De gevel is gemetseld. Maar voor een platdak moet die iets hoger worden (opmetselen in dezelfde steen).quote:Op vrijdag 25 april 2025 17:27 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat maakt dat de gevel gemetseld moet worden? Of is dat gewoon grotendeels bestaand en blijft behouden?
Het oogt wat klinisch zo gemetseld met dat platte dak erbij, zo ‘omgetoverde garage’. Het mist op de een of andere manier de wow-factor die jullie verder juist vaak wel toevoegen.
Dat platte dak is net een tandartspraktijk.quote:
Wil je onze pannen kopen?quote:Op vrijdag 25 april 2025 18:37 schreef sigme het volgende:
Ik vind de pannen wél mooi. Dat platte dak is platvloers. Modern. Efficiënt. Zielloos.
Ja, dat zou best helpen. Eens kijken of ik ChatGPT zover kan krijgen. Ik leer wel snel prompten met deze verbouwingquote:Op vrijdag 25 april 2025 19:22 schreef tux87 het volgende:
Ik denk eigenlijk dat je een plaatje nodig hebt van het geheel, woonhuis en volledige aanbouw vanuit de tuin gezien.
Een plat dak heeft zeker nadelen, maar het is ook geen mastiekdak meer uit de 70s. Als het goed gedetailleerd is dan kan het ook gewoon de 25 jaar halen (bitumen). Ik heb net een plat dak vervangen, was uit 1990. En was eigenlijk niet versleten, het lekte ook niet op het dak zelf. Wel via opgaand metselwerk met slecht uitgevoerd voetlood. Het bitumen zelf was nog in goede staat. Het is eraf gegaan vanwege grootschalige renovatie met nieuwe isolatie, aanbouwen etc.
Lijkt veel beter: een Mulden pan?quote:Op vrijdag 25 april 2025 19:58 schreef Seven. het volgende:
Wat als we nou kiezen voor een mooie vlakke (re) dakpan die past bij de kozijnen en de bakstenen en het rustieke dak van het huis en de donkerbruine dorpelstenen? Een vlakkere dakpan kan namelijk ook gemonteerd worden op de gevel van de aanbouw.
Bijvoorbeeld. Maar die zijn er in holle en vlakke uitvoering en dan vind ik de holle uitvoering mooier.quote:
In Drenthe zit een grote, die in restpartijen van nieuwe pannen doet. Daardoor heeft ie enorm veel liggen, juist ook kleinere partijen.quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Maar die zijn er in holle en vlakke uitvoering en dan vind ik de holle uitvoering mooier.
Qua kleur kom ik gek genoeg wel steeds weer op bruin uit. En we moeten er rekening mee houden dat we ooit het dak van het huis zelf dan in dezelfde stijl moeten doen. Dus helemaal vlak vind ik wel spannend, zo afgaand op foto's. Maar een bezoekje aan een dakpannenboer moet wel op korte termijn gaan gebeuren.
De vorm vind ik op zich mooi en quirky, al zou ik zelf voor een wat strakkere pan kiezen. Het rustieke vind ik echt ronduit verschrikkelijk. Vintage maar de verkeerde periode (vermoedelijk is dit over een jaar of 10 weer helemaal on trend, als wij er afscheid van hebben genomen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:39 schreef Candaasje het volgende:
Ik vind de huidige dakpannen leuk, hebben karakter![]()
Maar goed, nieuwe pannen zijn nog altijd een beter idee dan helemaal plat.
(Bedenk ook dat je altijd verschil gaat zien tussen de oude en nieuwe stenen. )
Oh dit vind ik heel mooi! Beige? En waar gekocht?quote:Op zaterdag 26 april 2025 17:50 schreef Seven. het volgende:
Met project zonwering is Six. ook lekker bezig. Beneden heeft hij nu alles geïnstalleerd, zowel binnen als buiten. Nog ff wat stroomdraden afwerken en dan kunnen we dit hoofdstuk ook weer afsluiten. En de luxaflex voor de erker wordt opnieuw afgestuurd volgende week: de luxaflex in het midden had 37 lamellen, de twee op de ramen ernaast hebben er 36 dus niet mooi uitgelijnd. Wel netjes opgelost dus.
De dagkanten boven moeten nog wel gebeuren trouwens (en dat gaat waarschijnlijk pas gebeuren na de aanbouw). En de zonwering buiten op het slaapkamerraam ook nog. Maar laat de zomer maar komen hoor!
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En ook op de gevel echt mooi geworden. We konden niet in de dag monteren omdat je ze dan van binnenuit heel goed kunt zien. Maar ook op de dag vind ik ze heel geslaagd.
[ link | afbeelding ]
Dit komt van zonweringbestellen.nl. Prima service, goede prijzen en goede kwaliteit. We moesten kiezen tussen halfrond, vierkant of afgeschuinde hoek voor de kast. Aangezien we buiten best veel met ronde vormen doen, was die keuze snel gemaakt. We hebben dezelfde RAL kleur gekozen als onze kozijnen. En het doek zelf is sable white (voor die keuze hebben we eerst staaltjes laten komen). We hebben ze met Somfy motoren besteld, dus we hebben er ook een bridge mee waarmee we het systeem ook kunnen besturen als we niet thuis zijn. En er zitten 2 afstandsbedieningen bij voor het geval internet plat ligt (1 is voor boven).quote:Op zondag 27 april 2025 10:09 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Oh dit vind ik heel mooi! Beige? En waar gekocht?
quote:Op zondag 27 april 2025 10:25 schreef Seven. het volgende:
We hebben ze met Somfy motoren besteld, dus we hebben er ook een bridge mee waarmee we het systeem ook kunnen besturen als we niet thuis zijn. En er zitten 2 afstandsbedieningen bij voor het geval internet plat ligt (1 is voor boven).
Ik kan wat foto's plaatsen / sturen van ons (identieke) systeem maar dan in blauw.quote:Op zondag 27 april 2025 10:09 schreef Zonnige het volgende:
[..]
Oh dit vind ik heel mooi! Beige? En waar gekocht?
Toch niet?quote:Op zondag 27 april 2025 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kan wat foto's plaatsen / sturen van ons (identieke) systeem maar dan in blauw.
quote:
Ik zie nog steeds wel heil in leien maar dan de juiste kleur. Die witte muren zijn denk ik vrij snel smerigquote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:24 schreef Puala het volgende:
Oeps verkeerd gestemd, 3 wilde ik maar dikke vinger werd een 2
Haha! Daar hoeft het niet kozijnloos voor te zijnquote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:11 schreef bleiblei het volgende:
Even buiten de doos gedacht en wetende dat het knetter duur is.
Maar als je die bijkeuken"doos" in kozijnloos glas doet, heb je een duidelijke scheiding tussen voor en achter wat je meer mogelijkheden geeft. Dan kan je voor een nieuw dak kiezen wat aan beide kanten mooi oogt wat dan voor de koppeling tussen voor en achter zorgt.
Maar dat zeg ik vanuit mijn architectuur noobism die te veel Grand Designs gekeken heeft.
Wellicht kan @:archito vanuit professioneel oogpunt beter advies geven.
Ik kan daar wel iets over zeggen. We zijn hier bezig om een jaren 70 "Centerparcs huisje" van grijze betonsteen te renoveren. De betonsteen is gestuct en afgewerkt met hoogwaardige witte verf. Onderaan de gevel grind. Vies worden is zo goed te voorkomen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 20:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds wel heil in leien maar dan de juiste kleur. Die witte muren zijn denk ik vrij snel smerig.
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 09:47 schreef tux87 het volgende:
We zijn hier bezig om een jaren 70 "Centerparcs huisje" van grijze betonsteen te renoveren
Dat soort muren kunnen er geschilderd nog prima uitzien inderdaad.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 16:23 schreef flipsen het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zoiets? Geloof het of niet, dit wordt over 2 maanden ons nieuwe (huur)huis(ok, nog wat punten en komma´s in het contract aanpassen). Op de foto´s ziet het er echt vreselijk uit, maar toen we er rondliepen zagen we het eigenlijk niet eens, heel apart. Maar goed, stuccen of verven kunnen we altijd nog doen.
/einde topic-kaap
Nee, wij ook nog geen wauw gevoel hoor. Houten latten is het meest gekozen in de poll maar ik voel het niet zo.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:15 schreef Elleska het volgende:
Ik heb ook bij geen enkele een wauw gevoel wat ik bij het witverven van het houtwerk wel had. Het totaalplaatje klopt niet en dat ligt denk ik vooral aan ChatGPT die niet alle details weet mee te nemen dus misschien dat het plaatje in je hoofd wel klopt maar dat is wat lastig te beoordelen.
Had je al plannen voor die blinde muur bij het terras? Die plannen intekenen geeft misschien al een ander effect want die wand is heel erg aanwezig in de huidige setting.
Ik vind het leuker om het allemaal zelf uit te dokterenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:03 schreef Burdie het volgende:
Ik zou een architect in de arm nemen hiervoor, al deze opties zien er gek uit.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 21:04 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind ze eigenlijk alle 4 niet lekker contrasteren of matchen met de rest van het huis.
Ik zou met zo een aanbouw trouwens voor contrast gaan. Ik denk dat zwart dan nog de beste kans van slagen heeft. Leien op de muur met pannen op het dak is een beetje raar. Zeker als ze een andere kleur hebben.
Klopt. En op zich kunnen we van de bruine dakpannen afstappen nu we weten dat de gevelpunten op termijn wit worden. Op de garage willen we sowieso plattere dakpannen in de komende fase.quote:Op zondag 4 mei 2025 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
In die zin, zou een antraciet dak wellicht een betere keuze zijn(?).
Mijn atelier is met PIR- platen bedekt (licht-antraciet) en dat oogt best rustig, hoewel ik in eerste instantie voor rood (dakpankleur huis) wilde gaan. Maar de combinatie rode dakpannen (op woonhuis) en (licht-antraciet) vlak PIR dak, oogt heel aangenaam.
In TS geval, is het de combinatie bruine dakpannen met wat dan ook, die een knelpunt is.
Nog iets van EPS-platen eronder?quote:Op maandag 5 mei 2025 11:14 schreef Seven. het volgende:
Wat betreft het bouwen van de schuur, dit is het plan:
Gewoon betonbandjes neerleggen als fundering (zie foto). Dan poeren erop met betonbandjes er (staand) tussen, zodat de planken geen contact maken met de grond. Verder nog het nodige zand afgraven zodat Six. de betonnen vloer kan storten. Daarna gewoon houtskelet schuurtje bouwen met EPDM plat dak. Six. maakt een overhang zodat er een overkapping ontstaat. Het plan is om die overkapping af te ronden om de vloeiende lijnen in de tuin te benadrukken.
Nee, we gaan niet isoleren. Zandbed, folie, beton storten (met bewapening, dat dan weer wel). Ik hoor wel net dat er helemaal geen betonpoeren in komen, blijkbaar is het plan gewijzigd. Dus er wordt een houten ring bovenop de opsluitbanden geankerd (met EPDM er tussen). En daar komt het houtskelet bovenop.quote:Op maandag 5 mei 2025 16:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Nog iets van EPS-platen eronder?
Ik weet niet wat de grondsoort bij jullie is, maar in onze verbouwing(en) was/is er altijd een vorstrand in de grond van gewapend beton gestort en 1 geheel met de gewapende betonplaat. De combi betonbanden met daartussen 'n betonplaat storten, vind ik intuïtief niet ideaal; ik zou alles in & uit "één betonstort" maken.
De enige met witte gevelpunt en vlakke lichtgrijze dakpanquote:Op dinsdag 6 mei 2025 21:51 schreef flipsen het volgende:
Maar bij deze ChatGPT versies heb ik wel een lichte voorkeur voor afbeelding 2..
Ja, klopt als een bus! Het platte dak zou dat wel serieus verbeteren, maar die optie hadden we ook alweer afgeschotenquote:Op dinsdag 6 mei 2025 22:12 schreef _mido het volgende:
Ik volg alle voorstellen met belangstelling maar het 'probleem' is volgens mij niet de kleur of de materialisering maar de hele compositie. De manier waarop de volumes in elkaar grijpen en net door elkaar heen steken, kozijnhoogtes die niet uitlijnen met elkaar; het smoelt allemaal gewoon net niet lekker.
Als ik een (betaalbare...) oplossing had zou ik die nu ook typen maar ik zie die helaas ook niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |