quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
ruimte zat rondom utregquote:Op donderdag 6 maart 2025 17:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Genoeg weilanden om en achter Lunetten. Bij Overvecht ook.
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.quote:
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.
Altijd wel interessant om te zien hoe dat in ongeveer 100 jaar is veranderd, maar toch ook wel veel gelijk is gebleven. Bv. in de Bloemenbuurt:quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
En weer die aannames.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee vind ik ook niet. Maar voor haar is het kennelijk heel belangrijk en ze wil ook weten of ik in Utrecht woon. Dus ik dacht ik ben beleefd en vraag ook waar zij woont.
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,
aan de oostkant tegen De Bilt ,
aan de west kant is Leidsche Rijn , die gaat nog groter worden
aan het zuiden is Nieuwegein met Polder Rijnenburg waar ook gebouwd gaat worden
nederland zou eigenlijk een of twee nieuwe moderne stad moeten ontwerpen , op delta niveau en energieneurtraal met zonnepanelen en zongericht bouwen en een mega pack
Gewoon naast de vluchtstrook van de A15 nog een parkeerstrook aanleggen. En leuke huisjes in de berm neerzetten. Dan zit het in elk geval wel goed met de bereikbaarheid voor de loodgieter. Heerlijk toch, al die banen met snelverkeer voor je deur!quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
nee echt fraai zal het niet zijn,quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:51 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.
in de betuwe wordt veel gebouwd en erg mooi ook .quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
vreselijk ,quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:34 schreef Gimmick het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Item over Barcelona en hoe ze daar autoluwe zones hebben ingericht. De inspiratie was een andere stad, waar de middenstand profiteerde van autoluw.
Geen woord over fontaneros, dus weet niet ze dat opgelost hebben.
En dat is het geval?quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met autoluwe zones. Of een autoluwe wijk of binnenstad. Je weet wat je koopt of waar je gaat wonen. De binnenstad zo veel mogelijk autovrij, dat is prima. Geen enkel probleem.
Maar er is wel een probleem met de gemeente Utrecht die dat dan achteraf over de hele gemeente gelijk gaat maken. Alsof de dorpjes hetzelde zijn als de binnenstad. Het is gewoon killing voor de middenstand in die dorpen en buitengebieden, en ook de bewoners willen het niet. Er zijn al petities genoeg. Maar een dorpje als Vleuten gaat dat met een paar duizend handtekeningen niet voor elkaar krijgen in de gemeenteraad Utrecht.
Die middenstand daar gaat er aan. En de bewoners van zo'n dorp zien dat ook.
Ja.quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Ik zou in opstand komen als dorp. Gewoon doen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
De hele gemeente, dus los van de binnenstad, gaat betaald parkeren invoeren. En je kunt een vergunning voor je postcode kopen, voor 1 auto. Een tweede auto is bij de gratie van de gemeente en is exponentieel duurder. Als je die al krijgt.
Ook in dorpjes waar er een belbus is (of was). En in boeren gehuchten.
Alles van het centrum wordt over de hele gemeente uitgerold.
Dus ook de dorpen die opgeslokt zijn. Die dat niet willen.
Maar die veel minder mensen hebben en dus minder stemmen.
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.
Verpaupert Vleuten. Niet mijn probleem.
Wat een triestigheid. Dit beleid. Die dorpen zijn opgeslokt. Hebben er nooit voor gekozen. En nu dit. Sommige gehuchten hebben niet eens normaal openbaar vervoer. En krijgen wel betaald parkeren ingevoerd. Boeren landweggetjes.
Ik denk dat beleid wat werkt in een drukke stad niet één op één op een dorpje gelegd kan worden. Goh.
Het is alsof de gemeenteraad van Amsterdam het gaat bepalen voor heel NL.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:28 schreef Janneke141 het volgende:
Bedenken ze er in die dorpen dan ook even bij dat ze al lang failliet waren geweest zonder die fusie? Oh ja.
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij?
Die kleine gemeentes hier waren veel rijker dan dat grote Utrecht. Met al zijn werklozen en immigratie problematiek.
Wat heeft betaald parkeren met autovrije wijken/stad te maken? Je bent de doelpalen aan het verschuiven.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
De hele gemeente, dus los van de binnenstad, gaat betaald parkeren invoeren. En je kunt een vergunning voor je postcode kopen, voor 1 auto. Een tweede auto is bij de gratie van de gemeente en is exponentieel duurder. Als je die al krijgt.
Ook in dorpjes waar er een belbus is (of was). En in boeren gehuchten.
Alles van het centrum wordt over de hele gemeente uitgerold.
Dus ook de dorpen die opgeslokt zijn. Die dat niet willen.
Maar die veel minder mensen hebben en dus minder stemmen.
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.
Ok, dan komen de Breukelaren en Maarssenaren maar niet meer in Utrecht. Dikke prima. Geen uitjes meer, een baan buiten Utrecht zoeken, toedels!quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.
Veel kleine dorpen hier zijn best wel rijk en heel levensvatbaar.
Breukelen en Maarssen bijvoorbeeld gingen heel snel samen om maar niet bij die eindeloze put genaamd Utrecht te hoeven komen. Dat zijn gewoon rijke gemeentes. Aan de Vecht.
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker als je het parkeren in een stad onmogelijk maakt. Dan profiteert een dorp daar wel van. Goh. En dat dan als argument tegen zo'n dorp aanvoeren.
Veel kleine dorpen hier zijn best wel rijk en heel levensvatbaar.
Breukelen en Maarssen bijvoorbeeld gingen heel snel samen om maar niet bij die eindeloze put genaamd Utrecht te hoeven komen. Dat zijn gewoon rijke gemeentes. Aan de Vecht.
Beetje raar verhaal dit.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat heeft betaald parkeren met autovrije wijken/stad te maken? Je bent de doelpalen aan het verschuiven.
En als je onbetaald wil parkeren koop je maar een oprit. Waarom je lijkt te denken dat je dat gratis in de openbare ruimte mag doen is me een raadsel.
Je hebt het niet helemaal door denk ik?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.
Dan rijd je toch lekker naar Maarssen meid.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt het niet helemaal door denk ik?
Maar wel met de gemeente Utrecht.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan rijd je toch lekker naar Maarssen meid.
Of open een topic over betaald parkeren.
Heeft allemaal geen ene fuck met Merwede te maken.
Dan doe je het niet. Veel plezier met de parkeerkosten.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar wel met de gemeente Utrecht.
En vooral over jouw stupide opmerking dat mensen dan maar een eigen oprit moeten kopen.
Je weet niet eens hoe ik woon.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan doe je het niet. Veel plezier met de parkeerkosten.
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over betaald parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben. En niemand die jou dwingt om er te gaan wonen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet niet eens hoe ik woon.![]()
Weer iemand met allerlei aannames. Goh, dat hebben we vaker gezien in dit topic.
Ik heb niets tegen zo'n wijk. Lijkt me heerlijk voor sommigen om zo te kunnen wonen. Vooral doen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben.
Is dit nou het "redelijke" geluid?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:44 schreef probeer het volgende:
[..]
Dan kunnen ze daar ook wel een oprit betalen. Hoeven ze hun auto niet meer in de openbare ruimte te stallen en kan jij stoppen met zeiken over betaald parkeren in dit huiltopic over welgeteld één autovrije wijk midden in Utrecht.
Het nodigt niet echt uit om ook GL/PvdA te gaan stemmen. In welke verkiezingen dan ook.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is dit nou het "redelijke" geluid?
Dat is sowieso de fout die progressieven wereldwijd maken. De Democrats hadden een verhaal dat de Amerikaanse variant van "Amsterdam en Utrecht Centrum" was.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Het nodigt niet echt uit om ook GL/PvdA te gaan stemmen. In welke verkiezingen dan ook.
Ongelooflijk dit. Alsof je Amsterdam of Utrecht Centrum over heel NL kunt uitrollen.
Ik ben progressief. Maar niet op deze manier. Met gescheld en persoonlijke aanvallen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is sowieso de fout die progressieven wereldwijd maken. De Democrats hadden een verhaal dat de Amerikaanse variant van "Amsterdam en Utrecht Centrum" was.
Maar was je überhaupt aangetrokken tot GL/PvdA?
Waar komen de windmolens in Merwede? Of flikker je de groene stroomvoorziening wel over de schutting bij de dorpen?quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Boeit me ook geen ene fuck. Ik stel alleen maar dat je offtopic aan het drammen bent over betaald parkeren in Vleuten, Maarssen, Overvecht of waar dan ook. Terwijl dit topic over Merwede gaat. Een wijk die makkelijk vol komt met mensen die er geen enkel probleem mee hebben om geen auto voor de deur te hebben. En niemand die jou dwingt om er te gaan wonen.
Vroeger op Hoog Catherijne broodje Fuyong Hai!quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:04 schreef capricia het volgende:
En voor alle Utrechters in dit topic:
Vanavond waren we sinds lange tijd weer eens bij Charlie Chiu's.
Wat is dat toch lekker eten voor een low key restaurant. Het restaurant is al 40(!!) jaar oud.
Het is eerder andersom wij zijn petrolheads dus slepen we van alles wat ons autorijders frustreert erbij wat niets met deze wijk te maken heeft.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 02:22 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat een vervelend topic is dit geworden, ik ben pro Merwede wijk want ik ben de beste en de groenste…
Het klinkt als de Teslarijders van drie jaar geleden,![]()
Kijk mij eens perfect zijn…
Klopt, maar bij binnenstedelijke bouw zoals deze herontwikkeling van de Merwedekanaalzone worden doorgaans niet leuke vinexwijkjes met een paar rijtjeswoningen gebouwd, maar veelal appartementencomplexen omdat je nou eenmaal beperkte ruimte hebt en veel mensen wilt huisvesten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Dat is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Meteen een prijskaartje eraan hangen zou ook wel een idee zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?
Die hadden vroegah voor 1 piek een burger geloof ik. Toen ik nog op de middelbare school in Utrecht zat vaak langs gegaan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:04 schreef capricia het volgende:
En voor alle Utrechters in dit topic:
Vanavond waren we sinds lange tijd weer eens bij Charlie Chiu's.
Wat is dat toch lekker eten voor een low key restaurant. Het restaurant is al 40(!!) jaar oud.
Ik weet echt niet waar ik politiek sta. Ik voel dat geen één partij echt bij me pastquote:Op vrijdag 7 maart 2025 00:30 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben progressief. Maar niet op deze manier. Met gescheld en persoonlijke aanvallen.
En ook niet zo VVD-minded dat die gemeentes het anders allemaal nooit gered zouden hebben.
De wereld is een slangenkuil geworden. Of was dat altijd al. Mijn beste.
Waarom deze kritiek om Merwede en niet op elke andere wijk die gebruikt maakt van nuts-voorzieningen? Van wie moeten ze 100% procent zelfvoorzienend zijn? Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 02:09 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waar komen de windmolens in Merwede? Of flikker je de groene stroomvoorziening wel over de schutting bij de dorpen?
En het afval en de rioolzuiveringsinstallaties, a zeggen met je groene wijk is ook B zeggen.
Dat soort zaken horen ze dan ook te faciliteren in de Merwede.
Dat is marketingelul 1e klasse, 6000 wooneenheden kunnen op 0.3 vierkant kilometer nooit genoeg stroom opwekken om 75% zelfvoorzienend te zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:00 schreef Gimmick het volgende:
Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.
Ik las het verkeerd, excuus:quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is marketingelul 1e klasse, 6000 wooneenheden kunnen op 0.3 vierkant kilometer nooit genoeg stroom opwekken om 75% zelfvoorzienend te zijn.
Denk dat het alleen gaat om 75% van de gedeelde voorzieningen.quote:BENG (bijna energie neutraal)
De nieuwe gebouwen in Merwede wekken voor een belangrijk deel de eigen gebouwgebonden behoefte aan elektra op (richting 75%). Dit is de elektra die nodig is voor bijvoorbeeld de WKO, liften of verlichting in de algemene ruimten. Ook worden alle gebouwen goed geïsoleerd en werken we met zuinige en efficiënte installaties waardoor er minder energie nodig is.
Balans in stroom
Merwede wordt een netbewuste wijk met een slim systeem voor elektriciteitsverbruik. Als er bijvoorbeeld op een koude dag veel stroom nodig is om de woningen te verwarmen, laden de de auto’s later op.
Energieleverancier
Essent is de energieleverancier van warmte en koeling tegen een markconform tarief.
Zonnepanelen
Circa 50% van het dakoppervlak wordt bedekt met zonnepanelen, wat bijdraagt aan de duurzame energieopwekking.
Energielabels
Alle woningen in Merwede hebben minimaal een energielabel A+ tot zelfs A+++.
Gasloos
Alle woningen zijn volledig gasloos.
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:00 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Waarom deze kritiek om Merwede en niet op elke andere wijk die gebruikt maakt van nuts-voorzieningen? Van wie moeten ze 100% procent zelfvoorzienend zijn? Hoe is dat überhaupt efficiënter?Ze zijn voor 75 procent zelfvoorzienend in energieverbruik. Dat is een behoorlijke hoog percentage voor 12 000 mensen op 0,3 km2.
Ja groen links die bouwt alleen voor groen links, het is een soort kiezers kiezen dan kiezen kiezers jouquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.
De plannen zijn totaal niet goed uitgewerkt, niet realistisch en zelfs in geval van nood gevaarlijk.
Andere groene wijk projecten zijn wat realistischer en daarover schreeuwt men van minder van de daken.
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja groen links die bouwt alleen voor groen links, het is een soort kiezers kiezen dan kiezen kiezers jou
En ieder grote stad in nederland zit vol met linkse kiezers die snelwegen blokkeren en met palestijnse sjaaltjes om hun uitkering gaan halen en degenen die wel een baan hebben die werken bij de overheid thuis, dus tijd zat
Ja klinkt vreemd , maar het is echt zoquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:31 schreef Document1 het volgende:
[..]
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.
Simplistisch denken hadden ze moeten doen bij de start van dit project.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:31 schreef Document1 het volgende:
[..]
Wel makkelijk zeker? Zo simplistisch denken.
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.
De plannen zijn totaal niet goed uitgewerkt, niet realistisch en zelfs in geval van nood gevaarlijk.
Andere groene wijk projecten zijn wat realistischer en daarover schreeuwt men van minder van de daken.
Kun je wat meer uitweiden wat er allemaal niet deugt en waarom het in geval van nood gevaarlijk is?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Het yuppen en deugdgehalte is nogal hoog bij deze specifieke wijk.
De plannen zijn totaal niet goed uitgewerkt, niet realistisch en zelfs in geval van nood gevaarlijk.
Andere groene wijk projecten zijn wat realistischer en daarover schreeuwt men van minder van de daken.
er wordt maar voor een doelgroep gebouwdquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.
Dat is in Purmerend wel iets anders aangepakt bij de samenvoeging met de Beemster. En dat is zo goed bevallen dat een Landsmeer ook liever bij Purmerend zich aansluit dan bij een Amsterdam. Wanneer er weer een volgende ronde schaalvergroting moet worden gehouden van minBiZa.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is alsof de gemeenteraad van Amsterdam het gaat bepalen voor heel NL.
Ongeacht wat er speelt in een dorp in Friesland. Want ja, Amsterdam heeft meer stemmen dan dat ene dorp.
Maar dan op een kleinere schaal, binnen 1 gemeente.
Als ze dat 100 jaar geleden bij Eindhoven ooit gedaan zouden hebben zou Eindhoven nog niet eens groter als de huidige binnenring zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:55 schreef Red_85 het volgende:
Bij de samenvoeging is namelijk in de statuten gezet dat het dorpse karakter van de dorpen moet blijven. Stad=stad dorp=dorp. Veel betere insteek als je het mij vraagt.
Gewoonweg niet waar wat je hier zegt. Gemeentes zijn samengevoegd veelal vanwege een schaalvergrotingsdrang van minBiZa onder het mom van 'efficiency' en 'kostenbesparing'. Veelal een dikke leugen omdat er absoluut meer kosten zijn na samenvoeging, 'opeens'. Een doel wordt gesteld om het met minder FTE te doen maar naderhand is opeens de hoeveelheid ingehuurde externen exponentieel gegroeid omdat zo'n gemeente 'advies' nodig heeft.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is in de meeste gevallen helemaal niet waar. De schaalvergroting (via gemeentelijke herindelingen) is er omdat de kleinere gemeentes door de taken die ze erbij gekregen hebben financieel helemaal niet levensvatbaar zijn. Als zo'n dorp tegen een stad aangeplakt wordt, dan profiteert het in grote mate van al het werk dat er in de stad wordt uitgevoerd.
Geval van een ramp en/of evaluatie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dan eens hier een paar concrete punten uit deze plannen aanstippen die volgens jou niet goed uitgewerkt zijn, onrealistisch zijn en ook die in geval van nood gevaarlijk zijn.
Hoe kunnen nooddiensten snel bij die hoogbouw komen? En hoe snel is die wijk te evacueren per bakfiets en trein?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Kun je wat meer uitweiden wat er allemaal niet deugt en waarom het in geval van nood gevaarlijk is?
Je stelt de vragen maar je hebt zelf dus niet de antwoorden? Was je dan niet iets te stellig in je conclusie?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hoe kunnen nooddiensten snel bij die hoogbouw komen? En hoe snel is die wijk te evacueren per bakfiets en trein?
Ik heb zelf in zo’n wijk gewoond met te weinig toe en vluchtwegen. Twee parkeergarages voor een wijk met 12000 inwoners? Dat is vragen om problemen indien er geëvacueerd moet worden en tegelijkertijd hulpdiensten de wijk in moeten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:34 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je stelt de vragen maar je hebt zelf dus niet de antwoorden? Was je dan niet iets te stellig in je conclusie?
Ik neem aan dat dit project aan ale veiligheidseisen voldoet. In Nederland nemen we dat best serieus. Zolang de brandweer niet aan de bel trekt zal het wel in orde zijn.
Ik ben geen expert dus doe daar geen stellige uitspraken over. Ik heb wel vertrouwen in de experts en ik heb geen reden om te denken dat die er niet bij betrokken zijn. Je krijgt vast geen vergunning om zo’n project neer te zetten als de brandweer zijn fiat niet geeft.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:38 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik heb zelf in zo’n wijk gewoond met te weinig toe en vluchtwegen. Twee parkeergarages voor een wijk met 12000 inwoners? Dat is vragen om problemen indien er geëvacueerd moet worden en tegelijkertijd hulpdiensten de wijk in moeten.
Wat denk je er zelf van?
En uit welke punten in dit plan blijkt dat nu dat daar geen rekening mee gehouden is?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 13:10 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Geval van een ramp en/of evaluatie.
Ja dat zal in de gegeven situatie alleen nog maar buitenstedelijk kunnen. Dat moesten we dus ook maar gaan doen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 08:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je dat eens intekenen op de stukje grond en ons dan vertellen hoeveel wooneenheden je dan daar zo dicht bij het centrum kunt ontwikkelen?
Dan moeten eerst boeren uitgekocht worden, bestemmingsplannen omgezet worden en zijn we 10 jaar verder voordat de eerste schop de grond in gaat.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 14:38 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja dat zal in de gegeven situatie alleen nog maar buitenstedelijk kunnen. Dat moesten we dus ook maar gaan doen.
Niets mis mee, maar niet iedereen wil hetzelfde wonen. Wat moet je met een huis met oprit als je geen auto bezit omdat je niet wilt of kunt autorijden?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 07:35 schreef Alpha0 het volgende:
Geen gezeik, iedereen een eigen oprit. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat we zo niet bouwen. Kan makkelijk voor rijtjeshuizen, alleen moet je wel willen.
Omdat als je inbreiden niet goed doet je met meer problemen bent opgezadeld , zeker gezien onze duurzaamheidsnormen. Maar dat had ik je al uitgelegd.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:14 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Niets mis mee, maar n XS iet iedereen wil hetzelfde wonen. Wat moet je met een huis met oprit als je geen auto bezit omdat je niet wilt of kunt autorijden?
Veel zijn hier negatief over appartementen in de stad. Prima. Maar de duurste vierkante meters zijn wel op die locaties. Er is dus voldoende vraag naar.
Dat heeft niets te maken met iemands voorkeur voor een appartement in de stad of rijtjeshuis buiten de stad. En iemands mobiliteitsbehoefte.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:20 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Omdat als je inbreiden niet goed doet je met meer problemen bent opgezadeld , zeker gezien onze duurzaamheidsnormen. Maar dat had ik je al uitgelegd.
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:40 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met iemands voorkeur voor een appartement in de stad of rijtjeshuis buiten de stad. En iemands mobiliteitsbehoefte.
dat verdichten is prima , als ik er maar niet hoef te wonenquote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.
Dat is een kip en ei verhaalquote:Op vrijdag 7 maart 2025 17:14 schreef Gimmick het volgende:
Maar de duurste vierkante meters zijn wel op die locaties. Er is dus voldoende vraag naar.
Zoals makelaars altijd zeggen locatie locatie locatie.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is een kip en ei verhaal
mijn huis is per m2 niet zo duur
ja nou die merwede locatie die is het niet , het enige leuke is dat je zo naar het merwedekanaal kan lopen en overzwemmenquote:Op vrijdag 7 maart 2025 19:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals makelaars altijd zeggen locatie locatie locatie.
Het is toch ook helemaal prima als niet iedereen daar wil wonen? Er zijn maar iets van 3000 woningen gepland. Iedereen die vindt dat een autovrije wijk in Utrecht maar stom is, die kan één van die acht miljoen andere woningen in Nederland uitzoeken. Geen idee waarom we een wijk zouden moeten maken waar iedereen tevreden over moet zijn, want dat gaat sowieso niet lukken.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je zegt veel zijn hier negatief. Die bezwaren komen ergens vandaan. En hebben wel degelijk te maken met de keuze voor inbreiden, verdichten.
Inbreiden is over het algemeen complexer en duurder dan uitleg locaties.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 16:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten eerst boeren uitgekocht worden, bestemmingsplannen omgezet worden en zijn we 10 jaar verder voordat de eerste schop de grond in gaat.
Dat gaat het woningtekort niet snel oplossen..
Jij denkt vanuit het individu, degenen die bezwaren leveren denken vanuit het collectief.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 22:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het is toch ook helemaal prima als niet iedereen daar wil wonen? Er zijn maar iets van 3000 woningen gepland. Iedereen die vindt dat een autovrije wijk in Utrecht maar stom is, die kan één van die acht miljoen andere woningen in Nederland uitzoeken. Geen idee waarom we een wijk zouden moeten maken waar iedereen tevreden over moet zijn, want dat gaat sowieso niet lukken.
Ik ben op het platteland opgegroeid en wil daar nooit meer wonen. Maar dat ga ik ook niet in elk topic over het platteland verkondigen, want voor heel veel mensen is het hun droomplekje.
Wat voor een slechte invloed gaat deze wijk dan op het collectief hebben volgens jou, behalve 3000 nieuwe woningen in een stad waar overduidelijk veel mensen willen wonen, waaronder ook nog eens een heleboel sociale huurwoningen?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 22:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jij denkt vanuit het individu, degenen die bezwaren leveren denken vanuit het collectief.
Jij denkt dat het gaat om voorkeur voor wel of niet daar wonen, terwijl het niet gaat om of ik of anderen daar wel of niet willen wonen. Het gaat van de impact van de wijk op het collectief.
Je reactie verraadt met alle respect dat je echt helemaal niks hebt begrepen van wat er is opgeschreven.
En waarom zou deze wijk een slechtere invloed hebben als nieuwe soortgelijke wijken die niet autovrij zijn? Van deze wijk weet je dat ze minder autodruk toevoegen aan de rest van Utrecht. Er zullen meer fietsers, voetgangers en ov gebruiken komen maar een stad kan die beter absorberen dan auto’s.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:15 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat voor een slechte invloed gaat deze wijk dan op het collectief hebben volgens jou, behalve 3000 nieuwe woningen in een stad waar overduidelijk veel mensen willen wonen, waaronder ook nog eens een heleboel sociale huurwoningen?
Waarschijnlijk komt dan nu het tegenargument dat al die mensen dan stiekem toch een auto gaan kopen en in de buurten rondom gaan parkeren. Maar dat is met het huidige parkeerbeleid in Utrecht helemaal niet mogelijk, omdat je geen vergunning hebt.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En waarom zou deze wijk een slechtere invloed hebben als nieuwe soortgelijke wijken die niet autovrij zijn? Van deze wijk weet je dat ze minder autodruk toevoegen aan de rest van Utrecht. Er zullen meer fietsers, voetgangers en ov gebruiken komen maar een stad kan die beter absorberen dan auto’s.
ach de ontwikkelingen gaan zo snelquote:Op vrijdag 7 maart 2025 23:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt dan nu het tegenargument dat al die mensen dan stiekem toch een auto gaan kopen en in de buurten rondom gaan parkeren. Maar dat is met het huidige parkeerbeleid in Utrecht helemaal niet mogelijk, omdat je geen vergunning hebt.
Wat lijkt me dat ongelooflijk kudt.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ach de ontwikkelingen gaan zo snel
Kan heel goed zijn dat on the spot een sefldriving car kunt bestellen , die op bepaalde uren duurder en op bepaalde uren goedkoper is en waarmee je eventueel een traject of deeltraject kunt delen
dus altijd een standaardauto voor je deur als je hem nodig hebt, dus ook geen behoefte aan een parkeerplek, een auto voor jezelf is ook veel te duur in feite en heeft financiering , waardevermindering en problemen in onderhoud
hoezo?/ Ik heb niet een auto nodig meer, met pensioen he, zoals miljoenen mensen in de nabije toekomstquote:
Je mobiliteit voor iets verdere afstanden is weg. Als het regent/slecht weer is kun je nergens heen. Iets zwaars brengen of ophalen kan niet. Deelauto's zijn vies en onbetrouwbaar, kan je net zo goed met de bus gaan.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoezo?/ Ik heb niet een auto nodig meer, met pensioen he, zoals miljoenen mensen in de nabije toekomst
een auto voor de deur zorgt voor aandacht en kosten, een fiets niet
Je weet niet dat het grootste OV knooppunt van Nederland ongeveer om de hoek ligt bij deze woonwijk? Per trein reizen naar het station wat het dichtst bij je bestemming ligt en daar met een OV fiets, bus of deelauto de laatste kilometers afleggen is vanuit Utrecht gezien zelden een probleem. Tenzij nog in een levensfase zit waarbij je uitgebreid van het nachtleven geniet. Maar dan nog is Utrecht aangesloten op het NS nachtnet en kun je dus vanuit diverse steden ook 's nachts prima thuis komen.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:04 schreef MisterFox het volgende:
[..]
Je mobiliteit voor iets verdere afstanden is weg. Als het regent/slecht weer is kun je nergens heen. Iets zwaars brengen of ophalen kan niet. Deelauto's zijn vies en onbetrouwbaar, kan je net zo goed met de bus gaan.
Je kunt mij niet wijs maken dat je nooit in de situatie zit dat je moet zeggen "oh sorry dat kan niet want ik heb geen auto".
Geen auto hebben komt neer op een soort van handicap.
De meeste automobilisten redden de tragere verkeersdeelnemers toch niet uit die handicap?quote:Geen auto hebben komt neer op een soort van handicap.
Dorp NH hier, 1500 inwoners, dichtst in de buurt van een stad met station is 13km fietsen. Savonds en in het weekend alleen een belbus beschikbaar die nog niet eens komt als je alleen bent. 8km fietsen naar de eerstvolgende busbalte met wel fatsoenlijke verbindingen.quote:Op zondag 9 maart 2025 12:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je weet niet dat het grootste OV knooppunt van Nederland ongeveer om de hoek ligt bij deze woonwijk? Per trein reizen naar het station wat het dichtst bij je bestemming ligt en daar met een OV fiets, bus of deelauto de laatste kilometers afleggen is vanuit Utrecht gezien zelden een probleem. Tenzij nog in een levensfase zit waarbij je uitgebreid van het nachtleven geniet. Maar dan nog is Utrecht aangesloten op het NS nachtnet en kun je dus vanuit diverse steden ook 's nachts prima thuis komen.
In gehuchten met alleen een bel-bus is het wat lastiger zonder auto ja. Maar zelfs in mijn dorp ver buiten de randstad (ca 6500 inwoners) zijn er meerdere buslijnen die elk half uur rijden naar omliggende grotere plaatsen én is er een directe treinverbinding naar Eindhoven, en van daaruit dus ook vrij vlotte verbindingen naar grote delen van Nederland.
Maar waarom is het volgens jou relevant voor een autoloze of autoluwe stadswijk waar alle voorzieningen wél beschikbaar zijn en het gros van de bewoners voor 99% van de vervoersbehoeften prima uit de voeten kan met fiets/OV combi, dat jij in Schubbekutteveen vaker afhankelijk bent van een auto?quote:Op zondag 9 maart 2025 13:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dorp NH hier, 1500 inwoners, dichtst in de buurt van een stad met station is 13km fietsen. Savonds en in het weekend alleen een belbus beschikbaar die nog niet eens komt als je alleen bent. 8km fietsen naar de eerstvolgende busbalte met wel fatsoenlijke verbindingen.
En zo zijn de omringende dorpen hier ook. En voor de rest in de kop van NH ook.
En dan wil jij zeggen dat het makkelijk ov is? Ja in utrecht in theorie ja, prima verbinding tussen steden. Maar het gaat er om dat je alles kan bereiken, het fijnmazige onderliggende netwerk. En dat is er in NL niet, want zoals hier heb je het in friesland, overijssel, zeeland, weet ik veel waar. Dus laat je de trein maar gaan.
NL en OV
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |