Het is natuurlijk de Top 80's, maar we gaan nog even door. We zitten bijna aan de 4000.
4050 Adele - Turning TablesDeze van Adele vond ik al bij het uitkomen wat minder pakkend. Gewoon een albumnummertje tussendoor, maar ja, 21 was zo'n succesalbum dat ook gewoon een nummertje tussendoor een hit werd. Valt me nog mee dat die Cure-cover geen hit werd, daar zijn WE aan ontsnapt. Geschreven door Ryan Tedder, voor de verandering. In 2012 binnen op 168, in de tussentijd wel gezakt. Misschien omdat geinponem Gijs Staverman een keer het café op zijn kop zette door daar de tafels om te draaien, wie weet.
4049 Tracy Chapman - Fast CarTsja, Tracy heeft een megaklassieker met Fast Car genoteerd en dat is eigenlijk ook wel het probleem. Je hoort dit vaak, bij talentenjachten is dit een favoriet, Jonas Blue maakte er een vervelende tropical houseversie van en dan hebben we ook weer Luke Combs die het nummer niet van de radio af kreeg. Je wordt er voor mijn gevoel al jaren mee doodgesmeten en elk jaar wordt het erger. In de basis echt een mooi nummer maar ik kan het écht niet meer horen. Je ziet ook in de Top 2000 dat de hype eigenlijk iedere keer weer wat groter wordt. In de beginjaren werd dit op 29 december gedraaid, maar in 2012 voor het eerst de top 300 binnen om daar nooit meer weg te gaan. Afgelopen editie zelfs op 157.
4048 Leonard Cohen - Dance Me to the End of LoveDe eerste keer Leonard Cohen, niet de beste zanger maar wel een schrijver van fantastische liedjes. Er zullen genoeg mensen dit een mooi nummer vinden, maar voor mij voelt het als hoempapa. De tekst is dat natuurlijk allesbehalve, dat vind ik ook wel een mooi contrast omdat het teruggrijpt naar de vernietigingskampen in WOII, waar volgens de overlevering strijkers zouden spelen tijdens de gruwelijkheden. Leonard weet dat stukje tekst op zich mooi te brengen, maar het blijft me iets te veel dronken gelal en doet me niet wat de tekst zou moeten doen. Alsof het een nummer van Serhat op het ESF is. Jammer, maar helaas. In 2021 kwam dit binnen in de lijst en het staat al een aantal jaar zo rond plekje 1000.
SPOILER: 4047-4026
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]