quote:Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragenquote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Je hebt hier in de stad enkele autovrije buurten. Je mag daar wel landen en lossen, zoals je aangeeft, maar daarna zet je de auto in de parkeergarage. Het gevolg is dat er lekker veel kinderen op straat spelen en de buurt echt levendig is, voor mij een reden om hem frequent in mijn wandelrondjes door de buurt in te passen.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Dus omdat jij zonder auto kan kan de rest van de buurt dat ook wel???quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Er kan dus wel geleverd worden aan huis tegen een extra betaling?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:44 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragenof je betaalt gewoon voor de ontheffing om voor je deur te mogen leveren.
Nee voor tokkies en PVV stemmersquote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen![]()
Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
En dan zo de bewoners van de omliggende wijken vies aankijken omdat ze geen groene autoloze wijk hebbenquote:Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.
Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.
Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
Wat is inbreiding?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Wat was het ook alweer? Sukkels spreken over tactiek, professionals over logistiek?quote:Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Dit concept kan inderdaad alleen als je het als een waterbed beschouwt. Oftewel je moet extra parkeermogelijkheden aan de rand van de stad bouwen met goede OV-ontsluiting. Of extra grote parkeergarages in de appartementencomplexen met ruimte voor de laagbouw.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.
Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Doe niet zo moeilijk joh, dat komt daarna pas. Het lintje is inmiddels allang doorgeknipt, de champagneglazen geheven en de wethouder zit in de landelijke fractie.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Dat lijkt theoretisch leuk maar is dus het wensdenk gebeuren. Je moet dan ook daadwerkelijk voldoende parkeergarages bouwen en juist daar schort het altijd aan. Vervolgens wordt dat gecombineerd met een parkeernorm van 0,5 per woning terwijl de daadwerkelijke aantallen 1,5 zijn et voila gekut in je wijk en niemand kan zijn auto meer kwijt.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
En de heldt van die statushouders hebben een straat verderop een gammele Aygo (Somaliers) of megadikke BMW op Duits kenteken (Syriers) staan.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen![]()
Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
Deze shit krijg je dan:quote:Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.
Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.
Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
quote:Een olievlek
Het gebied met parkeervergunningen bleef tot 2017 beperkt tot de binnenstad en een schilletje eromheen. Maar jaar na jaar dijde het gebied uit. Neem de wijk Fatima: daar protesteerden bewoners destijds tegen de invoering van een betaald parkerenzone, maar nog geen twee jaar later smeekten ze er bijna om.
Ze werden horendol van de gratis parkeerders, zoals Interpolis-medewerkers die er ‘s morgens hun auto gratis parkeerden om met de vouwfiets naar het werk te trekken. Vervolgens werd het betaald parkeren ingevoerd en stalden sommige wijkbewoners hun auto in de naastgelegen wijk. Zo schoof het probleem telkens op en trok het betaald parkeren als een olievlek van de binnenstad naar de ringbanen.
Daar gaat het al mis. 'De gemeente wil' en bewoners hebben blijkbaar andere behoeftes die haaks staan op 'de gemeente wil'.quote:Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.
Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.
Anderen wel. Waarom moeten die zich dan gedragen zoals jij dat wil en wil jij bepalen hoe zij moeten leven? Waarom wil jij hun wil opleggen?quote:Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.
Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Jep, je kunt steden uitbreiden en inbreiden. In NL wil men vooral dat laatste zodat alle parken en pleinen volgebouwd worden ipv wat weilanden geschikt te maken voor woningbouw.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:05 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat is inbreiding?
Een kek ambtenaren termpje voor 'verdichting'?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |