Yes, hij heeft een fulltime contract en veel van de rest van het personeel een parttime contract...quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:34 schreef Mrmime het volgende:
En hij is zoals ook de rest gewoon in loondienst?
Mmmz dat voelt niet tof, en is ook vreemd van de werkgever. Volgens mij mag het simpelweg ook niet. Tja gelijk een advocaat inschakelen is niet heel bevorderlijk voor de werkrelatie. Ik zou eens informeren en advies vragen bij het juridisch loket. En het dan constructief ter sprake brengen bij de werkgever. Vooral omdat je aangeeft dat het zijn droombaan is zou ik het constructief aanpakken.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:36 schreef Chandler het volgende:
[..]
Yes, hij heeft een fulltime contract en veel van de rest van het personeel een parttime contract...
En natuurlijk kan hij naar een andere werkgever, maar dat wil hij niet. Heeft wat dat betreft een droombaan maar dit soort zaken zijn gewoon vervelend.
Kan hij naar een advocaat? of iets in die richting?
Dank, ik geef alle tips aan hem door en hoop dat hij er wat mee doet.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:48 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Mmmz dat voelt niet tof, en is ook vreemd van de werkgever. Volgens mij mag het simpelweg ook niet. Tja gelijk een advocaat inschakelen is niet heel bevorderlijk voor de werkrelatie. Ik zou eens informeren en advies vragen bij het juridisch loket. En het dan constructief ter sprake brengen bij de werkgever. Vooral omdat je aangeeft dat het zijn droombaan is zou ik het constructief aanpakken.
Ideaal, dan hoeft hij er ook niet meer achteraanquote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:49 schreef Chandler het volgende:
[..]
Dank, ik geef alle tips aan hem door
Hij heeft nu een baan met een hoop vrijheid, iets wat je maar op weinig plekken vind (plus de werkzaamheden die hij moet doen vind hij prachtig) maar de werkgever maakt het hem niet altijd gemakkelijk (en niet alleen hem hoor, al het personeel)quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:54 schreef Chinless het volgende:
Zo slecht zal t niet zijn, genoeg werk te vinden en al die mensen blijven er (ondanks ze op hoede moeten zijn)..
Jawel, hij zal moeten gaan checken bij instanties wat de mogelijkheden zijn, voor zover mijn hulp dus!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:01 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ideaal, dan hoeft hij er ook niet meer achteraan
Maar hij krijgt de tips al van jou (laatste pogingquote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:02 schreef Chandler het volgende:
[..]
Jawel, hij zal moeten gaan checken bij instanties wat de mogelijkheden zijn, voor zover mijn hulp dus!
Klopt, doe ik met plezier!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:03 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Maar hij krijgt de tips al van jou (laatste poging)
Ja, dat klinkt idd als een ‘droombaan’.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:49 schreef Chandler het volgende:
[..]
Zo moet hij ook nog steeds geld krijgen voor werkkleding die hij heeft aangeschaft. En dat is al een halfjaar geleden en heeft nog 0 euro gezien...
Werkgever is vaak laks met dit soort zaken, grappige is wel, is de werkgever er niet dan is de sfeer ook lekker, is hij er wel dan is iedereen op z'n hoede....
Droom baan != Droom werkgever.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:46 schreef r_one het volgende:
Ja, dat klinkt idd als een ‘droombaan’.
Ik heb bij die term een andere perceptie.
Preston Palace. Okura.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Ik kan me geen enkele horecagelegenheid bedenken die zo groot of vervallen is dat er 40 uur per week een klusjesman rondloopt. Mag ik vragen wat voor toko dit is? Gemiddeld restaurant of café heeft misschien een keer per week een klusjesman nodig voor een kapotte deur of het verwisselen van een peertje. Een middengroot tot groot hotel zou wellicht wel een fulltime klusjesman kunnen hebben.
Je werkgever is niet equivalent (dat beweer ik ook niet hequote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:53 schreef Chandler het volgende:
[..]
Droom baan != Droom werkgever.
Is compleet wat anders hé!
Nou ik wel hoor.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Ik kan me geen enkele horecagelegenheid bedenken die zo groot of vervallen is dat er 40 uur per week een klusjesman rondloopt. Mag ik vragen wat voor toko dit is? Gemiddeld restaurant of café heeft misschien een keer per week een klusjesman nodig voor een kapotte deur of het verwisselen van een peertje. Een middengroot tot groot hotel zou wellicht wel een fulltime klusjesman kunnen hebben.
Gemiddeld zalencentrum gericht op jongeren, idd oudere panden van massive formaat. Zit je er best snel aan.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:51 schreef Essebes het volgende:
[..]
Nou ik wel hoor.
Ze zijn niet dik gezaaid, maar ik heb gewerkt in horeca met twee grote monumentale panden en een fulltime klusjesman. Dat was geen overbodige luxe kan ik zeggen. ( Bij ons deelde hij net zo hard mee in de fooi als alle andere medewerkers)
Tuurlijk mag je dat vragen!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:54 schreef GerryDV het volgende:
Je gokt mis, hoop dat je met andere zaken beter gokt!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 21:09 schreef investeerdertje het volgende:
Preston Palace. Okura.
Groot en vervallen
Die mening deel ik met je, echter is deze baas er meestal maar een paar uurtjes per dag... en hij spreekt zijn baas soms gewoon dagen niet of zelfs weken als hij opeens weer eens op vakantie gaat!quote:Op dinsdag 21 januari 2025 21:59 schreef r_one het volgende:
Je werkgever is niet equivalent (dat beweer ik ook niet he) aan maar wél een van de componenten van je baan.
Goede vraag; daar hebben we nog geen antwoord op..quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:25 schreef HSG het volgende:
En waarom vindt de baas dat hij niet bij het personeel hoort?
Haha, leuk bedacht, dit zal ik hem zeker laten lezen al moet ik erkennen dat hij zelf niet zo doorpakkerig is op dat gebied... daar moet ik met hem aan werken!quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:45 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
f nu ook mijn deel van de fooi een 500 euro achterstallige betaling voor de vorige maanden.
Werkgever: nee dat gaan we niet doen want je verdient al veel meer dan de rest
Werknemer: OK, dan ga ik nu alleen nog maar doen wat er in mijn contract staat en als ik een andere baan vind, en dat zal wel snel zijn, ben ik weg
Werkgever: ik zal er eens over nadenken
Werknemer: ik hoop dat je snel kan denken, vanmiddag heb ik mijn eerste sollicitatiegesprek bij een heel leuk bedrijf
Zeker in het noorden zal je wel een aantal van dit soort zaken vinden.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:51 schreef Essebes het volgende:
Nou ik wel hoor.
Ze zijn niet dik gezaaid, maar ik heb gewerkt in horeca met twee grote monumentale panden en een fulltime klusjesman. Dat was geen overbodige luxe kan ik zeggen. ( Bij ons deelde hij net zo hard mee in de fooi als alle andere medewerkers)
Precies en dat is de bedoeling, soms kan het helpen als je de inzicht van anderen deelt. En mensen hebben zelf niet altijd de energie/knowhow/paden om hulp te zoeken/vragen. Dan is het fijn als iemand dat gewoon voor je doet omdat hij dat leuk vind!quote:
Absoluut, en vaak zie je daar ook ondernemers die net hun toko kunnen runnen en geen geld hebben voor grootschalige renovatie/investeringen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 12:21 schreef investeerdertje het volgende:
Gemiddeld zalencentrum gericht op jongeren, idd oudere panden van massive formaat. Zit je er best snel aan.
Nee, die zou alle fooi zelf houdenquote:Op woensdag 22 januari 2025 16:57 schreef Document1 het volgende:
Werkt hij voor die pauper van een Peter Gilles of hoe die kwab ook heet?
https://dehorecabond.nl/hulp-en-advies/fooienquote:Verdeling fooien horeca
Het verdelen van de fooi moet het personeel onderling regelen. De werkgever deelt in principe niet mee in de fooi en bepaalt ook de verdeling ervan niet. Alleen als de werkgever echt op de werkvloer meewerkt, kan hij eventueel ook meedelen.
()
In cao's, bijvoorbeeld in de cao horeca is over het onderwerp fooien niets opgenomen. Er bestaan ook geen wettelijke bepalingen. Wel zijn er uitspraken vanuit de Hoge Raad (rechtbank), de zogeheten jurisprudentie, die vaststellen dat de fooien die ontvangen worden door medewerkers, ook aan de medewerkers toebehoren. De werkgever mag dus nooit fooi inhouden.
Ik gokte niet. Ik noemde zaken waar dit prima mogelijk is.quote:Op woensdag 22 januari 2025 16:55 schreef Chandler het volgende:
Je gokt mis, hoop dat je met andere zaken beter gokt!
Ook een paar uurtjes per dag collectief in een gespannen sfeer zou ik niet trekken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 16:55 schreef Chandler het volgende:
[..]
Die mening deel ik met je, echter is deze baas er meestal maar een paar uurtjes per dag... en hij spreekt zijn baas soms gewoon dagen niet of zelfs weken als hij opeens weer eens op vakantie gaat!
Nou, de onderwijssalarissen zijn absoluut niet verkeerd dus daarmee zijn loon als klusjes man zeker ook niet,quote:Zijn loon is wat dat betreft een lachertje voor zijn werkzaamheden, zou je dit door professionele bedrijven laten uitvoeren dan ben je zeker 3 tot 5x zoveel kwijt per uur... Ik ben daar zelf ook werkzaam tijdens het seizoen als hulp van hem, heerlijk even de kop leeg na 4 dagen in het onderwijs!en hij verdient serieus maar 5ct meer dan dat ik verdien....
Ik denk dat @Kopiko wat anders bedoelde met 'tips'quote:[..]
Precies en dat is de bedoeling, soms kan het helpen als je de inzicht van anderen deelt. En mensen hebben zelf niet altijd de energie/knowhow/paden om hulp te zoeken/vragen. Dan is het fijn als iemand dat gewoon voor je doet omdat hij dat leuk vind!
Ik ook niet, al zou ik niet direct mijn baan opzeggen maar zeker wel meer actie ondernemen, daar is hij vrij passief in helaas.. ik hoop dat ik met gerichte informatie hem wat meer in beweging krijg.quote:Op woensdag 22 januari 2025 17:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar het was dus een beloning die hij voorheen wel kreeg en hem nu ineens ontnomen wordt, terwijl de rest het nog wel krijgt.
Dat zou ik ook niet accepteren.
Ik twijfel een beetje of ik het weetquote:Op woensdag 22 januari 2025 17:10 schreef sigme het volgende:
https://dehorecabond.nl/hulp-en-advies/fooien
Misschien is de vriend lid van een vakbond? Die kunnen helpen.
Zo nee dan zou hij dat misschien moeten worden? In die branche...
Ik wel en hij ookquote:Op woensdag 22 januari 2025 19:22 schreef r_one het volgende:
Ook een paar uurtjes per dag collectief in een gespannen sfeer zou ik niet trekken.
Ik zit met beide onderaan de ladder hoor, maar dat zegt idd niet dat ik het slecht heb!quote:Nou, de onderwijssalarissen zijn absoluut niet verkeerd dus daarmee zijn loon als klusjes man zeker ook niet,
dan hijquote:Op woensdag 22 januari 2025 16:55 schreef Chandler het volgende:
er zijn zat die veel meer verdienen dan hem
Zo ging dat bij ons ook grotendeels:quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:11 schreef Beau_ter_Ham het volgende:
Ik heb toen ik nog werkte, veel zaken gedaan met horecagelegenheden. De meest eerlijke verdeelvorm die ik ze heb zien doen was:
Alle fooi werd in de fooienpot gedaan, en eens per maand geteld. Alle gewerkte uren van al het personeel werd ook bij elkaar opgeteld. De totale fooi werd gedeeld door het aantal uren en iedereen kreeg evenveel fooi per gewerkt uur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |