Spannend wel.quote:Op maandag 24 februari 2025 00:33 schreef Perrin het volgende:
Het wordt iig nét wel of nét niet. Spannend.
[ x ]
Voor de BSW is het wel zuur dat ze de kiesdrempel net niet halen. Scheelt wellicht maar een paar duizend stemmen.quote:Op maandag 24 februari 2025 01:54 schreef L3gend het volgende:
Alle stemmen zijn geteld.
Einduitslag:
CDU/CSU 28,5% 208 seats
AfD 20,8% 152 seats
SPD 16,4% 120 seats
Grune 11,6% 85 seats
Linke 8,8% 64 seats
SSW 0,2% 1 seat
-------------------------
BSW 4,972%
FDP 4,3%
Nou moet je altijd wel een beetje uitkijken met 'grootste partij per kieskring' in stelsel met meerdere partijen, maar voor de mensen met historisch besef is dit een vrij bekend kaartje.quote:Op zondag 23 februari 2025 21:46 schreef Perrin het volgende:
Een verhaal in twee akten.
Linker kaart: hoe donkerder, hoe hoger het percentage migranten
Rechter kaart: de stemverhoudingen
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
De hele partij draait om haar, het is eigenlijk een soort one-woman-show, vergelijkbaar met de BBB in Nederland. Een nieuwe partijleider vinden met hetzelfde charisma als Wagenknecht is toch een behoorlijke uitdaging en zonder charismatische partijleider redt je het de volgende keer ook niet.quote:Op maandag 24 februari 2025 06:46 schreef derLudolf het volgende:
Ben benieuwd of ze de stekker er nu ook uittrekt, want ook gisteren riep ze nog dat je enkel relevant bent als je in de Bundestag zitm
De enige uitzondering is de Deense PvdAquote:Op maandag 24 februari 2025 07:37 schreef tizitl2 het volgende:
BSW is wel voor de zoveelste keer de bevestiging dat het voorspelde gat van economisch links en sociaal conservatief veel kleiner is dan doorgaans gedacht wordt. Ik ken eigenlijk nauwelijks echt succesvolle partijen met die profilering.
Ik vind de situatie in Nederland met al die kleine partijtjes ook verre van ideaal. Ze hebben dan wel een stem in de Tweede Kamer, maar is dat nou echt noemenswaardige invloed?quote:Op maandag 24 februari 2025 07:29 schreef Hanca het volgende:
Zuur voor BSW met 0,03%. Maar sowieso heeft 14% van de kiezers voor niets gestemd, bijna 7 miljoen stemmen in de prullenbak. Ik blijf zo'n kiesdrempel helemaal niks vinden, ook al komt hij nu in principe goed uit.
Als de Duitse staat toch 1 ding niet is, dan is het wel efficiënt.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:01 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik vind de situatie in Nederland met al die kleine partijtjes ook verre van ideaal. Ze hebben dan wel een stem in de Tweede Kamer, maar is dat nou echt noemenswaardige invloed?
Dan vind ik het Duitse model eigenlijk beter. Daardoor geen ellenlange vergaderingen, omdat iedereen z'n zegje moet doen. Dat is Duitse efficiënte natuurlijk.
Puur op migratie wellicht, verder ook niet. Die zijn gewoon voor gendergelijkheid vergroening etc etc hoor.quote:Op maandag 24 februari 2025 07:54 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De enige uitzondering is de Deense PvdA
Zeg je nou dat ze een type Elon Musk nodig hebben?quote:Op maandag 24 februari 2025 08:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als de Duitse staat toch 1 ding niet is, dan is het wel efficiënt.
Nou nee, want die beoogt gewoon effectief de afbraak van de federale overheid en daar wordt het niet efficiënter van.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:13 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Zeg je nou dat ze een type Elon Musk nodig hebben?
De vraag is ook of ze echt wel zo links waren, of dat het meer een PVV is. Dus veel linkse zaken beleven en uiteindelijk alleen maar rechtse dingen doen.quote:Op maandag 24 februari 2025 07:37 schreef tizitl2 het volgende:
BSW is wel voor de zoveelste keer de bevestiging dat het voorspelde gat van economisch links en sociaal conservatief veel kleiner is dan doorgaans gedacht wordt. Ik ken eigenlijk nauwelijks echt succesvolle partijen met die profilering.
Ah dat klinkt wel herkenbaar. Doet me ook denken aan Frankrijk waar tot een paar jaar terug cheques nog een heel normaal betaalmiddel waren. Misschien een goede vraag of Duitsland of Frankrijk een modernere overheid heeft.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou nee, want die beoogt gewoon effectief de afbraak van de federale overheid en daar wordt het niet efficiënter van.![]()
Maar het is qua digitalisering bij de Duitse overheid echt drama, hoor ik van emigranten. Je kunt klagen over de Nederlandse overheid, maar hoe het hier gaat is volgens die mensen een verademing bij wat er in Duitsland gebeurt. De fax staat nog fier overeind zeg maar.
Weer opmerkelijk hoe uiteindelijk een paar duizend stemmen behoorlijk veel verschil maken voor de slagvaardigheid van de Duitse overheid en zo indirect ook voor de toekomst van de Europese politiek.quote:Op maandag 24 februari 2025 07:29 schreef Hanca het volgende:
Zuur voor BSW met 0,03%. Maar sowieso heeft 14% van de kiezers voor niets gestemd, bijna 7 miljoen stemmen in de prullenbak. Ik blijf zo'n kiesdrempel helemaal niks vinden, ook al komt hij nu in principe goed uit.
In Duitsland kun je op veel plekken enkel contant betalen, ook in Berlin, München, etc. En als je al wilt pinnen dan klinkt er een zucht en wordt er met moeite een pinapparaat tevoorschijn gehaald. Dat betreft kon ik in een conservatief land als Italië wel overal pinnen zonder zuchten en steunen.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:23 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ah dat klinkt wel herkenbaar. Doet me ook denken aan Frankrijk waar tot een paar jaar terug cheques nog een heel normaal betaalmiddel waren. Misschien een goede vraag of Duitsland of Frankrijk een modernere overheid heeft.
Wat dat betreft ben ik heel tevreden met Nederland. Er zijn weinig landen waar zaken beter geregeld zijn.
In Duitsland is deze parodie, TechnoFax, nog altijd actueelquote:Op maandag 24 februari 2025 08:15 schreef Monolith het volgende:
De fax staat nog fier overeind zeg maar.
Zwakke economische regio ver weg van grote steden en naast wat toerisme heeft deze regio weinig te bieden.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:50 schreef GlennQuagmire het volgende:
Het erzgebirge heeft de twijfelachtige eer het hoogste percentage afd-stemmers te hebben. Dit is toch treurig?
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |