Er zit echt geen enkele verbetering in bij Jakobsenquote:Op zaterdag 1 februari 2025 16:34 schreef wimderon het volgende:
Jakobsen in de voorlaatste waaier, met erkende waaierspecialisten als Patompob Phonarjthan en Andreas Miltiadis.
Die kan er beter mee stoppen, dit heeft zo geen zin.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 16:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zit echt geen enkele verbetering in bij Jakobsen
Gewoon naar de Tour als kopman. Schitterend.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 17:29 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Die kan er beter mee stoppen, dit heeft zo geen zin.
Het plan voor dit jaar wordt aangepast bij de Sluitingsprijs.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 17:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Gewoon naar de Tour als kopman. Schitterend.
En we moeten voortaan ook allemaal verplicht naar de Cadel Evans Great Ocean Road Race en China.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:29 schreef Faraday01 het volgende:
Van de uci mag je nu echt niet meer aan de uitlaat gaan hangen
Goede herinnering voor de wielerpronoquote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:52 schreef Pistolero het volgende:
[..]
En we moeten voortaan ook allemaal verplicht naar de Cadel Evans Great Ocean Road Race en China.
Mathieu zal morgen wel met de Tesla komen danquote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:29 schreef Faraday01 het volgende:
Van de uci mag je nu echt niet meer aan de uitlaat gaan hangen
quote:Voorheen kenden we als KNWU een individuele ‘motorjury’, een jurylid dat zelf, individueel, op de motor in de wedstrijdkaravaan reed, achter het peloton; bij de karavaan volgwagens. Deze motorcommissaris is ter vervanging van een extra juryauto. Op de motor is een jurylid altijd net iets flexibeler in de karavaan dan een auto, waardoor het motorjurylid vaak taken kan uitvoeren in de karavaan die de jurycommissaris in de auto niet (meer) lukt. Vanwege aangescherpte regelgeving mag dit jurylid niet langer individueel op de motor zitten en het voertuig besturen én jurytaken uitvoeren. We splitsen deze functie dus in een motard en een KNWU-jurylid dat bij deze motard achterop zit. Met name om deze reden hebben we vanaf dit seizoen meer motards nodig.
Maar kunnen ze dit ook controleren? Is er een test?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:29 schreef Faraday01 het volgende:
Van de uci mag je nu echt niet meer aan de uitlaat gaan hangen
Ze gebruiken ipads met roetfiltersquote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar kunnen ze dit ook controleren? Is er een test?
Je kan Finn uit UAE halen, maar UAE niet uit Finn. Laatste 5km terugkijken waard voor een lesje koerstactiekquote:Op zondag 2 februari 2025 06:33 schreef Pino112 het volgende:
Mauro heb gewonnen, 8km solo.
Voor Gate en Pithie.
Zonnesteek hopelijkquote:Op zondag 2 februari 2025 08:53 schreef Koffieplanter het volgende:
Wat ben je in hemelsnaam aan het doen Finn.
De GP is altijd een hele mooie koers. Ik houd wel van die open Franse koersen.quote:Op zondag 2 februari 2025 09:26 schreef Koffieplanter het volgende:
Vanmiddag het profdebuut van Paul Seixas in Marseillaise.
Als je ziet waar ze in de sprint nog eindigen allemaal wel.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:03 schreef Columbiafan het volgende:
Jammer, Seixas leek wel nog wat over te hebben.
Heel toevallig met een aflopend contract. Vasseur is het contract al aan het opstellen.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:05 schreef Mani89 het volgende:
Jeetje een 24-jarig Topsport Vlaanderen product, ik weet dat er nu een paar ploegen op het puntje van hun stoel zitten.
Overmorgen begint het seizoen met de Ster van Besseges.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:00 schreef franklop het volgende:
Vandaag en morgen geen koers. Beflikkering
Ja, is ook wel glad op Mallorca als het regent. Dat merk je niet alleen in bochten in afdalingen, maar ook gewoon rechtdoor op een vlak stuk.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 16:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De regen bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Veel valpartijen in de eerste kilometers en toen hadden de renners er geen zin meer in. De organisatie is woest.
Begint dat gezeik nu al. Seizoen net begonnen en nu al twee dagen zonder koersquote:Op maandag 3 februari 2025 09:00 schreef franklop het volgende:
Vandaag en morgen geen koers. Beflikkering
Als er nog wat Franse ploegen overblijven, is zijn potje wel gekookt de komende jaren.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:05 schreef Mani89 het volgende:
Jeetje een 24-jarig Topsport Vlaanderen product, ik weet dat er nu een paar ploegen op het puntje van hun stoel zitten.
Na morgen is maandag 3 maart de eerste koersvrije dag.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Begint dat gezeik nu al. Seizoen net begonnen en nu al twee dagen zonder koers
Christophe Brandt is woedend.quote:“Ik denk dat het zo stilaan de dood van de wielersport wordt”: waarom Julian Alaphilippe, Tom Pidcock en Bas Tietema het systeem van de wildcards overhoop gooien
De een z’n dood is de ander z’n brood. En omgekeerd. De opmerkelijke transfers van Julian Alaphilippe en Tom Pidcock en de opmars van de ploeg van Youtube-fenomeen Bas Tietema zijn dan wel interessant voor de koersfanaat, het brengt sommige Belgische ploegen wel in de problemen: “Je moet toch denken aan de toekomst van de wielersport.”
Ter verduidelijking nog even het systeem van de wildcards voor WorldTour-eendagswedstrijden kort uitgelegd. De achttien WorldTour-ploegen hebben startplicht in die wedstrijden en kunnen niet anders dan deelnemen. De drie beste teams in de ProTeam-ranking in 2024, dat zijn Lotto, Israel – Premier Tech en Uno-X Mobility, hebben dit seizoen startrecht in alle WorldTour-wedstrijden. Zij mogen maar moeten dus niet deelnemen. Daarnaast mogen organisatoren nog vier wildcards uitdelen.
Kleinere Belgische ploegen als Team Flanders Baloise en Wagner Bazin WB (het vroegere Bingoal WB) moeten dus rekenen op wildcards en de goodwill van organisatoren om aan de start te komen van de allergrootste eendagswedstrijden. Iets wat de voorbije jaren altijd lukte. Vorig seizoen stonden beide teams bijvoorbeeld aan de start van de Omloop het Nieuwsblad, de E3 Saxo Classic, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik.
Wereldtoppers jagen op wildcards
Alleen is het wielerlandschap stevig veranderd deze winter, onder andere door enkele opmerkelijke transfers. Julian Alaphilippe en Marc Hirschi trokken naar Tudor, Tom Pidcock maakt vanaf dit seizoen het mooie weer bij Q36.5. Beide teams behoren niet tot de WorldTour en zelfs niet tot de ProTeams die een automatisch startrecht krijgen voor de WorldTour-wedstrijden. Met andere woorden: ook zij jagen dit seizoen op wildcards.
“En dus moeten we nu voor het eerst strijden tegen ploegen die eigenlijk gebouwd zijn als een WorldTour-ploeg, met een budget dat zelfs hoger ligt dan sommige WorldTour-ploegen. Nu ja, strijden… Die strijd kunnen we niet aangaan.”
Aan het woord is Christophe Brandt, manager van Wagner Bazin WB. Hij ziet met lede ogen aan hoe zijn team dit seizoen in sommige belangrijke wedstrijden naast de wildcards grijpt. “Dat ze in Parijs-Roubaix met TotalEnegeries en Unibet Tietema Rockets kiezen voor twee Franse ploegen, dat kan ik begrijpen. Er is een akkoord tussen de Franse organisatoren om de wildcards aan Franse teams te geven. Maar dat wij als Belgisch team geen wildcard krijgen voor bijvoorbeeld de Omloop Het Nieuwsblad, de E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem: dat is voor de ploeg een grote ontgoocheling. In Frankrijk, Italië en Spanje zal je dat niet meemaken, hoor. Daar geven ze de wildcards wel aan hun eigen ploegen.”
In de Omloop Het Nieuwsblad krijgen naast Tudor en Q36.5 ook Team Flanders Baloise en Unibet Tietema Rockets een wildcard. De ploeg van Youtuber Bas Tietema bestaat nog maar sinds 2023, maar is door hun populariteit op sociale media een aantrekkelijke ploeg om aan de start te hebben als organisator. En dus nog een extra concurrent voor ploegen als Flanders Baloise en Wagner Bazin WB. Om nog maar te zwijgen van TotalEnergies, de ploeg van Anthony Turgis. Ook hun kansen om deel te nemen aan de Vlaamse topkoersen zijn serieus geslonken.
Je zou kunnen zeggen: is het voor ploegen als Flanders Baloise en Wagner Bazin WB zo erg dat ze er in de allergrootste wedstrijden niet bij zijn? In pakweg de Ronde van Vlaanderen kunnen ze toch niet meestrijden voor de winst? Brandt legt uit waarom wildcards voor de topwedstrijden van het allergrootste belang zijn voor teams zoals Wagner Bazin WB. “Wielerploegen zijn afhankelijk van sponsoring. En met alle respect: een sponsor investeert niet in een ploeg om z’n renners in een kleine wedstrijd in het zuiden van Frankrijk te zien koersen. Als we aan onze sponsors niet meer kunnen zeggen dat we aan de start staan van grote wedstrijden wordt het moeilijk voor ploegen als de onze.” De wildcards voor de Ronde van Vlaanderen worden deze week officieel bekendgemaakt, maar Brandt kreeg wel al het goeie nieuws dat ze erbij zullen zijn.
“Je moet toch denken aan de toekomst van de wielersport”, gaat Brandt verder. “Als ploegen als de onze niet meer worden uitgenodigd, staan er ook steeds minder Belgen aan de start. We kunnen trouwens hetzelfde zeggen over de junioren- en beloftenkoersen. Organisatoren van UCI-wedstrijden in België pakken er graag mee uit: ‘17 van de 25 ploegen in onze koers komen uit het buitenland!’ Maar dat is een kans minder voor Belgische jeugdrenners om zich te ontwikkelen, terwijl we buitenlandse renners zo wel helpen ontwikkelen. En hoe komen die Italiaanse ploegen dan naar hier? Met amper drie man: één sportbestuurder, één verzorger en één mecanicien. Ik denk dat het zo stilaan de dood van de wielersport wordt”, zucht Brandt.
Moet dringend nog wat methadon nemen.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 20:08 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
De dood van de wielersport zelfs. Christophe zit nogal hoog in de emotie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |