abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216905662
https://www.duic.nl/algem(...)-wijk-van-nederland/

quote:
Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.

De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.

‘Groen en duurzaamheid’

Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.

De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.


Parkeren kan hier niet voor de deur maar enkel in de parkeergarages rondom de wijk

POLL
pi_216905719
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.

Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216905760
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.

Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragen :') of je betaalt gewoon voor de ontheffing om voor je deur te mogen leveren.
  maandag 3 maart 2025 @ 11:45:18 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 3 maart 2025 @ 11:51:25 #5
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216905842
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.

Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.

Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.

Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_216905895
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.

Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.

Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.

Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Je hebt hier in de stad enkele autovrije buurten. Je mag daar wel landen en lossen, zoals je aangeeft, maar daarna zet je de auto in de parkeergarage. Het gevolg is dat er lekker veel kinderen op straat spelen en de buurt echt levendig is, voor mij een reden om hem frequent in mijn wandelrondjes door de buurt in te passen.
  maandag 3 maart 2025 @ 11:56:26 #7
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_216905900
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.

Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.

Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.

Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Dus omdat jij zonder auto kan kan de rest van de buurt dat ook wel???
pi_216905902
1800 sociale huurwoningen :')

Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
pi_216905905
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:44 schreef Moonversion het volgende:

[..]
Je kan die pakken laminaat, die nieuwe loungebank, salon tafel, zakken zandbakvulling of kratten met boodschappen toch gewoon van de parkeergarage naar je huis dragen :') of je betaalt gewoon voor de ontheffing om voor je deur te mogen leveren.
Er kan dus wel geleverd worden aan huis tegen een extra betaling?
In dat geval zou ik het wel ok vinden denk ik.
pi_216905961
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.

Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.

Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
pi_216905962
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen :')

Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
Nee voor tokkies en PVV stemmers ;)

Nare hokjesdenken
pi_216905971
Achterlijk plan weer.
  maandag 3 maart 2025 @ 12:03:39 #13
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_216905981
"De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen."

Terwijl de afbeelding meer aan doet als een 'betonnen jungle'. En hoe kan meer dan de helft van de woningen een groen dak hebben terwijl er volgens de afbeelding enkel flats geplaatst worden? :?

Dit wordt een op en afrijden van bezorgdiensten die met een noodgang door de wijk sjezen :')
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  maandag 3 maart 2025 @ 12:05:34 #14
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_216906016
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.

Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.

Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
En dan zo de bewoners van de omliggende wijken vies aankijken omdat ze geen groene autoloze wijk hebben :D
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  maandag 3 maart 2025 @ 12:05:35 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216906017
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.

Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Wat is inbreiding?

Een kek ambtenaren termpje voor 'verdichting'?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 3 maart 2025 @ 12:08:34 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216906051
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Wat was het ook alweer? Sukkels spreken over tactiek, professionals over logistiek?

Mooi proefballonnetje van logistiek hatende linkse stadsbesturen die leven in utopia en denken dat goederen en vreten 'zomaar' geteleporteerd worden in de huizen. Of gaat iedereen zijn ikea billy kast halen op de fiets?

Utrecht is echt een prima fietsstad he, topper, toch heeft dat ook zo zijn beperkingen en we gaan mooi zien hoe het niet moet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 3 maart 2025 @ 12:08:57 #17
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216906057
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit wordt weer een groot overlast gebeuren.
Overal inbreiding met te lage parkeernormen en wensdenken en vervolgens verbaasd zijn dat het een puinhoop wordt.

Autoluwe binnensteden sta ik in principe achter maar uiteindelijk moeten mensen ook spullen en zichzelf kunnen vervoeren.
Dit concept kan inderdaad alleen als je het als een waterbed beschouwt. Oftewel je moet extra parkeermogelijkheden aan de rand van de stad bouwen met goede OV-ontsluiting. Of extra grote parkeergarages in de appartementencomplexen met ruimte voor de laagbouw.

Groenlinks- en D66 beleid kenmerkt zich door ideologie zonder na te denken over uitvoerbaarheid. Dat krijg je met een overschot aan alfa's in de politiek.
  maandag 3 maart 2025 @ 12:10:31 #18
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216906076
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:45 schreef AchJa het volgende:
En de omliggende wijken gaan hier de wrange vruchten van plukken... Die zitten straks met de parkeeroverlast...
Doe niet zo moeilijk joh, dat komt daarna pas. Het lintje is inmiddels allang doorgeknipt, de champagneglazen geheven en de wethouder zit in de landelijke fractie.
pi_216906082
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.

Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.

Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.

Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Dat lijkt theoretisch leuk maar is dus het wensdenk gebeuren. Je moet dan ook daadwerkelijk voldoende parkeergarages bouwen en juist daar schort het altijd aan. Vervolgens wordt dat gecombineerd met een parkeernorm van 0,5 per woning terwijl de daadwerkelijke aantallen 1,5 zijn et voila gekut in je wijk en niemand kan zijn auto meer kwijt.

Ik vind wijken zonder overal blik ook mooier en stedenbouwkundig kan het ook maar het eerste waar op bezuinigd wordt zijn de voorzieningen omdat mogelijk te maken.
En dan krijg je van die wijken waar iedereen zijn auto juist in de voortuin gaat zetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 maart 2025 @ 12:13:09 #20
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216906104
quote:
1s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:56 schreef RotatoR het volgende:
1800 sociale huurwoningen :')

Wordt dus een wijk voor statushouders en GroenLinks stemmers.
En de heldt van die statushouders hebben een straat verderop een gammele Aygo (Somaliers) of megadikke BMW op Duits kenteken (Syriers) staan.

Dus dat wordt gezellig in de buurten eromheen.
pi_216906107
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 12:02 schreef Zoddie het volgende:
Ik heb altijd wel het gevoel dat dit alleen het verplaatsen van het probleem is.

Ja leuk in DIE wijk zijn geen auto's, in de wijk ernaast juist extra veel door het verbod.
En zal ook lekker zijn maandag ochten in de file bij het uitrijden van de parkeergarage.

Iedereen heeft auto's nodig, dus je vergroend verder niets, je schuift het alleen iets verder weg, maar ja gemeentebestuur kan zichzelf weer op de schouder kloppen dat ze zo deugen.
Lekker borreltje en feestje bij de opening.
Deze shit krijg je dan:
https://www.bd.nl/tilburg(...)wethouder~a7fb9ffeb/

quote:
Een olievlek
Het gebied met parkeervergunningen bleef tot 2017 beperkt tot de binnenstad en een schilletje eromheen. Maar jaar na jaar dijde het gebied uit. Neem de wijk Fatima: daar protesteerden bewoners destijds tegen de invoering van een betaald parkerenzone, maar nog geen twee jaar later smeekten ze er bijna om.
Ze werden horendol van de gratis parkeerders, zoals Interpolis-medewerkers die er ‘s morgens hun auto gratis parkeerden om met de vouwfiets naar het werk te trekken. Vervolgens werd het betaald parkeren ingevoerd en stalden sommige wijkbewoners hun auto in de naastgelegen wijk. Zo schoof het probleem telkens op en trok het betaald parkeren als een olievlek van de binnenstad naar de ringbanen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 maart 2025 @ 12:13:41 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216906115
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 11:51 schreef ieniminimuis het volgende:
Volgens mij is het idee van dit soort wijken dat er best met een auto bij een deur gekomen kan worden om te laden, maar dat het niet de bedoeling is om je auto voor de deur te hebben staan. En daarmee dus de grotere hoeveelheid verkeer te weren.

Ik snap het probleem niet, mensen zijn veel te obsessief over hun autogebruik. Hier in de wijk waar ik nu woon ook. De gemeente wil het auto luw hebben en iedereen helemaal in de stress. Wat zie ik? Hele straten vol met auto's die stil staan.

Daar gaat het al mis. 'De gemeente wil' en bewoners hebben blijkbaar andere behoeftes die haaks staan op 'de gemeente wil'.
Dan kan je wel je maakbaarheidsdramideaal doordrammen, maar dat gaat niet. Want je ziet wat het effect is.
Mensen hebben dingen te doen en naar bestemmingen te gaan, daarvoor is doorstroming 'key'.
quote:
Neem de fiets, doe de auto weg. Deel hem met de buren. Voor die ene keer dat je naar tante Beppie moet in Friesland kun je best iets anders fixen. Of een auto voor de deur hebben, omdat je anders je wekelijkse boodschappen niet thuiskrijgt? Heb je ook andere oplossingen voor.

Mij lijkt een autoloze wijk hemels. Meer groen, minder stilstaande blikken in de wijk. Ik rijd dan ook geen auto, zou het ook nooit kunnen.
Anderen wel. Waarom moeten die zich dan gedragen zoals jij dat wil en wil jij bepalen hoe zij moeten leven? Waarom wil jij hun wil opleggen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 3 maart 2025 @ 12:13:58 #23
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216906121
Dat dus.
pi_216906128
Een hele wijk voor alleen groenlinks stemmers, ja zo blijf je gegarandeerd de grootste partij in Utrecht |:)
pi_216906136
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2025 12:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat is inbreiding?

Een kek ambtenaren termpje voor 'verdichting'?
Jep, je kunt steden uitbreiden en inbreiden. In NL wil men vooral dat laatste zodat alle parken en pleinen volgebouwd worden ipv wat weilanden geschikt te maken voor woningbouw.

Het oorspronkelijke idee erachter is goed maar we zijn aan het doordraven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')