De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Zo he, ook segmenten van de westerse academische wereld
Ach, er zijn ook mensen die het vredelievend en humaan vinden om de bevolking die er al honderden jaren of langer woont te verdrijven
Inderdaad, zo heeft men in Azerbeidzjan honderduizenden etnische Armenen verdreven uit Nagorno-Karabach, waar we eigenlijk niemand over horen. Hoe komt dat eigenlijk?
Tja, veel bedrijven en organisaties selecteren helaas actief op ‘diversiteit’ en dus komt men in Nederland veelal uit bij mensen met een migratieachtergrond die moslim zijn.
Kortom, zulke plekken (zoals die van veel grote media) worden inmiddels in meer of mindere mate gerund door een coalitie van Westerse progressieven met pro-Palestijnse sympathieën en moslims waar het anti-Israël sentiment welig tiert.
quote:
Op zondag 19 januari 2025 16:09 schreef oblo het volgende: Voor de users die live mee willen kijken hoe hamas straks de gegijzelden doorgeeft aan het rode kruis: https://m.n12.co.il/ klik op het filmpje bovenaan
Het Rode Kruis . De organisatie die zich structureel drukmaakt over de Palestijnen en niets heeft gedaan voor de gijzelaars.
quote:
Op zondag 19 januari 2025 16:37 schreef Confetti het volgende: Waarom is er zoveel gewoon volk op de been? Er is iets goed mis met de pscyche van de gewone Palestijn.
Dit zijn lieve en onschuldige mensen volgens sommigen in het Westen, die echt het gedachtegoed van Hamas niet delen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
En ook hier correct. Er is weinig tot geen verschil tussen de Palestijnen en Hamas.
Het is trouwens ook bizar en schrikbarend je te bedenken dat als je deze beelden ziet, dat deze groep barbaren de mensen zijn waar velen mee in het Westen zich diep verbonden voelen en denken dat dit de 'goede kant' in de oorlog is.
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
[..] Inderdaad, zo heeft men in Azerbeidzjan honderduizenden etnische Armenen verdreven uit Nagorno-Karabach, waar we eigenlijk niemand over horen. Hoe komt dat eigenlijk?
[..] Het is gewoon een patroon bij de NOS om Israel in een zo slecht mogelijk daglicht te zetten. Zie bijvoorbeeld deze kop van vanmorgen: https://nos.nl/collectie/(...)elaarslijst-onderweg hele vage titel, terwijl de situatie heel simpel en objectief samengevat kon worden met iets als: “hamas vertraagt het bestand, Israel gaat ondertussen door met aanvallen”
Ik dacht eerst dat de users hier zich aanstelden wat betreft de NOS, maar een jaar verder en nog steeds zie ik dezelfde dubieuze titels en inhoud.
Nou ja eh ik open de NOS een paar keer per week en soms een week niet, maar ik moet toegeven dat ik ook de indruk heb dat Israël niet helemaal evenwichtig en/of objectief belicht wordt. Zoals dat er vorige week natuurlijk een video van 2 minuten geplaatst is met oud beeldmateriaal van IDF militairen.
Ik weet niet of de NOS een gekleurde hoofdredacteur heeft of de zogenaamde 'balance' zoekt die er niet is. Het stoort me en niet alleen bij de NOS nieuwssite. Ik vond het mislukte zoeken naar balans heel duidelijk bij de praatprogramma's waar voor een onderwerp een deskundige tegenover een ongeinformeerd mongool wordt gezet alsof hun mening even veel waard is of er een informatieve discussie uitkomt.
Misschien zoekt de NOS een koers die past bij de andere omroepen, het lijkt me niet correct.
Bij haar gijzeling op 7 oktober is ze in haar hand geschoten en raakte ze gewond door een granaatscherf in haar been. Met als gevolg dat ze nu 15 maanden later nog steeds verband nodig heeft
In Gaza zijn tig ziekenhuizen en klinieken met oneindig veel (internationale) artsen, maar een hand verzorgen dat lukt Hamas niet. Dan is het ineens een stuk begrijpelijker dat zoveel gijzelaars overleden zijn
Op zondag 19 januari 2025 19:55 schreef Tengano het volgende: Maar gelukkig is Gaza nu weer veilig en krijgt het toch weer ruimte voor meer mogelijkheden.
SPOILER
Peace broer
SPOILER
Als ik de beelden zo zie bekruipt mij steeds meer het gevoel dat de Palestijnen niet feestvieren om het stoppen van de bommen en de oorlog, maar een soort 'overwinning' op Israël. Knettergek.
Op zondag 19 januari 2025 20:47 schreef bianconeri het volgende: Eens kijken hoe snel Hamas de gijzelaars laat gaan. Hoe langzaam Israel dat gaat doen en hoe snel Israel daarna weer met de genocide gaat beginnen.
Ik vind het nog steeds heel vreemd waarom Israël met een staakt het vuren instemt. Kan me alleen bedenken uit goede (internationale) wil, om later door te zetten en het karwei af te maken.
Je zit nu nog steeds met een broeinest, waarschijnlijk groter dan ooit, aan terroristen naast je..
Op zondag 19 januari 2025 20:53 schreef Joppiez het volgende: Ik vind het nog steeds heel vreemd waarom Israël met een staakt het vuren instemt. Kan me alleen bedenken uit goede (internationale) wil, om later door te zetten en het karwei af te maken.
Je zit nu nog steeds met een broeinest, waarschijnlijk groter dan ooit, aan terroristen naast je..
Even wachten tot alle gijzelaars terug zijn, een raket vanuit Gaza en het IDF keert terecht terug en dan zonder genade.
Op zondag 19 januari 2025 20:53 schreef Joppiez het volgende: Ik vind het nog steeds heel vreemd waarom Israël met een staakt het vuren instemt. Kan me alleen bedenken uit goede (internationale) wil, om later door te zetten en het karwei af te maken.
Dat was al zo vóór 7 oktober 2023. Ze weten dit. Toch hebben ze ingestemd...
Ik snap het ook niet. Misschien is het omdat ze nu nog wat gijzelaars vrij kunnen krijgen en gaan ze er na "fase 1" weer gewoon op los. Internationale kritiek krijgen ze toch wel, maar dat zou ze niet meer moeten kunnen schelen.
Op zondag 19 januari 2025 20:47 schreef bianconeri het volgende: Eens kijken hoe snel Hamas de gijzelaars laat gaan. Hoe langzaam Israel dat gaat doen en hoe snel Israel daarna weer met de genocide gaat beginnen.
Kijkt jouw begeleider wel eens mee als je aan het internetten bent?
Veel mensen begrijpen helemaal niks van deze deal; vanuit Israel gezien dan. En misschien is dat wel wat er acher zit. Misschien is dat juist wel de bedoeling, inclusief die Palestijnen het euforische gevoel te geven dat ze gewonnen hebben, dat ze de grote boze vijand klein gekregen hebben, wat heel de wereld kan zien. Inclusief hun lust om gewoon weer verder te moorden en 7 Oktober te blijven verheerlijken.
Ik denk nog even terug aan de actie met die pagers en daarna die walkie talkies; gewoon een briljante actie. Ik vertrouw erop dat Israel mogelijk nog zo'n konijn uit de hoed tovert en dat het huidige onbegrip en deze verwarring slechts het voorspel is voor wat hierna nog gaat komen.
SPOILER
SPOILER
[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 19-01-2025 21:31:05 ]
Wat dacht je van dat de hele wereld wel klaar is met die genocide?
Op zondag 19 januari 2025 21:11 schreef Tengano het volgende: Veel mensen begrijpen helemaal niks van deze deal; vanuit Israel gezien dan. En misschien is dat wel wat er acher zit. Misschien is dat juist wel de bedoeling, inclusief die Palestijnen het euforische gevoel te geven dat ze gewonnen hebben, dat ze de grote boze vijand klein gekregen hebben, wat heel de wereld kan zien. Inclusief hun lust om gewoon weer verder te moorden en 7 Oktober te blijven verheerlijken.
Hoezo?
Iedereen snapt dit. Genocide is wel eens mooi geweest, anders is de hele wereld klaar met je. Israel gaat wel weer door met moorden, dat is het hele probleem.
Ik begrijp het best: de gijzelaars terughalen heeft nu ff prioriteit en daarna zien ze wel verder. Logisch toch want het volk wil gewoon dat de gijzelaars op de 1ste plaats komen.
Dat hamas gaat stoppen is ook niet te verwachten. Die lui kunnen gewoon niks anders.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op zondag 19 januari 2025 21:29 schreef deedeetee het volgende: Ik begrijp het best: de gijzelaars terughalen heeft nu ff prioriteit en daarna zien ze wel verder. Logisch toch want het volk wil gewoon dat de gijzelaars op de 1ste plaats komen.
Dat hamas gaat stoppen is ook niet te verwachten. Die lui kunnen gewoon niks anders.
Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring. Daarom ook een tijdelijk bestand. Wellicht heeft de inauguratie van Trump, een onberekenbare speler, er ook wat mee te maken waarom ze het nu doen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op zondag 19 januari 2025 20:50 schreef Confetti het volgende: Als ik de beelden zo zie bekruipt mij steeds meer het gevoel dat de Palestijnen niet feestvieren om het stoppen van de bommen en de oorlog, maar een soort 'overwinning' op Israël. Knettergek.
Voor dat volk lopen de linkse gekkies al meer dan een jaar te protesteren. Dat is ook best gek. Waarom zou je sympathie moeten hebben voor die halve wilden
[..] Nou ja eh ik open de NOS een paar keer per week en soms een week niet, maar ik moet toegeven dat ik ook de indruk heb dat Israël niet helemaal evenwichtig en/of objectief belicht wordt. Zoals dat er vorige week natuurlijk een video van 2 minuten geplaatst is met oud beeldmateriaal van IDF militairen.
Ik weet niet of de NOS een gekleurde hoofdredacteur heeft of de zogenaamde 'balance' zoekt die er niet is. Het stoort me en niet alleen bij de NOS nieuwssite. Ik vond het mislukte zoeken naar balans heel duidelijk bij de praatprogramma's waar voor een onderwerp een deskundige tegenover een ongeinformeerd mongool wordt gezet alsof hun mening even veel waard is of er een informatieve discussie uitkomt.
Misschien zoekt de NOS een koers die past bij de andere omroepen, het lijkt me niet correct.
De hoofdredacteur is Giselle van Cann. Die zei vorig jaar nog ze bij de NOS een dilemma hadden om hamas “terroristen of vrijheidsstrijders” te noemen, of dat de Israelis in Gaza “gegijzelden zijn of gevangenen” zijn.
Op zondag 19 januari 2025 17:55 schreef HowardRoark het volgende: Correct. Maar hiertussen is zogenaamd een morele equivalentie zo wil men in sommige kringen beweren.
Om Netanyahu weer eens te citeren: " wij moeten nooit een grootschalige inval doen in Gaza, want vroeg of laat wanneer de gevechten stoppen, zullen de Hamas militanten uit hun holen kruipen en de overwinning uitroepen".
🚨🇮🇱 Commentator on the Hebrew channel i24News Zvi Yehezkali:
“There are already joyful celebrations in Gaza. The hardest thing for me this morning is to see these scenes. The elite are back in the vehicles, the vehicles that slaughtered us, the people who slaughtered us.
15 months of fighting and we have not succeeded in changing the equations of war in Gaza.
Actually I ask myself, what have we done here in a year and five months? We destroyed many homes, and offered our best sons, and in the end the result is the same formulas. Hamas is happy, aid enters, and the elite returns.”
twitter
Op zondag 19 januari 2025 23:20 schreef egayalS het volgende: Om Netanyahu weer eens te citeren: " wij moeten nooit een grootschalige inval doen in Gaza, want vroeg of laat wanneer de gevechten stoppen, zullen de Hamas militanten uit hun holen kruipen en de overwinning uitroepen".
“There are already joyful celebrations in Gaza. The hardest thing for me this morning is to see these scenes. The elite are back in the vehicles, the vehicles that slaughtered us, the people who slaughtered us.
15 months of fighting and we have not succeeded in changing the equations of war in Gaza.
Actually I ask myself, what have we done here in a year and five months? We destroyed many homes, and offered our best sons, and in the end the result is the same formulas. Hamas is happy, aid enters, and the elite returns.”
Op zondag 19 januari 2025 23:20 schreef egayalS het volgende: Om Netanyahu weer eens te citeren: " wij moeten nooit een grootschalige inval doen in Gaza, want vroeg of laat wanneer de gevechten stoppen, zullen de Hamas militanten uit hun holen kruipen en de overwinning uitroepen".
Dit kon een blinde nog zien aankomen. Als je een vijand wilt elimineren moet je bereid zijn om het grondgebied zelf te regeren totdat je je vijanden kunt zuiveren en de bevolking kunt heropvoeden. De nazi's waren ook zo weer terug als je je na de capitulatie had teruggetrokken.
Israël heeft alleen maar op veilige afstand bommen afgegooid zonder plan om de Palestijnen te onderwerpen.