abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216345977
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:01 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ha ja! Dat wilde ik ook uitdrukken in mijn vorige post. Je doet het beter
Ik vond jouw post ook hartstikke duidelijk hoor! En helemaal met je eens dus ^O^
pi_216346235
Hier bespaar ik door de grote vriezer ook veel.
In mijn mobiel heb ik een lijstje van wat er precies in zit, dus alles wordt ook zeker gebruikt.
pi_216346258
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:55 schreef vlindertje89 het volgende:
Dus gezien de vriezer me ¤2 per maand kost aan stroom (en eigenlijk nog minder omdat ik de terugleverkosten die ik door het directe verbruik bij opwek niet hoef te betalen niet heb meegerekend), en ik nu in één maand al ¤10.49 bespaard heb, weet ik vrij zeker dat ik wel aan die ¤24 in een jaar kom ja.
Het gaat dan om de persoonlijke besparing. In een groter verband zou het misschien verstandiger zijn om al die vriezers niet te hebben. Dit qua verstoken van fossiele bronnen.

Het is dus een rekensom die mensen maken zonder aandacht voor dat. Stel dat de vriezer geen 24 euro maar 2400 euro per jaar zou kosten. Dan vindt men het opeens niet zo'n goed idee meer. Terwijl het onderliggende principe precies hetzelfde blijft. Alleen betaalt men nu niet de prijs. Als men dat wel zou doen dan zou men dit niet doen. Het idee is dus dat het enkel "verstandig" is wegens de particuliere kosten om het zo te doen.

Maar dat maakt het in het grote geheel niet iets wat aanmoediging verdient. Al die vele vriezers doen een heel grote aanslag op de fossiele bronnen, dat is de insteek. Wordt dat opeens veel duurder dan doet men de vriezer massaal weg.

Het is dus m.i. een filosofisch dingetje: men heeft een menig hierover waarom het positief is, waarom men het zo doet waarom men het doet. Maak dit 100 x duurder en dan draait de mening direct 180 graden. Dat is wat hypocriet. Althans het is niet erg consequent.

Dat is omdat men de echte kosten van het gedrag niet betaalt: de externaliteiten. Als men dat dat wel opeens moet dan verandert het gedrag volkomen. Dan belanden al die (extra) vriezers in hoog tempo bij het grof vuil.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 18-01-2025 20:28:30 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216346293
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:01 schreef vlindertje89 het volgende:
Met alle respect, er is meer in het leven dan alléén zo min mogelijk geld uitgeven.
Ja dat is waar natuurlijk maar is ook wel in het kader van dit onderwerp: zuunig zijn.
pi_216346628
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat is waar natuurlijk maar is ook wel in het kader van dit onderwerp: zuunig zijn.
Ja, zie daarvoor mijn andere post. Zuinig zijn kan op meerdere manieren, er is niet maar één ding dat 'telt'.

Als het ¤2400 per jaar zou kosten heb je het over een heel ander elektriciteitsverbruik, dus nee, het onderliggende van verstoken fossiele bronnen is dan niet hetzelfde.

Plus dat je het net juist over de persoonlijke besparing had die er volgens jou niet zou zijn. En niet over fossiele bronnen. Accepteer gewoon dat je niet altijd gelijk hebt ;)

Oh, en ter info: ik heb zonnepanelen en wek meer op dan ik verbruik. Een deel van mijn stroom voor de tweede vriezer komt dus gewoon direct van mijn eigen zonnepanelen.
pi_216346723
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:30 schreef vlindertje89 het volgende:
Als het ¤2400 per jaar zou kosten heb je het over een heel ander elektriciteitsverbruik, dus nee, het onderliggende van verstoken fossiele bronnen is dan niet hetzelfde.
Ja gewoon over hetzelfde. De vriezer gaat niet opeens 100 x zoveel gebruiken maar de eenheid elektriciteit zou wel 100 x meer kunnen kosten als je alle externatilteiten inprijst.

Ik vind het wat ironisch en ook nogal hypocriet dat men dan de vriezer als een speer de deur uit zou doen. Ik bedoel: het lijkt net heel principieel wat jullie hierover zeggen maar het gaat eigenlijk enkel over wat het je persoonlijk kost.

quote:
Oh, en ter info: ik heb zonnepanelen en wek meer op dan ik verbruik. Een deel van mijn stroom voor de tweede vriezer komt dus gewoon direct van mijn eigen zonnepanelen.
Absoluut niet. Misschien 5 maanden per jaar als we geluk hebben. De overige 7 maanden staat daar in de winter gewoon een gascentrale voor te draaien.

Mijn overweging is dus dat men alle externaliteiten niet ziet of het negeert voor een persoonlijke besparing van luttele euro's per maand. Dat is een egoïstische menselijke eigenschap waar we ons allen aan schuldig maken.

Dat benoemen en erover nadenken mag wel eens vind ik. Als al die particuliere vriezers er niet zouden zijn dan hebben we w.s. 4 gascentrales minder nodig met de echte belangrijke besparing van dien.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 18-01-2025 20:52:06 ]
pi_216347034
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Verstandig ermee omgaan. Dat is natuurlijk prima.

Verder wilde ik alleen maar even hinten op dat de echte besparing zit in de dingen die je NIET koopt. Daar valt pas echt te besparen. Het idee is zo oud als de wereld natuurlijk. Als je op je rondgang GEEN: chocoladepinda's, een baal cup a soup, en de tuinhandschoenen links laat liggen dan heb je weer behoorlijk bespaard en is beter voor het milieu. Ach we vertellen niets nieuws natuurlijk.

Deze oude Tata is zo rijk als ie is doordat ie nooit iets kocht wat ie niet echt nodig had. Dat is de crux van een zuinig leven.
Ik wil wel even toevoegen dat chocoladepinda's een behoorlijk goed aantal calorieën per ¤ geven. Wat dat betreft behoorlijk "zuinig" voer O-)
pi_216347120
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:50 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Ik wil wel even toevoegen dat chocoladepinda's een behoorlijk goed aantal calorieën per ¤ geven. Wat dat betreft behoorlijk "zuinig" voer O-)
Ja absoluut. Een mens zou best kunnen leven van 4 grote zakken per maand en af en toe een sinaasappel en een eitje. :)
pi_216347130
Ik gebruik die etenswaren die ik met korting koop ook gewoon, over een maand verdeeld kan ik onze avondmaaltijden daarmee gemiddeld onder de ¤5 voor 2 personen houden zonder alleen maar heel simpel zonder opsmuk te eten. Die Unoxsoep is trouwens geen cup-a-soup maar gewoon echte soep in een zak en dan vind ik ¤0,90 of ¤1,25 voor een portie best een prima prijs.

Om even een voorbeeld te geven van wat we afgelopen week een keer aten: gevulde pasta uit de koeling uit de kwartjesbak van Lidl, daarbij pompoensaus (¤1) uit de afprijzingskoeling van de Jumbo (ik had beide producten direct na aankoop ingevroren) met een halve zak spinazie, wat geroosterde pijnboompitjes en wat geraspte pecorino (ik kocht een stuk met 30% korting en vroor dat in kleinere stukken in). Prijs totaal zo’n ¤3 en ik had er ook nog eens nauwelijks werk aan en at voldoende groente. En dan had het nog goedkoper kunnen zijn als de Action pijnboompitjes op voorraad had gehad en ik ze niet bij de Aldi had hoeven meenemen.
pi_216347315
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:53 schreef Doedezemaar het volgende:
En dan had het nog goedkoper kunnen zijn als de Action pijnboompitjes op voorraad had gehad en ik ze niet bij de Aldi had hoeven meenemen.
Persoonlijk vind ik "pijnboompitjes" de grootste overbodige uitgave. Het is vrijwel altijd de Chinese variant wat helemaal geen pijnboompitten zijn en urenlang een nasmaak van tsja "karton" vind ik altijd. Smerig spul.

Verder lijk je het behoorlijk verstandig aan te pakken. Petje af.

Het is natuurlijk niet serieus gemeend allemaal hier maar ook weer niet onserieus. Vooral de energieverspilling van al die 2 of 3 vriezers die mensen in huis hebben voor kleine persoonlijke besparing tegen hoge maatschappelijke kosten wegens het fossiele gebruik. Dat vind ik echt zonde. De externaliteiten van het gedrag zij nog onvoldoende ingeprijsd.
pi_216347339
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 20:34 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wat ironisch en ook nogal hypocriet dat men dan de vriezer als een speer de deur uit zou doen. Ik bedoel: het lijkt net heel principieel wat jullie hierover zeggen maar het gaat eigenlijk enkel over wat het je persoonlijk kost.
Het gaat toch ook heel principieel over persoonlijke zuinigheid?
Het meeste geld geef je niet uit als je het niet uitgeeft; dus jij hebt in absolute zin gelijk dat er het meest bespaard wordt (mogelijk uitgaven versus werkelijke uitgaven) wanneer je niks uitgeeft.

Maar helemaal niemand hier streeft naar niks uitgeven; iedereen hier streeft naar een eigen balans tussen gewenste aankopen, werkelijke aankopen en de hoeveelheid daaraan besteed geld.

En dan is het dus sowieso individuele boekhoudingswerkelijkheid gecombineerd met eigen wens en beleving. Plus wat je over hebt voor de besparingen: omfietsen of persoonlijke data weggeven of dingen *niet* kopen etc etc. Ook die balans is bij uitstek individueel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216347515
Leer eerst nou maar eens goed begrijpend lezen Bart, voordat je aan de haal gaat met dingen die toch net even anders liggen dan jij in de gauwigheid denkt te hebben gelezen :6

Nee ff serieus, je hebt wel gelijk dat je dingen niet mee moet nemen omdat ze goedkoop zijn, maar alleen als je ze ook echt gaat gebruiken (en in ons geval nemen we houdbare dingen die we niet zelf gebruiken toch wel eens mee om het buurtkastje wat aan te vullen).

Ik ben nu wel bezig om de vriezer weer wat meer leeg te eten, maar ja, dan maakte ik vandaag 5 liter soep en daarvan belandt een deel weer in de vriezer ;). Was een goede budgetsoep trouwens omdat de prei bij de Lidl ¤1 voor 3 stuks was. Ik heb uiteraard de dikste exemplaren uitgezocht. We hadden nog wat aardappels liggen die hoognodig op moesten, paar bouillonblokjes erbij, paar uien en tenen knoflook, het restje uit een pot grove mosterd en er stond nog een half bekertje creme fraiche.
pi_216347728
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Leer eerst nou maar eens goed begrijpend lezen Bart, voordat je aan de haal gaat met dingen die toch net even anders liggen dan jij in de gauwigheid denkt te hebben gelezen :6

Nee ff serieus, je hebt wel gelijk dat je dingen niet mee moet nemen omdat ze goedkoop zijn, maar alleen als je ze ook echt gaat gebruiken (en in ons geval nemen we houdbare dingen die we niet zelf gebruiken toch wel eens mee om het buurtkastje wat aan te vullen).

Ik ben nu wel bezig om de vriezer weer wat meer leeg te eten, maar ja, dan maakte ik vandaag 5 liter soep en daarvan belandt een deel weer in de vriezer ;). Was een goede budgetsoep trouwens omdat de prei bij de Lidl ¤1 voor 3 stuks was. Ik heb uiteraard de dikste exemplaren uitgezocht. We hadden nog wat aardappels liggen die hoognodig op moesten, paar bouillonblokjes erbij, paar uien en tenen knoflook, het restje uit een pot grove mosterd en er stond nog een half bekertje creme fraiche.
Wat tof dat je het eten doneert _O_
pi_216347756
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:03 schreef sigme het volgende:

[..]
Het gaat toch ook heel principieel over persoonlijke zuinigheid?
Het meeste geld geef je niet uit als je het niet uitgeeft; dus jij hebt in absolute zin gelijk dat er het meest bespaard wordt (mogelijk uitgaven versus werkelijke uitgaven) wanneer je niks uitgeeft.

Maar helemaal niemand hier streeft naar niks uitgeven; iedereen hier streeft naar een eigen balans tussen gewenste aankopen, werkelijke aankopen en de hoeveelheid daaraan besteed geld.

En dan is het dus sowieso individuele boekhoudingswerkelijkheid gecombineerd met eigen wens en beleving. Plus wat je over hebt voor de besparingen: omfietsen of persoonlijke data weggeven of dingen *niet* kopen etc etc. Ook die balans is bij uitstek individueel.
Ik werd even getriggerd door het idee dat men "goedkoop" zo onweerstaanbaar vindt zodat het enkel gekocht wordt om die reden en daardoor irrationeel gaat rekenen met "besparingen". Vooral als je dat allemaal in de vriezer(s) gaat opslaan. Misschien een helemaal fout idee. Of toch niet helemaal... :)

Verder helemaal met je eens. Ik vind wel dat de mens zijn gedrag brengt als principieel / verstandig gedrag terwijl dat gedrag 180 graden kan draaien als het duurder is en geen besparing oplevert (zoals de energieprijs voor de vriezers). Het is heel begrijpelijk en toch voelt het wat "vals". In de zin dat het inderdaad altijd gaat om "what is in it for me" waar de maatschappelijke impact van het gedrag genegeerd wordt. Het is niet raar maar wel een beetje jammer dat de mens zo rolt.
pi_216347910
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:13 schreef Doedezemaar het volgende:
Leer eerst nou maar eens goed begrijpend lezen Bart, voordat je aan de haal gaat met dingen die toch net even anders liggen dan jij in de gauwigheid denkt te hebben gelezen
Het is niet zo zwart wit natuurlijk dat ik er niks van begrijp en jullie wel. :)
Ik vind het altijd wel interessant om een wat andere kijk te presenteren daar waar men het niet verwacht.
Is voor mij een beetje de lol van de forumhobby.

Het "zuunig" zijn is een mooi streven maar ik signaleer ook wat rafelrandjes zodra je het niet op het particuliere vlak benadert maar iets meer globaal. Ook dat verdient aandacht vind ik.

Ik ben hier ook zomaar weer weg dus vreest niet. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 18-01-2025 21:38:44 ]
pi_216347966
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Wat tof dat je het eten doneert _O_
Het gaat maar om een heel klein bedrag per maand en ik heb de lol van uitpluizen hoe ik voor dat bedrag zoveel mogelijk nuttige items voor het kastje kan kopen. Ik weet nu dat tampons van het huismerk van de supermarkten de beste deal zijn met ¤1,45 voor 32 stuks en voor maandverband moet je bij de Aldi zijn. Pak spaghetti huismerk bij de Vomar is ¤1,19 voor een kilo, macaroni ¤1,29. Dat soort basisdingen schaffen we dan aan om te doneren als we geen andere dingen te doneren hebben.
pi_216348160
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:23 schreef Bart2002 het volgende:
Ik werd even getriggerd door het idee dat men "goedkoop" zo onweerstaanbaar vindt zodat het enkel gekocht wordt om die reden en daardoor irrationeel gaat rekenen met "besparingen". Vooral als je dat allemaal in de vriezer(s) gaat opslaan. Misschien een helemaal fout idee. Of toch niet helemaal...
Oh, je hebt natuurlijk een punt :Y

Ik tuin er ook wel eens in. Niet zozeer bij diepvriesspul, maar bij andere houdbare etenswaren. Die wel houdbaar zijn, maar geen 10 jaar o|O
Zeker dingen die ik dan gekocht heb omdat ze goedkoop waren, zijn vaak dingen die helemaal niet in mijn eetpatroon voorkomen, en dan blijken ze na 10 jaar al 5 jaar over de datum }:|
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216348174
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het gaat maar om een heel klein bedrag per maand en ik heb de lol van uitpluizen hoe ik voor dat bedrag zoveel mogelijk nuttige items voor het kastje kan kopen. Ik weet nu dat tampons van het huismerk van de supermarkten de beste deal zijn met ¤1,45 voor 32 stuks en voor maandverband moet je bij de Aldi zijn. Pak spaghetti huismerk bij de Vomar is ¤1,19 voor een kilo, macaroni ¤1,29. Dat soort basisdingen schaffen we dan aan om te doneren als we geen andere dingen te doneren hebben.
Toen ik wat moeite had financieel heb ik wel eens aan het eind van de maand een pak pasta eruit getrokken om de laatste dagen van de maand te eten en maandverband/tampons

Nu ga ik wel goed met geld om. Dus heb het niet meer nodig. Leg wel af en toe maandverband/tampons in de mand in het buurtcentrum.

Het is echt een belangrijk initiatief
  Moderator/colorchick zaterdag 18 januari 2025 @ 21:44:50 #69
382129 crew  Donna
pi_216348244
Als ik via Roamler producten mag testen dan komt dat vaak in pakken van 6 of 8. Dan houd ik er 1 of 2 en zet ik de rest ook in zo'n kastje.
Behalve wasmiddel, dat houd ik zelf en deel ik met vriendinnen/familie.
Sorry, not sorry.
pi_216348769
Als ik echt ruimte zou hebben dan zou ik best een tweede vriezer willen hebben. Ik weet nog dat we ooit bij kennissen met een grote groep gingen bbq-en en de vrouw des huizes was al maanden vantevoren begonnen met afgeprijsde dingen in de vriezer te gooien _O_
Diepvriesgroentes zijn vaak best goedkoop, ik heb wel een basisvoorraad daarvan, maar daar zou ik echt meer van willen. En als ons favoriete brood in de aanbieding is een grote voorraad aanleggen waarmee we toe kunnen tot de volgende aanbieding. Geen soep in zak voor mijn echtgenoot meer kopen, maar gewoon zelfgemaakte soep in porties invriezen. Ja, ik zou echt wel raad weten met meer vriezerruimte.
  Manager PR/Moderator zondag 19 januari 2025 @ 01:44:37 #71
269689 crew  Viv
pi_216350407
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 18:24 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Ook: zet een murs op en zorg voor warme voeten (kruik eronder). Toen Rusland Oekraïne aanviel heb ik een heel jaar niet gestookt en al het uitgespaarde geld aan Oekraïne en Franky en Coen overgemaakt. Toen heb ik gemerkt dat je het vlug warm krijgt als je hoofd warm blijft.
Wat tof!

Wist je dat ze een eigen reeks hebben hier? O+

Topicreeks: Franky en Coen bakken friet in Oekraïne - Volg ze hier! #1
pi_216350983
Zonder vriezer zou ik echt duurder uit zijn wb boodschappen. Ik zou ook veel meer wegflikkeren en ik zou veel ongezonder eten.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_216356618
Ik zag net deze actie voorbijkomen:

Wissel een kadokaart bij Jumbo in voor een shoptegoedkaart en krijg 5% van de marktwaarde van de bon erbovenop.

[ Bericht 18% gewijzigd door Nizno op 19-01-2025 16:03:16 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 19 januari 2025 @ 16:03:06 #74
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_216356693
Waarom krijg ik een bod dat lager is dan het volledige bedrag van de bonnen die ik inlever?
Onze partner Wissel.nl verkoopt omgeruilde cadeaubonnen via haar website met korting door. Vanwege de korting die moet worden gegeven bij de verkoop én de operationele kosten die worden gemaakt kunnen we niet het hele bedrag omruilen naar Jumbo tegoed. De basis van het bod is de actuele marktwaarde in geld bij Wissel.nl. Als cadeau voor jou verhoogt Jumbo dat bedrag met gemiddeld 5%.

https://jumbo.wissel.nl/
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 20 januari 2025 @ 10:06:05 #75
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_216363804
Misleidend dus. De marktwaarde van een cadeaubon is naar mijn idee gewoon de nominale waarde van zo'n bon en niet wat een ander ervoor wil geven.

[ Bericht 24% gewijzigd door Kamelenteen op 20-01-2025 12:23:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')