quote:'Russische saboteurs spoten uitlaten van Duitse auto's vol met bouwschuim'
Russische saboteurs hebben de uitlaten van bijna driehonderd auto's volgespoten met bouwschuim in verschillende Duitse steden. Ze lieten bij elk voertuig stickers van de Duitse politieke partij De Groenen achter om zo de indruk te wekken dat klimaatactivisten de acties uitvoerden.
Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse blad Der Spiegel. Rusland wilde met de actie de Groenen in een kwaad daglicht stellen en hoopte zo onrust te creëren in het land, in aanloop naar de Duitse verkiezingen eind deze maand. Hoe het medium de Russische saboteurs op het spoor is gekomen, is niet bekend.
Purschuim zet snel uit en wordt ook snel hard, waardoor de uitlaat van de auto's volledig verstopt raakte. De schade kon variëren tussen enkele honderden euro's tot tienduizend euro aan reparatiekosten.
'Wees Groener'
Op elke beschadigde auto werd een portret van de Duitse minister van Economische Zaken, Robert Habeck (De Groenen), geplakt. Ook werd de slogan 'Wees Groener' op de auto's geklad. Het zou een boodschap aan de minister zijn om het klimaat beter te beschermen, schreef Bild.
Politiewoordvoerder Thomas Hagel zei destijds dat er geen spoor te bekennen was van de bouwschuimbende.
Een ogenschijnlijk simpele actie had grote gevolgen; het zorgde voor onrust in veel Duitse buurten. De busjes met uitzettend schuim, dat eigenlijk gebruikt wordt als isolatiemateriaal, zijn voor een paar euro in de bouwmarkt te koop.
Inmenging Russische trollen
Het is niet de eerste keer dat Rusland zich bemoeit met buitenlandse verkiezingen. Zo onthulde de Volkskrant vorig jaar dat Russische trollen tijdens de Europese verkiezingen Franse en Duitse radicaal-rechtse partijen online actief promootten.
Ook zou Rusland de Roemeense presidentsverkiezingen hebben beïnvloed en hebben geprobeerd de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2019 te beïnvloeden.
https://nos.nl/artikel/25(...)s-vol-met-bouwschuim
Bij 'verkiezingen beïnvloeden' denk ik toch aan andere zaken dan dit soort kwajongenstreken.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als Rusland dit soort fratsen uithaalt in de hoop dat meer mensen AfD gaan stemmen en je bent alsnog van plan AfD te stemmen.... dan moet je jezelf toch even achter de oren gaan krabben.
Het gaat denk ik wel wat opvallen als je een sticker van een Duitse politieke partij op de auto van je buren plakt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:12 schreef YoopY het volgende:
Lees ik hier nou een prima tip voor uit de hand lopende burenruzies?
Hoezo? Als dit succesvol in de schoenen van de Groenen was geschoven had dit wel degelijk invloed gehad op de verkiezingen. En uiteraard is dit niet het enige wat ze doen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Bij 'verkiezingen beïnvloeden' denk ik toch aan andere zaken dan dit soort kwajongenstreken.
Het gaat natuurlijk niet om die paar honderd auto's, maar om het verhaal dat hierdoor rondgaat. "Die gekken van De Groenen willen je auto slopen". Als zo'n verhaal de ronde doet op social media, heeft dat wel degelijk grootschalige gevolgen voor het verloop van de verkiezingen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Bij 'verkiezingen beïnvloeden' denk ik toch aan andere zaken dan dit soort kwajongenstreken.
Hoe dan precies?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Hoezo? Als dit succesvol in de schoenen van de Groenen was geschoven had dit wel degelijk invloed gehad op de verkiezingen. En uiteraard is dit niet het enige wat ze doen.
Grootschalig nog wel. Oké. Als jij het zegt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet om die paar honderd auto's, maar om het verhaal dat hierdoor rondgaat. "Die gekken van De Groenen willen je auto slopen". Als zo'n verhaal de ronde doet op social media, heeft dat wel degelijk grootschalige gevolgen voor het verloop van de verkiezingen.
Simpel, maar wel heel effectief.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Hoezo? Als dit succesvol in de schoenen van de Groenen was geschoven had dit wel degelijk invloed gehad op de verkiezingen. En uiteraard is dit niet het enige wat ze doen.
Zoals Tijn zegt. "Grootschalig" kun je betwisten maar een paar procent verschil is voor de Russen al een succes.quote:
Dit is anders toch wel een heel belangrijk stuk informatie. Ondanks dat het zeer plausibel is dat Rusland er achter zit, is het wel noodzakelijk om aan te geven HOE ze aan die conclusie komen. Nu krijg je weer een tweestrijd tussen mensen die het wel en die het niet geloven.quote:Hoe het medium de Russische saboteurs op het spoor is gekomen, is niet bekend.
De Russen zijn op allerlei wijze bezig om chaos te creëren in het buitenland om daar zelf beter van te worden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Zoals Tijn zegt. "Grootschalig" kun je betwisten maar een paar procent verschil is voor de Russen al een succes.
De publieke opinie, niet de verkiezingen. De Roemeense verkiezingsuitslag werd beinvloed onder druk van de EU.quote:Het is niet de eerste keer dat Rusland zich bemoeit met buitenlandse verkiezingen. Zo onthulde de Volkskrant vorig jaar dat Russische trollen tijdens de Europese verkiezingen Franse en Duitse radicaal-rechtse partijen online actief promootten.
Ook zou Rusland de Roemeense presidentsverkiezingen hebben beïnvloed en hebben geprobeerd de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2019 te beïnvloeden.
In onze gezellige gepolariseerde samenleving kan zo'n kwajongensstreek lekker viral gaan en staat de domme meute klaar om extreme griezels te steunen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:13 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Oké. Maar er zullen ook mensen zijn die dit een fantastische actie zouden vinden en daarom zouden stemmen op de groenen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:28 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Zoals Tijn zegt. "Grootschalig" kun je betwisten maar een paar procent verschil is voor de Russen al een succes.
Je hebt je AfD angle alweer gevonden?quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:12 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Als Rusland dit soort fratsen uithaalt in de hoop dat meer mensen AfD gaan stemmen en je bent alsnog van plan AfD te stemmen.... dan moet je jezelf toch even achter de oren gaan krabben.
Nee. Wat linkse mensen vinden en wat extreemrechtse mensen denken dat linkse mensen vinden zijn twee dingen die nogal van elkaar verschillen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hoezo, jij krijgt toch een stijfje van de boodschap achter een afgekitte uitlaat?
Mensen die niet op de Groenen zouden stemmen, maar omdat ze van deze actie horen wel? Lijkt me niet een grote groep stemmers, als ze al bestaan.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:41 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar er zullen ook mensen zijn die dit een fantastische actie zouden vinden en daarom zouden stemmen op de groenen.
De partij die affiches waarin gehetzt wordt tegen "vluchtelingen die geen moeite doen om duits te leren" in het russisch drukt en verspreid, om stemmen te winnen onder Ruslandduitsers die in de jaren negentig met ruim 4,5 miljoen een gratis vluchtelingenstatus kregen na de wiedervereinigung, zogenaamd omdat ze 'duitstalige russen' waren, maar een flink deel ervan blijkt ook dertig jaar meer loyaliteit aan rusland te hebben en stemt veelal AfD:quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:42 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je hebt je AfD angle alweer gevonden?
Die zitten op snelwegen, voor industrie en banken en kitten uitlaten dicht. Past mooi in het rijtje wel.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:48 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Nee. Wat linkse mensen vinden en wat extreemrechtse mensen denken dat linkse mensen vinden zijn twee dingen die nogal van elkaar verschillen.
En welke mensen zouden wel op de groenen stemmen en door dit verhaal niet meer? Lijkt me ook geen grote groep.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mensen die niet op de Groenen zouden stemmen, maar omdat ze van deze actie horen wel? Lijkt me niet een grote groep stemmers, als ze al bestaan.
Andersom is het een heel ander verhaal.
En dit.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:48 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Nee. Wat linkse mensen vinden en wat extreemrechtse mensen denken dat linkse mensen vinden zijn twee dingen die nogal van elkaar verschillen.
Tja, het is koffiedik kijken, maar geweld en het beschadigen van eigendommen gaat voor veel mensen natuurlijk een stap te ver. En terecht.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
En welke mensen zouden wel op de groenen stemmen en door dit verhaal niet meer? Lijkt me ook geen grote groep.
En landverraders die buitenlandse inmenging goedpraten ook.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:38 schreef Nober het volgende:
Verkiezingstijd dan komen de Russen weer als paddestoelen uit de grond.
Want daadwerkelijk bewijs heb je niet.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En landverraders die buitenlandse inmenging goedpraten ook.
Het is net alsof geheime diensten geheim proberen te blijven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:03 schreef Nober het volgende:
[..]
Want daadwerkelijk bewijs heb je niet.
Hoezo de geheime dienst?quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het is net alsof geheime diensten geheim proberen te blijven.
quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse blad Der Spiegel.
Het zou best waar kunnen zijn, maar het komt toch heel erg als framing over.quote:Hoe het medium de Russische saboteurs op het spoor is gekomen, is niet bekend.
Dit is het artikel van Spiegel daarover:quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:29 schreef Kerelx het volgende:
Ik lees werkelijk geen enkel bewijs hiervoor in het artikel, juist het tegenovergestelde, het zijn een hoop aannames bij elkaar. Er is ook niemand opgepakt.
[..]
Het zou best waar kunnen zijn, maar het komt toch heel erg als framing over.
AfD loopt uit in de peilingen?? Snel, trek een blik Russen open!quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:38 schreef Nober het volgende:
Verkiezingstijd dan komen de Russen weer als paddestoelen uit de grond.
Nu Extinction rebellion zoals verwacht een Russische actiegroep blijkt te zijn zullen ze wel harder aangepakt worden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:12 schreef inslagenreuring het volgende:
Die Russen zitten hier ook constant op de snelweg.
Wat een trollen.
Daarnaast zijn ze een van de grote spelers wat betreft de destabilisering van de maatschappij omdat ze de grote aanjager zijn van desinformatie op het internet. Ik heb/had nogal wat mensen in mijn kringen uit voormalige Sovjetrepublieken en rond 2010 merkte ik dat deze begonnen af te drijven en rare complottheorieën uit gingen kramen die je nu ook steeds rond hoort zingen in de wappie-kringen in de breedste zin ("vrije, kritische denkers" tot hardcore soevereinen).quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De Russen zijn op allerlei wijze bezig om chaos te creëren in het buitenland om daar zelf beter van te worden.
We hebben natuurlijk heel wat voorbeelden van onderzeese kabels die gesloopt zijn. De Russische overheid heeft een grote hackersgroep opgericht die ziekenhuizen, grote bedrijven, scholen, overheidsbedrijven en andere infrastructuur dwars moet zitten. Het word gefinancierd door het Kremlin, maar het levert hun geld op omdat ze ook aan afpersing doen.
Verder zijn er al heel wat voorbeelden geweest waarin de Russen geprobeerd hebben om verkiezingen te beïnvloeden om zo kandidaten die hun gunstig zijn te bevoordelen en tegenstanders te benadelen.
Daartegenover staat vrij weinig vanuit Europa en de VS. Wij spelen het politieke spel altijd volgens de regels itt de Russen.
quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het gaat denk ik wel wat opvallen als je een sticker van een Duitse politieke partij op de auto van je buren plakt.
Nee, andersom is dat natuurlijk precies hetzelfde. Ik snap oprecht niet hoe je tot een andere conclusie kunt komen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mensen die niet op de Groenen zouden stemmen, maar omdat ze van deze actie horen wel? Lijkt me niet een grote groep stemmers, als ze al bestaan.
Andersom is het een heel ander verhaal.
Stuk makkelijker en net zo effectief.quote:Op donderdag 6 februari 2025 14:20 schreef Fietsenrek het volgende:
Dit is wel een stuk hoogwaardige sabotage van de Russen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |