abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216724404
Beste,

Ik wil deze week voor t eerst aandelen en/of ETF's gaan kopen. Ik zit te denken aan een bedrag tussen de 1.500 en 3.000 te investeren. In eerste instantie ben ik van plan me alleen op de Nederlandse(en misschien Belgische) markt te richten. Ook ben ik niet van plan veel transacties uit te voeren, wil het gewoon rustig laten staan.

Nu vroeg ik me af welke broker het beste bij deze strategie past. (Qua kosten en gebruiksvriendelijkheid.)

En mocht mijn strategie in de loop van tijd veranderen naar meerdere landen en meerdere transacties(actiever beleggen), is dan juist een andere broker beter?

Ik heb een paar maand geleden een account geopend bij DeGiro, echter heb ik geen recht op de welkomstbonus, deze is verlopen. (100 euro gratis aan transactiekosten)

Graag jullie advies. Alsnog bij DeGiro beginnen? Een andere broker opzoeken(met welkomstbonus)?

Dank alvast !
pi_216724469
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:04 schreef vjjjj het volgende:

Ik heb een paar maand geleden een account geopend bij DeGiro, echter heb ik geen recht op de welkomstbonus, deze is verlopen. (100 euro gratis aan transactiekosten)

Graag jullie advies. Alsnog bij DeGiro beginnen?

Ja. En als je aan de Giro klantenservice voorlegt dat je de welkomstbonus alsnog wilt..... "been there, received that..."

Maarrrreeeehhh...enige tijd geleden had je een topic over obligaties en hun rating, ook bij DeGiro. Toen was o.a. een vraag of je al de toetsen bij DeGiro hebt afgerond. Dat is nog steeds actueel??

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 17-02-2025 21:24:25 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216724803
Gewoon bij Evi of Robeco. Ze beleggen voor jou, is meer rendement dan zelf doen en hoef je ook al die toetsen niet te doen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_216724869
Doe eerst maar even fictief spelen.

https://www.beursspel.nl/
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216725023
Als je weinig transacties van plan bent te maken, maar je wilt het lang laten staan dan kan je beter naar de jaarlijkse kosten kijken en niet naar de transactiekosten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216725255
Beter ff wachten... Alles staat nu skyhigh.
pi_216725505
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:57 schreef hoechst het volgende:
Je kan ook inzetten op dat t daalt
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_216729721
quote:
Beste,

Ik wil deze week voor t eerst aandelen en/of ETF's gaan kopen. Ik zit te denken aan een bedrag tussen de 1.500 en 3.000 te investeren. In eerste instantie ben ik van plan me alleen op de Nederlandse(en misschien Belgische) markt te richten. Ook ben ik niet van plan veel transacties uit te voeren, wil het gewoon rustig laten staan.

Nu vroeg ik me af welke broker het beste bij deze strategie past. (Qua kosten en gebruiksvriendelijkheid.)

En mocht mijn strategie in de loop van tijd veranderen naar meerdere landen en meerdere transacties(actiever beleggen), is dan juist een andere broker beter?

Graag jullie advies. Alsnog bij DeGiro beginnen? Een andere broker opzoeken(met welkomstbonus)?

Dank alvast !
Ik vraag me af of je het met 1500 of 3000 gaat redden. Je moet veelal toch minimaal 10k in kunnen leggen om mee te starten en dat ook voor een bepaalde tijd kunnen missen.
pi_216729743
quote:
Beste,

Dank alvast !
Hoeveel spaargeld heb je nu?
  dinsdag 18 februari 2025 @ 11:23:57 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216730270
quote:
Daarom moet je nu ook short gaan.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_216730739
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:34 schreef halfway het volgende:
Doe eerst maar even fictief spelen.

https://www.beursspel.nl/
Geen zin om account etc te maken, toch bedankt
pi_216730746
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja. En als je aan de Giro klantenservice voorlegt dat je de welkomstbonus alsnog wilt..... "been there, received that..."

Maarrrreeeehhh...enige tijd geleden had je een topic over obligaties en hun rating, ook bij DeGiro. Toen was o.a. een vraag of je al de toetsen bij DeGiro hebt afgerond. Dat is nog steeds actueel??
Ik zie deze toetsen nergens staan, kan volgens mij ook gewoon een storting doen. Wellicht heb ik ze al gedaan een tijd geleden. Of komen de toetsen als je iets wilt kopen?
pi_216730780
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 10:52 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Ik vraag me af of je het met 1500 of 3000 gaat redden. Je moet veelal toch minimaal 10k in kunnen leggen om mee te starten en dat ook voor een bepaalde tijd kunnen missen.
Is dat zo? Ken een paar mensen die ook bij DeGiro beleggen, en die hebben ook rond de 1.000-2.000 ingelegd
pi_216730845
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 10:54 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Hoeveel spaargeld heb je nu?
35
pi_216730906
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 11:52 schreef vjjjj het volgende:

[..]
Is dat zo? Ken een paar mensen die ook bij DeGiro beleggen, en die hebben ook rond de 1.000-2.000 ingelegd
Er is geen minimum.

Er zijn verschillende manieren om zoiets aan te pakken.

Als je een groot bedrag van bijvoorbeeld een erfenis hebt, kan je dat "lump sum" investeren. Dus alles in 1x.
Maar je kan er ook voor kiezen om met een klein bedrag te beginnen en iedere maand of kwartaal iets bij te kopen.

Als je maandelijks wat geld overhoudt en je hebt al een goede buffer op je spaarrekening, dan kan je die strategie van maandelijks / per kwartaal wat bijkopen ook aanhouden. Gewoon blijven bijkopen, of het nu goed of slecht gaat met de beurs.

Ik zou het wel beperken tot maximaal 1 of 2 verschillende ETF's met lage kosten.

Een ETF bestaat al uit tientallen tot honderden aandelen dus met meer ETF's wordt je spreiding of rendement niet beter.
pi_216731030
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is geen minimum.

Als je een groot bedrag van bijvoorbeeld een erfenis hebt, kan je dat "lump sum" investeren. Dus alles in 1x.
Maar je kan er ook voor kiezen om met een klein bedrag te beginnen en iedere maand of kwartaal iets bij te kopen.

Als je maandelijks wat geld overhoudt en je hebt al een goede buffer op je spaarrekening, dan kan je die strategie van maandelijks / per kwartaal wat bijkopen ook aanhouden. Gewoon blijven bijkopen, of het nu goed of slecht gaat met de beurs.

Ik zou het wel beperken tot maximaal 1 of 2 verschillende ETF's met lage kosten.

Een ETF bestaat al uit tientallen tot honderden aandelen dus met meer ETF's wordt je spreiding of rendement niet beter.
Thanks voor je tip. Was inderdaad van plan structureel bij te kopen.
Zou je dit bij DeGiro adviseren of bij een andere broker?
pi_216731053
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 12:06 schreef vjjjj het volgende:

[..]
Thanks voor je tip. Was inderdaad van plan structureel bij te kopen.
Zou je dit bij DeGiro adviseren of bij een andere broker?
DeGiro heeft mijn account eenzijdig beëindigd zonder uitleg, dus die kan ik nooit meer aanraden.

Beleg nu gewoon bij mijn bank.
pi_216732443
quote:

Beleg in 7 ETF's met compleet verschillende gebieden; zowel mondiaal als lokaal, variërend van semiconductors t/m Amerikaanse S&P500 en NASDAQ. Het rendement varieert navenant.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216732550
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:05 schreef blomke het volgende:

[..]
Beleg in 7 ETF's met compleet verschillende gebieden; zowel mondiaal als lokaal, variërend van semiconductors t/m Amerikaanse S&P500 en NASDAQ. Het rendement varieert navenant.
Maar jij zit er niet met ¤3.000 in, neem ik aan.

En er is een grens aan waar het nog nuttig is om te spreiden.
Ik heb 47% rendement gehaald sinds april 2021 met uiteindelijk de grootste eindspurt met maar 3 ETF's (S&P500 / Nasdaq 100 en een Tech ETF).

Er is veel overlap in die ETF's, sowieso van de grote 7. Dus heel veel nut heeft het niet.
pi_216732559
quote:
Goede tip inderdaad, ik wacht nog wel even af!
pi_216732567
quote:
1s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:29 schreef Chinless het volgende:
Gewoon bij Evi of Robeco. Ze beleggen voor jou, is meer rendement dan zelf doen en hoef je ook al die toetsen niet te doen.
Sorry, maar wat een complete onzin :') 'dat is meer rendement dan zelf doen'. Waarom dan precies? Als dat zo zou zijn dan zou de beste meneer of mevrouw die voor jou belegt echt niet in loondienst bij zo'n firma gaan werken natuurlijk; dan lag hij aan de Bahama's met 100 miljoen op zijn rekening.

@vjjjj Bij Degiro zit je prima. Die welkomstbonus heb je niet nodig, aangezien de transactiekosten al heel laag zijn en je toch maar 1x wil beleggen en het dan wil laten staan. Als je dan ook nog eens wat ETF"s (want daar zou ik voor gaan) kiest uit de kernselectie dan zit je qua kosten ook al goed.

Ik zou niet te moeilijk doen en gewoon 80% zetten op een all-world fonds (Vanguard bijvoorbeeld) en 20% op een QQQ (meer technologie; iets minder divers maar mogelijk hoger rendement) en daar gewoon 15 a 20 jaar niet aanzitten.
pi_216732582
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:13 schreef vjjjj het volgende:

[..]
Slechte tip.

Er is geen optimaal moment (ja, achteraf gezien :X ), belangrijkste is "time in the market", i.p.v. "de markt timen" O-) .
pi_216732587
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar jij zit er niet met ¤3.000 in, neem ik aan.

Nee, zet er maar nulletjes bij.
pi_216732593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:13 schreef Solispolar het volgende:

@:vjjjj Bij Degiro zit je prima. Die welkomstbonus heb je niet nodig, aangezien de transactiekosten al heel laag zijn en je toch maar 1x wil beleggen en het dan wil laten staan. Als je dan ook nog eens wat ETF"s (want daar zou ik voor gaan) kiest uit de kernselectie dan zit je qua kosten ook al goed.

Ik zou niet te moeilijk doen en gewoon 80% zetten op een all-world fonds (Vanguard bijvoorbeeld) en 20% op een QQQ (meer technologie; iets minder divers maar mogelijk hoger rendement) en daar gewoon 15 a 20 jaar niet aanzitten.
Beste tip van dit seizoen!
pi_216732600
quote:

[..]
Als je maandelijks inlegt zou ik me totaal niet druk maken over "timing".
Je kan de markt toch niet timen.

Als je gewoon voor de lange termijn wil inleggen zou ik me daar niet te druk om maken.
pi_216732640
quote:

[..]
Nee helemaal geen goede tip; want (zoals Blomke al zegt) 'time in the market beats timing the market'.

Er is wel wat voor te zeggen om je totale inleg niet 'ineens' in te leggen, maar verspreid over gelijke delen in de komende 12 maanden. Op deze manier pas je toch nog een soort spreiding van het risico toe.

Heb je er ooit over nagedacht om nu een klein deel in te leggen (laten we zeggen 500 of 1000 euro) en in plaats van de rest ineens in te leggen maandelijks een vast bedrag in te leggen? Op die manier kan je geleidelijk meer geld inleggen (geld wat je niet ineens nu kwijt bent) en is je toekomstig rendement waarschijnlijk ook een stukje hoger (want meer inleg). En als klap op de vuurpijl vlak je dan nog meer je risico af.

Ik beleg al vele jaren en heb ook jaren meegemaakt dat ik behoorlijk in de min stond; dat is niet leuk maar als je 'gewoon' door gaat dan vlakt dat risico over de jaren altijd af. Zelfs met de economische crisis van jaren geleden meegeteld kom je dan nog meer dan ruimschoots in de plus uit.
pi_216733509
Bedankt voor het meedenken en jullie reacties zover.

Zorgt een AEX die zo hoog staat er niet voor dat veel mensen willen gaan beleggen?
In mijn boek over beleggen staat;

'' Groepsgedrag: Zolang de kudde alleen maar groeit, prima! Maar verlaat de kudde optijd. Zodra de kapper begint te praten over beleggen en hoe makkelijk het geld verdienen is, is het tijd om te verkopen, WEGWEZEN ! ''

Verder nog wat andere quotes over tegen de stroom in gaan, dus juist bij een lage/dalende beurs instappen

Ik ben hier een beetje huiverig voor.....
pi_216733551
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 15:36 schreef vjjjj het volgende:

Zorgt een AEX die zo hoog staat er niet voor dat veel mensen willen gaan beleggen?

'' Groepsgedrag: Zolang de kudde alleen maar groeit, prima! Maar verlaat de kudde optijd. Zodra de kapper begint te praten over beleggen en hoe makkelijk het geld verdienen is, is het tijd om te verkopen, WEGWEZEN ! ''

Verder nog wat andere quotes over tegen de stroom in gaan, dus juist bij een lage/dalende beurs instappen

Ik lees geen boeken over beleggen.

Als iemand geld moet verdienen met advies over beleggen dan is hij vast niet zo goed in beleggen.

Er zit ook een verschil tussen beleggen in ETF's en in aandelen.

Als je in aandelen belegt, moet je onderzoek doen naar het bedrijf waar je in belegt, is de waarde reëel, zit er toekomst (groei) in het bedrijf?

Een doorsnee belegger (inclusief mijzelf) is niet in staat om dat soort inschattingen te maken en dan wordt het al snel "gokken".

Daarom kan je beter in ETF's beleggen. In plaats van het zoeken naar de speld in de hooiberg, koop je dan een hele hooiberg. Daar zitten misschien wat beestjes in maar ook de spelden die je zoekt.

Gaat dat naar beneden? Dan is er wat met de markt in z'n geheel, dat kan slecht nieuws over inflatie zijn, een crisis (oorlog, corona) of een komeet die recht op de aarde afkomt.

Als je maandelijks inlegt is dat allemaal niet zo spannend en als de komeet groot genoeg is, hoef je je er ook niet meer druk om te maken.
pi_216733642
quote:

Wat/wanneer is op tijd? Mijn kapper spreekt geen Nederlands, dus daar kan ik niet van op aan.

quote:

Wat is dan laag en wanneer is de beurs dalende? Als ie in twee dagen 0,3% daalt?

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 15:36 schreef vjjjj het volgende: Ik ben hier een beetje huiverig voor.....
Enige waar je huiverig voor moet zijn, is adviseurs die je adviseren om met geleend geld te gaan beleggen.
pi_216734108
quote:

Al wat goede antwoorden gegeven, maar toch ook even mijn visie omdat ik het leuk vind om over aandelen/beleggingen te lullen :P

Eigenlijk is jouw verhaal over de kapper een perfect voorbeeld van 'time in the market beats timing the market'. Als jij met losse aandelen werkt (en niet van plan bent deze lang te behouden) dan is timing inderdaad ontzettend van belang. Als jij te lang wacht (of andersom: te vroeg uitstapt) dan gaat dat ten koste van jouw rendement en kan je zelfs geld verliezen.

Echter: als jij belegt in een breder fonds, met het idee deze 15 á 20 jaar vast te houden, dan 'boeit' de timing heel plat gezegd niet zo. Je zou bijna kunnen stellen dat je belegt in de wereldeconomie in de meeste brede zin van het woord en die groeit historisch gezien altijd. Als dit niet het geval is dan moet je wat verder uitzoomen en zie je alsnog groei. Nogmaals: zelfs de diepste recessies zijn uiteindelijk weer gecompenseerd.

Het enige 'risico' wat ik zelf zie is een totale wereldoorlog. Maar hé, dan hebben we hele andere problemen dan de centjes die we in aandelen hebben zitten :)

Onderstaande afbeelding laat mooi het principe van DCA zien. De spreiding van het risico en dat het dus eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoeveel je inlegt. Ik zou (als ik jou was) kiezen voor een relatief klein bedrag als huidige inleg en verder gewoon maandelijks een x-bedrag bijleggen. Op die manier vlak je je risico af en pak je een hoger rendement in vergelijking met het eenmalig een x-bedrag inleggen.

pi_216737264
quote:

[..]
Er is geen minimum.

Nee er is geen minimum nee, maar veel brokers, zoals bovengenoemden stellen wel vaak een minimuminleg als eis voordat je eraan kunt deelnemen. Alleen bij Degiro heb je die vrije keuze, maar dat hangt dan wel weer af van wélke ETF je kiest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')