Pad van de totale zonsverduistering:quote:Zonsverduistering van 12 augustus 2026
De totale zonsverduistering van 12 augustus 2026 zal voornamelijk over het noordpoolgebied en de Atlantische Oceaan trekken, maar ook over Rusland, Groenland, het westen van IJsland, het noorden van Spanje en het noordoosten van Portugal.[1][2] Het punt met maximale totaliteit ligt op zee vlak voor de westkust van IJsland dicht bij het plaatsje Patreksfjörður en duurt 2 minuten en 18 seconden.
Het is de eerste keer na de zonsverduistering van 11 augustus 1999 dat de kernschaduw van de maan het vasteland van Europa treft. Ze trekt over het noorden van Spanje en schampt daarbij het noordoosten van Portugal. De zon staat dan al zeer laag aan de horizon, het einde van de zonsverduistering is alleen vanuit de Spaanse noordkust te zien. In grote delen van Spanje gaat de zon gedeeltelijk verduisterd onder. Op de Balearen gaat de zon kort na de totaliteit onder.
Deze zonsverduistering vindt tijdens de vakantietijd plaats. Bovendien is de totaliteitszone in Spanje gemakkelijk te bereizen vanuit Europa en zijn er in Spanje goede waarnemingskansen door het klimaat aldaar. Waarschijnlijk zal er daarom grote belangstelling zijn voor deze zonsverduistering.
Verloop
De verduistering begint bij zonsopkomst in het noordoostelijk deel van de Russische regio Krasnojarsk, ver verwijderd van grotere nederzettingen. De maanschaduw beweegt zich snel noordwaarts, vlak langs de Noordpool, over de Noordelijke IJszee naar Groenland. De zone van de totaliteit trekt vervolgens in zuidelijke richting over het oosten van Groenland over het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan en raakt het het uiterste westen van IJsland. Het schiereiland Vestfirðir ligt vlak bij het totaliteitsmaximum, waardoor daar rond de twee minuten totaliteit bereikt kan worden, maar ook de hoofdstad Reykjavik ligt in het pad van de totaliteit. Deze zonsverduistering zal de eerste totale zonsverduistering zijn die vanaf IJsland te zien is sinds die van 30 juni 1954 en de enige die daar in de 21e eeuw is te zien.
Het pad van de totaliteit gaat daarna over het noorden van Spanje van de Atlantische kust tot aan de Middellandse Zeekust evenals op de Balearen. De totaliteit zal zichtbaar zijn vanuit de steden Valencia, Zaragoza, Palma en Bilbao, maar zowel Madrid als Barcelona liggen net buiten het pad van de totaliteit. In Burgos, Santander en Zaragoza staat de zon zeer laag en gaat de zon gedeeltelijk verduisterd onder. In Valencia en op Ibiza en Mallorca gaat de zon kort na de totaliteit onder.
De laatste totale zonsverduistering in Spanje was de zonsverduistering van 30 augustus 1905 welke een soortgelijk pad over het land volgde. De eerstvolgende totale zonsverduistering die in Spanje te zien is, zal minder dan een jaar later plaatsvinden, op 2 augustus 2027.
De zon zal voor meer dan 90% verduisterd zijn in Ierland, Groot-Brittannië, Portugal, Frankrijk, Italië, de Balkan en Noord-Afrika. In grote delen van Europa, Noord-Afrika en Noord-Amerika zal een gedeeltelijk verduisterde zon te zien zijn.
De verduistering maakt deel uit van de Saros 126 zonsverduisteringserie.
https://nl.wikipedia.org/(...)van_12_augustus_2026
Om alvast een indruk te krijgen, hier twee filmpjes van de totale zonsverduistering in Chili in 2019. Deze vond plaats tijdens zonsondergang en is vergelijkbaar met wat we in Spanje kunnen verwachten:quote:
Op woensdag 12 augustus 2026, tussen 19:17 en 21:03 uur MEZT, vindt een gedeeltelijke zonsverduistering plaats. De Maan schuift dan vanaf de Aarde gezien precies voor de Zon langs. Bij helder weer zal vanuit Nederland en België de hele verduistering zichtbaar zijn. Wij zien de eclips als een hap die in eerste instantie uit de rechterkant van de Zon wordt genomen en steeds groter wordt. Halverwege de verduistering bevindt die hap zich aan de onderkant, en tegen het einde van de eclips verdwijnt deze aan de linkerkant van de Zon. De verduistering duurt bij ons 1,8 uur.
Tijdens het maximum van de eclips, om 20:11 uur, zal 90% van de diameter van de Zon, ofwel 88% van haar oppervlakte, bedekt zijn (zie de afbeelding hiernaast). De Zon staat op dat moment 8° boven de westnoordwestelijke horizon en het maximum van de eclips is in onze streken redelijk goed zichtbaar. Aangezien de Maan ten zuiden langs de Zon trekt, wordt de verduistering groter naarmate je je zuidelijker bevindt. Zie de lokale gegevens voor een aantal plaatsen in de Benelux. Een bedekking van 88% is niet voldoende om het donker te maken in onze streken, maar meer dan genoeg om te worden opgemerkt met het blote oog (zonder vergroting, maar met bescherming). Daarnaast heeft de reductie aan zonlicht invloed op bijvoorbeeld de energieopwekking door zonnepanelen. Elders is deze eclips te zien als een totale zonsverduistering.
https://hemel.waarnemen.c(...)g%20zichtbaar%20zijn.
Bij dit soort dingen duiken altijd mensen op die er een diepere betekenis aan geven. In 1999 was het rond Stonehenge het ergst volgens mij. Allemaal druïdes en zweverige types die het als een kosmisch teken zagen ofzoquote:Op vrijdag 14 februari 2025 10:28 schreef herverwijderd het volgende:
Ooooeeeeh, krijgen we dan weer allemaal mensen die gaan zeggen dat het zo'n spirituele ervaring was? Kan me dat nog herinneren van toen er ooit eens een totale zonsverduistering zichtbaar was in Frankrijk oid.
Daar heb ik ook helemaal niks mee, maar het is toch prima als mensen er op zo'n manier wel naar kijken? Als je er maar van geniet is het helemaal mooi lijkt mequote:Op vrijdag 14 februari 2025 10:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij dit soort dingen duiken altijd mensen op die er een diepere betekenis aan geven. In 1999 was het rond Stonehenge het ergst volgens mij. Allemaal druïdes en zweverige types die het als een kosmisch teken zagen ofzo
Ik vind het toen ook echt heel bijzonder en magisch. Kun je pas over oordelen als je het hebt meegemaakt. Maar waarom helemaal naar de VS afreizen als je het in Portugal ook kunt zien?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 10:28 schreef herverwijderd het volgende:
Ooooeeeeh, krijgen we dan weer allemaal mensen die gaan zeggen dat het zo'n spirituele ervaring was? Kan me dat nog herinneren van toen er ooit eens een totale zonsverduistering zichtbaar was in Frankrijk oid.
Iedereen moet het beleven zoals hij of zij wil. Ik vind het vooral cool omdat je ons zonnestelsel letterlijk in actie ziet. En natuurlijk de corona met eigen ogen zien, dat is echt uniek.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 10:55 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Daar heb ik ook helemaal niks mee, maar het is toch prima als mensen er op zo'n manier wel naar kijken? Als je er maar van geniet is het helemaal mooi lijkt me
Groenland is géén onderdeel vd VS, hoe graag Trump het ook zou willenquote:Op vrijdag 14 februari 2025 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het toen ook echt heel bijzonder en magisch. Kun je pas over oordelen als je het hebt meegemaakt. Maar waarom helemaal naar de VS afreizen als je het in Portugal ook kunt zien?
Bedankt voor je input.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het toen ook echt heel bijzonder en magisch. Kun je pas over oordelen als je het hebt meegemaakt. Maar waarom helemaal naar de VS afreizen als je het in Portugal ook kunt zien?
We hebben het over augustus ‘26. Dan is dat allang geregeldquote:Op vrijdag 14 februari 2025 11:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Groenland is géén onderdeel vd VS, hoe graag Trump het ook zou willen
Dat denk ik niet..quote:Op vrijdag 14 februari 2025 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hebben het over augustus ‘26. Dan is dat allang geregeld
IRL of op fok?quote:Op vrijdag 14 februari 2025 13:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat denk ik niet..![]()
We spreken elkaar tegen die tijd wel weer.
In dit topic natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 februari 2025 14:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij jou thuis? Wat bedoel je met ‘hier’?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |