Leuke vragen dit.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De kernvraag is dit:
Als men geen 'goede werken' betracht, of niet actief het kwade probeert te mijden, is geloof dan alsnog genoeg?
De ene bespotte Jezus: 9En een van de misdadigers die daar hingen, lasterde Hem en zei: Als U de Christus bent, verlos dan Uzelf en ons.quote:De goede dief, waaruit bleek zijn geloof? Speelt daar het bestraffen van zijn lotgenoot aan de andere zijde van Jezus een rol in?
Ik denk ook niet dat alles wat Origenes over elk onderwerp zei per se verkeerd was. Luther citeert ook Augustinus. Het lijkt meer een wirwar aan ideeën te zijn, waarvan er sommige juist waren, en andere niet. Ik lees zelfs in werken van vrijmetselaars weleens dingen die mij aanspreken, bijv. Albert Pike spreekt over Jezus als het toonbeeld van de goede mens en moraliteit. Ik kan het daar niet mee oneens zijn. Maar tegelijkertijd kun je niet negeren wat er ook is geschreven, en hoe zulke uitspraken dan weer in het geheel passen, en of je daarin mee kunt gaan. Uiteindelijk gaat het om de relatie die we met God ontwikkelen: een relatie van totaal vertrouwen op wat Hij voor ons en in ons kan doen. Maar omdat de mens de neiging heeft om dingen zelf te willen doen, zijn er allerlei stromingen en religies die subtiel of minder subtiel de nadruk leggen op wat mensen zelf kunnen voortbrengen, in plaats van te vertrouwen op wat God voor ons kan doen.quote:PS: But so long as we live in this vale of misery, we shall be plagued and vexed with flies, with beetles, and with vermin, etc., that is, with the devil, with the world, and with our own flesh; yet we must press through, and not suffer ourselves to recoil, is niet veel anders dan wat Origenes stelt.
Zoals ik hierboven al zei: die liefde komt van God zelf.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarbij ik bij het punt terugkom:
Als geloof met liefde gepaard moet gaan, omdat het anders geen echt geloof is, is geloof alleen dus niet genoeg.
Is dat het soort geloof dat de 'bokken' aanhangen? Geloven dat Jezus de messias is, maar verder niets?
Paar kanttekeningen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 00:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven al zei: die liefde komt van God zelf.
Dus wij onderwerpen ons aan God en laten ons vullen met de liefde van God, waardoor we die in de praktijk brengen.
Dus ook die liefde is niet van ons. Het is niet geloof + liefde, het is geloof waardoor we de liefde van God in de praktijk brengen.
Wij hebben helemaal niets om trots op te zijn of om op te vertrouwen. We Zijn gemaakt door God, gered door God, en worden opnieuw gemaakt door God. Alles is aan God te danken.
Het enige dat wij doen, is ons vrijwillig onderwerpen aan God, zodat die kan doen wat nodig is om ons het goede te laten doen, elke dag opnieuw. Als we dat niet doen, laten we ons leiden door onze trots en eigen wil in plaats van door Gods wil, en zullen wij automatisch zondigen.
Jakobus 4:6 Hij echter geeft des te meer genade. Daarom zegt de Schrift: God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade.
7Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
8Nader tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinig de handen, zondaars, en zuiver de harten, dubbelhartigen!
9 Besef uw ellendige staat en treur en huil. Laat uw lachen veranderd worden in treuren en uw blijdschap in droefheid.
10 Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen.
Filipenzen 2:12Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
God kan ons er niet toe dwingen om ons aan Hem te onderwerpen, want dwang is niet compatibel met liefde. Liefde vereist dat er ook een keuze mogelijk is om ons niet te onderwerpen.
Wat God wel kan doen en doet, is ons tot de overtuiging brengen dat we ons zouden moeten onderwerpen, omdat we beseffen dat dat juist is, in overeenstemming met de waarheid, omdat God ons heeft laten zien dat Hij inderdaad de weg, de waarheid en het leven is, en betere dingen voor ons in petto heeft. Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik ben op een gegeven moment echt tot een punt gebracht dat ik een enorm sterke overtuiging ervaarde, ook intellectueel, dat dit de waarheid is. Toch moest ik zelf ervoor kiezen om op mijn knieën te gaan, ik had dat ook kunnen weigeren. Toen ik dat deed, voelde dat in eerste instantie ontzettend raar, want als je niet gelovig bent opgevoed of iets, is het gewoon bizar om te knielen voor en te praten tegen een entiteit die je niet ziet. Maar die keuze ervaarde ik als volledig vrij. Ik had ook ervoor kunnen kiezen om te blijven twijfelen, en het niet te doen. Er was geen kracht die mij dwong.
Bij voorbaat excuses voor de lengte. Ik probeer het kort te houden maar ook zo helder mogelijk te krijgen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Paar kanttekeningen.
Eerstens, het behoeft geen trots of eigenliefde te betreffen (en zo is het ook nergens in de vroege commentaren terug te vinden), maar het vrijwillig luisteren naar het belangrijkste gebod dat je eerder aanhaalde. Daarbij, ik spreek niet van genade verkrijgen door werken, ik heb het over het idee dat ook na de geloofsbeslissing dat geloof in daden geuit moet worden. Ergo, geloof alleen is niet voldoende.[
Omdat de mens nog steeds een door God gegeven geweten heeft en ervoor kan kiezen om daarnaar te luisteren of niet. Als je ervoor kiest om te gehoorzamen aan je geweten, en je je daardoor dus onderwerpt aan wat je weet dat de waarheid, goed en juist is, is dat als een onderwerping aan God:quote:Tweedens acht ik het vrij inconsistent dat je spreekt over kiezen, vrijwillig, voor die onderwerping. Dat is een teken van kiezen, zelf - want het moet een echte eigen beslissing zijn, niet geforceerd - voor het goede. Hoe kan een mens die tot niets goed in staat is, wel de vrije wil hebben om daar zelf over te beslissen, maar niet de vrije wil hebben om te kiezen voor het goede, of juist het kwade. Het eerste is immers onmogelijk en komt ook nooit echt uit de mens zelf voort, ook niet na bekering, het tweede is geen beslissing maar een aangeboren feit. Automatische zondigheid, immers, is onze natuur.
Daar hebben we dus een door God gegeven geweten voor. God spreekt nog tot ons via het geweten, dat ons overtuigt van het goede. Je kunt er dus voor kiezen om je aan God te onderwerpen door naar je geweten te luisteren, zelfs al ben je van nature een zondaar. Het geweten is als een licht dat in de duisternis schijnt.quote:Op woensdag 5 februari 2025 08:40 schreef Haushofer het volgende:
Sowieso zijn "ik had dit, ik had dat"-argumenten notoir onbetrouwbaar. Onbewust is vaak al een beslissing gemaakt, en vervolgens verzint onze frontale cortex daar een verhaal bij.
Ongemakkelijk, zeker als je gelooft dat vrije wil een sleutelrol speelt. Waarom God dat onbewuste dan een grote rol laat spelen in onze fysiologie is misschien wel net zo'n groot probleem voor de apologetiek als het probleem van het kwaad.
Daar komt nog de onlogica bij van een "gevallen" mens die toch moet "kiezen" voor God. Met de genade van de Heilige Geest, maar ook weer uit vrije wil, inclusief gevallen natuur... nee, goed verhaal.
Je "geweten" heeft w.m.b. weinig te maken met je geloofsovertuiging. Met jouw notie zouden ongelovigen "niet naar hun geweten luisteren."quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar hebben we dus een door God gegeven geweten voor. God spreekt nog tot ons via het geweten, dat ons overtuigt van het goede. Je kunt er dus voor kiezen om je aan God te onderwerpen door naar je geweten te luisteren, zelfs al ben je van nature een zondaar. Het geweten is als een licht dat in de duisternis schijnt.
Dat hangt er vanaf welke invulling je aan 'geweten' geeft. Ik zou zo ver niet gaan als zeggen dat ongelovigen eigenlijk wel weten dat God bestaat, maar er niet in geloven. Voor de meesten van ons is daar wat meer overtuigingskracht voor nodig, vooral omdat we in een maatschappij zijn opgegroeid die ons eigenlijk constant vertelt dat God niet bestaat. Ik zie dit eerder als in keuzes maken voor het goede, juiste, ware, waarvan je door je geweten overtuigd bent dat het goed, juist en waar is:quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je "geweten" heeft w.m.b. weinig te maken met je geloofsovertuiging. Met jouw notie zouden ongelovigen "niet naar hun geweten luisteren."
Nee. Dat zou net zo belachelijk zijn als een atheïst die stelt dat gelovigen "eigenlijk wel weten dat God niet bestaat".quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf welke invulling je aan 'geweten' geeft. Ik zou zo ver niet gaan als zeggen dat ongelovigen eigenlijk wel weten dat God bestaat, maar er niet in geloven.
Dat valt wel mee. We hebben evolutionair allerlei bedrading meegekregen waardoor we een spirituele en bovennatuurlijke antenne hebben, antropomorf denken en patronen zien die er niet zijn.quote:Voor de meesten van ons is daar wat meer overtuigingskracht voor nodig, vooral omdat we in een maatschappij zijn opgegroeid die ons eigenlijk constant vertelt dat God niet bestaat.
Dat is het verschil tussen ons: ik associeer geweten met hoe je jezelf opstelt naar anderen en je omgeving, en niet per se met een geloofsovertuiging of wat "waar" is.quote:Ik zie dit eerder als in keuzes maken voor het goede, juiste, ware, waarvan je door je geweten overtuigd bent dat het goed, juist en waar is:
Ik moet bij apologetiek altijd aan juristen denken.quote:Op woensdag 5 februari 2025 11:50 schreef sturmpie het volgende:
dit lijkt meer op politiek bedrijven dan religie
Of aan massamoordenaars.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik moet bij apologetiek altijd aan juristen denken.
De poging van islam was succesvol, de koran leert precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
M.b.t. het docetisme, de leer dat Jezus niet echt mens was of als mens leed, en als een soort fantoom op aarde verbleef, dook al in de 1e eeuw op en werd hardnekkig bestreden door de proto-orthodoxe theologen van die tijd.
Het idee dat Jezus een spook was, wordt het meest expliciet teruggevonden in de 2e Verhandeling van de Grote Seth, rond 200 geschreven, en bevat de volgende regels:
"But I was not afflicted at all. Those who were there punished me. And I did not die in reality but in appearance, lest I be put to shame by them because these are my kinsfolk.They saw me and punished me, but someone else, their father, drank the gall and the vinegar; it was not I. They were striking me with a scourge, but someone else, Simon, bore the cross on his shoulder. Someone else wore the crown of thorns. And I was on high, poking fun at all the excesses of the rulers and the fruit of their error and conceit. I was laughing at their ignorance."
2 Seth 56,1-56,20.
In ditzelfde document spreekt deze 'Jezus' laatdunkend over alle patriarchen, profeten en ook Johannes de Doper, als lidmaten van de zichtbare wereld en de lagere scheppergod.
De vanzelfsprekende Gnostische Openbaring van Petrus stelt hetzelfde; 'Petrus' aanschouwt daar een gekruisigde Jezus-figuur, maar ziet de 'echte Jezus' er lachend boven zweven.
Deze denkbeelden zijn door de proto- en orthodoxe theologen van de 1e en 2e eeuw ten scherpste veroordeeld, door Origenes even zo.
Op die manier gezien is iedereen hier wel een apologeet. Iedereen hier verdedigd de eigen overtuiging en/of valt vandaaruit die van anderen aan. Wat betreft je vergelijking kan ik user Alarmonoff als "jurist" zien, maar ook jou of Bassie48 of mezelf.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik moet bij apologetiek altijd aan juristen denken.
Ik doelde meer op het feit dat er bij apologeten zo vaak kleine lettertjes ergens verscholen zitten, en als je naar uitleg vraagt, je hele epistels krijgt waarbij je een enorme berg aannames krijgt die per stuk allemaal worden onderbouwd met stukjes tekst die op hun beurt weer verstrooid zijn in een 1000+ bladzijden dik boek.quote:Op woensdag 5 februari 2025 14:45 schreef Kerelx het volgende:
Op die manier gezien is iedereen hier wel een apologeet. Iedereen hier verdedigd de eigen overtuiging en/of valt vandaaruit die van anderen aan. Wat betreft je vergelijking kan ik user Alarmonoff als "jurist" zien, maar ook jou of Bassie48 of mezelf.
Vanwaar die wil wel, en niet de vrije wil om uit jezelf het goede te willen doen?quote:Op woensdag 5 februari 2025 09:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf welke invulling je aan 'geweten' geeft. Ik zou zo ver niet gaan als zeggen dat ongelovigen eigenlijk wel weten dat God bestaat, maar er niet in geloven. Voor de meesten van ons is daar wat meer overtuigingskracht voor nodig, vooral omdat we in een maatschappij zijn opgegroeid die ons eigenlijk constant vertelt dat God niet bestaat. Ik zie dit eerder als in keuzes maken voor het goede, juiste, ware, waarvan je door je geweten overtuigd bent dat het goed, juist en waar is:
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.
Daarbij geloof ik ook niet dat het geweten dat we van nature hebben, volkomen en perfect is. Wat ik zelf heb ervaren, is dat die stem van het geweten door je bekering en door bv. de bijbel te lezen steeds sterker en verfijnder wordt. Het is dus als een gedimd licht, wat pas volledig begint te schijnen als je vergeving van zonden en de geest van God ontvangt. Maar ook dan kun je er nog voor kiezen om je er niet aan te onderwerpen. Die vrije wil blijft.
Ik hoop het voor je. Vooral voor wat betreft die verspreiding van smaadquote:Op woensdag 5 februari 2025 09:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf welke invulling je aan 'geweten' geeft. Ik zou zo ver niet gaan als zeggen dat ongelovigen eigenlijk wel weten dat God bestaat, maar er niet in geloven. Voor de meesten van ons is daar wat meer overtuigingskracht voor nodig, vooral omdat we in een maatschappij zijn opgegroeid die ons eigenlijk constant vertelt dat God niet bestaat. Ik zie dit eerder als in keuzes maken voor het goede, juiste, ware, waarvan je door je geweten overtuigd bent dat het goed, juist en waar is:
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.
Daarbij geloof ik ook niet dat het geweten dat we van nature hebben, volkomen en perfect is. Wat ik zelf heb ervaren, is dat die stem van het geweten door je bekering en door bv. de bijbel te lezen steeds sterker en verfijnder wordt. Het is dus als een gedimd licht, wat pas volledig begint te schijnen als je vergeving van zonden en de geest van God ontvangt. Maar ook dan kun je er nog voor kiezen om je er niet aan te onderwerpen. Die vrije wil blijft.
Ik denk dat 'geweten' inderdaad iets breder is dan alleen relatiegebied. Als ik ergens van overtuigd ben en ik negeer het (waardoor ik mij dus ook gedraag in tegenspraak met mijn daadwerkelijke overtuigingen), zie ik dat ook als indruisen tegen je geweten. Als je iets niet weet, heb je een excuus. Maar als je het weet of ervan overtuigd bent, heb je geen excuus meer. Ook dat is wat mij betreft een kwestie van geweten, eerlijkheid tegenover jezelf.quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Dat zou net zo belachelijk zijn als een atheïst die stelt dat gelovigen "eigenlijk wel weten dat God niet bestaat".
[..]
Dat valt wel mee. We hebben evolutionair allerlei bedrading meegekregen waardoor we een spirituele en bovennatuurlijke antenne hebben, antropomorf denken en patronen zien die er niet zijn.
[..]
Dat is het verschil tussen ons: ik associeer geweten met hoe je jezelf opstelt naar anderen en je omgeving, en niet per se met een geloofsovertuiging of wat "waar" is.
God.quote:Op woensdag 5 februari 2025 19:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Maar wie zegt er dat jou zonden vergeven zijn?
Omdat goedheid geen eigenschap is die in jezelf zit, maar alleen in God. God is de bron van alle goedheid.quote:Op woensdag 5 februari 2025 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vanwaar die wil wel, en niet de vrije wil om uit jezelf het goede te willen doen?
Valt de beslissing te geloven ook niet onder 't goede?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 23% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-02-2025 08:49:21 ]
Dan zit ik goed.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
In de Joodse tempeldienst moest je met je hand op het offerdier je zonden bekennen en het slachten. Dat is het model. Dus niet alleen je er bewust van zijn, maar ze ook openlijk bekennen en er vergeving voor vragen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan zit ik goed.Ik ben mij "bewust van mijn zwakheden".
Ja woorden van soortgelijke strekking zijn in de Bijbel te vinden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de Joodse tempeldienst moest je met je hand op het offerdier je zonden bekennen en het slachten. Dat is het model. Dus niet alleen je er bewust van zijn, maar ze ook openlijk bekennen en er vergeving voor vragen.
belijdenquote:Op donderdag 6 februari 2025 08:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja woorden van soortgelijke strekking zijn in de Bijbel te vinden.
Op andere plekken in de Bijbel staat dan weer dat belijden voldoende is. En dat dat niet openlijk hoeft. Maar bv in een klein hoekje.
Zo zie je maar weer.
"En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebbenquote:Op donderdag 6 februari 2025 08:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
belijden
be·lij·den
overgankelijk werkwoord • beleed, heeft beleden
1282 ~ Litouws klykti [schreeuwen]
woordvormendubbelgangers
1
openlijk voor een geloofsovertuiging uitkomen, erkennen er een aanhanger van te zijn
•
een godsdienst belijden
•
belijdend lid (van een kerkgenootschap)
iem. die de geloofsbelijdenis heeft afgelegd
+ dooplid
•
bij uitbreiding een mening, zekere denkbeelden belijden
•
uitdrukking iets met de mond belijden
zeggen een bep. mening of overtuiging te hebben (zonder daarnaar te handelen)
2
iets bekennen, m.n. waarover men zich moest schamen
•
hij beleed mij, dat het zo en niet anders was
•
schuld belijden
•
zijn zonden belijden
zijn zonden bekennen, bv. in de biecht
3
figuurlijk bekennen, ook niet-ongunstig
•
aan een vrouw zijn liefde belijden
Wat wil je precies zeggen hiermee?quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
"En wanneer gij bidt, zo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden; want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staande, te bidden, opdat zij van de mensen mogen gezien worden. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben
Het zou voor mij juist oneerlijk voelen om te geloven dat de christelijke God bestaat. Dus volgens jou valt me dan niks te verwijten, omdat ik mijn geweten volg.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat 'geweten' inderdaad iets breder is dan alleen relatiegebied. Als ik ergens van overtuigd ben en ik negeer het (waardoor ik mij dus ook gedraag in tegenspraak met mijn daadwerkelijke overtuigingen), zie ik dat ook als indruisen tegen je geweten. Als je iets niet weet, heb je een excuus. Maar als je het weet of ervan overtuigd bent, heb je geen excuus meer. Ook dat is wat mij betreft een kwestie van geweten, eerlijkheid tegenover jezelf.
Maar dat aanvaarden is iets goeds, toch? Als goedheid "alleen in God is te vinden", dan is het paradoxaal dat wij uit vrije wil God kunnen aanvaarden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat goedheid geen eigenschap is die in jezelf zit, maar alleen in God. God is de bron van alle goedheid.
God overtuigt ons van het goede en wij doen dat. Omdat wij in een periode van genade leven, werkt Gods geest nog steeds met de mens. Maar als Gods geest zich volledig van de mens zou aftrekken, zouden mensen in het geheel niet meer in staat zijn om goed te doen. Dan zijn zij volledig overgeleverd aan de grillen van hun gevallen natuur. Dit was bijvoorbeeld het geval in de dagen van Noach:
5En de HEERE zag dat de slechtheid van de mens op de aarde groot was, en dat al de gedachtespinsels van zijn hart elke dag alleen maar slecht waren.
6Toen kreeg de HEERE er berouw over dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het bedroefde Hem in Zijn hart.
7En de HEERE zei: Ik zal de mens, die Ik geschapen heb, van de aardbodem verdelgen, van de mens tot het vee, tot de kruipende dieren en tot de vogels in de lucht toe, want Ik heb er berouw over dat Ik hen gemaakt heb.
8Maar Noach vond genade in de ogen van de HEERE.
Afzonderlijk van God kunnen wij dus niet het goede bedenken of doen. Wij zijn stof, en stof heeft geen morele kwaliteiten. Goedheid is alleen in God te vinden:
Het geloof is dan ook iets wat niet puur uit onszelf komt, maar een geschenk dat wij aanvaarden wanneer God het ons geeft:
Ik denk dat je nog beter oprecht ernaast kunt zitten, dan onoprecht de waarheid volgen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het zou voor mij juist oneerlijk voelen om te geloven dat de christelijke God bestaat. Dus volgens jou valt me dan niks te verwijten, omdat ik mijn geweten volg.
Het is een keuze voor het goede/ware ja. Maar de keuze op zich zou ik niet 'goed' noemen. En die keuze zouden we niet kunnen maken als God er ons zelf niet toe aanspoort dmv van Zijn genade.quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat aanvaarden is iets goeds, toch? Als goedheid "alleen in God is te vinden", dan is het paradoxaal dat wij uit vrije wil God kunnen aanvaarden.
Dit is trouwens ook wat Alan Watts aanstipt in zijn "Mind over mind"-voordracht.
Dat je bereid bent dit soort onzin te geloven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat goedheid geen eigenschap is die in jezelf zit, maar alleen in God. God is de bron van alle goedheid.
Lekker zwart wit weer, het leven is niet zwart wit.quote:Omdat kwaad geen eigenschap is die in jezelf zit, maar alleen in God. God is de bron van alle kwaad.
Je kunt het ook lezen als: God is de bron van het leven. Zonder het leven zijn wij dood.quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:46 schreef dop het volgende:
[..]
Dat je bereid bent dit soort onzin te geloven.
Je kunt er ook net zo simpel van maken.
[..]
Lekker zwart wit weer, het leven is niet zwart wit.
Hier kan ik het niet mee eens zijn. De sabbat is het vierde gebod in de tien geboden. Hij is ingesteld in Eden. Jezus vierde de sabbat en heeft ons een voorbeeld nagelaten. Het is logisch om dat dan ook in de praktijk te brengen. Niet omdat je dat voor jezelf instelt, maar omdat God het opdraagt. Het is Gods wil. Als God duidelijk heeft gemaakt dat het Zijn wil is, en je doet het niet, dan is dat wel een gewetenskwestie denk ik.quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:37 schreef Vincent_student het volgende:
Dat hele sabbath-gebeuren heeft bijvoorbeeld helemaal niets met geweten te maken, dat is iets wat iemand voor zichzelf instelt. We kunnen niet weten wat een eventuele god ervan denkt of je je rustdag op zaterdag en zondag houdt, maar ik zou het wel heel erg kinderachtig van hem vinden dat als ik sterf en ik kom hem tegen hij me het kwalijk gaat nemen dat ik mijn rustdag op zondag altijd hield. Ehm, trouwens, mijn weekend is zaterdag en zondag. Mijn zaterdag en zondag zijn gelijk: Ik werk dan niet, doe dan geen boodschappen, kook dan zelfs niet, bel niet en doe geen boekhouding op deze dagen. Dus ik zit veilig.![]()
De Joden hebben sinds Mozes onafgebroken de sabbat op dezelfde dag gevierd. Daar is niets aan veranderd.quote:Er valt trouwens over die hele sabbath te discussiëren, want:
In onze huidige kalender is maandag de eerste dag en zondag de zevende. Dus wij doen het goed, en de Joden zitten fout. De Joodse kalender heeft in de loop van de geschiedenis veranderingen ondergaan, zoals het omzetten van een maankalender naar een zonnekalender, waardoor die hele sabbathdag diverse malen is verschoven.
Ik val anderen niet aan, maar zelf vind ik een eventuele verplichting om een rustdag op een vaste dag te houden voor iedereen die bepaald is in de bijbel spijkers op laag water zoeken. Maar, ieder heef recht op zijn eigen mening en geloof.
Dan moet je wel je eigen zonden herkennen. Ik denk dat jij in discussie gaat met God wat wel en wat niet tot jouw zonden behoort en als je het dan niet meer weet hem satanisch noemt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God.
9 Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Nee, dat doe ik niet.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:21 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dan moet je wel je eigen zonden herkennen. Ik denk dat jij in discussie gaat met God wat wel en wat niet tot jouw zonden behoort en als je het dan niet meer weet hem satanisch noemt.
Hier raak je me weer kwijt met woordsalades die naar mijn idee de pretentie hebben om een paradox op te lossen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is een keuze voor het goede/ware ja. Maar de keuze op zich zou ik niet 'goed' noemen. En die keuze zouden we niet kunnen maken als God er ons zelf niet toe aanspoort dmv van Zijn genade.
Het is alsof God Zijn armen uitstrekt om je te omhelzen, en je kunt kiezen om die omhelzing te accepteren of niet. Het initiatief komt van God vanuit Zijn genade, aan jou de keuze.
Een andere vergelijking is dat God op je deur klopt, om je te zegenen met het brood des levens. Aan jou de keuze om open te doen of niet en ervan te eten.
Ik vind het nu juist een taalspelletje om te proberen een tegenstelling te zien die er niet is.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hier raak je me weer kwijt met woordsalades die naar mijn idee de pretentie hebben om een paradox op te lossen.
Dus de bewuste keus om God als verlosser aan te nemen is van zichzelf niet "goed"? Volgens mij herdefinieer je dan gewoon wat in jouw ogen "slecht" is: de mens.
Dat zal voor jou prima werken, maar dit is dus precies wat ik eerder bedoelde met het juridische: het wordt in mijn ogen zo een taalspelletje om bepaalde ideeën maar overeind te houden. Maar fijn dat dat voor jou wel werkt, natuurlijk.
Beter lezen dan.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet.
Zonden herkennen doe je door het Woord van God te lezen:
23 Als iemand immers een hoorder van het Woord is en geen dader, lijkt hij op een man die het gezicht waarmee hij geboren is, in een spiegel bekijkt,
24want hij heeft zichzelf bekeken, is weggegaan en is meteen vergeten hoe hij eruitzag.
25 Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtige hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.
En door Gods wet:
19Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.
Dus als je "voor God kiezen" bestempelt als "goed doen", dan kunnen mensen uit zichzelf niet voor God kiezen en dus kun je mensen niet verantwoordelijk houden dat ze niet voor God kiezen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind het nu juist een taalspelletje om te proberen een tegenstelling te zien die er niet is.
De mens is van nature zondig en kan daarom uit zichzelf niet goed doen.
Mensen kunnen uit zichzelf niet voor God kiezen omdat mensen van nature rebellen tegen God zijn:quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus als je "voor God kiezen" bestempelt als "goed doen", dan kunnen mensen uit zichzelf niet voor God kiezen en dus kun je mensen niet verantwoordelijk houden dat ze niet voor God kiezen.
Het is je verantwoordelijkheid op het moment dat je tot het punt bent gekomen dat het ook daadwerkelijk een keuze tot verwerping is.quote:You can't have your cake and eat it. Oftewel: je kunt de mens niet in die mate als zondig bestempelen en toch claimen dat het onze eigen verantwoordelijkheid is om voor God te kiezen.
God geeft het blijkbaar niet aan mij. Of heeft het mij afgepakt. Zoiets?quote:Op donderdag 6 februari 2025 08:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het geloof is dan ook iets wat niet puur uit onszelf komt, maar een geschenk dat wij aanvaarden wanneer God het ons geeft:
Hoe zou ik die vraag kunnen beantwoorden? Als je alles op een rijtje zet, wat is er dan precies gebeurd?quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God geeft het blijkbaar niet aan mij. Of heeft het mij afgepakt. Zoiets?
En wie heeft die mens volgens jou zo gemaakt? Of die menselijke natuur?quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens is van nature zondig en kan daarom uit zichzelf niet goed doen.
Die is niet zo gemaakt, maar zo geworden vanaf het moment dat de mens dood ging door de zonde.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En wie heeft die mens volgens jou zo gemaakt? Of die menselijke natuur?
Je had het over "van nature". Dus zo gemaakt. Zelfs als je Genesis letterlijk neemt dan heeft de mens gezondigd vanaf de eerste mens af aan. Duidelijker kan het niet.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die is niet zo gemaakt, maar zo geworden vanaf het moment dat de mens dood ging door de zonde.
Precies kan ik je dat niet uitleggen maar het begon met Bijbelstudie, vervolgens studies òver de Bijbel, en tenslotte (en geleidelijk!) de gewaarwording dat je niet meer gelooft dat het de Waarheid is. En dan gaat het snel...quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe zou ik die vraag kunnen beantwoorden? Als je alles op een rijtje zet, wat is er dan precies gebeurd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |