Hier staat duidelijk dat Jezus uit de vaderen (de aartsvaders) is voortgekomen. Een mens heeft voorouders. God niet. Tenminste niet de bijbelse God. Dat hier staat dat Jezus, God boven alles is wijst er dus niet op dat dit letterlijk genomen dient te worden, God heeft immers geen voorouders. Het wijst erop dat Jezus een mensenzoon is. Een titel zoals Jezus zichzelf ook noemt.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Romeinen 9:5Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
En er zijn nog talloze andere verzen die hetzelfde stellen. Dus ik vind dat een onhoudbare stelling van je.
Het met een niet-jood pascha vieren, maar ook de oproep om de blijde boodschap te verspreiden is wat anders.quote:Leviticus 24:22Voor u geldt één recht, zowel voor de vreemdeling als voor de ingezetene, want Ik ben de HEERE, uw God.
Exodus 12:48Als er nu een vreemdeling bij u verblijft en als die voor de HEERE het Pascha wil houden, laat dan al wie mannelijk is bij hem, besneden worden. Dan mag hij naar voren komen om het Pascha te houden, en zal hij zijn als een ingezetene van het land. Niemand echter die onbesneden is, mag ervan eten.
49Eén wet is er voor de ingezetene en voor de vreemdeling die te midden van u verblijft.
18En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.
Het idee dat het OT dus alleen geschreven zou zijn voor of betrekking zou hebben op de Israëlieten, is dus wat mij betreft een onhoudbare stelling. De Israëlieten zijn door God uitverkoren om kennis over de Heer en Zijn messias te verspreiden. Dat is wat ik uit de tekst opmaak.
Ik wil je vragen om het artikel te lezen in de post hierboven. Anders gaan we langs elkaar heen praten.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik vind dat onbegrijpelijk in het licht van verzen als deze:
18 Daarom dan probeerden de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen het gebod van de sabbat brak, maar ook zei dat God Zijn eigen Vader was, en daarmee Zichzelf aan God gelijkmaakte.
1In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.
5Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.
17En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
enz.
Ik kan je nog een hele reeks verzen geven, maar ik weet dat je dit gewoon ontkent.
En daarmee heeft antwoorden op de rest ook geen zin. Als je de goddelijkheid van Jezus onkent, en dus dat God Zijn liefde en vriendschap voor de mensheid heeft gemanifesteerd door voor die mensheid te sterven, ontken je voor mij de hele bijbelse boodschap en kun je overal naar believen allerlei rare dingen in lezen.
Dit is puur menselijke invuling op basis van een beperkte lezing. De tekst zegt dat Jezus God is. Jezus liet zich a anbidden. Stelde zichzelf gelijk aan de Vader. Gaf zichzelf dezelfde naam als de Vader. Zei dat Hij bestond voordat Abraham was. In het licht van deze en vele andere verzen over hetzelfde, dient deze tekst letterlijk te worden genomen: Jezus is God. En Jezus is inderdaad geboren als mens, dat is het hele punt van het Christelijke geloof nu juist, God heeft de mens gered door zelf een mens te worden, waardoor de mens het leven opnieuw kon krijgen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hier staat duidelijk dat Jezus uit de vaderen (de aartsvaders) is voortgekomen. Een mens heeft voorouders. God niet. Tenminste niet de bijbelse God. Dat hier staat dat Jezus, God boven alles is wijst er dus niet op dat dit letterlijk genomen dient te worden, God heeft immers geen voorouders. Het wijst erop dat Jezus een mensenzoon is. Een titel zoals Jezus zichzelf ook noemt.
God is hier simpelweg de zoveelste titel die aan Jezus gegeven wordt.
Toen het fictieve karakter Andy Lippincott in een strip van Garry Trudeau vlak voordat hij aan Aids stierf, kort na of tijdens het horen van Pet Sounds, opschreef dat Brian Wilson, God is wil dat natuurlijk niet zeggen dat Brian Wilson daadwerkelijk God is. Het wil zeggen dat Andy dit, volgens zijn bedenker Garry, Brian op dat moment zo zag. De ervaring van het luisteren naar het Pet Sounds album moet als een product dat rechtstreeks uit de hemel komt geklonken hebben.
We zien dit eigenlijk in alle teksten terugkomen waarin christenen lezen dat Jezus, God is. Zoals bijvoorbeeld in Johannes 20.28 waarin Thomas, Jezus God noemt.
Ook dit artikel is puur menselijk geredeneer. Het pakt een paar verzen en leest die vanuit een bepaald oogpunt, en trekt er bepaalde conclusies uit. Maar dat zijn niet automatisch de enige mogelijke conclusies of de enige juiste.quote:
Vreemdelingen waren vrij om zich bij het Joodse volk aan te sluiten. Zo trok er ook uit Egypte een hele 'gemengde menigte' met de Joden mee uit Egypte. Die moesten allemaal Gods wet volgen. Het Joodse volk was de vervulling van de belofte die aan Abraham werd gedaan dat uit Hem de messias geboren zou worden, en dat alle volkeren der aarde in Hem gezegend zouden worden. Die belofte vormt de basis voor het verbond met de Joden, en dat diende dus een veel groter doel dan de Joden alleen. Verder evangeliseerden de Joden wel degelijk, daarom dat er ook al allerlei synagogen in het Romeinse Rijk die Paulus steeds als eerste bezocht op zijn reizen. Het volk Israël was opgericht om kennis over de Heer te verspreiden. Het koninkrijk bevond zich op de handelsroute tussen Egypte, Babylon, Griekenland, Perzië, en was daarmee uitermate praktisch gelegen om allerlei volkeren aan Yahweh bloot te stellen. Dus wat mij betreft je negeer je allerlei cruciale gegevens om tot je conclusie te komen.quote:Het met een niet-jood pascha vieren, maar ook de oproep om de blijde boodschap te verspreiden is wat anders.
Dat wil niet niet zeggen dat de teksten waarin deze oproepen staan geschreven zijn voor niet-joden of lieden buiten de groep waartoe de geadresseerden behoren. Laat staan het veelvoud aan teksten waarin een dergelijke oproep niet staat.
Nergens staat er in de bijbel dat betreffende teksten decennia of eeuwen na het opschrijven ervan in een verzameling boeken gebundeld moeten worden en dat deze verzameling verspreid dient te worden onder niet-ingewijden. Dat er in een enkele tekst staat dat de blijde boodschap (even los van de vraag wat die blijde boodschap dan inhoudt) verspreidt dient te worden wil absoluut niet zeggen dat dit voor een bundeling boeken geldt die op dat moment nog niet gebundeld was waarvan er zelfs boeken bij zaten die op dat moment nog geschreven moesten worden.
mens te worden, waardoor de mens het leven opnieuw kon krijgen.[/quote]quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is puur menselijke invuling op basis van een beperkte lezing. De tekst zegt dat Jezus God is. Jezus liet zich a anbidden. Stelde zichzelf gelijk aan de Vader. Gaf zichzelf dezelfde naam als de Vader. Zei dat Hij bestond voordat Abraham was. In het licht van deze en vele andere verzen over hetzelfde, dient deze tekst letterlijk te worden genomen: Jezus is God. En Jezus is inderdaad geboren als mens, dat is het hele punt van het Christelijke geloof nu juist, God heeft de mens gered door zelf een
Met menselijke invulling bedoel ik dat er niet vanuit de geschrften geredeneerd wordt, maar op basis van andere, door mensen bedachte standaarden en ideeën. Ik vind dat erg sterk doorschemeren in je eigen redenering en die in het artikel. Ik kijk zelf liever naar alle relevante verzen om tot een conclusie te komen in plaast van mijn eigen creatieve voorstellingsvermogen erop los te laten.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 21:11 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Als je de mening van een ander afdoet als een menselijke invulling op basis van een beperkte lezing dan moet je zelf natuurlijk niet op de proppen komen met een menselijke invulling op basis van een lezing die nog beperkter is.
Waar zie jij bijvoorbeeld in de bijbel staan dat Jezus als God aanbeden wordt. Dit er van maken is juist een invulling op basis van een zeer oppervlakkige lezing.
Hier wordt het woord 'proskuneo' voor gebruikt dat zoiets betekent als; de hand kussen, voor iemand knielen, iemand vereren. Dat er in de bijbel zou staan dat Jezus aanbeden wordt wil niet zeggen dat Jezus, God is. Het wil zeggen dat hij vereert wordt.
Helaas kom ik de komende 2 weken nauwelijks online. Later weer verder.
Dit zegt mij dus helemaal niets als het gaat om de drie-eenheid..quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik vind dat onbegrijpelijk in het licht van verzen als deze:
18 Daarom dan probeerden de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen het gebod van de sabbat brak, maar ook zei dat God Zijn eigen Vader was, en daarmee Zichzelf aan God gelijkmaakte.
1In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
4 In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen.
5Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.
17En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
Het omgekeerde: uit een paar historisch betwistbare teksten, een interpretatie die uit teleurstellingen voortkomt en geschriften die door mensen eeuwen later in elkaar geflanst zijn, een moralistische, politieke, sociale en ethische overtuiging ophangen, is "een rare conclusie trekken".quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je de goddelijkheid van Jezus onkent, en dus dat God Zijn liefde en vriendschap voor de mensheid heeft gemanifesteerd door voor die mensheid te sterven, ontken je voor mij de hele bijbelse boodschap en kun je overal naar believen allerlei rare dingen in lezen.
die geschriften zijn ook gewoon menselijke invulling, en ze lezen en interpreteren is, menselijke invullingquote:Op zaterdag 8 maart 2025 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met menselijke invulling bedoel ik dat er niet vanuit de geschrften geredeneerd wordt, maar op basis van andere, door mensen bedachte standaarden en ideeën.
je eigen invullingquote:Ik vind dat erg sterk doorschemeren in je eigen redenering en die in het artikel. Ik kijk zelf liever naar alle relevante verzen om tot een conclusie te komen
dus jij leest zonder voorstellingsvermogen?, je vult niets in?quote:in plaast van mijn eigen creatieve voorstellingsvermogen erop los te laten.
Stuk voor stuk invullingen door verschillende schrijvers die jaren later iets op papier zetten.quote:We lezen in Mattheus 28 9Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem.
11En toen zij in het huis kwamen, vonden zij het Kind met Maria, Zijn moeder, en zij vielen neer en aanbaden Het. Zij openden hun schatkisten en brachten Hem geschenken: goud en wierook en mirre.
28En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Enzovoorts.
Als Jezus niet God was geweest, had Hij Thomas en de mensen die Hem aanbaden daar zeker op aangesproken.
Door een ervaring gelooft hij nu in de bijbelse God en Christus, bij zulke ervaringen ervaren ze (het spreken van) God zelf en deze guru ervoer heiligheid, hij is niet meer egodood en z'n discipelen volgen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:01 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ten eerste, geloven Hindu's hetzelfde als christenen al verwoorden ze het anders.
Ten tweede, "SHOCKING AND WHY IT WAS FILMED" -- staged.
next plz
Ervaringen zijn per definitie slechts subjectief. Je kan het daarom niet verheffen tot (wetenschappelijke) kennis. Je kan wel de achterliggende psychologische processen van die ervaringen wetenschappelijk onderzoeken. Zo kan je nagaan waarom mensen geloven in bovennatuurlijke opperwezens.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:10 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Door een ervaring gelooft hij nu in de bijbelse God en Christus, bij zulke ervaringen ervaren ze (het spreken van) God zelf en deze guru ervoer heiligheid, hij is niet meer egodood en z'n discipelen volgen.
Mensen zijn gevoelig voor ervaring.
Als ze het zelfde geloven dan maakt het niet uit dat hij bekeerd is en dan werden er geen christenen vervolgd, dat is de reden dat het gezicht geblurd is.
Zo zijn er ook tig andersom, neem Alan Watts, was Christen, werd Tao/Advaita, dóór ervaring.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:10 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Door een ervaring gelooft hij nu in de bijbelse God en Christus, bij zulke ervaringen ervaren ze (het spreken van) God zelf en deze guru ervoer heiligheid, hij is niet
meer egodood en z'n discipelen volgen.
Mensen zijn gevoelig voor ervaring.
Als ze het zelfde geloven dan maakt het niet uit dat hij bekeerd is en dan werden er geen christenen vervolgd, dat is de reden dat het gezicht geblurd is.
SPOILER: Aardige lecture van hem - Nature of GodOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; overigens ben ik van mening dat héél weinig mensen die een bepaalde religie aanhangen het doorgronden, dit is vooral vanwege harde dogma's, dwang, je identiteit en geloof is bepaald voordat je geboren bent en afhankeiljk van wáár je geboren bent. En ja, sommige mensen bekeren tot een ander geloof (omdat het dáár ook te halen is), maar ik twijfel sterk hoeveel % van religieuze mensen daadwerkelijk weten waar dit over gaat.
Edit2; overigens ben ik hier niet om het Hinduism te propageren ofzo, maar voor mij is dit 1 vd best beschreven leren van hoe dit hele (psychologische) fenomeen werkt,zo ook Buddhisme, Hermetisme. Ik ben geen Hindu ofzo he. Ik heb ook totaal niets tegen mensen die een ander geloof aanhanegn, maar Dogma, Dwang (wat je zéér veel ziet) en "superioriteit" >> "wij zijn de enigen juiste", dáár heb ik moeite mee, want dat alleen al laat zien dat je ego aant werk is, en ironisch genoeg, is dát juist waar de leren over gaan; die doorzien/loslaten/kwijtraken.Totale zelf-acceptatie, door vrede te vinden met shadow. Individuation noemde Jung dit.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 09-03-2025 12:45:20 ]As above, so below.
quote:Op zondag 9 maart 2025 12:25 schreef Mijk het volgende:
Oke, vooruit....
[..]
Zo zijn er ook tig andersom, neem Alan Watts, was Christen, werd Tao/Advaita, dóór ervaring.
Ram Dass, former Christen, werd Hindu dóór ervaring (door LSD zelfs).
William Blake...
Dus ja, zegt het iets over de waarheid, of zegt het gewoon dat de ene leer je dáár bracht waar je dat niet in de andere leer op die manier interpreteerde?
Idd, mensen zijn gevoelig voor ervaring.
Even een aantal dingen omdat ik hem toch maar even helemaal gekeken heb om dit gesprek te voeren, ondanks de zware clickbait en staged setting. Waarom is deze "guru" zelf niet blurred?
"Ze waren toevallig met een filmploeg bij iemand die net een droom had gehad om naar die toren te komen de volgende dag." Dát is al een kans van ... nou zeg jij t maar.
Wie is deze man, deze Maharishi (dit is een titel voor een Rishi (ziener) maar dan een grotere titel dan Rishi), ik hoor geen naam, ik ken hem verder niet en blijkbaar begrijpt hij ook zn eigen religie (Hindu) niet. Er wordt gevraagd of hij een god is, hij zegt nee, en daarna zegt hij in Boswana te geloven als god, dat is geen god uit het Hinduisme, dit wordt meermaals gezegd. We weten totaal niet wie deze man is, er staat geen naam bij, er wordt gezegd dat hij een "Maharishi" is en thats it.
Het verhaal is dus dat ze beiden Jezus in een droom tegen komen, die hen naar die tempel stuurt en dan elkaar daar ontmoeten die dag. Tegen de zgn "Guru" wordt dan gezegd dat er 1 god is... dat weten zij ook, polytheisme zit anders in elkaar dan men denkt, heel anders. En dit is ook vaak hoe infantiel deze discussie wordt tussen mensen, want íedereen met een beetje kennis over het Hinduisme slaat dat monotheisme versus polytheisme direct plat. Als we over het equivalent praten van de "Christelijke God", dan spreken Hindu's over Brahman, en Brahman ONLY. Geen boswana, geen guru's die zgn verbaasd zijn dat er maar 1 god is, en al helemaal niet één gesprek waarna iemand overtuigd is terwijl hij vlak daarvoor om een Bijbel vroeg die niemand hem kon geven. Álle andere goden in deze leer, verwijzen naar datgeen waar we dagelijks mee te maken hebben, bepaalde fenomenen.
Het is een heel wankel verhaal, wel mooie christelijke propaganda.
Goed, nu zijn er wél gevallen bekend van Hindu's met status, die bekeerd zijn naar het Christendom. Rahil Patel bijvoorbeeld is er 1 van, maar waar hij vandaan kwam was best een extremistische Hindu-leer, die hard waarheden oplegt, zoiets wat behoorlijk wat religies doen en dat vormt de cloak. Als je al iets tegen je zin in gaat moeten leren, dan kom je er nooit, en zo was het bij hem. Dus ja, als je dan in het christendom wél resonantie krijgt met wat je al weet vanuit je hindu, en je ziet dat dat op die plek in het christendom dan wat vriendelijker is dan de extremistische leer waar hij vandaan kwam, dan kan dat prima resoneren.
En zo heb je bijv Ram Dass, die wereldberoemd is omdat het een psychedelic pioneer is, en Hindu werd vanuit Christen.
En Alan Watts, die ook werelberoemd is voor zijn doorgronding van de Oosterse leren, Tao/Hindu/Buddhism.
Ik weet niet welke geboren Hindu's ook wereldberoemd zijn geworden voor de doorgronding van het christendom en of ze bestaan. Maargoed, beide kanten op is denkbaaar, het zegt niet zo gek veel over de leren. Het laat imo nóg beter zien dat het in beide leren te vinden is als mensen switchen.
[ afbeelding ]
Nog een paar aardige quotes van Watts;
Jesus was not the man he was as a result of making Jesus Christ his personal saviour.
We're all God in disguise. Jesus found that out, and they crucified him for saying so.
-Alan WattsJij noemt het christenpropaganda, een andere optie is voor jou geen optie dus dat begrijp ik.SPOILER: Aardige lecture van hem - Nature of GodOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit; overigens ben ik van mening dat héél weinig mensen die een bepaalde religie aanhangen het doorgronden, dit is vooral vanwege harde dogma's, dwang, je identiteit en geloof is bepaald voordat je geboren bent en afhankeiljk van wáár je geboren bent. En ja, sommige mensen bekeren tot een ander geloof (omdat het dáár ook te halen is), maar ik twijfel sterk hoeveel % van religieuze mensen daadwerkelijk weten waar dit over gaat.
Edit2; overigens ben ik hier niet om het Hinduism te propageren ofzo, maar voor mij is dit 1 vd best beschreven leren van hoe dit hele (psychologische) fenomeen werkt,zo ook Buddhisme, Hermetisme. Ik ben geen Hindu ofzo he. Ik heb ook totaal niets tegen mensen die een ander geloof aanhanegn, maar Dogma, Dwang (wat je zéér veel ziet) en "superioriteit" >> "wij zijn de enigen juiste", dáár heb ik moeite mee, want dat alleen al laat zien dat je ego aant werk is, en ironisch genoeg, is dát juist waar de leren over gaan; die doorzien/loslaten/kwijtraken.Totale zelf-acceptatie, door vrede te vinden met shadow. Individuation noemde Jung dit.
In de bijbel staat een soortgelijk verhaal in Handelingen, waarbij de centurion en zn huishouden tot geloof komen, en een soortgelijke date maakt van Paulus de christenvervolger een apostel die in de synagogen verkondigde dat Jezus de Messias is, door hem is het Christendom zo wijdverspreid, niet door Petrus, hij was aangesteld om de kleine kudde te weiden, dus hij bleef in Jeruzalem en is nooit naar Rome gegaan.
Ik noem wat je aanhaalt new age propaganda en het herhaalt de woorden/leer van de shlang, je zult als God zijn, antwoord van Eva geldt nogsteeds 'de slang heeft me misleid' maar de ogen waren wel opengegaan en zoals ze waarnamen, hun nieuwe bewustzijn, zo nemen wij nu nogsteeds waar, daarom zoekt men iets beters dat ons eruit verlost, 'ego' brengt ellende, maar de oplossing is bewezen in het kruis en niet in het diepste zelf wat voor een handjevol gevonden wordt en weggelegd is.
Ik geloof Ali wat betreft zijn ervaring met, conclusie over en verlossing van psychedelica en aanverwante spiritualiteit, zijn getuigenis is een van duizenden die te vinden zijn en van hem hoor je het uit eerste hant.
Wat leert de bijbel, Jezus en evangelie op het gezicht en niet onderliggend, volgens jou (niet volgens iemand die zijn mening erover schreef)?
Joh 7:17 SV Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek.
Luk 20:21 SV En zij vraagden Hem, zeggende: Meester, wij weten, dat Gij recht spreekt en leert, en den persoon niet aanneemt, maar den weg Gods leert in der waarheid.God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
1. We weten niet wie die man isquote:Op zondag 9 maart 2025 13:18 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Jij noemt het christenpropaganda, een andere optie is voor jou geen optie dus dat begrijp ik.
quote:In de bijbel staat een soortgelijk verhaal in Handelingen, waarbij de centurion en zn huishouden tot geloof komen, en een soortgelijke date maakt van Paulus de christenvervolger een apostel die in de synagogen verkondigde dat Jezus de Messias is, door hem is het Christendom zo wijdverspreid, niet door Petrus, hij was aangesteld om de kleine kudde te weiden, dus hij bleef in Jeruzalem en is nooit naar Rome gegaan.
Ik noem wat je aanhaalt new age propaganda en herhaalt de woorden van de shlang, je zult als God zijn, antwoord van Eva geldt nogsteeds 'de slang heeft me misleid' maar de ogen waren wel opengegaan en zoals ze waarnamen, hun nieuwe bewustzijn, zo nemen wij nu nogsteeds waar, daarom zoekt men iets beters dat ons eruit verlost, 'ego' brengt ellende, maar de oplossing is bewezen in het kruis en niet in het diepste zelf wat voor een handjevol gevonden wordt en weggelegd is.
Ik geloof Ali wat betreft zijn ervaring met, conclusie over en verlossing van psychedelica en aanverwante spiritualiteit, zijn getuigenis is een van duizenden die te vinden zijn en van hem hoor je het uit eerste hant.
Wat leert de bijbel, Jezus en evangelie op het gezicht en niet onderliggend, volgens jou (niet volgens iemand die zijn mening erover schreef)?
Joh 7:17 SV Zo iemand wil Deszelfs wil doen, die zal van deze leer bekennen, of zij uit God is, dan of Ik van Mijzelven spreek.
Luk 20:21 SV En zij vraagden Hem, zeggende: Meester, wij weten, dat Gij recht spreekt en leert, en den persoon niet aanneemt, maar den weg Gods leert in der waarheid.
Ze hadden beiden een droom, en de christelijke partij besloot om het te controleren met camera in de hand om het te documenteren.quote:Op zondag 9 maart 2025 13:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
1. We weten niet wie die man is
2. Hij heeft het over een niet bestaande god in Hindu.
3. Er is toevallig een camera ploeg bij op de dag dat hij die droom had.
4. Waarom is hij zelf niet blurred?
5..... waarom probeer ik dit uberhaupt...
Dit is toch niet eens een begin van een reactie op wat ik postte?
[..]
Ja, het is een niemand, het is niet eens duidelijk dat die kerel een hindu is, laat staan een Maharishi, die verwart z'n Brahman echt niet met "Boswana" hoor lol.quote:Op zondag 9 maart 2025 13:59 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ze hadden beiden een droom, en de christelijke partij besloot om het te controleren met camera in de hand om het te documenteren.
We weten niet wie de guru was, we weten van de meeste mensen niet wie het is, het is een niemand, en heeft waarschijnlijk alleen naam bij zijn discipelen, net als de zoon van God 2k jaar geleden.
Ik weet niet hoe ik inhoudelijk zou moeten reageren op hindu biased doctrine.
Klopt, en dat is wat sterk het plaatje daar van Alan Watts zegt, en de quotes eronder.quote:Het is 'mutually exclusive' aan bijbels geloof van Christus.
Er zijn toch een miljoen goden in hindoeďsme? Hij zegt geen boswana het klinkt als basone, basona. Misschien is het een avatar of guru die alleen daar bekend is.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja, het is een niemand, het is niet eens duidelijk dat die kerel een hindu is, laat staan een Maharishi, die verwart z'n Brahman echt niet met "Boswana" hoor lol.
[..]
Klopt, en dat is wat sterk het plaatje daar van Alan Watts zegt, en de quotes eronder.
Exclusief vanwege een persoon die dit doorzag, snapte hoe dit wertke in een vroeg stadium (overigens was Buddha 400 jaar eerder ermee, maargoed), niet omdat "anderen dat niet zouden kunnen".
Het verschil erin zit, dat Jezus wordt aanbeden als God, Buddha dit gewoon beter verwoordde. Centralized religie altijd een machtsinstrument is en daar komt de meeste ellende vandaan (cloak).
Nu wist Jezus natuurlijk prima hoe dit werkte, ik denk ook zelf dat het vóóral door de kerk (/vaticaan) verdraaid is om de macht te behouden, ook om bijv meerdere Gospels uit de zgn "canon" te laten... wie bepaalde dan wat canon is en wat niet... en zo kun je vele vraagtekens zetten bij hoe dit door de eeuwen (millennia zelfs) heen gegaan is.
Edit, ik ben overigens wel nieuwsgierig waarom Jezus een Jood was en het Jodendom stevig bestudeerde, waarom zou je dat doen als je alwetend bent , omdat je (zoon van?) God bent? Het is heel vreemd om daar een groot deel van je beginfase van je leven aan te wijden als je zelf "de verlosser" bent.
Dat is een beetje hetzelfde als een recept schrijven voor anderen, terwijl je chefkok bent en alles uit je hoofd weet, en dan je eigen recept gaat lezen om te begrijpen hoe je t moet maken. En zelfs dit is nog een zacht uitgedrukte metafoor.
Dat is ook geen Hindu god, zoals ik in bovenstaande post uitgelegd heb, gaat het niet om een miljoen goden.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Er zijn toch een miljoen goden in hindoeďsme? Hij zegt geen boswana het klinkt als basone, basona. Misschien is het een avatar of guru die alleen daar bekend is.
Exact, het IS er altijd al, ik postte net een reply hier waarin ik dit ook benoem. Het kan enkel in "het NU". (Derhalve ook de newage boeken van Tolle bijv die naar ditzelfde verwijst; "de kracht van HET NU")quote:'you get salvation in one shot' hoef je niks mystieks voor te doen maar is voor de dwazen van de wereld, het is een genadegift. Hindoes zoeken toch naar verlossing? Het is al volbracht.
Voor dit, bekijk even het Jung-stukje, hoe ego/shadow werkt, en waarom Religie Religie heet.quote:Geen egodood met als doel geen reincarnatie meer en opgaan in het niets waar je je leven dan aan toewijdt, maar egoleven in vrede met God.
Omdat er een wet is tegen bekering/dwang in India en Nepal. Je mag wél je religie kiezen, maar je mag níet mensen gaan trachten over te halen of deuren langs te gaan om zieltjes te winnen.quote:Deze raja luisterde met open oren en hart door de droom, terwijl christenen die verlossing in Christus als gift van God aan een gevallen mensheid preken gevaar lopen.
Vasana zijn met name Desires, verlangens van het ego. Ik geloof dat het letterlijk iets is van; zaadjes in iemands hoofd.quote:Op zondag 9 maart 2025 14:48 schreef Alarmonoff het volgende:
Vasana (lijkt me niet dat het hierover gaat)
https://en.wikipedia.org/wiki/V%C4%81san%C4%81
https://en.wikipedia.org/wiki/Basavaquote:Op zondag 9 maart 2025 15:07 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vasana zijn met name Desires, verlangens van het ego. Ik geloof dat het letterlijk iets is van; zaadjes in iemands hoofd.
Dit is Bhakti.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:11 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Basava
[ afbeelding ]
Basavanna, Work is worship, daar hintte de video ook naar
"are you (a guru) considered a god like basavanna?" "no i follow him , he is my god"quote:Op zondag 9 maart 2025 15:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is Bhakti.
Dan nog steeds slaat het nergens op , ik weet niet veel van deze man maar dit was een filosoof/spiritueel leider, geen God, dus als je als hindu 1 persoon aanwijst als God dan ben je onmogelijk een Maharishi. Beetje hetzelfde als Jezus aanwijzen als God.
Zodra je iets gaat "aanbidden" of "iemand op een voetstuk gaat zetten" dan is dat een vorm van hierarchie, hierarchie komt voort uit het ego, omdat het gebaseerd is op afscheiding, macht en superioriteit, en om dat te kunnen bedenken is er analytisch denkvermogen nodig.
Now incoming;
Maar dieren hebben toch ook hierarchie?
Ja klopt, maar dat is een instinctieve vorm van hierarchie die het voortbestaan van de soort bevordert, recht van de sterksten en dat zorgt ook voor het sterkste nageslacht. Prima staaltje design van de natuur (of god, of brahman, of universum, hoe je t noemen wilt).
Dit is iets anders dan wat wij doen met ego; conceptuele zelfidentificatie, een beeld wat in je hoofd zit van jezelf wat zelden klopt (zie bovenstaande link,, psyche(Jung)).
"He is my god" is een totaal buitensporige uitspraak voor een Maharishi, die zeggen dat niet. Doen ze dat wel, dan begrijpen ze ook de essentie van hun leer niet (zoals velen, in vele religies) zie Advaita Vedanta.quote:Op zondag 9 maart 2025 15:30 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
"are you (a guru) considered a god like basavanna?" "no i follow him , he is my god"
Eindelijk duidelijkheid
Niet 1 mens is God in het Hinduisme.quote:Maar mensen zijn toch god in hindoeďsme? Koeien ook.
quote:Brahman (ब्रह्मन्) is in het hindoeďsme de ultieme, onveranderlijke werkelijkheid, die het zuiver zijn en bewustzijn is. Het is dat wat op zichzelf is.
En zo zie je in Gospel of Thomas dat Jezus dat ook benoemt, maar hey, dat is Blasphemy natuurlijk, want dat is geen Canon, wél in dezelfde tijd geschreven. Men (christenen) zouden zich beter af moeten vragen wáárom dat soort evangelien uit de bijbel zijn gelaten.quote:Brahman in het hindoeďstische geloof is de absolute realiteit die de ware essentie is van alle bestaan, God . is een term die door hindoes wordt gebruikt om God of het Opperwezen te beschrijven. Het kan ook verwijzen naar het 'goddelijke bewustzijn'. Brahman is een opperste, universele geest die eeuwig en onveranderlijk is.
Verder, zijn koeien "heilig" vanwege de rust die ze uitstralen, dát is wat je als mens ook wilt. Een voorbeeld van hoe inner conflict niet zou moeten bestaan. Dáárom zijn ze heilig.quote:Enlightenment is a wave who realizes he's the ocean
https://www.marquette.edu(...)Thomas%20Lambdin.pdfquote:Op zondag 9 maart 2025 15:41 schreef Mijk het volgende:
[..]
"He is my god" is een totaal buitensporige uitspraak voor een Maharishi, die zeggen dat niet. Doen ze dat wel, dan begrijpen ze ook de essentie van hun leer niet (zoals velen, in vele religies) zie Advaita Vedanta.
[..]
Niet 1 mens is God in het Hinduisme.
God == The ALL
Zo zijn er ook behoorlijk veel uitspraken in de bijbel en/of door kerk;
"God is alomvattend"
"God is oneindig"
Ik kan ze erbij zoeken maar ik denk dat dat niet nodig is he.
Nu staat er in de bijbel ook vaker; "Wij leven IN HEM", dus God beslaat álles. Zo ook Brahman (dit is t equivalent van de Christelijke God in Hindu.)
Dus ja, mensen zijn God (dit was wat Jezus ook doorzag), maar niet 1 mens is God, God is óveral in álles aanwezig. Álles bestaat eruit. Dus als je dan één iemand aanwijst als God dan klopt dat van geen kant, en al zéker niet in Hindu termen, want daar wordt Brahman (God) wat beter uitgelegd;
[..]
[..]
En zo zie je in Gospel of Thomas dat Jezus dat ook benoemt, maar hey, dat is Blasphemy natuurlijk, want dat is geen Canon, wél in dezelfde tijd geschreven. Men (christenen) zouden zich beter af moeten vragen wáárom dat soort evangelien uit de bijbel zijn gelaten.
Jij bent God, maar God is groter dan jou.
[..]
Verder, zijn koeien "heilig" vanwege de rust die ze uitstralen, dát is wat je als mens ook wilt. Een voorbeeld van hoe inner conflict niet zou moeten bestaan. Dáárom zijn ze heilig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |