abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219769598
Advies gezocht:

Kat van de buren heeft ons als parttime verzorgers uitgekozen. Onze buren vinden dat prima, dus kat slaapt vaak overdag hier en gaat dan 's avonds de muur over naar haar eigen huis. De volgende ochtend wandelt ze een paar uur door de buurtuinen, eet wat muizen en komt rond tien uur weer hier voor de verwarming tukken. Tot zover geen enkel probleem.

Poezel is wel verwend. Ze heeft thuis een kattenbak, eten, een mandje en een radiator in de schuur. Hier heeft ze meerdere plekken in de huiskamer geclaimd (en da's prima).

Nu zijn mijn buren niet thuis en wil poes 's avonds niet naar haar schuur (want sneeuw, koud en voer is waarschijnlijk op). Sterker nog, ze wil helemaal niet naar buiten als er sneeuw ligt. Maar ze zal ooit moeten plassen, toch..?

Dus: heeft het zin om hier in huis een kattenbak te improviseren? Ik heb een afwasteil, kartonnen dozen en kattengrind, maar ik ga niet in dit weer een dierenwinkel zoeken. Óf moet ze gewoon niet piepen en naar buiten?

TL,DR: #notmycat ligt al twee dagen binnen te snoezen, maar wil niet naar buiten om te plassen. Help :)
Mon 'en!
  roze woensdag 7 januari 2026 @ 14:42:13 #227
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219769907
@bloempjuh Mijn kat doet het liefst alles aan de overkant in de bosjes maar met dit weer kiest ze toch echt voor de kattenbak (ze weigert überhaupt naar buiten te gaan).
Your beauty never ever scared me.
pi_219769933
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:42 schreef Ama het volgende:
@:bloempjuh Mijn kat doet het liefst alles aan de overkant in de bosjes maar met dit weer kiest ze toch echt voor de kattenbak (ze weigert überhaupt naar buiten te gaan).
Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.
Mon 'en!
  roze woensdag 7 januari 2026 @ 14:45:53 #229
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219769941
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:44 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.
Your beauty never ever scared me.
pi_219769967
Is ze echt al 48 uur bij jou binnen? Dan vermoed ik namelijk dat er al wel ergens geplast is :D .

Als ze wel buiten geweest is zal ze het daar wel gedaan hebben, en zal ze de geïmproviseerde bak binnen vast gebruiken als ze weer moet en binnen is.
pi_219770017
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:49 schreef vlindertje89 het volgende:
Is ze echt al 48 uur bij jou binnen? Dan vermoed ik namelijk dat er al wel ergens geplast is :D .

Als ze wel buiten geweest is zal ze het daar wel gedaan hebben, en zal ze de geïmproviseerde bak binnen vast gebruiken als ze weer moet en binnen is.
Volgens mij heeft ze wel een stuk of drie stappen de tuin in gezet, want ik zag vanochtend wat pootafdrukjes. Maar ze is wel van de 48 uur, 47.5 uur binnen geweest ja.
Mon 'en!
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 15:10:24 #232
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219770148
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:45 schreef Ama het volgende:

[..]
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.
Die van ons gebruikt nooit de kattenbak. Behalve nu. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219773142
Iemand hier ervaring met de surefeed voederbakken?

Ik heb die sinds vorige week omdat ik een kat heb met overgewicht en een die rustig eet (waardoor de dikke kat alles wat blijft liggen op eet).

Nu hebben we ze rustig laten wennen aan die voerbakken zoals in de gebruiksaanwijzing stond, maar ze proberen heel die dingen te slopen als er geen voer meer in zit (of in de ene wel maar die gaat niet open voor de andere kat). Flinke krassen in het plexiglas, bakjes die er met de pootjes uitgehengeld worden. Er wordt tegenaan geduwd.. (en de katten lijken beiden veel hongeriger dan eerst ondanks dat we eten afmeten volgens de verpakking (deden we eerder wat meer op gevoel, maar volgens mij krijgen ze niet veel minder en niet alleen dan dat ze eerst kregen, maar ook de slanke kat zeurt nu meer om eten dan eerst en gaat ook in de aanval richting die bakjes. Terwijl ze nu juist alleen bij haar eigen portie kan.

Dus ik ben benieuwd of katten vaker ‘agressief’ op deze bakken reageren als er niks in zit (deden ze eerder nooit als de bak leeg was) of op de voerbak van de ander waar nog iets in zit en ze niet bij kunnen.

Ben bang dat ik dadelijk met dure voederbakken zit maar twee gefrustreerde katten heb.

(Katten zijn beide tien maanden oud Maine coon x ragdoll. Het mannetje is 7 kilo en een kilo te zwaar helaas. Het vrouwtje is 4 kilo, maar ook een stukje kleiner. Ze krijgen carocroc kitten voer in de ochtend zo’n 35 gram en in de avond ook. Natvoer talen ze niet naar, dat is maar zelden dat ze daar iets van eten, meestal alleen het vocht er van dat ze oplikken)
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:15 #234
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_219773483
:D Wij hebben er eentje in de kast staan. Ongebruikt omdat ze er dus juist niet naar omkijken. Doodeng dat ze kunnen bewegen zodra ze dichtbij komen :P

Iets anders bedenken dan als oplossing voor het verschil. Wij hebben ook een veelvraat en een zeer bescheiden exemplaar. Lastig.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 21:51:31 #235
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219773637
Ik heb katten op de surefeed bakken, ging eigenlijk altijd goed. Ik heb er nu 2 op dieet maar die hebben zelden de bak helemaal leeg. Ik geef ze wel natvoer bij, goed voor de spieren, extra vocht en de eiwitten geven denk ik wat meer gevuld gevoel. Maar dat geef ik buiten de surefeed op gedeelde bakjes. Moet wel zeggen dat het afvalsucces hier nog wat wisselend is :')
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_219774329
Ik ben al jaren blij met mijn surefeeders. Ik had een snelle en langzame eter.
Met een week waren ze eraan gewend en agressief of jatgedrag heb ik nooit gezien.

Inmiddels zijn ze over op dieetvoer (nieren) en qua eettempo zouden ze de surefeeders niet meer nodig hebben. Maar zo weet ik wel precies wie wat eet en natvoer blijft zoveel langer goed doordat er een deksel op zit.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_219774375
@hilliebillie krijgen ze allebei evenveel? Want ik zou denken dat een 7kg kat die een kilo te zwaar is en waarvoor 6kg dus passend gewicht is, meer zou moeten krijgen dan een wat kleinere die 4 kilo weegt en normaal op gewicht is. En is het een optie om het wat meer te verdelen over de dag? In 3x ipv 2x bv? Of deed je altijd al 2x en is het dus echt sinds de surefeeds dat dat problemen geeft?

En zijn ze al gecastreerd? Is het dan een optie om evt over te gaan op 'normaal' voer? Gecastreerde katten hebben een lagere energiebehoefte dan intacte, en kittenvoer is vaak juist calorierijker dan gewoon voer.

Dat verklaart allebei natuurlijk niet waarom ze nu ineens zo zeuren als je eerder hetzelfde gaf en niet veel meer dan nu, maar misschien helpt het wel in het zeurgedrag nu.
pi_219775580
We gaven altijd al twee keer per dag inderdaad. En ze krijgen even veel nu. Inderdaad misschien de dikkere iets meer geven. Het lastige is dat de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking per maand staat en niet per kg. Dus we moeten er denk ik een beetje mee experimenteren. En dan zijn Maine Coon x ragdoll natuurlijk ook groter dan gemiddeld.

De dame is gesteriliseerd, de man nog niet (buuf wil graag een nestje met haar kat en de onze. Voormalig hobby cattery, voor dat ze helemaal stopt wil ze met onze knappert nog een nestje krijgen).

Ik denk dat ik komende maand ergens ga afbouwen en dan naar indoor voer. Ze komen wel buiten maar wel beperkt. Zo is de slanke dame ook (binnen) veel actiever dan de ander. Al vanaf dat we ze hadden. Dus voor dat het overgewicht kwam.

Oh ja en natvoer heb ik wel verschillende geprobeerd. Want ik weet dat dat goed is. Maar het wordt gewoon niet/amper gegeten. Dus ben er mee gestopt (ooit nog de katten’soep’ dat is bijna alleen vocht, dat wil nog wel eens en laten ze vaak het vlees liggen)

Thnx voor het meedenken
pi_219781941
Hier ook al jaren een surefeed voeder gehad voor 2 katten, 1 kreeg normaal voer de ander dieet.
Hier nooit problemen gehad met dat ze de voerbakken probeerde te slopen.

Nu zijn mainecoons natuurlijk wel een slag groter als een normale (ras)kat en dus ook sterker dus misschien is dat het verschil ?.
pi_219782321
We gaan ze nu maar iets meer eten geven. We denken dat omdat ze groter zijn dan de gemiddelde kitten van 10 maanden ze dus ook een grotere voedingsbehoefte hebben. En mocht de dikste van de twee toch meer aankomen dan dat hij groeit gaan we met de dierenarts in gesprek hoe we het beste kunnen aanpakken. Of we doen heel langzaam een beetje minder eten.

Maar het voordeel is nu in ieder geval dat hij niet haar restjes die ze voor later wil bewaren op eet.
pi_219782898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:46 schreef hilliebillie het volgende:
We gaan ze nu maar iets meer eten geven. We denken dat omdat ze groter zijn dan de gemiddelde kitten van 10 maanden ze dus ook een grotere voedingsbehoefte hebben. En mocht de dikste van de twee toch meer aankomen dan dat hij groeit gaan we met de dierenarts in gesprek hoe we het beste kunnen aanpakken. Of we doen heel langzaam een beetje minder eten.

Maar het voordeel is nu in ieder geval dat hij niet haar restjes die ze voor later wil bewaren op eet.
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.

Ik zou denk ik zoiets een tijdje aanhouden, en dan regelmatig wegen. Dan zie je vanzelf of het lijntje wat omhoog gaat lopen, omlaag gaat of gelijk blijft, en kun je aan de hand daarvan de hoeveelheden wat aanpassen!
pi_219782970
Misschien kun je online opzoeken hoeveel meer brokjes een Maine coon gemiddeld nodig heeft dan een reguliere huis tuin en keuken kat? Mijn volwassen poes is nog niet eens 3kg, dus ik kan me voorstellen dat eenvoudigweg de zak aanhouden op basis van leeftijd in maanden, niet voldoet.
Your opinion of me is none of my business.
pi_219783882
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:21 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.

Ik zou denk ik zoiets een tijdje aanhouden, en dan regelmatig wegen. Dan zie je vanzelf of het lijntje wat omhoog gaat lopen, omlaag gaat of gelijk blijft, en kun je aan de hand daarvan de hoeveelheden wat aanpassen!
Thnx! Dit is wel heel praktisch om het zo uit te kunnen rekenen!

quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:26 schreef Sarasi het volgende:
Misschien kun je online opzoeken hoeveel meer brokjes een Maine coon gemiddeld nodig heeft dan een reguliere huis tuin en keuken kat? Mijn volwassen poes is nog niet eens 3kg, dus ik kan me voorstellen dat eenvoudigweg de zak aanhouden op basis van leeftijd in maanden, niet voldoet.
Dat is inderdaad ook een goede tip! Thnx!
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 22:33:08 #244
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219784420
Mijn kittens eten altijd gewoon met de groters mee zodra ze komen maar die komen ook al gecastreerd bij ons als kitten. Ik denk ook dat het kittenvoer in dit geval een beetje de boosdoener is. Zou gewoon lekker goed normaal voer gaan mengen en dan overstappen als kittenvoer op is en ik zou persoonlijk een kitten van 10 maanden ook niet op dieet zetten nog,
Vooral Maine Coon is een lang groeiend ras, ze groeien wel door tot 4 jaar. Ik had gemist dat ze nog zo jong zijn.
pi_219785293
@senesta dankjewel ook! Ik dacht dat kittenvoer aangeraden werd tot 12 mnd 🫣

Ik zal eens gaan kijken om het voer te gaan mengen inderdaad.

Het was ook niet perse het idee om ze op dieet te zetten, maar vooral dat de ene niet het voer van de ander op kan eten en dus echt te veel eet. Maar dat werkt alleen maar als ik het dan wel enigszins proportioneer. Omdat hij anders nog steeds echt te veel eet.
Ik merk dat z’n gewicht hem ook wel in de weg zit dus daarom wil ik niet te lang wachten om iets te doen. Hij kan niet overal op springen waar hij wil en zo.

Maar ook als ik ze ooit even buiten laat. Meest van de tijd ligt hij voor de deur. Terwijl de ander rond rent. Dus alleen meer bewegingsruimte geven is niet voldoende. (En ze kunnen binnen ook best goed rondrennen. Maar hij is liever lui ;))
pi_219786482
@hilliebillie tja maine coons en voer is wel een dingetje. Meestal managen het zelf prima. Ik heb in het verleden ook geprobeerd om tijd te voeren vanwege een te stevige kat en een te dunne kat. Resultaat de te dunne kat at niet op het tijdstip en viel af de kat die juist te stevig was ging schrokken en overgeven. Ik heb het maar gelaten hij was ook gewoon stevig gebouwd. Nu hebben we weer een stevige kat tja hij heeft ook echt stevige poten en het is deels zijn bouw. Ik zal idd wel stoppen met de kittenbrokjes.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 13:57:06 #247
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219788494
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 10:11 schreef F_r het volgende:
@:hilliebillie tja maine coons en voer is wel een dingetje. Meestal managen het zelf prima. Ik heb in het verleden ook geprobeerd om tijd te voeren vanwege een te stevige kat en een te dunne kat. Resultaat de te dunne kat at niet op het tijdstip en viel af de kat die juist te stevig was ging schrokken en overgeven. Ik heb het maar gelaten hij was ook gewoon stevig gebouwd. Nu hebben we weer een stevige kat tja hij heeft ook echt stevige poten en het is deels zijn bouw. Ik zal idd wel stoppen met de kittenbrokjes.
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.
Cane heeft ook aanleg om echt te dik te worden, zijn grote hobby is dan ook eten :') Maar ook bij hem zal al dat gewicht een aanslag zijn op zijn gewrichten. Ben wel een beetje geschrokken hiervan.
pi_219789401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 13:57 schreef senesta het volgende:

[..]
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.
Cane heeft ook aanleg om echt te dik te worden, zijn grote hobby is dan ook eten :') Maar ook bij hem zal al dat gewicht een aanslag zijn op zijn gewrichten. Ben wel een beetje geschrokken hiervan.
Pleun had ook een slechte rug, knieën, heupen ed. Die was dus van zichzelf mager. Te mager eigenlijk maar voor zijn lichaam goed zei de da.

Wat ontzettend piep dat Cooper zo'n slecht gestel heeft.
pi_219789589
Wat balen @senesta ;(

Onbeperkt voeren was hier al vanaf de castratie (4mnd) niet meer mogelijk. Eén van de twee at veel te veel en kwam te snel aan. Ik heb wel ook een snellere en een langzamere eter. Ik geef ochtend en avond natvoer en dan blijf ik erbij staan zodat snelle eter niet langzame eter zn bord overneemt (die laat het namelijk ook gewoon toe als ik niet ingrijp), en in periodes waarin dat niet genoeg is zet ik er eentje op de gang en deur dicht tot ze allebei klaar zijn. Dan krijgen ze ook nog rond lunchtijd en voor het slapen brokjes, uit de voermachines. Die staat op de kleinste portie, dat is 5-7 gram ongeveer, en die is klein genoeg zodat ze ongeveer tegelijk klaar zijn met eten. Ik weeg het natvoer ook echt af. Als ik dat niet zou doen zou ene kat ook snel veel te dik worden.
pi_219789731
Hier ook een trage en een snelle eter (+ nog een kitten erbij).
Wij zetten de onze ook apart om te eten. De trage + kitten in dezelfde ruimte, maar niet bij elkaar zodat ze elk rustig kunnen eten.
Pas als de bakjes leeg zijn, of we merken dat ze echt genoeg hebben, gaat de deur open en kan de snelle eter de eventuele restjes oplikken.

Wel maar 1x per dag natvoer, brokjes onbeperkt en dus niet afgewogen.
Er staat gewoon een kommetje, is het (bijna) leeg, dan vullen we bij.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 16:55:06 #251
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_219790115
Ik zou het liefst naar onbeperkt brokjes geven gaan, ik ben dat gezeik de halve dag om eten zo zat. Ze kwam hier binnen als zwerfkat en ze inhaleerde echt alles wat we haar voorzetten. Dat doet ze nog steeds. Ik overweeg om de automatische voerbak 4 keer per dag te laten draaien in plaats van 3 keer.
Spoilers!
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 17:09:46 #252
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219790235
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 15:39 schreef F_r het volgende:

[..]
Pleun had ook een slechte rug, knieën, heupen ed. Die was dus van zichzelf mager. Te mager eigenlijk maar voor zijn lichaam goed zei de da.

Wat ontzettend piep dat Cooper zo'n slecht gestel heeft.
Hij is ook ontzettend groot, dit is wel een beetje het nadeel daarvan. Ook in de Maine Coon is er steeds meer HD, het nadeel ook wel van het steeds groter willen fokken. Bij Cooper is het wel echt een gevalletje pech, zijn vader en broers zijn niet zo enorm groot als hij is. Komt ook uit prima lijnen. En gelukkig testen ook steeds meer fokkers erop.

Maar ja met Cooper doen we er niets aan. Hij krijgt pijnstillers en we proberen hem dus een beetje af te laten vallen..
pi_219790259
Ik heb ooit surefeeders aangeschaft omdat Elin het voer van Nika opat. Zodra Nika de feeder doorhad is ze in een jaar ruim een kilo aangekomen (brit van 2 kilo was wel heel weinig) Elin wilde ook uit Nika’s feeder eten dus zij ook zo’n ding. Toe Nika er niet meer was dacht ik, weg met dat ding, maar Elin eet haar brokjes alleen uit de feeder. Natvoer dan weer niet, dat moet vanaf een schoteltje (rotzooi) en sinds kort vanaf een hoger schaaltje (ik ben gek ja, zij is de baas :P )
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 17:12:50 #254
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219790260
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 16:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zou het liefst naar onbeperkt brokjes geven gaan, ik ben dat gezeik de halve dag om eten zo zat. Ze kwam hier binnen als zwerfkat en ze inhaleerde echt alles wat we haar voorzetten. Dat doet ze nog steeds. Ik overweeg om de automatische voerbak 4 keer per dag te laten draaien in plaats van 3 keer.
Wel geprobeerd dat onbeperkt voeren? Toen Loes bij mij kwam was ze zwaar ondervoed, als ze een week langer in de oude situatie was geweest was ze dood geweest, lever was al aan het vervetten. Die at tot ze kotste maar dat ging wel over, op een gegeven moment begreep ze wel dat het er gewoon altijd was. We hebben haar vorig jaar moeten laten gaan maar ze is wel netjes tot het einde blijven aangeven als ze de bodem van haar bakje kon zien :')

[ Bericht 0% gewijzigd door senesta op 09-01-2026 21:12:21 ]
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 17:15:35 #255
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219790286
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:12 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik heb ooit surefeeders aangeschaft omdat Elin het voer van Nika opat. Zodra Nika de feeder doorhad is ze in een jaar ruim een kilo aangekomen (brit van 2 kilo was wel heel weinig) Elin wilde ook uit Nika’s feeder eten dus zij ook zo’n ding. Toe Nika er niet meer was dacht ik, weg met dat ding, maar Elin eet haar brokjes alleen uit de feeder. Natvoer dan weer niet, dat moet vanaf een schoteltje (rotzooi) en sinds kort vanaf een hoger schaaltje (ik ben gek ja, zij is de baas :P )
Ik heb er nu drie op de surefeed en straks weer vijf hahaha. Ik vind het ideaal, als ze speciaal voer nodig hebben of iets over het voer, als er 1 slecht eet zie je het meteen. Ben er mee begonnen omdat ik een kat had met allergie en er daarna een op nierdieet moest.
Ben er nog steeds heel blij mee
pi_219790331
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:15 schreef senesta het volgende:

[..]
Ik heb er nu drie op de surefeed en straks weer vijf hahaha. Ik vind het ideaal, als ze speciaal voer nodig hebben of iets over het voer, als er 1 slecht eet zie je het meteen. Ben er mee begonnen omdat ik een kat had met allergie en er daarna een op nierdieet moest.
Ben er nog steeds heel blij mee
Ik vind het ook een perfecte uitvinding maar vind het zo stom dat Elin alleen maar brokjes uit de surefeeder wil en geen natvoer. En ik heb hier ook nog 2 werkloze surefeeders staan
pi_219790691
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:09 schreef senesta het volgende:

[..]
Hij is ook ontzettend groot, dit is wel een beetje het nadeel daarvan. Ook in de Maine Coon is er steeds meer HD, het nadeel ook wel van het steeds groter willen fokken. Bij Cooper is het wel echt een gevalletje pech, zijn vader en broers zijn niet zo enorm groot als hij is. Komt ook uit prima lijnen. En gelukkig testen ook steeds meer fokkers erop.

Maar ja met Cooper doen we er niets aan. Hij krijgt pijnstillers en we proberen hem dus een beetje af te laten vallen..
Pleun was ook heel groot. Zijn ouders en eventuele broertjes en zusjes ken ik niet dus daar weet ik niks van.
pi_219791348
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 17:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik vind het ook een perfecte uitvinding maar vind het zo stom dat Elin alleen maar brokjes uit de surefeeder wil en geen natvoer. En ik heb hier ook nog 2 werkloze surefeeders staan
Op marktplaats zetten! Kun je denk ik nog best wat voor krijgen :). Tenzij je verwacht ze later weer nodig te hebben natuurlijk ;)
pi_219791406
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 19:14 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Op marktplaats zetten! Kun je denk ik nog best wat voor krijgen :). Tenzij je verwacht ze later weer nodig te hebben natuurlijk ;)
Ja, beetje nalatig van mij. Maar ik heb nog meer voor marktplaats, binnenkort maar eens mee aan het werk
  vrijdag 9 januari 2026 @ 20:20:11 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_219792194
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 19:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ja, beetje nalatig van mij. Maar ik heb nog meer voor marktplaats, binnenkort maar eens mee aan het werk
Ik heb een paar jaar geleden een Surefeeder voor 90 euro via Marktplaats gekocht en hem 2 maanden geleden voor 95 verkocht.

Het traphekje dat we jaren gebruikten om Piep bij de deurmat weg te houden (wegens plasgedrag) kocht ik voor 50 en verkocht ik voor 25 euro, daar had ik minder mazzel.

@senesta, we hebben onbeperkt voeren nooit geprobeerd. Ik vind het zo'n grote stap. Ik zal er nog eens over nadenken. Ach, Loes ;(
Spoilers!
pi_219792357
Ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Dan weet ik zeker dat ik ze niet vergeet ofzo. Alleen de hond krijgt 2x per dag eten maar die eet zich anders dood.
pi_219792948
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 20:20 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik heb een paar jaar geleden een Surefeeder voor 90 euro via Marktplaats gekocht en hem 2 maanden geleden voor 95 verkocht.

Het traphekje dat we jaren gebruikten om Piep bij de deurmat weg te houden (wegens plasgedrag) kocht ik voor 50 en verkocht ik voor 25 euro, daar had ik minder mazzel.

@:senesta, we hebben onbeperkt voeren nooit geprobeerd. Ik vind het zo'n grote stap. Ik zal er nog eens over nadenken. Ach, Loes ;(
Oeh, ik dacht aan 20 euro :o
pi_219793007
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dan ben je ze waarschijnlijk binnen een kwartier kwijt :D maar ik zou wat hoger inzetten ja, haha!
pi_219793037
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:38 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dan ben je ze waarschijnlijk binnen een kwartier kwijt :D maar ik zou wat hoger inzetten ja, haha!
Ik zie het nu ook _O- ga morgen meteen aan het werk. :D
  vrijdag 9 januari 2026 @ 21:42:42 #265
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_219793054
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Nee joh :D Jij hebt ook nog extra bakjes erbij toch? De mijne was met 1 bakje.

Als je bij andere advertenties en biedingen kijkt, zie je snel genoeg wat het waard is. 2 voor 160 kwam ik ook nog wel tegen. En zorg dat je alvast dozen in huis haalt want ze verkopen best goed.
Spoilers!
pi_219793148
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Nee joh :D Jij hebt ook nog extra bakjes erbij toch? De mijne was met 1 bakje.

Als je bij andere advertenties en biedingen kijkt, zie je snel genoeg wat het waard is. 2 voor 160 kwam ik ook nog wel tegen. En zorg dat je alvast dozen in huis haalt want ze verkopen best goed.
Ik had er nog nooit naar gekeken, ja ik heb bij beiden 2 bakjes.

Eén zit in een doos en ik heb hier nog een andere doos staan waar iets anders inzit, die koester ik. Maar ik ga het gewoon proberen of ze het komen ophalen
pi_219793876
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 21:52 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik had er nog nooit naar gekeken, ja ik heb bij beiden 2 bakjes.

Eén zit in een doos en ik heb hier nog een andere doos staan waar iets anders inzit, die koester ik. Maar ik ga het gewoon proberen of ze het komen ophalen
Had ik het geweten had ik ze van je overgenomen, ben wel een tijdje op zoek geweest. Maar zag toen prijzen va ¤10 euro onder de winkelprijs en dan haal ik ze liever nieuw.

Of twee voor de prijs van 1 en dat vertrouw ik dan ook weer niet (+ dat er een waarschuwingsadvertentie stond voor iets soortgelijks wat oplichting was. Dus toen kon ik mn gevoel erbij helemaal goed plaatsen).
pi_219793940
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 19:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
*meldt voor een surefeeder* :D

De mijne zijn inmiddels ruim 10 jaar oud en de eerste heb ik al moeten vervangen. Nu krijgt nummer twee ook kuren.
Katten blijken langer houdbaar O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_219793964
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:25 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
*meldt voor een surefeeder* :D

De mijne zijn inmiddels ruim 10 jaar oud en de eerste heb ik al moeten vervangen. Nu krijgt nummer twee ook kuren.
Katten blijken langer houdbaar O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan hou ik de nieuwe in doos voor jou apart. De andere hou ik, had ik al besloten. Wanneer Elin er niet meer is, wil ik eigenlijk maar 1 kat, maar ik ken mezelf, kunnen er zo maar 2 worden :@ :D
pi_219793979
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:29 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dan hou ik de nieuwe in doos voor jou apart. De andere hou ik, had ik al besloten. Wanneer Elin er niet meer is, wil ik eigenlijk maar 1 kat, maar ik ken mezelf, kunnen er zo maar 2 worden :@ :D
Jeuj! Goed excuus om weer eens bij je langs te gaan *O*
Ik ga kijken of ik binnenkort nog bij je in de buurt ben.
pi_219794074
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:31 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Jeuj! Goed excuus om weer eens bij je langs te gaan *O*
Ik ga kijken of ik binnenkort nog bij je in de buurt ben.
Gezellig ook *O* (en je hoeft geen excuus te zoeken hoor :D )
pi_219794078
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:39 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Gezellig ook *O* (en je hoeft geen excuus te zoeken hoor :D )
Was makkelijker als je dichterbij woonde :P
pi_219794108
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 23:40 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]
Was makkelijker als je dichterbij woonde :P
Dat heb ik met meer mensen :P
pi_219796642
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 16:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kan toch makkelijk? Ik heb een automatische voerbak en daar komt 5x per dag een beetje uit. Ze krijgen ook nog twee keer per dag natvoer, dus er zijn 7 voermomenten. Maar er zijn ook wel momenten dat er even niks of alleen nog wat kruimels in de voerbakjes zitten.

Inclusief video met geluid:
https://imgur.com/a/lZbd879
  woensdag 14 januari 2026 @ 16:18:22 #275
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_219832867
Mmmm.....de moeite dus waard om de Surefeeder te verkopen? Of voor wie hier interesse heeft. Ik heb er dus echt eentje die alleen maar is bekeken door de dames :D Fokprijsje is over te praten.
pi_219855862
Zijn hier toevallig nog poezenmensen die een Poopy automatische kattenbak gebruiken?
En welke zakken gebruiken jullie dan?
Die van Poopy zelf zijn wel goed, maar vind ze wel aan de dure kant (100 zakken voor 50 euro + verzendkosten).
pi_219855991
quote:
6s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 10:48 schreef trainfreak het volgende:
Zijn hier toevallig nog poezenmensen die een Poopy automatische kattenbak gebruiken?
En welke zakken gebruiken jullie dan?
Die van Poopy zelf zijn wel goed, maar vind ze wel aan de dure kant (100 zakken voor 50 euro + verzendkosten).
Ik heb niet die dus geen idee waar de zak zit. Bij ons aan de zijkant en ik gebruik gewoon pedaalemmerzakjes gaat prima
pi_219856674
Ja, misschien moeten we dat ook maar gewoon eens proberen :)
pi_219856874
Ik heb ook een andere automatische kattenbak maar gebruik hier swirl 35 liter pedaalemmerzakken. Die passen precies om de bovenkant van de bak heen.

Ik denk dat je voor dat geld best wat kunt uitproberen wat past of niet ☺
pi_219856975
Wij hebben de robot litterbox en gebruiken ook gewoon vuilniszakken.
Wij kopen de 60 liter formido vuilniszakken bij de action.
pi_219858000
Ik had al geprobeerd met andere zakken, maar dat is niet zo'n succes.
De lintjes om vast/dicht te binden zijn iets te kort, waardoor ze soms vanzelf lossen (door het "gewicht" in de zak) en alle vuil gewoon los in de opvangbak terechtkomt :X

Ik denk dat 60 liter wat groot is, maar de swirl 35 liter zien er wel oké uit.
pi_219858184
Zijn jullie allemaal te lui om zelf die kattenbak te verschonen ofzo?
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_219858830
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 16:37 schreef Solotovski het volgende:
Zijn jullie allemaal te lui om zelf die kattenbak te verschonen ofzo?
Ja

Maar zonder gekheid, het scheelt echt een hoop qua geur hier ;)
pi_219859094
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:12 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ja

Ah ja ok dat is wel een legitime reden.

Geen last van dat ze niet op zo'n futuristisch ding wil zitten?
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_219862381
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:31 schreef Solotovski het volgende:

[..]
Ah ja ok dat is wel een legitime reden.

Geen last van dat ze niet op zo'n futuristisch ding wil zitten?
Nee hoor. Hebben ze geen probleem mee gehad. Even wennen in het begin
pi_219865154
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2026 18:12 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ja

En ze hebben altijd een propere bak. Ook 's nachts.
pi_219865359
Toen wij die van ons binnen kregen ging onze kat erin liggen en viel inslaap maar de stekker zat erin dus 7 minuten later begon de bak te draaien :). Ze schrok haar eigen rot maar maakte wel gewoon gebruik van de bak dus heeft niet veel impact op haar gehad.
Wat onze katten weleens deden was naar de bak gaan en dan ervoor gaan zitten wachten tot het begon te draaien en dan gingen ze op het plateau staan en daarna weer wachten tot de bak weer begon te draaien, rare beesten :)
pi_219865650
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 12:01 schreef Sorella het volgende:
Toen wij die van ons binnen kregen ging onze kat erin liggen en viel inslaap maar de stekker zat erin dus 7 minuten later begon de bak te draaien :). Ze schrok haar eigen rot maar maakte wel gewoon gebruik van de bak dus heeft niet veel impact op haar gehad.
Wat onze katten weleens deden was naar de bak gaan en dan ervoor gaan zitten wachten tot het begon te draaien en dan gingen ze op het plateau staan en daarna weer wachten tot de bak weer begon te draaien, rare beesten :)
Dat eerste zou niet moeten kunnen toch? Weet niet welk merk je hebt. Maar daar zou toch een beveiliging voor moeten zijn ingebouwd lijkt me tenminste.

Dat tweede doet een van mijn katten ook regelmatig (al wordt dat wel iets minder) of ja eigenlijk andersom. Als de bak begon te draaien ging ze van dichtbij bekijken wat er gebeurde. En al ze te dichtbij komt (of haar hoofd naar binnen steekt) dan stopt de bak dus met draaien voor de veiligheid.
pi_219865768
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2026 12:50 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat eerste zou niet moeten kunnen toch? Weet niet welk merk je hebt. Maar daar zou toch een beveiliging voor moeten zijn ingebouwd lijkt me tenminste.
Ik heb de robotlitterbox en die heeft beveiliging maarja de box reageert op beweging en de kat sliep en bewoog dus niet, dus zogauw de kat begon te draaien schrok de kat en bewoog en toen stopte de bak :)
(dit is denk 15 jaar geleden gebeurt bij onze eerste bak)
pi_219879057
Weet iemand of er lokale dierenwinkels zijn die navoer van Animonda verkopen? Ik bestel het normaal altijd online, maar ik vind het makkelijk als ik het ook gewoon bij en winkel kan halen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_219879482
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2026 19:58 schreef Morrigan het volgende:
Weet iemand of er lokale dierenwinkels zijn die navoer van Animonda verkopen? Ik bestel het normaal altijd online, maar ik vind het makkelijk als ik het ook gewoon bij en winkel kan halen.
Ranzijn heeft het, maar geen idee of dat beetje in de buurt is voor je.
pi_219879715
quote:
In welke regio? In Twente weet ik Zooveel voor dieren in Enschede.
pi_219881035
Halp. De antibiotica heeft wel geholpen, bacteriën zijn drastisch minder ^O^ (voor nu).

Ze eet alleen bijna niet meer. Ze gaat wel bij haar brokjes zitten, ruikt er ook aan. Ze doet pogingen om ze te eten, maar ze krijgt ze niet naar binnen lijkt het wel. Als het lukt om er eentje te pakken, vliegt ie zo weer uit haar bekje.

We hebben maar van die mousse gehaald. Normaal eet ze geen natvoer (likt de saus en kijkt dan zo van: ew), nu eet ze de mousse wel, maar ze duwt hem over het hele bord, ze neemt geen hapjes. Als ze dat wel doet valt het er weer uit. Uiteindelijk gaat er wel iets naar binnen, maar het duuuuuurt.

Die mousse droogt uit als hij even staat, dus ik werk vandaag maar thuis.

Gister DA geweest, ze heeft een spuit voor de eetlust gekregen (die doet niks, want dit eetgedrag heeft ze al sinds zondagmiddag). Ze heeft ook probiotica gekregen.

En zalf voor op geteisterde anus :X beetje bavianenbips door alle diarree.

Maar goed, wat is dat met dat eten? Toch associatie met misselijk en overgeven? Tandvlees gevoelig of keelpijn van antibiotica?
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_219971495
Ze eet weer *O* zonder start-aai, brokjes nommen.

Ze eist wel nog mousse. Ze krijgt een kwart in de ochtend, met lysine >:) en een kwart on de avond.

Benieuwd hoe lang ze dat volhoudt. Wars tot we eens een flinke voorraad ervan kopen :')
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_219980086
quote:
De mijne heeft het, maar dat is een eenmanszaak.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_219980711
Zucht, onze Muffin heeft weer iets nieuws ontdekt: het kiepraam.

Het raam in de keuken staat enkel op kiepen als we zelf thuis zijn, maar we hebben hier helaas geen zicht op wanneer we zelf in onze living zitten.

Toevallig iemand met ervaring met roosters om er tussen te klemmen? Of iemand die een handige oplossing weet?
  dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:02 #297
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_219992156
Er zijn hier superveel mooie vogeltjes in de tuin. Met de tuinvogeltelling konden we beter aftrekken dan optellen, want onze jongste zwarte aanwinst is een echte birdwatcher (and eater). Waar ik eerst dacht dat ze een rondje door de tuin liep als ze buiten was, zag ik nu dat ze zich onder een bosje verschuilt tot er een vogel op de grond gaat zitten.

Vorige week vond ik dus de overblijfselen van een duif :X Ze is zelf net groter dan een duif :o

Het is in de achtertuin, waar ze via de schuifpui af en toe eventjes in mogen en dat zijn ze gewend. Om de boel nu meteen hermetisch af te dichten.... Maar ik houd haar nu echt meer binnen, want vind het sneu voor de vogels. En ik heb geen zin in een plaats delict telkens.

Nog lumineuze aanvullingen of suggesties hier?

quote:
6s.gif Op zondag 1 februari 2026 19:28 schreef trainfreak het volgende:
Zucht, onze Muffin heeft weer iets nieuws ontdekt: het kiepraam.

Het raam in de keuken staat enkel op kiepen als we zelf thuis zijn, maar we hebben hier helaas geen zicht op wanneer we zelf in onze living zitten.

Toevallig iemand met ervaring met roosters om er tussen te klemmen? Of iemand die een handige oplossing weet?
Heb je hier niet speciale tussenstukken voor. Meen me zoiets te herinneren van Pinterest.
pi_219992935
Wij hebben er een hor aan de buitenkant tegenaan laten zetten.
Scheelt muggen maar ook is het katproof (dat zei de winkelier tegen ons dus dan gaan we daar van uit.)
pi_219994292
Ik zat ook al aan een hor te denken aan de buitenkant, maar zou ze dat tegenhouden?
Ik kan me voorstellen dat Muffin dan nog in het venster hangt, met zijn hoofd tegen de hor aan.
Of dat hij tussen het openstaande venster en de hor vastzit :')
  dinsdag 3 februari 2026 @ 17:06:44 #300
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_219994481
Geen ervaring mee, maar ik zou dit halen:
https://www.zooplus.nl/sh(...)f6bbb872eb4bdb4c84d2
Mankind must put an end to war, or war will put an end to mankind.
|| justdiggit.org ||
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')