(Zo) lang van de markt blijven is ook een risico an sich..quote:Op zondag 2 februari 2025 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Weet niet of het 4 jaar gaat duren. Wie weet draait Trump het over x maanden weer terug. Maar voor nu wel even eruit.
[..]
Stocks of cash, met andere producten hou ik me niet bezig.
Trump heeft al aangekondigd dat hij extra tariffs zou gaan invoeren als Mexico, China of Canada dat ook gaan doen.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
(Zo) lang van de markt blijven is ook een risico an sich..
Waarom had je dit bij crypto’s dan niet?quote:Op zondag 2 februari 2025 18:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Trump heeft al aangekondigd dat hij extra tariffs zou gaan invoeren als Mexico, China of Canada dat ook gaan doen.
Canada heeft sowieso al tariffs aangekondigd.
Dit kan nog maanden door etteren en ik voel me er niet op m'n gemak bij, dus ga ik uit de markt.
Mijn nachtrust is me meer waard dan het mogelijke rendementsverlies.
Dat is niet zo zwart/wit als dat je het nu stelt.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waarom had je dit bij crypto’s dan niet?
Dat besef ik. Maar ik moet ook rustig kunnen slapen.quote:En je weet dat de S&P500 over een jaar of 10-15 gewoon hoger staat hoogstwaarschijnlijk. Trump is gewoon een passant. Time in the market > Timing the market…
Je stelt het nu heel erg zwart wit en dat is veel te kort door de bocht. Ook het volledig in cash zitten heeft namelijk risico's. Als je het risicoprofiel wilt verkleinen is het eigenlijk verstandiger om de verhouding tussen je assets te herbalanceren in plaats van helemaal uit te stappen. Daarmee verklein je namelijk behalve voor het door jouw gevreesde scenario ook je risico in andere scenario's. Al blijf je maar voor een beperkt deel in de markt, dan nog dempt dat je risico bij extreme scenario's.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet zo zwart/wit als dat je het nu stelt.
Ik heb met een gerust gevoel in crypto gezeten maar toch ook 3x op pieken bijna alles verkocht (2014, 2017 en 2021).
Maar de tijd dat ik er in zat, nooit echt stress over gehad.
[..]
Dat besef ik. Maar ik moet ook rustig kunnen slapen.
Heb het nu ook niet over 10-15 jaar maar deze termijn van Trump maakt me wel onrustig.
Op dit moment zie ik Trump als een ongeleid projectiel.
Misschien loopt het met een sisser af, ik ga het niet afwachten.
Ik heb het vooral over nachtrust, niet eens over risico's.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Je stelt het nu heel erg zwart wit en dat is veel te kort door de bocht. Ook het volledig in cash zitten heeft namelijk risico's. Als je het risicoprofiel wilt verkleinen is het eigenlijk verstandiger om de verhouding tussen je assets te herbalanceren in plaats van helemaal uit te stappen. Daarmee verklein je namelijk behalve voor het door jouw gevreesde scenario ook je risico in andere scenario's. Al blijf je maar voor een beperkt deel in de markt, dan nog dempt dat je risico bij extreme scenario's.
Ja, wel redelijk idd.quote:En Trump is helaas het stadium ongeleid projectiel ver voorbij
Dat begrijp ik. Mijn punt is dat als het echt helemaal mis gaat zoals jij vreest dat het ook tot extremere rente- en inflatiescenario's kan leiden. Dan kan het ook zijn (hallo Argentiniëquote:Op zondag 2 februari 2025 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb het vooral over nachtrust, niet eens over risico's.
[..]
Ja, wel redelijk idd.
Daar heb ik m'n bitcoin al voorquote:Op zondag 2 februari 2025 19:55 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Mijn punt is dat als het echt helemaal mis gaat zoals jij vreest dat het ook tot extremere rente- en inflatiescenario's kan leiden. Dan kan het ook zijn (hallo Argentinië) dat je juist niet alleen in cash wilt zitten. Dus je zou het beste moeten slapen als je de kansen spreid.
Ik begrijp daar niets van dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Tenminste is dat ook speculatief (zit bovendien diep in de maga bubble) en kan dat ongetwijfeld in bepaalde scenario's door het putje gaan.quote:Op zondag 2 februari 2025 19:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar heb ik m'n bitcoin al voor
Bitcoin is niet immuun voor crisis maar voor mij wel al 15 jaar een prima "partner" geweest.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:00 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik begrijp daar niets van dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Tenminste is dat ook speculatief (zit bovendien diep in de maga bubble) en kan dat ongetwijfeld in bepaalde scenario's door het putje gaan.
Snap ik van dat ongeleid projectie. Maar dat is musk net zo goed. En toch heb je heel lang Tesla in je porto gehad!quote:Op zondag 2 februari 2025 18:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet zo zwart/wit als dat je het nu stelt.
Ik heb met een gerust gevoel in crypto gezeten maar toch ook 3x op pieken bijna alles verkocht (2014, 2017 en 2021).
Maar de tijd dat ik er in zat, nooit echt stress over gehad.
[..]
Dat besef ik. Maar ik moet ook rustig kunnen slapen.
Heb het nu ook niet over 10-15 jaar maar deze termijn van Trump maakt me wel onrustig.
Op dit moment zie ik Trump als een ongeleid projectiel.
Misschien loopt het met een sisser af, ik ga het niet afwachten.
Tesla als bedrijf deed het prima, geen spijt van. Mooie rit gemaakt.quote:Op zondag 2 februari 2025 20:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Snap ik van dat ongeleid projectie. Maar dat is musk net zo goed. En toch heb je heel lang Tesla in je porto gehad!
Het is duur, maar het is vooral musk als CEO die me tegenstaat. En steeds meer signalen dat mensen ook daarom tesla links laten liggen. Daarom dus short. Doe ik echt heel zelden en nog nooit meer verloren.quote:Op zondag 2 februari 2025 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla als bedrijf deed het prima, geen spijt van. Mooie rit gemaakt.
Maar Musk is vorig jaar "full MAGA" gegaan en daarom ben ik na verkoop niet meer teruggegaan in het aandeel en dat zie ik ook niet meer gebeuren, tenzij hij daar weg gaat.
En met een PE van 200 vind ik het ook gewoon te duur. Tesla staat er niet beter voor dan 12 maanden geleden maar het aandeel is wel ruim 2x zo duur.
kan niet anders dan dat er een heel stel autofabrieken bankroet gaan de komende 10 jaar , vooral europese fabrikantenquote:Op zondag 2 februari 2025 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is duur, maar het is vooral musk als CEO die me tegenstaat. En steeds meer signalen dat mensen ook daarom tesla links laten liggen. Daarom dus short. Doe ik echt heel zelden en nog nooit meer verloren.
Maar als ik GME had kunnen shorten had ik het ook gedaan en daarmee verloren. De markt kan langer irrationeel binnen als ik solvent
Auto's zijn gemiddeld 17 jaar oud voor ze naar de sloop gaan.quote:Op zondag 2 februari 2025 21:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kan niet anders dan dat er een heel stel autofabrieken bankroet gaan de komende 10 jaar , vooral europese fabrikanten
de levensduur van een auto is tegenwoordig 30 jaar
quote:Op zondag 2 februari 2025 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Auto's zijn gemiddeld 17 jaar oud voor ze naar de sloop gaan.
quote:Autoredacteur Niek Schenk antwoordt:
‘Gemiddeld gaan auto’s in Nederland maximaal zo’n 19 jaar mee.
De kwaliteit van auto’s is de afgelopen decennia aanzienlijk verbeterd, waardoor deze leeftijd steeds hoger is geworden.’
‘Uit de statistieken blijkt dat veel eigenschappen kunnen voorspellen hoe lang een auto precies mee zal gaan. Er zijn merken, modellen, maar ook bepaalde bouwjaren die eruit springen.
Vooral Japanse auto’s blijken tot op hoge leeftijd betrouwbaar. Maar ook merken als Mercedes-Benz, BMW, Audi, Volkswagen, Saab en Volvo hebben bewezen auto’s met een lang leven te kunnen bouwen.
ik heb een Saab 9-3 gehad , wat een prins van een autoquote:
maar de autos die nu >15 jaar zijn die zijn niet verzinktquote:Op zondag 2 februari 2025 21:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ook 19 jaar is nog geen 30 jaar.
Auto's gaan nog zelden naar de sloop door roest, het zijn de 70's en 80's niet meer.quote:Op zondag 2 februari 2025 21:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar de autos die nu >15 jaar zijn die zijn niet verzinkt
ik verwacht dat die leeftijd nog scherp op gaat lopen
-2-2,5 maar ?quote:Op maandag 3 februari 2025 07:54 schreef Faraday01 het volgende:
Gaat een flink rode dag worden. Beursen 2-2,5% lager, olie +2% en gas +7,5%
Ik verwacht nog wel wat meer gesteggel over en weer met nog zwaardere tariffs.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Aex koerst af op -2%. Ik dacht van het weekend nog dit wordt -10% met het einde van het wereldwijde vrijhandeldssregime en de VS die afglijden naar krankzinnigheid. Waarschijnlijk een groen weekje dus. Binnen 3 dagen horen wij dat Trump het eigenlijk niet zo bedoeld had en dat het slechts een onderhandelings tactiek was.
Al met al een leuk resultaat gemaakt de afgelopen jaren toch?quote:Op maandag 3 februari 2025 09:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Alle ETF's zijn verkocht, heb alleen nog MSTR bij Interactive Brokers maar aangezien dat vooral op de bitcoin koers hangt laat ik die eerst maar staan.
[..]
Ik verwacht nog wel wat meer gesteggel over en weer met nog zwaardere tariffs.
Het is pas maandag
47% sinds april 2021 dus niet al te gek.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Al met al een leuk resultaat gemaakt de afgelopen jaren toch?
Het heeft bij ETF's niet enorm veel zin om te proberen perfect te traden. Je koopt ETFs gewoon om te beleggen en lang te laten lopen. Of je dan dinsdag of of vrijdag koopt maar op de lange termijn niet echt iets uit.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:23 schreef BEFEM het volgende:
Nog even over ETFS en fondsen icm passief beleggen. Er is vast wel onderzoek gedaan naar welke dag van de maand het het goedkoopste is om passief te kopen? Kan me voorstellen dat het meeste geld op de eerste werkdag binnenstroomt en het dan het beste zou zijn als je 1 van de laatste werkdagen van de maand zou kopen.
Je weet eigenlijk nooit hoe het gaat. Het kan ook zijn dat we de komende maanden langzaam blijven afglijden met 5% per week. Of we gaan gewoon tegen de klippen op stijgen. Je weet het niet. Daarom time in the market.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:51 schreef JimmyJames het volgende:
Aex koerst af op -2%. Ik dacht van het weekend nog dit wordt -10% met het einde van het wereldwijde vrijhandeldssregime en de VS die afglijden naar krankzinnigheid. Waarschijnlijk een groen weekje dus. Binnen 3 dagen horen wij dat Trump het eigenlijk niet zo bedoeld had en dat het slechts een onderhandelings tactiek was.
Ik heb vanochtend ook wat verkocht, namelijk een positie in de SP500 (VUSA). Gaat niet om een enorme positie (6% portefeuille) maar aangezien de economische theorie zegt dat tarieven in eerste instantie vooral neerslaan in het land dat ze op legt zie ik geen aanleiding om nog een tilt naar de USA aan te houden. Ik was die positie sowieso al aan het afbouwen ten gunste van een wereldwijde tracker (WEBN), Wat ik nu doe is dat ik even afwacht voordat ik de middelen weer investeer. Geen grote stappen ten opzichte van de omvang van mijn portefeuille maar even pas op de plaats om te zien hoe het de komende dagen gaat kan ook geen kwaad. In het slechtste geval laat ik een paar procent rendement liggen over 6% van de portefeuille.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
47% sinds april 2021 dus niet al te gek.
En ik ga ook wel weer terug in de markt maar eerst moet deze handelsoorlog tot rust komen.
Dit is toch helemaal niks, vorig jaar +24,9% en YTD al +3%.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:30 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat is wat ik net kon zien maar kan zo maar verder oplopen
Precies, ons huis +18,4% (Utrecht), aandelen +25% . Werken is onderhand vrijwilligerswerk gewordenquote:Op maandag 3 februari 2025 11:21 schreef Patroon het volgende:
Toen ik begon met ETF's voor de lange termijn (+25 jaar) heb ik mezelf voorgenomen maandelijks voor een vastbedrag te kopen en als de beurs dik naar beneden gaat, koop ik extra in. Ik zie nu niet in om daar nu vanaf te stappen. Alleen maar mooi dat ze eventueel dalen, want dan kan ik goedkoper inkopen, gek op korting. Toen met corona heb ik heb ik in 1x 34 maandbedragen extra ingekocht, dat pakte toen goed uit.
Ik word juist zenuwachtig als ik eruit stap, want dan ben ik steeds aan het dubben wanneer ik weer moet instappen.
Oja mijn schoonpa roept al 7 jaar (zo lang ik bezig ben) dat ik winst moet nemen. Nu 7 jaar later probeert hij ook in te stappen, maar wil eerst wachten tot het veel gaat dalen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:21 schreef Patroon het volgende:
Toen ik begon met ETF's voor de lange termijn (+25 jaar) heb ik mezelf voorgenomen maandelijks voor een vastbedrag te kopen en als de beurs dik naar beneden gaat, koop ik extra in. Ik zie nu niet in om daar nu vanaf te stappen. Alleen maar mooi dat ze eventueel dalen, want dan kan ik goedkoper inkopen, gek op korting. Toen met corona heb ik heb ik in 1x 4 maandbedragen extra ingekocht, dat pakte toen goed uit.
Ik word juist zenuwachtig als ik eruit stap, want dan ben ik steeds aan het dubben wanneer ik weer moet instappen.
edit: 4 maandenbedragen ipv 34![]()
Op jouw langetermijnstrategie is dat ook gewoon het bestequote:Op maandag 3 februari 2025 11:21 schreef Patroon het volgende:
Toen ik begon met ETF's voor de lange termijn (+25 jaar) heb ik mezelf voorgenomen maandelijks voor een vastbedrag te kopen en als de beurs dik naar beneden gaat, koop ik extra in. Ik zie nu niet in om daar nu vanaf te stappen. Alleen maar mooi dat ze eventueel dalen, want dan kan ik goedkoper inkopen, gek op korting. Toen met corona heb ik heb ik in 1x 4 maandbedragen extra ingekocht, dat pakte toen goed uit.
edit: 4 maandenbedragen ipv 34![]()
Het zal (waarschijnlijk) nooit meer zover dalen als dat het 7 jaar geleden stond. Al weet je het nooit.quote:Op maandag 3 februari 2025 13:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oja mijn schoonpa roept al 7 jaar (zo lang ik bezig ben) dat ik winst moet nemen. Nu 7 jaar later probeert hij ook in te stappen, maar wil eerst wachten tot het veel gaat dalen.
Het zou zomaar kunnen dat hij er nu verstandig aan doet om maandelijks een bedrag in te leggen toch?quote:Op maandag 3 februari 2025 13:16 schreef Patroon het volgende:
[..]
Oja mijn schoonpa roept al 7 jaar (zo lang ik bezig ben) dat ik winst moet nemen. Nu 7 jaar later probeert hij ook in te stappen, maar wil eerst wachten tot het veel gaat dalen.
Ja, maar niet goed eigenlijk en ook niet houdbaar. Ik verdien de laatste jaren (vermogenstechnisch) ook meer aan mijn huis en mijn portefeuille, veel meer eigenlijk. Maar daar moet ooit een einde aan komen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Precies, ons huis +18,4% (Utrecht), aandelen +25% . Werken is onderhand vrijwilligerswerk geworden
Mijn gemiddelde aankoopprijs is 103 en het staat nu op 137quote:Op maandag 3 februari 2025 13:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het zal (waarschijnlijk) nooit meer zover dalen als dat het 7 jaar geleden stond. Al weet je het nooit.
Hij heeft het toch niet over traden? Hij vraagt zich of er door een hogere cashflow, bv na salarisstijging, er een trend is dat ETF daarna relatief iets hoger staan dan de rest van de maand.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:34 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Het heeft bij ETF's niet enorm veel zin om te proberen perfect te traden. Je koopt ETFs gewoon om te beleggen en lang te laten lopen. Of je dan dinsdag of of vrijdag koopt maar op de lange termijn niet echt iets uit.
Ik zit ook even te denken om tijdelijk uit te stappen.
Dit bedoel ik ja. Zal eens kijken of ik wat kan vinden hierover. Is vast onderzoek naar gedaanquote:Op maandag 3 februari 2025 14:36 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Hij heeft het toch niet over traden? Hij vraagt zich of er door een hogere cashflow, bv na salarisstijging, er een trend is dat ETF daarna relatief iets hoger staan dan de rest van de maand.
Geen onterechte hypothese om op te werpen en mocht het waar zijn kan het juist op lange termijn veel schelen.
Jij hebt gewoon paper hands!quote:Op maandag 3 februari 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mijn uitstappen is verder geen advies.
Belangrijkste is goede nachtrust en wat voor jou werkt, dat werkt
Om wat voor inlegbedragen gaat dit? Zo volatiel zijn ETF's niet, dit gaat om tiende procentpunten, als er uberhaupt een causaal verband is.quote:Op maandag 3 februari 2025 15:24 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit bedoel ik ja. Zal eens kijken of ik wat kan vinden hierover. Is vast onderzoek naar gedaan
Met wat voor gedachte ben je weer ingestapt dan?quote:Op maandag 3 februari 2025 16:19 schreef nostra het volgende:
Vandaag weer ingestapt in de markt, hopen dat Trump zich een beetje inhoudt met zijn fratsen verder. Een dalende beurs kan hij in ieder geval niet hendelen.
Huh. Wanneer ben je uitgestapt dan ?quote:Op maandag 3 februari 2025 16:19 schreef nostra het volgende:
Vandaag weer ingestapt in de markt, hopen dat Trump zich een beetje inhoudt met zijn fratsen verder. Een dalende beurs kan hij in ieder geval niet hendelen.
Niets bijzonders, vrijgevallen deposito dat ergens heen moet.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:42 schreef polquito1971 het volgende:
[..]
Met wat voor gedachte ben je weer ingestapt dan?
Verhuisd. Stelpost "onvoorzien" kon x 10.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:42 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Huh. Wanneer ben je uitgestapt dan ?
Achja verhuizen is peper duur met alle bijkomende kosten.quote:Op maandag 3 februari 2025 16:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Verhuisd. Stelpost "onvoorzien" kon x 10.
Ik hoop dat hij dat als zijn main kpi beschouwt... Tot nu toe beroerd jaar. Amper 1,6% op de Nasdaq. SAD!!!!quote:Op maandag 3 februari 2025 16:19 schreef nostra het volgende:
Dat is 18% op jaarbasis. Dat is heel goedquote:Op maandag 3 februari 2025 17:18 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Ik hoop dat hij dat als zijn main kpi beschouwt... Tot nu toe beroerd jaar. Amper 1,6% op de Nasdaq. SAD!!!!
Klopt. Het was een grapje.quote:Op maandag 3 februari 2025 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is 18% op jaarbasis. Dat is heel goed
Ik zou zeggen dat -5% eind van de week realistisch is. Maar dat wij helemaal niet zeggen dat de markt dat doet. Ik vind ook dat GME onder een tientje moet zijn, dat Tesla’s door de helft kan een bitcoin eigenlijk naar nul. Gebeurt allemaal nog steeds niet. De markt doet wat hij wilquote:Op maandag 3 februari 2025 20:53 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Klopt. Het was een grapje.
Ik zie trouwens dat de Nasdaq alweer afkoerst naar vlak/groen![]()
Dit wordt nog een dingetje: vrijdag je posities sluiten, wachten op het weekend dat die gek iets geks doet, maandag alles rood en kopen maar.
Ik had ze gekocht voor $9 en daarna nog wat voor $21 en een tijdje geleden alles verkocht voor $43.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:05 schreef JimmyJames het volgende:
Palentir +20%... Kan de P/E mooi naar 500.
Daarom moet je dus enorm oppassen met dit soort aandelen, hoe krankzinnig duur ze ook lijken te zijn.
Hoezo? Het is niet alsof ETF's afgelopen 2 dagen zijn gestegen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 02:06 schreef Patroon het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)or-canada-opgeschort
Je zal maar je ETF's hebben verkocht 😅
De man is echt zo onberekenbaar als het maar kan. Hij blaat ook maar wat als die camera aangaat. Echt geen touw meer aan vast te knopen ... grenzen respecteren, handelstekorten niet goed voor de VS, verkeerde regeringen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 11:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo? Het is niet alsof ETF's afgelopen 2 dagen zijn gestegen.
Ik twijfel nog steeds. Trump is nog steeds fan van exporttariffs lijkt het en het is niet alsnog ze definitief van de baan zijn.
Dat voelt een beetje als "na na na".quote:Op dinsdag 4 februari 2025 02:06 schreef Patroon het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)or-canada-opgeschort
Je zal maar je ETF's hebben verkocht 😅
Ja wel een beetje gemeen van me...eigenlijk is het meer een geruststelling voor mezelf dat hij het even uitstelt, omdat ik ook even in mijn hoofd dacht aan verkopen, maar het toch snel genoeg rationeel kon motiveren om gewoon te blijven zitten.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat voelt een beetje als "na na na".
Het belangrijkste bij beleggen is dat je rust van hebt in je hoofd.
Dat had ik niet meer en heb ik nog steeds niet.
Ik stap weer in als ik dat gevoel wel heb.
Wat de koers doet weet ik ook niet.
We horen vandaag vast dat China ook is uitgesteld.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 13:48 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ja wel een beetje gemeen van me...eigenlijk is het meer een geruststelling voor mezelf dat hij het even uitstelt, omdat ik ook even in mijn hoofd dacht aan verkopen, maar het toch snel genoeg rationeel kon motiveren om gewoon te blijven zitten.
Ja, dat is "FOMO" en dat had ik in crypto ook wel eens. Maar dat moet ik gewoon even loslaten.quote:Van ervaring uit het verleden weet ik dat ik na verkoop vooral veel onzekerder wordt omdat ik dan constant ga twijfelen om weer in te stappen en niet de trein te missen.
Zolang die in 2050 maar goed staat als ik met pensioen gaquote:Op dinsdag 4 februari 2025 14:39 schreef thabit het volgende:
Dat de beurs een keer gaat crashen lijkt me zo goed als zeker. Maar aan dat gegeven heb je eigenlijk helemaal niks als je niet weet wanneer dat gaat gebeuren.
* resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstquote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:22 schreef Solispolar het volgende:
Goedemorgen! Even een vraag om wat inspiratie op te doen. Een vriendin van mij heeft uit een erfenis 200k ontvangen en wil dit graag gaan beleggen. Zij is +/- 50 jaar en wil dit geld zo'n 10 tot max 15 jaar in wat ETF's stoppen.
Na wat research kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat ze graag 80% in een all-world fonds wil stoppen en 20 % in een ETF met een (wellicht) wat hoger risicoprofiel. Zelf zaten we daarbij te denken aan de emerging markets ETF van Vanguard, of de welbekende QQQ.
Dus even de brede vraag: waar zouden jullie de overige 20% in investeren? De bedoeling is overigens om dit geld het komende jaar in 12 gelijke delen te investeren.
Die 20% zou ik dan in de QQQ doen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:22 schreef Solispolar het volgende:
Goedemorgen! Even een vraag om wat inspiratie op te doen. Een vriendin van mij heeft uit een erfenis 200k ontvangen en wil dit graag gaan beleggen. Zij is +/- 50 jaar en wil dit geld zo'n 10 tot max 15 jaar in wat ETF's stoppen.
Na wat research kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat ze graag 80% in een all-world fonds wil stoppen en 20 % in een ETF met een (wellicht) wat hoger risicoprofiel. Zelf zaten we daarbij te denken aan de emerging markets ETF van Vanguard, of de welbekende QQQ.
Dus even de brede vraag: waar zouden jullie de overige 20% in investeren? De bedoeling is overigens om dit geld het komende jaar in 12 gelijke delen te investeren.
Hoe is die risicoverdeling ontstaan? Heeft je vriendin ervaring met beleggen, trekt ze het als die erfenis in één keer 40% minder waard wordt?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:22 schreef Solispolar het volgende:
quote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:22 schreef Solispolar het volgende:
Een horizon van 10 tot 15 jaar lijkt me uitstekend om een deel wat meer risicodragend te beleggen. Dat gezegd hebbende: heeft ze er ook over nagedacht of ze het hele bedrag in 1 keer wil investeren of misschien gespreid in de tijd wil inleggen? Dat kost je mogelijk wat rendement, maar daar staat ook weer wat lagere VRH tegenover, en je spreidt wat risico in de tijd (zie ook de quote van @Lichtloper).quote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:45 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe is die risicoverdeling ontstaan? Heeft je vriendin ervaring met beleggen, trekt ze het als die erfenis in één keer 40% minder waard wordt?
Time in the market is beter dan timing the market. Maar die markt staat nu best hoog en 10 jaar is in dat opzicht ook weer niet een hele lange tijdsperiode om weer te herstellen van een grote klap.
Dus wat zou jou advies zijn met die laatste zin in gedachten?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:45 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Hoe is die risicoverdeling ontstaan? Heeft je vriendin ervaring met beleggen, trekt ze het als die erfenis in één keer 40% minder waard wordt?
Time in the market is beter dan timing the market. Maar die markt staat nu best hoog en 10 jaar is in dat opzicht ook weer niet een hele lange tijdsperiode om weer te herstellen van een grote klap.
Dat wil ze eigenlijk al doen door het komende jaar/de komende 2 jaar dit bedrag in parten in te leggen.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 11:00 schreef recursief het volgende:
[..]
[..]
Een horizon van 10 tot 15 jaar lijkt me uitstekend om een deel wat meer risicodragend te beleggen. Dat gezegd hebbende: heeft ze er ook over nagedacht of ze het hele bedrag in 1 keer wil investeren of misschien gespreid in de tijd wil inleggen? Dat kost je mogelijk wat rendement, maar daar staat ook weer wat lagere VRH tegenover, en je spreidt wat risico in de tijd (zie ook de quote van @:Lichtloper).
Ik zou zelf heel goed nadenken over wat je einddoel is, wat de verschillende scenario’s zijn wat er gebeurt met je geld en wat dat psychologisch met je doet.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 11:02 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dus wat zou jou advies zijn met die laatste zin in gedachten?
Veel goede informatie/inzichten, waarvoor dank. Het stukje 'ook zo'n ETF is een hoog risico investering' kijk ik toch wel net wat anders naar. Mochten ook de wereldfondsen klappen dan kun je er vanuit gaan dat je spaargeld ook niet meer veilig is. En overkoepelend: dan hebben wij als wereldbevolking waarschijnlijk ook wel grotere problemen dan onze beleggingen, dus daar ben ik die zin niet zo bang voor.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 11:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik zou zelf heel goed nadenken over wat je einddoel is, wat de verschillende scenario’s zijn wat er gebeurt met je geld en wat dat psychologisch met je doet.
De meeste mensen beginnen met kleine bedragen en leren dan gaandeweg hoe grillig de markt kan zijn én wat het met ze doet. Ze merken of ze elke dag de koersen aan het checken zijn, of ze slecht slapen na een slechte beursweek. En ze herkennen bijvoorbeeld de neiging bij zichzelf om alles maar te verkopen als er paniek is. Heel de wereld roept dat alles naar de klote gaat en jij denkt: redden wat je redden kan, verkopen die handel!
Iemand zonder ervaring met beleggen in één keer een groot deel van haar vermogen (denk ik?) laten beleggen, is dan best een ding. We leven in rare tijden, waarin een all-world-etf al doorgaat voor een gebalanceerd risico, maar dat is het natuurlijk niet. Ook zo’n etf is een hoog risico investering!
Kortom, ik zou er gedegen over nadenken voordat je gaat beslissen over welke specifieke fondsen wel of niet wil kopen. En persoonlijk zou ik beginnen met bijvoorbeeld 50k inleggen en dan eens een paar jaartjes kijken wat dat met je doet. Wellicht mis je dan rendement, maar laten we wel zijn: het is allemaal geen koopje momenteel.
Juist om deze reden moet je spreiden en dan doel ik niet enkel spreiden van je beleggingen, maar ook voldoende cash/deposito etc achter de hand. Ik merk dat zolang het vermogen in ETF's goed in verhouding is met ander vermogen, ik rustig blijf wanneer het naar beneden gaat. Al hebben we sinds corona geen crash meer meegemaakt (als dat al een crash was). Wanneer er paniek is probeer ik wel vast te grijpen aan mijn rationele overtuiging van maandelijks inkopen en juist extra kopen wanneer iedereen verkoopt.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 11:19 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De meeste mensen beginnen met kleine bedragen en leren dan gaandeweg hoe grillig de markt kan zijn én wat het met ze doet. Ze merken of ze elke dag de koersen aan het checken zijn, of ze slecht slapen na een slechte beursweek. En ze herkennen bijvoorbeeld de neiging bij zichzelf om alles maar te verkopen als er paniek is. Heel de wereld roept dat alles naar de klote gaat en jij denkt: redden wat je redden kan, verkopen die handel!
Het risico is niet zozeer dat wereldfondsen zoals Coca Cola, Unilever, Shell voor 100% 'klappen' oftewel geheel waardeloos uit je ETF verdwijnen. Het risico zit er meer in dat de aandelen koersen bijvoorbeeld 30% of 50% dalen. Dit is denkbaar dankzij lagere bedrijfswinsten (of zelfs verliezen) bij een economische crisis in combinatie met de waarderingen die al erg hoog zijn. De bedrijven zelf zullen gewoon blijven draaien, maar een dergelijke koersdaling kun je waarschijnlijk niet meer inhalen in de 10 - 15 jaar die je noemt.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 11:35 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Veel goede informatie/inzichten, waarvoor dank. Het stukje 'ook zo'n ETF is een hoog risico investering' kijk ik toch wel net wat anders naar. Mochten ook de wereldfondsen klappen dan kun je er vanuit gaan dat je spaargeld ook niet meer veilig is. En overkoepelend: dan hebben wij als wereldbevolking waarschijnlijk ook wel grotere problemen dan onze beleggingen, dus daar ben ik die zin niet zo bang voor.
Ik denk dat je een nuance mist. Een all-world ETF is nog steeds volledig in equity, oftewel het risico van aandeelhouders. De meeste financiele adviseurs zullen je aanraden om niet voor 100% in equity te stappen, maar dit te combineren met obligaties en eventueel vastgoed, goud, etc of simpelweg een spaardeposito. Een goed advies behelst meer de spreiding over deze diverse opties dan over verschillende equity ETF's.quote:Een alternatief is natuurlijk 'gewoon' enkel en alleen in zo'n all-world ETF te gaan. In zekere zin zou je kunnen stellen dat je eigenlijk geen diversiteit opbouwt, maar eigenlijk kleine risico's opzoekt (voor een mogelijk hogere beloning uiteraard). Ik zit zelf met een inmiddels behoorlijk bedrag in zo'n all-world fonds; ik ben bewust weggebleven van andere ETF's. Zijn er de afgelopen 10 jaar beter presterende fondsen geweest? Sure. Maar de stabiliteit van dit ETF vind ik een groot goed.
Deze is intussen aardig omhooggeschoten. Ik neig ernaar binnenkort te verkopen, hoewel de plannen van Trump gunstig zouden uitvallen voor kernenergie (daarom de koerssprong van vandaag).quote:Op donderdag 18 augustus 2022 10:29 schreef recursief het volgende:
Zijn er trouwens mensen hier die in Centrus Energy Corp (LEU) zitten? Ze leveren uranium als brandstof voor kernenergiecentrales, in een vorm die veel efficienter is dan de "traditionele" vorm. De belofte is dat daarmee kleine efficiente kerncentrales commercieel haalbaar worden.
Ik heb al een tijdje een klein aantal aandelen. Nogal speculatief, maar ik vond het destijds wel een gok waard. Liever heb ik TerraPower, maar die zijn niet beursgenoteerd.
Overigens : DYOR, de handelsvolumes in dit aandeel zijn niet enorm, dus er is risico.
Om de twee/drie maanden iets in QQQ beleggen?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 20:16 schreef Solispolar het volgende:
Nog even een vraag voor mezelf. Ik investeer momenteel een x-bedrag per maandag in FTSE Vanguard All-World. Dit ETF kost momenteel bijna 140 euro en ik koop er vaak een stuk of 5.
Stel nou dat ik ook in de QQQ zou willen beleggen in een 80/20 constructie, hoe kan ik dit dan het beste gaan aanpakken? 20% van mijn totaalbedrag is niet superveel en de QQQ zit ook al op zo'n 350 euro (ongeveer de helft van wat ik maandelijks wil inleggen).
Any suggestions?
Timing was echt heel goed. Ondanks het positieve sentiment op de rest van de beurs verdien ik nu meer op mijn shorts dan met de rest van de porto.quote:Op zondag 2 februari 2025 18:08 schreef LXIV het volgende:
Zelf heb ik wat calls dus geschreven en ben ik short tesla gegaan. Op die manier kan ik in de markt blijven en (al dan niet relatief) de markt outperformen bij een daling. Er vanuit gaande dat Tesla harder daalt dan het gemiddelde
Dat ja. De verwachting is dat de prijzen gaan stijgen en dat dat ten koste gaat van marge en/of omzet.quote:Op woensdag 12 februari 2025 09:41 schreef Faraday01 het volgende:
Cijfers Ahold zijn min of min volgens verwachting. Aandeel doet -5%, alleen vanwege vrees voor tariffs?
Ik ben maandag in Heineken gestapt op 68,10.quote:Op donderdag 6 februari 2025 18:46 schreef JimmyJames het volgende:
Ik sta alweer ruim hoger dan voor de laatste trumptarieventaferelen.. Mijn snack & bier achterblijvers lopen een keer erg lekker (HSY, heineken, inbev).
Wel wat winsten genomen hier en daar.
Ben benieuwd naar Amazon vanavond nabeurs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |