abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216891291
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En daar kwam uiteindelijk gewoon een antwoord op.
Waar we nog altijd fors voor betalen!
  zondag 2 maart 2025 @ 10:01:22 #102
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216891295
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We hebben de keuze niet, simpelweg.

Als de US de NAVO verlaat, staan we er alleen voor. Dat betekent de brokstukken oppakken met landen als Australië en Canada en minder wapens uit de US kopen, meer zelf doen en minder afhankelijk worden van de de US.
Europa (met name oost) is sinds deze oorlog afhankelijker geworden van Amerikaanse wapens.

En economisch uiteraard ook door de LNG.

Terugkomend op dat eerste. Als we naar vliegende componenten kijken: RO, BG, CZ, PL, SL: allemaal het oostblokmateriaal vervangen door Amerikaans. HU als enige niet. Die kochten Europees.
pi_216891297
Europeanen denken een supermacht te kunnen worden met een geboortecijfer van 1.5, een omgekeerde bevolkingspiramide, een liefde voor parttime werken (het liefst met excelsheets), maximale sociale en zorgzekerheid, maximaal consumeren van importproducten, lief doen tegen de rest van de wereld, verdeeldheidscheppend diversiteitsbeleid, minimale innovatie i.c.m. maximale (tech)-afhankelijkheid en het ontmantelen en afstoten van niet-groene industrieën? Good luck.

[ Bericht 3% gewijzigd door Akathisia op 02-03-2025 10:08:14 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216891309
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:58 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar het gaat niet om oorlog, het gaat om op eigen benen kunnen staan en dat is wel permanent.

Heb jij enig idee hoe hoog de staatsschuld is van Frankrijk als je de pensioenverplichtingen erbij optelt? En zo’n land heeft dan een grote mond.

Ik kan je verzekeren dat die nucleaire paraplu vanuit Frankrijk en het eveneens failliete VK heel duur betaald gaat worden.

Probeer eerst maar eens te redden wat er te redden valt met de VS denk ik…
Heb je enig idee hoe hoog de staatsschuld is van de VS? Met hun grote mond

https://en.wikipedia.org/(...)s_by_government_debt
pi_216891311
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:01 schreef Akathisia het volgende:
Europeanen denken een supermacht te kunnen worden met een geboortecijfer van 1.5, een omgekeerde bevolkingspiramide, een liefde voor parttime werken (het liefst met excelsheets), maximale sociale en zorgzekerheid, maximaal consumeren van importproducten, lief doen tegen de rest van de wereld, verdeeldheidscheppend diversiteitsbeleid en het ontmantelen en afstoten van niet-groene industrieën? Good luck.
Hoeveel kinderen heb je inmiddels? We rekenen op jou.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:03:24 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891320
quote:
Europeanen denken een supermacht te kunnen worden met een geboortecijfer van 1.5, een omgekeerde bevolkingspiramide, een liefde voor parttime werken (het liefst met excelsheets), maximale sociale en zorgzekerheid, maximaal consumeren van importproducten, lief doen tegen de rest van de wereld, verdeeldheidscheppend diversiteitsbeleid, minimale innovatie i.c.m. maximale (tech)-afhankelijkheid, en het ontmantelen en afstoten van niet-groene industrieën? Good luck.
Och we vernietigen niet mensen zoals Rusland, dus dat is voordelig.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:03:56 #107
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891329
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sommigen hopen denk ik op een Lebensborn-programma zodat er toch nog wat te neuken is.
pi_216891359
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De VS is simpelweg niet te vertrouwen. Dus zelfs als Trump en Vance nu dood neervallen zou ik er als Europa niet meer op gaan rekenen.

En ja, voor oorlogsdreiging denkt men niet in traditionele begrotingsnormen. In Rusland houden ze dat al drie jaar vol met hun Benelux-economie. Dus dan kun je uitrekenen wat Europa op de been zou kunnen brenge.
In Rusland hebben ze goedkope energie en kunnen ze wat meer aan dan hier.

De welvaartsval zal groot zijn en nu al piept men dat er geen geld is om de woning te verwarmen. Dat kost in Rusland ongeveer 1 euro per maand in de afgrijselijke betonnen gebouwen…
pi_216891376
quote:

[..]
Een interessantere vraag lijkt mij hoeveel kinderen de mensen die deze wens koesteren hebben.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216891386
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:06 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Een interessantere vraag lijkt mij hoeveel kinderen de mensen die deze wens koesteren hebben.
Jij zeurt over het geboortecijfer, ik niet. Maar geen kinderen en een hoop verwijten dus.
pi_216891390
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Jij zeurt over het geboortecijfer, ik niet. Maar geen kinderen en een hoop verwijten dus.
Ik wijs op de contradictie tussen wat de Europeaan (niet) doet en wat hij (nu) zegt te willen.
pi_216891410
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:07 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik wijs op de contradictie tussen wat de Europeaan (niet) doet en wat hij (nu) zegt te willen.
Ben je geen Europeaan dan?
pi_216891416
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ben je geen Europeaan dan?
:+

Een deel van de Europeanen*.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:10:23 #114
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_216891423
quote:

[..]
Liever niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 2 maart 2025 @ 10:10:31 #115
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891426
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In Rusland hebben ze goedkope energie en kunnen ze wat meer aan dan hier.

De welvaartsval zal groot zijn en nu al piept men dat er geen geld is om de woning te verwarmen. Dat kost in Rusland ongeveer 1 euro per maand in de afgrijselijke betonnen gebouwen…
Wonen daar een soort wondermensen in wonderland Rusland?

Maar nee, het is zinloos te gaan schermen met praatjes over traditioneel begrotingsdenken. Dat is niet van toepassing in oorlogszaken.
pi_216891439
Wat een klootzak.
Een Tesla kopen is het financieren van je vijanden op dit moment.

Je kan nu beter een Chinese auto kopen dan een Tesla.

twitter
pi_216891470
Het punt is vooral dat je er niet bent met nu even wat budget vrijmaken wanneer je op de langere termijn een onafhankelijke (super)macht beoogd te zijn. Mensen denken 'ah, een beetje belastingverhoging kan ik wel lijden', maar onafhankelijkheid en zeker het zijn van een grootmacht omhelst wel wat meer dan dat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 02-03-2025 10:27:09 ]
pi_216891503
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat Trump gewoon gelijk heeft met dat je om tot een deal te komen je zalvende woorden zal moeten gebruiken.

Bij mij heeft hij het voordeel van de twijfel. Ik denk ook dat de mensen die hij naar voren heeft geschoven best tot iets in staat zijn.
Dus bij zijn gesprek met poetin zalvende woorden gebruiken vind je normaal, wat vind je dat hij daarna een verkozen president die zijn democratisch land tegen een agressor verdedigd een compleet gelogen veeg uit de pan geeft met zijn dictator die zelf deze oorlog gestart is.

Is dit 4D schaak gespindoctor door de naar voren geschoven ja knikkers?
  zondag 2 maart 2025 @ 10:18:15 #119
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_216891511
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat Trump gewoon gelijk heeft met dat je om tot een deal te komen je zalvende woorden zal moeten gebruiken.

Bij mij heeft hij het voordeel van de twijfel. Ik denk ook dat de mensen die hij naar voren heeft geschoven best tot iets in staat zijn.
Het feit dat je voor Trump kiest geeft al aan dat je moreel failliet bent.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_216891522
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Daarvoor zullen we het budget in de VS moeten overschrijden, omdat energie in Europa nu eenmaal een veelvoud kost (wat is het momenteel, factor 3 ofzo?).
Je bent kampioen in het overdrijven.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 2 maart 2025 @ 10:20:10 #121
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216891528
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:11 schreef polderturk het volgende:
Wat een klootzak.
Een Tesla kopen is het financieren van je vijanden op dit moment.

Je kan nu beter een Chinese auto kopen dan een Tesla.

[ x ]
Hoho.

Daar hebben we als Europa importbelasting op.

Dat moeten we niet willen met zijn allen.
pi_216891550
quote:
Europeanen denken een supermacht te kunnen worden met een geboortecijfer van 1.5, een omgekeerde bevolkingspiramide,
Gelukkig voor ons dan is het geboortecijfer in Rusland 1.4 waarbij de afgelopen jaren ook nog eens veel mannen in de bloei van hun leven door de gehaktmolen gehaald is waardoor de aanwas niet zal versnellen of Rusland moet fok programmas gaan opzetten.
pi_216891562
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:02 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Ja, vergelijkbaar met Frankrijk in GDP. Alleen: de Dollar is een andere munt dan de EUR en de pensioenverplichtingen van Frankrijk (niet voor gespaard) komen daar bovenop. Om een idee te geven van hoeveel dat is, Nederland zou met de bezittingen van het ABP de staatsschuld volledig kunnen aflossen.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:24:21 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891572
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 23:07 schreef Shotty het volgende:

[..]
Canadezen is altijd beter om met je te hebben dan tegen je te hebben.

Die Canadezen hebben 3/4de van de oorlogsmisdaden uitgevonden.
Ik denk dat dat meer de Romeinen waren. Of de Mongolen.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:24:46 #125
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216891577
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 09:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Europa doet Europa. Pas als de nood hoog is worden dingen in gang gezet. Zag je bij de Eurocrisis en ook bij COVID.

Het is irritant, maar blijkt toch te werken.
Uiteindelijk heb je altijd een breed draagvlak en een gevoel van urgentie nodig om door de bestaande politieke muurtjes heen te breken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 2 maart 2025 @ 10:25:17 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891581
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gelukkig voor ons dan is het geboortecijfer in Rusland 1.4 waarbij de afgelopen jaren ook nog eens veel mannen in de bloei van hun leven door de gehaktmolen gehaald is waardoor de aanwas niet zal versnellen of Rusland moet fok programmas gaan opzetten.
Ik denk dat er wel wat westerse incels te vinden zijn voor die Russische fokprogramma's. :7
  zondag 2 maart 2025 @ 10:25:35 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216891585
Als de VS wil hebben ze ons volledig in de tang. Gewoon stoppen met lng export naar Europa en de hele industrie van de EU stort in.
Heel veel EU-adepten dromen weer van wereldmacht (de gewone Europeaan zit hier trouwens niet op te wachten), maar demografisch, economisch, militair en technologisch is dat helemaal niet haalbaar. China en India kunnen daar in de toekomst aanspraak op maken.

Beter laten we die dromen van radicaal-EU links liggen, onderhandelen we samen met Trump een realistische maar acceptabele vrede met Rusland en pakken we de problemen intern op. Die zijn er genoeg.

Een greep naar de wereldmacht is net het laatste zetje wat de EU nodig heeft in elkaar te donderen
The End Times are wild
  zondag 2 maart 2025 @ 10:25:54 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891587
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:24 schreef Perrin het volgende:

[..]
Uiteindelijk heb je altijd een breed draagvlak en een gevoel van urgentie nodig om door de bestaande politieke muurtjes heen te breken.
Klopt, gelukkig maakt Trump dat draagvlak voor ons.
pi_216891591
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Is dankzij Trump tegenwoordig normaal. Geen enkele journalist vraagt hem bijvoorbeeld naar die 350 miljard die eigenlijk 119 miljard is bijvoorbeeld.

Also iemand die niet MAGA is het 118 miljard genoemd had, dan wordt het wel groot uitgemeten door MAGA.

Hypocrisie ten top.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:26:52 #130
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891594
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:25 schreef LXIV het volgende:
Als de VS wil hebben ze ons volledig in de tang. Gewoon stoppen met lng export naar Europa en de hele industrie van de EU stort in.
Heel veel EU-adepten dromen weer van wereldmacht (de gewone Europeaan zit hier trouwens niet op te wachten), maar demografisch, economisch, militair en technologisch is dat helemaal niet haalbaar. China en India kunnen daar in de toekomst aanspraak op maken.

Beter laten we die dromen van radicaal-EU links liggen, onderhandelen we samen met Trump een realistische maar acceptabele vrede met Rusland en pakken we de problemen intern op. Die zijn er genoeg.

Een greep naar de wereldmacht is net het laatste zetje wat de EU nodig heeft in elkaar te donderen
Stop eens met deze onzin. Handel werkt altijd twee kanten op.

Ja. Ze kunnen dat stoppen maar dat heeft op meerdere vlakken consequenties.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:27:01 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891595
quote:

Maar wat is het nu? Moeten we nou militair onafhankelijk worden of moet de VS dat nou blijven doen?
pi_216891601
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:26 schreef Shotty het volgende:

[..]
Is dankzij Trump tegenwoordig normaal. Geen enkele journalist vraagt hem bijvoorbeeld naar die 350 miljard die eigenlijk 119 miljard is bijvoorbeeld.

Also iemand die niet MAGA is het 118 miljard genoemd had, dan wordt het wel groot uitgemeten door MAGA.

Hypocrisie ten top.
Klopt, Trump heeft het post truth tijdperk ingeluid, en zijn aanhangers hier omarmen dat.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:27:41 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216891605
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:02 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Die is in hun eigen dollar, dus niet relevant
The End Times are wild
  zondag 2 maart 2025 @ 10:27:42 #134
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891606
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:26 schreef Shotty het volgende:

[..]

Hypocrisie ten top.
Al die journalisten durven geen kritische vragen meer te stellen want dan mogen ze er niet meer bijzitten.
pi_216891628
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wonen daar een soort wondermensen in wonderland Rusland?

Maar nee, het is zinloos te gaan schermen met praatjes over traditioneel begrotingsdenken. Dat is niet van toepassing in oorlogszaken.
Jij lijkt te denken dat meer schulden maken gewoon getallen in een computer zijn en verder geen invloed hebben.

Dat is natuurlijk niet zo.

Het zorgt voor een welvaartsval. Het zal zorgen dat de klimaatambities de deur uit moeten.

En even nog nadenken: we zullen voor de energie nodig om oorlog te voeren afhankelijk zijn van andere landen…

Dat is op zichzelf al een reden waarom Europa nooit de leider kan zijn.

Verstandig beleid is om alles te doen om blijvend op te trekken met de VS. Vanuit die situatie kun je gaan werken naar meer op eigen benen kunnen staan.

Nu de boel radicaal omgooien is dom en zal Europa een sitting duck maken. En dat is pas echt Poetin in de kaart spelen.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:29:08 #136
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891630
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die is in hun eigen dollar, dus niet relevant
Staatsschuld is niet relevant als het je eigen munt is.

U hoort het hier voor het eerst
pi_216891631
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:27 schreef xzaz het volgende:

[..]
Al die journalisten durven geen kritische vragen meer te stellen want dan mogen ze er niet meer bijzitten.
TASS mocht er wel bijzitten, totdat het opviel.
Toen hebben ze die journalist snel buiten gezet.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:30:03 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216891640
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:29 schreef xzaz het volgende:

[..]
Staatsschuld is niet relevant als het je eigen munt is.

U hoort het hier voor het eerst
Nee hoor, dat kan iedere econoom je vertellen.
The End Times are wild
  zondag 2 maart 2025 @ 10:30:11 #139
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891642
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij lijkt te denken dat meer schulden maken gewoon getallen in een computer zijn en verder geen invloed hebben.

Het zorgt voor een welvaartsval. Het zal zorgen dat de klimaatambities de deur uit moeten.

En even nog nadenken: we zullen voor de energie nodig om oorlog te voeren afhankelijk zijn van andere landen…

Verstandig beleid is om alles te doen om blijvend op te trekken met de VS. Vanuit die situatie kun je gaan werken naar meer op eigen benen kunnen staan.

Nu de boel radicaal omgooien is dom en zal Europa een sitting duck maken. En dat is pas echt Poetin in de kaart spelen.
Jij denkt dat die keuze er nog is? La La land gedachten
pi_216891643
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:13 schreef Akathisia het volgende:
Het punt is vooral dat je er niet bent met nu even wat budget vrijmaken wanneer je op de langere termijn een onafhankelijke (super)macht beoogd te zijn. Mensen denken 'ah, een beetje belastingverhoging kan ik wel lijden', maar onafhankelijkheid en zeker het zijn van een grootmacht omhelst wel wat meer dan dat.
Het is werkelijk bizar dat men dat niet ziet… Het is immers zo evident als dat de zon overdag schijnt en in de nacht niet.
pi_216891645
quote:

Dan wordt hun eigen economie ook zeer hard geraakt omdat wij hun grootste exportpartner zijn.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:30:31 #142
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_216891647
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee hoor, dat kan iedere econoom je vertellen.
Elke econoom die jij bekijkt op instagram
pi_216891653
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus bij zijn gesprek met poetin zalvende woorden gebruiken vind je normaal, wat vind je dat hij daarna een verkozen president die zijn democratisch land tegen een agressor verdedigd een compleet gelogen veeg uit de pan geeft met zijn dictator die zelf deze oorlog gestart is.

Is dit 4D schaak gespindoctor door de naar voren geschoven ja knikkers?
Hoe vaak moet ik zeggen dat ik dat een shitshow vond voordat het kwartje valt?
pi_216891658
quote:

Roebels weer binnen jongen?

Je kan best doen alsof het hier derde wereld landen zijn, maar je doelgroep op dit forum woont er, en weet dat je onzin uitkraamt.

Beter je best doen dus.
pi_216891664
quote:
1s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat is de factor dan volgens jou?
pi_216891668
quote:

Tja, dat jij Rusland de door haar gestarte veroveringsoorlog graag ziet winnen is bepaald geen nieuws.
pi_216891680
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat is de factor dan volgens jou?
De factor van jouw overdrijving?

Hang daar zelf maar een getal aan.
  zondag 2 maart 2025 @ 10:33:40 #148
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216891682
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Er is geen land ter wereld, die wanneer ze militair bedreigd worden zeg "Ohnee, dan hebben we een begrotingstekort dat uit de pas loopt. Laat de vijand het maar overnemen dan"

Dus er zit weinig in de weg om een kickstart te maken met een sterker leger in Europa. Precies wat Trump ook zeg te willen, dus daar zit geen licht tussen.
pi_216891686
quote:

We zijn in alle opzichten veel te afhankelijk van landen buiten de EU. Van China en India zijn we voor 80% afhankelijk qua medicijnleveranties. In theorie kunnen zij 'ons' zowel letterlijk als figuurlijk laten doodvallen als ze stoppen met het leveren van medicijnen. Waarom geven we zoveel macht uit handen en stellen we ons zo kwetsbaar op. Had medicijnfabrieken gebouwd in o.a. Griekenland. Daar is 15 jaar geleden genoeg geld heengebracht.
pi_216891688
quote:

Zo simpel is het inderdaad. We hebben (goedkope) energie nodig. En zo lang als Europa dat moet importeren…

Toch maar eens snel over op kernenergie…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')