Ik heb 2 kittens van 9 maanden oud: broer en zus. Ze zijn allebei geholpen (gecastreerd en gesteliriseerd). Echter ik merk gedrag op bij de kater waarbij ik mijn twijfels heb of dat voldoende effect heeft gehad.
Het begint met dat ze tegen elkaar aanliggen en dan wast het katertje het poesje. Uiteindelijk bijt hij in haar nek, wat ze niet leuk vindt en dan rent ze weg. Het gebeurt de laatste tijd ook weleens dat hij op haar klimt in een soort dek-houding. Vandaar dat ik mij afvraag of ik mij zorgen zou moeten maken.
Het is sowieso een speels energiek katertje die van mij heel veel aandacht wilt. Het poesje begint zich ook meer aan mij te hechten, maar is veel onafhankelijker. Het katertje kan ik gerust zonder tegenstribbelen oppakken. Het poesje laat dat niet toe. Ze knuffelt met mij wanneer zij dat zelf wilt.
Het poesje vind het leuk om achter een rood lichtje te rennen en gaat dan helemaal los. Dit triggert bij het katertje dat hij achter haar aan gaat rennen.
~~~~~~
Als ik het zelf moet bedenken, wil het katertje vooral dominant zijn en heeft het weinig met seksuele drift te maken - en als hij goed gecastreerd is, kan hij haar toch niet bezwangeren.
Voor het poesje is het een training om zich te leren verweren tegen een andere kat of hond die haar wilt verwonden.
Wat ik al aangaf: ze zijn 9 maanden dus in kattenleeftijd zitten ze in de puberteit