Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.quote:Op zondag 9 februari 2025 20:53 schreef kwiwi het volgende:
Waarom betaal jij dan niet gewoon wat extra voor die aankopen/upgrades/reizen als je dat belangrijk vindt? Zo te lezen verdien je ook (een stuk) meer dan haar. En als je dat niet wil, dan gewoon schikken naar het in totaal lagere budget dat jullie hebben.
"Teren op jouw geld" klinkt wat overdreven voor zulke situaties.
Ehm. Ze betaalt echt een fractie van wat ze eerder aan huurprijs betaalde (echt 25% ofzo). En ook dat komt meer voort uit het feit dat ze niet gratis wil wonen. Iedereen die geen eigen woning heeft betaalt toch huur neem ik aan?quote:Op zondag 9 februari 2025 20:57 schreef Chinless het volgende:
Dus je partner betaald elke maand geld aan jou en heeft daar dus niets voor, terwijl jij einde looptijd een mooi huis eraan over houd. Mooie constructie 🤣
Goedequote:Op zondag 9 februari 2025 21:00 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja, lastig. Kan ze meer gaan werken?
Dan moet ze meer gaan verdienen. Anders wordt het inruilen voor een vriendin die evenveel te besteden heeft als jijquote:Op zondag 9 februari 2025 20:55 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.
Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
Die constructie heb ik hier al vaker langs zien komen, verbaas me er ook elke keer weer over dat één van de partners 'huur' aan de ander betaalt.quote:Op zondag 9 februari 2025 20:57 schreef Chinless het volgende:
Dus je partner betaald elke maand geld aan jou en heeft daar dus niets voor, terwijl jij einde looptijd een mooi huis eraan over houd. Mooie constructie 🤣
Nou ja het is in zoverre nog relevant dat als ze geen huur aan jou zou betalen, je het verschil al wat meer gelijk trekt (jij minder inkomsten, zij meer).quote:Op zondag 9 februari 2025 21:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ehm. Ze betaalt echt een fractie van wat ze eerder aan huurprijs betaalde (echt 25% ofzo). En ook dat komt meer voort uit het feit dat ze niet gratis wil wonen. Iedereen die geen eigen woning heeft betaalt toch huur neem ik aan?
Maar hoe is dit verder relevant voor dit topic?
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dan moet ze meer gaan verdienen. Anders wordt het inruilen voor een vriendin die evenveel te besteden heeft als jij
[..]
Die constructie heb ik hier al vaker langs zien komen, verbaas me er ook elke keer weer over dat één van de partners 'huur' aan de ander betaalt.
"Gratis willen wonen" is wat kort door de bocht m.i. Als één van de twee een koophuis heeft en je niet samen wat anders wil kopen, dan is het logisch dat je in het koophuis gaat samenwonen en niet in het huurhuis. Maar daarmee ontneem je de partner die geen eigenaar is ook de kans om zelf wat te kopen en op die manier wat op te bouwen. De hypotheek had je sowieso moeten betalen, of je nu samenwoont of alleen.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.
Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
Dus jij zou volledig op kosten van iemand anders gaan wonen? Ik vind dat nogal een bizarre take en ik vind het meer dan netjes van mijn partner dat ze zelf voorstelde om iets te gaan betalenquote:Op zondag 9 februari 2025 21:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
"Gratis willen wonen" is wat kort door de bocht m.i. Als één van de twee een koophuis heeft en je niet samen wat anders wil kopen, dan is het logisch dat je in het koophuis gaat samenwonen en niet in het huurhuis. Maar daarmee ontneem je de partner die geen eigenaar is ook de kans om zelf wat te kopen en op die manier wat op te bouwen. De hypotheek had je sowieso moeten betalen, of je nu samenwoont of alleen.
Niet gratis, gewoon meedelen in de vaste lasten behalve hypotheek en evt. onderhoud. Maar goed, blijkbaar is haar de 'huur' niet laten betalen en zo het gat wat dichten dus geen optie.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:15 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dus jij zou volledig op kosten van iemand anders gaan wonen? Ik vind dat nogal een bizarre take en ik vind het meer dan netjes van mijn partner dat ze zelf voorstelde om iets te gaan betalenGratis willen wonen is lekker, dat zou iedereen wel willen. En als een huis kopen tegenwoordig zo simpel was dan zou iedereen het wel doen; het heeft natuurlijk (naast dat je wat opbouwt) ook genoeg risico's t.a.v. huren. Daar mag best een compensatie tegenover staan.
Maar goed nogmaals; niet het topic voor deze discussie. Hier zijn we (lees: mijn partner en ik) het namelijk gewoon over eens
Naar rato van inkomen.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:19 schreef Akathisia het volgende:
Ik snap niet dat je met deze vraag niet aankaart hoe de rest van de vaste lasten verdeeld zijn.
Zie bovenstaande. Ze betaal echt niet ontzettend veel. Veel mensen die huren zouden willen dat ze met dergelijke maandlasten rond kunnen komen.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:19 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Delen jullie verder de andere vaste lasten zoals energie, verzekeringen, water, gemeentelijke belastingen etc?
En als je daar nou van maakt 'naar rato van wat we beide over houden na onze vaste lasten?'quote:
Misschien is het eerlijker of een idee dat jij de eigen huis gerelateerde kosten zelf betaalt.quote:Zie bovenstaande. Ze betaal echt niet ontzettend veel. Veel mensen die huren zouden willen dat ze met dergelijke maandlasten rond kunnen komen.
Het 'probleem' is dat ze behoorlijk investeert elke maand en dat wil ze eigenlijk blijven doen. Alternatief is dat ze minder gaat investeren, maar dan bouwt ze naar eigen zeggen te weinig op.
Eens, dit type gedoe zie je vooral bij mensen die er vanuit gaan dat ze niet hun hele leven bij elkaar blijven. Maar goed, gezien het scheidingspercentage in bepaalde kringen is dat ook niet onverstandig.quote:
Dan vraag ik me vooral af waar die 1100 euro die ze nu overhoudt heen gaat?quote:Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.
Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
Dat dus.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:29 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Misschien is het eerlijker of een idee dat jij de eigen huis gerelateerde kosten zelf betaalt.
Dit hebben wij een aantal jaren zo gedaan.quote:Op zondag 9 februari 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
En als je daar nou van maakt 'naar rato van wat we beide over houden na onze vaste lasten?'
Waarbij beleggen voor haar een vaste last is, omdat ze nou eenmaal geen huis heeft wat vanzelf meer waard wordt en daar moet ze dus tegenop sparen.
Ik zou die rato dus anders gaan verdelen. Voor boodschappen en voor vakanties e.d. Dan zou je uit moeten kunnen komen.
Het is niet helemaal duidelijk of zij dat inderdaad allemaal wil (upgrades, vakanties, etc.) of dat vooral TS dat graag wil en de kosten wil (kunnen) delen, wat haar dan voor dat dilemma zet.quote:Op zondag 9 februari 2025 22:03 schreef Akathisia het volgende:
Eigenlijk is het kansloos. De vriendin van TS wil dingen in het 'nu', maar (wil) dit eigenlijk niet betalen, terwijl ze aangeeft niet te willen teren op TS.
Wat voor relatie heb je nou met je partner?quote:Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Solispolar het volgende:
Hi
Ik (wij) zitten met een soort luxeprobleem.
Even kort een situatieschets. Sinds enkele jaren een relatie en sinds +/- een jaar samenwonend. Ik heb wat eigen vermogen en beleg daarnaast maandelijks nog een x-bedrag. Mijn partner doet hetzelfde, maar zit alleen met het 'probleem' dat ze naast dit beleggen weinig geld overhoudt voor andere dingen. Mijn geld zit voornamelijk in mijn woning (en nog wat eigen vermogen) en zij geeft aan dat haar beleggingen (logischerwijs) haar appeltje voor de dorst is.
Financieel is verder alles goed geregeld (zij betaald mij maandelijks een 'huursom', aangezien de woning van mij is). Maar bij bepaalde aankopen/upgrades/reizen lopen we nu tegen het probleem aan dat ik het geld wel heb; maar zij dus een keuze moet maken tussen de aankoop (reis of iets dergelijks) en beleggen. Ik heb natuurlijk de luxe dat ik daarin geen concessies hoef te doen.
Kortom: het geld is er wel; maar het ligt eigenlijk voornamelijk bij 1 persoon. We willen het liefst dat we allebei kunnen blijven sparen, maar daarnaast willen we ook graag leven in het hier en nu. Tot slot willen we (en zij zeker niet) liever niet dat zij gaat teren op mijn geld. Dat voelt voor haar natuurlijk ook niet goed.
Het klinkt heel stom, maar ik heb het gevoel dat hier een logische oplossing voor moet zijn, maar die vinden we dus nog niet![]()
Hebben jullie nog ideeën n.a.v. bovenstaande? Alle input is welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken
Dan mist TS dit in zijn inkomen en dan kan hij de leuke dingen niet meer doenquote:Op zondag 9 februari 2025 22:45 schreef Zonnige het volgende:
Stoppen met haar huur laten betalen voor JOUW hypotheek en ze heeft maandelijks 400 euro extra.
allereerst, prima vraag om te stellen. maar ook om samen over te hebbenquote:Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Solispolar het volgende:
Hi
Ik (wij) zitten met een soort luxeprobleem.
Even kort een situatieschets. Sinds enkele jaren een relatie en sinds +/- een jaar samenwonend. Ik heb wat eigen vermogen en beleg daarnaast maandelijks nog een x-bedrag. Mijn partner doet hetzelfde, maar zit alleen met het 'probleem' dat ze naast dit beleggen weinig geld overhoudt voor andere dingen. Mijn geld zit voornamelijk in mijn woning (en nog wat eigen vermogen) en zij geeft aan dat haar beleggingen (logischerwijs) haar appeltje voor de dorst is.
Financieel is verder alles goed geregeld (zij betaald mij maandelijks een 'huursom', aangezien de woning van mij is). Maar bij bepaalde aankopen/upgrades/reizen lopen we nu tegen het probleem aan dat ik het geld wel heb; maar zij dus een keuze moet maken tussen de aankoop (reis of iets dergelijks) en beleggen. Ik heb natuurlijk de luxe dat ik daarin geen concessies hoef te doen.
Kortom: het geld is er wel; maar het ligt eigenlijk voornamelijk bij 1 persoon. We willen het liefst dat we allebei kunnen blijven sparen, maar daarnaast willen we ook graag leven in het hier en nu. Tot slot willen we (en zij zeker niet) liever niet dat zij gaat teren op mijn geld. Dat voelt voor haar natuurlijk ook niet goed.
Het klinkt heel stom, maar ik heb het gevoel dat hier een logische oplossing voor moet zijn, maar die vinden we dus nog niet![]()
Hebben jullie nog ideeën n.a.v. bovenstaande? Alle input is welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken
hoe hoog is die huursom en wat doe jij ermee? (edit: 400 euro dus )quote:Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Solispolar het volgende:
Zou maar voorzichtig zijn met een koophuis en centen aannemen, meende ergens gelezen te hebben dat je jezelf zo kan inkopen in het huis, mocht ze echt kwaad willen doen als het bijvoorbeeld uit raakt !quote:Op zondag 9 februari 2025 21:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ehm. Ze betaalt echt een fractie van wat ze eerder aan huurprijs betaalde (echt 25% ofzo). En ook dat komt meer voort uit het feit dat ze niet gratis wil wonen. Iedereen die geen eigen woning heeft betaalt toch huur neem ik aan?
Maar hoe is dit verder relevant voor dit topic?
Inkopen suggereert eigendom. Lijkt me stug. Of wordt elke huurder ook mede-eigenaar?quote:Op maandag 10 februari 2025 09:17 schreef Aloria het volgende:
[..]
Zou maar voorzichtig zijn met een koophuis en centen aannemen, meende ergens gelezen te hebben dat je jezelf zo kan inkopen in het huis, mocht ze echt kwaad willen doen als het bijvoorbeeld uit raakt !
nou, wat hij ermee doet is irrelevant. al steekt hij het in zijn kont of verbrand hij het. wat veel relevanter is, is wat is de afspraak? is het huur? is het bijdrage aan hypotheek? is het bijdrage aan rente? afhankelijk daarvan veranderd er heel veel.quote:Op maandag 10 februari 2025 08:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
hoe hoog is die huursom en wat doe jij ermee? (edit: 400 euro dus )
Als jij daarvan eigenlijk vooral nog rijker wordt aangezien je het belegd, leg je eigenlijk de druk sterker op haar achterstand en versterkt je het ide dat zij meer moet sparen, en dat ze minder moet uigeven aan 'leuke dingen'...
Een imho eenvoudige oplossing zou zijn die huursom niet meer voor jezelf te houden, maar het gewoon in een 'gezamelijk potje te steken om samen leuke dingen te doen'
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.quote:Op maandag 10 februari 2025 10:54 schreef Bugno3 het volgende:
Zeg dat je Nederlands bent zonder te zeggen dat je Nederlands bent
Je bent al aantal jaren samen, je werkt allebei hard, je deelt een woning. Maar dan wil je geldstromen gescheiden houden. Ik zal het nooit begrijpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |