Je mist de Big Fucking Rocket:quote:Op donderdag 29 mei 2025 19:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee, het eerste idee was de Red Dragon, een gemodificeerde Dragon 2 die met een Falcon Heavy gelanceerd zou worden. Tussen 2011 en 2017 is men volop met deze ontwikkeling bezig geweest, tot men erachter kwam dat het geen haalbare kaart was om het einddoel te bereiken. Het programma is toen ook gecanceld.
Daarna werd het ITS vanaf 2016 ontwikkeld, wat resulteerde in Starship. Dit was wat na jaren research, leren en ontwikkelen gezien werd als de beste en meest haalbare methode om het doel te verwezenlijken. En is men nog steeds op die ontwikkelroute bezig.
Dus: een proces waarin je gaandeweg leert en ontwikkelt wat er daadwerkelijk nodig is om naar Mars te gaan. Waarom zou dat niet het juiste proces zijn?
Linkje.quote:In November 2005,[158] before SpaceX had launched its first rocket the Falcon 1,[159] CEO Elon Musk first mentioned a high-capacity rocket concept able to launch 100 t (220,000 lb) to low Earth orbit, dubbed the BFR.[158] Later in 2012, Elon Musk first publicly announced plans to develop a rocket surpassing the capabilities of Space X's existing Falcon 9.[160] SpaceX called it the Mars Colonial Transporter, as the rocket was to transport humans to Mars and back.[99] In 2016, the descriptor was changed to Interplanetary Transport System, as the rocket was planned to travel beyond Mars as well.[161] The conceptual design called for a carbon fiber structure,[162] a mass in excess of 10,000 t (22,000,000 lb) when fully fueled, a payload of 300 t (660,000 lb) to low Earth orbit while being fully reusable.[162] By 2017, the concept was again re-dubbed the BFR.[163]
Maar dit komt toch voort uit de opgedane ervaring hoe je uiteindelijk op de beste wijze mensen op Mars gaat zetten? Dat er al eerder ideeën waren voor een heavy lifter hoeft dat toch niet in de weg te zitten?quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je mist de Big Fucking Rocket:
[..]
Linkje.
De Red Dragon was om toch snel wat op Mars te zetten, omdat het er maar steeds niet van kwam.
Musk heeft SpaceX opgericht om de BFR te bouwen en daar mee naar Mars te gaan. En de Chinezen bouwen alles eerst na. De Lange Mars 9, die hele grote, heeft iedere paar jaar een compleet nieuwe vorm. Gewoon, om te kijken of het werkt. Zij gaan er ook van uit, dat de ontwerpers van die dingen weten waar ze mee bezig zijn. En dus niet op een bierviltje de raket uit hun jongensdromen tekenen en er wat specs naast zetten die goed klinken.quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Maar dit komt toch voort uit de opgedane ervaring hoe je uiteindelijk op de beste wijze mensen op Mars gaat zetten? Dat er al eerder ideeën waren voor een heavy lifter hoeft dat toch niet in de weg te zitten?
Daarnaast is de strategie of veronderstelde methode van China voor het uiteindelijke bereiken van Mars opvallend overeenkomstig met die van SpaceX. De nieuwste taket vertoont opvallend veel overeenkomsten met Starship. Waarom pakken zij het dsn wel op de juiste manier aan?
Dus: ze gaan kijken wat ze nodig hebben en kijken wat werkt. Het begon als drietraps-raket, maar op basis van de successen en ontwerpfilosofie van SpaceX (oa m.b.t. herbruikbaarheid, brandstofkeuze, laadvermogen etc.) is men nu volledig overgestapt en volgt men ook die koers. Het resultaat is dat de nieuwste Chinese iteratie opvallend veel overeenkomsten vertoont met Starship.quote:Op donderdag 29 mei 2025 20:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk heeft SpaceX opgericht om de BFR te bouwen en daar mee naar Mars te gaan. En de Chinezen bouwen alles eerst na. De Lange Mars 9, die hele grote, heeft iedere paar jaar een compleet nieuwe vorm. Gewoon, om te kijken of het werkt. Zij gaan er ook van uit, dat de ontwerpers van die dingen weten waar ze mee bezig zijn. En dus niet op een bierviltje de raket uit hun jongensdromen tekenen en er wat specs naast zetten die goed klinken.
Je negeert alles wat ik zeg en link. Je komt iedere keer met zoals jij graag had gewild dat het zou moeten werken.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dus: ze gaan kijken wat ze nodig hebben en kijken wat werkt. Het begon als drietraps-raket, maar op basis van de successen en ontwerpfilosofie van SpaceX (oa m.b.t. herbruikbaarheid, brandstofkeuze, laadvermogen etc.) is men nu volledig overgestapt en volgt men ook die koers. Het resultaat is dat de nieuwste Chinese iteratie opvallend veel overeenkomsten vertoont met Starship.
Dus: ontwerpen, bouwen, testen, etc. Blijkbaar is het pionierswerk van SpaceX (door een voortdurend ontwikkelproces) dusdanig succesvol dat men dat kopieert. SpaceX ontwerpt dus vanuit een doel en dat blijkt vruchten af te werpen.
Ik negeer het niet, ik reageer erop. Feit is dat China eerdere, andere opties als minder haalbaar achtte en nu het baanbrekende werk en de filosofie van SpaceX kopieert, omdat men dat als de beste optie beschouwt.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je negeert alles wat ik zeg en link. Je komt iedereen met zoals jij graag had gewild dat het zou moeten werken.
Verdiep je er eens in. Of droom lekker verder.
Aanrader.
We zullen het zien.quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ik negeer het niet, ik reageer erop. Feit is dat China eerdere, andere opties als minder haalbaar achtte en nu het baanbrekende werk en de filosofie van SpaceX kopieert, omdat men dat als de beste optie beschouwt.
Plaatje:quote:
Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op donderdag 29 mei 2025 22:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Plaatje:
[ afbeelding ]
Het staat helaas niet meer op de site van SpaceX. Zo ging de reis naar Mars er uitzien.
Dat is nou niet meer terug te vinden, maar na zijn afstuderen wilde Musk (naar eigen zeggen) "iets gaan doen met elektrische auto's, ruimteschepen of elektronisch betalen". Hij begon met dat laatste en toen bleven die andere twee over. Rond het opstarten van SpaceX vertelde hij dat hij een BFR wilde maken (afgeleid van de Big Fucking Gun uit Quake, zijn favoriete computerspelletje) om mee naar Mars te gaan. Het was toen gewoon een hele grote 1-traps raket (dus zonder booster), die kon opstijgen van de Aarde en naar Mars vliegen. Maar ja, je moet ergens beginnen, dus hij had wat mensen ingehuurd die wisten hoe je een raket moest bouwen.quote:
Ja, daarom zijn ze nu aan het uitvogelen hoe ze dat succesvol kunnen doen. Dus antwoorden vinden op die vragen. Net als de Chinezen, die de filosofie van SpaceX dusdanig plausibel achten (i.t.t. eerdere concepten), dat ze het kopiëren.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is nou niet meer terug te vinden, maar na zijn afstuderen wilde Musk (naar eigen zeggen) "iets gaan doen met elektrische auto's, ruimteschepen of elektronisch betalen". Hij begon met dat laatste en toen bleven die andere twee over. Rond het opstarten van SpaceX vertelde hij dat hij een BFR wilde maken (afgeleid van de Big Fucking Gun uit Quake, zijn favoriete computerspelletje) om mee naar Mars te gaan. Het was toen gewoon een hele grote 1-traps raket (dus zonder booster), die kon opstijgen van de Aarde en naar Mars vliegen. Maar ja, je moet ergens beginnen, dus hij had wat mensen ingehuurd die wisten hoe je een raket moest bouwen.
De eerste (Falcon) raketten waren dus gewoon hele standaard raketten, om het bedrijf van de grond te krijgen. Dat veranderde met het laten landen van de eerste trap. Dat kostte een derde van de brandstof en daarvan dachten de meeste mensen (waaronder ik) dat dat niet ging werken. Of in ieder geval niet goedkoper was. Maar dat had hij goed gezien.
Voor hem was dat de eerste stap naar die enorme SSTO (single-stage to orbit) raket, zoals de DC-X, of een single stage Sea Dragon. De BFR moest zo'n 10.000 ton wegen (het derde Starship model gaat ~7000 ton zwaar zijn), met een laadvermogen van tussen de 100 en 300 ton, al naar gelang wanneer je dat vroeg. (het eerste model Starship kon niet in LEO komen, het derde model wordt geschat op 200+ ton laadvermogen tot LEO).
Maar dat was toch wel problematisch. Uiteindelijk hebben ze er dus nog een eerste trap onder geplakt.
Misschien enige uitleg over hoe een lancering er uitziet:
Als de raket op het lanceerplatform staat, is het gewicht maximaal en de inertie helpt ook niet mee. Dus hebben de meeste raketten externe boosters, om ze op gang te helpen.
Daarna gaan ze 10 kilometer recht omhoog, om de luchtweerstand te overwinnen. Sommige raketten hebben grotere externe boosters, zodat die hier ook mee kunnen helpen.
Daarna gooien ze alle overgebleven externe boosters weg en gaan ze hun baan langzaam afbuigen, tot ze op zo'n 30 kilometer hoogte horizontaal vliegen. Tegen die tijd is de luchtweerstand (max Q) geen beperking meer. En dan gaan ze vaart maken. Dan gaat de eerste trap (dus de "booster" van een Starship) op vol vermogen.
Zo rond de 60-70 kilometer hoogte is de eerste trap opgebrand en wordt die afgeworpen. Dan gaat de tweede trap (Starship) verder met de snelheid opvoeren.
Op een hoogte van tussen de 100 en 150 kilometer is de snelheid opgelopen tot zo'n 8 kilometer per seconde en is het tijd om de omloopbaan te circuleren. Zodra dat is gebeurd, is de tweede trap ook op.
Bij de meeste andere raketten gaat dan de derde trap van start, maar bij een Starship is het daar afgelopen. De lading lossen en terug naar beneden.
En bij het afdalen moet je er dus voor zorgen dat er altijd een luchtkussen tussen het hele hete plasma en je capsule zit. Dat heeft SpaceX nog niet uitgevogeld.
Als je met een Starship naar Mars wilt, dan moet je ... ja, wat? Hoe ga je daarmee naar Mars? Je kunt een derde trap meenemen en daarmee naar Mars gaan. Maar dat is niet de bedoeling. En dat ding is heel groot en zwaar, dus je hebt een heleboel brandstof nodig om dat in beweging te zetten en weer af te remmen.
En je gaat er in tegenstelling tot de eerdere ontwerpen geen groot raam in zetten. Dat hadden die ruimteschepen in de science-fiction boeken wel, maar in de echte wereld is dat een goede manier om je raket om zeep te helpen. En je hebt ook niet al die lege ruimte, alles en iedereen zit daar hutje mudje op elkaar gepropt.
Het is heel simpel: hak Starship in stukjes. Maak er meerdere trappen van. Liefst uitwisselbare modules. En zorg dat het totale gewicht lager is dan Starship. Probleem opgelost. Dan kun je zonder te tanken naar de Maan. En voor de wat grotere ladingen, zoals voor een reis naar Mars, voeg je wat externe boosters toe. Dat verhoogt het laadvermogen aanzienlijk.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:59 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, daarom zijn ze nu aan het uitvogelen hoe ze dat succesvol kunnen doen. Dus antwoorden vinden op die vragen. Net als de Chinezen, die de filosofie van SpaceX dusdanig plausibel achten (i.t.t. eerdere concepten), dat ze het kopiëren.
Jij weet blijkbaar al dat dit beter gaat werken. En toch doen dat domme SpaceX en die domme Chinezen het anders.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is heel simpel: hak Starship in stukjes. Maak er meerdere trappen van. Liefst uitwisselbare modules. En zorg dat het totale gewicht lager is dan Starship. Probleem opgelost. Dan kun je zonder te tanken naar de Maan. En voor de wat grotere ladingen, zoals voor een reis naar Mars, voeg je wat externe boosters toe. Dat verhoogt het laadvermogen aanzienlijk.
Maar dat roept blijkbaar toch enige tegenzin op.
SpaceX wel, of de Chinezen dat ook gaan doen valt nog te bezien.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:10 schreef Repentless het volgende:
[..]
Jij weet blijkbaar al dat dit beter gaat werken. En toch doen dat domme SpaceX en die domme Chinezen het anders.
Ze zetten er, in tegenstelling tot eerdere andere methoden, nu vol op in.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
SpaceX wel, of de Chinezen dat ook gaan doen valt nog te bezien.
Dan krijg je al snel problemen met de mate van herbruikbaarheid.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is heel simpel: hak Starship in stukjes. Maak er meerdere trappen van. Liefst uitwisselbare modules. En zorg dat het totale gewicht lager is dan Starship. Probleem opgelost. Dan kun je zonder te tanken naar de Maan. En voor de wat grotere ladingen, zoals voor een reis naar Mars, voeg je wat externe boosters toe. Dat verhoogt het laadvermogen aanzienlijk.
Maar dat roept blijkbaar toch enige tegenzin op.
Dat maak jij er van. Dat weten we niet. We hebben wat foto's gezien die doen vermoeden dat ze dat aan het testen zijn. Meer zeggen ze niet.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ze zetten er, in tegenstelling tot eerdere andere methoden, nu vol op in.
Het hangt er maar van af hoe je dat bekijkt. Niet ieder missie is hetzelfde.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan krijg je al snel problemen met de mate van herbruikbaarheid.
Dat weten we wel, want ze hebben hun andere concepten achter zich gelaten en zetten nu hier vol op in.quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat maak jij er van. Dat weten we niet. We hebben wat foto's gezien die doen vermoeden dat ze dat aan het testen zijn. Meer zeggen ze niet.
Goed interview, hij stijgt in mijn achting. Bijna alle technische details zijn correct, de meeste problemen worden handig omzeild. Slechts een paar leugentjes. Hij weet echt waar hij het over heeft, dat is wel anders geweest. Maar het blijft wel een marketing praatje. Het idee dat je er door krijgt is veel te optimistisch.quote:Op donderdag 29 mei 2025 23:13 schreef Digi2 het volgende:
Elon Musk and Sandy Munro Discuss SpaceX and the Mission to Occupy Mars
Bekijk deze YouTube-video
Link?quote:Op vrijdag 30 mei 2025 00:17 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat weten we wel, want ze hebben hun andere concepten achter zich gelaten en zetten nu hier vol op in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |