abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216831287

Ik heb deze blokhut in mijn tuin staan en heb 6 jaar geleden het dakbeschot vervangen en nieuwe dakbedekking (bitumen) laten leggen.
Het dak is licht hellend en daarom heb ik de onderkant afgewerkt met een aluminium U-profiel waar het water langs kan druipen in de dakgoot.

Een tijdje geleden kwam ik tot de ontdekking dat vooral aan de "donkere" zijde naast de bomen de onderkant van het dakbeschot verrot is.

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de dakbedekking niet goed vast geplakt ligt op het aluprofiel. Is toch iets te kwetsbaar deze constructie. Dat wordt dus weer een aardig klusje. Ik ga het dakbeschot vernieuwen tussen de wand en de eerste gording, zal ongeveer een meter zijn.

Ik hoop wel dat dit de laatste keer wordt dus het moet nu een definitieve en solide oplossing worden.
Op internet kan ik helaas geen voorbeelden vinden over hoe je zoiets het beste kunt afwerken. Wat nog het meest in de buurt komt zijn amerikaanse YouTube filmpjes waarin een zgn. "drip edge"wordt gemonteerd. Deze profielen kan ik echter ook nergens vinden, de meeste info die ik gezien heb gaat over platte daken of schuine daken met pannen.

Wie heeft voor mij suggesties/tips/ervaring/het ei van Columbus ?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_216831901
Herkenbaar, hele zooi eraf en vervangen door Epdm tot in de goot.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216834395
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 17:52 schreef halfway het volgende:
Herkenbaar als in; zelf ook gehad?

Heb je in dat geval misschien een tekening of foto van de oplossing?
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_216835083
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 16:59 schreef quo_ het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb deze blokhut in mijn tuin staan en heb 6 jaar geleden het dakbeschot vervangen en nieuwe dakbedekking (bitumen) laten leggen.
Het dak is licht hellend en daarom heb ik de onderkant afgewerkt met een aluminium U-profiel waar het water langs kan druipen in de dakgoot.

[ afbeelding ]

Een tijdje geleden kwam ik tot de ontdekking dat vooral aan de "donkere" zijde naast de bomen de onderkant van het dakbeschot verrot is.

[ afbeelding ]

Ik vermoed dat de oorzaak ligt in het feit dat de dakbedekking niet goed vast geplakt ligt op het aluprofiel. Is toch iets te kwetsbaar deze constructie. Dat wordt dus weer een aardig klusje. Ik ga het dakbeschot vernieuwen tussen de wand en de eerste gording, zal ongeveer een meter zijn.

Ik hoop wel dat dit de laatste keer wordt dus het moet nu een definitieve en solide oplossing worden.
Op internet kan ik helaas geen voorbeelden vinden over hoe je zoiets het beste kunt afwerken. Wat nog het meest in de buurt komt zijn amerikaanse YouTube filmpjes waarin een zgn. "drip edge"wordt gemonteerd. Deze profielen kan ik echter ook nergens vinden, de meeste info die ik gezien heb gaat over platte daken of schuine daken met pannen.

Wie heeft voor mij suggesties/tips/ervaring/het ei van Columbus ?
Als ik het dus goed begrijp, zit de kopse kant van het hout opgesloten in het alu-profiel??

Oplossing: weghalen, al het rotte hout vervangen en op de kopse kant een half rond hout lijmen&schroeven. Dan je dakbedekking (EPDM or what else) helemaal rond het halve-rond vouwen tegen onderzijde dakbeschot aan. Goot eronder.

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 17:52 schreef halfway het volgende:
Ik zie niet dat je dakbedekking vast maakt in/aan de (PVC?) goot.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 25-02-2025 22:37:02 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216835198
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 22:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik het dus goed begrijp, zit de kopse kant van het hout opgesloten in het alu-profiel??
Klopt
quote:
Oplossing: weghalen, al het rotte hout vervangen en op de kopse kant een half rond hout lijmen&schroeven. Dan je dakbedekking (EPDM or what else) helemaal rond het halve-rond vouwen tegen onderzijde dakbeschot aan. Goot eronder.
Dat ga ik nog voorleggen aan de dakdekker. Ik wil graag bitumen en het is even de vraag of dat een buigstraal van 8-9 mm aan kan
quote:
Ik zie niet dat je dakbeschot vast maakt in/aan de (PVC?) goot.
De goot hangt in aluminium beugels die tegen de onderkant van het dakbeschot geschroefd zij, Zie laatste foto
pi_216835232
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 22:35 schreef quo_ het volgende:
De goot hangt in aluminium beugels die tegen de onderkant van het dakbeschot geschroefd zij, Zie laatste foto
Zie mijn edit in de vorige post.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216837389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 22:35 schreef quo_ het volgende:

Dat ga ik nog voorleggen aan de dakdekker. Ik wil graag bitumen en het is even de vraag of dat een buigstraal van 8-9 mm aan kan
Ik heb mijn serre zo afgewerkt. Zal zo even meten wat de diameter van de ronding is. Overigens zit het bitumen helemaal om de ronding heen, dus ook over de diameter.
pi_216837635
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb mijn serre zo afgewerkt. Zal zo even meten wat de diameter van de ronding is. Overigens zit het bitumen helemaal om de ronding heen, dus ook over de diameter.
Als ik het goed begrijp heb je het zo gemaakt:

De dikte van mijn dakbeschot is ca.17 mm dus de straal van de ronding zou dan ruim 8 mm zijn.
pi_216837701
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 09:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

De dikte van mijn dakbeschot is ca.17 mm dus de straal van de ronding zou dan ruim 8 mm zijn.
Heb even gemeten: diameter is 40 mm. Met de bitumen, gevouwen om de halfronde lat heen: dus tussen lat en kopse eind.
pi_216837764
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 09:20 schreef quo_ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je kunt het einde verdikken.
Vakman pur sang
pi_216837910
quote:
1s.gif Op woensdag 26 februari 2025 09:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kunt het einde verdikken.
Dan zou het er zo moeten uitzien?
pi_216837972
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 09:27 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb even gemeten: diameter is 40 mm. Met de bitumen, gevouwen om de halfronde lat heen: dus tussen lat en kopse eind.
Zoiets?

pi_216838428
Dat water zal over over het aluprofiel onder het bitumen kruipen d.m.v. capillaire werking. Hoe kleiner de spleet hoe hoger water tegen de zwaartekracht in kan opkruipen.

Zoals in onderstaande voorstelling in het dunne pijpje stijgt het hoger...

En dan heeft het hout onder de dakbedekking ook nog eens een zuigende eigenschap. En het mos dat in de naad groeit ook... Dat gaat dubbel op...

@_quo gaf inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing, met verdikking zodat je van onderen kunt vastspijkeren.

Is dat een klusje op termijn, kun je de boel goed schoonmaken, die alu profiel even goed grof schuren en die naad tussen profiel en bitumen even dichtkitten met bitumenkit.
pi_216838529
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 09:55 schreef quo_ het volgende:

[..]
Zoiets?

[ afbeelding ]
Exact. Meer in detail:

1) bij mij is eerst het halfrond met bitumen omgerold,
2) daarna vastgespijkerd aan de kopse kant
3) daarna vanaf de bitumen dak-opppervlak, nog een 2 cm over de halfrond gesmolten.

[ Bericht 8% gewijzigd door blomke op 26-02-2025 11:19:01 ]
pi_216839224
Alles bij elkaar opgeteld denk ik dat ik dit ga bespreken met de dakdekker.

Het is nog maar de vraag of ik een halfronde koplat kan vinden in die maat. Eventueel kan ik ook na het aanbrengen van de verdikking de bovenfrees er langs halen voor het aanbrengen van rondingen. (scheelt ook weer tientallen euro's aan materiaal)
pi_216839871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 11:50 schreef quo_ het volgende:
Eventueel kan ik ook na het aanbrengen van de verdikking de bovenfrees er langs halen voor het aanbrengen van rondingen. (scheelt ook weer tientallen euro's aan materiaal)
Veruit het beste.

Hornbach: https://www.hornbach.nl/p(...)2-x-2700-mm/7979691/
pi_216840812
Je kunt natuurlijk ook een kraaltrim laten plaatsen. Worden doorgaans ook gebruikt bij het leggen van Shingels.

Die zijn daar speciaal voor ontworpen en plakt de dakbedekking aan de plakrand van de trim... Zoals je ziet is dat niet alleen maar een kort U profieltje.

2.5 meter alu kraaltrim ¤20, dat even afzetten tegen het arbeidsloon van het DIY alternatief.
pi_216841742
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 13:53 schreef Watuntrik het volgende:
Je kunt natuurlijk ook een kraaltrim laten plaatsen. Worden doorgaans ook gebruikt bij het leggen van Shingels.

Ik heb dit profiel inderdaad gezien maar in de online gevonden voorbeelden alleen maar toegepast bij platte daken waarbij het geribbelde gedeelte vertikaal staat.
pi_216843065
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 15:20 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik heb dit profiel inderdaad gezien maar in de online gevonden voorbeelden alleen maar toegepast bij platte daken waarbij het geribbelde gedeelte vertikaal staat.
Alles kan en mag natuurlijk maar over het algemeen wordt bitumen of EPDM niet op zadeldaken gelegd. Dat soort profielen zijn dan ook voor plat dak zonder goot.

Daarom kiest men doorgaans liever voor pannen of shingles op zadeldak. En worden er door de meeste leggers geen randprofielen gebruikt en laten ze de pan of shingles een stukje oversteken bij de goot. Maar er bestaan voor shingles wel aparte profielen voor randafwerking. Ik kan ze echter zo snel niet vinden op internet, misschien omdat de vraag er niet zo veel voor is.

Onderstaande video is de enige die ik kan vinden waar shingle wordt gelegd met dakrand profiel bij de goot. Wat denk ik weer meer voor versteviging is dan voor bescherming tegen water.
Bekijk deze YouTube-video

Afijn, diezelfde profielen zou je ook kunnen gebruiken voor bitumen op een zadeldak. Alleen nog even zien te vinden. Easy shingle profiel?

Ik zou shingles erop timmeren als het mijn huisje was... Is ook nog eens redelijk gemakkelijk zelf te doen. JE hoeft niets te branden alleen te timmeren en te kitten. Na een hete zomer heeft het zichzelf al vastgelegd.
pi_216860242
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 13:53 schreef Watuntrik het volgende:

[ afbeelding ]

Die zijn daar speciaal voor ontworpen en plakt de dakbedekking aan de plakrand van de trim... Zoals je ziet is dat niet alleen maar een kort U profieltje.

2.5 meter alu kraaltrim ¤20, dat even afzetten tegen het arbeidsloon van het DIY alternatief.
En de details zijn al geīntegreerd, zoals het kleine afdruiprandje aan de onderkant.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')