Klopt, wellicht zag Jezus (net als Adyashanti, Rumi, Buddha en Krishnamurti) óók het probleem van een voetstuk en taal. Dus "meester" is dan geen handige term.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:53 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
https://www.marquette.edu(...)Thomas%20Lambdin.pdf
Heel goed dat het niet opgenomen is in de bijbel.
Toen Thomas de wonden van Jezus mocht tasten zei hij "mijn Heer en mijn God!".
Thomas evangelie laat Jezus zeggen 'je bent dronken, ik ben niet je meester' en 'ik maak van vrouwen een man zodat ze naar de hemel kunnen'
Dit bijv, "God" is overal aanwezig, zei Jezus hiermee.quote:(77) Jesus said, "It is I who am the light which is above them all. It is I who am the all.
From me did the all come forth, and unto me did the all extend. Split a piece of wood,
and I am there. Lift up the stone, and you will find me there."
Then if any man shall say unto you, Lo, here is Christ, or there; believe it not. For there shall arise false Christs, and false prophets, and shall shew great signs and wonders; insomuch that, if it were possible, they shall deceive the very electquote:Op zondag 9 maart 2025 16:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, wellicht zag Jezus (net als Adyashanti, Rumi, Buddha en Krishnamurti) óók het probleem van een voetstuk en taal. Dus "meester" is dan geen handige term.
[..]
Dit bijv, "God" is overal aanwezig, zei Jezus hiermee.
"it is i , who am the ALL"
"I am the light which is above them all" (Het licht in íeder mens, higher consciousness) , vrijwel identiek aan Rumi; The lamps are different but the light is the same.
@Alarmonoff tag want vergat je te quoten.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:17 schreef Mijk het volgende:
Edit, ik ben overigens wel nieuwsgierig waarom Jezus een Jood was en het Jodendom stevig bestudeerde, waarom zou je dat doen als je alwetend bent , omdat je (zoon van?) God bent? Het is heel vreemd om daar een groot deel van je beginfase van je leven aan te wijden als je zelf "de verlosser" bent.
Dat is een beetje hetzelfde als een recept schrijven voor anderen, terwijl je chefkok bent en alles uit je hoofd weet, en dan je eigen recept gaat lezen om te begrijpen hoe je t moet maken. En zelfs dit is nog een zacht uitgedrukte metafoor.
Is dit serieus ... of wat zijn we aant doen gastquote:Op zondag 9 maart 2025 16:32 schreef Alarmonoff het volgende:
Zeggen dat Jezus hindoe-ideeën
en Christ-consciousness verkondigde is hetzelfde als "hitler did nothing wrong" zeggen.
Ik had het opgezocht en een stukje gelezen, het spreekt de rest van de bijbel tegen, dat Jezus de geest van de vrouw mannelijk maakt zodat ze naar de hemel kunnen is absurd. Goed maakte man en vrouw en zag dat het goed was. Dat heet toetsen aan het woord, de bijbel is de toetssteen.quote:Op zondag 9 maart 2025 16:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Is dit serieus ... of wat zijn we aant doen gast
En weer, zoals ik wel vaker zie bij mensen die christelijk zijn, zit ik tientallen vragen te beantwoorden, maar krijg ik niets terug omdat de vragen wellicht niet te beantwoorden zijn omdat het zichzelf ridiculiseert. Ik bedoel; lachen om een aantal phrases in Thomas, maar wel geloven in Genesis op een letterlijke manier?
Dus je toetst zaken aan de bijbel, omdat je de bijbel als maatstaf neemt voor waarheid?quote:Op zondag 9 maart 2025 16:57 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik had het opgezocht en een stukje gelezen, het spreekt de rest van de bijbel tegen, dat Jezus de geest van de vrouw mannelijk maakt zodat ze naar de hemel kunnen is absurd. Goed maakte man en vrouw en zag dat het goed was. Dat heet toetsen aan het woord, de bijbel is de toetssteen.
Waarom wordt de leugen meer gewenst en wordt het vrijwillig naar het kruis gaan (naar jesaja 53) voor onze bestwil zonder er zelf iets voor te hoeven doen, voor eeuwig leven, verworpen? Het wordt net zo weggewenst als de vrucht van kennis werd begeerd, niet op eigen initiatief, want de goede boom van onsterfelijk was vrij beschikbaar.
Iemand die de woorden van Jezus een andere betekenis geeft leest het niet nauwkeurig en heeft eigen ideeën of vooroordelen.
Thomas is wat ze noemen een pseudepigraph, niet geschreven door aan wie het is toegeschreven, en is één van vele https://www.blueletterbib(...)don_stewart_1223.cfm
Zo werd bepaald dat veel teksten er niet bijhoren, het verkondigt iets anders en een andere geest, dat is duidelijk te merken aan het evangelie van Thomas.quote:Op zondag 9 maart 2025 16:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus je toetst zaken aan de bijbel, omdat je de bijbel als maatstaf neemt voor waarheid?
Ja, mensen neigen naar de macht van hekserij / toverij. De bijbel vertelt daar wat geschiedenis over. Is vandaag de dag niet veel anders, in Hollywood (=heksenstaf), in Afrika en culturen met een witch-doc bijvoorbeeld.quote:Op zondag 9 maart 2025 16:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus je toetst zaken aan de bijbel, omdat je de bijbel als maatstaf neemt voor waarheid?
Verder, heeft de bijbel op zichzelf al zéér veel contradicties en tovenarij erin staan, dus daar is Thomas niet persee voor nodig hoor.
Door wie is dat bepaald? Het werd namelijk exact in die periode geschreven.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Zo werd bepaald dat veel teksten er niet bijhoren, het verkondigt iets anders en een andere geest, dat is duidelijk te merken aan het evangelie van Thomas.
De bijbel zit vol met toverij en hekserij: mensen die uit de dood opstaan, op water lopen, water in wijn veranderen, etc. etc. Heel griezelig allemaal.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ja, mensen neigen naar de macht van hekserij / toverij. De bijbel vertelt daar wat geschiedenis over. Is vandaag de dag niet veel anders, in Hollywood (=heksenstaf), in Afrika en culturen met een witch-doc bijvoorbeeld.
Dat zijn wonderen die peanuts zijn om te doen voor God, een normaal mens kan het niet, ook niet met heksenkaas. Elk van die wonderen heeft een geestelijke betekenis, Petrus liep ook op water totdat hij niet meer keek naar Jezus maar naar het chaotisch water.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:12 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De bijbel zit vol met toverij en hekserij: mensen die uit de dood opstaan, op water lopen, water in wijn veranderen, etc. etc. Heel griezelig allemaal.
Niet als maatstaf voor de waarheid maar als woord van God die niet liegen kan en Jezus Christus aan ons wil openbaren, en met die conclusie, nl dat het betrouwbaar en waar is, kun je leugen onderscheiden.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:09 schreef Mijk het volgende:
[..]
Door wie is dat bepaald? Het werd namelijk exact in die periode geschreven.
En neem jij de bijbel als maatstaf vd waarheid?
De bijbel blijft een toverboek vol verhalen met heksenstreken. Het is je reinste ketterij.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat zijn wonderen die peanuts zijn om te doen voor God, een normaal mens kan het niet, ook niet met heksenkaas. Elk van die wonderen heeft een geestelijke betekenis, Petrus liep ook op water totdat hij niet meer keek naar Jezus maar naar het chaotisch water.
Dit is een voorbeeld van hekserij
1Sa 28:7 SV Toen zeide Saul tot zijn knechten: Zoekt mij een vrouw, die een waarzeggenden geest heeft, dat ik tot haar ga, en door haar onderzoeke. Zijn knechten nu zeiden tot hem: Zie, te Endor is een vrouw, die een waarzeggenden geest heeft.
In context klopt het prima, als je vanuit puur bewustzijn leeft en dus niet meer voor ego, doe je automatisch "goed" voor het collectief, dat is waar t stuk van 16 op doelt.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:11 schreef Alarmonoff het volgende:
Mattheus 5:14 zie je een hindoeleer in, maar eigenlijk zou je de context moeten opzoeken voordat je een conclusie trekt. Het licht wordt goedheid mee bedoeld.
Hoeveel weet je van noorse mythologeiquote:Op zondag 9 maart 2025 17:25 schreef Alarmonoff het volgende:
Vind hindoeïsme en andere mythologie zoals de Noorse wel fascinerend, moet oppassen dat ik me niet laat meeslepen.
In de Edda staat dat Wotan een mens was die uit het turkse troje komt.
Dan bedoelen ze, wat maak jij ervan met jouw kennis.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:26 schreef Mijk het volgende:
[..]
In context klopt het prima, als je vanuit puur bewustzijn leeft en dus niet meer voor ego, doe je automatisch "goed" voor het collectief, dat is waar t stuk van 16 op doelt.
Als men zegt "kun je jouw licht daarover laten schijnen", wat bedoelen ze dan, je goedheid? of je aandacht (awareness?).
Licht, in spirituele geschriften, wijst vrijwel áltijd op bewustzijn/inzicht/ontwaken, zo zie je ook meermaals in Johannes terug... dat gaat niet over goedheid, of naja, indirect wel natuurlijk, om bovenstaande.
Was hierin begonnenquote:
Exact.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:38 schreef Alarmonoff het volgende:
Licht in de bijbel betekent waarheid, openbaring van waarheid
Het heeft niks metafysisch of filosofisch, licht in de bijbel is meer down to earth.quote:Op zondag 9 maart 2025 17:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact.
Licht = Waarheid = God = Bewustzijn = Het Absolute = Het Ene = Het Oorspronkelijke Zijn = De Ultieme Werkelijkheid = Dat Wat Is
"God is licht en in Hem is geheel geen duisternis." 1 Johannes 1:5quote:Op zondag 9 maart 2025 18:02 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het heeft niks metafysisch of filosofisch, licht in de bijbel is meer down to earth.
Hier gaat het over de hemel.
1Ti 6:14-16 SV 14 Dat gij dit gebod houdt, onbevlekt en onberispelijk, tot op de verschijning van onzen Heere Jezus Christus; 15 Welke te Zijner tijd vertonen zal de zalige en alleen machtige Heere, de Koning der koningen, en Heere der heren; 16 Die alleen onsterfelijkheid heeft, en een ontoegankelijk licht bewoont; Denwelken geen mens gezien heeft, noch zien kan; Welken zij eer en eeuwige kracht. Amen.
De bijbelse God heeft anders best een groot Ego.quote:Op zondag 9 maart 2025 18:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
"God is licht en in Hem is geheel geen duisternis." 1 Johannes 1:5
Ook hier een uitbeelding pure dualiteit.
God = zuiver bewustzijn/waarheid
Duisternis = ego/illusie (Maya)
Waarheid = God = Bewustzijn = Het Absolute.
Dit staaft ook heel hard "Advaita Vedanta", en dus non-duality. Dus áls God het pure licht is, zonder duisternis, betekent dat ook non-duality. Dát wat hindu óók uitdraagt, dé kernboodschap van de religie, en zo geldt dat voor allemaal.
quote:Op zondag 9 maart 2025 16:57 schreef Alarmonoff het volgende:
Thomas is wat ze noemen een pseudepigraph, niet geschreven door aan wie het is toegeschreven, en is één van vele https://www.blueletterbib(...)don_stewart_1223.cfm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |