abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219769598
Advies gezocht:

Kat van de buren heeft ons als parttime verzorgers uitgekozen. Onze buren vinden dat prima, dus kat slaapt vaak overdag hier en gaat dan 's avonds de muur over naar haar eigen huis. De volgende ochtend wandelt ze een paar uur door de buurtuinen, eet wat muizen en komt rond tien uur weer hier voor de verwarming tukken. Tot zover geen enkel probleem.

Poezel is wel verwend. Ze heeft thuis een kattenbak, eten, een mandje en een radiator in de schuur. Hier heeft ze meerdere plekken in de huiskamer geclaimd (en da's prima).

Nu zijn mijn buren niet thuis en wil poes 's avonds niet naar haar schuur (want sneeuw, koud en voer is waarschijnlijk op). Sterker nog, ze wil helemaal niet naar buiten als er sneeuw ligt. Maar ze zal ooit moeten plassen, toch..?

Dus: heeft het zin om hier in huis een kattenbak te improviseren? Ik heb een afwasteil, kartonnen dozen en kattengrind, maar ik ga niet in dit weer een dierenwinkel zoeken. Óf moet ze gewoon niet piepen en naar buiten?

TL,DR: #notmycat ligt al twee dagen binnen te snoezen, maar wil niet naar buiten om te plassen. Help :)
Mon 'en!
  roze woensdag 7 januari 2026 @ 14:42:13 #227
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219769907
@bloempjuh Mijn kat doet het liefst alles aan de overkant in de bosjes maar met dit weer kiest ze toch echt voor de kattenbak (ze weigert überhaupt naar buiten te gaan).
Your beauty never ever scared me.
pi_219769933
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:42 schreef Ama het volgende:
@:bloempjuh Mijn kat doet het liefst alles aan de overkant in de bosjes maar met dit weer kiest ze toch echt voor de kattenbak (ze weigert überhaupt naar buiten te gaan).
Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.
Mon 'en!
  roze woensdag 7 januari 2026 @ 14:45:53 #229
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219769941
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:44 schreef bloempjuh het volgende:

[..]
Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.
Your beauty never ever scared me.
pi_219769967
Is ze echt al 48 uur bij jou binnen? Dan vermoed ik namelijk dat er al wel ergens geplast is :D .

Als ze wel buiten geweest is zal ze het daar wel gedaan hebben, en zal ze de geïmproviseerde bak binnen vast gebruiken als ze weer moet en binnen is.
pi_219770017
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:49 schreef vlindertje89 het volgende:
Is ze echt al 48 uur bij jou binnen? Dan vermoed ik namelijk dat er al wel ergens geplast is :D .

Als ze wel buiten geweest is zal ze het daar wel gedaan hebben, en zal ze de geïmproviseerde bak binnen vast gebruiken als ze weer moet en binnen is.
Volgens mij heeft ze wel een stuk of drie stappen de tuin in gezet, want ik zag vanochtend wat pootafdrukjes. Maar ze is wel van de 48 uur, 47.5 uur binnen geweest ja.
Mon 'en!
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 15:10:24 #232
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219770148
quote:
1s.gif Op woensdag 7 januari 2026 14:45 schreef Ama het volgende:

[..]
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.
Die van ons gebruikt nooit de kattenbak. Behalve nu. _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219773142
Iemand hier ervaring met de surefeed voederbakken?

Ik heb die sinds vorige week omdat ik een kat heb met overgewicht en een die rustig eet (waardoor de dikke kat alles wat blijft liggen op eet).

Nu hebben we ze rustig laten wennen aan die voerbakken zoals in de gebruiksaanwijzing stond, maar ze proberen heel die dingen te slopen als er geen voer meer in zit (of in de ene wel maar die gaat niet open voor de andere kat). Flinke krassen in het plexiglas, bakjes die er met de pootjes uitgehengeld worden. Er wordt tegenaan geduwd.. (en de katten lijken beiden veel hongeriger dan eerst ondanks dat we eten afmeten volgens de verpakking (deden we eerder wat meer op gevoel, maar volgens mij krijgen ze niet veel minder en niet alleen dan dat ze eerst kregen, maar ook de slanke kat zeurt nu meer om eten dan eerst en gaat ook in de aanval richting die bakjes. Terwijl ze nu juist alleen bij haar eigen portie kan.

Dus ik ben benieuwd of katten vaker ‘agressief’ op deze bakken reageren als er niks in zit (deden ze eerder nooit als de bak leeg was) of op de voerbak van de ander waar nog iets in zit en ze niet bij kunnen.

Ben bang dat ik dadelijk met dure voederbakken zit maar twee gefrustreerde katten heb.

(Katten zijn beide tien maanden oud Maine coon x ragdoll. Het mannetje is 7 kilo en een kilo te zwaar helaas. Het vrouwtje is 4 kilo, maar ook een stukje kleiner. Ze krijgen carocroc kitten voer in de ochtend zo’n 35 gram en in de avond ook. Natvoer talen ze niet naar, dat is maar zelden dat ze daar iets van eten, meestal alleen het vocht er van dat ze oplikken)
  woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:15 #234
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_219773483
:D Wij hebben er eentje in de kast staan. Ongebruikt omdat ze er dus juist niet naar omkijken. Doodeng dat ze kunnen bewegen zodra ze dichtbij komen :P

Iets anders bedenken dan als oplossing voor het verschil. Wij hebben ook een veelvraat en een zeer bescheiden exemplaar. Lastig.
  Moderator woensdag 7 januari 2026 @ 21:51:31 #235
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219773637
Ik heb katten op de surefeed bakken, ging eigenlijk altijd goed. Ik heb er nu 2 op dieet maar die hebben zelden de bak helemaal leeg. Ik geef ze wel natvoer bij, goed voor de spieren, extra vocht en de eiwitten geven denk ik wat meer gevuld gevoel. Maar dat geef ik buiten de surefeed op gedeelde bakjes. Moet wel zeggen dat het afvalsucces hier nog wat wisselend is :')
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_219774329
Ik ben al jaren blij met mijn surefeeders. Ik had een snelle en langzame eter.
Met een week waren ze eraan gewend en agressief of jatgedrag heb ik nooit gezien.

Inmiddels zijn ze over op dieetvoer (nieren) en qua eettempo zouden ze de surefeeders niet meer nodig hebben. Maar zo weet ik wel precies wie wat eet en natvoer blijft zoveel langer goed doordat er een deksel op zit.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_219774375
@hilliebillie krijgen ze allebei evenveel? Want ik zou denken dat een 7kg kat die een kilo te zwaar is en waarvoor 6kg dus passend gewicht is, meer zou moeten krijgen dan een wat kleinere die 4 kilo weegt en normaal op gewicht is. En is het een optie om het wat meer te verdelen over de dag? In 3x ipv 2x bv? Of deed je altijd al 2x en is het dus echt sinds de surefeeds dat dat problemen geeft?

En zijn ze al gecastreerd? Is het dan een optie om evt over te gaan op 'normaal' voer? Gecastreerde katten hebben een lagere energiebehoefte dan intacte, en kittenvoer is vaak juist calorierijker dan gewoon voer.

Dat verklaart allebei natuurlijk niet waarom ze nu ineens zo zeuren als je eerder hetzelfde gaf en niet veel meer dan nu, maar misschien helpt het wel in het zeurgedrag nu.
pi_219775580
We gaven altijd al twee keer per dag inderdaad. En ze krijgen even veel nu. Inderdaad misschien de dikkere iets meer geven. Het lastige is dat de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking per maand staat en niet per kg. Dus we moeten er denk ik een beetje mee experimenteren. En dan zijn Maine Coon x ragdoll natuurlijk ook groter dan gemiddeld.

De dame is gesteriliseerd, de man nog niet (buuf wil graag een nestje met haar kat en de onze. Voormalig hobby cattery, voor dat ze helemaal stopt wil ze met onze knappert nog een nestje krijgen).

Ik denk dat ik komende maand ergens ga afbouwen en dan naar indoor voer. Ze komen wel buiten maar wel beperkt. Zo is de slanke dame ook (binnen) veel actiever dan de ander. Al vanaf dat we ze hadden. Dus voor dat het overgewicht kwam.

Oh ja en natvoer heb ik wel verschillende geprobeerd. Want ik weet dat dat goed is. Maar het wordt gewoon niet/amper gegeten. Dus ben er mee gestopt (ooit nog de katten’soep’ dat is bijna alleen vocht, dat wil nog wel eens en laten ze vaak het vlees liggen)

Thnx voor het meedenken
pi_219781941
Hier ook al jaren een surefeed voeder gehad voor 2 katten, 1 kreeg normaal voer de ander dieet.
Hier nooit problemen gehad met dat ze de voerbakken probeerde te slopen.

Nu zijn mainecoons natuurlijk wel een slag groter als een normale (ras)kat en dus ook sterker dus misschien is dat het verschil ?.
pi_219782321
We gaan ze nu maar iets meer eten geven. We denken dat omdat ze groter zijn dan de gemiddelde kitten van 10 maanden ze dus ook een grotere voedingsbehoefte hebben. En mocht de dikste van de twee toch meer aankomen dan dat hij groeit gaan we met de dierenarts in gesprek hoe we het beste kunnen aanpakken. Of we doen heel langzaam een beetje minder eten.

Maar het voordeel is nu in ieder geval dat hij niet haar restjes die ze voor later wil bewaren op eet.
pi_219782898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:46 schreef hilliebillie het volgende:
We gaan ze nu maar iets meer eten geven. We denken dat omdat ze groter zijn dan de gemiddelde kitten van 10 maanden ze dus ook een grotere voedingsbehoefte hebben. En mocht de dikste van de twee toch meer aankomen dan dat hij groeit gaan we met de dierenarts in gesprek hoe we het beste kunnen aanpakken. Of we doen heel langzaam een beetje minder eten.

Maar het voordeel is nu in ieder geval dat hij niet haar restjes die ze voor later wil bewaren op eet.
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.

Ik zou denk ik zoiets een tijdje aanhouden, en dan regelmatig wegen. Dan zie je vanzelf of het lijntje wat omhoog gaat lopen, omlaag gaat of gelijk blijft, en kun je aan de hand daarvan de hoeveelheden wat aanpassen!
pi_219782970
Misschien kun je online opzoeken hoeveel meer brokjes een Maine coon gemiddeld nodig heeft dan een reguliere huis tuin en keuken kat? Mijn volwassen poes is nog niet eens 3kg, dus ik kan me voorstellen dat eenvoudigweg de zak aanhouden op basis van leeftijd in maanden, niet voldoet.
Your opinion of me is none of my business.
pi_219783882
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:21 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.

Ik zou denk ik zoiets een tijdje aanhouden, en dan regelmatig wegen. Dan zie je vanzelf of het lijntje wat omhoog gaat lopen, omlaag gaat of gelijk blijft, en kun je aan de hand daarvan de hoeveelheden wat aanpassen!
Thnx! Dit is wel heel praktisch om het zo uit te kunnen rekenen!

quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:26 schreef Sarasi het volgende:
Misschien kun je online opzoeken hoeveel meer brokjes een Maine coon gemiddeld nodig heeft dan een reguliere huis tuin en keuken kat? Mijn volwassen poes is nog niet eens 3kg, dus ik kan me voorstellen dat eenvoudigweg de zak aanhouden op basis van leeftijd in maanden, niet voldoet.
Dat is inderdaad ook een goede tip! Thnx!
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 22:33:08 #244
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219784420
Mijn kittens eten altijd gewoon met de groters mee zodra ze komen maar die komen ook al gecastreerd bij ons als kitten. Ik denk ook dat het kittenvoer in dit geval een beetje de boosdoener is. Zou gewoon lekker goed normaal voer gaan mengen en dan overstappen als kittenvoer op is en ik zou persoonlijk een kitten van 10 maanden ook niet op dieet zetten nog,
Vooral Maine Coon is een lang groeiend ras, ze groeien wel door tot 4 jaar. Ik had gemist dat ze nog zo jong zijn.
pi_219785293
@senesta dankjewel ook! Ik dacht dat kittenvoer aangeraden werd tot 12 mnd 🫣

Ik zal eens gaan kijken om het voer te gaan mengen inderdaad.

Het was ook niet perse het idee om ze op dieet te zetten, maar vooral dat de ene niet het voer van de ander op kan eten en dus echt te veel eet. Maar dat werkt alleen maar als ik het dan wel enigszins proportioneer. Omdat hij anders nog steeds echt te veel eet.
Ik merk dat z’n gewicht hem ook wel in de weg zit dus daarom wil ik niet te lang wachten om iets te doen. Hij kan niet overal op springen waar hij wil en zo.

Maar ook als ik ze ooit even buiten laat. Meest van de tijd ligt hij voor de deur. Terwijl de ander rond rent. Dus alleen meer bewegingsruimte geven is niet voldoende. (En ze kunnen binnen ook best goed rondrennen. Maar hij is liever lui ;))
pi_219786482
@hilliebillie tja maine coons en voer is wel een dingetje. Meestal managen het zelf prima. Ik heb in het verleden ook geprobeerd om tijd te voeren vanwege een te stevige kat en een te dunne kat. Resultaat de te dunne kat at niet op het tijdstip en viel af de kat die juist te stevig was ging schrokken en overgeven. Ik heb het maar gelaten hij was ook gewoon stevig gebouwd. Nu hebben we weer een stevige kat tja hij heeft ook echt stevige poten en het is deels zijn bouw. Ik zal idd wel stoppen met de kittenbrokjes.
  Moderator vrijdag 9 januari 2026 @ 13:57:06 #247
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_219788494
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 10:11 schreef F_r het volgende:
@:hilliebillie tja maine coons en voer is wel een dingetje. Meestal managen het zelf prima. Ik heb in het verleden ook geprobeerd om tijd te voeren vanwege een te stevige kat en een te dunne kat. Resultaat de te dunne kat at niet op het tijdstip en viel af de kat die juist te stevig was ging schrokken en overgeven. Ik heb het maar gelaten hij was ook gewoon stevig gebouwd. Nu hebben we weer een stevige kat tja hij heeft ook echt stevige poten en het is deels zijn bouw. Ik zal idd wel stoppen met de kittenbrokjes.
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.
Cane heeft ook aanleg om echt te dik te worden, zijn grote hobby is dan ook eten :') Maar ook bij hem zal al dat gewicht een aanslag zijn op zijn gewrichten. Ben wel een beetje geschrokken hiervan.
pi_219789401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 13:57 schreef senesta het volgende:

[..]
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.
Cane heeft ook aanleg om echt te dik te worden, zijn grote hobby is dan ook eten :') Maar ook bij hem zal al dat gewicht een aanslag zijn op zijn gewrichten. Ben wel een beetje geschrokken hiervan.
Pleun had ook een slechte rug, knieën, heupen ed. Die was dus van zichzelf mager. Te mager eigenlijk maar voor zijn lichaam goed zei de da.

Wat ontzettend piep dat Cooper zo'n slecht gestel heeft.
pi_219789589
Wat balen @senesta ;(

Onbeperkt voeren was hier al vanaf de castratie (4mnd) niet meer mogelijk. Eén van de twee at veel te veel en kwam te snel aan. Ik heb wel ook een snellere en een langzamere eter. Ik geef ochtend en avond natvoer en dan blijf ik erbij staan zodat snelle eter niet langzame eter zn bord overneemt (die laat het namelijk ook gewoon toe als ik niet ingrijp), en in periodes waarin dat niet genoeg is zet ik er eentje op de gang en deur dicht tot ze allebei klaar zijn. Dan krijgen ze ook nog rond lunchtijd en voor het slapen brokjes, uit de voermachines. Die staat op de kleinste portie, dat is 5-7 gram ongeveer, en die is klein genoeg zodat ze ongeveer tegelijk klaar zijn met eten. Ik weeg het natvoer ook echt af. Als ik dat niet zou doen zou ene kat ook snel veel te dik worden.
pi_219789731
Hier ook een trage en een snelle eter (+ nog een kitten erbij).
Wij zetten de onze ook apart om te eten. De trage + kitten in dezelfde ruimte, maar niet bij elkaar zodat ze elk rustig kunnen eten.
Pas als de bakjes leeg zijn, of we merken dat ze echt genoeg hebben, gaat de deur open en kan de snelle eter de eventuele restjes oplikken.

Wel maar 1x per dag natvoer, brokjes onbeperkt en dus niet afgewogen.
Er staat gewoon een kommetje, is het (bijna) leeg, dan vullen we bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')