abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216535918
twitter
  maandag 3 februari 2025 @ 15:22:43 #102
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_216535991
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:42 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Je zou maar fan zijn van Ruslands invloed in de rest van de wereld met Wagner die Afrika afslacht.

Maargoed ook dit is offtopic.
Ik ben vooral gefascineerd door de Russische taal, de mensen, de cultuur, zeg maar de Russen zelf. Politiek is politiek en is altijd een vuil spel.
En politiek laat ik me liever niet veel meer uit over Rusland, want ik word telkens verbannen van dit forum als ik me politiek uitspreek over Rusland.

Ik heb gewoon al jaren een fascinatie voor het Russische volk, voor Rusland, het mysterieuze land, het grootste land ter wereld, met magisch grootste bossen, wouden, sprookjes, verhalen, poezie, literatuur, geweldige componisten, ballet, dans, klassieke muziek, indrukwekkende en inspirerende geschiedenis, de gastvrijheid, de warmte van de mensen (ik ken veel Russen persoonlijk ook).
Wellicht een beetje dezelfde fascinatie zoals Therese ter Haar dit ook heeft. Een geweldige vrouw.

Ik laat het politieke verhaal maar even, want elke mening die niet radicaal anti-Kremlin is leidt tot herhaaldelijk drukken op de TR knop. Ik ga ook maar niet meer schrijven in het Oekraine topic.

Ik hoop dat liefde voor het Russische volk is toegelaten hier. Even zonder politiek dus. Russen zijn gewoon mensen, het zijn - voor zover mij bekend - geen buitenaardse wezens.

Wellicht was ik in een vorige incarnatie Rus, ik voel me gewoon erg verwant met de Russen. Het is jammer dat ik met deze opmerking alleen al vijanden creëer.
pi_216536018
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:54 schreef Momo het volgende:
Daar heb je tegenwoordig voor alles de overheidsapp nodig om iets te doen.
Waar haal je dat idee vandaan?

is dat een soort van overdreven omvorming van de vele lokale chinese social credit score-versies?
Veel van wat in westerse media erover verschijnt is sterk vervormd door dystopische fantasieen en gebrek aan begrip van de chinese cultuur, en omgang tussen burgers en overheden (versterkt doordat in china de overheid een regionaal en lokaal behoorlijk gefragmenteerd iets is)

De Social credit score in china heeft niet zoveel te maken met "een app", maar zijn zelfs meerdere verschillende zaken die vaak onder één noemer genoemd worden:

Krediet-ratings systemen gericht op burgers, bedoeld om juist meer krediet aan burgers beschikbaar te stellen en zo meer uitgaven te genereren.
Een voorbeeld daarvan was het door Ali Baba opgezette Zhima Credit of Sesame Credit https://en.wikipedia.org/wiki/Zhima_Credit

Bepaalde plannen van veelal regionale chinese overheden om gegevensverwerking van de veel verschillende overheidsniveaus te kunnen koppelen.
dit dan vaak ook gecombineerd met mogelijkheden gegevens over wetsovertreders sneller beschikbaar te maken en bepaalde zaken en handelingen te kunnen blacklisten voor mensen die als problematisch gelden:
https://www.technologyrev(...)w-what-does-it-mean/
https://foreignpolicy.com(...)ystem-authoritarian/

en als laatste, de chinese overheid heeft al heel lang de neiging marketing-campagne's op te zetten om burgers op te roepen tot 'goed'gedrag voor de gemeenschap..
dat is al iets dat stamt uit de tijd van mao en het Rode Boekje... waarin dan zou staan waaraan een goede burger zich te houden heeft.
ook nu vinden die campagne's nog steeds plaats, en hebben als doel het "Vertrouwen van de burgers in de Overheid te vergroten".
Juist deze campagnes spelen vaak met die thema's van 'accountability' en 'krediet' en het 'belonen van mensen die zich aan de regels houden'...

Overall kun je er gerust op afgaan dat an sich westerse burgers een stuk nauwer in de gaten gehouden worden op digitale wegen dan chinese... deels doordat china ook van verder weg komt, en de digitale infrastructuur gewoon nog een stuk minder is...
Wel lijkt er in china een heel welbewuste omgang met zaken als Big Data en de mogelijkheden ook in bestuurspolitiek Big data bewust te benutten en het eveneens sturend aan te pakken, en speelt ook de overheid daarin een veel bewustere rol, war dit in het wetsen vaak veeleer overgelaten wordt door commerciele ondernemingen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 3 februari 2025 @ 15:28:51 #104
pi_216536074
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:48 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Rusland heeft eigenlijk alleen maar grondstoffen.
Als de EU en Rusland zouden samenwerken worden we wel oppermachtig.
Maar de USA zal alles op alles zetten om dat te voorkomen.
Klopt.
De Angelsaksen zijn bang dat Europa groot kan worden door vriendschap met Rusland. Al decennia is dit zo. Rusland zou zijn economie wel meer mogen diversificeren door niet alleen - net als Venezuela en Saoedi Arabië bijvoorbeeld - in te zetten op grondstoffen. Dan ben je ook minder kwetsbaar.

Boris Johnson , als Angelsaks, is ook niet voor niets enorm tegenstander van vredesonderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne.
  maandag 3 februari 2025 @ 15:30:49 #105
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216536113
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:24 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waar haal je dat idee vandaan?

is dat een soort van overdreven omvorming van de vele lokale chinese social credit score-versies?
Veel van wat in westerse media erover verschijnt is sterk vervormd door dystopische fantasieen en gebrek aan begrip van de chinese cultuur, en omgang tussen burgers en overheden (versterkt doordat in china de overheid een regionaal en lokaal behoorlijk gefragmenteerd iets is)

De Social credit score in china heeft niet zoveel te maken met "een app", maar zijn zelfs meerdere verschillende zaken die vaak onder één noemer genoemd worden:

Krediet-ratings systemen gericht op burgers, bedoeld om juist meer krediet aan burgers beschikbaar te stellen en zo meer uitgaven te genereren.
Een voorbeeld daarvan was het door Ali Baba opgezette Zhima Credit of Sesame Credit https://en.wikipedia.org/wiki/Zhima_Credit

Bepaalde plannen van veelal regionale chinese overheden om gegevensverwerking van de veel verschillende overheidsniveaus te kunnen koppelen.
dit dan vaak ook gecombineerd met mogelijkheden gegevens over wetsovertreders sneller beschikbaar te maken en bepaalde zaken en handelingen te kunnen blacklisten voor mensen die als problematisch gelden:
https://www.technologyrev(...)w-what-does-it-mean/
https://foreignpolicy.com(...)ystem-authoritarian/

en als laatste, de chinese overheid heeft al heel lang de neiging marketing-campagne's op te zetten om burgers op te roepen tot 'goed'gedrag voor de gemeenschap..
dat is al iets dat stamt uit de tijd van mao en het Rode Boekje... waarin dan zou staan waaraan een goede burger zich te houden heeft.
ook nu vinden die campagne's nog steeds plaats, en hebben als doel het "Vertrouwen van de burgers in de Overheid te vergroten".
Juist deze campagnes spelen vaak met die thema's van 'accountability' en 'krediet' en het 'belonen van mensen die zich aan de regels houden'...

Overall kun je er gerust op afgaan dat an sich westerse burgers een stuk nauwer in de gaten gehouden worden op digitale wegen dan chinese... deels doordat china ook van verder weg komt, en de digitale infrastructuur gewoon nog een stuk minder is...
Wel lijkt er in china een heel welbewuste omgang met zaken als Big Data en de mogelijkheden ook in bestuurspolitiek Big data bewust te benutten en het eveneens sturend aan te pakken, en speelt ook de overheid daarin een veel bewustere rol, war dit in het wetsen vaak veeleer overgelaten wordt door commerciele ondernemingen
Een vriendin van mij heeft daar een maand gezeten eind vorig jaar. Ze was er vlak voor covid ook al geweest, maar er was nu best veel veranderd. Betalingen gingen enkel per app. Je had zelfs een app nodig om water uit de kraan te krijgen bij de universiteit.
  maandag 3 februari 2025 @ 15:33:09 #106
pi_216536159
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:50 schreef Ulx het volgende:

[..]
Één leider in een multipolaire wereld? Dat kan niet.

Dus wil je liever een multipolaire wereld en we vechten onderling gewoon uit wie wat/waar/wanneer wat te zeggen heeft, of wil je een unipolaire wereld onder niet ons of de VS maar Rusland of China?
Liefst een multipolaire wereld, zoals die was tot 1989.
Dat zorgt voor vrede en stabiliteit.

Ik haat de Angelsaksen en alles dat Angelsaksisch is, maar toch zou ik ook hen - een bescheiden het liefst - rol toedichten in een multipolaire wereld.
Liefst China, Rusland, Duitsland en de VS.
Beetje oost, beetje west.

Voor het zuidelijk halfrond zou ik helaas geen grote spelers weten te noemen. Maar de bal is rond, de aarde ook (al denken ze daar op X anders over :P ) en alles is mogelijk. O+
pi_216536211
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:30 schreef Momo het volgende:

[..]
Een vriendin van mij heeft daar een maand gezeten eind vorig jaar. Ze was er vlak voor covid ook al geweest, maar er was nu best veel veranderd. Betalingen gingen enkel per app. Je had zelfs een app nodig om water uit de kraan te krijgen bij de universiteit.
Zo dan.......
En zijn er wel eens storingen zo ver je weet?
Het lijkt mij vrij fragiel allemaal.
  maandag 3 februari 2025 @ 15:40:11 #108
pi_216536274
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:54 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik weet niet of je zo blij moet zijn met een grotere invloed van China. Daar heb je tegenwoordig voor alles de overheidsapp nodig om iets te doen. Lekker makkelijk, tot dat je het openbaar vervoer niet meer binnenkomt of geen eten meer kan kopen vanwege iets. Daar is de CoronaCheck-app peanuts bij.
Klopt.
Ik was altijd groot fan van China tot covid.
Dit is inderdaad iets waar ik niet vrolijk van word. Het is best eng en dit in combinatie met hun enorme technologische voorsprong is zorgwekkend. Vandaar dat ik ook niet snap dat mensen zo gefocust zijn op Rusland en dat Rusland allemaal sancties en maatregelen te verduren krijgt, maar niemand lijkt zich te beseffen dat Rusland nauwelijks een vijand kan zijn - gewoon omdat ze daarvoor de middelen niet eens hebben, afgezien van of je Rusland een tof of een naar land vindt, ze kunnen Europa helemaal niet overnemen ook al zouden ze dit willen - maar als China binnenvalt hebben we echt niets om ons te verdedigen tegen een zulk geavanceerd volk en zulk een geavanceerd leger.

Ik ben dus niet blij met bepaalde ontwikkelingen in China, maar ik constateer gewoon feitelijk dat als China oorlog wenst met ons we echt geen schijn van kans maken.

Ik ga er vanuit dat China ons niet gaat aanvallen en dat ze door blijven gaan met hun politiek die gestoeld is op onder meer Confusius.
pi_216536291
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als de aanstaande handelsoorlog gevoeld gaat worden door de Amerikanen, dan zullen ook de grootste MAGA-fans zich af gaan keren van Trump.

Maar ja, de volgende verkiezing is pas over 4 jaar.
Sterker, volgend jaar november kunnen ze weer naar de stembus. Het leed is dan al geschied, maar zou mooi zijn om de Senaat en het Huis weer af te nemen van de Reps.
  maandag 3 februari 2025 @ 15:42:00 #110
pi_216536297
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2025 14:56 schreef skysherrif het volgende:

[..]
We vragen het ons inmiddels wel af in de EU (Financial Times)
[..]

Beetje laat, maar beter laat dan nooit.

Ik heb dit 20 jaar geleden al voorspeld. Zoveelste Cassandra overwinning. Leuk. ;(
  Moderator maandag 3 februari 2025 @ 15:44:15 #111
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_216536321
Ik denk dat sommige Amerikanen spijt hebben van hun stem op Trump.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_216536419
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:51 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Zo'n 70% heeft niet op hem gestemd. Probleem is dat 40% van het land nog te verrot is om te komen stemmen, zelfs als er een gek meedoet die een staatsgreep heeft geprobeerd.
Raar vind ik dat; ik heb elke verkiezing sinds mijn 18e gestemd. Stukje democratische plicht en zo.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216536488
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik denk uiteindelijk wel, maar dat het nog even gaat duren.
Bij stijgende inflatie en pijn in de portemonnee zullen eerst anderen de schuld krijgen.
Ik ben benieuwd wanneer partijleden zich durven uit te spreken dat deze besluiten averechts zullen werken. Al weet ik het antwoord wel: ze denken het, maar durven niet te zeggen (op dit moment)
  maandag 3 februari 2025 @ 16:05:30 #114
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216536594
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ongetwijfeld, alleen hadden er nog veel meer mensen spijt van hun stem op Biden, vandaar de ruk naar Red.

Trump ontkent ook niet dat het wellicht pijn kan doen (of niet!) maar als hij niets doet suddert het door zoals het al decennia doet en dat wil hij nu omdraaien.

Of het hem lukt, echt totaal geen idee, maar hij vindt van wel en zijn approval rate is prima op dit moment.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_216536656
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:05 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Trump ontkent ook niet dat het wellicht pijn kan doen (of niet!) maar als hij niets doet suddert het door zoals het al decennia doet en dat wil hij nu omdraaien.

Hij slaat er geen balletje minder door, en die miljarden stromen binnen op zijn privaat rekening.
pi_216536753
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2025 15:40 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]
Klopt.
Ik was altijd groot fan van China tot covid.
Dit is inderdaad iets waar ik niet vrolijk van word. Het is best eng en dit in combinatie met hun enorme technologische voorsprong is zorgwekkend. Vandaar dat ik ook niet snap dat mensen zo gefocust zijn op Rusland en dat Rusland allemaal sancties en maatregelen te verduren krijgt, maar niemand lijkt zich te beseffen dat Rusland nauwelijks een vijand kan zijn - gewoon omdat ze daarvoor de middelen niet eens hebben, afgezien van of je Rusland een tof of een naar land vindt, ze kunnen Europa helemaal niet overnemen ook al zouden ze dit willen - maar als China binnenvalt hebben we echt niets om ons te verdedigen tegen een zulk geavanceerd volk en zulk een geavanceerd leger.

Ik ben dus niet blij met bepaalde ontwikkelingen in China, maar ik constateer gewoon feitelijk dat als China oorlog wenst met ons we echt geen schijn van kans maken.

Ik ga er vanuit dat China ons niet gaat aanvallen en dat ze door blijven gaan met hun politiek die gestoeld is op onder meer Confusius.
Economisch kan Rusland zich niet meten als vijand. Maar het is wel een land met grootheidswaanzin, oorlogszucht en heeft de meeste nucleaire wapens. Dat alleen al is genoeg voor de westerse wereld om Rusland als vijand te zien, de angst voor nucleaire oorlog zit diep.
pi_216536781
quote:

[..]
Ongetwijfeld, alleen hadden er nog veel meer mensen spijt van hun stem op Biden, vandaar de ruk naar Red.

Of het hem lukt, echt totaal geen idee, maar hij vindt van wel en zijn approval rate is prima op dit moment.
Wat suddert precies door?

De VS is de grootste economie ter wereld, qua economische groei presteerden de Amerikanen na corona het beste van alle westerse landen en de inflatie was vorig jaar alweer gedaald tot een acceptabel percentage.

Dus welk (economisch) onrecht wil Trump rechtzetten?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_216536807
quote:

[..]

Wat is er dan zo verschrikkelijk aan die vrede, vrijheid en welvaart dat het omgedraaid moet worden?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  maandag 3 februari 2025 @ 16:41:19 #119
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216536921
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Wat suddert precies door?

De VS is de grootste economie ter wereld, qua economische groei presteerden de Amerikanen na corona het beste van alle westerse landen en de inflatie was vorig jaar alweer gedaald tot een acceptabel percentage.

Dus welk (economisch) onrecht wil Trump rechtzetten?
Nou ja, volgens hem het misbruik maken van de VS op handelsgebied etc. En het oneindige geld uitdelen aan de halve wereld en zijn moer.

Of dat klopt, geen idee, maar dat wil hij rechtzetten blijkbaar.
Get woke, go broke!
pi_216536948
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:26 schreef KoosVogels het volgende:
de inflatie was vorig jaar alweer gedaald
Dat betekend natuurlijk niet dat ook de prijzen gedaald zijn. Veel Amerikanen zijn er onder Biden gigantisch op achteruit gegaan.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  maandag 3 februari 2025 @ 16:46:53 #121
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216536982
twitter

En blijkbaar werken de dreigementen, hij is nu met Trutdeau aan het bellen geloof ik, die zal ook wel inbinden.

Oprecht, ik zie niet eens zo veel bijzonders, de VS doet waar "we" ze al decennia van betichten, alleen doet deze administratie het in het openbaar op X. Mensen als Obama, Biden, Clinton en weet ik veel wie nog meer speelden ook allerlei machtsspelletjes, alleen waren we daar niet zo overduidelijk van op de hoogte.

VS gonna VS.
Get woke, go broke!
pi_216537012
quote:
4s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:41 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Nou ja, volgens hem het misbruik maken van de VS op handelsgebied etc. En het oneindige geld uitdelen aan de halve wereld en zijn moer.

Of dat klopt, geen idee, maar dat wil hij rechtzetten blijkbaar.
Is het ooit bij je opgekomen dat Trump gewoon uit z'n nek lult?

Er wordt geen misbruik gemaakt van de VS op handelsgebied. De huidige handelsafspraken met Mexico en Canada zijn nota bene door zijn eigen regering uitonderhandeld, tijdens zijn eerste termijn. Er was een handelsovereenkomst met de EU in de maak (TTIP), maar daar maakte Trump in 2017 eigenhandig een einde aan.

Stoppen met geld 'uitdelen' aan het buitenland kan een keuze zijn. Maar dat heeft dan weer geen reet met tariffs van doen.
pi_216537024
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:44 schreef mackinac het volgende:

[..]
Dat betekend natuurlijk niet dat ook de prijzen gedaald zijn. Veel Amerikanen zijn er onder Biden gigantisch op achteruit gegaan.
Sure, maar dalende inflatie is eerste stap richting normalisering van de koopkracht. In ons eigen land is de inflatie bijvoorbeeld nog altijd relatief hoog.
pi_216537026
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:46 schreef HeatWave het volgende:
[ x ]

En blijkbaar werken de dreigementen, hij is nu met Trutdeau aan het bellen geloof ik, die zal ook wel inbinden.

Oprecht, ik zie niet eens zo veel bijzonders, de VS doet waar "we" ze al decennia van betichten, alleen doet deze administratie het in het openbaar op X. Mensen als Obama, Biden, Clinton en weet ik veel wie nog meer speelden ook allerlei machtsspelletjes, alleen waren we daar niet zo overduidelijk van op de hoogte.

VS gonna VS.
Inbinden op welk gebied? Trump wil niet laten weten waaraan Canada moet voldoen om van de handelstarieven af te komen, afgezien van die onzin dat ze maar de 51ste staat moet worden, wat natuurlijk nooit (zonder militaire oorlog) gaat gebeuren.
  maandag 3 februari 2025 @ 16:50:40 #125
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216537032
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 16:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Is het ooit bij je opgekomen dat Trump gewoon uit z'n nek lult?

Er wordt geen misbruik gemaakt van de VS op handelsgebied. De huidige handelsafspraken met Mexico en Canada zijn nota bene door zijn eigen regering uitonderhandeld, tijdens zijn eerste termijn. Er was een handelsovereenkomst met de EU in de maak (TTIP), maar daar maakte Trump in 2017 eigenhandig een einde aan.

Stoppen met geld 'uitdelen' aan het buitenland kan een keuze zijn. Maar dat heeft dan weer geen reet met tariffs van doen.
Is het ooit bij je opgekomen dat ik alleen maar uitleg wat ik denk dat ie wil zeggen en dat ik het nog steeds niet goed of slecht heb genoemd? :).

Dat jij nu beweert dat er geen misbruik is gemaakt kan allemaal best, maar hij legt uit dat hij dat zo ziet. Wat kan ik daar aan doen? :').
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')