abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 januari 2025 @ 17:41:50 #251
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216368652
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gat in de markt: elektrische bakfietsen met een dakje.
Ofwel: een gemotoriseerd apparaat met een stuur, stoel en laadbak.

Laat dat nu juist het probleem zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 20 januari 2025 @ 17:51:15 #252
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216368832
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
No way dat dat gaat lukken. Want iemand kiest altijd wat voor hem het beste is. En wees eerlijk, ga jij 1:15 uur reizen per rit als je het met 30 minuten af kan? En ook nog eens goedkoper uit bent? En comfortabeler is en je meer vrijheid hebt?
Daarbij een hoop mensen hebben die keuze niet eens. OV rijdt niet door hun wijk of dorp, heeft brakke aansluitingen, of simpelweg het is er gewoon niet.
Dat iedereen en zn moeder een auto heeft, moet je mee dealen als stadsplanoloog. Vroeger had iedereen een paard, moest je ook ruimte voor maken. In grote steden heb je ook zoiets met de fiets. Rond de stations is het een teringzooi aan losse fietsen in grote steden, maar wat wil je als stadsplanoloog? Je hebt de vraag naar 100.000 reizigers, bouwt een stalling van 10.000 fietsen en gaat lopen janken dat het stationsgebied vol staat met 90.000 losse fietsen?

Zo ook op de weg en met het ov, bouw naar de vraag.

Je kan wel altijd naar mensen blijven wijzen als de schuldige, je kan het ook oplossingen verzinnen.
[..]
Snap ik ook niet helemaal, want juist als er grote positieve OV veranderingen gemaakt zijn, gaat tante sjaan niet meer in haar daihatsu naar zus beppie met 60 waar je 80 mag. Ga lekker met de bus of lightrail.
[..]
Exact. Start eens met goede infra te bouwen in NL. Uitgebreide fijnmazige metronetwerken in de steden, snelle hoogfrequente lightrails in agglomeraties en supportgebieden, tussen de steden snelle intercity's en voor het fijnmazige deel een betrouwbare hoogfrequente busverbinding

Maar bovenal:
1: Betrouwbaar
2: Veilig
3: Comfortabel
4: Betaalbaar

Bij linkse stadsbesturen zoals in Amsterdam en Utrecht zijn er ook nooit alternatieven die ze aanbieden. De auto moet er uit en niks komt er in. Infra is iets vies. Al eerder aangehaald, in Amsterdam zijn er grote plannen met Haven-Stad en de Sluisbuurt, maar metro's, bruggen en ov aansluitingen? Willen ze niet eens aan denken.
[..]
Realistisch is het niet. Zie hierboven.
Dan ook aan jouw de vraag: welke (grote) stad is 'autovriendelijk' en doet het beter dan Amsterdam en Utrecht?

Nog een foto uit Parijs :S___D

I am a black hole shitting into the void
  maandag 20 januari 2025 @ 17:53:53 #253
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216368891
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:51 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dan ook aan jouw de vraag: welke (grote) stad is 'autovriendelijk' en doet het beter dan Amsterdam en Utrecht?
Denk dat je het punt mist hier. Of het niet snapt. Ik leg het nog eens uit:

Gaat niet om dat een stad autovriendelijk wordt. Gaat er om dat een stad bereikbaar en toegankelijk is voor een ieder die daar moet zijn met wat voor modaliteit dan ook.

Lees de post nog eens met dit in je achterhoofd en kom met argumenten terug.

quote:
Nog een foto uit Parijs :S___D

[ afbeelding ]
Ja tof. Was ook wel een erg lelijk plein. Zullen er vast voor gezorgd hebben dat er genoeg alternatieven zijn voor een ieder die daar moet zijn.
1947-2016
  maandag 20 januari 2025 @ 18:00:18 #254
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_216369031
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Denk dat je het punt mist hier. Of het niet snapt. Ik leg het nog eens uit:

Gaat niet om dat een stad autovriendelijk wordt. Gaat er om dat een stad bereikbaar en toegankelijk is voor een ieder die daar moet zijn met wat voor modaliteit dan ook.

Lees de post nog eens met dit in je achterhoofd en kom met argumenten terug.
[..]
Ja tof. Was ook wel een erg lelijk plein. Zullen er vast voor gezorgd hebben dat er genoeg alternatieven zijn voor een ieder die daar moet zijn.

Je punt mist alleen realiteit aangezien Amsterdam en Utrecht (inter)nationaal gezien prima ontsloten steden zijn met een bovengemiddelde openbaar vervoer (en fiets) netwerk en dekking. Nee, het is niet perfect en het moet beter, maar er zijn niet zo gek veel voorbeelden van steden die het beter doen (op het gebied van mobiliteit).

[ Bericht 0% gewijzigd door Gimmick op 20-01-2025 18:05:34 ]
I am a black hole shitting into the void
  maandag 20 januari 2025 @ 18:35:26 #255
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216369744
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:00 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je punt mist alleen realiteit aangezien Amsterdam en Utrecht (inter)nationaal gezien prima ontsloten steden zijn met een bovengemiddelde openbaar vervoer (en fiets) netwerk en dekking. Nee, het is niet perfect en het moet beter, maar er zijn niet zo gek veel voorbeelden van steden die het beter doen (op het gebied van mobiliteit).
Totaal oneens met jou en jij bent degene die er naast zit, mijlen ver ook. Denk dat jij met je eerste zin enkel gelijk hebt op het fietsen. Ik denk dat de rest 10x beter kan met de al benoemde zaken in mijn post.

En ben zeker niet de enige hier in. Kijk eens op skyscrapercity en verbaas je wat er allemaal kan in de wereld en hoe zwak NL daar op inspeelt.

En iedere ochtend weer staan de stationsgebieden vol met fietsen, staan de wegen vast en puilen de ov netwerken uit.

Nee, echt, super ontsloten hoor!
1947-2016
  maandag 20 januari 2025 @ 18:51:49 #256
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216370109
quote:
2s.gif Op maandag 20 januari 2025 16:35 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Natuurlijk is een auto op individueel niveau handig. Het probleem is alleen dat het niet meer handig is als alle individuen tegelijk een auto willen rijden dan wel voor hun huis willen parkeren (daar waar ruimte schaars is). Dan zitten ze elkaar in de weg. De hele moeilijkheid is dus dat je mensen moet overtuigen om voor zichzelf een iets minder gunstige optie te kiezen zodat we collectief beter af zijn.

Overigens valt mij op dat de grootste automobilisten haters automoblisten zijn, als ik af ga op de gesprekken op feestjes en fora. Niemand kan rijden en iedereen gaat te langzaam. De hel, dat is de ander. Daarom snap ik ook niet zo goed dat fervente autorijders tegen investeringen in het ov zijn. Hoe fantastisch zou het zijn als die mensen die niet willen of kunnen rijden goed alternatief hebben en daarmee de doorstroming van andere bevorderen?
Er komt nog wel iets bij: het is voor een proper werkend openbaar vervoer essentieel is een goede stadsinrichting te hebben.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 20 januari 2025 @ 18:58:06 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216370210
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:51 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Er komt nog wel iets bij: het is voor een proper werkend openbaar vervoer essentieel is een goede stadsinrichting te hebben.
Metro kan daar de oplossing ook voor zijn he. Niet alles hoeft op of boven de grond.
1947-2016
pi_216370348
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:53 schreef Red_85 het volgende:
Ja dat kan dus niet echt zonder zware verkeers-congestie en overlast zo blijkt.

Als iedereen en zijn moeder er mag en moet heengaan per automobiel:

vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216370373
Stel, je hebt als land een goed OV, maar een rechtse regering. Je vind als overheid, dat de burger maar zelfredzaam moet zijn en daar hoort ook reizen bij. Dat OV kost ook geld en levert niets op, terwijl autobezit net flink wat geld in het laatje brengt. Dus dan is het een open deur wat je gaat doen: je privatiseert het openbaar vervoer en geeft de teugels aan de partij die het minste heeft met goed vervoer; de provincies. Maar geen geld, want het moet winst maken.

Dus dan ga je als marktpartijen zoveel mogelijk bezuinigen. Iedere trein of bus die niet vol zit, levert te weinig geld op en moet weg. Waardoor veel voormalige passagiers er geen gebruik meer van kunnen maken. Waardoor er minder geld binnenkomt en meer bezuinigd moet worden. Enzovoorts.

En dus zitten we met een peperduur OV, wat alleen nog enigszins werkt in de grotere steden. Veel dorpen hebben met wat geluk nog 1 halte, met een bus die maar een paar keer per dag rijd en niet in de schoolvakanties. En dan vaak ook nog zo'n kleintje, waar 8 mensen in kunnen.

Missie geslaagd! Want de volgende stap is het dan helemaal opheffen en overlaten aan Uber chauffeurs. En ja, dan zijn autoloze centra natuurlijk niet meer mogelijk, maar dat is toch maar links gezeik. Iedereen moet recht hebben op een eigen parkeerplaats.
  maandag 20 januari 2025 @ 19:28:01 #260
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_216370629
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 17:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat iedereen en zn moeder een auto heeft, moet je mee dealen als stadsplanoloog.
Waarom is de stad verantwoordelijk voor het stallen van privébezit? Dat los je maar op op je eigen grondgebied. Voor de openbare ruimte spelen er meer belangen.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_216370654
Die Halsema maakt er een kraam van maar krijgt ondertussen ook nog 1 of andere gare prijs omdat ze zo top bezig is _O-
  maandag 20 januari 2025 @ 19:54:18 #262
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216371240
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja dat kan dus niet echt zonder zware verkeers-congestie en overlast zo blijkt.

Als iedereen en zijn moeder er mag en moet heengaan per automobiel:

[ afbeelding ]
Ook jij, lees eens de posts goed. 'Multimodaal' is de oplossing.
1947-2016
pi_216371299
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:28 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Waarom is de stad verantwoordelijk voor het stallen van privébezit? Dat los je maar op op je eigen grondgebied. Voor de openbare ruimte spelen er meer belangen.
Brandstofaccijns, BPM, MRB, allemaal heffingen op autobezit/gebruik bovenop de normale belastingen.
Mobiliteit is een goudmijn voor de overheden dus daar mag je wel wat voor terug verwachten.
-
  maandag 20 januari 2025 @ 19:57:29 #264
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216371304
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:28 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Voor woonwijken buiten de stad, zoals de standaard vinexwijken, mag je best rekening houden met auto bezit als planoloog.

Hoe kom je er anders?
1947-2016
pi_216371364
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook jij, lees eens de posts goed. 'Multimodaal' is de oplossing.
Misschien kan je ten overvloede nog eens uitleggen wat de "Multimodale" oplossing ook alweer precies inhoudt voor de slechte begrijpers zoals ik blijkbaar. :)
pi_216371401
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
Stel, je hebt als land een goed OV, maar een rechtse regering. Je vind als overheid, dat de burger maar zelfredzaam moet zijn en daar hoort ook reizen bij. Dat OV kost ook geld en levert niets op, terwijl autobezit net flink wat geld in het laatje brengt. Dus dan is het een open deur wat je gaat doen: je privatiseert het openbaar vervoer en geeft de teugels aan de partij die het minste heeft met goed vervoer; de provincies. Maar geen geld, want het moet winst maken.

Dus dan ga je als marktpartijen zoveel mogelijk bezuinigen. Iedere trein of bus die niet vol zit, levert te weinig geld op en moet weg. Waardoor veel voormalige passagiers er geen gebruik meer van kunnen maken. Waardoor er minder geld binnenkomt en meer bezuinigd moet worden. Enzovoorts.

En dus zitten we met een peperduur OV, wat alleen nog enigszins werkt in de grotere steden. Veel dorpen hebben met wat geluk nog 1 halte, met een bus die maar een paar keer per dag rijd en niet in de schoolvakanties. En dan vaak ook nog zo'n kleintje, waar 8 mensen in kunnen.

Missie geslaagd! Want de volgende stap is het dan helemaal opheffen en overlaten aan Uber chauffeurs. En ja, dan zijn autoloze centra natuurlijk niet meer mogelijk, maar dat is toch maar links gezeik. Iedereen moet recht hebben op een eigen parkeerplaats.
Ja dat zie je heel goed volgens mij. Er zullen mensen zijn die dit een vergezocht scenario vinden maar volgens mij zit je spot on.

Beetje analoog aan het uitfaseren van bejaardentehuizen om de mensen lekker veel keuze te geven.
Ik denk niet dat het allemaal een geniaal evil masterplan is maar al die dingetjes tellen wel op als verdienmodel.
  maandag 20 januari 2025 @ 20:22:22 #267
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216371745
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 18:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Metro kan daar de oplossing ook voor zijn he. Niet alles hoeft op of boven de grond.
Daar doelde ik niet op, dat ben ik natuurlijk met je eens. Het gaat eerder om voldoende dichtheid doormiddel van gemixte functiegebieden met verschillende lagen.

Daarnaast zou je natuurlijk ook winkelgebieden buiten de stad kunnen hebben of verspreid over steden zodoende de druk op stadscentra te laten afnemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door BlaZ op 20-01-2025 20:28:24 ]
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 20 januari 2025 @ 20:23:47 #268
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216371765
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:59 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Misschien kan je ten overvloede nog eens uitleggen wat de "Multimodale" oplossing ook alweer precies inhoudt voor de slechte begrijpers zoals ik blijkbaar. :)
Check. Nooit te beroerd dat te doen.

Een transport modaliteit is bijvoorbeeld een auto, boot, vliegtuig, fiets, trein. Multimodaal is meerdere of een combi van individuele.

Als je je gaat focussen op 1 modaliteit om je stad bereikbaar en toegankelijk te maken en houden kom je er niet. Dus alleen wegen er bij voor de auto, vind ik ook een stom idee.

Dus moet de focus multimodaal zijn om een stad te bereiken, maar ook intern transport om je stad toegankelijk te houden is belangrijk. Rails, wegen, paden, vanalles.

Nu is NL een groeiland en heeft het gegroeid in de afgelopen decenia, maar is de infra altijd een ondergeschoven kindje geweest. Om je land en de grootstedelijke gebieden niet vast te laten lopen, wat nu gaande is, moet daar echt een correctie op plaatsvinden. En in Amsterdam is dat vrij duidelijk waarom. Ouderwets denken, geen hightech willen gebruiken, monopolisten aanstellen, geen rekening houden met fijnmazig ov in je stadsplanning van de toekomst, de regio om je heen maar vies vinden.

Ov, wegen, straten paden zijn de bloedvaten van een economie en maatschappij. De rest kan ik best over uitwijden (en uitgebreid ook wegens vakgebied) maar zit nu mobiel.
1947-2016
  maandag 20 januari 2025 @ 20:24:40 #269
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_216371780
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 19:57 schreef quo_ het volgende:

[..]
Brandstofaccijns, BPM, MRB, allemaal heffingen op autobezit/gebruik bovenop de normale belastingen.
Mobiliteit is een goudmijn voor de overheden dus daar mag je wel wat voor terug verwachten.
Die belastingen gaan naar het Rijk, niet naar gemeenten. Het is niet omdat je belasting betaald dat je daarmee een parkeerplek koopt. Ik betaal ook OZB voor mijn woning, geeft me ook geen extra rechten.

Al dat geld gaat ook weer zitten in de kosten die het verkeerssysteem met zich meebrengt. Infrastructuur, luchtvervuiling, verkeersgewonden.
pi_216371834
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:23 schreef Red_85 het volgende:
Check. Nooit te beroerd dat te doen.
Dank. Het idee is dus wat genuanceerder dan ik dacht.
pi_216371901
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:24 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
Die belastingen gaan naar het Rijk, niet naar gemeenten. Het is niet omdat je belasting betaald dat je daarmee een parkeerplek koopt. Ik betaal ook OZB voor mijn woning, geeft me ook geen extra rechten.

Al dat geld gaat ook weer zitten in de kosten die het verkeerssysteem met zich meebrengt. Infrastructuur, luchtvervuiling, verkeersgewonden.
Is inderdaad het foute idee dat men voor iets betaald maar er dan ook veel voor terug wil zien. Zodat het een soort ruiltje wordt in plaats van een bijdrage in de kosten.

Het is een wat gemankeerd idee dat men er iets voor terug wil in plaats van te zien dat je gewoon betaalt wat het kost. We zeggen tegen de bakker ook niet dat als we een bruin brood kopen we er wel twee ham kaas croissant's gratis bij willen.
pi_216372615
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Is inderdaad het foute idee dat men voor iets betaald maar er dan ook veel voor terug wil zien. Zodat het een soort ruiltje wordt in plaats van een bijdrage in de kosten.

Het is een wat gemankeerd idee dat men er iets voor terug wil in plaats van te zien dat je gewoon betaalt wat het kost.
Ik zou dolgraag zien dat ik voor onze auto's aangeslagen wordt voor wat het echt kost.
En dan ook meteen doorvoeren voor het OV en alle andere zaken die gefinancierd worden uit de algemene middelen.
-
pi_216372685
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 21:18 schreef quo_ het volgende:
Ik zou dolgraag zien dat ik voor onze auto's aangeslagen wordt voor wat het echt kost.
Als men de externaliteiten zou doorberekenen dan zou je daarvoor nog weleens lelijk op je apenneus kunnen kijken.
Dus pas op what you wish for.
  maandag 20 januari 2025 @ 21:43:21 #274
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_216372971
Uit een recente raadpleging onder Amsterdammers over de ruimte in de stad.

Verschil tussen 'panel' en 'open' toegelicht:
De resultaten van de panelraadpleging verschillen van de resultaten van de open raadpleging, omdat ze verschillende deelnemersgroepen bevatten. De panelraadpleging is representatief voor Amsterdam. De open raadpleging is dat niet: deze bevat relatief veel theoretisch opgeleide mensen, vrouwen en mensen tussen de 35 en 54. De uitkomsten van de panelraadpleging worden breed gedragen, door jong en oud, theoretisch-en praktisch opgeleiden, mannen en vrouwen, mensen die veel met de auto reizen en mensen die veel fietsen en door mensen uit verschillende delen van de stad.
pi_216373289
Gewoon een beetje leefbare omgeving dus. Maar dat vinden "de ondernemers" vies en voos in het belang van hun verdienmodel. Als ze echt zoveel werk hadden en het ze niks zou boeien dan zou je ze niet horen. Maar ze begrijpen denk ik best waar het werk zit en dan moeten ze zich wat aanpassen. Niet zo spannend maar toch even moord en brand roepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')