Opzich heb je helemaal gelijk, echter hebben "we" in Nederland al decennia de kerk massaal de rug toegekeerd, was religie niet meer de leidende stroming in de politiek, en dat zagen we bijna allemaal als een goed iets.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Heren toch, bekijk eens wat religie door de jaren heen heeft veroorzaakt en niet alleen vandaag de dag.
Tot een jaar of 60 geleden kon je een baan of zelfs partner op het buik schrijven als je van de verkeerde kerk was. En dat is nog een bijzonder onschuldig voorbeeld. Als we verder terug gaan komen we in bijvoorbeeld op de talloze veldslagen in Europa tussen verschillende religieuzen (en ik heb het niet over de ottomanen) en nog verder terug de kruistochten.
Daarmee sluit ik mijn ogen niet voor de problemen van Europa in 2025, maar die zieke obsessie voor islam is wel treurig. Het is allemaal een pot nat. Nu hebben we de hinder van islamitisch extremisme. Potato. Potato.
Ben ik het mee eens, maar andersom ook niet. Tenzij de hele wereld zich volledig onderwerpt aan een en dezelfde religie, en moslims willen dat dat de islam is, dan is onderdrukking van de massa mogelijk en daarmee wereldvrede. Maar goed, of mensen daar zo blij mee moeten zijn, waag ik te betwijfelen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 11:55 schreef Killumination het volgende:
Voor iedere tjappie die nu meent te lezen dat ik radicale moslims en religie een vrijbrief geef en relativeer ga weg aub. Ik ageer enkel tegen de notie dat een non-religeuze samenleving gelijk staat aan een vreedzame samenleving.
Ik sloeg vooral aan op het niet willen inzien dat niet alleen islam ellende veroorzaakt of veroorzaakt heeft. Alsof ze daar monopolie op hebben. Nu misschien, maar dat is echt niet altijd zo geweest. In Afrika hebben ze trouwens nog veel plezier van christendom. En islam ook, trouwens. Hence : religiequote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Opzich heb je helemaal gelijk, echter hebben "we" in Nederland al decennia de kerk massaal de rug toegekeerd, was religie niet meer de leidende stroming in de politiek, en dat zagen we bijna allemaal als een goed iets.
Waarom zou het waarnemen van terugkeren van religie, in dit geval de islam, niet moeten leiden tot wat jij blijkbaar een ziekelijke obsessie vindt? Het was toch allemaal verwerpelijk in het verleden?
We hebben 1 potato de deur gewezen, maar we mogen ons nu niet richten op een nieuwe potato, waarom niet dan?
Ik snap dat oprecht niet.
Ik ben het niet eens met je zogenaamd genuanceerde verhaal. Maar ja, ik begrijp dat je als moderator iedereen te vriend moet houden hier.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Heren toch, bekijk eens wat religie door de jaren heen heeft veroorzaakt en niet alleen vandaag de dag.
Tot een jaar of 60 geleden kon je een baan of zelfs partner op het buik schrijven als je van de verkeerde kerk was. En dat is nog een bijzonder onschuldig voorbeeld. Als we verder terug gaan komen we in bijvoorbeeld op de talloze veldslagen in Europa tussen verschillende religieuzen (en ik heb het niet over de ottomanen) en nog verder terug de kruistochten.
Daarmee sluit ik mijn ogen niet voor de problemen van Europa in 2025, maar die zieke obsessie voor islam is wel treurig. Het is allemaal een pot nat. Nu hebben we de hinder van islamitisch extremisme. Potato. Potato.
Nee jij wil ongenuanceerd en vooral niet geïnformeerd boos zijn denk ik.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:56 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met je zogenaamd genuanceerde verhaal. Maar ja, ik begrijp dat je als moderator iedereen te vriend moet houden hier.
Ik denk dat je niet erg veel weet over christenenquote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee jij wil ongenuanceerd en vooral niet geïnformeerd boos zijn denk ik.
Blijf vooral denken dat christendom de religie van zachte lieve mensen is dan.
Echter snap ik dan nog steeds niet, oprecht, waarom het een ziekelijke obsessie is volgens jou?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik sloeg vooral aan op het niet willen inzien dat niet alleen islam ellende veroorzaakt of veroorzaakt heeft. Alsof ze daar monopolie op hebben. Nu misschien, maar dat is echt niet altijd zo geweest. In Afrika hebben ze trouwens nog veel plezier van christendom. En islam ook, trouwens. Hence : religie
Ik weet ook wel dat er in Europa een groeiend probleem is met (extremistische) islam.
Ik heb het idee dat jij geen enkele notie van de geschiedenis hebt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:59 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet erg veel weet over christenen
Nee dat was niet richting jou. En je kunt het prima bespreken, zoals hier. Alleen maken sommige users er een sport van om overal en nergens de islam bij te betrekken ook al heeft dat er helemaal niets mee te maken.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:59 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Echter snap ik dan nog steeds niet, oprecht, waarom het een ziekelijke obsessie is volgens jou?
We hebben in Europa nu bijna wekelijks een paar doden te betreuren, Aschaffenburg, deze moord. In Zweden zijn alleen deze maand al meer dan 100 explosies geweest etc etc.
Dat je, ik gok dat je ook mij bedoelde, dat als patroon herkent en daar gewoon iets tegen wil zien gebeuren is toch niet ziekelijk? Of begrijp ik je verkeerd?
Ga toch weg man, je zit appels met peren te vergelijken. Het gaat om het heden en waar hebben wij in het heden last van? Precies.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij geen enkele notie van de geschiedenis hebt.
[..]
Je snapt er gewoon geen hol van, maar ipv #boos te zijn kun je ook eens een boek of artikel lezen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ga toch weg man, je zit appels met peren te vergelijken. Het gaat om het heden en waar hebben wij in het heden last van? Precies.
Ik ben het 100% met je eens dat het om alle religies gaat, Christendom, Jodendom, Islam etc. Maar dan blijft mijn standpunt, dat we hier religie flink op de achterste rij gezet hadden in de samenleving en dat de nu oprukkende islam weldegelijk een veel groter probleem aan het worden is dan de andere religies samen op dit moment.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij geen enkele notie van de geschiedenis hebt.
[..]
Nee dat was niet richting jou. En je kunt het prima bespreken, zoals hier. Alleen maken sommige users er een sport van om overal en nergens de islam bij te betrekken ook al heeft dat er helemaal niets mee te maken.
Als dat dan ook nog eens gecombineerd wordt met stuitend slechte historische kennis zoals hierboven..ik zeg "religie" en het antwoord is "WAAROM ALLES OP EEN HOOP" waarna ik dat uitleg en dan is het "Ja maar islam!!11!1!1"
De kans is groot dat ik meer van geschiedenis weet dan jij, maar ik heb helemaal geen zin in het oprakelen van de geschiedenis omdat het in deze totaal niet relevant is.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je snapt er gewoon geen hol van, maar ipv #boos te zijn kun je ook eens een boek of artikel lezen.
Mwah, religie heeft een belangrijke rol gespeeld in het ontdaan van de Westerse beschaving. Je hebt natuurlijk volledig gelijk dat het Christendom ook een hele problematische geschiedenis kent, maar ik heb het over het heden, niet de Middeleeuwen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Het punt is aantonen dat we een groep mensen in onze samenleving hebben wonen die niet om kunnen gaan met onze vrijheden, dat ze hun religieuze wetten boven onze plaatsen en daar dus gewelddadig tot moord aan toe naar handelen.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:15 schreef Hathor het volgende:
Welk punt probeer je nou eigenlijk te maken met een koranverbranding? Dat je een borderline pyromaan bent of zo? Je weet gewoon dat je daardoor in moeilijkheden gaat komen en de politie is er niet om jouw persoontje 24 uur oer dag te beschermen.
Dom dom dom.
Het blijft ook zo raar dat als dit wordt benoemd, dit bij zoveel ergernis zorgt bij sommige Westerlingen. In veel gevallen nu juist degenen die aan de lopende band hun gal spuwen over het Christendom en het Jodendom.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het punt is aantonen dat we een groep mensen in onze samenleving hebben wonen die niet om kunnen gaan met onze vrijheden, dat ze hun religieuze wetten boven onze plaatsen en daar dus gewelddadig tot moord aan toe naar handelen.
Het feit dat zoiets onschuldigs kan leiden tot moord is het hele punt, helaas. Een volwassen religie lacht om zo'n domme demonstatie en zou de "dader" aanbieden om zich te bekeren ofzo. Niet dat ik daar fan van ben, maar als je enige reactie op iets als dit moord is, dan bewijs je het gelijk van de verbrander.
Islam hoort hier niet.
Nog iets dat ik niet snap iddquote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het blijft ook zo raar dat als dit wordt benoemd, dit bij zoveel ergernis zorgt bij sommige Westerlingen. In veel gevallen nu juist degenen die aan de lopende band hun gal spuwen over het Christendom en het Jodendom.
Maar dan is het wel belangrijk om direct daarna gelijk op de Kruistochten van een paar honderd jaar terug te bashen, snap je.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:25 schreef HeatWave het volgende:
Nog iets dat ik niet snap idd.
Als ik een koran koop mag ik er mee doen en laten wat ik wil, lezen, in de kast zetten, weggeven, door de shredder halen en, mits veilig, verbranden. Dat is mijn recht op basis van onze wetten.
Als iemand mij op basis van zijn religie die vrijheid wil afnamen, desnoods met moord, stelt die persoon zijn religieuze wetten boven de wetten van mijn/dit land.
En dat lijkt me gewoon onwenselijk.
Hierbij wil ik wel aantekenen dat er vaak heel andere motieven een belangrijke casus belli vormden voor de oorlogen, kruistochten en onderdrukkingen die uit naam van een geloof zijn begaan. De lokale heersertjes die meededen aan de kruistochten bijvoorbeeld, deden dat ook (vooral) om hun macht en landbezit uit te breiden.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Kom laten we het slachtoffer van een paar gestoorde moordenaars uitschelden voor borderline pyromaan en hem de schuld van zijn eigen dood geven.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:15 schreef Hathor het volgende:
Welk punt probeer je nou eigenlijk te maken met een koranverbranding? Dat je een borderline pyromaan bent of zo? Je weet gewoon dat je daardoor in moeilijkheden gaat komen en de politie is er niet om jouw persoontje 24 uur per dag te beschermen.
Dom dom dom.
Dit is iets waar ik me volledig bij kan aansluiten. In mijn jeugd woonde ik aan het randje van de Bijbelgordel, en daar waren we het met de groeiende groep seculieren eens dat het een goede zaak was dat de invloed van die kleine groep zeloten tanende was.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Opzich heb je helemaal gelijk, echter hebben "we" in Nederland al decennia de kerk massaal de rug toegekeerd, was religie niet meer de leidende stroming in de politiek, en dat zagen we bijna allemaal als een goed iets.
Waarom zou het waarnemen van terugkeren van religie, in dit geval de islam, niet moeten leiden tot wat jij blijkbaar een ziekelijke obsessie vindt? Het was toch allemaal verwerpelijk in het verleden?
We hebben 1 potato de deur gewezen, maar we mogen ons nu niet richten op een nieuwe potato, waarom niet dan?
Ik snap dat oprecht niet.
Religie is inderdaad heel vaak misbruikt als hefboom of als rechtvaardiging van geweld of overheersing.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hierbij wil ik wel aantekenen dat er vaak heel andere motieven een belangrijke casus belli vormden voor de oorlogen, kruistochten en onderdrukkingen die uit naam van een geloof zijn begaan. De lokale heersertjes die meededen aan de kruistochten bijvoorbeeld, deden dat ook (vooral) om hun macht en landbezit uit te breiden.
En dat is nog steeds zo, natuurlijk. De theologische heersers van Iran willen ook vooral hun eigen macht behouden.
Dit klinkt altijd zo religieus antireligieus.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik sloeg vooral aan op het niet willen inzien dat niet alleen islam ellende veroorzaakt of veroorzaakt heeft. Alsof ze daar monopolie op hebben. Nu misschien, maar dat is echt niet altijd zo geweest. In Afrika hebben ze trouwens nog veel plezier van christendom. En islam ook, trouwens. Hence : religie
Ik weet ook wel dat er in Europa een groeiend probleem is met (extremistische) islam.
Ik ben geen atheïst en ik zal nooit tegen een gelovige zeggen dat hij er naast zit. Leef en laat leven, maar hier bespreken we het in vogelvlucht.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit klinkt altijd zo religieus antireligieus.
Dit bedoel ik nouquote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:56 schreef ludovico het volgende:
Islam is heel erg, met al die barbarie, maar het Christendom! Ook echt super erg hoor!
Ik snap de bedoeling niet.quote:
Dat vergoeilijkende toontje waarmee er over de wandaden gepleegd door die religieuze groep wordt gesproken heeft ook iets racistisch in zich, vind ik. Alsof je ze niet aan dezelfde normen als de westerling kunt houden. Beledig hun profeet niet, maak ze maar niet boos. Waarom van hen niet (ook) eenzelfde mate zelfbeheersing en relativeringsvermogen verwachten?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:52 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dit is iets waar ik me volledig bij kan aansluiten. In mijn jeugd woonde ik aan het randje van de Bijbelgordel, en daar waren we het met de groeiende groep seculieren eens dat het een goede zaak was dat de invloed van die kleine groep zeloten tanende was.
De uitwassen ervan, zoals de onderdrukking van vrouwen, de inteelt, de indoctrinatie van kinderen, de seksuele repressie, de geëiste uitzonderingen op gebieden als verzekeringen en ook het niet vaccineren werden openlijk besproken en afgekraakt.
Nu zitten we hier in hetzelfde gebied met dezelfde uitwassen, maar nu door andere gemeenschappen, en nu slaan er mensen op hol als je met diezelfde openheid diezelfde problematiek wilt bespreken. In dit topic nog werd er op een vorige pagina gesuggereerd dat je dan een probleem zou hebben met huidskleur.
En dat is raar want huidskleur is niet gelieerd aan religieus extremisme. De echt donkere mensen die ik ken zijn vaker christen dan moslims. Zingen ze samen wat vrolijk klinkende gospel in hun kerkgemeenschap. Ik denk niet dat we daar veel gewelddadige aanslagen van hoeven te vrezen.quote:In dit topic nog werd er op een vorige pagina gesuggereerd dat je dan een probleem zou hebben met huidskleur.
Precies. Het is datzelfde toontje waarmee er beweerd wordt "dat mensen van mediterrane afkomst nou eenmaal meer temperament hebben" op het moment dat er iemand doordraait. Dat is iets wat je zegt over kleine kinderen, niet over een hele bevolkingsgroep.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat vergoeilijkende toontje waarmee er over de wandaden gepleegd door die religieuze groep wordt gesproken heeft ook iets racistisch in zich, vind ik. Alsof je ze niet aan dezelfde normen als de westerling kunt houden. Beledig hun profeet niet, maak ze maar niet boos. Waarom van hen niet (ook) eenzelfde mate zelfbeheersing en relativeringsvermogen verwachten?
Dat verwachten we toch ook gewoon? Welk vergoeilijk toontje? Je doet alsof er een verschil in verwachtingen is terwijl die er niet is. Daarom dat de overheid ook gewoon de dader probeert te pakken en te berechten. Je mag niet iemand doden omdat iemand een profeet/god/religie heeft beledigd. Het moment dat de overheid dat toe gaat staan is pas het moment dat je gelijk hebt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Dat vergoeilijkende toontje waarmee er over de wandaden gepleegd door die religieuze groep wordt gesproken heeft ook iets racistisch in zich, vind ik. Alsof je ze niet aan dezelfde normen als de westerling kunt houden. Beledig hun profeet niet, maak ze maar niet boos. Waarom van hen niet (ook) eenzelfde mate zelfbeheersing en relativeringsvermogen verwachten?
Ja helemaal mee eens, maar is dat alles het je nu echt waard om je leven op het spel te zetten? Want dat is dus letterlijk wat je doet als je publiekelijk een koran in brand steekt. Je weet dat je vanaf dat moment een joekel van een bullseye op je voorhoofd hebt en dat er psychopaten zijn die naar je op zoek gaan.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Het punt is aantonen dat we een groep mensen in onze samenleving hebben wonen die niet om kunnen gaan met onze vrijheden, dat ze hun religieuze wetten boven onze plaatsen en daar dus gewelddadig tot moord aan toe naar handelen.
Het feit dat zoiets onschuldigs kan leiden tot moord is het hele punt, helaas. Een volwassen religie lacht om zo'n domme demonstratie en zou de "dader" aanbieden om zich te bekeren ofzo. Niet dat ik daar fan van ben, maar als je enige reactie op iets als dit moord is, dan bewijs je het gelijk van de verbrander.
Islam hoort hier niet.
Ja inderdaad, hij is naar alle waarschijnlijkheid het slachtoffer geworden van een gestoorde moslim puur en alleen omdat hij publiekelijk een koran heeft verbrand.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kom laten we het slachtoffer van een paar gestoorde moordenaars uitschelden voor borderline pyromaan en hem de schuld van zijn eigen dood geven.
quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:32 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ja inderdaad, hij is naar alle waarschijnlijkheid het slachtoffer geworden van een gestoorde moslim puur en alleen omdat hij publiekelijk een koran heeft verbrand.
Is gewoon niet slim.
Ik ben het op zich wel met andere users eens dat je kleur mag bekennen. In Europa hebben we in principe maar van één religie last.quote:
Toch is hij vermoordt door een blanke niet-moslim die nu vrij rondloopt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:37 schreef matthijst het volgende:
"Ze zien ons als een minderwaardig soort mensen. Marokkaanse jongens bestelen nooit een Marokkaan. Is u dat wel eens opgevallen? Wij kunnen wel bestolen worden. En ik natuurlijk nog dubbel, want ik ben niet alleen een christenhond, maar ook nog minder dan een varken.
Meneer, als ik het juridisch rond zou kunnen krijgen, dan zou ik gewoon zeggen: er komt geen islamiet meer binnen! Maar dat kan ik niet rond krijgen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur."
Pim
En hoe heeft dat met Islam te maken. De Islam die leert dat je helemaal niet mag stelen. Van niemand niet.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:37 schreef matthijst het volgende:
"Ze zien ons als een minderwaardig soort mensen. Marokkaanse jongens bestelen nooit een Marokkaan. Is u dat wel eens opgevallen? Wij kunnen wel bestolen worden. En ik natuurlijk nog dubbel, want ik ben niet alleen een christenhond, maar ook nog minder dan een varken.
Daar zul je je eigen beweegredenen voor hebben, maar het betoog van Straatcommando is correct. Het Christendom heeft in de geschiedenis van de mensheid net zo'n verschrikkelijke dingen gedaan als de Islam. En dat is geen mening, maar feit.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 12:56 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik ben het niet eens met je zogenaamd genuanceerde verhaal.
Cultuur.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:57 schreef BansheeBoy het volgende:
En hoe heeft dat met Islam te maken.
Daar zijn er iets te veel van, als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 14:32 schreef Hathor het volgende:
Ja inderdaad, hij is naar alle waarschijnlijkheid het slachtoffer geworden van een gestoorde moslim
quote:Op vrijdag 31 januari 2025 16:57 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
De Islam die leert dat je helemaal niet mag stelen. Van niemand niet.
quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:23 schreef Mubassie het volgende:
[..]![]()
Misschien eens wat betere leermeesters naar voren schuiven dan.
Er zit een goede kop op, dat wel.
Wat men vaak "vergeet" te vermelden is dat de kruistochten een reactie waren op de expansie van de Islam tot in het "Heilige Land". In feite hebben ze latere invasies tot aan de poorten van Wenen op een eerder moment gestopt.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 13:46 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hierbij wil ik wel aantekenen dat er vaak heel andere motieven een belangrijke casus belli vormden voor de oorlogen, kruistochten en onderdrukkingen die uit naam van een geloof zijn begaan. De lokale heersertjes die meededen aan de kruistochten bijvoorbeeld, deden dat ook (vooral) om hun macht en landbezit uit te breiden.
En dat is nog steeds zo, natuurlijk. De theologische heersers van Iran willen ook vooral hun eigen macht behouden.
Leven we vroeger of nu? De Duitsers waren vroeger ook zeer problematisch. Moeten we daar naar terugkijken als we het over Poetin hebben?quote:Op vrijdag 31 januari 2025 17:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar zul je je eigen beweegredenen voor hebben, maar het betoog van Straatcommando is correct. Het Christendom heeft in de geschiedenis van de mensheid net zo'n verschrikkelijke dingen gedaan als de Islam. En dat is geen mening, maar feit.
Je eigen geschiedenis vergeten is het domste wat je kan doen.quote:
Die zijn we juist NIET vergeten. Daarom roept de oprukkende Islam zoveel weerstand op.quote:Op vrijdag 31 januari 2025 18:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je eigen geschiedenis vergeten is het domste wat je kan doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |