De meeste democratiën zijn gemankeerd. Het binaire systeem komt standaard voor bij FPTP-kiessystemen. Ook landen met een hoge kiesdrempel neigen naar een systeem met minder partijen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 23:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of USA kiezer iets heeft gekozen of eerder iets niet heeft willen kiezen.
Het is best lastig te kiezen wanneer iets wordt gereduceerd tot een ja of nee, zwart of wit of Democraat vs Republikein. Trump is geen President geworden omdat Amerika daarvoor koos maar omdat het geen andere mogelijkheid had/zag.
Niet kiezen voor een plots ingeflanste, niet gekandideerd noch genomineerde Harris wordt dan kiezen voor Trump ?
Ik neem maar een andere afslag hoe het werkt in IoU, kiezen voor abortus is dan kennelijk ook kiezen voor Oekraïne ?
Probleem wat de USA in haar gepolariseerde (duale) systeem heeft; dat ze niet weten (wat, nog) te kiezen.
Ik nuanceert het tot de groep die gelijke rechten wil voor iedereen en de andere zijde die dat ziet als directe aantasting van haar vermeende recht om de "ongelijkheid" tot anderen te willen behouden.
Los daarvan mist het bestel een actief parlement dat de regering op haar handelen kan & vooral mag controleren. Het is ronduit zot dat een President, wie van welke kleur dan ook, eenzijdig beslissingen kan nemen die regelrecht de rechten van anderen aantast en afspraken tot generlei waarde maakt.
Enkel voor Europa gaat dat op, al de andere zijn een militaire basis van de VS zelf en niet NAVO.quote:Op woensdag 19 februari 2025 02:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
AFAIK heeft de VS als enige lidstaat gebruik gemaakt van artikel 5, en kwam iedereen te hulp.
Een van de redenen voor NAVO was na 1948 zorgen dat West-Duitsland niet tot in de eeuwigheid bezet moest blijven door de VS, Frankrijk en het VK maar weer een eigen leger zou kunnen hebben. Een andere was het voorkomen van wapenwedlopen tussen die landen juist door het hebben van de sterke broer aan de andere kant van de oceaan.
De VS uit NAVO is het verliezen van de NAVO bases en steunpunten. Er er zijn gegarandeerd Europese landen die iets willen om de Amerikaanse B61's nukes die ze hebben via Nuclear Sharing te gaan vervangen, met alle globale gevolgen die dat heeft. Dat gaat de VS dus veel en veel meer geld kosten.
Meerdere partijen zijn zeker gewenst.quote:Op woensdag 19 februari 2025 03:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De meeste democratiën zijn gemankeerd. Het binaire systeem komt standaard voor bij FPTP-kiessystemen. Ook landen met een hoge kiesdrempel neigen naar een systeem met minder partijen.
Het alternatief zou een volksraadpleging voor elk groot probleem zijn. Ik denk dat we simpelweg met het imperfecte systeem genaamd democratie moeten leven, het is in ieder geval een stuk beter dan een dictatuur.
Referenda’s zijn alleen een goed idee als het om een simpele issue met een simpele ja of nee gaat. Vaak gaat het om een gecompliceerde issue, waar 90% van de kiezers zich niet op heeft ingestudeerd voordat ze stemmen.quote:Op woensdag 19 februari 2025 04:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Meerdere partijen zijn zeker gewenst.
Misschien is het goed dat een partij minstens twee leden moet hebben als kiesdrempel.
Vroeger was ik zeker voor referenda maar nu met alle beïnvloeding via de sociale media met des informatie en leugens zie ik dat liever niet.
Oekraïne had de oorlog kunnen voorkomen als ik Trump zo hoorde. Hadden gewoon hun land op moeten geven en dan hadden ze niet 3 jaar oorlog gehad.quote:Op woensdag 19 februari 2025 06:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Zo Zelensky wordt even weggezet als prutser door Trump.
Verkiezingen zullen komen.
I.i.g. andere tijden voor de Oekraïners en als het goed is een einde van de oorlog.
Trump praat totale poep.quote:Op woensdag 19 februari 2025 06:48 schreef Lospedrosa het volgende:
Zo Zelensky wordt even weggezet als prutser door Trump.
Verkiezingen zullen komen.
I.i.g. andere tijden voor de Oekraïners en als het goed is een einde van de oorlog.
Referenda zijn grondig de nek omgedraaid door de EU en onze traditionele partijen. Iedere keer als de uitslag verkeerd was werden ze genegeerd, zelfs als er eigenlijk geen druk achter zat.quote:Op woensdag 19 februari 2025 04:11 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Meerdere partijen zijn zeker gewenst.
Misschien is het goed dat een partij minstens twee leden moet hebben als kiesdrempel.
Vroeger was ik zeker voor referenda maar nu met alle beïnvloeding via de sociale media met des informatie en leugens zie ik dat liever niet.
Oei, dat kan alleen maar betekenen dat Oekraïne er bekaaid af gaat komen, maakt de kans wel groter dat ze niet akkoord gaan met de onderhandelingen en de oorlog toch niet zo makkelijk beëindigd wordt als dat Trump roeptoetert. En de EU dus actiever Oekraïne gaat steunen in de oorlog tegen Rusland.quote:Op woensdag 19 februari 2025 00:18 schreef TLC het volgende:
https://edition.cnn.com/
Volgens Trump is Oekraine de oorlog met rusland begonnen![]()
Jee die Donald zit al echt diep in de reet van putin, wellicht kan hij zijn darmen al zien
Trump blijft maar herhalen dat Oekraïne zelf schuld heeft aan de oorlog. Vannacht weer dezelfde onzin. Maar volgens de Trump-fans hier is het natuurlijk alleen maar 'Russia, Russia, Russia'... alsof Poetin geen enkele verantwoordelijkheid heeft. 🤡quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:22 schreef Fok-it het volgende:
Trump verwijt Oekraïne dus even de oorlog te zijn begonnen?
Je hoeft 0,0 respect aan te houden voor Trump adepten hier op FOK!. Totaal niet gerechtvaardigd
Wat een leugenachtige parasiet is het ook.
Fascisme vereist een slachtoffer complex en liegen doen ze graag.quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Trump blijft maar herhalen dat Oekraïne zelf schuld heeft aan de oorlog. Vannacht weer dezelfde onzin. Maar volgens de Trump-fans hier is het natuurlijk alleen maar 'Russia, Russia, Russia'... alsof Poetin geen enkele verantwoordelijkheid heeft. 🤡
Aub gewoon posten.quote:Op woensdag 19 februari 2025 01:54 schreef oheng het volgende:
RIA: Olie Raffinaderij in Samara aangevallen.
En ik wilde het niet posten vanwege de "discussie" hier, maar de russische centrale bank is veroordeeld voor illegaal wapenbezit.
heb je een link?quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Die nieuwe speech is wederom een bevestiging dat de VS geen Navo partner meer is. Tijd voor EU nukes voordat de Baltische staten zijn overgenomen. En als die er zijn zo snel mogelijk de VS eruit gooien.
Het narratief zal wel snel gaan veranderen in een Putin die het bloedvergieten in ieder geval probeert te stoppen samen met Trump. En Zelensky die zijn eigen mensen langer af laat slachtenquote:Op woensdag 19 februari 2025 07:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Trump blijft maar herhalen dat Oekraïne zelf schuld heeft aan de oorlog. Vannacht weer dezelfde onzin. Maar volgens de Trump-fans hier is het natuurlijk alleen maar 'Russia, Russia, Russia'... alsof Poetin geen enkele verantwoordelijkheid heeft. 🤡
Ik denk dat de achterliggende gedachte inderdaad te maken heeft met strategische belangen, misschien in gebieden als Groenland, Canada of zelfs Panama. Het echte gevaar op lange termijn is China, en Trump lijkt dat te begrijpen. Wat hij echter niet door lijkt te hebben, is dat het zoeken van ruzie met de EU, puur omdat hij hen als zwak ziet, een grote vergissing is. Hij probeert nu vrienden te worden met Rusland, maar Rusland is een onbetrouwbare partner, en dat kan hem op de lange termijn in de steek laten. Het lijkt wel een fatale inschattingsfout — hes picking the wrong fight.quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:44 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Het narratief zal wel snel gaan veranderen in een Putin die het bloedvergieten in ieder geval probeert te stoppen samen met Trump. En Zelensky die zijn eigen mensen langer af laat slachten
Nee, ze doen letterlijk maar watquote:Op woensdag 19 februari 2025 08:11 schreef Richestorags het volgende:
Is er eigenlijk een roadmap voor de "onderhandelingen" of niet?
Die wordt Trump ingefluisterd vanuit het Kremlin.quote:Op woensdag 19 februari 2025 08:11 schreef Richestorags het volgende:
Is er eigenlijk een roadmap voor de "onderhandelingen" of niet?
Toch wel ernstig als een Amerikaanse president letterlijk russische propaganda aan het spuien is. Lijkt me dat er mensen binnen defensie en de inlichtingendiensten daar ook wel wat nerveus van worden.quote:Op woensdag 19 februari 2025 07:29 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Trump is inmiddels al het sletje van Rusland ja. Zorgwekkende ontwikkeling, want Oekraïne zal niet gaan capituleren onder deze voorwaarden, dus dan riskeert dit een oorlog op grotere schaal.quote:Op woensdag 19 februari 2025 08:20 schreef nixxx het volgende:
[..]
Toch wel ernstig als een Amerikaanse president letterlijk russische propaganda aan het spuien is. Lijkt me dat er mensen binnen defensie en de inlichtingendiensten daar ook wel wat nerveus van worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |