Er zijn aardig wat mensen die echt slecht zijn in taal, of die het gewoon weinig kan schelen. Maar het is ook weleens een ongelukkige tikfout op die piepkleine toetsjes op de smartphone. Of slechte autocorrectie.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:02 schreef Hiddendoe het volgende:
De schaamteloosheid van 'ongeletterde' Nederlanders. Nederlanders dus die hier geboren en getogen zijn en ook Nederlands onderwijs hebben genoten.
De meest debiele schrijf-, stijl-, taal- en grammaticafouten.
En als je hun dan daar op wijst, halen ze hun schouders op en beweren dat er spijkers op laag water worden gezocht.
"Want je ziet toch goed wat ik schrijf en wat ik bedoel."
Ik werdt.
Sgool.
Antwoort.
Nou ja, dit soort 'pareltjes' dus.
Ik vind het echt om te janken.
Dat kan. En ik wil dan ook wel zo eerlijk zijn dat ik ook niet alles weet over het perfecte Nederlands.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:03 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Er zijn aardig wat mensen die echt slecht zijn in taal, of die het gewoon weinig kan schelen. Maar het is ook weleens een ongelukkige tikfout op die piepkleine toetsjes op de smartphone. Of slechte autocorrectie.
Ik ben wel benieuwd waar je werkt.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:11 schreef Hiddendoe het volgende:
Collega's die verlanglijstjes moesten invullen voor hun kinderen voor een Sinterklaasviering op de zaak.
Ik zie je net fok posten i.p.v. FOK!.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:02 schreef Hiddendoe het volgende:
De schaamteloosheid van 'ongeletterde' Nederlanders. Nederlanders dus die hier geboren en getogen zijn en ook Nederlands onderwijs hebben genoten.
De meest debiele schrijf-, stijl-, taal- en grammaticafouten.
En als je hun dan daar op wijst, halen ze hun schouders op en beweren dat er spijkers op laag water worden gezocht.
"Want je ziet toch goed wat ik schrijf en wat ik bedoel."
Ik werdt.
Sgool.
Antwoort.
Nou ja, dit soort 'pareltjes' dus.
Ik vind het echt om te janken.
Ik werk al jaren niet meer. Maar dit was een metaaldraaierij. Hele vakkundige mannen, maar taalkundig was het echt huilen met de pet.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd waar je werkt.
“Ik werdt” en “sgool” is wel uitzonderlijk.
Ga jij lekker op het dak zitten.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik zie je net fok posten i.p.v. FOK!.
Ik ook hoor. Weet nog steeds niet echt het verschil tussen kunnen en kennen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Doordat ik geen boeken meer lees heb ik moeite met hoe schrijf ik dat ook alweer? Laatst had ik het woord ‘gekund’, wist ik werkelijk niet meer wat de laatste letter moest zijn. Vroeger ging dat automatisch. Ik begin opvallende fouten te maken.
Waarom lees je geen boeken meer? Veel lezen is de meest passieve en tevens actieve manier om je taalgevoel op peil te houden.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Doordat ik geen boeken meer lees heb ik moeite met hoe schrijf ik dat ook alweer? Laatst had ik het woord ‘gekund’, wist ik werkelijk niet meer wat de laatste letter moest zijn. Vroeger ging dat automatisch. Ik begin opvallende fouten te maken.
Ik heb een smartfoon. Daar gaat alles zo veel sneller als in een boek, dat ik niet meer lees. En inderdaad zonde…quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom lees je geen boeken meer? Veel lezen is de meest passieve en tevens actieve manier om je taalgevoel op peil te houden.
Plus het plezier van het lezen, dat jij woorden omzet in je eigen beelden.
Dat is behoorlijk bijdehand maar het verschil wist ze toen nog steeds niet.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Dame antwoordt: 'Ik KAN niet alleen rekenen, ik KEN ook nog Nederlands.'
Ik lees nog steeds veel professioneel geschreven stukken (vaak krantensites, ook weleens boeken) en spellen gaat meestal redelijk, maar ik zit weleens met de uitgang in de onvoltooid verleden tijd te stoeien. Of er nou twee d's in moeten, of toch maar eentje.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Doordat ik geen boeken meer lees heb ik moeite met hoe schrijf ik dat ook alweer? Laatst had ik het woord 'gekund', wist ik werkelijk niet meer wat de laatste letter moest zijn. Vroeger ging dat automatisch. Ik begin opvallende fouten te maken.
Bij twijfel altijd 2.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:45 schreef Eightyone het volgende:
Of er nou twee d's in moeten, of toch maar eentje.
quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ga jij lekker op het dak zitten.
Zo ken ik je weer. Het is trouwens 'u' voor jou.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ga jij lekker op het dak zitten.
Inderdaad. Ik kan me niks mooiers voorstellen dan lekker achteroverleunen op de bank of in bed met een goed boek.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb een smartfoon. Daar gaat alles zo veel sneller als in een boek, dat ik niet meer lees. En inderdaad zonde…
Een smartfoon kan zo’n beetje alles: FOK!ken, Scrabbelen, krant lezen, films kijken, vertalen, opzoeken, bellen, en nog 500 dingen. Dus voor elk humeur wat wils. En superhandig.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:49 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik kan me niks mooiers voorstellen dan lekker achteroverleunen op de bank of in bed met een goed boek.
En dat boek kan een detective zijn, een avonturenroman, een science fiction verhaal of een sprookje.
Ook lees ik veel gedichten en toneelstukken.
Ik heb geen mobiel of smartfoon. Wat is er trouwens zo 'smart' aan een smartfoon?
Sinds de dominantie van algoritmes en zeker sinds de opkomst van AI worden ze me wat té 'smart'.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:49 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik heb geen mobiel of smartfoon. Wat is er trouwens zo 'smart' aan een smartfoon?
Mensen die bij het lopen in de openbare ruimte echt 0 rekening houden met anderen.quote:
Dank je wel.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:37 schreef Bargehassus het volgende:
@:Hiddendoe @:tong80
Julie zijn allebei bijzondere persoonlijkheden.
That's what I like about you FOK!.
Herkenbaar. En voor wat betreft het dikgedrukte, als ik het zie aankomen, blijf ik gewoon staan. Dan moeten ze wel om je heen. Er wordt wel eens wat vreemd gekeken.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mensen die bij het lopen in de openbare ruimte echt 0 rekening houden met anderen.
Dat ze met z'n drieėn naast elkaar de hele breedte van de stoep in beslag nemen en je dan raar aankijken als jij er loopt en niet van de stoep het fietspad op springt voor ze. Dat ze ineens een winkelkar voor je pens in het schap rammen omdat ze hem daar neer kwakken om aan de andere kant van het schap naast de kar, het hele gangpad blokkerend, iets te willen pakken en dan kijken of hun huis in de fik staat als je beleefd vraagt of je erdoor mag.
Laatst kwamen er een paar pubertjes aanfietsen, knalden de stoep op vlak voor mijn voeten en zetten de fiets zo pal voor me op slot terwijl ik daar stond zonder enig besef dat er iemand op de stoep liep. Die jochies waren 13, daar snap ik het van, die kunnen even niet beter, maar zo ergens rond de 18 vallen er toch echt een hoop kwartjes niet bij veel mensen.
Onzin, ik wist op mijn 7de al dat je niet op de stoep mocht fietsen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mensen die bij het lopen in de openbare ruimte echt 0 rekening houden met anderen.
Dat ze met z'n drieėn naast elkaar de hele breedte van de stoep in beslag nemen en je dan raar aankijken als jij er loopt en niet van de stoep het fietspad op springt voor ze. Dat ze ineens een winkelkar voor je pens in het schap rammen omdat ze hem daar neer kwakken om aan de andere kant van het schap naast de kar, het hele gangpad blokkerend, iets te willen pakken en dan kijken of hun huis in de fik staat als je beleefd vraagt of je erdoor mag.
Laatst kwamen er een paar pubertjes aanfietsen, knalden de stoep op vlak voor mijn voeten en zetten de fiets zo pal voor me op slot terwijl ik daar stond zonder enig besef dat er iemand op de stoep liep. Die jochies waren 13, daar snap ik het van, die kunnen even niet beter, maar zo ergens rond de 18 vallen er toch echt een hoop kwartjes niet bij veel mensen.
https://frontpage.fok.nl/(...)balverhalen-258.htmlquote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:37 schreef Bargehassus het volgende:
@:Hiddendoe @:tong80
Julie zijn allebei bijzondere persoonlijkheden.
That's what I like about you FOK!.
Herkenbaar. Vooral omdat voor dit soort situaties geen regels lijken te zijn. Maar er wordt gedacht op het gezonde verstand.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:38 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Nou, ik keek net naar een vreemde zin. Moest een paar nieuwe aanlopen nemen en opeens lukte het met een iets andere intonatie: veel fout in de betekenis van veelvoud. Het kan natuurlijk een malle verschrijving zijn of een creatieve aanval van de autocorrectie. Maar het is in elk geval de Engelse ziekte met die incorrecte spatie tussen 2 lettergrepen of tussen de twee woorden van een samengesteld woord. Zo'n onzinspatie sjort vaak aan de betekenis van de zin. Net als na ipv naar en zelfs naar ipv na.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:27 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd waar je werkt.
“Ik werdt” en “sgool” is wel uitzonderlijk.
Denk aan het goeie ouwe woord langer maken: gekunt => de gekunte dit-of-dat of gekund => de gekunde dit-of-quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Bij twijfel even kijken wat voor woord het is: bijvoeglijk naamwoord of zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld groot: de grote trom of de grootte van die trommel.quote:
Tja, wat dat laatste betreft: Den Bosch werd al jaren overspoeld door noorderlingen die overduidelijk dachten dat "alles moet kunnen" met carnaval en daadoor het feest nogal verpestten. Dus ik kan het gevoel van de Bosschenaren wel een beetje begrijpen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 07:11 schreef Eightyone het volgende:
Het door de media ophemelen van nogal inwisselbare volkszangers. Er zijn er een aantal die tegenwoordig overal opduiken.
T'is niet dat ze niet kunnen zingen, maar er is ook niks bijzonders aan ze. Yves Berendse, Robert van Hemert, enzovoort hadden alleen het geluk dat er een pakkend liedje was dat zij mochten zingen, en dat het massaal is opgepikt. Het hadden net zo goed anderen kunnen zijn.
--------------
En wat betreft carnaval: die gesloten eenheidsworst-sfeer die de verkeerde jasjes/dasjes/embleempjes en (qua carnaval) onervaren 'bovenslootse' mensen niet toelaat. In Den Bosch is het heel erg.
Ik (een Brabo) vier het sowieso niet, dat scheelt. Zou ik er wel plannen voor hebben, dan iig niet in Den Bosch.
Maar als ze wel gezellig mee willen doen, zijn ze alsnog niet welkom. Want ze hebben de 'juiste' kleren niet, ze hebben geen zachte G, en ze doen net een beetje anders, enzovoort.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 07:49 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Tja, wat dat laatste betreft: Den Bosch werd al jaren overspoeld door noorderlingen die overduidelijk dachten dat "alles moet kunnen" met carnaval en daadoor het feest nogal verpestten. Dus ik kan het gevoel van de Bosschenaren wel een beetje begrijpen.
Ach ja, mijn ding is het ook niet.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 09:13 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Maar als ze wel gezellig mee willen doen, zijn ze alsnog niet welkom. Want ze hebben de 'juiste' kleren niet, ze hebben geen zachte G, en ze doen net een beetje anders, enzovoort.
Nee, niet m'n ding. Op jonge leeftijd heb ik wel carnaval gevierd, maar viel dit gezeur gelukkig nog wel mee. Regio Uden kent ook zo z'n ongeschreven regels, maar de lijst is wel wat korter.
Is dat ooit anders geweest?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 11:26 schreef dick_laurent het volgende:
Waar ik me de laatste tijd meer en meer aan dood erger?
Nou dat de mensheid zich basically laat leiden door een handvol idiote totaal-narcisten die vooral bezig zijn met de rijke elite in stand te houden en hun eigen waanideeėn doorduwen koste wat het kost.
Dus oorlog voeren, desinformatie verspreiden en alles tot op het bot manipuleren zodat je je zin maar krijgt.
En de bevolking maar denken dat ze wat te "kiezen" hebben. We're nothing but sheep in their eyes![]()
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 28 februari 2025 22:38 schreef Evangelion het volgende:
Ik krijg vaak de AH boodschappen bij mij thuis bezorgd van 2 verschillende andere adressen.
Zelfde huisnummer, 3 verschillende straten. Maar het zit dicht bij elkaar en google maps stuurt iedereen naar mij.
Moet ik steeds de bezorger wegsturen die dan flipt omdat hij al 3 kratjes heeft uitgeladen en z'n vrachtwagen geparkeerd in mijn doodlopende straat.
quote:Op vrijdag 21 februari 2025 23:27 schreef Cat-astrophe het volgende:
Bij asociaal geparkeerde winkelkarren in de supermarkt ben ik een meester in lomp langslopen en oeps nu kreeg u uw kar tegen de schenen sorry not sorry.
Idem voor breed en vooral onnodig in de weg staande mensen. Mijn schouders en kont worden spontaan twee keer zo dik *langswring*
Het is soms zo fijn om dat vriendelijk te vragen, en mensen hebben dat domweg vaak niet in de gaten. Het voelt beter om een oh sorry lachje terug te krijgen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 23:27 schreef Cat-astrophe het volgende:
Bij asociaal geparkeerde winkelkarren in de supermarkt ben ik een meester in lomp langslopen en oeps nu kreeg u uw kar tegen de schenen sorry not sorry.
Idem voor breed en vooral onnodig in de weg staande mensen. Mijn schouders en kont worden spontaan twee keer zo dik *langswring*
Dat ze het niet doorhebben is ook wel deel van de ergernis. Kan iedereen eens gebeuren, maar het zijn vaak dezelfden.quote:Op vrijdag 28 februari 2025 23:18 schreef Soury het volgende:
[..]
Het is soms zo fijn om dat vriendelijk te vragen, en mensen hebben dat domweg vaak niet in de gaten. Het voelt beter om een oh sorry lachje terug te krijgen.
Ik kom nooit dezelfde tegen in de supermarktquote:Op vrijdag 28 februari 2025 23:26 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Dat ze het niet doorhebben is ook wel deel van de ergernis. Kan iedereen eens gebeuren, maar het zijn vaak dezelfden.
beetje staan wachten op slome duikelaarsquote:Op zaterdag 1 maart 2025 12:36 schreef Pisces29 het volgende:
Je staat in een lange rij bij de kassa.
Dan opent zich een tweede kassa en zijn het al-tijd mensen achter je die dan menen dat ze als eerste aan de beurt zijn. En ze stuiven er ook op af. Geen schaamte niks.
Weinig mensen hebben fatsoen. Niet dat het nieuw is, maar toch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |