.quote:Landbouwminister Femke Wiersma overweegt ook noodwet om Nederland van slot te krijgen
Hoop gloort voor duizenden boeren en bouwprojecten: rigide stikstofnorm wordt opgehoogd
Inge Lengton en Mike Muller
Aangepast: 4 min geleden18 min geledenin Binnenland
Den Haag - Het kabinet voorziet een flinke doorbraak in het stikstofdossier: uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de uitstootgrens waaronder bedrijven geen natuurvergunning hoeven aanvragen flink kan worden opgehoogd.
Hierdoor gloort er hoop voor duizenden ’illegale’ boeren en bijvoorbeeld woningbouwtrajecten.
Tegen De Telegraaf zegt landbouwminister Femke Wiersma (BBB) dat de rigide Nederlandse stikstofnormen kunnen worden opgehoogd, ook wordt een noodwet overwogen
quote:Wiersma zegt daarover tegen De Telegraaf: ,
,We hebben aan de wetenschap gevraagd: is het te onderbouwen dat de ondergrens opgehoogd kan worden, zoals in andere landen ook geldt?
Het antwoord is: ja." Omdat Wiersma zéker wil weten dat dit wetenschappelijk verantwoord is, is de studie ook nog eens gecontroleerd door een tweede groep wetenschappers.
,,De seinen staan op groen.
Wij sturen het zo snel mogelijk naar de Raad van State voor advies, maar ik heb echt goede hoop dat dit overeind blijft."
Woningbouwprojecten
Als de ondergrens wordt ingevoerd is dat goed nieuws voor vastgelopen woningbouwprojecten en duizenden PAS-melders: dat zijn boeren die in 2019 illegaal zijn geworden als gevolg van een eerdere stikstofuitspraak. .
,,De meeste PAS-melders zijn dan inderdaad uit de problemen, de meeste woningbouwprojecten ook.
Die zitten vér onder de 1 mol ondergrens, dus hebben geen natuurvergunning meer nodig.
Dat zou echt een heel positieve doorbraak zijn en een eerste stapje uit de stikstoffuik waarin wij gezwommen zijn."
daar hebben ze geen Raad van State die Groen Slinks is net als alle grote gemeenten in Nederland en alle provinciesquote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:38 schreef Wirelessmouse het volgende:
Hebben ze in andere landen ook andere wetenschap dat daar een hogere ondergrens geldt?
We kunnen het tegenwoordig beter de linker noemen.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:44 schreef vipergts het volgende:
Houdt zoiets stand bij de rechter? Ik voorzie dat het op een debacle uitdraait.
Mods kan dit topic naar BNW? Want TS is allerlei complotonzin aan het raaskallen.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daar hebben ze geen Raad van State die Groen Slinks is net als alle grote gemeenten in Nederland en alle provincies
Waarom passen ze de wet niet aan zodat het wel stand houdtquote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:44 schreef vipergts het volgende:
Die grens was meer willekeur dan wetenschap.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:38 schreef Wirelessmouse het volgende:
Hebben ze in andere landen ook andere wetenschap dat daar een hogere ondergrens geldt?
quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mods kan dit topic naar BNW? Want TS is allerlei complotonzin aan het raaskallen.
Dat is nu echt een linkse reactie op een goed krantenartikelquote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mods kan dit topic naar BNW? Want TS is allerlei complotonzin aan het raaskallen.
quote:Waar staat MSM voor in de politiek?
Oktober 2020. In de journalistiek is mainstream media (MSM) een term en afkorting die wordt gebruikt om gezamenlijk te verwijzen naar de verschillende grote massanieuwsmedia die veel mensen beïnvloeden en de heersende denkstromingen weerspiegelen en vormgeven.
quote:Wat valt onder traditionele media?
Traditionele media zijn de geprinte media, radio en televisie.
Nieuwe media zijn online media zoals nieuwssites, blogs en social networks.
Ja dat de Raad van State een dependance is van Groenlinks is simpelweg onzin die in BNW thuis hoort.quote:
Vast niet. Dat de derogatie zou aflopen is decennia terug afgesproken (onder, ik meen onder het rechtse Balkenende I) en de opeenvolgende rechtse meerderheden kozen er voor om niks te doen. Is helemaal geen nood aan, maar gewoon een kwestie van wat keuzes maken.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:44 schreef vipergts het volgende:
Er kon niet gebouwd worden, omdat een rechtse regering in een verdrag is gestapt en de daarop volgende 10 jaar aan rechtse regeringen de wet niet hebben uitgevoerd. Ondanks waarschuwingen van ambtenaren en de wetenschap. Na de eerste verloren rechtszaak heeft een rechtse regering ervoor gekozen om woonhuizen onder hetzelfde vooraf al kansloze beleid te zetten als voor industrie en boeren. Iets waar door experts en degene die de aanklachten deed wederom voor gewaarschuwd was om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
De boeren kunnen mij aan m’n reet roesten, maar dat er überhaupt niet meer gebouwd kan worden, omdat een paar linkse hippies dan naar de rechter stapt is nogal kwalijk.
Ja en nu zijn "de boeren" net zo goed een scapegoat, simpelweg omdat ze de grootste uitstoter zijn. Dat die lui jaren lang aan bijvoorbeeld schaalvergroting hebben gedaan omdat dat "beter" zou zijn (slechts een van de voorbeelden) om nu ineens de uno reverse cars te gebruiken en ze weg te willen hebben gaat er bij veel boeren niet in. En terecht ook.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Er kon niet gebouwd worden, omdat een rechtse regering in een verdrag is gestapt en de daarop volgende 10 jaar aan rechtse regeringen de wet niet hebben uitgevoerd. Ondanks waarschuwingen van ambtenaren en de wetenschap. Na de eerste verloren rechtszaak heeft een rechtse regering ervoor gekozen om woonhuizen onder hetzelfde vooraf al kansloze beleid te zetten als voor industrie en boeren. Iets waar door experts en degene die de aanklachten deed wederom voor gewaarschuwd was om dat niet te doen.
Het is krankzinnig om "links" hier de schuld van te geven.
Dat kan dus niet bij mijn weten de natuur mag niet verslechteren dat heeft niet met die norm te maken. Je kunt die norm op 10 mol zetten of 100 maar als de natuur verslechterd ben je zuur.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:45 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Waarom passen ze de wet niet aan zodat het wel stand houdt
Boeren zijn ook jarenlang voor de gek gehouden ja. Maar aan de andere kant kan ik mij nog het afschaffen van het melkquota herinneren en hoe boeren daarop reageerden. Boeren wilden maar al te graag voor de gek gehouden worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja en nu zijn "de boeren" net zo goed een scapegoat, simpelweg omdat ze de grootste uitstoter zijn. Dat die lui jaren lang aan bijvoorbeeld schaalvergroting hebben gedaan omdat dat "beter" zou zijn (slechts een van de voorbeelden) om nu ineens de uno reverse cars te gebruiken en ze weg te willen hebben gaat er bij veel boeren niet in. En terecht ook.
En dat zegt iemand die vind dat er wel degelijk veel te veel intensieve veehouderij is in Nederland. De gehele manier waarop dit weer eens aangepakt wordt is kansloos.
De boeren kregen nota bene onder het vorige kabinet ook een goud omrande regeling aangeboden en hebben zelf tot en met vandaag gelobbyd tegen aanpassing.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Boeren zijn ook jarenlang voor de gek gehouden ja. Maar aan de andere kant kan ik mij nog het afschaffen van het melkquota herinneren en hoe boeren daarop reageerden. Boeren wilden maar al te graag voor de gek gehouden worden.
Natuurlijk, het gaat om geld. Soms heel veel geld. Daar kunnen mensen "ineens" heel dom of simpel worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Boeren zijn ook jarenlang voor de gek gehouden ja. Maar aan de andere kant kan ik mij nog het afschaffen van het melkquota herinneren en hoe boeren daarop reageerden. Boeren wilden maar al te graag voor de gek gehouden worden.
Ja dat was waanzin,een kind zag aankomen dat als je dat doet dat dan de melkprijzen in elkaar zakken omdat iedere boer er 10 koeien bij neemt , terwijl het onderpand de prijs van het melkquotum noppes meer waard is bij de bankquote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
maar staatsbosbeheer die mag wel een bos slopen , voor de biomassa dat mag wel , hout verkopen en heide maken , want heide dat kun je wettelijk beschermen ,quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:19 schreef Mylene het volgende:
De dijken kunnen ook niet worden verhoogd door de stikstof. Uitgekochte boeren kunnen hun boerderijen niet slopen omdat ze geen natuurvergunning meer hebben door de stikstof. Het land ligt stil. We kunnen niets bouwen terwijl dat wel hard nodig is, ook als we zowel Nederlanders en statushouders een huis willen geven.
Er zitten van tal van partijen mensen in de raad van state ja.quote:
quote:Inclusief vicepresident, voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak, leden van de Raad van State, staatsraden van het koninkrijk, staatsraden en staatsraden in buitengewone dienst, bestaat de raad (oktober 2014) uit 73 personen.
Ah nuance. Dit kan toch niet de bedoeling zijnquote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja en nu zijn "de boeren" net zo goed een scapegoat, simpelweg omdat ze de grootste uitstoter zijn. Dat die lui jaren lang aan bijvoorbeeld schaalvergroting hebben gedaan omdat dat "beter" zou zijn (slechts een van de voorbeelden) om nu ineens de uno reverse cars te gebruiken en ze weg te willen hebben gaat er bij veel boeren niet in. En terecht ook.
En dat zegt iemand die vind dat er wel degelijk veel te veel intensieve veehouderij is in Nederland. De gehele manier waarop dit weer eens aangepakt wordt is kansloos.
Laat men eerst TATA maar sluiten danquote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
.quote:De Top 10 meest vervuilende bedrijven van Nederland (CO2)
Tata Steel. Tata Steel, bovenaan de lijst, is een belangrijke speler in de Nederlandse staalindustrie.
Shell. ...
Vattenfall. ...
Uniper. ...
Esso. ...
RWE Eemshaven. ...
Vattenfall Eemshaven. ...
RWE Maasbracht. ...
quote:Alle sectoren, dus ook verkeer, industrie en de luchtvaart moeten bijdragen aan de oplossing. Dat betekent dat ook deze grote vervuilers hun uitstoot snel terug moeten dringen om onze natuur te redden.
Het mag niet zo zijn dat grote vervuilers als Tata Steel en Schiphol uitgezonderd worden.
Ik ben toevallig in de buurt van Schiphol en eigenlijk is het ook bizar dat er zoveel vliegbewegingen zijn boven dit kleine land. Net zo goed dat ik het best vreemd vind dat je elk moment van de dag naar de andere kant van de wereld kan vliegen.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Laat men eerst TATA maar sluiten dan
[..]
.
Het mag niet zo zijn dat grote vervuilers als Tata Steel en Schiphol uitgezonderd worden.
[..]
10 jaar Rutte is daar schuldig aan, maar de oplossing is minder vee.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
.
[..]
Natuurlijk, het gaat om geld. Soms heel veel geld. Daar kunnen mensen "ineens" heel dom of simpel worden.
Vlak de lobby van agrarisch groot geld ook niet uit trouwens. Daardoor zitten we nu met een bbb in de regering. Die er overigens helemaal niet is voor "de boer" maar het geld dat daar achter zit.
Ik vind het gewoon heel goedkoop om nu de boeren de schuld te geven dat er niet gebouwd kan worden.
De agrarische sector is niet voor de gek gehouden ze hebben notabene een eigen ministerie. De minister staat al minstens 49 jaar onder speeddial en ze mogen jijen en jouwen tegen de minister. Alles kon later wel, nou nu is het voor de sector later.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:14 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het gemene is dat minder vee gewoon een goed idee is. Op elk vlak.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
10 jaar Rutte is daar schuldig aan, maar de oplossing is minder vee.
Ze zijn ook niet geheel onschuldig in deze zaak. Net aks Schiphol en Tata trouwens.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
.
[..]
Natuurlijk, het gaat om geld. Soms heel veel geld. Daar kunnen mensen "ineens" heel dom of simpel worden.
Vlak de lobby van agrarisch groot geld ook niet uit trouwens. Daardoor zitten we nu met een bbb in de regering. Die er overigens helemaal niet is voor "de boer" maar het geld dat daar achter zit.
Ik vind het gewoon heel goedkoop om nu de boeren de schuld te geven dat er niet gebouwd kan worden.
ja maar de hele wereld is het aantal vliegbewegingen aan het verdubbelen hequote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben toevallig in de buurt van Schiphol en eigenlijk is het ook bizar dat er zoveel vliegbewegingen zijn boven dit kleine land. Net zo goed dat ik het best vreemd vind dat je elk moment van de dag naar de andere kant van de wereld kan vliegen.
Zeker niet hoor, velen hebben een klont boter op hun hoofd van heb ik jou daar, alleen is dat wel mogelijk gemaakt door het gevoerde beleidquote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:04 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ze zijn ook niet geheel onschuldig in deze zaak. Net aks Schiphol en Tata trouwens.
Als het niet via Schiphol kan dan maar met het vliegtuig naar Dubai , Qatar of Istanbul en daar overstappenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben toevallig in de buurt van Schiphol en eigenlijk is het ook bizar dat er zoveel vliegbewegingen zijn boven dit kleine land.
Net zo goed dat ik het best vreemd vind dat je elk moment van de dag naar de andere kant van de wereld kan vliegen.
Best wel bizar dat als je wetgeving maakt, de democratische processen netjes doorloopt en het implementeert op democratische wijze, dat er een gekkie naar de rechter kan stappen en het kan laten terug draaien.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:44 schreef vipergts het volgende:
Hadden we iets anders verwacht van dit kabinet en met name van de PVV BBB ministers?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:44 schreef vipergts het volgende:
Je denkt dat de rechters zelf maar wat bedenken ofzo?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Best wel bizar dat als je wetgeving maakt, de democratische processen netjes doorloopt en het implementeert op democratische wijze, dat er een gekkie naar de rechter kan stappen en het kan laten terug draaien.
Compleet gek.
'ja maar het gaat er om wat IK wil en IK wil dat JIJ zo gaat leven zoals IK leef!!!'quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:46 schreef PzKpfw het volgende:
Het is überhaupt lachwekkend hoe we het onszelf zo moeilijk maken met een verzonnen probleem.
We hebben decennia uitstel gekregen destijds. Dat is best chique te noemen denk ik?!quote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gemene is dat minder vee gewoon een goed idee is. Op elk vlak.
Alleen de manier waarop en zeker de aanloop er naar toe zijn op zijn zachtst gezegd niet chique.
Je kunt 100.000 koeien minder hebben rond de Veluwe. Maar je begrijpt wel dat deze afname geen effect heeft op de landelijke overbelasting? Het is namelijk redelijk lokaal die depositie.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
10 jaar Rutte is daar schuldig aan, maar de oplossing is minder vee.
Nee. Dat ze zichzelf te veel zien als de wetgever en maker.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 15:20 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je denkt dat de rechters zelf maar wat bedenken ofzo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |