abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216612482
Hi :)

Ik (wij) zitten met een soort luxeprobleem :').

Even kort een situatieschets. Sinds enkele jaren een relatie en sinds +/- een jaar samenwonend. Ik heb wat eigen vermogen en beleg daarnaast maandelijks nog een x-bedrag. Mijn partner doet hetzelfde, maar zit alleen met het 'probleem' dat ze naast dit beleggen weinig geld overhoudt voor andere dingen. Mijn geld zit voornamelijk in mijn woning (en nog wat eigen vermogen) en zij geeft aan dat haar beleggingen (logischerwijs) haar appeltje voor de dorst is.

Financieel is verder alles goed geregeld (zij betaald mij maandelijks een 'huursom', aangezien de woning van mij is). Maar bij bepaalde aankopen/upgrades/reizen lopen we nu tegen het probleem aan dat ik het geld wel heb; maar zij dus een keuze moet maken tussen de aankoop (reis of iets dergelijks) en beleggen. Ik heb natuurlijk de luxe dat ik daarin geen concessies hoef te doen.

Kortom: het geld is er wel; maar het ligt eigenlijk voornamelijk bij 1 persoon. We willen het liefst dat we allebei kunnen blijven sparen, maar daarnaast willen we ook graag leven in het hier en nu. Tot slot willen we (en zij zeker niet) liever niet dat zij gaat teren op mijn geld. Dat voelt voor haar natuurlijk ook niet goed.

Het klinkt heel stom, maar ik heb het gevoel dat hier een logische oplossing voor moet zijn, maar die vinden we dus nog niet :')

Hebben jullie nog ideeën n.a.v. bovenstaande? Alle input is welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
  zondag 9 februari 2025 @ 20:53:16 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216612662
Waarom betaal jij dan niet gewoon wat extra voor die aankopen/upgrades/reizen als je dat belangrijk vindt? Zo te lezen verdien je ook (een stuk) meer dan haar. En als je dat niet wil, dan gewoon schikken naar het in totaal lagere budget dat jullie hebben.

"Teren op jouw geld" klinkt wat overdreven voor zulke situaties.
pi_216612687
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:53 schreef kwiwi het volgende:
Waarom betaal jij dan niet gewoon wat extra voor die aankopen/upgrades/reizen als je dat belangrijk vindt? Zo te lezen verdien je ook (een stuk) meer dan haar. En als je dat niet wil, dan gewoon schikken naar het in totaal lagere budget dat jullie hebben.

"Teren op jouw geld" klinkt wat overdreven voor zulke situaties.
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.

Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
pi_216612700
Dus je partner betaald elke maand geld aan jou en heeft daar dus niets voor, terwijl jij einde looptijd een mooi huis eraan over houd. Mooie constructie 🤣
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_216612726
Ja, lastig. Kan ze meer gaan werken?
Is de ‘huursom’ niet te hoog?
Hoeveel belegd ze?
pi_216612732
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:57 schreef Chinless het volgende:
Dus je partner betaald elke maand geld aan jou en heeft daar dus niets voor, terwijl jij einde looptijd een mooi huis eraan over houd. Mooie constructie 🤣
Ehm. Ze betaalt echt een fractie van wat ze eerder aan huurprijs betaalde (echt 25% ofzo). En ook dat komt meer voort uit het feit dat ze niet gratis wil wonen. Iedereen die geen eigen woning heeft betaalt toch huur neem ik aan?

Maar hoe is dit verder relevant voor dit topic?
pi_216612738
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:00 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja, lastig. Kan ze meer gaan werken?
Goede :) Dat zou een optie zijn, hebben we ook al besproken.
pi_216612748
Ik heb hier ooit een gesprek met iemand over gehad. En eigenlijk zou je dan alles tot geld moeten terugrekenen. Verdient zij minder, maar doet ze meer in het huishouden of past ze op de kinderen, dan is dat geld waard. Wat mij betreft een heel vermoeiende manier van leven.

Wat ik als ik jullie was zou doen: maak een gemeenschappelijk potje voor nu en stop daar allebei in wat je nu over houdt. Nee, dat hoeft niet gelijk te zijn, maar bij andere zaken dan geld kijk je er ook niet naar dat je allebei exact evenveel doet "ik deed 3 kwartier over het schoonmaken van de badkamer, jij hebt maar een half uur gekookt...".

Stap dus af van dat extreme gelijkheidsprincipe. En doe de gezamelijke dingen van je gezamelijke potje waar je allebei in stopt wat je over houdt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 9 februari 2025 @ 21:02:52 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216612752
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:55 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het zijn niet mijn woorden hoor, maar de hare. Verder verdien ik niet per se veel meer maar heb ik (met name door beleggingen in het verleden) wat meer eigen geld.

Mijn eerste voorstel was ook om wat meer te betalen, maar daar voelt zij zich niet prettig bij. Vandaar deze vraag.
Dan moet ze meer gaan verdienen. Anders wordt het inruilen voor een vriendin die evenveel te besteden heeft als jij :{

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:57 schreef Chinless het volgende:
Die constructie heb ik hier al vaker langs zien komen, verbaas me er ook elke keer weer over dat één van de partners 'huur' aan de ander betaalt.
  zondag 9 februari 2025 @ 21:05:43 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216612779
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:01 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ehm. Ze betaalt echt een fractie van wat ze eerder aan huurprijs betaalde (echt 25% ofzo). En ook dat komt meer voort uit het feit dat ze niet gratis wil wonen. Iedereen die geen eigen woning heeft betaalt toch huur neem ik aan?

Nou ja het is in zoverre nog relevant dat als ze geen huur aan jou zou betalen, je het verschil al wat meer gelijk trekt (jij minder inkomsten, zij meer).
pi_216612796
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dan moet ze meer gaan verdienen. Anders wordt het inruilen voor een vriendin die evenveel te besteden heeft als jij :{
[..]
Die constructie heb ik hier al vaker langs zien komen, verbaas me er ook elke keer weer over dat één van de partners 'huur' aan de ander betaalt.
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.

Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
  zondag 9 februari 2025 @ 21:11:14 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216612819
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Even de situatie bij ons (aangezien geld betalen voor een woonplek bij sommige mensen schijnbaar heel bizar is). Zij betaalde voorheen 1500 euro per maand voor huur, gas, water, licht etc. Nu betaalt ze 400 euro per maand. Ik heb haar aan het begin gewoon gevraagd: doe waar je je goed bij voelt en betaal wat je wil; hier kwam zij zelf mee.

Het zegt andersom ook wel iets over mensen dat ze gratis willen wonen bij iemand die een woning heeft gekocht toch? Nee, ik betaal geen huur. Maar je snapt toch hopelijk zelf ook dat ik een hypotheek heb op deze woning?
"Gratis willen wonen" is wat kort door de bocht m.i. Als één van de twee een koophuis heeft en je niet samen wat anders wil kopen, dan is het logisch dat je in het koophuis gaat samenwonen en niet in het huurhuis. Maar daarmee ontneem je de partner die geen eigenaar is ook de kans om zelf wat te kopen en op die manier wat op te bouwen. De hypotheek had je sowieso moeten betalen, of je nu samenwoont of alleen.
pi_216612857
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:11 schreef kwiwi het volgende:

[..]
"Gratis willen wonen" is wat kort door de bocht m.i. Als één van de twee een koophuis heeft en je niet samen wat anders wil kopen, dan is het logisch dat je in het koophuis gaat samenwonen en niet in het huurhuis. Maar daarmee ontneem je de partner die geen eigenaar is ook de kans om zelf wat te kopen en op die manier wat op te bouwen. De hypotheek had je sowieso moeten betalen, of je nu samenwoont of alleen.
Dus jij zou volledig op kosten van iemand anders gaan wonen? Ik vind dat nogal een bizarre take en ik vind het meer dan netjes van mijn partner dat ze zelf voorstelde om iets te gaan betalen :) Gratis willen wonen is lekker, dat zou iedereen wel willen. En als een huis kopen tegenwoordig zo simpel was dan zou iedereen het wel doen; het heeft natuurlijk (naast dat je wat opbouwt) ook genoeg risico's t.a.v. huren. Daar mag best een compensatie tegenover staan.

Maar goed nogmaals; niet het topic voor deze discussie. Hier zijn we (lees: mijn partner en ik) het namelijk gewoon over eens :)
  zondag 9 februari 2025 @ 21:18:20 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216612884
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:15 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Dus jij zou volledig op kosten van iemand anders gaan wonen? Ik vind dat nogal een bizarre take en ik vind het meer dan netjes van mijn partner dat ze zelf voorstelde om iets te gaan betalen :) Gratis willen wonen is lekker, dat zou iedereen wel willen. En als een huis kopen tegenwoordig zo simpel was dan zou iedereen het wel doen; het heeft natuurlijk (naast dat je wat opbouwt) ook genoeg risico's t.a.v. huren. Daar mag best een compensatie tegenover staan.

Maar goed nogmaals; niet het topic voor deze discussie. Hier zijn we (lees: mijn partner en ik) het namelijk gewoon over eens :)
Niet gratis, gewoon meedelen in de vaste lasten behalve hypotheek en evt. onderhoud. Maar goed, blijkbaar is haar de 'huur' niet laten betalen en zo het gat wat dichten dus geen optie.
pi_216612897
Delen jullie verder de andere vaste lasten zoals energie, verzekeringen, water, gemeentelijke belastingen etc?
pi_216612899
Ik snap niet dat je met deze vraag niet aankaart hoe de rest van de vaste lasten verdeeld zijn.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216612900
Doorgeslagen feminisme.
Vakman pur sang
pi_216612922
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:19 schreef Akathisia het volgende:
Ik snap niet dat je met deze vraag niet aankaart hoe de rest van de vaste lasten verdeeld zijn.
Naar rato van inkomen.

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:19 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Delen jullie verder de andere vaste lasten zoals energie, verzekeringen, water, gemeentelijke belastingen etc?
Zie bovenstaande. Ze betaal echt niet ontzettend veel. Veel mensen die huren zouden willen dat ze met dergelijke maandlasten rond kunnen komen.

Het 'probleem' is dat ze behoorlijk investeert elke maand en dat wil ze eigenlijk blijven doen. Alternatief is dat ze minder gaat investeren, maar dan bouwt ze naar eigen zeggen te weinig op.
pi_216612950
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:21 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Naar rato van inkomen.
[..]
En als je daar nou van maakt 'naar rato van wat we beide over houden na onze vaste lasten?'

Waarbij beleggen voor haar een vaste last is, omdat ze nou eenmaal geen huis heeft wat vanzelf meer waard wordt en daar moet ze dus tegenop sparen.

Ik zou die rato dus anders gaan verdelen. Voor boodschappen en voor vakanties e.d. Dan zou je uit moeten kunnen komen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216613028
quote:
Zie bovenstaande. Ze betaal echt niet ontzettend veel. Veel mensen die huren zouden willen dat ze met dergelijke maandlasten rond kunnen komen.

Het 'probleem' is dat ze behoorlijk investeert elke maand en dat wil ze eigenlijk blijven doen. Alternatief is dat ze minder gaat investeren, maar dan bouwt ze naar eigen zeggen te weinig op.
Misschien is het eerlijker of een idee dat jij de eigen huis gerelateerde kosten zelf betaalt.
pi_216613051
Zou je je totale Fin plaatjes willen delen?
Ik ben vooral benieuwd wat jouw vriendin belegd tov de andere bedragen.
pi_216613078

[ Bericht 80% gewijzigd door Akathisia op 10-02-2025 20:34:45 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_216613184
Nou, fijne relatie hoor.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216613185
Als je het wel per sé naar rato wil doen. Stel:

TS verdient 3500 euro netto, krijgt nog 400 euro huur en nog wat belastingteruggave van zijn HRA. Heeft hij 4000 euro inkomen.
Vaste lasten hypotheek, zorgverzekering, wellicht auto e.d. er af, houdt hij als rekenvoorbeeld 2500 over.

Vriendin verdient 3000 euro netto, krijgt geen huur en HRA.
Gaat de huur van 400 euro af, zorgverzekering, wellicht nog een auto oid en de beleggingen. Houdt dan 1500 euro over.

Dan moet vriendin dus niet (3000/(3000+3500)) 46% van alles (boodschappen, energie, belastingen, reizen) betalen, maar (1500/(2500+1500)) 37,5%.

En dan zou je veel beter uit moeten komen, volgens mij.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 09-02-2025 21:53:08 ]
pi_216613201
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:42 schreef halfway het volgende:
Nou, fijne relatie hoor.
Eens, dit type gedoe zie je vooral bij mensen die er vanuit gaan dat ze niet hun hele leven bij elkaar blijven. Maar goed, gezien het scheidingspercentage in bepaalde kringen is dat ook niet onverstandig.
pi_216613210
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:08 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Dan vraag ik me vooral af waar die 1100 euro die ze nu overhoudt heen gaat?

Maar in het algemeen gesproken denk ik dat je in een langdurige relatie waar je ook samenwoont het minder over "mijn geld" en "haar geld" zou moeten hebben maar wat meer over "ons geld". Ik heb er zelf geen enkele moeite mee om voor bepaalde zaken geld bij te leggen omdat ik veel meer verdien dan mijn partner. Zij werkt minder, maar zij doet dan weer veel meer in het huishouden en in de verzorging van ons dochtertje. Ik zeg niet dat je alles gewoon maar op 1 hoop moet gooien (doen wij ook niet), maar onder de streep ben je wel gewoon een team waarin een bepaalde taakverdeling is.

Hier een gezamenlijke rekening waarop we naar rato de vaste lasten plus nog wat storten. Van dat overschot doen we leuke dingen of kopen we upgrades als we dat nodig hebben/leuk vinden. Vakanties doen we 50/50 op het moment dat we dat geboekt hebben.
Al met al heb ik juist veel meer ruimte in m'n financiën dan ik al had sinds ik samen woon (en mijn vriendin ook) omdat je nu alles kan delen en de kosten voor energie, boodschappen, water etc niet enorm veel hoger zijn geworden ten opzichte van alleen wonen.
pi_216613279
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:29 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Misschien is het eerlijker of een idee dat jij de eigen huis gerelateerde kosten zelf betaalt.
Dat dus.
pi_216613433
Eigenlijk is het kansloos. De vriendin van TS wil dingen in het 'nu', maar kan (wil) dit eigenlijk niet betalen, terwijl ze aangeeft niet te willen teren op TS.

De upgrades kan TS wellicht zelf nog aanschaffen. Dan zijn ze van hem, maar kan zij er gebruik van maken. De upgrades die alleen voor haar gunstig zijn, moet ze zelf dan maar kopen. En overige zaken, zoals uitetentjes en vakanties, verdeel je naar rato of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 10-02-2025 20:32:56 ]
pi_216613477
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
En als je daar nou van maakt 'naar rato van wat we beide over houden na onze vaste lasten?'

Waarbij beleggen voor haar een vaste last is, omdat ze nou eenmaal geen huis heeft wat vanzelf meer waard wordt en daar moet ze dus tegenop sparen.

Ik zou die rato dus anders gaan verdelen. Voor boodschappen en voor vakanties e.d. Dan zou je uit moeten kunnen komen.
Dit hebben wij een aantal jaren zo gedaan.
Zijn huis en wij deelden naar rato de vaste lasten. Uitgaven van boodschappen etc. vakanties etc.
Zíjn hobby’s, zíjn auto, zijn kleding en ik míjn sportclub, míjn auto, mijn persoonlijke verzorging.(s artikelen als kapper bijv.)
Van wat resteert, kan diegene sparen of beleggen. Net hoe het uitkomt.

Na ons trouwen ging inkomsten uitgaven gezamenlijk.
Wel belegden wij ieder in een fonds op eigen naam. Dat was duidelijk. Toen wij samengingen en ook trouwden, gingen veel mensen ook weer uit elkaar met geharrewar van wie de tv was, die haar vader had betaald. Of een vierkante meter uit het laminaat gezaagd. 8)7

Affijn. Jullie komen er vast wel uit. Succes *;
pi_216613506
Of ze gaat minder betalen of meer werken/verdienen, meer smaken zijn er niet.
No bitch to me
  zondag 9 februari 2025 @ 22:10:46 #31
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216613517
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 22:03 schreef Akathisia het volgende:
Eigenlijk is het kansloos. De vriendin van TS wil dingen in het 'nu', maar (wil) dit eigenlijk niet betalen, terwijl ze aangeeft niet te willen teren op TS.

Het is niet helemaal duidelijk of zij dat inderdaad allemaal wil (upgrades, vakanties, etc.) of dat vooral TS dat graag wil en de kosten wil (kunnen) delen, wat haar dan voor dat dilemma zet.
pi_216613874
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 20:39 schreef Solispolar het volgende:

Even kort een situatieschets. Sinds enkele jaren een relatie en sinds +/- een jaar samenwonend. Ik heb wat eigen vermogen en beleg daarnaast maandelijks nog een x-bedrag. Mijn partner doet hetzelfde, maar zit alleen met het 'probleem' dat ze naast dit beleggen weinig geld overhoudt voor andere dingen. Mijn geld zit voornamelijk in mijn woning (en nog wat eigen vermogen) en zij geeft aan dat haar beleggingen (logischerwijs) haar appeltje voor de dorst is.

Financieel is verder alles goed geregeld (zij betaald mij maandelijks een 'huursom', aangezien de woning van mij is). Maar bij bepaalde aankopen/upgrades/reizen lopen we nu tegen het probleem aan dat ik het geld wel heb; maar zij dus een keuze moet maken tussen de aankoop (reis of iets dergelijks) en beleggen. Ik heb natuurlijk de luxe dat ik daarin geen concessies hoef te doen.

Kortom: het geld is er wel; maar het ligt eigenlijk voornamelijk bij 1 persoon. We willen het liefst dat we allebei kunnen blijven sparen, maar daarnaast willen we ook graag leven in het hier en nu. Tot slot willen we (en zij zeker niet) liever niet dat zij gaat teren op mijn geld. Dat voelt voor haar natuurlijk ook niet goed.

Het klinkt heel stom, maar ik heb het gevoel dat hier een logische oplossing voor moet zijn, maar die vinden we dus nog niet :')

Wat voor relatie heb je nou met je partner?

Een emotionele?
Een zakelijke,
Een verhuurder-huurder,
Een rationele,
Een geestelijke SM,
Een lichamelijke,
Een financiële,
Een afhankelijke,

Waarschijnlijk een combinatie van alle 8?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216613885
Nu alles aan het verdelen totdat jullie naar een volgend huis gaan óf zij mede-eigenaar wordt van de woning. Mijn ervaring is dat het steeds meer in elkaar verweven raakt, het financiele in een relatie. Wil je dat niet, dan wordt het lastig.

Wat je kan doen is haar inkomsten en uitgaven eens doornemen, Excel-sheet downloaden vanuit haar bank en labels aan hangen. Tenministe, als ze naar jouw idee teveel uitgeeft.
pi_216613952
Het klinkt mij vooral in de oren dat haar post beleggen te groot is voor haar behoeften van nu.
pi_216613998
Als ze maar 400 euro huur betaalt, en geen geld over houdt voor leuke dingen die ze echter wel graag wil, dan lijkt het mij dat ze te veel geld in het beleggen steekt.

Zo simpel kan het zijn. Als je meer geld wilt overhouden maar je niet je inkomen per direct kan verhogen, dan moet je je uitgaven verminderen. Of je kan het natuurlijk gewoon voor je meissie betalen, maar iets zegt me dat dat er niet zomaar in zit.
-nee-
pi_216614049
Stoppen met haar huur laten betalen voor JOUW hypotheek en ze heeft maandelijks 400 euro extra.
  zondag 9 februari 2025 @ 22:53:55 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_216614154
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 22:45 schreef Zonnige het volgende:
Stoppen met haar huur laten betalen voor JOUW hypotheek en ze heeft maandelijks 400 euro extra.
Dan mist TS dit in zijn inkomen en dan kan hij de leuke dingen niet meer doen :+
Resistance is futile.
pi_216614455
Wat misschien kan helpen:
Aan het begin van het jaar een bedrag begroten voor alle extraatjes en vakanties en dat maandelijks (naar rato) storten op een gezamenlijke spaarrekening.
Dan weet ze wat ze vervolgens maandelijks kan beleggen. Is dat voor haar te weinig, dan minder extraatjes/vakanties of toch zelf iets bijleggen als partner.
pi_216614494
Qua “huur” de (netto) hypotheekrente delen zodat zij zich niet bezwaard hoeft te voelen? Aflossing, onderhoud en (waarde vermeerderende) investeringen zijn voor jouw rekening gezien het jouw huis is en jij ook degene bent die de winst pakt bij verkoop.
Over dingen als een keer een nieuwe vloer of keuken kan je dan nog overleggen of je daar de kosten ook niet van zou willen delen.
Weet alleen niet of de helft van de netto hypotheekrente minder dan ¤400 is (hoop van wel)
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216614511
En een vakantie oid wat jij heel graag zou willen doen maar die voor haar te duur is cadeau geven voor haar verjaardag 😉
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_216616121
quote:

allereerst, prima vraag om te stellen. maar ook om samen over te hebben

verder al die oordelen hier in dit topic zeg :') kansloos. alsofg je als je iets eerlijk en goed wil regelen je meteen er maar vanuit gaat dat de relatie kapot gaat.

in goede tijden moet je dingen regelen voor slechte tijden.

mbt je vraagstelling;
-wat zijn jullie plannen, staat er een huwelijk op de planning, samenleveingscontract, geregistreerd partnerschap? in zo'n opstelling kun je dit soort dingen net wat makkelijker regelen.

zoals ik het nu lees hebben jullie een prima regeling getroffen. naar rato betalen jullie lasten. wat vaak gebruikerlijker is is dat je de vaste lasten, zoals stroom, gas, water, verzekeringen e.d. betaald naar gebruik. beiden 50 procent gebruiken dus ook 50 procent betalen. zaken zoals het huis zou je dan naar rato of eigen invulling kunnen doen. zij kiest er niet voor dat jij een huis hebt gekocht maar tegelijk kan zij nu ook moeilijk een huis kopen. vaak zie je dan een eikpunt waarop je vastlegt, per datum X begint ze bij te dragen, het huis is nu Y waard en ze draagt Z bij, en dat is percentage %. vanaf dat moment heeft ze dan ook recht op dat percentage waarde opbouw of afbouw en hypotheekrente aftrek wat je dan onderling verrekend. zo koopt ze ook een beetje huis. dit soort dingne kun je prima vastleggen bij de notaris.

dan het feitelijke issue; zoals ik het lees heb jij een goede buffer gebouwd en is zij daar mee bezig. prima. dat zorgt er dus voor dat jij wat meer geld cash hebt en zij niet. dan gaat het om de dingen die je samen wil gaan doen.

zo is bij mij bijv. de afspraak dat wanneer wij iets leuks samen gaan doen, we gewoon 50/50 betalen. ja, daardoor kan mijn partner minder sparen. als ik dan wat extra wil doen, vlucht upgrade of luxer hotel, en mijn partner vind dat onzin, dan betaal ik dat over het algemeen. en terecht ook, ik wil dat graag, waarom zou zij dat moeten betalen?
maar als zij aankomt met, laten we business vliegen naar tokyo dan verwacht ik dat zij gewoon de helft mee betaald. en dan niet aankomt met maar ik moet nog investeren dus heb dat geld niet.

en daar ben je wat onduidelijk over. hoe zit dat dan?
ik heb je huierboven een logische oplossing geschetst die ik hanteer maar die velen met mij hanteren.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_216616475
quote:
hoe hoog is die huursom en wat doe jij ermee? (edit: 400 euro dus )

Als jij daarvan eigenlijk vooral nog rijker wordt aangezien je het belegd, leg je eigenlijk de druk sterker op haar achterstand en versterkt je het ide dat zij meer moet sparen, en dat ze minder moet uigeven aan 'leuke dingen'...

Een imho eenvoudige oplossing zou zijn die huursom niet meer voor jezelf te houden, maar het gewoon in een 'gezamelijk potje te steken om samen leuke dingen te doen'

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 10-02-2025 09:45:10 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_216616687
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 21:01 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Zou maar voorzichtig zijn met een koophuis en centen aannemen, meende ergens gelezen te hebben dat je jezelf zo kan inkopen in het huis, mocht ze echt kwaad willen doen als het bijvoorbeeld uit raakt !
pi_216617349
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 09:17 schreef Aloria het volgende:

[..]
Zou maar voorzichtig zijn met een koophuis en centen aannemen, meende ergens gelezen te hebben dat je jezelf zo kan inkopen in het huis, mocht ze echt kwaad willen doen als het bijvoorbeeld uit raakt !
Inkopen suggereert eigendom. Lijkt me stug. Of wordt elke huurder ook mede-eigenaar?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216617419
De enige juiste oplossing lijkt om ECHT ALLES naar rato van het wederzijdse netto maandinkomen te doen.
Voor het koophuis neem je dan een vergelijkbare huurwaarde
Voor gezamenlijke uitgaven (incl. leuke dingen) vul je iedere maand een pot

Enzovoorts en zo verder
pi_216617742
Over de huursom:
Je zou kunnen uitrekenen wat het reguliere onderhoud (welke niet zorgt voor waardevermeerdering) van de woning kost en dit naar rato betalen.
Maar dit is ook weer lastig, want elke x jaar een nieuwe keuken of badkamer zou je ook als onderhoud kunnen zien..

Persoonlijk zou ik kiezen om het huis of helemaal separaat te houden of alles naar rato samen betalen en dan een verrekening te doen mocht de relatie eindigen. Maar dat laatste is ook niet ideaal als de verrekening een substantieel bedrag is.
pi_216617834
Zeg dat je Nederlands bent zonder te zeggen dat je Nederlands bent :')

Je bent al aantal jaren samen, je werkt allebei hard, je deelt een woning. Maar dan wil je geldstromen gescheiden houden. Ik zal het nooit begrijpen.
pi_216618166
Je woont samen en omdat zij bij jou inwoont, krijg jij geld van haar?
Wil je haar liever uit huis hebben dan?

Half Nederland zit alleenstaand thuis en bevooroordeeld door de Staat op latere leeftijd hierdoor nog bij papa en mama wonend, en jij eist van je fucking PARTNER dat zij jou BETAALT voor SAMENWONEN?!

Echt hoor, wat een gare kutconstructie. Ik zou er gelijk mee kappen. Houdt ze misschien ook wat geld over.
Google is your friend, abuse your friends
pi_216618688
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]
hoe hoog is die huursom en wat doe jij ermee? (edit: 400 euro dus )

Als jij daarvan eigenlijk vooral nog rijker wordt aangezien je het belegd, leg je eigenlijk de druk sterker op haar achterstand en versterkt je het ide dat zij meer moet sparen, en dat ze minder moet uigeven aan 'leuke dingen'...

Een imho eenvoudige oplossing zou zijn die huursom niet meer voor jezelf te houden, maar het gewoon in een 'gezamelijk potje te steken om samen leuke dingen te doen'
nou, wat hij ermee doet is irrelevant. al steekt hij het in zijn kont of verbrand hij het. wat veel relevanter is, is wat is de afspraak? is het huur? is het bijdrage aan hypotheek? is het bijdrage aan rente? afhankelijk daarvan veranderd er heel veel.

verder is dat wel heel simplistisch gedacht. je moet wel meenemen dat het de keus van de dame hier is om het geld wat ze voor leuke dingen kan gebruiken, in opbouw van vermogen te steken. als ze 400 euro meer heeft, gaat dat dan naar vermogensopbouw of naar leuke dingen? nogal een aanname..

het komt er uiteindelijk op neer dat er een bedrag aan het einde van de maand is voor beide partijen, waarbij de een kiest voor leuke dingen, de ander kiest voor vermogensopbouw.

en als ze beiden leuke dingen willen doen, waarom moet hij dan ineens meer gaan betalen? effectief is die 400 euro niet voor de maandelijkse lasten gebruiken maar voor leuke dingen hetzelfde als dat hij iedere maand 400 euro spaart voor gezamelijke leuke dingen.

allemaal leuk en aardig, maar de dame maakt hier een bewuste keus om dat geld niet voor leuke dingen maar voor vermogen te gebruiken. klip en klaar.

als ze dan toch samen leuke dingen willen doen en daar geld aan willen uitgeven ligt het probleem niet bij hem, maar bij haar. zij heeft daar het geld wel voor maar kiest voor vermogensopbouw. dus geen leuke dingen.
opgelost.

maar het klinkt een beetje alsof hij leuke dingen wil doen en zij niet zo.
en dank u meneer Dood,
pi_216618697
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:54 schreef Bugno3 het volgende:
Zeg dat je Nederlands bent zonder te zeggen dat je Nederlands bent :')

Je bent al aantal jaren samen, je werkt allebei hard, je deelt een woning. Maar dan wil je geldstromen gescheiden houden. Ik zal het nooit begrijpen.
in goede tijden maak je afspraken voor slechte tijden.

zeker niet getrouwd?
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')