Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:42 schreef Ama het volgende:
@:bloempjuh Mijn kat doet het liefst alles aan de overkant in de bosjes maar met dit weer kiest ze toch echt voor de kattenbak (ze weigert überhaupt naar buiten te gaan).
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:44 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ik weet bij deze poes niet eens zeker of ze in haar schuurtje wél een kattenbak gebruikt. Volgens mij doet ze alles qua behoeften in ons geveltuintje (grote struiken, niemand heeft daar last van). Maar vooralsnog wordt de improv-kattenbak ook vakkundig genegeerd.
Volgens mij heeft ze wel een stuk of drie stappen de tuin in gezet, want ik zag vanochtend wat pootafdrukjes. Maar ze is wel van de 48 uur, 47.5 uur binnen geweest ja.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:49 schreef vlindertje89 het volgende:
Is ze echt al 48 uur bij jou binnen? Dan vermoed ik namelijk dat er al wel ergens geplast is.
Als ze wel buiten geweest is zal ze het daar wel gedaan hebben, en zal ze de geïmproviseerde bak binnen vast gebruiken als ze weer moet en binnen is.
Die van ons gebruikt nooit de kattenbak. Behalve nu.quote:Op woensdag 7 januari 2026 14:45 schreef Ama het volgende:
[..]
Het lijkt me als ze echt moet dat ze toch vanzelf wel een keer een kattenbak gebruikt.
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.quote:Op donderdag 8 januari 2026 19:46 schreef hilliebillie het volgende:
We gaan ze nu maar iets meer eten geven. We denken dat omdat ze groter zijn dan de gemiddelde kitten van 10 maanden ze dus ook een grotere voedingsbehoefte hebben. En mocht de dikste van de twee toch meer aankomen dan dat hij groeit gaan we met de dierenarts in gesprek hoe we het beste kunnen aanpakken. Of we doen heel langzaam een beetje minder eten.
Maar het voordeel is nu in ieder geval dat hij niet haar restjes die ze voor later wil bewaren op eet.
Thnx! Dit is wel heel praktisch om het zo uit te kunnen rekenen!quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:21 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de kcal in je voer, en dan invul dat het gaat om een kat van 9-12 maanden van 6 kilo (ze zeggen vaak geef de hoeveelheid brokjes passend bij het streefgewicht), binnenkat en niet gecastreerd, dan kom ik met deze calculator (op de pagina even op "pas hier aan" klikken, dan kun je de gegevens per kat invullen) op 98 gram per dag voor je kat, en bij 4kg en gecastreerd en actief voor je poes op 75 gram per dag.
Ik zou denk ik zoiets een tijdje aanhouden, en dan regelmatig wegen. Dan zie je vanzelf of het lijntje wat omhoog gaat lopen, omlaag gaat of gelijk blijft, en kun je aan de hand daarvan de hoeveelheden wat aanpassen!
Dat is inderdaad ook een goede tip! Thnx!quote:Op donderdag 8 januari 2026 20:26 schreef Sarasi het volgende:
Misschien kun je online opzoeken hoeveel meer brokjes een Maine coon gemiddeld nodig heeft dan een reguliere huis tuin en keuken kat? Mijn volwassen poes is nog niet eens 3kg, dus ik kan me voorstellen dat eenvoudigweg de zak aanhouden op basis van leeftijd in maanden, niet voldoet.
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:11 schreef F_r het volgende:
@:hilliebillie tja maine coons en voer is wel een dingetje. Meestal managen het zelf prima. Ik heb in het verleden ook geprobeerd om tijd te voeren vanwege een te stevige kat en een te dunne kat. Resultaat de te dunne kat at niet op het tijdstip en viel af de kat die juist te stevig was ging schrokken en overgeven. Ik heb het maar gelaten hij was ook gewoon stevig gebouwd. Nu hebben we weer een stevige kat tja hij heeft ook echt stevige poten en het is deels zijn bouw. Ik zal idd wel stoppen met de kittenbrokjes.
Pleun had ook een slechte rug, knieën, heupen ed. Die was dus van zichzelf mager. Te mager eigenlijk maar voor zijn lichaam goed zei de da.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 13:57 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik heb ook nog nooit katten op dieet gehad, ik heb altijd onbeperkt gevoerd. Maar in november hebben we heup en rug foto’s laten maken van Cooper en zijn heupen en onderrug zijn echt dramatisch slecht. Hij heeft HD en artrose in zijn heupen en ook zijn onderrug is heel slecht met bothaken. Het is echt voor hem zoveel beter als hij een kilootje of 2 minder zou hoeven meedragen. Maar ik vind het heel erg lastig hoor.
Cane heeft ook aanleg om echt te dik te worden, zijn grote hobby is dan ook etenMaar ook bij hem zal al dat gewicht een aanslag zijn op zijn gewrichten. Ben wel een beetje geschrokken hiervan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |