abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 februari 2025 @ 08:46:53 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216849678
quote:
https://www.nu.nl/economi(...)ine-kernreactor.html
Noord-Brabant steekt miljoenen in ontwikkeling kleine kernreactor

De provincie Noord-Brabant steekt bijna 4 miljoen euro in het ontwikkelen en testen van onderdelen voor een gesmoltenzoutreactor. Deze reactor valt onder de kleine kerncentrales - de zogeheten small modular reactors (SMR's) - en kan 250.000 huishoudens van energie voorzien.
De bedrijven Thorizon, VDL Groep en DEMCON investeren samen nog eens 4 miljoen euro in de ontwikkeling van de reactor. Ze werken de komende jaren aan de verdere ontwikkeling van de techniek. Daarvoor hebben ze een consortium met de naam PROMOSA opgericht.

Noord-Brabant steunt het plan. Gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen (Economie) schrijft dat het project nieuwe kansen biedt voor de "hoogwaardige Brabantse maakindustrie". "Met onze sterke hightechsector en onderzoeksinstellingen hebben we alles in huis om voorop te lopen in deze ontwikkeling."

Bij de gesmoltenzoutreactor wordt vloeibaar zout gebruikt als koelmiddel, samen met het metaal thorium en kernafval. Dat leidt tot een reactie waaruit elektriciteit en warmte ontstaat zonder dat er CO2 wordt uitgestoten. Volgens de provincie werkt de gesmoltenzoutreactor fundamenteel anders dan bekende kerncentrales. Als de reactor uitvalt, stolt het zout en wordt de nucleaire brandstof zo ingekapseld. Dan stopt de kernreactie.

Thorizon wil in 2030 beginnen met de bouw van de eerste gesmoltenzoutreactor. Het type waarbij Noord-Brabant meebetaalt aan de ontwikkeling, kan energie leveren voor 250.000 huishoudens of een groot datacentrum.
Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd of het gaat lukken en waar die komt te staan.

[ Bericht 31% gewijzigd door Hexagon op 27-02-2025 09:29:55 ]
pi_216849793
TT en tekst kloppen niet?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 27 februari 2025 @ 09:30:36 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216849806
quote:
7s.gif Op donderdag 27 februari 2025 09:27 schreef miss_sly het volgende:
TT en tekst kloppen niet?
Foutje verbeterd
pi_216849873
quote:
Het type waarbij Noord-Brabant meebetaalt aan de ontwikkeling, kan energie leveren voor 250.000 huishoudens of een groot datacentrum.
En de huishoudens maar belasten en verplichten tot energiezuinigheid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216849942
Denk dat ze dat ding in Tilburg zetten, dat lijkt al op Pripyat dus dat maakt het makkelijker.
Goede ontwikkeling wel ^O^
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 27 februari 2025 @ 10:01:15 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216849973
Moerdijk zou denk ik de meest logische locatie zijn.
pi_216849996
quote:
99s.gif Op donderdag 27 februari 2025 09:55 schreef bijdehand het volgende:
Denk dat ze dat ding in Tilburg zetten, dat lijkt al op Pripyat dus dat maakt het makkelijker.
Goede ontwikkeling wel ^O^
Dan ben je nog nooit in Helmond geweest, Norilsk is nog gezelliger.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216850001
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 10:01 schreef Hexagon het volgende:
Moerdijk zou denk ik de meest logische locatie zijn.
Idd, of bij de Amercentrale, die moet ook dicht toch?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 27 februari 2025 @ 10:09:28 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216850022
quote:
9s.gif Op donderdag 27 februari 2025 10:06 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Helmond is de laatste 15 jaar wel behoorlijk verbeterd

Voor ouderwetse treurnis moet je in Roosendaal zijn.
pi_216850024
quote:

[..]
Daar ben ik het mee eens, maar ik denk dat een kerncentrale Helmond alleen maar gezelliger kan maken. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_216850032
quote:

[..]
Mwah het centrum gaat nog wel
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 27 februari 2025 @ 10:53:32 #12
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_216850315
Brabant kernmacht *O*
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Forum Admin donderdag 27 februari 2025 @ 11:07:34 #13
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_216850392
Goed nieuws! Lekker innoveren en dit gaat ook lekker snel allemaal. Geen jarenlang gesteggel over financiën en vergunningen.
Decentrale opwekking is ook meteen een oplossing voor het overbelaste stroomnet en verliesgevende transport van stroom.
Hopelijk een succesverhaal dan kunnen er daarna snel meerdere reactoren op andere locaties gebouwd worden.
  donderdag 27 februari 2025 @ 11:25:37 #14
3542 Gia
User under construction
pi_216850484
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2025 10:10 schreef Filosoofert het volgende:

[..]
Mwah het centrum gaat nog wel
Ik woon tegen het industrieterrein aan en het is hier mooi wonen! Groot huis, grote tuin, watertje voor de deur, station om de hoek. Veel groen. Niks mis mee.
  donderdag 27 februari 2025 @ 11:35:32 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216850531
Goed bericht!

Ik krijg alleen een beetje de kriebels van dit:
quote:
kan energie leveren voor 250.000 huishoudens of een groot datacentrum.
Nu.nl normaliseert hiermee het idee dat we dit bouwen voor datacenters en indirect dat we dan ook nog wel een extra datacenter zouden kunnen neerzetten als het werkt, immers de energievoorziening is op orde. Datacenters zijn ongewenst en de aanwezigheid ervan moet niet genormaliseerd worden. Energievoorziening primair voor huishoudens.
pi_216850726
_O- in andere landen geven ze gemakkelijk 100 tot 1000x dit bedrag uit voor SMR onderzoek en ontwikkeling
nederland, zogenaamd een rijk land en dan toch zulke piepkleine, conservatieve investeringen :')

[ Bericht 30% gewijzigd door gwn_een_user op 27-02-2025 12:21:07 ]
pi_216850777
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 11:35 schreef Richestorags het volgende:
Goed bericht!

Ik krijg alleen een beetje de kriebels van dit:
[..]
Nu.nl normaliseert hiermee het idee dat we dit bouwen voor datacenters en indirect dat we dan ook nog wel een extra datacenter zouden kunnen neerzetten als het werkt, immers de energievoorziening is op orde. Datacenters zijn ongewenst en de aanwezigheid ervan moet niet genormaliseerd worden. Energievoorziening primair voor huishoudens.
Het bedrijfsleven ziet de overheid nog steeds de bouw van zonnepanelen en windmolens aanmoedigen en proberen de kolencentrales te sluiten. Ook kunnen ze ondertussen bijna nergens nog een zwaardere stroomvoorziening krijgen. Ze verwachten dus op niet al te lange tijd grote stroomstoringen. En dan kunnen ze iedere keer de tent sluiten.

Dus gaan ze het zelf proberen. En Noord-Brabant wil hun bedrijfsleven ook graag te vriend houden.

Als je de stroomvoorziening voor de huishoudens belangrijker vind, kun je altijd wat grootverbruikers sluiten. Maar dat is weer niet zo goed voor de werkgelegenheid.
pi_216850782
250000? Lijkt me ZO-Brabant (Eindhoven/Helmond) de ideale plek.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_216850870
Vaag artikel.

Ze willen onderdelen ontwikkelen voor 8 miljoen? Wat heb je dan precies en wat is er nog meer nodig? En wat kost het om er eentje te bouwen?

Overal steken ze er miljarden in, wat kunnen we hiermee?
pi_216851196
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2025 12:30 schreef BEFEM het volgende:
Vaag artikel.

Ze willen onderdelen ontwikkelen voor 8 miljoen? Wat heb je dan precies en wat is er nog meer nodig? En wat kost het om er eentje te bouwen?

Overal steken ze er miljarden in, wat kunnen we hiermee?
Die gedachte had ik ook al.

Het klinkt als een hele goedkope oplossing, is het zo baanbrekend of steekt er meer achter?
pi_216851351
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2025 10:53 schreef nixxx het volgende:
Brabant kernmacht *O*
Opmars naar de Grote Friet Oorlog *O*
Mët ui *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_216851368
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 13:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Die gedachte had ik ook al.

Het klinkt als een hele goedkope oplossing, is het zo baanbrekend of steekt er meer achter?
Het gaat over ontwikkelen van onderdelen, kunnen se alles mee bedoelen. Ontwikkelen ze met dit geld alleen een speciale wc? Een stoel? Een legering?
pi_216851482
Nog duurdere stroom dan conventionele grootschalige kerncentrales wat al tweemaal zo duur is dan hernieuwbaar en ook meer kernafval.

lol, lees dit maar even: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_modulaire_reactor
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  donderdag 27 februari 2025 @ 13:34:38 #24
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_216851488
Gesmolten zout... Geen grote vuurbal dus? Aww. :/
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_216851505
wut, is een groot datacenter het equivalent van 250.000 huishoudens qua energie :X

Ik wist wel dat het energieslurpers zijn, maar zo extreem :o
pi_216851551
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 13:36 schreef tjoptjop het volgende:
wut, is een groot datacenter het equivalent van 250.000 huishoudens qua energie :X

Staalindustrie, aluminiumindustrie, chemische industrie, glasindustrie, datacenters en vlak ziekenhuizen ook niet uit, maar die laatste zijn wel kleinschaliger: Erasmus Medisch Centrum 30Mw en dat is vergelijkbaar met een provinciestad als bijvoorbeeld Zwijndrecht (45.000 inw.)

Offshoreschepen en baggerschepen kunnen ook heftig zijn: 80Mw-150Mw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Niels0Kurovski op 27-02-2025 17:23:23 ]
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_216851650
Een aantal jaren terug was het idee dat een SMR een kant en klaar product was wat met brandstof en al naar een locatie vervoerd kon worden. Dan zou het na twintig/dertig jaar terug gaan naar de fabriek voor een opknapbeurt en nieuwe brandstof. Meer bedoeld voor afgelegen dorpen/industrie in bijvoorbeeld Alaska.

Kennelijk zijn ze er achter dat het te duur is en nu is de term dus in gebruik voor gewoon een iets kleinere centrale waarvan je kan afvragen of er nog behalve het formaat nog ander verschil is met grootschalige centrales.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_216853096
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 13:56 schreef 215 het volgende:
Een aantal jaren terug was het idee dat een SMR een kant en klaar product was wat met brandstof en al naar een locatie vervoerd kon worden. Dan zou het na twintig/dertig jaar terug gaan naar de fabriek voor een opknapbeurt en nieuwe brandstof. Meer bedoeld voor afgelegen dorpen/industrie in bijvoorbeeld Alaska.

Kennelijk zijn ze er achter dat het te duur is en nu is de term dus in gebruik voor gewoon een iets kleinere centrale waarvan je kan afvragen of er nog behalve het formaat nog ander verschil is met grootschalige centrales.
Ja, groter is al snel beter voor kernreactoren. Een recente Franse is 1650 megawatt, dat zijn dan zo'n 2 miljoen huishoudens. Alhoewel het verbruik per huishouden wel toe aan het nemen is. En een kerncentrale met drie van zulke reactoren is dan bijna 5 gigawatt. Maar de huishoudens zijn maar zo'n 20% van het totale verbruik.
pi_216853212
Laten we dit soort serieuze zaken niet beter over aan de rijksoverheid?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216853297
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 16:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit beetje innovatiegeld voor onderdelen? Dan gebeurt er nooit meer wat. Overigens gaat dit natuurlijk niks opleveren maar is het meebewegen met een hype.

Voor 8 miljoen ga je zo'n ding niet bouwen, dan heb je inderdaad een andere investering. Maar dat is het doel ook niet.
pi_216853314
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 16:22 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Dit beetje innovatiegeld voor onderdelen? Dan gebeurt er nooit meer wat. Overigens gaat dit natuurlijk niks opleveren maar is het meebewegen met een hype.

Voor 8 miljoen ga je zo'n ding niet bouwen, dan heb je inderdaad een andere investering. Maar dat is het doel ook niet.
Of je hebt plannen zo'n ding te bouwen en dan is het een rijksaangelegenheid, of de plannen zijn niet erg concreet en dan is 4 miljoen veel geld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216853378
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 16:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Of je hebt plannen zo'n ding te bouwen en dan is het een rijksaangelegenheid, of de plannen zijn niet erg concreet en dan is 4 miljoen veel geld.
Dit is een project om ze te helpen onderdelen te ontwikkelen. Het is vooral een innovatie/onderzoeks investering.

Op de site van de provincie staat het wat duidelijker, wordt niet concreet over bouw gesproken:

https://www.brabant.nl/ac(...)molten-zout-reactor/
  Moderator donderdag 27 februari 2025 @ 16:39:39 #33
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_216853469
quote:

Ben nu wel benieuwd hoeveel energie het kost op fok draaiende te houden.

@Danny als je tijd te veel hebt.
What can change the nature of a man?
pi_216853566
quote:
Die hebben mijn zonnepanelen ook niet bekostigd.

En die panelen kosten trouwens per KWh nog niet een kwart dan een SMR per KWh. En dan heb ik thuis nog niet eens het schaalvoordeel. Kernenergie is erg kostbaar en een kleinere centrale met nieuwe technologie al helemaal.
pi_216853846
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 16:50 schreef 215 het volgende:

[..]
Die hebben mijn zonnepanelen ook niet bekostigd.

En die panelen kosten trouwens per KWh nog niet een kwart dan een SMR per KWh. En dan heb ik thuis nog niet eens het schaalvoordeel. Kernenergie is erg kostbaar en een kleinere centrale met nieuwe technologie al helemaal.
Zonne- en windenergie is alleen goedkoop als het je niet uitmaakt wat er wanneer geproduceerd word. Kijk hier voor de huidige opwek. We hebben tussen de 5 en 25 GW nodig, al naar gelang de tijd van de dag. Helaas zijn dat andere tijden dan je op dat grafiekje ziet, dus het is minder nuttig dan je zou verwachten.
pi_216853888
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zonne- en windenergie is alleen goedkoop als het je niet uitmaakt wat er wanneer geproduceerd word. Kijk hier voor de huidige opwek. We hebben tussen de 5 en 25 GW nodig, al naar gelang de tijd van de dag. Helaas zijn dat andere tijden dan je op dat grafiekje ziet, dus het is minder nuttig dan je zou verwachten.
Ja, maar je kan ook investeren in het overbruggen van de tijd tussen de opwek en het gebruik. Ten opzichte van kernenergie heb je dan een aardig bedrag voor ontwikkeling en implantatie.

Vergeet ook niet dat atoomstroom in de praktijk niet regelbaar is dus zal je daarbij ook behoorlijk moeten investeren in opslag. Je kan dat lood om oud ijzer noemen maar d opwek van atoomstroom is onwaarschijnlijk duur te opzichte van ongeveer elke andere oplossing.
pi_216853958
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 17:23 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, maar je kan ook investeren in het overbruggen van de tijd tussen de opwek en het gebruik. Ten opzichte van kernenergie heb je dan een aardig bedrag voor ontwikkeling en implantatie.

Vergeet ook niet dat atoomstroom in de praktijk niet regelbaar is dus zal je daarbij ook behoorlijk moeten investeren in opslag. Je kan dat lood om oud ijzer noemen maar d opwek van atoomstroom is onwaarschijnlijk duur te opzichte van ongeveer elke andere oplossing.
Atoomstroom is kei-regelbaar. Het is wel voordeliger om die dingen gewoon altijd het maximale vermogen te laten produceren, maar dat hoeft niet. En de accu's om met zon en wind altijd genoeg stroom te hebben zijn een stuk duurder dan vergelijkbare kerncentrales.

Als het goedkoop moet, zijn kolen verreweg de beste keuze. Aardgas is tegenwoordig duur en slecht leverbaar. En als een kerncentrale eenmaal draait is hij nog goedkoper dan een kolencentrale, het is de bouw waar al het geld in gaat zitten. Maar als je ook geen CO2 uitstoot wilt, is de keuze eenvoudig. Behalve als het je niet uitmaakt wat het kost, natuurlijk.
  donderdag 27 februari 2025 @ 17:48:08 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216854165
quote:
De rijksoverheid doet het niet.
pi_216854803
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
Atoomstroom is kei-regelbaar. Het is wel voordeliger om die dingen gewoon altijd het maximale vermogen te laten produceren, maar dat hoeft niet.
Nou, de kosten van terug regelen zijn gelijk of zelfs hoger dan gewoon vol draaien. Terug regelen is best wel een ding, het kost uren tot dagen om het vermogen terug te brengen en dan zijn de exploitatiekosten nog steeds net zo hoog als voluit draaien. Dus in de praktijk is het niet terug te regelen. Gezien de gigantische kosten voor zowel de opbouw als het draaien van een centrale is terug regelen dus totaal niet ter relevant.

Ja, zon en wind zijn de exploitatiekosten bij terug regelen ook vrijwel net zo hoog als bij wel leveren maar dan praat je wel over een totaal andere orde van kosten. Bij wind heb je nog wel iets voordeel van minder slijtage.

Het verschil tussen soms niet beschikbaar zijn of niet kunnen terug regelen is niet zo groot. In beide gevallen moet je opslaan of een andere creatieve oplossing hebben. Even een paar megawatt weg werken is best wel een dingetje. Dat zijn erg ontzettend veel elektrische kacheltjes die je energie in de lucht laat blazen.

Maar goed, jij zal wel in die richting werken of studeren gezien je fanatisme voor atoomstroom.
pi_216855374
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 18:49 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, de kosten van terug regelen zijn gelijk of zelfs hoger dan gewoon vol draaien. Terug regelen is best wel een ding, het kost uren tot dagen om het vermogen terug te brengen en dan zijn de exploitatiekosten nog steeds net zo hoog als voluit draaien. Dus in de praktijk is het niet terug te regelen. Gezien de gigantische kosten voor zowel de opbouw als het draaien van een centrale is terug regelen dus totaal niet ter relevant.
Binnen een uurtje heb je hem wel terug geregeld tot half vermogen en je kunt ook de turbines uitzetten. Er zijn maar weinig elektriciteitscentrales die je binnen een minuut traploos maar een willekeurig vermogen kunt regelen. De meeste turbines en generatoren vereisen een specifieke rotatiesnelheid en je laat dat ding draaien door een vat water heel heet te maken.

En ze zijn net heel goedkoop om te draaien. Er zit ongeveer net zoveel energie in 1 kilo uranium, als in 2 miljoen kilo kolen. Dus je stopt er een paar honderd kilo uranium in en je kunt er weer 5 of 10 jaar tegenaan. De bouw is heel duur, het opwekken van elektriciteit is spotgoedkoop. Dat maakt ze ook zo interessant.

quote:
Ja, zon en wind zijn de exploitatiekosten bij terug regelen ook vrijwel net zo hoog als bij wel leveren maar dan praat je wel over een totaal andere orde van kosten. Bij wind heb je nog wel iets voordeel van minder slijtage.

Het verschil tussen soms niet beschikbaar zijn of niet kunnen terug regelen is niet zo groot. In beide gevallen moet je opslaan of een andere creatieve oplossing hebben. Even een paar megawatt weg werken is best wel een dingetje. Dat zijn erg ontzettend veel elektrische kacheltjes die je energie in de lucht laat blazen.

Maar goed, jij zal wel in die richting werken of studeren gezien je fanatisme voor atoomstroom.
Nee, ik reken die dingen regelmatig voor.

We hebben gemiddeld ongeveer 15 GW nodig, maar dat varieert tussen 5 GW 's nachts en 25 GW rond 18:00 uur. Het varieert ook tussen zomer en winter, maar omdat de meeste mensen nog stoken op gas en er steeds meer ook een airco hebben valt dat verschil wel mee. Zoals je hier kon zien, varieert dat niet alleen over de dag, maar ook per dag. Zoals je kunt zien is het erg variabel. De windenergie zit normaal ergens tussen de 0 en 10 GW, met kortstondige uitschieters tot 12 GW. En de hoeveelheid zonne-energie varieert ook tussen de 0 en de 20 GW, die is zeer afhankelijk van het jaargetijde, de tijd en het weer.

We moeten dus die gemiddelde energie uitsmeren. Dan moeten we dus eerst bepalen: hoeveel capaciteit hebben we nodig? In de winter hebben we meer zon dan wind, maar we hebben de afgelopen 4 maanden gezien dat de hoeveelheid windenergie in de winter ook zeer variabel is. We hebben weken gehad waarin het nauwelijks waaide. Als je wilt voorkomen dat het licht uit gaat, moet je rekening houden met een "dunkelflaute" (heel somber weer) van twee weken.

De nominale opbrengst van zonnepanelen is iets van 10% en van windturbines 17%, maar om het gemakkelijk te maken, gaan we er van uit, dat er over een periode van vier dagen minimaal een kwart van het maximale vermogen geproduceerd wordt. (Dat was deze winter regelmatig niet het geval.)

Om gemiddeld 15 GW te kunnen leveren, moeten we dan over 4 dagen minimaal 60 GW kunnen produceren. En die moeten we ook op kunnen slaan. 60 GW is 60.000 MW, voor 4 * 24 uur, laten we dat afronden op 100 uur. Dat is dus 6.000.000 MWh.

Een Tesla Megapack kan 4 MWh opslaan en kost 1,4 miljoen Euro. Daar hebben we er dan dus 1.500.000 van nodig, oftewel anderhalf miljoen. En die kosten dan 2.100.000.000.000, of een slordige 2 biljoen Euro.

En in de praktijk is dat dus nog veel te weinig.

Oh, en dan vergeet ik nog, dat elektriciteit nog geen kwart is van ons totale energieverbruik en we dat voor 2050 allemaal CO2-vrij moeten maken. Dus we hebben voor die tijd minimaal vier keer zoveel nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 27-02-2025 19:50:14 ]
  Admin donderdag 27 februari 2025 @ 21:08:08 #41
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_216856625
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 16:39 schreef Coco het volgende:

[..]
Ben nu wel benieuwd hoeveel energie het kost op fok draaiende te houden.

@:Danny als je tijd te veel hebt.
2870W
Dat zijn alleen de servers in het datacenter. De individuele pc's en nas'sen e.d zijn natuurlijk niet meegeteld
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_216857048
quote:

Huishoudens zijn verhoudingsgewijs hele kleine energiegebruikers. Een van de redenen dat het zo raar is dat de energietransitie voornamelijk huishoudens pesten met hogere gas belastingen is. Heb jaren terug voor mijn scriptie een onderzoek gedaan naar restwarmte. Er waren meerdere fabrieken in de onderzochte plaats die meer gaswarmte door de schoorsteen naar buiten lieten gaan dan alle huishoudens van die plaats samen aan gasverbruik hadden.
pi_216857110
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 21:39 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Huishoudens zijn verhoudingsgewijs hele kleine energiegebruikers. Een van de redenen dat het zo raar is dat de energietransitie voornamelijk huishoudens pesten met hogere gas belastingen is. Heb jaren terug voor mijn scriptie een onderzoek gedaan naar restwarmte. Er waren meerdere fabrieken in de onderzochte plaats die meer gaswarmte door de schoorsteen naar buiten lieten gaan dan alle huishoudens van die plaats samen aan gasverbruik hadden.
Maar het is dus best lastig die energie zinvol (en betaalbaar) te gebruiken. Qua transport roeleert elektriciteit.
pi_216857170
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 21:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar het is dus best lastig die energie zinvol (en betaalbaar) te gebruiken. Qua transport roeleert elektriciteit.
Ja dat was de eindconclusie. Als alles meezat kon het net uit om in het centrum de grootverbruikers aan te sluiten op een warmtenet. Maar er waren een aantal enorme risico's die dat weinig realistisch maakten.

Maar laat onverlet dat het wellicht handig is om energiebesparing wat meer te richten op onze industrie ipv net te doen alsof onze historische binnensteden over een paar jaar gasloos zijn. 1 grote klap ipv 100.00 neuzen dezelfde kant op moeten krijgen. Zeker in deze tijden van te dure energie als belangrijkste risico voor onze industrie.
pi_216857808
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 08:46 schreef Hexagon het volgende:
Interessante ontwikkeling.
Helemaal niet. In 1969 is al aangetoond dat het helemaal niks is.

quote:
While those designs promise significant safety and performance advantages, there's a catch: Molten salt and the impurities within it often corrode metals, ultimately causing them to crack, weaken, and fail.
Hij vreet zichzelf op. Het is dus niet interessant maar mee volkomen onkunde bij de provincie Brabant. Die hebben zichzelf iets wijs laten maken door handige jongens. Want ongetwijfeld zijn er commerciële belangen die Brabant moet sponsoren.

In het algemeen geldt ook dat "kleine" dingen in die sfeer niet echt werken door natuurwetten. Hetzelfde met "kleine" windmolens. Het moet juist levensgroot wil het iets opleveren.

Het is meestal een gebrek aan kennis van de basis en veel wensdenken gecombineerd met prachtige verhalen van mannen met een belang waardoor dit soort geldverspillende faalprojecten toch van de grond komen: er is immer een goedgelovige entiteit nodig met (belasting)geld. Vervolgens hoor je er nooit meer iets van. Geld weg zonder dat het ook maar iets nuttig opleverde.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216857879
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 21:08 schreef Danny het volgende:

[..]
2870W
Dat zijn alleen de servers in het datacenter. De individuele pc's en nas'sen e.d zijn natuurlijk niet meegeteld
Belachelijk weinig eigenlijk. Heel wat minder dan bitcoin en chatgpt. En veel nuttiger. :)
pi_216857970
quote:
Interessante ontwikkeling.
quote:
De bedrijven Thorizon, VDL Groep en DEMCON hebben een consortium met de naam PROMOSA opgericht.
:)

Een goede verstaander snapt direct dat dat al zeer foute boel is. Een "consortium" nog wel. Hoogmoed komt voor de val. Die hoogdravende benamingen en kleurrijke brochures w.s. gedrukt op handgeschept kwaliteitspapier.

Waarom geloof je in dat soort dingen? :) Je voelt toch zo dat dit een scam is die alsmaar herhaald wordt. Vrije jongens die de provincie een poot uitdraaien. Onzin met een verlengsnoer.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 27-02-2025 22:50:49 ]
pi_216858132
quote:

[..]
Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd of het gaat lukken en waar die komt te staan.
Weggegooid geld natuurlijk. Maar provincies hebben meestal toch geld over.
  donderdag 27 februari 2025 @ 22:51:04 #49
396550 Richestorags
pi_216858142
quote:
10s.gif Op donderdag 27 februari 2025 22:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Weggegooid geld natuurlijk. Maar provincies hebben meestal toch geld over.
Vertel.
  donderdag 27 februari 2025 @ 22:51:41 #50
396550 Richestorags
pi_216858153
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2025 13:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Staalindustrie, aluminiumindustrie, chemische industrie, glasindustrie, datacenters en vlak ziekenhuizen ook niet uit, maar die laatste zijn wel kleinschaliger: Erasmus Medisch Centrum 30Mw en dat is vergelijkbaar met een provinciestad als bijvoorbeeld Zwijndrecht (45.000 inw.)

Offshoreschepen en baggerschepen kunnen ook heftig zijn: 80Mw-150Mw.
Ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')