abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216555587
De overheid moet stoppen met subsidies voor de aanschaf van warmtepompen in wijken waar plannen zijn voor de aanleg van een warmtenet. Dat adviseert de Algemene Rekenkamer aan het kabinet in een vandaag gepresenteerd rapport.

Bij een warmtenet wordt warm water afkomstig van industrie of aardwarmte met leidingen naar woningen gebracht die hiermee verwarmd worden.

Als een hele woonwijk overschakelt op een warmtenet dan zijn de kosten voor de overheid volgens de rekenkamer relatief laag. Maar voor gebruikers van zo'n warmtenet zijn de kosten juist vaak hoog. Om die reden haken in veel grote steden zowel woningcorporaties als particuliere huiseigenaren af. Zij kiezen dan bij verduurzaming voor een -hybride- warmtepomp.
Warmtepompen vergroten druk op elektriciteitsnet

Die warmtepompen draaien op elektriciteit. Als een hele woonwijk de huizen op elektriciteit gaat verwarmen, moet het elektriciteitsnet verzwaard worden. De kosten hiervan worden volgens de rekenkamer ten onrechte niet meegenomen in de financiële beoordeling van warmtenetten. Met subsidie voor warmtepompen, houdt de overheid deelname aan een warmtenet tegen, aldus de rekenkamer.

Een warmtepomp gaat zo'n vijftien jaar mee. Zodra een huiseigenaar geïnvesteerd heeft in een warmtepomp van vele duizenden euro's, verdwijnt de belangstelling voor aansluiting op een warmtenet. De ontwikkeling van warmtenetten begint vaak bij de deelname van een woningcorporatie. Daarnaast wordt geprobeerd zo veel mogelijk particulieren huiseigenaren in de buurt mee te krijgen. Hoe meer gebruikers hoe lager de kosten van een warmtenet zijn.

De kosten voor de aanleg van een warmtenet worden nu voor een groot deel afgewend op de gebruikers. Dit maakt voor hen het gebruik van een warmtenet vaak relatief duur. De rekenkamer adviseert de overheid daarom om te kijken naar andere manieren van financiering. Door de aanleg van warmtenetten financieel aantrekkelijker te maken, voorkomt de overheid dat de krapte op het elektriciteitsnet nog verder toeneemt.
Geen concurrentie bij warmtenet

Waar mensen die hun huis met gas of elektriciteit verwarmen kunnen kiezen uit verschillende energieleveranciers, zitten gebruikers van een warmtenet vast aan een contract met één bedrijf.

Tot vorig jaar werden deze huishoudens volgens de rekenkamer onvoldoende beschermd tegen hoge prijzen. Inmiddels kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) beter ingrijpen bij te hoge tarieven. De rekenkamer roept het kabinet op om snel te evalueren of dit voldoende bescherming van warmtenetgebruikers biedt.
Kabinet wil keuzevrijheid behouden

Het kabinet is voorlopig niet van plan om de keuzevrijheid van huishoudens voor een warmtepomp of aansluiting op een warmtenet te beperken. In een reactie op het rapport van de Algemene Rekenkamer laten de verantwoordelijke ministers dat weten; "Voor het draagvlak van klimaatbeleid, de wijkaanpak en warmtenetten is het belangrijk dat er keuzevrijheid is."

Wel onderzoekt het kabinet de mogelijkheid van overheidsdeelname om de ontwikkeling van warmtenetten vlot te trekken.

Bron: https://nos.nl/artikel/25(...)-waar-warmtenet-komt
pi_216555599
De warmtenetten moeten en zullen koste wat het kost aangelegd worden.
Waarom zou daar nou zo'n druk op zitten?
Hint: greenwashing van allerlei bedrijven die hun warmte in een warmtenet dumpen en de besparing aan CO2-uitstoot door de aangesloten huizen zelf gaan claimen.

Waarom zou je de afvalstroom die verbrand wordt verminderen als er een warmtenet aan gekoppeld is?

Daarnaast: vroeger of later gaan de kosten van warmtenetten natuurlijk weer stijgen; als er ergens weer eens een gat in een begroting zit.

Oh, en die elektriciteitsnetten moeten sowieso verzwaard worden vanwege alle elektrische auto's dus dat is ook geen argument.
pi_216555607
Hier ook wartenet en over paar maanden: hallo warmtepomp. Wij betalen nu ruim 350 euro per maand.... te bizar.
pi_216555629
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:00 schreef dudewhereismycar het volgende:
Hier ook warmtenet
Gecondoleerd.
quote:
en over paar maanden: hallo warmtepomp.
^O^ gefeliciteerd!
quote:
Wij betalen nu ruim 350 euro per maand.... te bizar.
Je huis is ook meer waard als het niet aan een warmtenetketting vast zit.
  woensdag 5 februari 2025 @ 08:04:08 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216555637
Prima, als ze het warmtenet gratis maken!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216555640
De koppeling aan de gasprijzen vind ik wel het meest bijzondere... hoe duur wil je het maken.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_216555642
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:04 schreef Mikeytt het volgende:
:D droom lekker verder!
pi_216555686
Als ik moest kiezen tussen een warmtenet en een warmtepomp kwam er echt een warmtepomp. Warmtenet is echt niet te betalen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 5 februari 2025 @ 08:36:34 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216555850
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:13 schreef Metro2005 het volgende:
Als ik moest kiezen tussen een warmtenet en een warmtepomp kwam er echt een warmtepomp. Warmtenet is echt niet te betalen.
Ja en nu mensen in de smiezen beginnen te krijgen hoe hard ze daarmee opgelicht worden moeten er allerlei stokken gevonden worden om ze toch maar richting zo'n warmtenet te slaan :')
Huilen dan.
pi_216555954
Begrijplijk advies, maar ze zouden wel eens wat moeten vinden op de monopoliepositie bij een warmtenet, want dat soort gedwongen winkelnering bij een private partij vind ik maar niks.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_216555958
Een warmtenetaansluiting? Dan stort ik mijn geld nog liever op de rekening van die mysterieuze Nigeriaanse prins die me zojuist per mail liet weten dat ik zijn erfgenaam ben. :')
  woensdag 5 februari 2025 @ 09:29:07 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_216556285
Met warmtenet kun je net zo goed direct je salaris laten storten op de rekening van de energie-leverancier. Het prijsbeleid, en de regelmatige problemen die er mee zijn, heeft het hele concept de nek omgedraaid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_216556539
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:04 schreef Mikeytt het volgende:
Waarom moet alles nou weer gratis? Het is een keuze met een prijs om warmte af te nemen
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_216556588
Als het werkelijk om het milieu ging dan had men wel als een dolle hybride warmtepompen geïnstalleerd: 75% gasbesparing, de uitrol kan snel (kon jaren geleden ook al snel), het gasnetwerk ligt er al, kost weinig onderhoud. Zeker als je dit combineert met een lagere gasprijs voor een beperkte hoeveelheid verbruikt gas en een hogere gasprijs voor eventueel meerverbruik.

Maar ja: greenwashing door bedrijven in combinatie met wethouders die graag het lintje willen doorknippen van een aardgasvrije wijk maakt dat er irrationele belissingen genomen worden.

Voor het geld waarmee 1 wijk 100% van het gas af gaat had men 3 wijken 75% van het gas af kunnen halen, en nog sneller ook.

[ Bericht 11% gewijzigd door CarbonC op 05-02-2025 10:10:25 ]
  woensdag 5 februari 2025 @ 10:00:46 #15
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216556593
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:55 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]
Waarom moet alles nou weer gratis? Het is een keuze met een prijs om warmte af te nemen
Nou, nee. Zo heb ik een huis bekeken dat aangesloten was op een warmtenet, en je kon je dat dan wel laten afsluiten, of ervoor kiezen geen warmte af te nemen, maar moest dan nog steeds de vaste kosten ophoesten. Ja doei.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isdatzo op 05-02-2025 10:28:32 ]
Huilen dan.
pi_216556602
Het zet nog meer zoden aan de dijk als er eerst extra geïsoleerd wordt.
Maar dat is natuurlijk niet sexy om goede sier mee te maken.

Bonusklacht warmtenetten: slecht kunnen meten hoeveel warmte er verbruikt wordt.
Daar zijn ook veel dramaverhalen van.
pi_216556613
quote:
7s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou, nee. Zo heb ik een huis bekeken dat aangesloten was op een warmtenet, en je kon je dan dat dan wel wel laten afsluiten, of ervoor kiezen geen warmte af te nemen, maar moest dan nog steeds de vaste kosten ophoesten. Ja doei.
Dat is oplichterij en mag volgens mij ook niet.
pi_216556615
quote:
Als een hele woonwijk overschakelt op een warmtenet dan zijn de kosten voor de overheid volgens de rekenkamer relatief laag. Maar voor gebruikers van zo'n warmtenet zijn de kosten juist vaak hoog.
Waarom niet wat doen aan dat verschil in kosten?
pi_216556653
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:03 schreef Nober het volgende:

[..]
Waarom niet beginnen met te kijken wat per geïnvesteerde euro het meest doet voor het milieu?
Een soort ecologische ROI dus.
En dan beginnen met geld investeren in projecten met de hoogste eROI.
pi_216556667
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:07 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom niet beginnen met te kijken wat per geïnvesteerde euro het meest doet voor het milieu?
Een soort ecologische ROI dus.
En dan beginnen met geld investeren in projecten met de hoogste eROI.
We hebben rechts gestemd, optyfen met die klimaatonzin.
  woensdag 5 februari 2025 @ 10:29:04 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216556899
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Zou expliciet in het koopcontract staan.

Ik ben heel snel weggelopen.
Huilen dan.
pi_216556909
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:03 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Eerder koppelverkoop.

Ze weten ook wel dat huizen schaars zijn en voor jou 10 anderen.
Ik zou er nooit voor tekenen.

Eigen warmtepomp is goud waard.
Binnenkort verhuizen naar woning met vrijstaand bijgebouw, daar komen dus 2 warmtepompen.
pi_216557189
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 09:55 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]
Nee.

Ook bij stadsverwarming purmerend (SVP) niet. Je hebt een aansluiting dus betaal je voor die aansluiting. Ook al zou je niks van ze afnemen. Je bent echt aan de monopoly goden overgelaten.

Je bent afhankelijk van de nukken van 1 partij en kan niks meer. Prijsverhogingen van 10-tallen procenten heb je gewoon op te hoesten zoals in het verleden is gebeurd en goedkoper is het echt niet uit mijn eigen ervaring. Zelf ben ik verhuisd van een svp wijk naar een vrije energie keuze wijk en was met een groter huis goedkoper uit. Directe familie en vrienden wonen daar nog en betalen zich scheel in vergelijking met ons. Terwijl wij nog een keer verhuisd zijn naar een nog groter huis in de kop van NH. Daarbij is de service echt verrot, want in 'spitstijd' is je aanvoer gewoon niet zo warm als zou horen.

Voor het milieu hoeft je het ook niet te doen. Je bent niet van het gas af, want bijvoorbeeld SVP stookt nog een aanzienlijk aandeel gas bij bij die biomassa centrale die door Staatsbosbeheer wordt gevuld met bomen van NL'se grond.

Een warmtenet is van alle keuzes de domste die je kan maken als consument. Kansloze flopshow.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216557196
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Eerder koppelverkoop.

Ze weten ook wel dat huizen schaars zijn en voor jou 10 anderen.
Ik zou er nooit voor tekenen.

Eigen warmtepomp is goud waard.
Binnenkort verhuizen naar woning met vrijstaand bijgebouw, daar komen dus 2 warmtepompen.
Lekker bezig man.
1947-2016
pi_216557325
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 08:50 schreef SnertMetChoco het volgende:
Begrijplijk advies, maar ze zouden wel eens wat moeten vinden op de monopoliepositie bij een warmtenet, want dat soort gedwongen winkelnering bij een private partij vind ik maar niks.
Daar ontkom je door de aard van een warmtenet alleen vrijwel nooit aan, het zal altijd gekoppeld zijn aan een bedrijf of instelling die veel warmte produceert bij productie of een grote grondwarmtepomp. Echt goed koppelen aan andere wapenproducenten is ook lastig omdat bij transport gewoon veel warmte verloren gaat.

Wat je moet doen is de prijsontwikkeling goed reguleren. Er mag best wat verdiend worden natuurlijk, maar het is in wezen wel een restproduct en dat hoeft geen megawinst op te leveren. Daarnaast moet natuurlijk de koppeling met aardgas eraf, dat ondergraaft het hele draagvlak van die netten.
pi_216557515
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:03 schreef Nober het volgende:

[..]
Dan moet je gaan reguleren en dat is natuurlijk links :P

Maar zonder grappen, de problemen bij een warmtenet (gedwongen winkelnering, nutsvoorziening en de onwenselijkheid van meerdere netten op 1 locatie) zijn grotendeels vergelijkbaar met die bij waterleiding.

Ik verwonder me altijd hoe wielen opnieuw moeten worden uitgevonden terwijl gekeken kan worden hoe we dat in een redelijk vergelijkbare situatie voor iedereen hebben opgelost.
pi_216557963
Koopwoning hier, dus warmtenet gaat er niet komen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216558281
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor het milieu hoeft je het ook niet te doen. Je bent niet van het gas af, want bijvoorbeeld SVP stookt nog een aanzienlijk aandeel gas bij bij die biomassa centrale die door Staatsbosbeheer wordt gevuld met bomen van NL'se grond.

[..]
Deze logica snap ik ook niet: je hebt een ding (boom) die CO2 automagisch omzet in zuurstof (O2), die kap je en verbrand je waarbij veel CO2 (en fijnstof en andere ellende) vrijkomt: hoezo zou dat duurzaam zijn en bijdragen in de CO2 reductie? Omdat er over 30 jaar weer zo'n boom zou kunnen staan?

En kapt Staatsbosbeheer omdat het ecologisch het best is of omdat ze moeten leveren aan de biomassacentrale?

Echt hopeloos, dit.
pi_216559398
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 10:58 schreef Red_85 het volgende:
Ja, hier in Sittard-Geleen ook. Een heleboel biomassacentrales zijn daarvoor bedoeld en ze hangen allemaal aan de gaskraan als het importeren van scheepsladingen houtpellets te duur is of te veel aversie opwekt.
pi_216559454
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:31 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, hier in Sittard-Geleen ook. Een heleboel biomassacentrales zijn daarvoor bedoeld en ze hangen allemaal aan de gaskraan als het importeren van scheepsladingen houtpellets te duur is of te veel aversie opwekt.
Netto komt er dan een schakel bij in de warmteketen waardoor het voor de consument duurder wordt.

Warmtenet werkt niet.
1947-2016
  woensdag 5 februari 2025 @ 14:46:59 #31
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216559595
Het is wachten op de toeslag die netbeheerders gaan rekenen voor hen die aan de warmtepomp gaan, en de extra toeslag die je gaat krijgen als je dat doet in een wijk die aangewezen is voor een warmtenet. Anders valt al die niet geplande koperuitbreiding uiteindelijk ook niet meer te financieren.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_216559622
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 12:54 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Deze logica snap ik ook niet: je hebt een ding (boom) die CO2 automagisch omzet in zuurstof (O2), die kap je en verbrand je waarbij veel CO2 (en fijnstof en andere ellende) vrijkomt: hoezo zou dat duurzaam zijn en bijdragen in de CO2 reductie? Omdat er over 30 jaar weer zo'n boom zou kunnen staan?
Nope. Daarom is er ook aversie tegen. Want het is alleen een calculatie die zo werkt op papier. Een theorie.
quote:
En kapt Staatsbosbeheer omdat het ecologisch het best is of omdat ze moeten leveren aan de biomassacentrale?
Dat valt totaal niet meer met zekerheid te zeggen nu er geld mee gemoeid is.
Ik loop vaak rond in bossen in NL, puur omdat ik het leuk vind, maar wat we op valt de laatste jaren is dat er gewoon heel veel kap is. Ook in de niet productiebossen. Allemaal onder het mom van 'natuur herstel en biodiversiteit'. In Schoorl wordt gewoonweg gezond spul weggekapt en als het niet de SVP biocentrale baanstee in gaat, worden het wel platen en kisten:

quote:
Bijna al het hout, 95 procent, wordt gebruikt voor OSB platen. Van het overige hout wordt kisthout gemaakt.
SBB heeft een enorm commercieel belang bij houtkap op meerdere vlakken. Dat commerciële belang staat lijnrecht tegenover 'ecologisch het best'

Je kan wel je conclusie trekken dat de hele keten van een warmtenet gewoonweg verrot is.
quote:
Echt hopeloos, dit.
Jep
1947-2016
pi_216559643
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:46 schreef AgLarrr het volgende:
Het is wachten op de toeslag die netbeheerders gaan rekenen voor hen die aan de warmtepomp gaan, en de extra toeslag die je gaat krijgen als je dat doet in een wijk die aangewezen is voor een warmtenet. Anders valt al die niet geplande koperuitbreiding uiteindelijk ook niet meer te financieren.
Ze verzinnen wel weer wat met politieke steun.
Daarom moet er een hele strakke regulatie zitten om die energieboeren. Zo strak als een oude dwangbuis uit het gekkenhuis.
1947-2016
  woensdag 5 februari 2025 @ 14:51:14 #34
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216559654
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ze verzinnen wel weer wat met politieke steun.
Daarom moet er een hele strakke regulatie zitten om die energieboeren. Zo strak als een oude dwangbuis uit het gekkenhuis.
Die strakke regulering zit er al, daarom hebben we nu nestcongestie. Die gasten mogen amper voor de vraag uit investeren.

pi_216559669
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:51 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die strakke regulering zit er al, daarom hebben we nu nestcongestie. Die gasten mogen amper voor de vraag uit investeren.
Als die strakke regulatie er is, was de panelenboete afgeschoten voordat er ook maar 1 energieboer met een haar er over nadacht.
1947-2016
  woensdag 5 februari 2025 @ 14:54:57 #36
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216559692
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als die strakke regulatie er is, was de panelenboete afgeschoten voordat er ook maar 1 energieboer met een haar er over nadacht.
Welke panelenboete? Je bedoelt het terugleveren? Je kunt die panelen ook gewoon uit zetten of een batterij kopen. Duurt het wat langer voordat je ze terug verdiend hebt. Ze zijn in de basis niet bedoeld om een leuk rendementje te halen op kosten van de rest van de belastingbetalers maar om je huis van groene stroom te voorzien.

pi_216559772
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 14:54 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Welke panelenboete? Je bedoelt het terugleveren? Je kunt die panelen ook gewoon uit zetten (...)
Eeeeeen gestopt met lezen. Niet weer deze discussie. Die panelenboete is een verzonnen probleem van de energieboeren die hun kw/h inkomsten niet verkocht zagen worden. Want met panelen heeft het weinig te maken, want ze bouwen er zelf gewoonweg nog bij.

Complete bullshit, want als het echt zo'n probleem was, waarom bouwen die gasten dan zelf nog?
1947-2016
pi_216559801
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Eeeeeen gestopt met lezen. Niet weer deze discussie. Die panelenboete is een verzonnen probleem van de energieboeren die hun kw/h inkomsten niet verkocht zagen worden. Want met panelen heeft het weinig te maken, want ze bouwen er zelf gewoonweg nog bij.

Complete bullshit, want als het echt zo'n probleem was, waarom bouwen die gasten dan zelf nog?
Ik kreeg onlangs nog een uitnodiging om in te stappen in een zonnepark waar GreenChoice ook in zat.
Ondertussen rekenen ze schaamteloos een terugleverboete.
pi_216559824
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik kreeg onlangs nog een uitnodiging om in te stappen in een zonnepark waar GreenChoice ook in zat.
Ondertussen rekenen ze schaamteloos een terugleverboete.
:X :|W
Je zou toch moeten lachen als het niet zo schoftig was.

Wat heb je gedaan? Opgebeld en gevraagd of ze een potje vaseline hebben staan het bureau van de verkopers?
1947-2016
pi_216559866
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
:X :|W
Je zou toch moeten lachen als het niet zo schoftig was.

Wat heb je gedaan? Opgebeld en gevraagd of ze een potje vaseline hebben staan het bureau van de verkopers?
Niet meer op ingegaan, denk dat dit 'm was:

https://zonhub.com/project/overbetuwe/
pi_216559905
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet meer op ingegaan, denk dat dit 'm was:

https://zonhub.com/project/overbetuwe/
Echt waanzin.
wtf. big time.
1947-2016
pi_216560366
quote:

[..]

Ja, de zakelijke subsidies op zonnepanelen maken ze heel rendabel. Ok, dan zit je natuurlijk ook met het probleem dat je rond de middag energie over hebt, maar ze hebben in ieder geval wel een aparte elektriciteitsaansluiting. En de regering wil het blijkbaar zo.
  woensdag 5 februari 2025 @ 16:53:53 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216561469
quote:

[..]

Ja maar je denkt toch niet dat het die arme energieboertjes om puur winstbejag te doen is? Ze hebben het beste met de consument voor en willen gewoon niet dat de mensen zonder zonnepanelen betalen voor de mensen met zonnepanelen!!!!!
Huilen dan.
pi_216561588
quote:
9s.gif Op woensdag 5 februari 2025 16:53 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja maar je denkt toch niet dat het die arme energieboertjes om puur winstbejag te doen is? Ze hebben het beste met de consument voor en willen gewoon niet dat de mensen zonder zonnepanelen betalen voor de mensen met zonnepanelen!!!!!
En nu zeggen zonder gekruiste vingers achter je rug ;)
1947-2016
  woensdag 5 februari 2025 @ 20:02:16 #45
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216564004
quote:

[..]

Die energieboeren kunnen mij geen reet schelen, het gaat me om de netten. Die zijn in publieke handen, en als iedereen terug gaat leveren moeten die op kosten van iedereen verzwaard.

Dat de energieboeren er geen heil in zien omdat het hun rendement opvreet snap ik overigens ook wel.

pi_216567040
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 20:02 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die energieboeren kunnen mij geen reet schelen, het gaat me om de netten. Die zijn in publieke handen, en als iedereen terug gaat leveren moeten die op kosten van iedereen verzwaard.
En daarom springen de panelenparken als krokussen uit de grond?

quote:
Dat de energieboeren er geen heil in zien omdat het hun rendement opvreet snap ik overigens ook wel.
Jammer voor ze. Als ik alle lichten uit doe, neem ik ook geen kw/h's af. Gaan ze me dan een rekening sturen voor 'te zuinig'?

Een grote scam is het.
1947-2016
  donderdag 6 februari 2025 @ 19:07:35 #47
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216575067
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 00:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En daarom springen de panelenparken als krokussen uit de grond?
[..]
Die komen inmiddels ook niet meer op het net hoor.

quote:
Jammer voor ze. Als ik alle lichten uit doe, neem ik ook geen kw/h's af. Gaan ze me dan een rekening sturen voor 'te zuinig'?

Een grote scam is het.
Als jij je panelen voor thuisgebruik gebruikt neem je toch ook geen kw/h's af? Wat is nou het probleem - dat je geen energiebedrijfje mag spelen?

pi_216575798
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:07 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Die komen inmiddels ook niet meer op het net hoor.
[..]
Als jij je panelen voor thuisgebruik gebruikt neem je toch ook geen kw/h's af?
Ik geef je in die post een aantal linkjes van parken die er bij komen. TFP onderstreept dit ook nog met het naaigedrag van greenchoice.
Hoe moeten die anders aangesloten worden? Staan die er voor jan lul?

quote:
Wat is nou het probleem - dat je geen energiebedrijfje mag spelen?
hmm... schijnbaar is het geen probleem om er nog parken bij te bouwen. Waarom mag de consument dan niet zijn niet gebruikte kwh's op het net stoppen zonder beboet te worden?
1947-2016
pi_216576119
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:50 schreef Red_85 het volgende:
hmm... schijnbaar is het geen probleem om er nog parken bij te bouwen. Waarom mag de consument dan niet zijn niet gebruikte kwh's op het net stoppen zonder beboet te worden?
Omdat het die energieleveranciers geld kost, terwijl ze voor hun eigen zonneparken een riante subsidie krijgen?
  donderdag 6 februari 2025 @ 20:27:30 #50
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216576448
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 19:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik geef je in die post een aantal linkjes van parken die er bij komen. TFP onderstreept dit ook nog met het naaigedrag van greenchoice.
Hoe moeten die anders aangesloten worden? Staan die er voor jan lul?
Greenchoice, en het gros van de Nederlandse energieleveranciers, heeft zelf helemaal geen parken. Ze zijn leverancier, geen producent. Leveranciers kopen stroom in, om het met marge weer te verkopen. Die verdienen dus niets aan die parken of de subsidie daarop, maar verliezen wel geld op het terug moeten kopen van stroom. En zelfs als ze wel prodcutie in huis hebben, zoals Eneco of Vattenfall, is de productie / verkoop van stroom een andere tak van sport dan de levering / inkoop. Daar zit een handelsmarkt tussen. Energiebedrijven nemen niet persé hun eigen opgewekte stroom af.

quote:
Omdat de consument zijn kwh's niet vrij aanbiedt op de e-markt, zoals een normale producent, maar zijn leverancier verplicht kwh te kopen op het moment dat hij toevallig teruglevert en daarmee de hele vraag-aanbod dynamiek die normaliter de stroomprijs bepaalt -en waarmee leveranciers zoals Greenchoice hun geld verdienen- om zeep helpen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')