Herkenbaar als in; zelf ook gehad?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 17:52 schreef halfway het volgende:
Herkenbaar, hele zooi eraf en vervangen door Epdm tot in de goot.
Als ik het dus goed begrijp, zit de kopse kant van het hout opgesloten in het alu-profiel??quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:59 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb deze blokhut in mijn tuin staan en heb 6 jaar geleden het dakbeschot vervangen en nieuwe dakbedekking (bitumen) laten leggen.
Het dak is licht hellend en daarom heb ik de onderkant afgewerkt met een aluminium U-profiel waar het water langs kan druipen in de dakgoot.
[ afbeelding ]
Een tijdje geleden kwam ik tot de ontdekking dat vooral aan de "donkere" zijde naast de bomen de onderkant van het dakbeschot verrot is.
[ afbeelding ]
Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de dakbedekking niet goed vast geplakt ligt op het aluprofiel. Is toch iets te kwetsbaar deze constructie. Dat wordt dus weer een aardig klusje. Ik ga het dakbeschot vernieuwen tussen de wand en de eerste gording, zal ongeveer een meter zijn.
Ik hoop wel dat dit de laatste keer wordt dus het moet nu een definitieve en solide oplossing worden.
Op internet kan ik helaas geen voorbeelden vinden over hoe je zoiets het beste kunt afwerken. Wat nog het meest in de buurt komt zijn amerikaanse YouTube filmpjes waarin een zgn. "drip edge"wordt gemonteerd. Deze profielen kan ik echter ook nergens vinden, de meeste info die ik gezien heb gaat over platte daken of schuine daken met pannen.
Wie heeft voor mij suggesties/tips/ervaring/het ei van Columbus ?
Ik zie niet dat je dakbedekking vast maakt in/aan de (PVC?) goot.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 17:52 schreef halfway het volgende:
Herkenbaar, hele zooi eraf en vervangen door Epdm tot in de goot.
Kloptquote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik het dus goed begrijp, zit de kopse kant van het hout opgesloten in het alu-profiel??
Dat ga ik nog voorleggen aan de dakdekker. Ik wil graag bitumen en het is even de vraag of dat een buigstraal van 8-9 mm aan kanquote:Oplossing: weghalen, al het rotte hout vervangen en op de kopse kant een half rond hout lijmen&schroeven. Dan je dakbedekking (EPDM or what else) helemaal rond het halve-rond vouwen tegen onderzijde dakbeschot aan. Goot eronder.
De goot hangt in aluminium beugels die tegen de onderkant van het dakbeschot geschroefd zij, Zie laatste fotoquote:Ik zie niet dat je dakbeschot vast maakt in/aan de (PVC?) goot.
Zie mijn edit in de vorige post.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:35 schreef quo_ het volgende:
De goot hangt in aluminium beugels die tegen de onderkant van het dakbeschot geschroefd zij, Zie laatste foto
Ik heb mijn serre zo afgewerkt. Zal zo even meten wat de diameter van de ronding is. Overigens zit het bitumen helemaal om de ronding heen, dus ook over de diameter.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:35 schreef quo_ het volgende:
Dat ga ik nog voorleggen aan de dakdekker. Ik wil graag bitumen en het is even de vraag of dat een buigstraal van 8-9 mm aan kan
Als ik het goed begrijp heb je het zo gemaakt:quote:Op woensdag 26 februari 2025 08:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb mijn serre zo afgewerkt. Zal zo even meten wat de diameter van de ronding is. Overigens zit het bitumen helemaal om de ronding heen, dus ook over de diameter.
Heb even gemeten: diameter is 40 mm. Met de bitumen, gevouwen om de halfronde lat heen: dus tussen lat en kopse eind.quote:Op woensdag 26 februari 2025 09:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp heb je het zo gemaakt:
[ afbeelding ]
De dikte van mijn dakbeschot is ca.17 mm dus de straal van de ronding zou dan ruim 8 mm zijn.
Je kunt het einde verdikken.quote:Op woensdag 26 februari 2025 09:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp heb je het zo gemaakt:
[ afbeelding ]
De dikte van mijn dakbeschot is ca.17 mm dus de straal van de ronding zou dan ruim 8 mm zijn.
Zoiets?quote:Op woensdag 26 februari 2025 09:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb even gemeten: diameter is 40 mm. Met de bitumen, gevouwen om de halfronde lat heen: dus tussen lat en kopse eind.
Exact. Meer in detail:quote:
Veruit het beste.quote:Op woensdag 26 februari 2025 11:50 schreef quo_ het volgende:
Eventueel kan ik ook na het aanbrengen van de verdikking de bovenfrees er langs halen voor het aanbrengen van rondingen. (scheelt ook weer tientallen euro's aan materiaal)
Ik heb dit profiel inderdaad gezien maar in de online gevonden voorbeelden alleen maar toegepast bij platte daken waarbij het geribbelde gedeelte vertikaal staat.quote:Op woensdag 26 februari 2025 13:53 schreef Watuntrik het volgende:
Je kunt natuurlijk ook een kraaltrim laten plaatsen. Worden doorgaans ook gebruikt bij het leggen van Shingels.
Alles kan en mag natuurlijk maar over het algemeen wordt bitumen of EPDM niet op zadeldaken gelegd. Dat soort profielen zijn dan ook voor plat dak zonder goot.quote:Op woensdag 26 februari 2025 15:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb dit profiel inderdaad gezien maar in de online gevonden voorbeelden alleen maar toegepast bij platte daken waarbij het geribbelde gedeelte vertikaal staat.
En de details zijn al geīntegreerd, zoals het kleine afdruiprandje aan de onderkant.quote:Op woensdag 26 februari 2025 13:53 schreef Watuntrik het volgende:
Je kunt natuurlijk ook een kraaltrim laten plaatsen. Worden doorgaans ook gebruikt bij het leggen van Shingels.
[ afbeelding ]
Die zijn daar speciaal voor ontworpen en plakt de dakbedekking aan de plakrand van de trim... Zoals je ziet is dat niet alleen maar een kort U profieltje.
2.5 meter alu kraaltrim ¤20, dat even afzetten tegen het arbeidsloon van het DIY alternatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |