quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
ruimte zat rondom utregquote:Op donderdag 6 maart 2025 17:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Genoeg weilanden om en achter Lunetten. Bij Overvecht ook.
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.quote:
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Over het opwaarderen van de noordelijke randweg zijn ze ook nog maar 30 jaar in conclaaf.
Altijd wel interessant om te zien hoe dat in ongeveer 100 jaar is veranderd, maar toch ook wel veel gelijk is gebleven. Bv. in de Bloemenbuurt:quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
En weer die aannames.quote:Op donderdag 6 maart 2025 16:19 schreef knoopie het volgende:
[..]
Nee vind ik ook niet. Maar voor haar is het kennelijk heel belangrijk en ze wil ook weten of ik in Utrecht woon. Dus ik dacht ik ben beleefd en vraag ook waar zij woont.
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aan de noordkant , loop je tegen maarssen aan,
aan de oostkant tegen De Bilt ,
aan de west kant is Leidsche Rijn , die gaat nog groter worden
aan het zuiden is Nieuwegein met Polder Rijnenburg waar ook gebouwd gaat worden
nederland zou eigenlijk een of twee nieuwe moderne stad moeten ontwerpen , op delta niveau en energieneurtraal met zonnepanelen en zongericht bouwen en een mega pack
Gewoon naast de vluchtstrook van de A15 nog een parkeerstrook aanleggen. En leuke huisjes in de berm neerzetten. Dan zit het in elk geval wel goed met de bereikbaarheid voor de loodgieter. Heerlijk toch, al die banen met snelverkeer voor je deur!quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.quote:Op donderdag 6 maart 2025 19:43 schreef Abrikozentaart het volgende:
Heerlijk nostalgisch lijkt mij dat. Net zoals begin vorige eeuw.
nee echt fraai zal het niet zijn,quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:51 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Stel je er niet teveel bij voor. Zal moderne architectuur worden waar je de hele dag stepjes, fatbikes en bakfietsen voorbij ziet komen. Daar gaat je nostalgie.
in de betuwe wordt veel gebouwd en erg mooi ook .quote:Op donderdag 6 maart 2025 21:47 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Is ergens aan de A15/Betuwe niet ruim voldoende plek en redelijk centrale ligging?
vreselijk ,quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:34 schreef Gimmick het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Item over Barcelona en hoe ze daar autoluwe zones hebben ingericht. De inspiratie was een andere stad, waar de middenstand profiteerde van autoluw.
Geen woord over fontaneros, dus weet niet ze dat opgelost hebben.
En dat is het geval?quote:Op donderdag 6 maart 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
Ik heb geen enkel probleem met autoluwe zones. Of een autoluwe wijk of binnenstad. Je weet wat je koopt of waar je gaat wonen. De binnenstad zo veel mogelijk autovrij, dat is prima. Geen enkel probleem.
Maar er is wel een probleem met de gemeente Utrecht die dat dan achteraf over de hele gemeente gelijk gaat maken. Alsof de dorpjes hetzelde zijn als de binnenstad. Het is gewoon killing voor de middenstand in die dorpen en buitengebieden, en ook de bewoners willen het niet. Er zijn al petities genoeg. Maar een dorpje als Vleuten gaat dat met een paar duizend handtekeningen niet voor elkaar krijgen in de gemeenteraad Utrecht.
Die middenstand daar gaat er aan. En de bewoners van zo'n dorp zien dat ook.
Ja.quote:
quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Ik zou in opstand komen als dorp. Gewoon doen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
De hele gemeente, dus los van de binnenstad, gaat betaald parkeren invoeren. En je kunt een vergunning voor je postcode kopen, voor 1 auto. Een tweede auto is bij de gratie van de gemeente en is exponentieel duurder. Als je die al krijgt.
Ook in dorpjes waar er een belbus is (of was). En in boeren gehuchten.
Alles van het centrum wordt over de hele gemeente uitgerold.
Dus ook de dorpen die opgeslokt zijn. Die dat niet willen.
Maar die veel minder mensen hebben en dus minder stemmen.
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:12 schreef Janneke141 het volgende:
Dan zorgt de gemeente Utrecht dus gewoon voor een gelijk speelveld. Eerst waren de ondernemers in dorpen bevoordeeld ten opzichte van die in de stad omdat klanten er gratis konden parkeren.
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat kun je zo zien. Maar dan ben je de middenstand wel kwijt in dorpen als Vleuten (onderdeel van de gemeente Utrecht). De gemeente Utrecht is niet zo groot in KMs, en de gemeente Maarssen is 100 meter verder met de auto. Ga ik daar wel heen.
Verpaupert Vleuten. Niet mijn probleem.
Wat een triestigheid. Dit beleid. Die dorpen zijn opgeslokt. Hebben er nooit voor gekozen. En nu dit. Sommige gehuchten hebben niet eens normaal openbaar vervoer. En krijgen wel betaald parkeren ingevoerd. Boeren landweggetjes.
Ik denk dat beleid wat werkt in een drukke stad niet één op één op een dorpje gelegd kan worden. Goh.
Het is alsof de gemeenteraad van Amsterdam het gaat bepalen voor heel NL.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je als raad wel de weg kwijt ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |