik je al uitgelegd.
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met iemands voorkeur voor een appartement in de stad of rijtjeshuis buiten de stad. En iemands mobiliteitsbehoefte.
dat verdichten is prima , als ik er maar niet hoef te wonenquote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.
Dat is een kip en ei verhaalquote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:14 schreef Gimmick het volgende:
Maar de duurste vierkante meters zijn wel op die locaties. Er is dus voldoende vraag naar.
Zoals makelaars altijd zeggen locatie locatie locatie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is een kip en ei verhaal
mijn huis is per m2 niet zo duur
ja nou die merwede locatie die is het niet , het enige leuke is dat je zo naar het merwedekanaal kan lopen en overzwemmenquote:Op vrijdag 7 maart 2025 19:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals makelaars altijd zeggen locatie locatie locatie.
Het is toch ook helemaal prima als niet iedereen daar wil wonen? Er zijn maar iets van 3000 woningen gepland. Iedereen die vindt dat een autovrije wijk in Utrecht maar stom is, die kan één van die acht miljoen andere woningen in Nederland uitzoeken. Geen idee waarom we een wijk zouden moeten maken waar iedereen tevreden over moet zijn, want dat gaat sowieso niet lukken.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.
Inbreiden is over het algemeen complexer en duurder dan uitleg locaties.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten eerst boeren uitgekocht worden, bestemmingsplannen omgezet worden en zijn we 10 jaar verder voordat de eerste schop de grond in gaat.
Dat gaat het woningtekort niet snel oplossen..
Jij denkt vanuit het individu, degenen die bezwaren leveren denken vanuit het collectief.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 22:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is toch ook helemaal prima als niet iedereen daar wil wonen? Er zijn maar iets van 3000 woningen gepland. Iedereen die vindt dat een autovrije wijk in Utrecht maar stom is, die kan één van die acht miljoen andere woningen in Nederland uitzoeken. Geen idee waarom we een wijk zouden moeten maken waar iedereen tevreden over moet zijn, want dat gaat sowieso niet lukken.
Ik ben op het platteland opgegroeid en wil daar nooit meer wonen. Maar dat ga ik ook niet in elk topic over het platteland verkondigen, want voor heel veel mensen is het hun droomplekje.
Wat voor een slechte invloed gaat deze wijk dan op het collectief hebben volgens jou, behalve 3000 nieuwe woningen in een stad waar overduidelijk veel mensen willen wonen, waaronder ook nog eens een heleboel sociale huurwoningen?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 22:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij denkt vanuit het individu, degenen die bezwaren leveren denken vanuit het collectief.
Jij denkt dat het gaat om voorkeur voor wel of niet daar wonen, terwijl het niet gaat om of ik of anderen daar wel of niet willen wonen. Het gaat van de impact van de wijk op het collectief.
Je reactie verraadt met alle respect dat je echt helemaal niks hebt begrepen van wat er is opgeschreven.
En waarom zou deze wijk een slechtere invloed hebben als nieuwe soortgelijke wijken die niet autovrij zijn? Van deze wijk weet je dat ze minder autodruk toevoegen aan de rest van Utrecht. Er zullen meer fietsers, voetgangers en ov gebruiken komen maar een stad kan die beter absorberen dan auto’s.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat voor een slechte invloed gaat deze wijk dan op het collectief hebben volgens jou, behalve 3000 nieuwe woningen in een stad waar overduidelijk veel mensen willen wonen, waaronder ook nog eens een heleboel sociale huurwoningen?
Waarschijnlijk komt dan nu het tegenargument dat al die mensen dan stiekem toch een auto gaan kopen en in de buurten rondom gaan parkeren. Maar dat is met het huidige parkeerbeleid in Utrecht helemaal niet mogelijk, omdat je geen vergunning hebt.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En waarom zou deze wijk een slechtere invloed hebben als nieuwe soortgelijke wijken die niet autovrij zijn? Van deze wijk weet je dat ze minder autodruk toevoegen aan de rest van Utrecht. Er zullen meer fietsers, voetgangers en ov gebruiken komen maar een stad kan die beter absorberen dan auto’s.
ach de ontwikkelingen gaan zo snelquote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt dan nu het tegenargument dat al die mensen dan stiekem toch een auto gaan kopen en in de buurten rondom gaan parkeren. Maar dat is met het huidige parkeerbeleid in Utrecht helemaal niet mogelijk, omdat je geen vergunning hebt.
Wat lijkt me dat ongelooflijk kudt.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach de ontwikkelingen gaan zo snel
Kan heel goed zijn dat on the spot een sefldriving car kunt bestellen , die op bepaalde uren duurder en op bepaalde uren goedkoper is en waarmee je eventueel een traject of deeltraject kunt delen
dus altijd een standaardauto voor je deur als je hem nodig hebt, dus ook geen behoefte aan een parkeerplek, een auto voor jezelf is ook veel te duur in feite en heeft financiering , waardevermindering en problemen in onderhoud
hoezo?/ Ik heb niet een auto nodig meer, met pensioen he, zoals miljoenen mensen in de nabije toekomstquote:
Je mobiliteit voor iets verdere afstanden is weg. Als het regent/slecht weer is kun je nergens heen. Iets zwaars brengen of ophalen kan niet. Deelauto's zijn vies en onbetrouwbaar, kan je net zo goed met de bus gaan.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoezo?/ Ik heb niet een auto nodig meer, met pensioen he, zoals miljoenen mensen in de nabije toekomst
een auto voor de deur zorgt voor aandacht en kosten, een fiets niet
Je weet niet dat het grootste OV knooppunt van Nederland ongeveer om de hoek ligt bij deze woonwijk? Per trein reizen naar het station wat het dichtst bij je bestemming ligt en daar met een OV fiets, bus of deelauto de laatste kilometers afleggen is vanuit Utrecht gezien zelden een probleem. Tenzij nog in een levensfase zit waarbij je uitgebreid van het nachtleven geniet. Maar dan nog is Utrecht aangesloten op het NS nachtnet en kun je dus vanuit diverse steden ook 's nachts prima thuis komen.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je mobiliteit voor iets verdere afstanden is weg. Als het regent/slecht weer is kun je nergens heen. Iets zwaars brengen of ophalen kan niet. Deelauto's zijn vies en onbetrouwbaar, kan je net zo goed met de bus gaan.
Je kunt mij niet wijs maken dat je nooit in de situatie zit dat je moet zeggen "oh sorry dat kan niet want ik heb geen auto".
Geen auto hebben komt neer op een soort van handicap.
De meeste automobilisten redden de tragere verkeersdeelnemers toch niet uit die handicap?quote:Geen auto hebben komt neer op een soort van handicap.
Dorp NH hier, 1500 inwoners, dichtst in de buurt van een stad met station is 13km fietsen. Savonds en in het weekend alleen een belbus beschikbaar die nog niet eens komt als je alleen bent. 8km fietsen naar de eerstvolgende busbalte met wel fatsoenlijke verbindingen.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je weet niet dat het grootste OV knooppunt van Nederland ongeveer om de hoek ligt bij deze woonwijk? Per trein reizen naar het station wat het dichtst bij je bestemming ligt en daar met een OV fiets, bus of deelauto de laatste kilometers afleggen is vanuit Utrecht gezien zelden een probleem. Tenzij nog in een levensfase zit waarbij je uitgebreid van het nachtleven geniet. Maar dan nog is Utrecht aangesloten op het NS nachtnet en kun je dus vanuit diverse steden ook 's nachts prima thuis komen.
In gehuchten met alleen een bel-bus is het wat lastiger zonder auto ja. Maar zelfs in mijn dorp ver buiten de randstad (ca 6500 inwoners) zijn er meerdere buslijnen die elk half uur rijden naar omliggende grotere plaatsen én is er een directe treinverbinding naar Eindhoven, en van daaruit dus ook vrij vlotte verbindingen naar grote delen van Nederland.
Maar waarom is het volgens jou relevant voor een autoloze of autoluwe stadswijk waar alle voorzieningen wél beschikbaar zijn en het gros van de bewoners voor 99% van de vervoersbehoeften prima uit de voeten kan met fiets/OV combi, dat jij in Schubbekutteveen vaker afhankelijk bent van een auto?quote:Op zondag 9 maart 2025 13:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dorp NH hier, 1500 inwoners, dichtst in de buurt van een stad met station is 13km fietsen. Savonds en in het weekend alleen een belbus beschikbaar die nog niet eens komt als je alleen bent. 8km fietsen naar de eerstvolgende busbalte met wel fatsoenlijke verbindingen.
En zo zijn de omringende dorpen hier ook. En voor de rest in de kop van NH ook.
En dan wil jij zeggen dat het makkelijk ov is? Ja in utrecht in theorie ja, prima verbinding tussen steden. Maar het gaat er om dat je alles kan bereiken, het fijnmazige onderliggende netwerk. En dat is er in NL niet, want zoals hier heb je het in friesland, overijssel, zeeland, weet ik veel waar. Dus laat je de trein maar gaan.
NL en OV
Openbaar vervoer is tegenwoordig totaal onbetrouwbaar geldt voor bus en trein.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je weet niet dat het grootste OV knooppunt van Nederland ongeveer om de hoek ligt bij deze woonwijk? Per trein reizen naar het station wat het dichtst bij je bestemming ligt en daar met een OV fiets, bus of deelauto de laatste kilometers afleggen is vanuit Utrecht gezien zelden een probleem.
Reistijden per auto zijn in praktijk nog veel onbetrouwbaarder dan reistijden per trein. Alleen veel verstokte dagelijkse filerijders hebben die onbetrouwbaarheid voor hun autogebruik wél ingecalculeerd maar gaan over de rooie wanneer een trein eens 5 of 10 minuten vertraging heeft.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:24 schreef machtpen het volgende:
[..]
Openbaar vervoer is tegenwoordig totaal onbetrouwbaar geldt voor bus en trein.
Dat was 20 jaar geleden zo. Tegenwoordig moet je al blij zijn als een bus of trein rijdt. Openbaar veervoer is een ramp.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Reistijden per auto zijn in praktijk nog veel onbetrouwbaarder dan reistijden per trein. Alleen veel verstokte dagelijkse filerijders hebben die onbetrouwbaarheid voor hun autogebruik wél ingecalculeerd maar gaan over de rooie wanneer een trein eens 5 of 10 minuten vertraging heeft.
inschubbekeetterveen zijnj parkeer plassten zat , dus dat ie geen enkele probleemquote:Op zondag 9 maart 2025 13:16 schreef Fok-it het volgende:
Ik woon in Schubbekutteveen en ben totaal afhankelijk van een auto.
Elke Nederlander zonder auto is erg beperkt![]()
och och och
Nee gelukkig drink jij echt niet inderdaadquote:Op zondag 9 maart 2025 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inschubbekeetterveen zijnj parkeer plassten zat , dus dat ie geen enkele probleem
, als je nhet een probleem vind dan moet je niet in zo een wijk gaan wonen
het is meer voor single groenlinks figuren
Ja dat doe ik ook voortdurend. Minstens 3 keer per week. Minstens.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:04 schreef MisterFox het volgende:
Iets zwaars brengen of ophalen kan niet.
Dit is vals. Zou je niet moeten doen. Al is het misschien wel waar. :-)quote:Op zondag 9 maart 2025 14:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nee gelukkig drink jij echt niet inderdaad
Wat ik in deel 1 al zei; sommige users hebben een pesthekel aan de principiële redenen achter een wijk als deze, en zijn nu al tig posts spijkers op laag water aan het zoeken. Want GroenLinks, ofzo.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat doe ik ook voortdurend. Minstens 3 keer per week. Minstens.![]()
Is toch ongelofelijk kut als je niet continue zware spullen kunt vervoeren zowel halen als brengen.![]()
Zo irritant als zaken die de gemiddelde Nederlander zelden doet (aanhanger van 4.500 kilo trekken..) als de norm gefantaseerd worden.
Tsja, dit kan je toch niet serieus nemenquote:Op zondag 9 maart 2025 15:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit is vals. Zou je niet moeten doen. Al is het misschien wel waar. :-)
En dan lezen we dat de user met de meeste rage (against the machine) nota bene in een dorpje van 1.500 zielen in de kop van NH woont... In dat soort buitengebieden is "fietsafstand" eerder 20 kilometer dan 2 kilometer. Dat klopt.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat ik in deel 1 al zei; sommige users hebben een pesthekel aan de principiële redenen achter een wijk als deze, en zijn nu al tig posts spijkers op laag water aan het zoeken. Want GroenLinks, ofzo.
Nou ja doet iedereen weleens. Maar ik heb wel een goede spellingscontrole.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:18 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Tsja, dit kan je toch niet serieus nemen
Niemand ontkent dat een auto op individueel niveau vaak de ‘beste’ optie is. Alleen vervalt dat voordeel als we dat allemaal gaan doen.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je mobiliteit voor iets verdere afstanden is weg. Als het regent/slecht weer is kun je nergens heen. Iets zwaars brengen of ophalen kan niet. Deelauto's zijn vies en onbetrouwbaar, kan je net zo goed met de bus gaan.
Je kunt mij niet wijs maken dat je nooit in de situatie zit dat je moet zeggen "oh sorry dat kan niet want ik heb geen auto".
Geen auto hebben komt neer op een soort van handicap.
Dat doe ik niet. Lezen.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Maar waarom is het volgens jou relevant voor een autoloze of autoluwe stadswijk waar alle voorzieningen wél beschikbaar zijn en het gros van de bewoners voor 99% van de vervoersbehoeften prima uit de voeten kan met fiets/OV combi, dat jij in Schubbekutteveen vaker afhankelijk bent van een auto?
Waarom projecteer jij jouw situatie op die van stadsbewoners, terwijl voor hen de situatie totaal anders is? Ik heb al eerder in dit draadje benoemd dat nú al zonder die autoloze wijk ongeveer 1/3e van de huishoudens in de stad Utrecht geen auto heeft. Die mensen kunnen daarmee prima uit de voeten.
Als je niet direct van stad naar stad rijdt is ov 9/10 langzamer. Dan kan de autoreis misschien wat grilliger zijn qua reistijd, het gemiddelde en de box van de boxplot ligt dan gewoon echt veel lager. Dus ben je gemiddeld sneller met je grillige auto tijden.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Reistijden per auto zijn in praktijk nog veel onbetrouwbaarder dan reistijden per trein. Alleen veel verstokte dagelijkse filerijders hebben die onbetrouwbaarheid voor hun autogebruik wél ingecalculeerd maar gaan over de rooie wanneer een trein eens 5 of 10 minuten vertraging heeft.
Wat lief dat je je moeder zo vaak voor het eten haalt. Goed voorbeeld wel om de oudjes niet alleen te laten zijn.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat doe ik ook voortdurend. Minstens 3 keer per week. Minstens.![]()
Is toch ongelofelijk kut als je niet continue zware spullen kunt vervoeren zowel halen als brengen.![]()
Zo irritant als zaken die de gemiddelde Nederlander zelden doet (aanhanger van 4.500 kilo trekken..) als de norm gefantaseerd worden.
Dan mag je een keer gaan lezen, ook jij. Genoeg aangedragen en gezegd er over.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dan lezen we dat de user met de meeste rage (against the machine) nota bene in een dorpje van 1.500 zielen in de kop van NH woont... In dat soort buitengebieden is "fietsafstand" eerder 20 kilometer dan 2 kilometer. Dat klopt.
Maar dan denk ik: het heeft best veel voordelen om daar te wonen en ook nadelen uiteraard. Maar waarom zo woest worden om wat men in Utrecht wel en niet doet? Heeeeeel andere situatie. Vergelijk het niet met wat je in je dorp doet.
Wat ik precies doe betreffende het onderwerp: ik (of soms de vrouw) brengen bakjes met zelfgemaakt lekkers op de fiets. Meer is het niet. Ze eet het liefste thuis in haar eigen omgeving.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:37 schreef Red_85 het volgende:
Wat lief dat je je moeder zo vaak voor het eten haalt.
Tsja zo zie ik het toch niet.quote:
Nee. Ik kijk met mijn achtergrond hier naar en heb mijn bedenkingen. Kijk echt wel verder dan uit mijn eigen situatie in mn eigen dorpquote:Op zondag 9 maart 2025 17:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsja zo zie ik het toch niet.
Maar je hebt toch niets te vrezen in je dappere dorp in de kop van Noord_Holland wat stand houdt tegen de gekkigheid van de moderne maatschappij wat ze in fucking Utrecht doen? Het verbaast me echt hoor die rage waar je geen enkel nadeel van ondervindt aldaar.
Ja prima. Maar je spreekt ook over een "heilige" "oplossing".quote:
Ik zit niet vast in een denkbeeld, ik zie te veel beperkingen voor een goed werkende woonwijk. De logistiek klopt hier gewoonweg niet waardoor er te veel hoepels zijn voor de bewoners en hun ondersteunende functies. Die pakketpuntjes gaan daar echt niet genoeg voor zijn.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja prima. Maar je spreekt ook over een "heilige" "oplossing".
En zo ziet niemand dat volgens mij. Ook niet in Utrecht.
Je denkt m.i. enkel zelf DAT ze dat zo zien er wordt daar heel woest over ten onrechte.
Terwijl het enkel een richting is die je kunt doen. Niemand beweert dat we hiermee de holy grail te pakken hebben.
En ALS het wel een volstrekt dwaas idee is en verwordt het tot een pauperbuurt annex getto dan krijg jij gelijk.
Hoe mooi is dat?![]()
Kun je het misschien gewoon zien als "een" manier om een woonwijk op te zetten en dat dat misschien niet eens heel zwaar gaat falen? Een denkbeeld waar jij aan vast zit en dus niet los kunt laten.
Er zijn ook scholen gepland en ook een deel grotere gezinswoningen. Dus het is ook voor groenlinks figuren met een familie.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inschubbekeetterveen zijnj parkeer plassten zat , dus dat ie geen enkele probleem
, als je nhet een probleem vind dan moet je niet in zo een wijk gaan wonen
het is meer voor single groenlinks figuren
Het is inderdaad een wijk waar volgens de planning 10.000 mensen gaan wonen. Dat is nog geen 2,5% van heel Utrecht. Tegenwoordig heeft 2 op de 10 volwassenen in Nederland helemaal geen rijbewijs. Utrecht is de gemeente waar na Amsterdam er nu al het minst aantal auto's zijn per inwoner, en er na Amsterdam het meest gebruik wordt gemaakt van deelauto's. En dat zijn echt niet alleen maar de single studenten, maar ook mensen met kinderen en ouderen. Dus in feite bewijzen heel veel mensen in Utrecht nu al jarenlang dat het in Utrecht voor hun prima uit te houden is zonder auto. Geen idee waarom er dus door verschillende mensen gedaan wordt alsof eigen autobezit essentieel is. Het is geen enkel probleem om mensen te vinden die graag autoloos in Merwede willen wonen.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja prima. Maar je spreekt ook over een "heilige" "oplossing".
En zo ziet niemand dat volgens mij. Ook niet in Utrecht.
Je denkt m.i. enkel zelf DAT ze dat zo zien er wordt daar heel woest over ten onrechte.
Terwijl het enkel een richting is die je kunt doen. Niemand beweert dat we hiermee de holy grail te pakken hebben.
En ALS het wel een volstrekt dwaas idee is en verwordt het tot een pauperbuurt annex getto dan krijg jij gelijk.
Hoe mooi is dat?![]()
Kun je het misschien gewoon zien als "een" manier om een woonwijk op te zetten en dat dat misschien niet eens heel zwaar gaat falen? Een denkbeeld waar jij aan vast zit en dus niet los kunt laten.
We mochten toch geen persoonlijke sneren uitdelen in dit topic? Want dat vond jij gemeen en dan ging je niet meer inhoudelijk reageren.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat lief dat je je moeder zo vaak voor het eten haalt. Goed voorbeeld wel om de oudjes niet alleen te laten zijn.
8 op de 10 heeft wel een rijbewijs.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:37 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is inderdaad een wijk waar volgens de planning 10.000 mensen gaan wonen. Dat is nog geen 2,5% van heel Utrecht. Tegenwoordig heeft 8 op de 10 volwassenen in Nederland helemaal geen rijbewijs. Utrecht is de gemeente waar na Amsterdam er nu al het minst aantal auto's zijn per inwoner, en er na Amsterdam het meest gebruik wordt gemaakt van deelauto's. En dat zijn echt niet alleen maar de single studenten, maar ook mensen met kinderen en ouderen. Dus in feite bewijzen heel veel mensen in Utrecht nu al jarenlang dat het in Utrecht voor hun prima uit te houden is zonder auto. Geen idee waarom er dus door verschillende mensen gedaan wordt alsof eigen autobezit essentieel is. Het is geen enkel probleem om mensen te vinden die graag autoloos in Merwede willen wonen.
En zoals al een paar keer eerder gezegd, als mensen graag in Utrecht willen wonen en twee autos voor de deur willen parkeren, dan kunnen ze terecht in Leidsch Rijn, Vleuten of de Meern. En als mensen graag dicht bij de stad willen wonen, niet willen betalen voor een parkeerplaats/oprit die ze toch niet gebruiken en daarvoor bereid zijn de auto "op te offeren", dan kunnen ze een woning kopen in Merwede. Mooi toch, dat er keuze is en verschillende opties zijn?
https://www.nu.nl/auto/63(...)ssers-op-de-weg.html
https://www.duic.nl/algem(...)utobezit-in-utrecht/
Het leek me inderdaad al een heel raar percentage. In 'sterk stedelijke gemeentes' loopt het percentage mensen zonder rijbewijs op tot 32%. Wel een significant percentage natuurlijk en het ligt wellicht specifiek in het centrum / dicht bij de centrale stations nog wat hoger. En dan is ook nog niet elke houder van een rijbewijs ook autobezitter. Dat soort cijfers rechtvaardigen in mijn ogen ook wel prima zo'n wijk.quote:
Maar dat is dus niet heel relevant voor dit topic. Want vanuit Utrecht centraal gaan er directe treinen naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Voor mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, werkt het OV over het algemeen prima. Jarenlang gebruik van gemaakt. Geen overstap, en de trein rijdt om de tien minuten. Dienstreizen naar het buitenland zijn ook best relaxt, want er is ook een directe trein naar Schiphol.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je niet direct van stad naar stad rijdt is ov 9/10 langzamer. Dan kan de autoreis misschien wat grilliger zijn qua reistijd, het gemiddelde en de box van de boxplot ligt dan gewoon echt veel lager. Dus ben je gemiddeld sneller met je grillige auto tijden.
En tijdens de spits is ov drama als je nog eens een paar overstappen hebt die in theorie lekker lopen, maar door drukte je die altijd mist. Wat gewoon praktijk is.
quote:
Ja sorry, typfoutje. Het moet inderdaad zijn 8 op de tien wel een rijbewijs. Maar het gaat er om dat 20% van Utrechters, dus alle mensen zonder rijbewijs, veel meer is dan er in die nieuwe wijk zouden passen. Het gaat geen enkel probleem zijn om in Utrecht mensen te vinden die niet eens een rijbewijs hebben, laat staan een eigen auto.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het leek me inderdaad al een heel raar percentage. In 'sterk stedelijke gemeentes' loopt het percentage mensen zonder rijbewijs op tot 32%. Wel een significant percentage natuurlijk en het ligt wellicht specifiek in het centrum / dicht bij de centrale stations nog wat hoger. En dan is ook nog niet elke houder van een rijbewijs ook autobezitter. Dat soort cijfers rechtvaardigen in mijn ogen ook wel prima zo'n wijk.
Dit is toch precies wat ik zeg in een eerdere post, of niet dan?quote:Op maandag 10 maart 2025 09:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet heel relevant voor dit topic. Want vanuit Utrecht centraal gaan er directe treinen naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Voor mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, werkt het OV over het algemeen prima. Jarenlang gebruik van gemaakt. Geen overstap, en de trein rijdt om de tien minuten. Dienstreizen naar het buitenland zijn ook best relaxt, want er is ook een directe trein naar Schiphol.
Bron: Eigen praktijkervaring in Utrecht. Waarvan een groot deel zonder eigen auto.
Het percentage mensen dat geen eigen auto heeft staat in de tweede link in mijn post. En inderdaad, in Utrecht Centrum heeft slechts 37% een eigen auto.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het leek me inderdaad al een heel raar percentage. In 'sterk stedelijke gemeentes' loopt het percentage mensen zonder rijbewijs op tot 32%. Wel een significant percentage natuurlijk en het ligt wellicht specifiek in het centrum / dicht bij de centrale stations nog wat hoger. En dan is ook nog niet elke houder van een rijbewijs ook autobezitter. Dat soort cijfers rechtvaardigen in mijn ogen ook wel prima zo'n wijk.
Maar waarom voer je het dan aan als argument tegen deze wijk? Want deze wijk ligt wel naast Utrecht CS en in mijn omgeving werken heel veel mensen uit Utrecht in Den Haag of Amsterdam in het centrum. Dus voor deze mensen is deze wijk ideaal gelegen en is het hebben van geen eigen auto alleen een eventuele beperking voor de weekenden.quote:Op maandag 10 maart 2025 09:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit is toch precies wat ik zeg in een eerdere post, of niet dan?
Niet als, een van de.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar waarom voer je het dan aan als argument tegen deze wijk? (...)
Hoe doen nu al die mensen in het centrum van Utrecht of Amsterdam zonder auto? Deze mensen bestaan al jaren. Waarom zijn zij nog niet tot het inzicht gekomen dat zij een auto nodig hebben om alle haarvaten van Nederland te bereiken? Zijn ze dom?quote:Op maandag 10 maart 2025 10:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Niet als, een van de.
Weet je waar dit begon, deze discussie? Omdat iemand 'het station in de buurt' als argument gebruikte dat deze wijk wel gaat werken en mensen overal kunnen komen. In bepaalde gevallen zal het voor een aantal mensen prima werken, dat ov. Voor heel veel ook niet. Vanwege het ontbreken van een benodigd fijnmazig ov-netwerk, ook in de buitengebieden.
Nogmaals omdat je blijkbaar niet leest: van stad naar stad is ov prima, moet je buiten de stad zijn is het een kriem. Zeker savonds en in het weekend.
Dat is een van de argumenten ja. Een.
Heb je dan niet een heel klein wereldje?quote:Op maandag 10 maart 2025 09:48 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet heel relevant voor dit topic. Want vanuit Utrecht centraal gaan er directe treinen naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Voor mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken, werkt het OV over het algemeen prima. Jarenlang gebruik van gemaakt. Geen overstap, en de trein rijdt om de tien minuten. Dienstreizen naar het buitenland zijn ook best relaxt, want er is ook een directe trein naar Schiphol.
Bron: Eigen praktijkervaring in Utrecht. Waarvan een groot deel zonder eigen auto.
Lees jij wel?quote:Op maandag 10 maart 2025 10:29 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Hoe doen nu al die mensen in het centrum van Utrecht of Amsterdam zonder auto? Deze mensen bestaan al jaren. Waarom zijn zij nog niet tot het inzicht gekomen dat zij een auto nodig hebben om alle haarvaten van Nederland te bereiken? Zijn ze dom?
Of zijn er zat mensen die vrijwel nooit naar plekken zonder ov reizen en daarom geen praktische belemmeringen ervaren? En er alternatieven zijn - ov fiets, Greenwheels, auto huren voor die momenten dat je echt ergens zonder ov moet zijn?
Als je zin hebt om door al die hoepels te springen en van een enorm grillig netwerk afhankelijk te willen zijn, prima he.quote:In bepaalde gevallen zal het voor een aantal mensen prima werken, dat ov.
Het is vooral een rare gevolgtrekking. Kijk, zeker met kinderen is geen eigen auto lastig, maar als je een beetje in het centrum van b.v. Utrecht woont is er op fietsafstand al meer te doen dan in het gemiddelde dorp op vergelijkbare afstand met de auto.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heb je dan niet een heel klein wereldje?
enkel werk en thuis?
Het is geen aanval gewoon een vraag, ik kan me niet voorstellen dat ik zo gelukkig zou zijn.
Er zijn hordes die zo leven, vandaar ook dat de 'stadse bubbel' best wel een dingetje is. Het kan werken voor een hele hoop mensen.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
enkel werk en thuis?
Het is geen aanval gewoon een vraag, ik kan me niet voorstellen dat ik zo gelukkig zou zijn.
Dat ligt er aan heel erg aan wat je in het weekend doet en waar je vrienden/familie wonen. Als je hobby niet mountainbiken of bergbeklimmen is, en als je familie bijna allemaal in een grote stad en/of op fietsafstand wonen, dan heb je enkel nog voor sporadische weekendjes weg of vakantie een huurauto/leenauto nodig.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
enkel werk en thuis?
Omdat je een tussenzin wijdt aan 'er zullen best mensen zijn voor wie het geen probleem is' en hele epistels aan mensen voor wie het wel een probleem is. Terwijl een wijk niet gebouwd wordt voor mensen die er niet willen wonen.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lees jij wel?
Dit is toch wat ik zeg? Of niet dan:
[..]
Als je zin hebt om door al die hoepels te springen en van een enorm grillig netwerk afhankelijk te willen zijn, prima he.
Het belabberde ov netwerk in dit land is getuige dat 80% van de volwassenen een rijbewijs heeft. In een dicht land als NL, zou dit helemaal niet nodig moeten zijn. Kijk naar een Zwitserland waar dit wel top is geregeld, en wat voor Zwitsers zelf nog een fractie van de prijs is ook van wat we hier betalen.
Wat ook is, hoe vaak komt dat volk hun centrumbubbel uit? Lekker met de bakfiets alles uit de buurt halen, naar de bubbelvrienden in het centrum zelf en hooguit in het weekend naar opa en oma die in een oude wijk vlak buiten het centrum op de koffie. Dan heb je geen auto nodig idd.
Die leven op een bepaalde manier waarin zij die buitengebieden niet nodig denken te hebben. Alleen zodra ze goederen gaan bestellen echter wel, want die komen 99/100x niet uit de stadscentra en moet iemand anders gaan brengen.
En ik heb ook al vaker gezegd: bouw maar die wijk, komen we er vanzelf achter wat er aan schort en hoe je dat moet voorkomen/oplossen.
Met kinderen vond ik het vooral lastig toen ze nog in de maxi-cosi zaten. Omdat je dan elke keer met die maxi-cosi en een kind dat nog niet kan lopen, naar de deelauto toe moet. Zodra ze groter waren was het een stuk gemakkelijker.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vooral een rare gevolgtrekking. Kijk, zeker met kinderen is geen eigen auto lastig, maar als je een beetje in het centrum van b.v. Utrecht woont is er op fietsafstand al meer te doen dan in het gemiddelde dorp op vergelijkbare afstand met de auto.
En deelvervoer is vaak prima voor handen als je incidenteel dingen doet waarvoor je naar een plek moet waar je minder makkelijk komt.
Dus? Jij bent van de andere kant: hele epistels waarom het wel zou werken.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Omdat je een tussenzin wijdt aan 'er zullen best mensen zijn voor wie het geen probleem is' en hele epistels aan mensen voor wie het wel een probleem is.
Denk je dat echt?quote:Terwijl een wijk niet gebouwd wordt voor mensen die er niet willen wonen.
Daar maak ik me echt nooit zorgen over in onze natuurgebieden. Eerder zou ik me zorgen maken dat die trein wel weer terug rijdt vanuit schubbekutteveen op de hei op zondagmiddag.quote:En er zijn zat treinstations in/vlak bij de natuur. Waar je ook je fiets mee kunt nemen. Heeft nog een ander voordeel: je kunt van a naar b lopen/trailen zonder je zorgen te maken over je auto.
https://www.reisjefit.nl/trails
In Utrecht hebben ze helaas geen free2move, maar dat is een deelautosysteem dat geen vaste parkeerplekken heeft maar die je (bijna) overal in de stad mag parkeren. Dat heeft het voordeel dat je bijvoorbeeld lekker naar het centrum kan wandelen als het mooi weer is, en in de avond als het koud is of als je ongepland toch iets gekocht hebt neem je een auto naar huis. Of wat ik wel eens heb gedaan, is naar het andere eind van de stad rijden en dan rondom hardlopend door het bos naar huis. Ideaal voor one-way en impulsieve acties.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Omdat je een tussenzin wijdt aan 'er zullen best mensen zijn voor wie het geen probleem is' en hele epistels aan mensen voor wie het wel een probleem is. Terwijl een wijk niet gebouwd wordt voor mensen die er niet willen wonen.
En er zijn zat treinstations in/vlak bij de natuur. Waar je ook je fiets mee kunt nemen. Heeft nog een ander voordeel: je kunt van a naar b lopen/trailen zonder je zorgen te maken over je auto.
https://www.reisjefit.nl/trails
Als stedenbouwkundige het verkeer leidend hadden laten zijn de afgelopen 50 jaar waren we uitgegroeid tot een Amerikaanse urban sprawl.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus? Jij bent van de andere kant: hele epistels waarom het wel zou werken.
Ik probeer je er gewoon op te wijzen dat het in veruit de meeste gevallen niet de oplossing is, getuige de hoeveelheid verkeer in dit land.
[..]
Dit is wel een prima beslissing en dat is het punt ook niet he.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als stedenbouwkundige het verkeer leidend hadden laten zijn de afgelopen 50 jaar waren we uitgegroeid tot een Amerikaanse urban sprawl.
Gelukkig kijken stedenbouwkundigen wel verder dan hun neus lang is.
Nogmaals, we hebben het over slechts 2.5% van het aantal inwoners van Utrecht. Dat is 0,055% van alle inwoners van Nederland. Dus dat is helemaal prima dat het in veruit de meeste gevallen niet gaat werken.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus? Jij bent van de andere kant: hele epistels waarom het wel zou werken.
Ik probeer je er gewoon op te wijzen dat het in veruit de meeste gevallen niet de oplossing is, getuige de hoeveelheid verkeer in dit land.
Dus wat is je voorstel dan? Zodra je op hetzelfde stuk grond daar een wijk neer zet waar iedereen een auto voor de deur kan parkeren, heb je veel meer ruimte nodig voor auto's en wegen. Dus worden de woningen per stuk veel duurder en kunnen er veel minder mensen wonen. In welk scenario is dat een betere oplossing?quote:Denk je dat echt?
De woningnood is inmiddels zo hoog in dit land dat als mensen daar een huis kunnen krijgen, ze dat gewoon doen. Je kan niet echt van 'keuzes' meer spreken.
Maar dat is ook al behandeld hier.
Liever die kosten en het gezeik van een eigen auto die ik dan gewoon kan gebruiken wanneer ik wil, waarvoor ik wil, dan continu maar mijn reis te moeten plannen en hopen dat het allemaal maar lukt.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:59 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat ligt er aan heel erg aan wat je in het weekend doet en waar je vrienden/familie wonen. Als je hobby niet mountainbiken of bergbeklimmen is, en als je familie bijna allemaal in een grote stad en/of op fietsafstand wonen, dan heb je enkel nog voor sporadische weekendjes weg of vakantie een huurauto/leenauto nodig.
Veel mensen verkijken zich op hoeveel geld een eigen auto kost ten opzichte van af en toe een auto huren. Voor die E4000 die een eigen auto in afschrijving, onderhoud, wegenbelasting, verzekering, brandstof en parkeergeld kost, kan je best vaak een deelauto/huurauto lenen. Met als bijkomend voordeel dat je daar ook af en toe een busje kan huren als je naar de bouwmarkt moet, of een kleinere auto als je alleen onderweg bent. En het scheelt ook gewoon een boel gezeik als de auto niet van jezelf is, omdat je nooit meer gedoe hebt met winterbanden wisselen, apk-afspraken, etc.
En in de praktijk ken ik veel mensen in Utrecht zonder auto, die voor die geplande weekendjes of vakantie een auto van familie of vrienden kunnen lenen, dus dan is het helemaal snel interessant. En dat is niet valsspelen, want dat zijn nog steeds mensen die geen parkeerplek bezet houden en veel minder vaak de auto pakken voor kleine dingetjes. Dus netto nog steeds een positief resultaat voor de rest van de stad.
voor jou.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Liever die kosten en het gezeik van een eigen auto die ik dan gewoon kan gebruiken wanneer ik wil, waarvoor ik wil, dan continu maar mijn reis te moeten plannen en hopen dat het allemaal maar lukt.
Die vrijheid om te bepalen wat en wanneer ik wat en wanneer ga doen, is echt onbetaalbaar.
Zat impulsieve acties die je wel kan doen met een auto. Gewoon ook bijna alle.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:10 schreef knoopie het volgende:
Probeer dat maar eens met een eigen auto te doen.
Vorige week al uitgelegd aan je. Vergeten?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nogmaals, we hebben het over slechts 2.5% van het aantal inwoners van Utrecht. Dat is 0,055% van alle inwoners van Nederland. Dus dat is helemaal prima dat het in veruit de meeste gevallen niet gaat werken.
[..]
Dus wat is je voorstel dan? Zodra je op hetzelfde stuk grond daar een wijk neer zet waar iedereen een auto voor de deur kan parkeren, heb je veel meer ruimte nodig voor auto's en wegen. Dus worden de woningen per stuk veel duurder en kunnen er veel minder mensen wonen. In welk scenario is dat een betere oplossing?
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik gaf net twee heel erg concrete voorbeelden van dingen die je niet met een eigen auto kan doen.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zat impulsieve acties die je wel kan doen met een auto. Gewoon ook bijna alle.
Exact, jij kiest ook 'voor jou'.quote:
Als je afhankelijk bent van het ov mag je daarover niet klagen als ze tekort schieten?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact, jij kiest ook 'voor jou'.
Als je het hebben van een eigen auto gezeur vindt, moet je dat niet doen he.
Moet je alleen wel je mond houden als je ergens op schubbekutteveen op de hei weer gestrand bent op een station.
Vertel mij 1 reden waarom ik in utrecht centrum zou willen zijn? Uberhaupt in een centrum van een NLse grote stad.. Omdat het zo gezellig is? Omdat ik wil shoppen? Omdat ik mondainhipster zou willen leven?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik gaf net twee heel erg concrete voorbeelden van dingen die je niet met een eigen auto kan doen.
Als je de keuze hebt...quote:Op maandag 10 maart 2025 11:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Als je afhankelijk bent van het ov mag je daarover niet klagen als ze tekort schieten?
Automobilisten hoor je nooit klagen over de door hun gemaakte keuzes inderdaad.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je de keuze hebt...
Ik zeur ook niet als ik autopech heb, dan bel ik de pechservice en moet ik wachten tot ze komen.
Pech. Tot nu toe 2x gebeurd in de afgelopen 20 jaar. Toen ik met de trein/bus van huis naar mn werk ging (in de randstad!) had ik wekelijks flinke vertraging en maandelijks treinuitval.
P+R in Amsterdam:quote:Op maandag 10 maart 2025 11:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vertel mij 1 reden waarom ik in utrecht centrum zou willen zijn? Uberhaupt in een centrum van een NLse grote stad.. Omdat het zo gezellig is? Omdat ik wil shoppen? Omdat ik mondainhipster zou willen leven?
Ik heb er geen familie of vrienden wonen, dus wat moet ik daar? Puur persoonlijk kijkende naar mezelf he, ik heb dat leven gewoon niet.
Die 2x in het jaar dat ik er ben, is voor werk of een concert ofso
Door al die hoepels die gemeenten gemaakt hebben, is voor velen, ook voor mij, de lol er wel af. Je gaat niet zomaar even meer naar een stadscentrum. Ov is daarbij ook echt schreeuwend duur als je met 2 personen of meer bent.
Er is een voorbeeld van een stad die het goed doet en die heb ik ook al gezegd: den haag. Die geeft bij bepaalde p+r garages bij je parkeerkaartje direct toegang tot de tram om naar het centrum te komen. Utrecht, Amsterdam en weet ik veel wat kunnen daar echt een puntje aan zuigen. Amsterdam helemaal die adverteert met 'parkeerplaats bij NS station Hoorn' waarna je dus voor al je medereisgenoten nog eens een retourtje a 20,- pp kan dokken om naar Amsterdam Centraal te reizen.
koekkoek!
Automobilisten komen er meestal wel. Die klagen hooguit over drukte, niet over dat ze gestrand zijn.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:36 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Automobilisten hoor je nooit klagen over de door hun gemaakte keuzes inderdaad.
Exact, omdat ik dat ook een heel raar voorbeeld vind.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:39 schreef Basp1 het volgende:
red85 je schreeuwt weer eens over P&R en pakt er selectief alleen hoorn uit terwijl er ook vele mogelijkheden dichterbij Amsterdam zijn met dezelfde regeling als Den Haag.
Ja dus?quote:Op maandag 10 maart 2025 11:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
P+R in Amsterdam:
P+R-plaatsen binnen de stad
Parkeer uw auto met korting op een P+R binnen de stad en reis heen en terug met het openbaar vervoer naar het centrum.
P+R Noord
P+R RAI
P+R Weesp
P+R Olympisch Stadion
P+R Boven 't Y
P+R Johan Cruijff ArenA
P+R Zeeburg II
P+R Zeeburg III
P+R Sloterdijk
P+R Bos en Lommer
P+R VUmc
Overigens mag je ov zelf betalen vanuit die p+r locaties, iets wat je totaal negeert uit het voorbeeld van den haag van wat ik je gaf van wat ik goed geregeld vond.quote:P+R Sassenheim
P+R Breukelen
P+R Almere 't Oor
P+R Haarlem Spaarnwoude
P+R Hoorn
P+R Nieuw-Vennep
P+R Muiden
Het grote verschil is, is dat ik wel de doelgroep ben en jij niet. Het gaat over een wijk waar jij nooit zou willen wonen in een stad waar jij nooit zou willen wonen, in de randstad waar jij het liefste nooit komt. Het is helemaal niet zo relevant dat jij de vrijheid van je eigen auto onbetaalbaar vindt, want jij wil hier toch niet wonen.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact, jij kiest ook 'voor jou'.
Als je het hebben van een eigen auto gezeur vindt, moet je dat niet doen he.
Moet je alleen wel je mond houden als je ergens op schubbekutteveen op de hei weer gestrand bent op een station.
Zie je wel, je wilt helemaal niet in Utrecht zijn. Leven en laten leven.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vertel mij 1 reden waarom ik in utrecht centrum zou willen zijn? Uberhaupt in een centrum van een NLse grote stad.. Omdat het zo gezellig is? Omdat ik wil shoppen? Omdat ik mondainhipster zou willen leven?
Ik heb er geen familie of vrienden wonen, dus wat moet ik daar? Puur persoonlijk kijkende naar mezelf he, ik heb dat leven gewoon niet.
Ik heb wel meer argumenten gegeven waarvoor deze wijk niet gaat werken, niet alleen persoonlijke, ook vanwege mijn achtergrond.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:45 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het grote verschil is, is dat ik wel de doelgroep ben en jij niet. Het gaat over een wijk waar jij nooit zou willen wonen in een stad waar jij nooit zou willen wonen, in de randstad waar jij het liefste nooit komt. Het is helemaal niet zo relevant dat jij de vrijheid van je eigen auto onbetaalbaar vindt, want jij wil hier toch niet wonen.
Je zegt zelf letterlijk dat er hordes mensen zijn die helemaal gelukkig zijn in hun stadse bubbel. Dat ben ik ook. Daarvoor is deze wijk gemaakt, en als de uitvoering min of meer ok gedaan wordt, gaan die mensen daar heel gelukkig worden. Net als al die mensen die nu in het oude centrum van Utrecht in een vergelijkbare situatie helemaal gelukkig zijn. Ondanks alle tot nu toe fictieve doemscenario's over een wijk die nog helemaal niet klaar is.
Ik ga toch ook niet in een topic over een nieuwe woonwijk in Friesland zeuren dat ik er nooit zou willen wonen, omdat ik goed OV belangrijk vindt, omdat ik in Amsterdam werk, omdat ik graag verschillende musea op fietsafstand heb, omdat ik graag koffie bij een specialist en niet de supermarkt wil kopen, etc.
Hoezo zie je wel?quote:[..]
Zie je wel, je wilt helemaal niet in Utrecht zijn. Leven en laten leven.
Amsterdam heeft wel P+R + GVB combinatietickets. Misschien niet vanuit elke P+R.quote:
Ik vind het eerder heel raar dat je specifiek p en r locaties die buiten het stadsvervoer vallen waarbij ook expliciet vermeld wordt dat er andere regels gelden als voorbeeld gebruikt om met den haag te willen vergelijken.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Exact, omdat ik dat ook een heel raar voorbeeld vind.
Joh, laat gaan. Zelf woont ie niet eens in NL. Dus of hij nou perse de doelgroep is zoals ie zelf denkt te zijn.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb wel meer argumenten gegeven waarvoor deze wijk niet gaat werken, niet alleen persoonlijke, ook vanwege mijn achtergrond.
Maar jij leest niet, gaat persoonlijk worden (ook naar @:Capricia ), komt met aannames en gaat die vervolgens bij mensen in de mond leggen.
[..]
Hoezo zie je wel?
Nee, jij wilde het verschil tussen de volgens jou ideale wijk en het plan van Merwede niet uitleggen, omdat ik zogenaamd persoonlijk zou zijn geworden. Maar ondertussen weten we beide dat dat wat jij zei overeen komt met hoe het plan van de wijk is. Ik heb zelfs de links gepost naar het uitgebreide projectplan waarin je dat kan nakijken.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb wel meer argumenten gegeven waarvoor deze wijk niet gaat werken, niet alleen persoonlijke, ook vanwege mijn achtergrond.
Dus jij gaat mij nu de maat nemen over persoonlijk worden, terwijl je zelf zonet nog in dit deel van het topic tegen een andere gebruiker moedergrappen zat te maken?quote:Maar jij leest niet, gaat persoonlijk worden (ook naar @:Capricia ), komt met aannames en gaat die vervolgens bij mensen in de mond leggen.
Zie je wel, jij geeft hier aan dat je helemaal niet in Merwede zou willen wonen of zelfs maar graag in Utrecht wil komen. Dus dat jij graag een eigen auto wil hebben is voor dit topic of voor het ontwerp van die wijk niet zo relevant. Want jij bent naar jouw eigen uitspraken te beoordelen absoluut de doelgroep niet.quote:Hoezo zie je wel?
Ik vind het eerder raar dat Amsterdam steden er op zet die nog eens 20,-pp kosten om naar de stad zelf te komen. oa een Hoorn dus.quote:Op maandag 10 maart 2025 11:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het eerder heel raar dat je specifiek p en r locaties die buiten het stadsvervoer vallen waarbij ook expliciet vermeld wordt dat er andere regels gelden als voorbeeld gebruikt om met den haag te willen vergelijken.![]()
Toptip.quote:Utrecht heeft ook 4 p r locaties.
Klopt. Moet je maar normaal doen.quote:Op maandag 10 maart 2025 12:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee, jij wilde het verschil tussen de volgens jou ideale wijk en het plan van Merwede niet uitleggen, omdat ik zogenaamd persoonlijk zou zijn geworden. Maar ondertussen weten we beide dat dat wat jij zei overeen komt met hoe het plan van de wijk is. Ik heb zelfs de links gepost naar het uitgebreide projectplan waarin je dat kan nakijken.
Vervolgens kom je met een hoop aannames en woorden in de mond leggingen naar haar.quote:[..]
Dus jij gaat mij nu de maat nemen over persoonlijk worden, terwijl je zelf zonet nog in dit deel van het topic tegen een andere gebruiker moedergrappen zat te maken?![]()
Bovendien is de enige "aanname/persoonlijk worden" over Capricia dat ik zei: "Ik neem aan dat je buiten Utrecht woont, omdat je met de auto komt." Daar zat geen enkel waardeoordeel of iets achter, enkel pure statistiek omdat mensen in Utrecht heel veel alles op de fiets doen. Als mensen daardoor beledigd zijn, dan kan ik ze ook niet meer helpen.
Jij wil helemaal niet in NL wonen, dus wat zeur je?quote:[..]
Zie je wel, jij geeft hier aan dat je helemaal niet in Merwede zou willen wonen of zelfs maar graag in Utrecht wil komen. Dus dat jij graag een eigen auto wil hebben is voor dit topic of voor het ontwerp van die wijk niet zo relevant. Want jij bent naar jouw eigen uitspraken te beoordelen absoluut de doelgroep niet.
Wij hebben er inderdaad over nagedacht om daar een woning te gaan kopen. Daardoor heb ik, in tegenstelling tot veel zelfbenoemde specialisten hier, wel de plannen van de wijk bekeken voordat ik mijn mening klaar had. Bovendien woon ik graag (zo goed als) autoloos in het centrum van een stad, dus wat dat betreft ben ik zeker de doelgroep van deze wijk.quote:Op maandag 10 maart 2025 12:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Joh, laat gaan. Zelf woont ie niet eens in NL. Dus of hij nou perse de doelgroep is zoals ie zelf denkt te zijn.
Want jij denkt dat een stad geen verenigingen heeft? Je in de stad niet gezellig kan borrelen, uit eten kan gaan of avond uit kan gaan met vrienden? Dat er geen mogelijkheden zijn om bij vrienden of familie buiten de stad op bezoek te gaan?quote:Op maandag 10 maart 2025 10:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
enkel werk en thuis?
Noem het een bubbel.quote:Op maandag 10 maart 2025 10:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lees jij wel?
Dit is toch wat ik zeg? Of niet dan:
[..]
Wat ook is, hoe vaak komt dat volk hun centrumbubbel uit? Lekker met de bakfiets alles uit de buurt halen, naar de bubbelvrienden in het centrum zelf en hooguit in het weekend naar opa en oma die in een oude wijk vlak buiten het centrum op de koffie. Dan heb je geen auto nodig idd.
Die leven op een bepaalde manier waarin zij die buitengebieden niet nodig denken te hebben. .
Je hebt duidelijk geen idee hoevaak stadsbewoners überhaupt behoefte hebben aan het bezoeken van plekken die niet bereikbaar zijn met de combinatie van OV en OV-fiets.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat doe ik niet. Lezen.
Geef alleen naar aan dat als je van ov afhankelijk bent, je van alles afhankelijk bent. Kan je wel een groot station naast je hebben, het moet van a tot z geregeld zijn. En de fijnmazigheid ontbreekt keihard op het moment in dit land.
Dus heb je vaak geen moer aan je mooie station.
Lijkt me een stuk minder zwart/wit. Mijn sociale bubbel verspreid zich over veel meer van die dorpen dus denk eerder dat jij je veronderstellingen mag gaan aanpassen. Als je me echt zou kennen, zou je dit niet zeggen.quote:Op maandag 10 maart 2025 19:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk geen idee hoevaak stadsbewoners überhaupt behoefte hebben aan het bezoeken van plekken die niet bereikbaar zijn met de combinatie van OV en OV-fiets.
Voor die paar keer per jaar huren ze een (deel)auto. Dat kan makkelijk uit. Want de rest van het jaar hebben ze geen autokosten en binnen de stad kan het meeste gewoon op de fiets.
Verplaats je eens buiten je plattelandsbubbel.
Bepaalde mensen zitten nogal vast in het je kunt niet leven zonder eigen auto narratief. 100 jaar geleden had nog niemand een auto en draaide de maatschappij ook gewoon.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:02 schreef Red_85 het volgende:
Voor bepaalde mensen zal het werken, voor anderen niet.
toen had je toch paard en wagenquote:Op maandag 10 maart 2025 21:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bepaalde mensen zitten nogal vast in het je kunt niet leven zonder eigen auto narratief. 100 jaar geleden had nog niemand een auto en draaide de maatschappij ook gewoon.
Wat die ouwe hier boven zegtquote:Op maandag 10 maart 2025 21:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bepaalde mensen zitten nogal vast in het je kunt niet leven zonder eigen auto narratief. 100 jaar geleden had nog niemand een auto en draaide de maatschappij ook gewoon.
Je had toen al veel minder trekschuiten maar heel veel openbaar vervoer overal tram en trein lijnen naar toe.quote:Op maandag 10 maart 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toen had je toch paard en wagen
en de hoefsmit waar je jouw paard kon laten beslaan en de trekschuit
Veruit de meeste mensen hadden helemaal geen paard.quote:Op maandag 10 maart 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toen had je toch paard en wagen
en de hoefsmit waar je jouw paard kon laten beslaan en de trekschuit
Verkeer was er wel degelijk, maar dat bestond vooral uit voetgangers en in de eerste helft van de 20e eeuw ook veel fietsers. Die nemen nu eenmaal veel minder ruimte in dan een auto, waardoor het minder vol is en minder druk lijkt.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 07:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je had toen al veel minder trekschuiten maar heel veel openbaar vervoer overal tram en trein lijnen naar toe.
Kun je ons eens aangeven wel percentage mensen in steden toendertijd een eigen paard in de gang hadden staan?
Heb je wat foto's van de grote files van paard en wagen?
Op de foto's van steden van 100 jaar oud zien we bijna geen verkeer.![]()
Minder mensen ook en je leefde lokaler. Je ging niet op zondagmiddag ff op de koffie aan de andere kant van het land.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Verkeer was er wel degelijk, maar dat bestond vooral uit voetgangers en in de eerste helft van de 20e eeuw ook veel fietsers. Die nemen nu eenmaal veel minder ruimte in dan een auto, waardoor het minder vol is en minder druk lijkt.
Volgens mij is het punt meer dat als je in het dorp voor je sociale leven een bubbel hebt ter grootte van 100.000 mensen, dat je dan wel een auto nodig hebt om iedereen te bereiken. In Utrecht is dat een kwart van de stad, en is alles binnen 3km.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lijkt me een stuk minder zwart/wit. Mijn sociale bubbel verspreid zich over veel meer van die dorpen dus denk eerder dat jij je veronderstellingen mag gaan aanpassen. Als je me echt zou kennen, zou je dit niet zeggen.
Dit is ook wel een beetje een dicksizing contest. 'Ik kom meer mensen tegen dan jij'.
Voor bepaalde mensen zal het werken, voor anderen niet.
Boogschietvereniging heb je ook niet in iedere stad, maar ik heb er 3 in de buurt op fietsafstand. Zal je verbazen hoeveel er wel is in een dorpshuis oid van een middelgroot dorp.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:53 schreef knoopie het volgende:
Terwijl je op het platteland waarschijnlijk geen boogschietvereniging, freerunning en contrabasmuziekles in hetzelfde dorp hebt. Beide heeft zo zijn voor en nadelen,
Waar exact zeg ik dat? Doe ff een quotequote:maar het is natuurlijk niet zo dat je in een stad alleen maar kan wonen en werken als je geen auto hebt.
Nou hardstikke mooi! Dus in jullie dorp heb je ook geen auto nodig om alle verenigingen te bezoeken. Dan heb je het in de stad al helemaal niet nodig. Daar ging het om. Bovendien heb ik mijn jeugd in een klein dorp doorgebracht, dus ik weet best hoe het is als je als sport enkel de keuze hebt uit voetbal of voetbal.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 10:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Boogschietvereniging heb je ook niet in iedere stad, maar ik heb er 3 in de buurt op fietsafstand. Zal je verbazen hoeveel er wel is in een dorpshuis oid van een middelgroot dorp.
Voor de rest een bult aan schaats- en skielerbanen, voetbalclubs, handbalclubs, tennisverenigingen, muziekscholen, theaterclubs. Holy shit. Verenigingsleven is levendig hier.
Maar freerunners van hier kunnen beter naar de stad ja, dat is te urban.
Gaat niet op wat je zegt.
Dat zeg je helemaal nergens. Het gaat niet altijd alleen maar om jou. Een andere user vroeg of je vrijetijdsbesteding niet erg beperkt is in de stad, als je geen auto hebt. Maar zoals je zegt kan je zelfs in veel dorpen je hobby's beoefenen zonder auto. Dus in de stad gaat dat zeker.quote:Waar exact zeg ik dat? Doe ff een quote
Exact.quote:
Ook veel mensen met rijbewijs hebben vaak geen auto meer in drukke binnensteden die passen ook in deze doelgroep wijk. Alleen de vastgeroeste petrolheads die van mening zijn dat er zonder auto niet te leven valt die passen uiteraard niet in die wijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:32 schreef capricia het volgende:
Ja. Er is natuurlijk ook een categorie mensen die helemaal geen rijbewijs heeft. En dat ook nooit zal gaan halen.
Die passen prima in zo'n doelgroepen-wijk.
Nou ja, ook dat soort dingen valt nog wel te nuanceren he. Je moet wel de luxe hebben om qua werk ook zonder auto af te kunnen. Voor de gemiddelde kantoormedewerker of iemand die vlakbij in de horeca of detailhandel werkt prima te doen, voor een verloskundige misschien net wat minder.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook veel mensen met rijbewijs hebben vaak geen auto meer in drukke binnensteden die passen ook in deze doelgroep wijk. Alleen de vastgeroeste petrolheads die van mening zijn dat er zonder auto niet te leven valt die passen uiteraard niet in die wijk.
Als het een verloskundige is die in het Diaconesseniekenhuis werkt en geen thuisbevallingen doet zie ik die 15 minuten fietsen nu ook niet als belemmering.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, ook dat soort dingen valt nog wel te nuanceren he. Je moet wel de luxe hebben om qua werk ook zonder auto af te kunnen. Voor de gemiddelde kantoormedewerker of iemand die vlakbij in de horeca of detailhandel werkt prima te doen, voor een verloskundige misschien net wat minder.
Ja ho, je doet net alsof elke beroep simpelweg betekent dat je op 1 locatie moet zijn en ervoor kiest om daar ver vandaan te gaan zitten. Als jou werk behelst dat je bij mensen over de vloer moet komen, dan wordt dat toch echt een stuk lastiger, zeker als je werkgebied niet een vierkante kilometer bestrijkt en je bovendien zelfs nog op onregelmatige tijden op pad moet.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het een verloskundige is die in het Diaconesseniekenhuis werkt en geen thuisbevallingen doet zie ik die 15 minuten fietsen nu ook niet als belemmering.![]()
En dat velen een baan voor een paar grijpstuivers meer zoeken en daar op de koop toe flink langere reistijden en files op de koop toe nemen is natuurlijk hun eigen keus.
Voordat je daar een woning koopt, moet je wel zeker weten dat je nooit die thuisbevallingen gaat doen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het een verloskundige is die in het Diaconesseniekenhuis werkt en geen thuisbevallingen doet zie ik die 15 minuten fietsen nu ook niet als belemmering.![]()
En dat velen een baan voor een paar grijpstuivers meer zoeken en daar op de koop toe flink langere reistijden en files op de koop toe nemen is natuurlijk hun eigen keus.
Verder prima, maar een wijk aan de rand van Helmond is niet echt te vergelijken met binnenstedelijke bouw in Utrecht.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In plaats van een autoloze wijk is een leefbare wijk of stad een veel beter idee. Zoals Brandevoort
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandevoort
Een wijk is een wijk, wat is het verschil?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Verder prima, maar een wijk aan de rand van Helmond is niet echt te vergelijken met binnenstedelijke bouw in Utrecht.
Locatie, locatie, locatie.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een wijk is een wijk, wat is het verschil?
Dat valt op zich wel mee. Ik heb bij drie werkgevers gewerkt waar een deel van het personeel dagelijks op pad moest (inclusief ikzelf). Bij alle drie was het geen probleem om de bedrijfsauto gewoon op de zaak te parkeren als er thuis geen parkeergelegenheid was (ging deels om grote bestelbussen en combinaties met aanhanger, dus de mogelijkheid tot thuis parkeren was er lang niet voor iedereen).quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja ho, je doet net alsof elke beroep simpelweg betekent dat je op 1 locatie moet zijn en ervoor kiest om daar ver vandaan te gaan zitten. Als jou werk behelst dat je bij mensen over de vloer moet komen, dan wordt dat toch echt een stuk lastiger, zeker als je werkgebied niet een vierkante kilometer bestrijkt en je bovendien zelfs nog op onregelmatige tijden op pad moet.
Kijk, ik heb de luxe zelf ook om zonder eigen auto midden in Utrecht te wonen omdat mijn werk het toelaat, maar dat is niet voor iedereen het geval.
Gros van de monteurs die ik het genoegen heb gehad mee samen te werken, begonnen vroeg met de bus van thuis, hun klanten keurig bedienen en dan nadat ze daarmee klaar waren hier en daar nog een paar eigen klussen te doen. Dit weet de baas, die vind het prima, zo houd hij zijn mensen blij.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:37 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat valt op zich wel mee. Ik heb bij drie werkgevers gewerkt waar een deel van het personeel dagelijks op pad moest (inclusief ikzelf). Bij alle drie was het geen probleem om de zakelijke auto gewoon op de zaak te parkeren als er thuis geen parkeergelegenheid was (ging deels om grote bestelbussen en combinaties met aanhanger, dus de mogelijkheid tot thuis parkeren was er lang niet voor iedereen).
Dus gewoon op het fietsje naar de zaak en van daar met de auto naar de werkadressen toe.
Dat Brandevoort is wel veel en veel groter! Dat is volgens wikipedia 5km2. En ook veel minder woningen per km2.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Een wijk is een wijk, wat is het verschil?
Bekijk het filmpje even, dan zie je dat Brandevoort uit 8 wijken bestaat.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat Brandevoort is wel veel en veel groter! Dat is volgens wikipedia 5km2.
En dat is het hele verhaal, het gaat de planners helemaal niet om minder autos, het is een lulverhaal om konijnenhokken zo dicht op elkaar te zetten dat je de buurman op het bord kijkt.quote:En ook veel minder woningen per km2.
Ik kan wel een inhoudelijke reactie geven, maar jij maakt er en binaire discussie van. Het is geen of-of. Je kunt tegelijkertijd een wijk aan de rand van Helmond bouwen als ook binnenstedelijke bouw in Utrecht.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Probeer het eens met een inhoudelijk argument, wat is nu precies het verschil?
* Jan_Onderwater kijk passief agressief op zijn Apple Watchquote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan wel een inhoudelijke reactie geven
Jan is niet zo van de inhoudelijke reacties kennelijk. Iets met pot-ketel he.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
* Jan_Onderwater kijk passief agressief op zijn Apple Watch
Een bijlmer galerijflat zou er dan qua lengte niet eens in de 300 meter breedte inpassen..quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat Brandevoort is wel veel en veel groter! Dat is volgens wikipedia 5km2. En ook veel minder woningen per km2.
Volgens mij verkijken veel mensen die niet bekend zijn met de Merwede in Utrecht zich ontzettend op hoe groot het eigenlijk is, omdat het in alle krantenberichten "de grootste autoloze wijk" genoemd wordt. Het is maar een strookje van 300m breed en 1km lang.
Wat is jouw voorstel dan? Maar 1/4 van de woningen neerzetten, en ze daarmee onbetaalbaar maken voor normale mensen?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bekijk het filmpje even, dan zie je dat Brandevoort uit 8 wijken bestaat.
[..]
En dat is het hele verhaal, het gaat de planners helemaal niet om minder autos, het is een lulverhaal om konijnenhokken zo dicht op elkaar te zetten dat je de buurman op het bord kijkt.
Daarom snap ik die hele discussie ook niet zo over "helemaal aan de rand" parkeren of je pakketje ophalen. De parkeergarages en de winkels/ophaalpunten zijn centraal gepland (aan drie doodlopende wegen die nog 100m de wijk insteken) dus in de praktijk is bijna alles op maximaal 200m van je woning.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een bijlmer galerijflat zou er dan qua lengte niet eens in de 300 meter breedte inpassen..
En Nieuwgein en Ijsselstein waar half Utrecht is komen wonen in een premie A woning met een tuintje en een auto voor de deur,quote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik kan wel een inhoudelijke reactie geven, maar jij maakt er en binaire discussie van. Het is geen of-of. Je kunt tegelijkertijd een wijk aan de rand van Helmond bouwen als ook binnenstedelijke bouw in Utrecht.
Vergeet niet dat er in Utrecht ook wijken als Leidsche Rijn eo uit de grond zijn gestamp met pakweg 90.000 nieuwe inwoners waar men veelal ook gewoon een auto voor de deur kan hebben en makkelijk de snelweg op komt.
gewoon polder Rijnenburg gaan bouwen volgende maand ,quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:05 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat is jouw voorstel dan? Maar 1/4 van de woningen neerzetten, en ze daarmee onbetaalbaar maken voor normale mensen?
[..]
quote:De grootste woningbouwlocatie van Nederland
In Groot Merwede worden momenteel al veel woningen gebouwd, zoals in de Merwedekanaalzone.
Ook zijn er plannen om na 2030 door te bouwen onder meer in Westraven en de Galecopperzoom.
Doorbraak
Deze compleet nieuwe stadswijk in het hart van het land kan alleen in samenwerking met alle betrokken overheden en de marktpartijen worden gerealiseerd.
Na jaren van gesprekken en discussies is het Akkoord van Rijnenburg een politieke doorbraak.
De betrokken overheden, marktpartijen en grondeigenaren verbinden zich aan de ontwikkeling van Groot Merwede en Rijnenburg en spreken uit dat de realisatie van de woningen een gezamenlijke opdracht is en de planologische voorwaarden om de woningen te bouwen worden versneld..
Dat is nogal overdreven. In de praktijk gaat het bij personenautos enkel om diesels van voor ongeveer 2005. Hoeveel zie je er daarvan nog rondrijden?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En Nieuwgein en Ijsselstein waar half Utrecht is komen wonen in een premie A woning met een tuintje en een auto voor de deur,
die mogen nu gaan van allen meer de milieuzone in met hun auto , als men op familiebezoek wil in Wijk C
nou ja parkeren gaat sowieso al niet ,quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:16 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is nogal overdreven. In de praktijk gaat het bij personenautos enkel om diesels van voor ongeveer 2005. Hoeveel zie je er daarvan nog rondrijden?
Er is bij mij voldoende parkeerplek in de straat parkeren en ik woon tegen de singel aan. Maar goed, notoire zeikerds die Utrecht een vervelende linkse stad vinden worden er sowieso niet gemist vermoed ik.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ja parkeren gaat sowieso al niet ,
dus weg blijven uit utrecht en ook amsterdam, niks te zoeken daar, die linkse bolwerken
In mijn straat een paar minuten verder ook genoeg parkeergelegenheid en nog gratis ook (voor even nog).quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er is bij mij voldoende parkeerplek in de straat parkeren en ik woon tegen de singel aan. Maar goed, notoire zeikerds die Utrecht een vervelende linkse stad vinden worden er sowieso niet gemist vermoed ik.
Ik miste hem ff, waar is je inhoudelijke reactie? Wat is het verschil? Dat heb je niet beantwoordquote:Op dinsdag 11 maart 2025 15:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jan is niet zo van de inhoudelijke reacties kennelijk. Iets met pot-ketel he.
Wat begreep je precies niet aan 'je kunt beter x dan y' is een zinloze suggestie als je zowel x als y kunt doen?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik miste hem ff, waar is je inhoudelijke reactie?
Je hebt nog steeds niet aangegeven wat het verschil is en waarom een wijk als Brandevoort niet in Utrecht kan.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat begreep je precies niet aan 'je kunt beter x dan y' is een zinloze suggestie als je zowel x als y kunt doen?
Ik heb helemaal niet gezegd dat een vinexwijk in Utrecht niet kan. Ik heb aangegeven dat dat niet alleen prima kan, maar dat er ook op die manier wordt gebouwd in b.v. Leidsche Rijn. Het verschil met b.v. de Merwedekanaalzone en Beurskwartier? Ruimte. Zet je daar dat soort wijken op, dan kun je er 100 mensen kwijt. Vandaar dat het veelal hoogbouw is met weinig ruimteverlies in de vorm van parkeerplek op straat onder andere.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet aangegeven wat het verschil is en waarom een wijk als Brandevoort niet in Utrecht kan.
Kun je dan eens intekenen op de kaart van Utrecht waar nog 5 vierkante kilometer vrije ruimte om woningen te bouwen is, dit Merwede gebied is 0.3 maar vierkante kilometer.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds niet aangegeven wat het verschil is en waarom een wijk als Brandevoort niet in Utrecht kan.
Brandevoort bestaat uit 8 wijken. Het gaat helemaal niet om 1 op 1 copy paste, maar om de manier van bouwenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens intekenen op de kaart van Utrecht waar nog 5 vierkante kilometer vrije ruimte om woningen te bouwen is, dit Merwede gebied is 0.3 maar vierkante kilometer.
Dus eigenlijk ben je het met mij eens,quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat een vinexwijk in Utrecht niet kan. Ik heb aangegeven dat dat niet alleen prima kan, maar dat er ook op die manier wordt gebouwd in b.v. Leidsche Rijn. Het verschil met b.v. de Merwedekanaalzone en Beurskwartier? Ruimte. Zet je daar dat soort wijken op, dan kun je er 100 mensen kwijt. Vandaar dat het veelal hoogbouw is met weinig ruimteverlies in de vorm van parkeerplek op straat onder andere.
quote:En dat is het hele verhaal, het gaat de planners helemaal niet om minder autos, het is een lulverhaal om konijnenhokken zo dicht op elkaar te zetten dat je de buurman op het bord kijkt.
Eh, nou nee. Ik denk dat het een behoefte vervult en dat er ook veel negatieve aspecten zijn aan een continue stroom van auto's in dichtbevolkte gebieden.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus eigenlijk ben je het met mij eens,
[..]
Klaarblijkelijk wel, want jij wilt geen autoluw maar helemaal geen autos in de wijk, en de autos uit een wijk halen om nog meer mensen op een vierkante meter te zetten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie de wereld niet zo binair als sommige andere mensen kennelijk.
En vervolgens krijg je bloedhete wijken en steden 's nachts maar airco's doen we niet aan.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niet gezegd dat een vinexwijk in Utrecht niet kan. Ik heb aangegeven dat dat niet alleen prima kan, maar dat er ook op die manier wordt gebouwd in b.v. Leidsche Rijn. Het verschil met b.v. de Merwedekanaalzone en Beurskwartier? Ruimte. Zet je daar dat soort wijken op, dan kun je er 100 mensen kwijt. Vandaar dat het veelal hoogbouw is met weinig ruimteverlies in de vorm van parkeerplek op straat onder andere.
Ik zie weer heel veel projectie en binair denken. Ik wil niets, maar jij vereenzelvigd iemand die je iets uitlegt gelijk weer met een kampje zodat dat makkelijk in je hoofd past ofzo. Ik zeg dat er verschillende keuzes gemaakt worden op basis van beschikbare ruimte. Daarom maak je op 0,3 km2 binnenstedelijk andere keuzes dan aan de rand zoals in Leidsche Rijn. Brandevoort bouwen in de Merwedekanaalzone levert je ruimte op voor pakweg 750 mensen. Veel te weinig voor een stad als Utrecht.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk wel, want jij wilt geen autoluw maar helemaal geen autos in de wijk, en de autos uit een wijk halen om nog meer mensen op een vierkante meter te zetten.
Waarom zou airco niet kunnen? En hitte vang je doorgaans beter op met veel groen dan met ruime hoeveelheden steen of asfalt om je auto te parkeren toch?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:22 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En vervolgens krijg je bloedhete wijken en steden 's nachts maar airco's doen we niet aan.
Tussen de A12, A2, A27 en de N204 is meer dan genoeg ruimte om prachtige wijken neer te zetten.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie weer heel veel projectie en binair denken. Ik wil niets, maar jij vereenzelvigd iemand die je iets uitlegt gelijk weer met een kampje zodat dat makkelijk in je hoofd past ofzo. Ik zeg dat er verschillende keuzes gemaakt worden op basis van beschikbare ruimte. Daarom maak je op 0,3 km2 binnenstedelijk andere keuzes dan aan de rand zoals in Leidsche Rijn. Brandevoort bouwen in de Merwedekanaalzone levert je ruimte op voor pakweg 750 mensen. Veel te weinig voor een stad als Utrecht.
Kan wel maar wordt niet op ingezet.quote:
Nee. De hoeveelheid opwarmende materialen waarmee je de hoogte inbouwt, ga jij niet met groen compenseren dat a) als eerste sneuvelt om toch nog extra geld te kunnen verdienen aan iets anders in zo'n plan, b) 20 jaar nodig heeft om het goed te doen en dan wordt het soms alweer vervangen en c) lang niet altijd de juiste groeiplaatsen krijgt om het goed te doen.quote:En hitte vang je doorgaans beter op met veel groen dan met ruime hoeveelheden steen of asfalt om je auto te parkeren toch?
Lees je nou echt niet?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tussen de A12, A2, A27 en de N204 is meer dan genoeg ruimte om prachtige wijken neer te zetten.
quote:Op dinsdag 11 maart 2025 16:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens intekenen op de kaart van Utrecht waar nog 5 vierkante kilometer vrije ruimte om woningen te bouwen is, dit Merwede gebied is 0.3 maar vierkante kilometer.
Ja, daar gaan waarschijnlijk zo'n 25000 woningen komen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 18:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De grootste hoek van Utrecht wacht op bebouwing , ja daar zijn weilanden
zou wel goed zijn als men eens een beetje doorpakt hiermee en niet zo traag doet met vergunningenquote:Op dinsdag 11 maart 2025 19:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, daar gaan waarschijnlijk zo'n 25000 woningen komen.
https://www.utrecht.nl/wo(...)wikkeling-rijnenburg
Was daar ook niet dat gedoe met windmolens ja of nee.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zou wel goed zijn als men eens een beetje doorpakt hiermee en niet zo traag doet met vergunningen
ja kloptquote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Was daar ook niet dat gedoe met windmolens ja of nee.
De warmtepompinstallatie die voor de hele wijk neergezet gaat worden gaat volgens het plan ook kunnen koelen. En omdat dat een centrale installatie gaat zijn met warmtewisselaars in het Merwedekanaal, heb je veel minder (geluids)overlast dan wanneer iedereen zijn eigen airco op zou hangen. En in mijn eigen ervaring is vloerkoeling ook veel comfortabeler dan een blazende airco in je woning.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Kan wel maar wordt niet op ingezet.
Enkel de binnenste strook van 200m is autovrij. Juist omdat het om zo een smalle wijk gaat, betekent het autovrij zijn in de praktijk helemaal niet zo veel. Vergelijkbaar met woonwijken waar tussen de woningen gemeenschappelijk groen is en de auto's alleen rondom aan de buitenkant parkeren. En er zijn nog steeds parkeerplaatsen die de bewoners kunnen kopen bij hun woning, alleen niet meer genoeg voor elke woning. Dus autovrij is erg relatief. Het is nog lang geen Cristiania zoals in Kopenhagen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 17:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk wel, want jij wilt geen autoluw maar helemaal geen autos in de wijk, en de autos uit een wijk halen om nog meer mensen op een vierkante meter te zetten.
Waarom doe je net alsof dit een slecht iets is? Groenlinks heeft in Utrecht de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen in 2022. Het zou pas vreemd zijn als ze niet hun eigen agenda uitvoeren.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja klopt
daarom denk ik dat GL weer een spelletje speelt , die geeft de voorkeur aan de eigen agenda,
nog snel ff die windmolens erdoor heen drukken ten koste van woningbouw voor de kiezersquote:Op woensdag 12 maart 2025 10:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom doe je net alsof dit een slecht iets is? Groenlinks heeft in Utrecht de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen in 2022. Het zou pas vreemd zijn als ze niet hun eigen agenda uitvoeren.
quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:36 schreef Monolith het volgende:
Ik snap ook mensen denken dat Utrechters het allemaal vreselijk vinden al dat linkse beleid. Als dat het geval was geweest, dan wonnen die partijen niet consequent de verkiezingen. Dan hadden we hier al lang en breed Rotterdamse uitslagen gehad.
https://www.ad.nl/utrecht(...)n-de-meern~a3a92873/quote:Hoe het Amsterdam-Rijnkanaal Utrecht nog steeds in tweeën deelt: VVD en PVV winnen in Vleuten-De Meern
Terwijl de ene kant van het Amsterdam-Rijnkanaal massaal voor GroenLinks-PvdA stemde, ging het er aan de andere kant totaal anders aan toe: de PVV werd in Vleuten-De Meern bijna de grootste. Zo tekent zich letterlijk een waterscheiding af tussen deze (conservatieve) kant van het kanaal met de links-progressieve stemmer aan de andere kant van het water.
dat komt door de studenten die vaak stemmen wat er aan posters in de uni aangeplakt hangtquote:Op woensdag 12 maart 2025 10:36 schreef Monolith het volgende:
Ik snap ook mensen denken dat Utrechters het allemaal vreselijk vinden al dat linkse beleid. Als dat het geval was geweest, dan wonnen die partijen niet consequent de verkiezingen. Dan hadden we hier al lang en breed Rotterdamse uitslagen gehad.
https://www.utrecht.nl/be(...)ie-zit-er-in-de-raadquote:Op woensdag 12 maart 2025 18:50 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/utrecht(...)n-de-meern~a3a92873/
quote:Parijs stemt in referendum vóór autovrij maken van 500 straten
Parijzenaars hebben zondag in een referendum gestemd vóór het autovrij maken van 500 straten in de Franse hoofdstad. Bijna 66 procent van de stemmers steunde de maatregel, al was de opkomst historisch laag.
Volgens Le Parisien bracht slechts 4 procent van de hoofdstedelingen een stem uit. Het was het derde referendum in drie jaar tijd in Parijs.
De maatregel betekent dat Parijs van 200 naar 700 autovrije straten gaat. Hierdoor verdwijnen tienduizend parkeerplaatsen, bovenop de tienduizend die in 2020 al werden geschrapt. Welke straten autovrij worden, wordt later op wijkniveau bepaald.
Ongeveer een tiende van alle straten in Parijs wordt op deze manier afgesloten voor auto's.
Eerder stemden inwoners van Parijs in referenda voor een verbod op e-scooters en een verdrievoudiging van de parkeertarieven voor SUV's.
De rechtse oppositie is fel tegen de maatregelen, die het zakenverkeer en reddingsdiensten zouden belemmeren. In 2026 zijn er verkiezingen in de stad en kunnen de maatregelen van het linkse stadsbestuur worden teruggedraaid als rechts wint.
https://www.nu.nl/buitenl(...)van-500-straten.html
Waarom niet? Een gemeentebestuur mag het ook zonder referendum beslissen, dus dan is dit een extraatje. Als rechts zo tegen zou zijn, waarom kunnen ze dan niet hun achterban mobiliseren? Moesten ze meer dan 100 meter lopen?quote:Op maandag 24 maart 2025 10:28 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Met zo extreem lage opkomst zou het niet mogen imo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |