quote:
“Ik denk dat het zo stilaan de dood van de wielersport wordt”: waarom Julian Alaphilippe, Tom Pidcock en Bas Tietema het systeem van de wildcards overhoop gooien
De een z’n dood is de ander z’n brood. En omgekeerd. De opmerkelijke transfers van Julian Alaphilippe en Tom Pidcock en de opmars van de ploeg van Youtube-fenomeen Bas Tietema zijn dan wel interessant voor de koersfanaat, het brengt sommige Belgische ploegen wel in de problemen: “Je moet toch denken aan de toekomst van de wielersport.”
Ter verduidelijking nog even het systeem van de wildcards voor WorldTour-eendagswedstrijden kort uitgelegd. De achttien WorldTour-ploegen hebben startplicht in die wedstrijden en kunnen niet anders dan deelnemen. De drie beste teams in de ProTeam-ranking in 2024, dat zijn Lotto, Israel – Premier Tech en Uno-X Mobility, hebben dit seizoen startrecht in alle WorldTour-wedstrijden. Zij mogen maar moeten dus niet deelnemen. Daarnaast mogen organisatoren nog vier wildcards uitdelen.
Kleinere Belgische ploegen als Team Flanders Baloise en Wagner Bazin WB (het vroegere Bingoal WB) moeten dus rekenen op wildcards en de goodwill van organisatoren om aan de start te komen van de allergrootste eendagswedstrijden. Iets wat de voorbije jaren altijd lukte. Vorig seizoen stonden beide teams bijvoorbeeld aan de start van de Omloop het Nieuwsblad, de E3 Saxo Classic, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik.
Wereldtoppers jagen op wildcards
Alleen is het wielerlandschap stevig veranderd deze winter, onder andere door enkele opmerkelijke transfers. Julian Alaphilippe en Marc Hirschi trokken naar Tudor, Tom Pidcock maakt vanaf dit seizoen het mooie weer bij Q36.5. Beide teams behoren niet tot de WorldTour en zelfs niet tot de ProTeams die een automatisch startrecht krijgen voor de WorldTour-wedstrijden. Met andere woorden: ook zij jagen dit seizoen op wildcards.
“En dus moeten we nu voor het eerst strijden tegen ploegen die eigenlijk gebouwd zijn als een WorldTour-ploeg, met een budget dat zelfs hoger ligt dan sommige WorldTour-ploegen. Nu ja, strijden… Die strijd kunnen we niet aangaan.”
Aan het woord is Christophe Brandt, manager van Wagner Bazin WB. Hij ziet met lede ogen aan hoe zijn team dit seizoen in sommige belangrijke wedstrijden naast de wildcards grijpt. “Dat ze in Parijs-Roubaix met TotalEnegeries en Unibet Tietema Rockets kiezen voor twee Franse ploegen, dat kan ik begrijpen. Er is een akkoord tussen de Franse organisatoren om de wildcards aan Franse teams te geven. Maar dat wij als Belgisch team geen wildcard krijgen voor bijvoorbeeld de Omloop Het Nieuwsblad, de E3 Saxo Classic en Gent-Wevelgem: dat is voor de ploeg een grote ontgoocheling. In Frankrijk, Italië en Spanje zal je dat niet meemaken, hoor. Daar geven ze de wildcards wel aan hun eigen ploegen.”
In de Omloop Het Nieuwsblad krijgen naast Tudor en Q36.5 ook Team Flanders Baloise en Unibet Tietema Rockets een wildcard. De ploeg van Youtuber Bas Tietema bestaat nog maar sinds 2023, maar is door hun populariteit op sociale media een aantrekkelijke ploeg om aan de start te hebben als organisator. En dus nog een extra concurrent voor ploegen als Flanders Baloise en Wagner Bazin WB. Om nog maar te zwijgen van TotalEnergies, de ploeg van Anthony Turgis. Ook hun kansen om deel te nemen aan de Vlaamse topkoersen zijn serieus geslonken.
Je zou kunnen zeggen: is het voor ploegen als Flanders Baloise en Wagner Bazin WB zo erg dat ze er in de allergrootste wedstrijden niet bij zijn? In pakweg de Ronde van Vlaanderen kunnen ze toch niet meestrijden voor de winst? Brandt legt uit waarom wildcards voor de topwedstrijden van het allergrootste belang zijn voor teams zoals Wagner Bazin WB. “Wielerploegen zijn afhankelijk van sponsoring. En met alle respect: een sponsor investeert niet in een ploeg om z’n renners in een kleine wedstrijd in het zuiden van Frankrijk te zien koersen. Als we aan onze sponsors niet meer kunnen zeggen dat we aan de start staan van grote wedstrijden wordt het moeilijk voor ploegen als de onze.” De wildcards voor de Ronde van Vlaanderen worden deze week officieel bekendgemaakt, maar Brandt kreeg wel al het goeie nieuws dat ze erbij zullen zijn.
“Je moet toch denken aan de toekomst van de wielersport”, gaat Brandt verder. “Als ploegen als de onze niet meer worden uitgenodigd, staan er ook steeds minder Belgen aan de start. We kunnen trouwens hetzelfde zeggen over de junioren- en beloftenkoersen. Organisatoren van UCI-wedstrijden in België pakken er graag mee uit: ‘17 van de 25 ploegen in onze koers komen uit het buitenland!’ Maar dat is een kans minder voor Belgische jeugdrenners om zich te ontwikkelen, terwijl we buitenlandse renners zo wel helpen ontwikkelen. En hoe komen die Italiaanse ploegen dan naar hier? Met amper drie man: één sportbestuurder, één verzorger en één mecanicien. Ik denk dat het zo stilaan de dood van de wielersport wordt”, zucht Brandt.
Christophe Brandt is woedend.