abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216949584
Inspelend op de reacties op mijn vorige bericht en omdat ik ontdekt heb hoe je een echte poll kunt doen:
Nu de griepgolf weer op zijn einde loopt en de thermometers weer opgeborgen kunnen worden vroeg ik me af:
Hoe wordt tegenwoordig de lichaamstemperatuur het meeste gemeten?

Er zijn grofweg 3 technieken:
1. Ouderwetse glasthermometer (met kwik of kwikvrij) of digitale thermometer in de anus, mond of oksel
2. Infrarood via het oor of op het voorhoofd
3. Huidtemperatuur met een wearable (horloge / ring / telefoon etc)

Op thuisarts.nl lees ik bij koorts:

Wat is koorts?
Bij koorts is de temperatuur van het lichaam 38 graden of hoger.
U kunt uw temperatuur het beste meten via de anus (poepgat). Een oorthermometer is minder betrouwbaar.

Ondanks dat huisartsen het adviseren denk ik dat er niet meer zoveel rectaal (via de anus) getemperatuurd wordt. Afgaande op de reacties op mijn eerdere bericht lijkt het er zelfs op dat de thermometer (bijna) niet meer gehanteerd wordt bij koorts door bijvoorbeeld griep of infecties.

POLL
pi_216949616
Ik heb zowel rectaaldigitaal als iets om in het oor te steken. Dat laatste is lekker vlot en weinig moeite, die eerdere is wat serieuzer en betrouwbaarder.

Dus als ik iets vermoed dat eerst in het oor en als er aanleiding voor is dan alsnog rectaaldigitaal.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216949835
Gewoon in de anus en tegen vriendin zeggen dat je hem alleen in je mond gebruikt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
The Roots _O_ - Live @ AFAS 02-07-2025
  donderdag 6 maart 2025 @ 19:42:10 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216952145
Heb in principe nog nooit mijn temperatuur hoeven meten, dus heb daar geen instrumenten voor.

Misschien wel handig zo'n oraal-thermo voor later
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator donderdag 6 maart 2025 @ 20:10:50 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216952575
In den anus
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_216953291
Twee vingers
U MAD?
pi_216953448
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 20:47 schreef de_boswachter het volgende:
Twee vingers
Dat klinkt spannend. Hoe doe je dat dan?
pi_216975516
De poll loopt nu een tijdje en de resultaten zijn best interessant! Een paar dingen vallen op:
1. Bijna 37% meet niet en vertrouwt op gevoel om te bepalen of ze ziek zijn. Op zich logisch, maar het roept de vraag op: als temperatuurmeting écht nodig zou zijn (bijvoorbeeld voor een medische situatie), hoe zouden deze mensen dan wél meten?
2. Rectaal meten scoort verrassend hoog met bijna 27% van het totaal. Maar als je alleen kijkt naar de groep die wél meet, dan is dat percentage nog veel hoger: ruim 42% van de mensen die meten, doet dat rectaal. Terwijl vaak wordt gedacht dat dit nauwelijks meer wordt gedaan, blijkt het toch nog een populaire methode, vooral vanwege de nauwkeurigheid.
3. Meetmethoden zoals het oor, de mond en het voorhoofd worden minder gebruikt dan gedacht. De oorthermometer wordt nog redelijk vaak ingezet, maar meten onder de tong of op het voorhoofd blijft achter.
4. Niemand gebruikt wearables voor temperatuurmeting. Terwijl smartwatches en ringen steeds meer biometrische data meten, lijkt temperatuur daar (nog) niet een veelgebruikte optie voor koortscontrole.

Wat vinden jullie hiervan? En voor degenen die niet meten: stel dat een arts of een medische situatie wél een meting vereist, welke methode zou je dan kiezen?
pi_216986334
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 16:32 schreef 215 het volgende:
Ik heb zowel rectaaldigitaal als iets om in het oor te steken. Dat laatste is lekker vlot en weinig moeite, die eerdere is wat serieuzer en betrouwbaarder.

Dus als ik iets vermoed dat eerst in het oor en als er aanleiding voor is dan alsnog rectaaldigitaal.
Dat klinkt logisch, een gemakkelijke scan en daarna eventueel een nauwkeurige meting.
pi_216986341
quote:
6s.gif Op donderdag 6 maart 2025 16:50 schreef nostra het volgende:
Gewoon in de anus en tegen vriendin zeggen dat je hem alleen in je mond gebruikt.
Daar maak je geen vrienden mee denk ik zo.. 8-)
pi_216986344
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 19:42 schreef Mikeytt het volgende:
Heb in principe nog nooit mijn temperatuur hoeven meten, dus heb daar geen instrumenten voor.

Misschien wel handig zo'n oraal-thermo voor later
Je kan er maar beter op voorbereid zijn, als de nood aan de man is grijp je dan niet mis.
pi_216986351
quote:
88s.gif Op donderdag 6 maart 2025 20:10 schreef Bosbeetle het volgende:
In den anus
Voor een nauwkeurig resultaat :)
pi_216986365
quote:
En bevalt dat? Geeft het een bruikbaar resultaat? Mijn vader heeft in Covid-tijd een keer zo'n ding op me gericht. Ik had met 35 graden in ieder geval geen koorts, maar of dat toen echt mijn temperatuur was betwijfel ik.
  zondag 9 maart 2025 @ 14:52:44 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216986473
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:39 schreef Erik-is-hier het volgende:

[..]
Je kan er maar beter op voorbereid zijn, als de nood aan de man is grijp je dan niet mis.
Ja. Weet eerlijk gezegd niet waar het voor nodig is, maar altijd handig om in huis te hebben.

Nooit écht ziek geweest, maar als je je echt slecht voelt, ga je toch gewoon naar de huisarts? :@
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216986599
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ja. Weet eerlijk gezegd niet waar het voor nodig is, maar altijd handig om in huis te hebben.

Nooit écht ziek geweest, maar als je je echt slecht voelt, ga je toch gewoon naar de huisarts? :@
Klopt, dan wordt vaak al aan de telefoon gevraagd of je koorts hebt en hoe hoog? Niet bij alles maar bij een uit de hand lopende griep of verkoudheid richting longontsteking bijvoorbeeld zeker wel.
pi_216987847
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:41 schreef Erik-is-hier het volgende:

[..]
En bevalt dat? Geeft het een bruikbaar resultaat? Mijn vader heeft in Covid-tijd een keer zo'n ding op me gericht. Ik had met 35 graden in ieder geval geen koorts, maar of dat toen echt mijn temperatuur was betwijfel ik.
Lijkt prima te werken. Geeft bij mij altijd (als ik fit ben) tussen de 36.5 en 37.0. En heb wat betreft koorts eigenlijk alles wel tussen de 38.0 en 40.0 voorbij zien komen (voornamelijk bij mn kinderen) waarbij het resultaat doorgaans wel redelijk overeenkomt bij het vermoeden op basis van hoe warm ze aanvoelen.
pi_216987860
quote:
0s.gif Op zondag 9 maart 2025 14:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Waarom ga je dan zo vaak naar de huisarts als je nooit ziek bent?
pi_216988314
quote:
1s.gif Op zondag 9 maart 2025 16:47 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Lijkt prima te werken. Geeft bij mij altijd (als ik fit ben) tussen de 36.5 en 37.0. En heb wat betreft koorts eigenlijk alles wel tussen de 38.0 en 40.0 voorbij zien komen (voornamelijk bij mn kinderen) waarbij het resultaat doorgaans wel redelijk overeenkomt bij het vermoeden op basis van hoe warm ze aanvoelen.
Die lijkt dan inderdaad wel goed te werken. 👍🏻
  maandag 10 maart 2025 @ 14:53:04 #20
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_216998194
Ik heb een oorthermometer die ik eigenlijk alleen gebruik om te bepalen of er koorts is. Zou het echt spannend worden dan heb ik nog een rectale thermometer maar die nauwkeurigheid heb ik niet nodig.

De oorthermometer heb ik overigens vooral gekocht vanwege de geboorte van ons zoontje. De eerste maanden was rectaal nog wel te doen maar daarna was het zo'n gespartel dat het bijna gevaarlijk werd. Dan heb ik liever een iets minder nauwkeurige meting.
Fuck the EBU
pi_217001328
quote:
7s.gif Op maandag 10 maart 2025 14:53 schreef Yesse het volgende:
Ik heb een oorthermometer die ik eigenlijk alleen gebruik om te bepalen of er koorts is. Zou het echt spannend worden dan heb ik nog een rectale thermometer maar die nauwkeurigheid heb ik niet nodig.

De oorthermometer heb ik overigens vooral gekocht vanwege de geboorte van ons zoontje. De eerste maanden was rectaal nog wel te doen maar daarna was het zo'n gespartel dat het bijna gevaarlijk werd. Dan heb ik liever een iets minder nauwkeurige meting.
Dat klinkt logisch en het is een mooie combinatie van modern gemak als het kan en ouderwetse nauwkeurigheid als het moet. Zeker bij spartelende kinderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')