quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragenquote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Je hebt hier in de stad enkele autovrije buurten. Je mag daar wel landen en lossen, zoals je aangeeft, maar daarna zet je de auto in de parkeergarage. Het gevolg is dat er lekker veel kinderen op straat spelen en de buurt echt levendig is, voor mij een reden om hem frequent in mijn wandelrondjes door de buurt in te passen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Dus omdat jij zonder auto kan kan de rest van de buurt dat ook wel???quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Er kan dus wel geleverd worden aan huis tegen een extra betaling?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:44 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragenof je betaalt gewoon voor de ontheffing om voor je deur te mogen leveren.
Nee voor tokkies en PVV stemmersquote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen![]()
Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
En dan zo de bewoners van de omliggende wijken vies aankijken omdat ze geen groene autoloze wijk hebbenquote:Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.
Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.
Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
Wat is inbreiding?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Wat was het ook alweer? Sukkels spreken over tactiek, professionals over logistiek?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Dit concept kan inderdaad alleen als je het als een waterbed beschouwt. Oftewel je moet extra parkeermogelijkheden aan de rand van de stad bouwen met goede OV-ontsluiting. Of extra grote parkeergarages in de appartementencomplexen met ruimte voor de laagbouw.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Doe niet zo moeilijk joh, dat komt daarna pas. Het lintje is inmiddels allang doorgeknipt, de champagneglazen geheven en de wethouder zit in de landelijke fractie.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Dat lijkt theoretisch leuk maar is dus het wensdenk gebeuren. Je moet dan ook daadwerkelijk voldoende parkeergarages bouwen en juist daar schort het altijd aan. Vervolgens wordt dat gecombineerd met een parkeernorm van 0,5 per woning terwijl de daadwerkelijke aantallen 1,5 zijn et voila gekut in je wijk en niemand kan zijn auto meer kwijt.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
En de heldt van die statushouders hebben een straat verderop een gammele Aygo (Somaliers) of megadikke BMW op Duits kenteken (Syriers) staan.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen![]()
Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
Deze shit krijg je dan:quote:Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.
Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.
Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
quote:Een olievlek
Het gebied met parkeervergunningen bleef tot 2017 beperkt tot de binnenstad en een schilletje eromheen. Maar jaar na jaar dijde het gebied uit. Neem de wijk Fatima: daar protesteerden bewoners destijds tegen de invoering van een betaald parkerenzone, maar nog geen twee jaar later smeekten ze er bijna om.
Ze werden horendol van de gratis parkeerders, zoals Interpolis-medewerkers die er ‘s morgens hun auto gratis parkeerden om met de vouwfiets naar het werk te trekken. Vervolgens werd het betaald parkeren ingevoerd en stalden sommige wijkbewoners hun auto in de naastgelegen wijk. Zo schoof het probleem telkens op en trok het betaald parkeren als een olievlek van de binnenstad naar de ringbanen.
Daar gaat het al mis. 'De gemeente wil' en bewoners hebben blijkbaar andere behoeftes die haaks staan op 'de gemeente wil'.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Anderen wel. Waarom moeten die zich dan gedragen zoals jij dat wil en wil jij bepalen hoe zij moeten leven? Waarom wil jij hun wil opleggen?quote:Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Jep, je kunt steden uitbreiden en inbreiden. In NL wil men vooral dat laatste zodat alle parken en pleinen volgebouwd worden ipv wat weilanden geschikt te maken voor woningbouw.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is inbreiding?
Een kek ambtenaren termpje voor 'verdichting'?
Ga je toch lekker bij je PVV vriendjes wonen, wat maak je je drukquote:Op maandag 3 maart 2025 12:14 schreef ReplaR het volgende:
Een hele wijk voor alleen groenlinks stemmers, ja zo blijf je gegarandeerd de grootste partij in Utrecht
Exact dit.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dit concept kan inderdaad alleen als je het als een waterbed beschouwt. Oftewel je moet extra parkeermogelijkheden aan de rand van de stad bouwen met goede OV-ontsluiting. Of extra grote parkeergarages in de appartementencomplexen met ruimte voor de laagbouw.
Groenlinks- en D66 beleid kenmerkt zich door ideologie zonder na te denken over uitvoerbaarheid. Dat krijg je met een overschot aan alfa's in de politiek.
Daar krijg ik echt weer jeuk van.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep, je kunt steden uitbreiden en inbreiden. In NL wil men vooral dat laatste zodat alle parken en pleinen volgebouwd worden ipv wat weilanden geschikt te maken voor woningbouw.
Het oorspronkelijke idee erachter is goed maar we zijn aan het doordraven.
Maar hoe komt jouw shit bij jou thuis?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:19 schreef raptorix het volgende:
Dit is juist wel een goed idee, er zijn heel veel mensen die geen auto hebben (al 52 jaar), kortom zo een wijk is voor mij juist prima.
De trein komt ook in Friesland, hoor. En Tante Beppie is bijna daarna in elk dorp te bereiken met een bus (behalve vaak op zaterdag en zondag dan).quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Groenlinks stemmer gespot hoorquote:Op maandag 3 maart 2025 12:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ga je toch lekker bij je PVV vriendjes wonen, wat maak je je druk
Ik bestel misschien 4 keer per jaar iets online, meestal kleine dingen. En autovrij betekent natuurlijk niet dat er geen autos kunnen rijden, de brandweer of ambulance moet er ook kunnen komen natuurlijk. Ik ben ook helemaal niet van mening dat je zaken autovrij moet maken, maar nieuwe dingen kun je prima autovrij bouwen, daar kiezen mensen dan zelf voor.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:29 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Maar hoe komt jouw shit bij jou thuis?
Via portals?
Busjes, vrachtwagens met bezorgers te over die zo'n auto 'vrije' wijk toch echt niet zo auto vrij maken. Want toch heeft iedereen shit nodig om te leven.
Of haal jij straks je bed met de fiets?
quote:Op maandag 3 maart 2025 12:23 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ga je toch lekker bij je PVV vriendjes wonen, wat maak je je druk
quote:
minder straten = meer woningenquote:Op maandag 3 maart 2025 12:03 schreef Stoorzendert het volgende:
"De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen."
Terwijl de afbeelding meer aan doet als een 'betonnen jungle'. En hoe kan meer dan de helft van de woningen een groen dak hebben terwijl er volgens de afbeelding enkel flats geplaatst worden?![]()
Dit wordt een op en afrijden van bezorgdiensten die met een noodgang door de wijk sjezen
Krijg je een mes tussen je ribben van MO of eindig je onder de bakfiets van Anne-Fleur?quote:Op maandag 3 maart 2025 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zo'n wijk trekt naast 1800 sociale huurwoningen voor statushouders ook een bepaald slag volk aan, lijkt me een hel om uitsluitend tussen dat soort moreel verheven wereldverbeteraars en havermelk drinkers te moeten wonen.
Ja dat soort mensen ken ik, en als ze dan wat nodig hebben bellen ze mij of ik ze even van A naar B wil brengen, of ik niet even een extra stuk wil omrijden zodat ik ze naar het station kan brengen of dat ik met de aanhanger mijn vrije zaterdag wil opgeven omdat ze naar de stort moeten, of durven te vragen of ze de auto mogen lenenquote:Op maandag 3 maart 2025 12:19 schreef raptorix het volgende:
Dit is juist wel een goed idee, er zijn heel veel mensen die geen auto hebben (al 52 jaar), kortom zo een wijk is voor mij juist prima.
Mij lijkt het een hel om naast volk zoals jou te wonen. Op elke kringverjaardag gillen over 'woke' en 'links' en hoe Geertjuh wordt tegengewerkt.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:52 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Zo'n wijk trekt naast 1800 sociale huurwoningen voor statushouders ook een bepaald slag volk aan, lijkt me een hel om uitsluitend tussen dat soort moreel verheven wereldverbeteraars en havermelk drinkers te moeten wonen.
Alsof jij ooit op verjaardagen wordt uitgenodigdquote:Op maandag 3 maart 2025 12:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mij lijkt het een hel om naast volk zoals jou te wonen. Op elke kringverjaardag gillen over 'woke' en 'links' en hoe Geertjuh wordt tegengewerkt.
Dan maar liever iets meer 'woke'.
Of nou ja, 100 keer liever eigenlijk
Goeie!!quote:Op maandag 3 maart 2025 13:00 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Alsof jij ooit op verjaardagen wordt uitgenodigd
Kringverjaardagenquote:Op maandag 3 maart 2025 12:59 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Mij lijkt het een hel om naast volk zoals joujij te wonen. Op elke kringverjaardag gillen over 'woke' en 'links' en hoe Geertjuh wordt tegengewerkt.
Dan maar liever iets meer 'woke'.
Of nou ja, 100 keer liever eigenlijk
Zo een persoon ben ik dus niet, ik zal nooit van me leven om een lift vragen, en zelfs als men het vraagt weiger ik meestal vriendelijk, tenzij ik weet dat de persoon er absoluut geen extra moeite voor hoef te doen. Daarnaast neem ik gewoon vaak de taxi omdat ik het financieel prima kan veroorloven en ik het geld op een auto uitspaar.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:59 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Ja dat soort mensen ken ik, en als ze dan wat nodig hebben bellen ze mij of ik ze even van A naar B wil brengen, of ik niet even een extra stuk wil omrijden zodat ik ze naar het station kan brengen of dat ik met de aanhanger mijn vrije zaterdag wil opgeven omdat ze naar de stort moeten, of durven te vragen of ze de auto mogen lenen
Uuh nee, incidenteel uiteraar prima enkel in het geval van nood, verder zoeken ze het maar uit
De bestelde spullen zijn af te halen bij de parkeergarage.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |