abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 januari 2025 @ 20:50:18 #101
545 dop
:copyright: dop
pi_216232913
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:40 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Ja zoiets en je bent er nog steeds niet achter dat jou kerk de hoer van Babylon is....de kerk die God veracht....
Jammerlijk kortzichtig dat je denkt iemand te kunnen ontmaskeren, maar zelf geen enkel idee hebt in welke optocht je mee loopt.
Het werkelijke onderscheid tussen goed en kwaad lijken fanatiek gelovigen nauwelijks te kunnen onderscheiden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216233026
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:47 schreef dop het volgende:

[..]
dat zijn zaken die inderdaad niet door de beugel kunnen, het probleem is alleen dat je daar een heel specifieke zondebok voor hebt gevonden.
Heel flauw maar op die fiets kan ik het hele christelijke geloof daar ook verantwoordelijk maken.
Sterker nog een hoop van die gruwelijkheden komen ook in de bijbel voor gepleegd door God , of in opdracht van god.

Het is nogal selectief
Nee, het punt is dat deze zaken verankerd zijn in de onderliggende doctrine, filosofie en wetten van het instituut. RKK = my way of de brandstapel.
  donderdag 9 januari 2025 @ 20:57:07 #103
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216233051
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, het punt is dat deze zaken verankerd zijn in de onderliggende doctrine, filosofie en wetten van het instituut.
Bij jullie is dat ondermeer jodenhaat.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216233060
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Bij jullie is dat ondermeer jodenhaat.
Weer iets nieuws, waar haal je dat nou weer vandaan.
  donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:15 #105
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233090
quote:

[..]
Nee, het punt is dat deze zaken verankerd zijn in de onderliggende doctrine, filosofie en wetten van het instituut.
Die je totaal niet begrijpt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 9 januari 2025 @ 20:59:32 #106
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat heb ik met je penis-verhalen...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216233109
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die je totaal niet begrijpt.
Ketter = iemand met een eigen mening.

Straf voor ketters = dood.

Niets ingewikkelds aan.
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:02:34 #108
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233142
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ketter = iemand met een eigen mening.

Straf voor ketters = dood.

Niets ingewikkelds aan.
Kun je me aangeven waar die doodstraf thans nog geldt? Mag ook voor de andere kerken die vanwege 'ketterij' mensen over de kling hebben gejaagd.

Barst los.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:09:08 #109
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216233235
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hou je jezelf nu echt zo van de domme?

Dat staat in dat boek dat je sekte blindelings volgt.

De Grote Strijd van nepprofeet Ellen White is zo'n beetje net zo haatdragend en haatverspreidend naar joden toe als dat jou boodschap van haat tegen de katholieke kerk met al haar volgelingen is.
pi_216233289
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Kun je me aangeven waar die doodstraf thans nog geldt? Mag ook voor de andere kerken die vanwege 'ketterij' mensen over de kling hebben gejaagd.

Barst los.
Waar die nog geldt?

Dat doet er niet toe. Die macht heeft de kerk nu niet meer nee. Maar het staat wel in de onfeilbare documenten. Die zijn nog altijd geldig.
pi_216233312
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:09 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Hou je jezelf nu echt zo van de domme?

Dat staat in dat boek dat je sekte blindelings volgt.

De Grote Strijd van nepprofeet Ellen White is zo'n beetje net zo haatdragend en haatverspreidend naar joden toe als dat jou boodschap van haat tegen de katholieke kerk met al haar volgelingen is.
Ah, oké, bedankt voor het melden.
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:14:23 #112
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233336
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar die nog geldt?

Dat doet er niet toe. Die macht heeft de kerk nu niet meer nee. Maar het staat wel in de onfeilbare documenten. Die zijn nog altijd geldig.
Niet echt

https://press.vatican.va/(...)8/08/02/180802a.html

Beza, Calvijn's opvolger, heeft wellicht een van de meest toxische apologieën voor het ter dood brengen van ketters geschreven; geldt dat nog?

Luther's schrijfsels over wat er met 'rebelse boeren' moet gebeuren (in casu 'ketters'), geldt dat nog?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216233365
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Niet echt

https://press.vatican.va/(...)8/08/02/180802a.html

Beza, Calvijn's opvolger, heeft wellicht een van de meest toxische apologieën voor het ter dood brengen van ketters geschreven; geldt dat nog?

Luther's schrijfsels over wat er met 'rebelse boeren' moet gebeuren (in casu 'ketters'), geldt dat nog?
Niet echt? Ik dacht het wel.

Concilie van Trent. Daar staan alle ketterijen waar excommunicatie en vervloeking op staat. En die mensen mogen ter dood worden gebracht. Dat is nog altijd onfeilbare leer.
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:16:32 #114
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233380
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Niet echt? Ik dacht het wel.

Concilie van Trent. Daar staan alle ketterijen waar excommunicatie en vervloeking op staat. En die mensen mogen ter dood worden gebracht.
Nee hoor.

Maar vertel eens, in welke christelijke contreien worden de afgelopen eeuwen nog mensen ter dood gebracht wegens ketterij?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216233414
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor.

Maar vertel eens, in welke christelijke contreien worden de afgelopen eeuwen nog mensen ter dood gebracht wegens ketterij?
Nee hoor?

Wat wil je ontkennen dan? De onfeilbaarheid van het concilie van Trent? De inhoud van het concilie van Trent? Dat voor excommunicatie en/of vervloeking de doodstraf geschikt is?
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:21:03 #116
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233456
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee hoor?

Wat wil je ontkennen dan? De onfeilbaarheid van het concilie van Trent? De inhoud van het concilie van Trent? Dat voor excommunicatie en/of vervloeking de doodstraf geschikt is?
Dat klopt. Al sinds Vaticanum II is de RKK gekant tegen de doodstraf. Zie ook eerder gelinkt artikel.

Zo onfeilbaar is dat concilie niet, trouwens. Of denk jij dat overal nog de Tridentijnse mis gevierd wordt?

Maar zou je de vraag willen beantwoorden? In welke christelijke contreien zijn de afgelopen twee eeuwen mensen voor ketterij gedood?

Of die andere vragen: aangezien je de hervormers zo hoog hebt zitten. Gelden hun geschriften nog?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216233498
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat klopt. Al sinds Vaticanum II is de RKK gekant tegen de doodstraf. Zie ook eerder gelinkt artikel.

Zo onfeilbaar is dat concilie niet, trouwens. Of denk jij dat overal nog de Tridentijnse mis gevierd wordt?

Maar zou je de vraag willen beantwoorden? In welke christelijke contreien zijn de afgelopen twee eeuwen mensen voor ketterij gedood?

Of die andere vragen: aangezien je de hervormers zo hoog hebt zitten. Gelden hun geschriften nog?
'Zo onfeilbaar is dat niet.' Het zijn officiële, onfeilbare documenten. Die dus nog gewoon geldig zijn. Dat de situatie nu niet is dat ze kunnen worden toegepast, is een ander verhaal. Dat wil niet zeggen dat de kerk dit ook niet zou doen als de situatie wel zo zou zijn.
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:26:14 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233537
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
'Zo onfeilbaar is dat niet.' Het zijn officiële, onfeilbare documenten. Die dus nog gewoon geldig zijn. Dat de situatie nu niet is dat ze kunnen worden toegepast, is een ander verhaal. Dat wil niet zeggen dat de kerk dit ook niet zou doen als de situatie wel zo zou zijn.
Hoe kom je erbij dat die onfeilbaar zijn? Je hebt echt geen idee hoe dit werkt... Als die allemaal nog gewoon geldig zijn, waren er geen concilies meer geweest. Je loopt een eeuw of vier achter.

Maar zoals ik al dacht: nee, inderdaad, de RKK heeft afstand genomen van alle vormen van de doodstraf, maar dat is niet oprecht, want eigenlijk wacht het op het moment om het weer in te voeren. Tuurlijk, Ali... Tuurlijk.

Ik vind je paranoia bespottelijk.

Luther en Beza hebben hun woorden nooit teruggenomen, overigens. Zijn die ook nog geldig? Gaan de protestanten straks wanneer ze de macht hebben alle ketters over de kling jagen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216233694
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat die onfeilbaar zijn? Je hebt echt geen idee hoe dit werkt... Als die allemaal nog gewoon geldig zijn, waren er geen concilies meer geweest. Je loopt een eeuw of vier achter.

Maar zoals ik al dacht: nee, inderdaad, de RKK heeft afstand genomen van alle vormen van de doodstraf, maar dat is niet oprecht, want eigenlijk wacht het op het moment om het weer in te voeren. Tuurlijk, Ali... Tuurlijk.

Ik vind je paranoia bespottelijk.

Luther en Beza hebben hun woorden nooit teruggenomen, overigens. Zijn die ook nog geldig? Gaan de protestanten straks wanneer ze de macht hebben alle ketters over de kling jagen?
Sorry maar hier ga je voor mij echt te ver. Je zit nu gewoon glashard te liegen. Trent bevat canonwet die nog steeds gewoon geldig en onfeilbaar is.

In dit boekje worden ze besproken:

Dogmatic Canons and Decrees of the Council of Trent, Vatican Council I, Plus the Decree on the Immaculate Conception and the Syllabus of Errors

Find out what exactly what the Church teaches on Original Sin, Grace, each Sacrament, the Mass, Purgatory, statues, indulgences, etc. These canons are infallible and absolutely unchangeable. The canons and decrees of Vatican Council I define papal infallibility. The Syllabus, written in 1861, is astonishingly contemporary and a revelation to most Catholics. It clearly enunciates 80 modern errors.

https://www.virgosacrata.com/dogmatic-canons-decrees.html

PDF: https://www.virgosacrata.com/files/ebook/DCD.pdf
  donderdag 9 januari 2025 @ 21:46:28 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216233860
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry maar hier ga je voor mij echt te ver. Je zit nu gewoon glashard te liegen. Trent bevat canonwet die nog steeds gewoon geldig en onfeilbaar is.

In dit boekje worden ze besproken:

Dogmatic Canons and Decrees of the Council of Trent, Vatican Council I, Plus the Decree on the Immaculate Conception and the Syllabus of Errors

Find out what exactly what the Church teaches on Original Sin, Grace, each Sacrament, the Mass, Purgatory, statues, indulgences, etc. These canons are infallible and absolutely unchangeable. The canons and decrees of Vatican Council I define papal infallibility. The Syllabus, written in 1861, is astonishingly contemporary and a revelation to most Catholics. It clearly enunciates 80 modern errors.

https://www.virgosacrata.com/dogmatic-canons-decrees.html

PDF: https://www.virgosacrata.com/files/ebook/DCD.pdf

Nee, je haalt weer van alles door elkaar.

De doodstraf wordt al sinds Vaticanum II veroordeeld, en door Franciscus nog het meest.

Vaticanum I is verder van drie eeuwen na Trente.

Het boek dat je linkt is uit 1912... 50 jaar voor Vaticanum II.

Op een website van een Traditioneel Katholiek genootschap dat, quelle surprise, Vaticanum II niet erkent. Overigens, deze genootschappen erkennen de pausen vanaf Johannes XIII niet als legitiem.

Zou ook wat zijn. Waren die regels allemaal zo 'onfeilbaar', hadden we in Nederland al een paar eeuwen hele massa-executies van lauwe katholieken alleen al gehad.

Waarom is dat niet gebeurd? De kerk had nog volop de macht tot circa de jaren '60.

Hoe zie je dit precies voor je? Dat de RKK doodseskaders gaat inzetten, wereldwijd, om niet-Katholieken te executeren?

Je beantwoordt nog steeds mijn vraag over Luther en Beza niet, trouwens, verheven 'hervormers' wiens werk je voortzet.

Want kennelijk leef je in de vooronderstelling dat de kerk zelf de doodstraf uitvoert of uitvoerde; integendeel, de doodstraf - die ik verder in alle gevallen afwijs - werd altijd door de wereldlijke macht uitgevoerd, en, niet verrassend, laten Luther, Calvijn, Beza, Knox en al die andere verheven hervormden die de kerk kwamen zuiveren, nu dus PRECIES hetzelfde geleerd hebben: het was volgens deze heren, in navolging van Augustinus en Aquino, de PLICHT van de overheid om criminelen, ook ketters (zie Beza) te doden. De kerk was daarvoor de instantie die ze mocht overdragen. En guess what? De RKK en al die grote hervormers verwezen daarvoor naar precies dezelfde bijbelverzen.

Hoe ironisch dat in Nederland we enkel nog de zwaar calvinistische SGP hebben - jeweetwel, zo'n uitvloeisel van zuiverende hervorming - die de doodstraf bepleit. Dat bedek je liever, want daarmee zou je moeten toegeven dat ik gelijk heb: al die kerken hebben op dezelfde wijze bijbels en kerkvaders aangehaald om de wereldlijke macht hun vuile werk te laten opknappen. Edoch, het moet en zal de RKK zijn die hierin uniek is.

Legio protestantse kerken zeker in de V.S. en Afrika verkondigen nog exact hetzelfde: de doodstraf is een bijbels te rechtvaardigen straf. Waar is je zorg of verontwaardiging daarover?

Samengevat: je kennis van kerkgeschiedenis is deplorabel. Dat komt omdat je met een bias te werk gaat. Uit alles blijkt dat je nog nooit een enkele katholieke publicatie zelf hebt gelezen; werkelijk alles wat je brengt komt van (vaak 19e eeuwse, second-hand) papenvreters, pseudo-wetenschappers, complotdenkers en nu dus ook sedevacantische genootschappen die alles na Vaticanum II niet erkennen en een minderheid vormen binnen de RKK.

[ Bericht 2% gewijzigd door EttovanBelgie op 09-01-2025 22:20:18 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 9 januari 2025 @ 22:05:23 #121
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216234162
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar die nog geldt?

Dat is juist het probleem van De Grote Strijd. Die zal altijd blijven gelden als leidraad voor je sekte. Nooit zal er iets aan veranderd worden het is immers het woord van jullie profeet. Daar waar andere kerken meebewegen, veranderen, tot omkeer komen en liefde verkondigen verspreiden jullie een boodschap van haat. Andere kerken geven weleens een bijbel weg zodat mensen kunnen lezen over de naastenliefde van Jezus voor z'n medemens, jullie verspreiden haat tegenover Joden in de vorm van een mooi verpakt boekwerk.

Een rotte boom zal helaas nooit goede vruchten dragen.
  donderdag 9 januari 2025 @ 22:45:00 #122
545 dop
:copyright: dop
pi_216234738
quote:

[..]
Nee, het punt is dat deze zaken verankerd zijn in de onderliggende doctrine, filosofie en wetten van het instituut. RKK = my way of de brandstapel.
Je klinkt net als God
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_216234902
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, je haalt weer van alles door elkaar.

De doodstraf wordt al sinds Vaticanum II veroordeeld, en door Franciscus nog het meest.

Vaticanum I is verder van drie eeuwen na Trente.

Het boek dat je linkt is uit 1912... 50 jaar voor Vaticanum II.

Op een website van een Traditioneel Katholiek genootschap dat, quelle surprise, Vaticanum II niet erkent. Overigens, deze genootschappen erkennen de pausen vanaf Johannes XIII niet als legitiem.

Zou ook wat zijn. Waren die regels allemaal zo 'onfeilbaar', hadden we in Nederland al een paar eeuwen hele massa-executies van lauwe katholieken alleen al gehad.

Waarom is dat niet gebeurd? De kerk had nog volop de macht tot circa de jaren '60.

Hoe zie je dit precies voor je? Dat de RKK doodseskaders gaat inzetten, wereldwijd, om niet-Katholieken te executeren?

Je beantwoordt nog steeds mijn vraag over Luther en Beza niet, trouwens, verheven 'hervormers' wiens werk je voortzet.

Want kennelijk leef je in de vooronderstelling dat de kerk zelf de doodstraf uitvoert of uitvoerde; integendeel, de doodstraf - die ik verder in alle gevallen afwijs - werd altijd door de wereldlijke macht uitgevoerd, en, niet verrassend, laten Luther, Calvijn, Beza, Knox en al die andere verheven hervormden die de kerk kwamen zuiveren, nu dus PRECIES hetzelfde geleerd hebben: het was volgens deze heren, in navolging van Augustinus en Aquino, de PLICHT van de overheid om criminelen, ook ketters (zie Beza) te doden. De kerk was daarvoor de instantie die ze mocht overdragen. En guess what? De RKK en al die grote hervormers verwezen daarvoor naar precies dezelfde bijbelverzen.

Hoe ironisch dat in Nederland we enkel nog de zwaar calvinistische SGP hebben - jeweetwel, zo'n uitvloeisel van zuiverende hervorming - die de doodstraf bepleit. Dat bedek je liever, want daarmee zou je moeten toegeven dat ik gelijk heb: al die kerken hebben op dezelfde wijze bijbels en kerkvaders aangehaald om de wereldlijke macht hun vuile werk te laten opknappen. Edoch, het moet en zal de RKK zijn die hierin uniek is.

Legio protestantse kerken zeker in de V.S. en Afrika verkondigen nog exact hetzelfde: de doodstraf is een bijbels te rechtvaardigen straf. Waar is je zorg of verontwaardiging daarover?

Samengevat: je kennis van kerkgeschiedenis is deplorabel. Dat komt omdat je met een bias te werk gaat. Uit alles blijkt dat je nog nooit een enkele katholieke publicatie zelf hebt gelezen; werkelijk alles wat je brengt komt van (vaak 19e eeuwse, second-hand) papenvreters, pseudo-wetenschappers, complotdenkers en nu dus ook sedevacantische genootschappen die alles na Vaticanum II niet erkennen en een minderheid vormen binnen de RKK.
Vaticanum II heeft niets gewijzigd aan de canonwet zoals uiteengezet door Trent.

Ik heb dat boekje aangehaald omdat daar die zaken daar netjes op een rij staan zodat mensen ze makkelijk kunnen lezen.

Er zijn tientallen bronnen die hetzelfde bevestigen.

Ik weet dat de RKK de wereldse macht gebruikte om mensen te doden ja. Dus de kerk heeft geen schuld? Wil je dat zeggen?

De rest van je vragen vind ik niet relevant. Erken eerst dat Trent onfeilbaar is, dan praten we wel verder.
  donderdag 9 januari 2025 @ 23:01:45 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216234916
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 22:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Vaticanum II heeft niets gewijzigd aan de canonwet zoals uiteengezet door Trent.

Ik heb dat boekje aangehaald omdat daar die zaken daar netjes op een rij staan zodat mensen ze makkelijk kunnen lezen.

Er zijn tientallen bronnen die hetzelfde bevestigen.

Ik weet dat de RKK de wereldse macht gebruikte om mensen te doden ja. Blijkbaar maakt het dat voor jou beter?

De rest van je vragen vind ik niet relevant. Erken eerst dat Trent onfeilbaar is, dan praten we wel verder.
Ja dat weet ik ook. Punt is alleen: die zogenaamde 'zuiverende' hervormers namen dat stokje gewoon over... Opnieuw: zijn hun werken al herroepen?

Die vragen vind je niet relevant omdat het je stokpaardje omver haalt. Ik walg van wat de RKK allemaal in naam van God heeft uitgespookt. Ik walg echter net zo goed van die 'hervormende kerken' die geen haar beter waren zodra ze de macht kregen. Ik heb in dit spel geen knikkers te verliezen, mij gaat het dan ook niet om 'geloof' maar om historische feiten.

Lees Luther over de boeren (en Joden) of Beza over de staatsplicht om ketters te doden. Vertel me daarna nog wat over die zuiverende werking van de hervorming.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216234941
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2025 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja dat weet ik ook. Punt is alleen: die zogenaamde 'zuiverende' hervormers namen dat stokje gewoon over... Opnieuw: zijn hun werken al herroepen?

Die vragen vind je niet relevant omdat het je stokpaardje omver haalt. Ik walg van wat de RKK allemaal in naam van God heeft uitgespookt. Ik walg echter net zo goed van die 'hervormende kerken' die geen haar beter waren zodra ze de macht kregen. Ik heb in dit spel geen knikkers te verliezen, mij gaat het dan ook niet om 'geloof' maar om historische feiten.

Lees Luther over de boeren (en Joden) of Beza over de staatsplicht om ketters te doden. Vertel me daarna nog wat over die zuiverende werking van de hervorming.
Het verschil is dat er geen institutionele canonwet is uitgeroepen door een hervormer. Dit waren hun persoonlijke dwalen, die het resultaat waren van 1000 jaar katholieke brainwashing, onderdrukking en moordpartijen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')