Toch niet in Calpe met het slechte weer daar?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:00 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren, hij gaat daadwerkelijk weer een paar dagen naar hoogte zei die tegen Han Lul
Wij staan volledig achter Sep.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:59 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
[..]
https://www.wielerflits.n(...)anier-van-performen/
Logisch, het heeft ook geen enkele zin om te komen opdagen in een wedstrijd waar Pogacar ook aan de start staat.quote:
Je beantwoordt je eigen vraag?quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:49 schreef Idisrom het volgende:
Wie had zich afgemeld bij Alpecin? Waardoor MvdP mee kon doen gisteren op die vrijgevallen plaats..
Ik las dat hij vinger had opgestoken op de vraag wie er nog mee wilde doen aan le Samyn.
Lars Boven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:49 schreef Idisrom het volgende:
Wie had zich afgemeld bij Alpecin? Waardoor MvdP mee kon doen gisteren op die vrijgevallen plaats..
Ik las dat hij vinger had opgestoken op de vraag wie er nog mee wilde doen aan le Samyn.
Nog meer UAE aids in Umag, het is een plaag.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:29 schreef Koffieplanter het volgende:
Alle ogen vandaag natuurlijk op Umag, alwaar Alvarez, Freire, Stenico, Goszczurny, Van Kerckhove, Clemmensen, Halter, Montagner, Barnabas Vas en Pepe Albrecht, sommigen wel, sommigen niet meer hun debuut gaan maken. En om een of andere reden Fluckiger en Avancini.
Barré tijdenquote:Op woensdag 5 maart 2025 17:29 schreef wimderon het volgende:
In de schaduw van Scaroni mag Barré ook wel eens nader bekeken worden.
Overbodenquote:Op woensdag 5 maart 2025 17:33 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Barré tijden
Echte kenners zagen dit aankomen.
@Mani89quote:“Ik train soms bij -25 graden”: maak kennis met Jambaljamts Sainbayar, de eerste professionele renner uit Mongolië
Met Jambaljamts Sainbayar heeft Mongolië zijn allereerste renner in het professionele peloton. Sainbayar eindigde onlangs nog als 54ste in O Gran Camiño en nam ook deel aan de Olympische Spelen.
De zon schijnt intens over Galicië wanneer Jambaljamts Sainbayar begin maart uit de bus van het Burgos-BH-team stapt. De renner, die deelneemt aan O Gran Camiño, werpt een tevreden blik naar de blauwe lucht – een weertype dat hij niet gewend is. “In mijn land kan het soms tot -25 graden worden, dus ik geniet ervan”, glimlacht de eerste Mongoolse renner ooit in het profpeloton.
Trainingen in de kou
Voor Sainbayar begint alles in Ulaanbaatar, de hoofdstad van het Centraal-Aziatische land dat ingeklemd ligt tussen Rusland en China en een van de dunst bevolkte landen ter wereld is. Op driejarige leeftijd krijgt de kleine Jambaljamts een fiets als verjaardagscadeau en wordt hij meteen verliefd op de sport. “Wielrennen is niet per se heel bekend in Mongolië, maar ik was er snel door gegrepen”, legt hij uit. “Op mijn vijftiende begon ik veel intensiever te trainen met als echt doel om profwielrenner te worden en ik sloot me aan bij een sportuniversiteit. Ik was zo gepassioneerd door de fiets dat ik ritten maakte bij -20 of -25 graden (lacht). Het weer kan echt extreem zijn en soms ben je maandenlang gedwongen om binnen te trainen.”
De ijzige temperaturen remmen Sainbayar echter niet af. Hij maakt naam op het Aziatische continent en rijdt voor verschillende ploegen, waaronder het grote Maleisische team Terengganu. Daar neemt hij deel aan bescheiden wedstrijden waarin hij toch zijn talent laat zien.
Zijn goede prestaties, zoals een solo zege in een etappe van de Ronde van Fuzhou (China) in 2021, trekken uiteindelijk de aandacht van Europese teams, waaronder Burgos-BH. Die ploeg neemt hem onder contract voor het seizoen 2024, waarin hij meer dan 200 UCI-punten behaalt en deelneemt aan koersen als de Ronde van Catalonië. “Het was altijd een droom om als profrenner grote koersen in Europa te rijden”, vervolgt hij. “Vooral omdat niet veel Aziatische renners die kans krijgen. Burgos-BH zag mijn goede resultaten en geloofde in mij. Toen ik jong was, hield ik van de stijl van Froome, Contador en Porte. En nu rijd ik op de wegen van hun successen, dat is geweldig… Tegenwoordig bewonder ik vooral van Aert en Evenepoel.”
Olympische Spelen
Een paar maanden geleden stond Jambaljamts Sainbayar nog aan de start van de wegrit op de Olympische Spelen van Parijs. “Dat was een geweldige dag”, zegt hij over de wedstrijd waarin hij uiteindelijk op negen minuten van Remco Evenepoel eindigde.“Ik had me enorm goed voorbereid op dit historische moment. Ik had op iets beters gehoopt, maar was al blij dat ik de wedstrijd kon uitrijden.”Ook bij het de Olympische tijdrit trok hij het shirt van Mongolië aan.
Na zijn bescheiden 54ste plaats in O Gran Camiño wil de Mongool zijn Europese veroveringstocht voortzetten. Zijn grote droom op 27-jarige leeftijd: deelnemen aan de Tour de France in de komende jaren. “Het was al een enorme prestatie om prof te worden”, besluit hij. “Nu is het doel om aan de grote rondes deel te nemen en vooral aan de Tour de France. Die doet elke profrenner dromen. Koersen in België? Ik heb al een paar keer in jullie land gereden, onder andere in een kermiskoers een paar jaar geleden. Ik herinner me dat het koud was, maar niet zoals in mijn land. Met wat ik in Mongolië heb meegemaakt kan ik je zeggen dat ik niet bang ben voor de regen of de kou in Europa (lacht).”
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |