quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:35 schreef yessie234 het volgende:
Wat een verhalen er omheen nu weer, terwijl het weren van automobiliteit bij nieuw te bouwen woonwijken, alleen ingegeven is door het ruimte- en kostenbesparingsaspecten.
Wat is de aanrijd-tijd van brandweer, ambulance en politie daar?
En met spoed een monteur als de shit aan is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets bassaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Komt maar met de bakfiets of 'licht electisch voertuig'quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En met spoed een monteur als de shit aan is.
Nee mag allemaal niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:55 schreef yessie234 het volgende:
En dan wordt je aangereden door zo'n fatbike zodat je de rest van leven in een rolstoel zit, mag je dan ook niet voor je deur parkeren? Moet je dan maar verhuizen? Of van riksja-taxivervoer gebruik maken.
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:38 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn minder valide meer gebaat bij een autoluwe samenleving dan bij een autovriendelijke. Veel minder valide kunnen namelijk niet autorijden. Zij hebben meer aan betere alternatieven en ruimere stoepen dan aan parkeerplaatsen. Minder valide die wel vrijheid en zelfstandigheid krijgen van een auto zouden wel voorrang moeten krijgen. Misschien kunnen we iets bedenken als invalide parkeerplaatsen. Een bord met een p en een rolstoel bijvoorbeeld.
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.quote:Op maandag 3 maart 2025 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat een geleuter. Hij behoort niet tot de doelgroep omdat "vanwege het groen" en "auto nodig hebben" voor "de transfers" niet samengaat blijkbaar. Ook een invalide zou zoiets moeten snappen.
Ook als je invalide bent, hoe erg dat ook is kan je niet de cake hebben en tevens eten. Dat geldt voor ons allen, inclusief de invalide medemens helaas. Hoe zielig en mensonwaardig dat ook is. Gelukkig woont ie momenteel ergens. Dan moet ie het met wat minder groen doen. Het is niet anders.
Mensen zijn inventief wat dat betreft, het kost alleen zoveel meer tijd, dat vier keer met de bakfiets heen en weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 01:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat nog niet eens. Iets basaals als hoe krijg je je shit die je nodig hebt thuis?
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:30 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Aangeprate mobiliteitsarmoede als iets geweldig positiefs ervaren, best knap dat die psychologen dat kunnen.
Elk huis een ziekenhuis Dan maar? Nee, dergelijke nonsense en doorgedreven slachtofferschap heeft geen plaats imo. Er zijn alternatieve woonmogelijkheden voor zwaar gehandicapten. Het is Niet zo dat er nu opeens geen redelijke woonmogelijken voorhanden zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
Waarom zouden we mensen met een probleem waar ze zelf niks aan kunnen doen uit moeten sluiten? Ze hebben het al zwaar genoeg man.
Dan zal hij terecht in een andere wijk moeten vertoeven.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 05:45 schreef Chadi het volgende:
[..]
Deze persoon heeft een hoge dwarslaesie en is afhankelijk van derden die hem dan dat hele stuk in weer of onweer moeten vervoeren.
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het zijn vooral de autofabrikanten die er goed aan kunnen verdienen, zie de VS. De mobiliteit daar is erdoor zelfs extreem verslechterd. Goed initiatief om autoluwe wijken te introduceren, al is het maar om aan te tonen dat er alternatieven zijn.
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 06:58 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Autoluw is iets anders dan autoloos, en met het autoluw bouwen of herinrichten van wijken, is in Nederland al heel veel ervaring mee opgedaan. Deze te bouwen wijk. is wel heel erg groot.
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dikke prima wat mij betreft, ben benieuwd hoe het zal zijn met de animo er te gaan wonen en wat men Dan ervaart aan leefbaarheid in de wijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Pendora het volgende:
[..]
Aan de rand. Waar je woont is wel auto vrij.
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:08 schreef Basp1 het volgende:
En het gezever dat de luie bewoners graag voor de deur parkeren, dat is dan vergelijkbaar met grote galerij flats waar je ook 5 minuten van je voordeur tot je autodeur over doet.
Dan is in de opzet van de wijk het parkeren gescheiden van de woonfunctie.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Naar ik begrijp Komen er grote parkeergarages waar je autos kan parkeren, dus geheel autoloos is het (nog) Niet imo.
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:25 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Niemand die voor z’n plezier in zo’n flat woont.
Gelijkvloers wonen lijkt me juist een verademing eerlijk gezegd en bungalows zijn in de randstad in essentie niet te krijgen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 07:51 schreef wpor het volgende:
[..]
Dit dus, die mensen zouden als het kan vanavond nog verhuizen naar een huis met oprit. Ik ken wel wat mensen in flats/appartementen, iedereen vindt het een nadeel om ver te moeten lopen na het parkeren. Bijvoorbeeld vanwege boodschappen of kinderen.
Het is wel fijn om weinig verkeer te hebben zodat kinderen fijn op straat kunnen spelen uiteraard. Maar dit is wel heel rigoureus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |