abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216382442
Een vriend van mij werkt als Allround Klusjes man bij een Horeca gelegenheid. Tot een paar maand geleden kreeg hij altijd een gedeelte van de fooienpot maar sinds December niet meer. De eigenaar vind hem niet bij het personeel horen die recht heeft op de fooien... echter de rest van het personeel (keuken, schoonmaak, catering, administratie, etc) heeft er volgens hem wel recht op.

Kun je dit scharen onder discriminatie of hoe moeten we dit zien? Kan hij hier wat mee of eerlijk gezegd tegen doen? want het is nogal raar dat hij als enige niets krijgt terwijl de rest van het bedrijf wel. Hij werkt wel het meeste van alle personeel qua uren in de maand maar dat zou toch niet de reden kunnen/moeten zijn....

Is er iets wat hij kan?

En nee, gaat echt niet over mij hehe... ik werk bij een overheidsorgaan
Just say hi!
  dinsdag 21 januari 2025 @ 19:33:34 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216382468
Ja, weggaan.
Appears.
pi_216382485
En hij is zoals ook de rest gewoon in loondienst?
Alius aliud dicit
pi_216382513
Ik zou een andere werkgever zoeken, dat hij die fooi maar in zijn reet duwt
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_216382520
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 19:34 schreef Mrmime het volgende:
En hij is zoals ook de rest gewoon in loondienst?
Yes, hij heeft een fulltime contract en veel van de rest van het personeel een parttime contract...

En natuurlijk kan hij naar een andere werkgever, maar dat wil hij niet. Heeft wat dat betreft een droombaan maar dit soort zaken zijn gewoon vervelend.

Kan hij naar een advocaat? of iets in die richting?
Just say hi!
pi_216382711
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 19:36 schreef Chandler het volgende:

[..]
Yes, hij heeft een fulltime contract en veel van de rest van het personeel een parttime contract...

En natuurlijk kan hij naar een andere werkgever, maar dat wil hij niet. Heeft wat dat betreft een droombaan maar dit soort zaken zijn gewoon vervelend.

Kan hij naar een advocaat? of iets in die richting?
Mmmz dat voelt niet tof, en is ook vreemd van de werkgever. Volgens mij mag het simpelweg ook niet. Tja gelijk een advocaat inschakelen is niet heel bevorderlijk voor de werkrelatie. Ik zou eens informeren en advies vragen bij het juridisch loket. En het dan constructief ter sprake brengen bij de werkgever. Vooral omdat je aangeeft dat het zijn droombaan is zou ik het constructief aanpakken.
Alius aliud dicit
pi_216382758
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 19:48 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Mmmz dat voelt niet tof, en is ook vreemd van de werkgever. Volgens mij mag het simpelweg ook niet. Tja gelijk een advocaat inschakelen is niet heel bevorderlijk voor de werkrelatie. Ik zou eens informeren en advies vragen bij het juridisch loket. En het dan constructief ter sprake brengen bij de werkgever. Vooral omdat je aangeeft dat het zijn droombaan is zou ik het constructief aanpakken.
Dank, ik geef alle tips aan hem door en hoop dat hij er wat mee doet.

Zo moet hij ook nog steeds geld krijgen voor werkkleding die hij heeft aangeschaft. En dat is al een halfjaar geleden en heeft nog 0 euro gezien... :r

Werkgever is vaak laks met dit soort zaken, grappige is wel, is de werkgever er niet dan is de sfeer ook lekker, is hij er wel dan is iedereen op z'n hoede.... :@
Just say hi!
pi_216382846
Zo slecht zal t niet zijn, genoeg werk te vinden en al die mensen blijven er (ondanks ze op hoede moeten zijn)..
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Redactie Frontpage dinsdag 21 januari 2025 @ 20:01:45 #9
38148 crew  Innisdemon
pi_216382946
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 19:49 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dank, ik geef alle tips aan hem door
Ideaal, dan hoeft hij er ook niet meer achteraan ;)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_216382958
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 19:54 schreef Chinless het volgende:
Zo slecht zal t niet zijn, genoeg werk te vinden en al die mensen blijven er (ondanks ze op hoede moeten zijn)..
Hij heeft nu een baan met een hoop vrijheid, iets wat je maar op weinig plekken vind (plus de werkzaamheden die hij moet doen vind hij prachtig) maar de werkgever maakt het hem niet altijd gemakkelijk (en niet alleen hem hoor, al het personeel)

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:01 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Ideaal, dan hoeft hij er ook niet meer achteraan ;)
Jawel, hij zal moeten gaan checken bij instanties wat de mogelijkheden zijn, voor zover mijn hulp dus! :+
Just say hi!
  Redactie Frontpage dinsdag 21 januari 2025 @ 20:03:49 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_216382980
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:02 schreef Chandler het volgende:

[..]
Jawel, hij zal moeten gaan checken bij instanties wat de mogelijkheden zijn, voor zover mijn hulp dus! :+
Maar hij krijgt de tips al van jou (laatste poging :9 )
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_216383034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:03 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Maar hij krijgt de tips al van jou (laatste poging :9 )
Klopt, doe ik met plezier! :)
Just say hi!
pi_216383559
quote:

[..]

Zo moet hij ook nog steeds geld krijgen voor werkkleding die hij heeft aangeschaft. En dat is al een halfjaar geleden en heeft nog 0 euro gezien... :r

Werkgever is vaak laks met dit soort zaken, grappige is wel, is de werkgever er niet dan is de sfeer ook lekker, is hij er wel dan is iedereen op z'n hoede.... :@
Ja, dat klinkt idd als een ‘droombaan’.

Ik heb bij die term een andere perceptie.
pi_216383633
Lijkt mij dat hij over zich heen laat lopen, doe er iets aan of het zal bij de volgende baan weer hetzelfde zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216383673
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:46 schreef r_one het volgende:
Ja, dat klinkt idd als een ‘droombaan’.

Ik heb bij die term een andere perceptie.
Droom baan != Droom werkgever.

Is compleet wat anders hé! ;)
Just say hi!
pi_216383683
Ik kan me geen enkele horecagelegenheid bedenken die zo groot of vervallen is dat er 40 uur per week een klusjesman rondloopt. Mag ik vragen wat voor toko dit is? Gemiddeld restaurant of café heeft misschien een keer per week een klusjesman nodig voor een kapotte deur of het verwisselen van een peertje. Een middengroot tot groot hotel zou wellicht wel een fulltime klusjesman kunnen hebben.
pi_216383959
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Ik kan me geen enkele horecagelegenheid bedenken die zo groot of vervallen is dat er 40 uur per week een klusjesman rondloopt. Mag ik vragen wat voor toko dit is? Gemiddeld restaurant of café heeft misschien een keer per week een klusjesman nodig voor een kapotte deur of het verwisselen van een peertje. Een middengroot tot groot hotel zou wellicht wel een fulltime klusjesman kunnen hebben.
Preston Palace. Okura.

Groot en vervallen
pi_216384731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 20:53 schreef Chandler het volgende:

[..]
Droom baan != Droom werkgever.

Is compleet wat anders hé! ;)
Je werkgever is niet equivalent (dat beweer ik ook niet he ;) ) aan maar wél een van de componenten van je baan.
pi_216386607
En waarom vindt de baas dat hij niet bij het personeel hoort?
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 22 januari 2025 @ 07:45:21 #20
508131 Beau_ter_Ham
Weg wegens slecht beleid
pi_216386697
Werknemer: hé baas ik wil vanaf nu ook mijn deel van de fooi een 500 euro achterstallige betaling voor de vorige maanden.

Werkgever: nee dat gaan we niet doen want je verdient al veel meer dan de rest

Werknemer: OK, dan ga ik nu alleen nog maar doen wat er in mijn contract staat en als ik een andere baan vind, en dat zal wel snel zijn, ben ik weg

Werkgever: ik zal er eens over nadenken

Werknemer: ik hoop dat je snel kan denken, vanmiddag heb ik mijn eerste sollicitatiegesprek bij een heel leuk bedrijf
Wegens minachting van de admin voor de leden (en zijn onfatsoenlijk gedrag ) heb ik dit forum verlaten
pi_216388736
quote:
Nou ik wel hoor.
Ze zijn niet dik gezaaid, maar ik heb gewerkt in horeca met twee grote monumentale panden en een fulltime klusjesman. Dat was geen overbodige luxe kan ik zeggen. ( Bij ons deelde hij net zo hard mee in de fooi als alle andere medewerkers)
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
  woensdag 22 januari 2025 @ 11:55:36 #22
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216388774
quote:
Dank, ik geef alle tips aan hem door
Zo krijgt hij ze alsnog _O_
pi_216389066
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:51 schreef Essebes het volgende:

[..]
Nou ik wel hoor.
Ze zijn niet dik gezaaid, maar ik heb gewerkt in horeca met twee grote monumentale panden en een fulltime klusjesman. Dat was geen overbodige luxe kan ik zeggen. ( Bij ons deelde hij net zo hard mee in de fooi als alle andere medewerkers)
Gemiddeld zalencentrum gericht op jongeren, idd oudere panden van massive formaat. Zit je er best snel aan.
pi_216391736
quote:
Tuurlijk mag je dat vragen! *)

Hij werkt bij een restaurant waarbij er ook een aantal huisjes zitten die verhuurd worden, deze hebben idd heel wat achterstand qua onderhoud dus hij heeft heel veel te doen, plus al het groen hoort ook bij zijn werk en dat is zo'n 8 hectare die hij bij moet houden, dat is in de winter met een vinger in de neus te doen maar in het seizoen zelf kost hem dat zeker 3 volle dagen!
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:09 schreef investeerdertje het volgende:
Preston Palace. Okura.

Groot en vervallen
Je gokt mis, hoop dat je met andere zaken beter gokt! :+
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 21:59 schreef r_one het volgende:
Je werkgever is niet equivalent (dat beweer ik ook niet he ;) ) aan maar wél een van de componenten van je baan.
Die mening deel ik met je, echter is deze baas er meestal maar een paar uurtjes per dag... en hij spreekt zijn baas soms gewoon dagen niet of zelfs weken als hij opeens weer eens op vakantie gaat! 8)7
quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2025 07:25 schreef HSG het volgende:
En waarom vindt de baas dat hij niet bij het personeel hoort?
Goede vraag; daar hebben we nog geen antwoord op..

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 07:45 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
f nu ook mijn deel van de fooi een 500 euro achterstallige betaling voor de vorige maanden.

Werkgever: nee dat gaan we niet doen want je verdient al veel meer dan de rest

Werknemer: OK, dan ga ik nu alleen nog maar doen wat er in mijn contract staat en als ik een andere baan vind, en dat zal wel snel zijn, ben ik weg

Werkgever: ik zal er eens over nadenken

Werknemer: ik hoop dat je snel kan denken, vanmiddag heb ik mijn eerste sollicitatiegesprek bij een heel leuk bedrijf
Haha, leuk bedacht, dit zal ik hem zeker laten lezen al moet ik erkennen dat hij zelf niet zo doorpakkerig is op dat gebied... daar moet ik met hem aan werken! :+. Daarnaast kan ik je melden dat zijn loon echt niet hoger is dan de rest, er zijn zat die veel meer verdienen dan hem (hij werkt er nu pas 2 jaar).

Zijn loon is wat dat betreft een lachertje voor zijn werkzaamheden, zou je dit door professionele bedrijven laten uitvoeren dan ben je zeker 3 tot 5x zoveel kwijt per uur... Ik ben daar zelf ook werkzaam tijdens het seizoen als hulp van hem, heerlijk even de kop leeg na 4 dagen in het onderwijs! *) en hij verdient serieus maar 5ct meer dan dat ik verdien....
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:51 schreef Essebes het volgende:
Nou ik wel hoor.
Zeker in het noorden zal je wel een aantal van dit soort zaken vinden.
quote:
5s.gif Op woensdag 22 januari 2025 11:55 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Zo krijgt hij ze alsnog _O_
Precies en dat is de bedoeling, soms kan het helpen als je de inzicht van anderen deelt. En mensen hebben zelf niet altijd de energie/knowhow/paden om hulp te zoeken/vragen. Dan is het fijn als iemand dat gewoon voor je doet omdat hij dat leuk vind! :7
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 12:21 schreef investeerdertje het volgende:
Gemiddeld zalencentrum gericht op jongeren, idd oudere panden van massive formaat. Zit je er best snel aan.
Absoluut, en vaak zie je daar ook ondernemers die net hun toko kunnen runnen en geen geld hebben voor grootschalige renovatie/investeringen.

-EDIT-
_O_ Dank voor al jullie reacties! dit topic geeft mij vandaag iig een dikke glimlach! *)
Just say hi!
pi_216391781
Werkt hij voor die pauper van een Peter Gilles of hoe die kwab ook heet?
pi_216391872
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:57 schreef Document1 het volgende:
Werkt hij voor die pauper van een Peter Gilles of hoe die kwab ook heet?
Nee, die zou alle fooi zelf houden :P
pi_216391881
Maar het was dus een beloning die hij voorheen wel kreeg en hem nu ineens ontnomen wordt, terwijl de rest het nog wel krijgt.

Dat zou ik ook niet accepteren.
pi_216391920
quote:
Verdeling fooien horeca

Het verdelen van de fooi moet het personeel onderling regelen. De werkgever deelt in principe niet mee in de fooi en bepaalt ook de verdeling ervan niet. Alleen als de werkgever echt op de werkvloer meewerkt, kan hij eventueel ook meedelen.
()

In cao's, bijvoorbeeld in de cao horeca is over het onderwerp fooien niets opgenomen. Er bestaan ook geen wettelijke bepalingen. Wel zijn er uitspraken vanuit de Hoge Raad (rechtbank), de zogeheten jurisprudentie, die vaststellen dat de fooien die ontvangen worden door medewerkers, ook aan de medewerkers toebehoren. De werkgever mag dus nooit fooi inhouden.
https://dehorecabond.nl/hulp-en-advies/fooien

Misschien is de vriend lid van een vakbond? Die kunnen helpen.
Zo nee dan zou hij dat misschien moeten worden? In die branche...
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216392906
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 16:55 schreef Chandler het volgende:
Je gokt mis, hoop dat je met andere zaken beter gokt! :+
Ik gokte niet. Ik noemde zaken waar dit prima mogelijk is.
  woensdag 22 januari 2025 @ 19:11:02 #30
508131 Beau_ter_Ham
Weg wegens slecht beleid
pi_216393217
Ik heb toen ik nog werkte, veel zaken gedaan met horecagelegenheden. De meest eerlijke verdeelvorm die ik ze heb zien doen was:

Alle fooi werd in de fooienpot gedaan, en eens per maand geteld. Alle gewerkte uren van al het personeel werd ook bij elkaar opgeteld. De totale fooi werd gedeeld door het aantal uren en iedereen kreeg evenveel fooi per gewerkt uur.
Wegens minachting van de admin voor de leden (en zijn onfatsoenlijk gedrag ) heb ik dit forum verlaten
pi_216393315
quote:

[..]
Die mening deel ik met je, echter is deze baas er meestal maar een paar uurtjes per dag... en hij spreekt zijn baas soms gewoon dagen niet of zelfs weken als hij opeens weer eens op vakantie gaat! 8)7
Ook een paar uurtjes per dag collectief in een gespannen sfeer zou ik niet trekken.
quote:
Zijn loon is wat dat betreft een lachertje voor zijn werkzaamheden, zou je dit door professionele bedrijven laten uitvoeren dan ben je zeker 3 tot 5x zoveel kwijt per uur... Ik ben daar zelf ook werkzaam tijdens het seizoen als hulp van hem, heerlijk even de kop leeg na 4 dagen in het onderwijs! *) en hij verdient serieus maar 5ct meer dan dat ik verdien....
Nou, de onderwijssalarissen zijn absoluut niet verkeerd dus daarmee zijn loon als klusjes man zeker ook niet,
quote:
[..]
Precies en dat is de bedoeling, soms kan het helpen als je de inzicht van anderen deelt. En mensen hebben zelf niet altijd de energie/knowhow/paden om hulp te zoeken/vragen. Dan is het fijn als iemand dat gewoon voor je doet omdat hij dat leuk vind! :7
Ik denk dat @Kopiko wat anders bedoelde met 'tips' ;)
pi_216393363
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar het was dus een beloning die hij voorheen wel kreeg en hem nu ineens ontnomen wordt, terwijl de rest het nog wel krijgt.

Dat zou ik ook niet accepteren.
Ik ook niet, al zou ik niet direct mijn baan opzeggen maar zeker wel meer actie ondernemen, daar is hij vrij passief in helaas.. ik hoop dat ik met gerichte informatie hem wat meer in beweging krijg.

quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2025 17:10 schreef sigme het volgende:
https://dehorecabond.nl/hulp-en-advies/fooien

Misschien is de vriend lid van een vakbond? Die kunnen helpen.
Zo nee dan zou hij dat misschien moeten worden? In die branche...
Ik twijfel een beetje of ik het weet ;) zal het ongetwijfeld eens gevraagd hebben, maar zal de vraag nog eens stellen.
En sowieso is het handig om lid te zijn! *) dat ben ik namelijk wel, ik kreeg sowieso al nooit fooi dus kan het ook niet missen.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 19:22 schreef r_one het volgende:
Ook een paar uurtjes per dag collectief in een gespannen sfeer zou ik niet trekken.
Ik wel en hij ook ;) alleen zou veel mooier zijn als het anders is..

quote:
Nou, de onderwijssalarissen zijn absoluut niet verkeerd dus daarmee zijn loon als klusjes man zeker ook niet,
Ik zit met beide onderaan de ladder hoor, maar dat zegt idd niet dat ik het slecht heb! :+
Just say hi!
pi_216393462
quote:
er zijn zat die veel meer verdienen dan hem
dan hij :{w
pi_216393468
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 19:32 schreef r_one het volgende:

[..]
dan hij :{w
:s)
Just say hi!
pi_216398334
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 19:11 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Ik heb toen ik nog werkte, veel zaken gedaan met horecagelegenheden. De meest eerlijke verdeelvorm die ik ze heb zien doen was:

Alle fooi werd in de fooienpot gedaan, en eens per maand geteld. Alle gewerkte uren van al het personeel werd ook bij elkaar opgeteld. De totale fooi werd gedeeld door het aantal uren en iedereen kreeg evenveel fooi per gewerkt uur.
Zo ging dat bij ons ook grotendeels:

Alle fooi van een maand bij elkaar. Iedereen deelde mee obv contracturen. Er werd alleen gecorrigeerd voor ziekte, zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en onbetaald verlof. Er werd niet gecorrigeerd voor opgenomen vakantiedagen, want dat zou de berekening onnodig ingewikkeld en tijdrovend maken.

Fooi was bij ons best een heikel punt, want bedienend personeel vond eigenlijk dat alleen zij die fooi verdiend hadden 🤣. Dat er een hele keukenploeg was die het eten bereid, was van ondergeschikt belang. En dat administratief personeel achter de mensen aan moest waarbij verkeerd of niet was afgerekend telde in hun ogen ook niet. Maar goed.

In een oudere situatie was het zo dat er een verdeelsleutel was tussen bedienend personeel, keuken, personeel en overige. Uiteraard in het voordeel van bedienend personeel.

Ik vind de huidige verdeling wel zo eerlijk.

Directeur deelt niet mee en ikzelf heb er vrijwillig vanaf gezien. Alle anderen deelden gewoon mee.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')